•   Pedagogiset lähestymistavat 1L00ET89-3009 01.01.2020-31.07.2020  5 op  (19VEKEA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

    Opettajaopiskelija
    - arvioi ja vertailee erilaisia opetuksen ja oppimisen järjestelyjä
    - ymmärtää osaamisperusteisen opetussuunnitelman periaatteet
    - suunnittelee konstruktivistisesti linjakasta opetusta ja ohjausta
    - käyttää keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
    - vertailee erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä ja arvioi niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa
    - osaa perustella pedagogisia valintojaan
    - ymmärtää arvioinnin merkityksen oppimisprosessin osana ja käyttää vaihtelevia arviointimenetelmiä.
    Opintojakson sisältö
    Pedagogisella lähestymistavalla tarkoitetaan oppimista tukevien prosessien suunnitteluun, toteuttamiseen, ohjaamiseen ja arviointiin kuuluvia tavoitteenasetteluja ja valintoja.

    Ydinkysymyksiä:
    Mitä tarkoitetaan opetussuunnitelmalla ja miten oma koulutusalani liittyy kokonaisuuteen?
    Millaista on linjakas opetuksen suunnittelu ja miten sillä tuetaan toteutusta?
    Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
    Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
    Miten opettaja voi huomioida opiskelijoiden yksilöllisyyden, kokemusmaailman ja ammatillisen kasvun opetuksessaan ja ohjauksessaan?
    Mikä on kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden merkitys ohjauksen välineenä?
    Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
    Miten tieto- ja viestintäteknologiaa, digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa sovelletaan opetuksessa ja ohjauksessa.
    Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä?
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    HYVÄKSYTTY

    Opettajaopiskelija

    - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa

    - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa

    - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa

    - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.



    HYLÄTTY

    Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.



    (Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

    Lisätiedot
    Toteutus:
    Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

    Vastuuhenkilön nimi

    Marja Keränen

    Kirjallisuus

    OPS, Moodlen aineistot ja teiteelliset julkaisut ja artikkelit

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä etäyhteystapaamisissa, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Ryhmän opettajan arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi sekä mahdollisten opettajatiimin arvointi

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2020 - 31.07.2020

    Ilmoittautumisaika

    01.07.2019 - 31.12.2020

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    19VEKEA

    Opettaja(t)

    Marja Keränen

    Vastuuyksikkö

    Ammatillinen opettajankoulutus

    Koulutusohjelma(t)

    Ammatillinen opettajankoulutus

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (AHOT) hyvin perustelluissa tapauksissa. Opintojaksolla opiskellaan myös verkkoon soveltuvia ratkaisuja, joten monipuolinen kokemus vaaditaan AHOTointiin

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Etäyhteystapaamisissa pienryhmässä työskentely, yksilötyöskentely sekä etätyöskentely verkossa yhteisöllisesti. Työmäärä arviolta n. 5 * 27 h.

    Sisällön jaksotus

    Ajoittuu keväälle 2020

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - uusittava - hylätty. Osaamisen arvioinnissa käytetään OPSissa olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen(ks. OPS).