•   Oppimisympäristöt ja toimintakulttuurit 1L00ET86-3003 01.08.2019-31.12.2020  5 op  (19POKEA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

    Opettajaopiskelija
    - pystyy käsitteellistämään oppimisympäristöihin liittyviä havaintojaan ja arvioimaan niitä
    - arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
    - arvioi erilaisten toimintaympäristöjen merkitystä opiskelijoiden oppimisen ja ohjaamisen näkökulmasta
    - analysoi teoreettisia käsitteitä käyttäen, millaista viestintää oppilaitoksen käytänteissä esiintyy
    - osaa käyttää eri viestintäkanavia ja työkaluja ja arvioida niitä pedagogisesta näkökulmasta.
    Opintojakson sisältö
    Oppimisympäristö voidaan ymmärtää paikaksi, tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi, jossa opitaan toimimaan, ymmärtämään uusia asioita tai arvioimaan ja ratkaisemaan erilaisia tilanteita ja ongelmia.

    Organisaatioiden toimintakulttuuri rakentuu toimintaa ja käyttäytymistä ohjaavista malleista sekä virallisista ja epävirallisista säännöistä, arvoista ja periaatteista. Oppilaitoksen julkilausuttu toimintakulttuuri ja toteutuva toimintakulttuuri eivät välttämättä aina vastaa toisiaan. Kohdistamalla huomio toimintakulttuuriin voidaan vaikuttaa oppimiseen, ohjaamiseen ja myös koko yhteisön toiminnan kehittämiseen.

    Ydinkysymyksiä:
    Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
    Millainen on autenttinen, konstruktivistinen, inklusiivinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
    Millaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
    Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
    Millaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
    Mikä on piilo-opetussuunnitelma, ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
    Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri, ja miten se suuntaa opettajan työtä?
    Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
    Miten oppilaitoksen toimintakulttuurissa on huomioitu kestävä kehitys?
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    HYVÄKSYTTY

    Opettajaopiskelija

    - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa

    - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa

    - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa

    - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.



    HYLÄTTY

    Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.



    (Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

    Lisätiedot
    Toteutus:
    Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

    Vastuuhenkilön nimi

    Kosti Nivalainen

    Kirjallisuus

    Ks Opinto-opas ja opettajan jakama materiaali
    Osittain opiskelijoiden itse etsimä kirjallisuus

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Tietoiskut
    Itsenäinen tiedonhankinta
    Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
    Yhteisöllinen tiedonrakentelu verkossa ja kasvokkkain
    Portfolio

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2019 - 31.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    01.07.2019 - 31.12.2020

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    19POKEA

    Opettaja(t)

    Kosti Nivalainen

    Lisätietoja opiskelijoille

    BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina mukana kontaktipäivissä

    Vastuuyksikkö

    Ammatillinen opettajankoulutus

    Koulutusohjelma(t)

    Ammatillinen opettajankoulutus

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Oj liittyy läheisesti Oppimisympäristö- ja verkostoharjoittelu -oj:oon.

    Tenttien ajankohdat

    Ei tenttejä.

    KV yhteydet

    Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5 x 27 h = 135h, josta kontaktiopetusta noin 56 h. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.

    Sisällön jaksotus

    Oppimisympäristöt
    Toimintakulttuurit
    Kehittyvä identiteetti
    Erityinen tuki

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Opettajaopiskelija
    - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
    - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
    - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
    - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.