•   Opinnäytteen suunnittelu ja tutkimusmenetelmät 2E00BK05-3016 27.08.2021-15.10.2021  5 op  (18MA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija osaa määritellä oman työosuutensa yhteishankkeesta. Opiskelija tunnistaa projektin erityispiirteet sekä sen vaatimat taustatiedon tarpeet. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman projektinsa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä ja suunnitella projektin dokumentoinnin.
    Opintojakson sisältö
    Perehdytään media-alan tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Opiskelija tekee tiedollisen taustoinnin opinnäyteprojektistaan. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäyteprojektin suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.

    Vastuuhenkilön nimi

    Leena Mäkelä

    Kirjallisuus

    Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.

    Suositeltavaa luettavaa:
    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.

    Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.

    Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opetus etänä Teamsissa, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely, opiskelua Moodlessa ja digityökaluilla, kurssitehtävät.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    27.08.2021 - 15.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.08.2021 - 25.08.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    18MA

    Paikkoja

    0 - 30

    Opettaja(t)

    Maaret Salminen, Anneli Karppinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    7 kokoontumiskertaa: 27.8., 3.9., 10.9., 17.9., 24.9., 1.10., (kirjoitustauko), 15.10.

    Opparikurssi painottuu seminaari-/opinnäytetyön aiheen ideointiin ja suunnitteluun sekä tutkimusmenetelmien ja tieteellisen kirjoittamisen perusasioihin tutustumiseen. Kurssilla tehdään aiheeseen liittyviä tehtäviä, joista keskeisimmät ovat haastattelu-/kyselytehtävä ryhmissä sekä opinnäytetyösuunnitelman ensimmäinen versio. Tehtävien tukena käytetään tunneilla läpikäytyä sekä kurssimateriaaleja

    Vastuuyksikkö

    Media-ala

    Koulutusohjelma(t)

    Media-alan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Mediapolis

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Opinnäytteen suunnittelu ja tutkimusmenetelmät eli opparikurssi suoritetaan etäopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Etäopetus ja ryhmätyöskentely 50%
    Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 50%

    Sisällön jaksotus

    Opparikurssi alkaa 27.8. ja päättyy 15.10.2021. Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat Teamsissa perjantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta: 27.8., 3.9., 10.9., 17.9., 24.9., 1.10., (kirjoitustauko), 15.10.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.

    Hyvä

    Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.

    Kiitettävä

    Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.