•   Seminaari 3 1L00BZ87-3077 01.08.2019-31.12.2019  1 op  (18OPEKE) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Seminaarin tavoitteet
    Opettajaopiskelija

    - arvioi oppimaansa ja integroi aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
    - arvioi toiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
    - vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
    - esittää jäsennyksen omasta käyttötiedostaan.
    Opintojakson sisältö
    Ydinkysymyksiä

    - Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
    - Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
    - Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
    - Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?
    Lisätiedot
    Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.

    Seminaari 3

    Kuvaileva osaaminen
    Opettajaopiskelija

    - esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
    - reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan

    Soveltava osaaminen
    Opettajaopiskelija

    - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
    - reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
    sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen

    Integroitunut osaaminen
    Opettajaopiskelija

    - kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
    - reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti

    Arviointi-osaaminen

    - kertoo esimerkkejä opettajasta yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena vaikuttajana

    - arvioi, minkälaisia vaikutuksia työelämän muuttumisella on ammatillisen opettajan työhön ja toimintaan


    - käyttää ennakointiraportteja arvioidessaan ja perustellessaan opettajan työn ja oman ammattialan muuttu-mista ja muutoksen edellyttämää osaamista

    - problematisoi työelämän muutosten ja koulutuksen kysymyksiä

    - toimii aktiivisesti oman ammattialan ja opettajan työn kehittäjänä tuottamalla näkökulmia ja aineistoa julkiseen keskusteluun

    Kumppanuus-osaaminen

    - kuvailee oppilaitoksen sisäisiä ja ulkoisia verkostoja sekä eri toimijatahojen yhteistyötä opiskelijan opiskelupolun eri vaiheissa

    - osallistuu oppilaitoksen sisäisen ja ulkoisen verkoston toimintaan

    - laajentaa henkilökohtaista verkostoaan osallistumalla erilaisten ammatillisten ryhmien ja verkostojen toimintaan

    - toimii aktiivisesti verkostoyhteistyössä ja kehittää verkostoyhteistyön käytänteitä ja menetelmiä

    - luo henkilökohtaisia ja oppilaitoksen toimintaa edistäviä yhteistyösuhteita

    Ohjaamis-osaaminen

    - kertoo esimerkkejä siitä, minkälaisia uudenlaisia oppimisen, opiskelun ja ohjaamisen muotoja muuttuva työelämä edellyttää

    - arvioi ammatillisen kasvun ohjaamisen tukimuotoja oman alan muuttuvien osaamistarpeiden näkökulmasta

    - osallistuu opiskelun tukiprosessien toteuttamiseen ja perustelee monialaisesta yhteistoiminnasta nousevia kehittämisen kohteita (oppilaitoksen toiminnalle ja omalle osaamiselle)

    - kehittää opetuksen ja ohjaamisen käytänteitä ja opiskelun tukiprosesseja osana verkostoyhteistyötä

    Kulttuuri-osaaminen

    - kuvailee, miten työelämän muutos tulee näkymään oppilaitoksen toimintakulttuureissa ja opis-kelijoiden ja opettajien toiminnassa

    - hankkii tietoa erilaisista kulttuurisista näkökulmista toimiessaan erilaisissa yhteisöissä

    - toimii eri yhteisöjen jäsenenä kulttuurista monenlaisuutta edistävällä tavalla

    - toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa ja edistää uudenlaisten yhteistoiminnan ja yhteisöllisen toiminnan muotojen (myös virtuaalisten) kehittämistä

    Hyvinvointi-osaaminen

    - kuvailee työelämän muutosten vaikutuksia opettajan ja opiskelijan hyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta

    - arvioi ja perustelee erilaisten yhteistoiminnan muotojen kehittämisen merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnassa

    - toimii eri yhteisöjen jäsenenä hyvinvointia edistävällä tavalla ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia

    - osallistuu yhteisölliseen kehittämiseen luomalla hyvinvointia edistäviä kontaktiverkostoja

    Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea

    Vastuuhenkilön nimi

    Jiri Vilppola

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2019 - 31.12.2019

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2019 - 31.07.2019

    Opintopisteet

    1 op

    Ryhmä(t)

    18OPEKE

    Opettaja(t)

    Jiri Vilppola, Annukka Tapani

    Vastuuyksikkö

    Ammatillinen opettajankoulutus

    Koulutusohjelma(t)

    Ammatillinen opettajankoulutus

    Virtuaaliosuus

    1 op