•   Säveltapailu 4 2X00CH85-3005 01.09.2021-13.04.2022  4 op  (18MUPE) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija hahmottaa modaalisia, tonaalisia, vapaatonaalisia ja atonaalisia melodioita ja harmonioita sekä hahmottaa polyrytmiikkaa. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy hyödyntämään saavuttamaansa osaamista käytännön työtilanteissa.
    Opintojakson sisältö
    Melodian ja harmonian hahmottaminen
    - vapaatonaalista ja atonaalista musiikkia yksi- ja kaksiäänisesti kirjoittaen
    - vapaatonaalista ja atonaalista musiikkia yksi- ja moniäänisesti laulaen
    - partituurin ja transponoivien soittimien notaation lukuharjoituksia
    - kolmi- ja neliäänistä tonaalista ja modaalista musiikkia kirjoittaen
    - harmonian hahmottaminen tonaalisesta moduloivasta ja vapaatonaalisesta musiikista
    - musiikin kuunteluanalyysiharjoituksia
    Rytmin hahmottaminen
    - polyrytmiikkaa laulaen, soittaen ja kirjoittaen

    Vastuuhenkilön nimi

    Hannu Pohjannoro

    Kirjallisuus

    Ilmoitetaan kurssin alkaessa.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Ryhmäopetus, musiikin hahmottamisharjoitukset, itsenäinen työskentely.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.09.2021 - 13.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    10.06.2021 - 31.08.2021

    Opintopisteet

    4 op

    Ryhmä(t)

    18MUPE

    Paikkoja

    6 - 20

    Opettaja(t)

    Elina Haapamäki

    Lisätietoja opiskelijoille

    Edellyttää pohjaosaamiseksi musiikkiopiston oppimäärää ja säveltapailu 3 vastaavaa osaamista. Pohjaosaaminen testataan opintojakson alkaessa

    Vastuuyksikkö

    Musiikki

    Koulutusohjelma(t)

    Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Tentti viimeisen opetuskerran yhteydessä. Uusintatentit Musiikin yleisinä tenttipäivinä.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelijan suoritus on hyvin hajanainen; mm. tempoa ei pysty hahmottamaan, rytmi- ja melodiahahmot ovat vain vaivoin tunnistettavissa.

    Tyydyttävä

    Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, rytmi- ja melodiahahmot ovat tunnistettavissa).

    Hyvä

    Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

    Kiitettävä

    Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen