Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa työtään ja sen tulevaisuutta.
- Seuraa ja osallistuu työelämän keskusteluihin sekä tekee sen perusteella johtopäätöksiä saamistaan signaaleista ohjauksen tueksi.
- Hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti työssään.
- Tietää ennakoinnin merkityksen ja huolehtii, että opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukeminen on ohjauksen lähtökohtana.
- Tietää tutkimustiedon merkityksen ja käyttää tutkimustietoa ohjaustyössään.
- Arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen ja ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä.
- Omaa valmiudet toimia oman organisaation kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä huomioiden ennakoidut ja tapahtuvat muutokset.
- Seuraa ja osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun ja tuottaa sisällöllisesti ja muodollisesti laadukasta materiaalia kehittämistyöhön ja keskusteluun, tutkivaa ja kehittävää työotetta käyttäen.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ari Jussila
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
10 op
20OPO
Harri Kukkonen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
8 op
6 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttejä
ei tässä toteutuksessa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa työtään ja sen tulevaisuutta.
- Seuraa ja osallistuu työelämän keskusteluihin sekä tekee sen perusteella johtopäätöksiä saamistaan signaaleista ohjauksen tueksi.
- Hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti työssään.
- Tietää ennakoinnin merkityksen ja huolehtii, että opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukeminen on ohjauksen lähtökohtana.
- Tietää tutkimustiedon merkityksen ja käyttää tutkimustietoa ohjaustyössään.
- Arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen ja ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä.
- Omaa valmiudet toimia oman organisaation kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä huomioiden ennakoidut ja tapahtuvat muutokset.
- Seuraa ja osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun ja tuottaa sisällöllisesti ja muodollisesti laadukasta materiaalia kehittämistyöhön ja keskusteluun, tutkivaa ja kehittävää työotetta käyttäen.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tuntee ja seuraa kansainvälisiä ohjauksen virtauksia ja osaa asemoida suomalaisen opinto-ohjauksen kansainvälisessä ohjuksen kentässä.
- Omaa valmiudet osallistua kansainväliseen toimintaan ohjauksen alalla ja pystyy huomioimaan keskusteluissa osallistujien erilaiset lähtökohdat ja käsitykset.
- Tuntee kotikansainvälisyyden ja edistää sitä omassa työssään ja yhteisössään.
- Osaa ohjata opiskelijaa tilanteissa, jossa opiskelija harkitsee kansainvälisiä vaihtoehtoja.
- Osaa vertailla eri maiden koulujärjestelmiä ja opintojen vastaavuuksia.
- Kuvailee Suomen ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden ohjauksen periaatteita ja ratkaisuja.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ari Jussila
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20OPO
Harri Kukkonen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
2 op
3 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttejä
Yhteinen osuus Tarton ja Jegovan yliopiston kanssa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tuntee ja seuraa kansainvälisiä ohjauksen virtauksia ja osaa asemoida suomalaisen opinto-ohjauksen kansainvälisessä ohjuksen kentässä.
- Omaa valmiudet osallistua kansainväliseen toimintaan ohjauksen alalla ja pystyy huomioimaan keskusteluissa osallistujien erilaiset lähtökohdat ja käsitykset.
- Tuntee kotikansainvälisyyden ja edistää sitä omassa työssään ja yhteisössään.
- Osaa ohjata opiskelijaa tilanteissa, jossa opiskelija harkitsee kansainvälisiä vaihtoehtoja.
- Osaa vertailla eri maiden koulujärjestelmiä ja opintojen vastaavuuksia.
- Kuvailee Suomen ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden ohjauksen periaatteita ja ratkaisuja.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Kehittää omaa osaamistaan ja taitojaan suunnitelmallisesti.
- Reflektoi kehittymistään, toimintaansa ja työtään.
- Pystyy huolehtimaan hyvinvoinnistaan esimerkiksi laatimalla henkilökohtaisen hyvinvointisuunnitelman työssä toimimisen edistämiseksi.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ari Jussila
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20OPO
Harri Kukkonen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
1 op
3 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttejä
ei tässä toteutuksessa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Kehittää omaa osaamistaan ja taitojaan suunnitelmallisesti.
- Reflektoi kehittymistään, toimintaansa ja työtään.
- Pystyy huolehtimaan hyvinvoinnistaan esimerkiksi laatimalla henkilökohtaisen hyvinvointisuunnitelman työssä toimimisen edistämiseksi.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Toimii eettisesti kestävästi ja opinto-ohjaajien eettisten periaatteiden mukaisesti.
- Toimii ohjaustilanteessa hyvän ohjauksen periaatteiden mukaisesti.
- Tietää ihmisen kehityksen vaiheiden merkityksen ja huomioi kehitysvaiheet ohjauksessa.
- Tunnistaa ohjattavien moninaisuuden ja huomioi sen ohjaustilanteessa.
- Huomioi opiskelijan tilanteen ja toimii ohjaustilanteessa sen mukaisesti.
- Tunnistaa kulttuurien moninaisuuden ja tiedostaa sen vaikutuksen ohjaukseen ja huomioi sen ohjaustilanteessa.
- Huomioi vaihtelevat ja yllättävät tilanteet ja sopeuttaa ohjaustoimintansa niiden mukaan.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ari Jussila
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
10 op
20OPO
Tarja Juurakko-Koskinen, Harri Kukkonen, Outi Rantanen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
2 op
5 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttiä
ei tässä toteutuksessa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Toimii eettisesti kestävästi ja opinto-ohjaajien eettisten periaatteiden mukaisesti.
- Toimii ohjaustilanteessa hyvän ohjauksen periaatteiden mukaisesti.
- Tietää ihmisen kehityksen vaiheiden merkityksen ja huomioi kehitysvaiheet ohjauksessa.
- Tunnistaa ohjattavien moninaisuuden ja huomioi sen ohjaustilanteessa.
- Huomioi opiskelijan tilanteen ja toimii ohjaustilanteessa sen mukaisesti.
- Tunnistaa kulttuurien moninaisuuden ja tiedostaa sen vaikutuksen ohjaukseen ja huomioi sen ohjaustilanteessa.
- Huomioi vaihtelevat ja yllättävät tilanteet ja sopeuttaa ohjaustoimintansa niiden mukaan.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tuntee keskeisimmät ohjaus- ja urateoriat ja perustelee valitsemansa ohjauksen toimintatavat ohjausteorioihin ja -käytäntöihin tukeutuen.
- Tietää käyttöteorian merkityksen sekä esittelee ja perustelee oman ohjauksensa käyttöteorian.
- Tuntee koulutusta ja ohjausta ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden merkityksen sekä sisällön opinto-ohjaajan työn vaatimalla tavalla.
- Tuntee koulutuksen rakenteen, sisällöt ja tavoitteet sillä tarkkuudella, että pystyy ohjaamaan opiskelijan henkilökohtaisen opiskelupolun suunnittelua.
- Hankkii ja käyttää ohjaustilanteessa tarvittavaa ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ari Jussila
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
10 op
20OPO
Harri Kukkonen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
1 op
5 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttejä
ei tässä toteutuksessa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tuntee keskeisimmät ohjaus- ja urateoriat ja perustelee valitsemansa ohjauksen toimintatavat ohjausteorioihin ja -käytäntöihin tukeutuen.
- Tietää käyttöteorian merkityksen sekä esittelee ja perustelee oman ohjauksensa käyttöteorian.
- Tuntee koulutusta ja ohjausta ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden merkityksen sekä sisällön opinto-ohjaajan työn vaatimalla tavalla.
- Tuntee koulutuksen rakenteen, sisällöt ja tavoitteet sillä tarkkuudella, että pystyy ohjaamaan opiskelijan henkilökohtaisen opiskelupolun suunnittelua.
- Hankkii ja käyttää ohjaustilanteessa tarvittavaa ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Opintojakso on hyväksytty kun kaikkiohjaajan kanssa sovitut osaamistavoitteet on saavutettu
Ari Jussila
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20OPO
Harri Kukkonen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
3 op
3 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttejä
ei tässä toteutuksessa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty kun kaikki ohjaajan kanssa sovitut osaamistavoitteet on saavutettu
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ari Jussila
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20OPO
Harri Kukkonen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
2 op
3 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttejä
ei tässä toteutuksessa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään.
- Perustelee, milloin ryhmäohjaustilanne on tarkoituksenmukainen ja hoitaa ryhmätilanteen ohjauksellisesti.
- Hyödyntää ryhmäohjausta ohjauksessaan.
- Kannustaa opiskelijoita vertaisohjaukseen.
- Tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa, koulutuksessa ja opiskelijan toiminnassa ja huomioi ne ohjaustyössään.
- Perustelee valintojaan käyttäessään tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään.
- Toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta.
- Huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä.
- Huolehtii, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan.
- Tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan (urataitojen tukeminen).
- Ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää ja ymmärtää organisaationsa toiminnan, toimijat ja näiden tehtävät sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen.
- Tuntee, millä tavoin opiskelijahuolto kokonaisuutena toimii ja mitkä ovat opinto-ohjaajan rooli ja tehtävät opiskelijahuollossa siten, että pystyy tarvittaessa johtamaan/koordinoimaan organisaationsa ohjaustoimintaa.
- Omaa valmiudet toimia ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukea opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa.
- Ymmärtää ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ari Jussila
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20OPO
Harri Kukkonen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
3 op
3 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttejä
ei tässä toteutuksessa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Tietää ja ymmärtää organisaationsa toiminnan, toimijat ja näiden tehtävät sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen.
- Tuntee, millä tavoin opiskelijahuolto kokonaisuutena toimii ja mitkä ovat opinto-ohjaajan rooli ja tehtävät opiskelijahuollossa siten, että pystyy tarvittaessa johtamaan/koordinoimaan organisaationsa ohjaustoimintaa.
- Omaa valmiudet toimia ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukea opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa.
- Ymmärtää ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Omaa valmiudet toimia organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana, tietää verkostotyön periaatteet ja osaa toimia monialaisen verkostotapaamisen vetäjänä.
- Perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet.
- Tuntee siirtymävaiheet ja omaa valmiudet toimia asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa.
- Tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.
- Ohjaa työelämän lähtökohdat huomioiden sekä työelämässä että työelämään.
- Tietää työelämäyhteistyön merkityksen koulutukselle ja toimii ohjaustyössä sen mukaisesti.
- Pystyy toimimaan ohjaajana erilaisissa ja vaihtelevissa ympäristöissä.
- Hyödyntää myös oppilaitoksen ulkopuolisen toiminnan oppimis- ja ohjausympäristönä.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Ari Jussila
Sovitaan jakson alussa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2021
01.05.2020 - 31.12.2021
5 op
20OPO
Harri Kukkonen, Ari Jussila
Ammatillinen opettajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
TAMK Pääkampus
3 op
3 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
ei tenttejä
ei tässä toteutuksessa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- Omaa valmiudet toimia organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana, tietää verkostotyön periaatteet ja osaa toimia monialaisen verkostotapaamisen vetäjänä.
- Perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet.
- Tuntee siirtymävaiheet ja omaa valmiudet toimia asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa.
- Tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.
- Ohjaa työelämän lähtökohdat huomioiden sekä työelämässä että työelämään.
- Tietää työelämäyhteistyön merkityksen koulutukselle ja toimii ohjaustyössä sen mukaisesti.
- Pystyy toimimaan ohjaajana erilaisissa ja vaihtelevissa ympäristöissä.
- Hyödyntää myös oppilaitoksen ulkopuolisen toiminnan oppimis- ja ohjausympäristönä.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.