Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- on perehtynyt koulutusta ohjaavaan lainsäädäntöön, määräyksiin sekä ohjeisiin ja osoittaa tuntevansa sekä hyödyntävänsä niitä omassa työssään
- tekee analyysin pohjalta johtopäätöksiä erityisen tuen järjestämiseen liittyvistä kehittämistarpeista.
- on laaja-alaisesti perehtynyt oman organisaationsa erityisen tuen prosesseihin, toimintaympäristöön ja -kulttuuriin sekä analysoinut niitä inklusiivisesta näkökulmasta.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Hirvonen, M. (toim.) 2018. Hei me hoksataan! Ammatillisten opettajakorkeakoulujen puheenvuoro erityisen tuen tilasta ja kehittämisestä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 252. Luettu 17.4.2019. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152912/JAMKJULKAISUJA2522018_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf
Materiaalia ja linkkejä
Tilastotietoja: https://www.stat.fi/til/erop/2017/erop_2017_2018-06-11_tie_001_fi.html
Perusopetuslaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
Laki ammatillisesta koulutuksesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170531#L7P64
Lukiolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180714?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=laki%20lukiokoulutuksesta
Ammattikorkeakoululaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287
SORA-säädösten toimeenpano: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/dokumentit/6764440h
Erityisen tuen toteuttamissuunnitelma, esimerkkejä eri koulutuksen järjestäjien kotisivuilta:
Stadin ammattiopisto https://www.hel.fi/static/liitteet-2019/KasKo/stadin-ao/Oppimisen-tuen-suunnitelma-20.pdf
Etelä-Savon ammattiopisto (Esedu) Erityisen tuen toteuttamissuunnitelma
Savon koulutuskuntayhtymä (Sakky)
https://www.sakky.fi/sites/default/files/kuvat/erityisen_tuen_jarjestamista_koskeva_suunnitelma-18.pdf
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä (Redu) https://www.redu.fi/loader.aspx?id=f788e4a9-a9ea-44e0-b21a-7162a1561c3f
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
1 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Opiskelijan hopsin mukainen.
Ei tenttejä.
Ei tässä opintojaksossa.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu tapa.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- tuntee erityiskasvatuksen ja –opetuksen historialliset vaiheet ja niiden merkityksen nykyisyyteen
- on perehtynyt erityispedagogiikkaan tieteenalana ja hallitsee erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja osaa hyödyntää sekä soveltaa niitä omassa työssään laaja-alaisesti
- hahmottaa muiden tieteenalojen ja erityispedagogiikan rajapintoja
- on perehtynyt erityispedagogiikan uusimpaan tutkimustietoon ja osaa hyödyntää sekä soveltaa sitä oman työn ja organisaation toiminnan kehittämisessä
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Helsinki: Lastensuojelun Keskusliitto.
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vehmas, S. 2005. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Helsinki: Gaudeamus.
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
01.05.2020 - 31.12.2020
5 op
20AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
1 op
2 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsissa vahvistetu tapa.
Opiskelijan hopsin mukainen.
Ei tenttejä.
Ei tässä toteutuksessa.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu tapa.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- tietää kollegiaalisen tuen merkityksen erityisopettajan työssä ja reflektoi omaa toimintaansa ja kehittää sitä laaja-alaisesti
- kehittää yhteistoiminnallista työkulttuuria ja tiimityötä työyhteisössä
- konsultoi erityisopettajan roolissa työyhteisön muita jäseniä huomoiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat
- tukee kollegoiden työssäjaksamista ja hyvinvointia oman toimintansa rajoissa
- tuntee oman toimintansa rajat, reflektoi niitä ja huolehtii omasta työssä jaksamisestaan.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijan hopsin mukainen kirjallisuus.
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Vertaisarviointi ja opettajan suullinen arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
2 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Opiskelijan hopsin mukainen.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu tapa.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
-tuntee moniammatilliseen ja monitoimijaiseen yhteistyöhön liittyviä peruskäsitteitä, näkökulmia ja tekijöitä
-jäsentää sisäiset ja ulkoiset opiskeluhuollolliset, muut palvelut ja verkostot opiskelijan oppimisen sekä hyvinvoinnin tukemisessa ja hyödyntää sekä kehittää niitä
-ymmärtää opiskelijan asemaa moniammatillisessa ja monitoimijaisessa yhteisyössä
-tekee kollegiaalista yhteistyötä sekä työskentelee moniammatillisessa ja monitoimijaisessa työryhmässä opiskelijan edun mukaisesti arvioiden yhteistyön merkitystä opiskelijan oppimisen tuen ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Halenius-Alari T., Huhtanen K. & Paatos H. 2009. Tiimityö ja ryhmien työskentely.
Teoksessa K. Huhtanen & S. Keskinen 2009. Rehtorius peliäkö? Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy. 77–96.
Isoherranen, K. 2012. Uhka vai mahdollisuus – moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsinki. Verkossa osoitteessa:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/37493/isoherranen_vaitoskirja.pdf
Jyrkiäinen A. 2007. Verkosto opettajien tukena. Tampere: Tampereen Yliopistopaino. Verkossa ositteessa: Acta Electronica Universitatis Tamperensis.
Kontio, M. 2010. Moniammatillinen yhteistyö, TUKEVA-hanke. Verkossa osoitteessa:
http://oulu.ouka.fi/seutu/tukeva/moniammatillinen-julkaisu.pdf
Koskela, Seija 2013: Tarkastelussa moniammatillinen yhteistyö ja sen edellytykset. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Verkossa osoitteessa
https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2013/03/28/tarkastelussa-moniammatillinen-yhteistyo-ja-sen-edellytykset/
Miolo, G. & DeVore, S. 2016. Speech language pathology and education students engage in interprofessional collaborative practice to support children with special needs in preschool settings. Journal of Interprofessional Education & Practice 4 (2016) 81-87.
Vainikainen, M.-P., Thuneberg, H., Greiff, S. & Hautamäki, J. 2015. Multiprofessional collaboration in Finnish schools. International Journal of Educational Research 72 (2015) 137–148.
Verkostojohtamisen opas
https://www.seugolaid.fi/wp-content/uploads/2017/03/Verkostojohtamisen-opas-versio-1-0-30-12-2010.pdf
Verkkokurssi ja seminaarityöskentely.
Opettajan arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
01.07.2019 - 31.12.2020
5 op
19AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
1 op
4 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Verkkokurssin tehtäviin pohjatuva työelämäyhteistyö.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset kv-yhteydet.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
-tuntee moniammatilliseen ja monitoimijaiseen yhteistyöhön liittyviä peruskäsitteitä, näkökulmia ja tekijöitä
-jäsentää sisäiset ja ulkoiset opiskeluhuollolliset, muut palvelut ja verkostot opiskelijan oppimisen sekä hyvinvoinnin tukemisessa ja hyödyntää sekä kehittää niitä
-ymmärtää opiskelijan asemaa moniammatillisessa ja monitoimijaisessa yhteisyössä
-tekee kollegiaalista yhteistyötä sekä työskentelee moniammatillisessa ja monitoimijaisessa työryhmässä opiskelijan edun mukaisesti arvioiden yhteistyön merkitystä opiskelijan oppimisen tuen ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Halenius-Alari T., Huhtanen K. & Paatos H. 2009. Tiimityö ja ryhmien työskentely.
Teoksessa K. Huhtanen & S. Keskinen 2009. Rehtorius peliäkö? Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy. 77–96.
Isoherranen, K. 2012. Uhka vai mahdollisuus – moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsinki. Verkossa osoitteessa:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/37493/isoherranen_vaitoskirja.pdf
Jyrkiäinen A. 2007. Verkosto opettajien tukena. Tampere: Tampereen Yliopistopaino. Verkossa ositteessa: Acta Electronica Universitatis Tamperensis.
Kontio, M. 2010. Moniammatillinen yhteistyö, TUKEVA-hanke. Verkossa osoitteessa:
http://oulu.ouka.fi/seutu/tukeva/moniammatillinen-julkaisu.pdf
Koskela, Seija 2013: Tarkastelussa moniammatillinen yhteistyö ja sen edellytykset. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Verkossa osoitteessa
https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2013/03/28/tarkastelussa-moniammatillinen-yhteistyo-ja-sen-edellytykset/
Miolo, G. & DeVore, S. 2016. Speech language pathology and education students engage in interprofessional collaborative practice to support children with special needs in preschool settings. Journal of Interprofessional Education & Practice 4 (2016) 81-87.
Vainikainen, M.-P., Thuneberg, H., Greiff, S. & Hautamäki, J. 2015. Multiprofessional collaboration in Finnish schools. International Journal of Educational Research 72 (2015) 137–148.
Verkostojohtamisen opas
https://www.seugolaid.fi/wp-content/uploads/2017/03/Verkostojohtamisen-opas-versio-1-0-30-12-2010.pdf
Verkkokurssi ja seminaarityöskentely.
Opettajan arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.08.2020 - 31.12.2021
5 op
20AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
1 op
4 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Verkkokurssin tehtäviin pohjatuva työelämäyhteistyö.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset kv-yhteydet.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- reflektoi ja kehittää osaamisidentiteettiään ammatillisena erityisopettajana
- edistää ja kehittää inklusiivista ajattelua, pedagogiikkaa sekä toimintakulttuuria omassa työssään ja toiminnassaan
- hyödyntää relevanttia tutkimustietoa sekä kirjallisuutta omassa ammatillisessa kehittymisessään
- toimii tutkivalla ja kehittävällä työotteella.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Opiskelijan hopsin mukainen kirjallisuus.
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Itsearviointi, mentorin palaute ja opettajan suullinen arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
01.07.2019 - 31.12.2020
5 op
19AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
5 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsin mukainen suoritustapa.
Opiskelijan hopsin mukainen.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- reflektoi ja kehittää osaamisidentiteettiään ammatillisena erityisopettajana
- edistää ja kehittää inklusiivista ajattelua, pedagogiikkaa sekä toimintakulttuuria omassa työssään ja toiminnassaan
- hyödyntää relevanttia tutkimustietoa sekä kirjallisuutta omassa ammatillisessa kehittymisessään
- toimii tutkivalla ja kehittävällä työotteella.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Opiskelijan hopsin mukainen kirjallisuus.
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Itsearviointi, mentorin palaute ja opettajan suullinen arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
5 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsin mukainen suoritustapa.
Opiskelijan hopsin mukainen.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- seuraa koti- ja ulkomaista koulutuspolitiikkaa, koulutusjärjestelmien kehittymistä sekä yhteiskunnallista kehitystä ja on hyödyntänyt tietoa omassa työssään sekä organisaation toiminnan kehittämisessä
- kehittää aktiivisesti sekä laaja-alaisesti erityisen tuen käytänteitä ja prosesseja yhteistyössä muiden organisaation toimijoiden ja verkostojen kanssa mm. hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä vaikuttamis- ja rahoitusmahdollisuuksia
- tuntee hanke- ja projektityön vaiheet sekä periaatteet ja mahdollisuuksien mukaan hyödyntää projektitoimintaa organisaation kehittämisessä
- hyödyntää uusinta erityispedagogista tutkimustietoa sekä kirjallisuutta organisaation toiminnan kehittämisessa
- toimintakulttuurinalyysin pohjalta kehittää omaa sekä organisaation toimintaa kohti inklusiivista ja osallisuutta vahvistavaa koulutuksen toteuttamista.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Opiskelijan hopsin mukainen kirjallisuus, josta sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Itsearviointi, mentorin palaute sekä opettajan suullinen arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
01.07.2019 - 31.12.2020
10 op
19AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
10 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Opiskelijan hopsin mukainen.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset kv-yhteydet.
Opiskelijan hopsin mukainen jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- seuraa koti- ja ulkomaista koulutuspolitiikkaa, koulutusjärjestelmien kehittymistä sekä yhteiskunnallista kehitystä ja on hyödyntänyt tietoa omassa työssään sekä organisaation toiminnan kehittämisessä
- kehittää aktiivisesti sekä laaja-alaisesti erityisen tuen käytänteitä ja prosesseja yhteistyössä muiden organisaation toimijoiden ja verkostojen kanssa mm. hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä vaikuttamis- ja rahoitusmahdollisuuksia
- tuntee hanke- ja projektityön vaiheet sekä periaatteet ja mahdollisuuksien mukaan hyödyntää projektitoimintaa organisaation kehittämisessä
- hyödyntää uusinta erityispedagogista tutkimustietoa sekä kirjallisuutta organisaation toiminnan kehittämisessa
- toimintakulttuurinalyysin pohjalta kehittää omaa sekä organisaation toimintaa kohti inklusiivista ja osallisuutta vahvistavaa koulutuksen toteuttamista.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Opiskelijan hopsin mukainen kirjallisuus, josta sovitaan opintojakson alussa.
Luento-opetus, kehittämishankeseminaarit.
Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan suullinen arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
10 op
20AEO
Sissi Huhtala, Katariina Hakala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
10 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Ei harjoittelua. Kehittämishanke tehdään tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset kv-yhteydet.
Opiskelijan hopsin mukainen jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- kohtaa monenlaiset oppijat heidän yksilöllisyyttään kunnioittaen sekä huomioden eettiset näkökulmat ja periaatteet
- vahvistaa omalla toiminnallaan yksilön toimijuutta, itsemääräämisoikeutta ja itsenäistä ajattelua
- edistää omalla toiminnallaan osallistavaa ja osallisuutta tukevaa vuorovaikutusta
- tunnistaa dialogisuuden periaatteita ja osaa soveltaa niitä omassa työssään ja toiminnassaan
- tiedostaa vuorovaikutustilanteissa omat vahvuutensa sekä kehittämiskohteensa, reflektoi ja kehittää niitä
- tiedostaa oman roolinsa hyvän ja turvallisen oppimis- ja työyhteisön rakentamisessa ja reflektoi omaa toimintaansa eri tilanteissa
- toimii vuorovaikutustilanteissa myönteisesti, kannustavasti ja myötätuntoisesti
- ottaa omassa vuorovaikutuksessaan huomioon aktiivisen kuuntelemisen taidon ja hyvän ammatillisen viestinnän periaatteet.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Opiskelijan hopsin mukainen kirjallisuus, josta sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijalähtöiset, osallistavat opetusmenetelmät.
Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan suullinen arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
2 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Opiskelijan hopsin mukainen harjoittelu- ja työelämäyhteistyö.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset kv-yhteydet.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- hallitsee tarkoituksenmukaisia kartoitusmenetelmiä tuen tarpeen tunnistamiseksi, arvioi niiden hyödynnettävyyttä ja soveltaa niitä omassa työssään
- kartoittaa opiskelijan vahvuudet sekä erityisen tuen ja ohjauksen tarpeet sekä valmiudet,
- hyödyntää erityisen tuen ja ohjauksen tarpeiden kartoituksessa moniammatillista yhteistyötä ja tarkoituksenmukaisia verkostoja
- tekee kartoitusten pohjalta päätelmiä opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnittelussa ja järjestämisessä
- suunnittelee, arvioi ja kehittää opiskelijan erityisen tuen ja ohjauksen malleja monenlaisissa oppimisympäristöissä
- toimii aktiivisesti tukitoimien järjestämisessä yhteistyössä eri verkostojen kanssa.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Opiskelijan hopsin mukainen kirjallisuus, josta sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan suullinen arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
10 op
20AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
1 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsin mukainen suoritustapa.
Opiskelijan hopsin mukainen.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset kv-yhteydet.
Opiskelijan hopsin mukainen jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- soveltaa inkluusiota omassa työssään huomioiden saavutettavuuden, esteettömyyden ja osallisuuden periaatteet,
- toteuttaa, arvioi ja kehittää erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä monenlaisissa oppimisympäristöissä opiskelijan erityisen tuen tarpeen mukaisesti,
- huomioi kulttuurisen moninaisuuden omassa opetus- ja ohjaustyössään,
- hallitsee arvioinnin taustalla olevat säädökset sekä ohjeet ja noudattaa niitä,
- hallitsee ohjaavan sekä kannustavan palautteenannon,
- tiedostaa ja tuntee omat eettiset periaatteensa ja reflektoi omaa eettistä toimintaansa ammatillisena erityisopettajana.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Minna Seppälä
Opiskelijan hopsin mukainen kirjallisuus, josta sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Itsearviointi, mentorin palaute sekä opettajan suullinen arviointi.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
10 op
20AEO
Sissi Huhtala, Minna Seppälä
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
TAMK Pääkampus
1 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan hopsin mukaiset suoritustavat.
Sisältää vähintään viiden päivän mittaisen opetusharjoittelun.
Ei tenttejä.
Opiskelijan hopsin mukaiset kv-yhteydet.
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu jaksotus.
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Ammatillinen erityisopettajankoulutus (60 op)