•   Opinnäyteseminaari 2E00EW93-3001 28.03.2022-31.05.2022  5 op  (19MA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta opinnäytetyöseminaarissa.
    Opintojakson sisältö
    Jaksolla perehdytään opinnäytetyön perusmalleihin, tavoitteisiin ja TAMKin
    opinnäyteohjeisiin sekä harjoitellaan valittujen tutkimusmenetelmien käyttämistä.
    Opiskelija tekee opinnäytetyönsä aiheesta ensimmäisen kirjallisen version
    seminaarityönä. Seminaariesitysten kuuntelu ja osallistuminen palautekeskusteluun.
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ammatillisia ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportointiin tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet tyydyttävästi. Opiskelija osaa ottaa vastaan vertaispalautetta.

    Hyvä

    Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja hyödyntää vertaispalautetta.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet erinomaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta sekä antaa sitä muille opiskelijoille rakentavasti.


    Vastuuhenkilön nimi

    Leena Mäkelä

    Kirjallisuus

    Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.

    Suositeltavaa luettavaa:
    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.

    Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.

    Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/

    Erilaiset menetelmäoppaat omasta seminaarityön aiheesta ja tutkimusmenetelmistä riippuen.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Etäopetus ja ohjaustapaamiset Teamsissa, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely Moodlessa, kurssitehtävät

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    28.03.2022 - 31.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    16.01.2022 - 23.03.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    19MA

    Paikkoja

    15 - 25

    Opettaja(t)

    Maaret Salminen, Pertti Näränen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Seminaarikurssi alkaa 28.3. ja päättyy 23.5. Kokoontumiskerrat 7 kpl ovat Teamsissa maanantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta. 28.3., 4.4., 11.4., 25.4., 2.5., 16.5., 23.5.

    Kurssi painottuu seminaarityön tekemiseen, ja siihen sisältyy seminaarityötä edistäviä kurssitehtäviä sekä oman seminaarityön itsearviointi. Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle. Päivitettyjen suunnitelmien palautusalue avataan Moodleen 25.3. perjantaina. Kurssitehtävien aiheina ovat rajaus ja fokusointi, sisällysluettelo, lukujen kirjoittaminen ja viittauskäytännöt sekä lopullisen seminaarityön palauttaminen, esittely ja opponointi. Kurssilla työskennellään aluksi yhdessä ja loppupuolella pääasiassa kahdessa seminaariryhmässä, joiden kokoonpano selviää ensimmäisen kokoontumiskerran jälkeen. Seminaariryhmien ohjaajat pitävät muutamia erillisiä ohjaustapaamisia omille ryhmäläisilleen sopimuksen mukaan.

    Vastuuyksikkö

    Media-ala

    Koulutusohjelma(t)

    Media-alan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Mediapolis

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Opinnäytehankkeen raportointi eli seminaarikurssi suoritetaan etäopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Riippuu opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta.

    Tenttien ajankohdat

    Kurssilla ei ole tenttiä.

    KV yhteydet

    Riippuu opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opetus ja pienryhmätyöskentely 40%
    Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 60%

    Sisällön jaksotus

    Seminaarikurssi alkaa 28.3. ja päättyy 23.5. Kokoontumiskerrat 7 kpl ovat Teamsissa maanantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta. 28.3., 4.4., 11.4., 25.4., 2.5., 16.5., 23.5.

    Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle. Päivitettyjen suunnitelmien palautusalue avataan Moodleen 25.3. perjantaina.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.

    Hyvä

    Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.

    Kiitettävä

    Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.