Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluihin passiivisesti tai vaihtelevasti. Tehtävien tekeminen on enimmäkseen ohjeiden mukaista ja palautusten aikataulu tyydyttävällä tai välttävällä tasolla. Tiedonhaku on suppeaa eikä kaikin osin lähdekriittistä.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluihin aktiivisesti. Tehtävien tekeminen on ohjeiden mukaista ja tapahtuu aikataulussa. Tiedonhaku on monipuolista. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Opiskelija osaa testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ratkaisujen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä IPR-kysymyksiin liittyvää osaamistaan. Hän osaa hyödyntää ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Opiskelija osallistuu opetukseen, keskusteluihin ja omien tavoitteiden määrittelyyn aktiivisesti. Tehtävät on tehty huolellisesti, näkemyksellisesti ja aikataulussa. Tiedonhaku on monipuolista ja lähdekriittistä. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin erinomaisesti. Opiskelija tunnistaa median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ratkaisujen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä IPR-kysymyksiin liittyvää osaamistaan. Hän osaa hyödyntää ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Leena Mäkelä
Kurssin taustamateriaali (verkkoaineistot) löytyvät kurssin Moodle-alueelta.
Kurssilla käydään läpi elokuvan, television ja sähköisen median kehityksen yleispiirteet ja keskeisimmät käännekohdat. Lisäksi analysoidaan median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Kurssi sisältää zoomin kautta välitettäviä verkkoluentoja, elokuvanäytteitä, keskusteluja ja kirjallisia tehtäviä. Kurssin hyödyntää moodle-alustaa, jossa on myös lisämateriaaleja.
Kurssi järjestetään pääosin etänä. Jaksoon kuuluu zoom-luentoja, elokuvanäytteitä sekä erilaisia tehtäviä. Tehtävistä osa tehdään zoomin yhteydessä ja osa ns. kotitehtävinä. 5 op:n suoritukseen liittyy lisäksi lopputyö. Se voi olla joko yksin kirjoitettu essee, yksin tai kaksin tehtävä esitelmä (esitys livenä ta zoomissa) tai pienryhmässä toteutettava audiovisuaalinen demo. Demo voi olla esimerkiksi havainnollistus jostain historian tekniikasta, genreparodia tai tyylikokeilu... Lopputöiden esittely voi tapahtua livenä Mediapoliksella tai hybridimallilla. Lopputyöiden eri vaihtoehtoja esitellään tarkemmin kurssin alussa.
ZOOM-tapaamiset järjestetään maanantaisin klo 13–16 välillä ma 25.10. alkaen. Lopputöiden esitykset ja esittelyt tapahtuvat ma 13.12. klo 13-18 Mediapoliksen ADAssa (koronatilanteen salliessa) tai ZOOMissa.
Luentojen pääteemat:
25.10. Median varhaismuodot ja elokuvan alku
1.11. Ääni ja värielokuva, dokumentarismi
8.11. Elokuvapropaganda, TV:n pioneerit
15.11. Elokuvan uudet aallot ja uusi Hollywood
22.11. Suomen television vaiheita
29.11. Video, digimedia, some ja ”valemedia"
Kurssille osallistuu myös muutama avoimen AMK:n ja 2. asteen opiskelija, Heidän suorituksensa on 3 op eli ilman lopputyötä.
Suomi
25.10.2021 - 13.12.2021
15.09.2021 - 14.10.2021
5 op
21MA
10 - 55
Pertti Näränen
Media-ala
Media-alan tutkinto-ohjelma
TAMK Mediapolis
3 op
0-5
Suoritus voi olla laajuudeltaan 3 op ilman oman lopputyön osuutta. Lopputyön kanssa 5 op.
Yksi vierailija työelämästä.
Zoom-luentojen pääteemat ma 13-16:
25.10. Median varhaismuodot ja elokuvan alku
1.11. Ääni ja värielokuva, dokumentarismi
8.11. Elokuvapropaganda, TV:n pioneerit
15.11. Elokuvan uudet aallot ja uusi Hollywood
22.11. Suomen television vaiheita
29.11. Video, digimedia, some ja ”valemedia"
Lopputehtävien itsenäistä tekemistä yksin tai ryhmissä. Esittelyt ja esitykset ma 13.12. ADAssa.