•   Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä 2X00ER46-3004 30.08.2021-06.05.2022  5 op  (21MUPE) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelijalla on sellaiset säestyssoittimen soittamisen ja vapaan säestyksen perusvalmiudet, että hän pystyy toimimaan musiikkipedagogin työhön sisältyvissä säestystehtävissä. Kitaraa ja harmonikkaa pääinstrumenttinaan soittavilla on mahdollisuus opiskella opintojakso omalla pääinstrumentillaan. Muuta soitinta tai laulua pääinstrumenttina opiskelevilla instrumenttina on piano

    Jos opiskelijalla on aiemmin hankittua vapaan säestyksen osaamista, hänellä on mahdollisuus antaa siitä näyttö. Näytön perusteella opiskelija voi saada omasta lähtötasostaan etenevää vapaan säestyksen opetusta. Tällöin vapaan säestyksen opinnot kirjataan suorituksena tämän opintojakson tilalle.
    Esitietovaatimukset
    Ei esitietovaatimusia
    Opintojakson sisältö
    säestyssoittimen soittamisen perustekniikka
    - tutustuminen klassisen musiikin soittamiseen
    - tutustuminen nuoteista säestämiseen
    - vapautuminen nuottikuvaan sidotusta soittamisesta
    - säestäminen reaalisointumerkeistä
    - yksinkertaisen melodian soinnuttaminen
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija on edistynyt instrumentin hallinnan perusteissa. Taidon hyödyntäminen pedagogisessa työssä jää vajavaiseksi.

    Hyvä

    Opiskelija on edistynyt lähtötasoonsa nähden hyvin. Opiskelija pystyy hyödyntämään säestyssoitinta pedagogin työssään.

    Kiitettävä

    Opiskelija on saavuttanut lähtötasoonsa nähden erinomaista edistymistä instrumentin hallinnassa. Opiskelija kykenee ilmaisemaan musiikin eri tyylejä vapautuneella soittimen hallinnalla.

    Lisätiedot
    Opintojakso on mahdollista toteuttaa englannin kielellä.

    Vastuuhenkilön nimi

    Jari Salmela

    Kirjallisuus

    Valitaan opiskelijakohtaisesti opiskelijan lähtötason mukaan Päämääränä on kehittää opiskelijan taitoja pianon hyödyntämiseen sivuinstrumenttina oman muusikon ja pedagogin työnsä tukena. Materiaalina käytetään teknisiä harjoituksia, pianomusiikkia monipuolisesti eri tyylikausilta, vapaan säestyksen materiaaleja sekä oman pääinstrumentin säestysten harjoittamista.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Yksilöopetus 30 min/viikko. Jos opiskelija haluaa valita vapaaseen säestykseen painottuvan opetuksen, on opetus ryhmäopetusta 60 min/viikko.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointi perustuu aktiivisuuteen kontaktiopetuksessa ja henkilökohtaisessa harjoittelussa, sekä lukuvuoden aikana saavutettujen taitojen hallintaan kunkin opiskelijan lähtötaso huomioon ottaen.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    30.08.2021 - 06.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    10.06.2019 - 29.08.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21MUPE

    Paikkoja

    6 - 50

    Opettaja(t)

    Jari Salmela, Janne Malinen, Pekka Ahonen, Kalle Elkomaa

    Lisätietoja opiskelijoille

    ---

    Vastuuyksikkö

    Musiikki

    Koulutusohjelma(t)

    Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    AHOT

    Tenttien ajankohdat

    Ei tenttejä.

    KV yhteydet

    --

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Kontaktiopetusta 30 min/viikko, omaa harjoittelua opiskelijan omien aikaresurssien puitteissa. Mikäli opiskelija valitsee vapaaseen säestykseen painottuvat opinnot, on ryhmätunnin pituus 60 min/viikko.

    Sisällön jaksotus

    Opiskelijalähtöisesti.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei ole osallistunut kontaktiopetukseen riittävässä määrin, eikä ole edistynyt säestysinstrumentin opiskelussa lainkaan.Valmiuksia pianon hyödyntämiseen omassa muusikon ja pedagogin työssä ei ole..

    Tyydyttävä

    Opiskelija on jossain määrin saavuttanut edistymistä, mutta taitojen hyödyntäminen käytännön pedagogisessa työssä ja muusikkona on vielä vaikeaa. Opiskelija on kuitenkin saanut tietoa ja ymmärrystä taitojen kehittämiseen jatkossa oman työskentelyn kautta.

    Hyvä

    Opiskelija on edistynyt kohtuullisesti pianonsoitossa ja kykenee riittävässä määrin hyödyntämään instrumenttia omassa toiminnassaan muusikkona ja pedagogina. Soitossa on sävyjen hallintaa ja eri tyylit välittyvät tulkinnoissa.

    Kiitettävä

    Opiskelija on osoittanut merkittävää edistymistä pianonsoiton hallinnassa ja kykenee hyödyntämään instrumenttia muusikkona tai oman pedagogisen toimintansa tukena. Soitossa on teknistä hallintaa sekä taiteellisuutta. Eri tyylikaudet välittyvät tulkinnoissa hyvin.