Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opiskelija
- osaa määritellä yritysten välisen b-to-b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- tuntee erilaisia liiketoimintamalleja
- ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
Opiskelija
- Jäsentää yritysten välisen b-to-b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- ymmärtää eri liiketoimintamallien mahdollisuuden uusien toimintatapojen luomiseksi
- tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja yritysten ekosysteemeissä ja asiakassuhteissa
Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti yritysten välisen b-to b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- osaa etsiä erilaisia liiketoimintamalleja uusien toimintatapojen luomiseksi
- osaa toimia yritysten ekosysteemeissä ja asiakassuhteissa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
Suomi
05.02.2021 - 09.04.2021
02.11.2020 - 31.12.2020
5 op
20AVOMUOTOILU
AVOINAMK
Tuija Ylä-Viteli
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija
- osaa määritellä yritysten välisen b-to-b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- tuntee erilaisia liiketoimintamalleja
- ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
Opiskelija
- Jäsentää yritysten välisen b-to-b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- ymmärtää eri liiketoimintamallien mahdollisuuden uusien toimintatapojen luomiseksi
- tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja yritysten ekosysteemeissä ja asiakassuhteissa
Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti yritysten välisen b-to b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- osaa etsiä erilaisia liiketoimintamalleja uusien toimintatapojen luomiseksi
- osaa toimia yritysten ekosysteemeissä ja asiakassuhteissa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
Satu Kylmälä
Palvelumuotoiluun liittyvä lähdemateriaali
Ekosysteemeihin liittyvä lähdematariaali
Kiertotalouden liiketoimintamalleihin liittyvä lähdemateriaali
Palvelujen yhteiskunta. Yhteistyölähtöinen arvonluominen ja palveluperusteinen toimintalogiikka. Petri Virtanen. Tietosanoma Oy. 2018.ss
This is Service Design Doing. Applying service design thinking in the real world. A practitioner’s handbook. By Marc Stickdorn, Markus Hormess, Adam Lawrence, Jakob Schneider. 2018.
Luennot
Ryhmäharjoitukset, oppimiskeskustelut
Tiimitehtävä (hankkeelle)
Ennakkotehtävä , yksilötyö 20% kokonaisarvosanasta (arviointi 1-5)
Tiimitehtävä, 80% kokonaisarvosanasta (arviointi 1-5)
Tiimitehtävä on yhteinen (=sama tehtävä) Ympäristölähtöinen palvelumaisema - opintojakson kanssa.
Tiimitehtävä arvioidaan opintojakson osaamistavoitteiden ja arviointikriteeristön mukaisesti. Tiimitehtävästä tulee erillisest arvosanat ko. opintojaksoille.
Suomi
19.03.2021 - 15.05.2021
25.11.2020 - 05.02.2021
5 op
21YRESTO
15 - 30
Tuija Ylä-Viteli
Opintojakson intergointi Ympäristölähtöinen Palvelumaiseman opintojakson kanssa tarkoittaa konkreettisesti sitä, että kontaktipäivissä on molempien opintojaksojen erilliset osuudet ja päivän päätteeksi yhteinen osuus. Opintojakson viimeinen kontaktipäivä on yhteistoteutus.
Liiketoiminta
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
Hankeyhteistyö, FUSILLI-hanke
5 op = 135h opiskelijan työtä
yhteinen kontaktiopetus 23h
opiskelijan itsenäinen työskentely yksin tai oman tiimin kanssa 112 h
Opiskelija
- tunnistaa toimialan kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa määritellä hankkimaansa tietoa löytääkseen toimialan kehittämistarpeita
- osaa etsiä ohjatusti tutkimustiedosta oman toimialan kehittämistarpeita
- tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan
Opiskelija
- jäsentää toimialan kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa vertailla hankkimaansa tietoa löytääkseen toimialan kehittämistarpeita
- osaa etsiä tutkimustiedosta toimialan kehittämistarpeita
- osaa kuvata ja arvioi itseään sekä sitä toimintaympäristöä, jossa omalla ammattialallaan toimii
Opiskelija
- ymmärtää oman toimialan kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa analysoida hankkimaansa tietoa löytääkseen oman toimialan kehittämistarpeita
- osaa etsiä ja valita tutkimustiedosta oman toimialan kehittämistarpeita
- tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä toimintaympäristöä, jossa omalla ammattialallaan toimii
Saarijärvi, H & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi, mitä, miten? Docendo.
Muu lähdemateriaali ja opiskelijan itsenäinen tiedonhaku
Luennot
Harjoitukset
Yksilötehtävä
Monitahoinen palveluliiketoiminta, kirjallinen lähdeaineistoon perustuva raportti.
Suomi
26.01.2021 - 18.03.2021
25.11.2020 - 24.01.2021
5 op
21YRESTO
0 - 30
Tuija Ylä-Viteli, Veijo Hämäläinen, Marja-Liisa Timperi
Restonomi YAMK
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
5 op = 135h opiskelijan työtä
yhteinen kontaktiopetus 15h
itsenäinen työskentely yksin tai tiimin kanssa 120h
Satu Kylmälä
1) Ojasalo – Moilanen – Ritalahti (2009 tai uudempi). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
2) Toikko – Rantanen (2009 tai uudempi). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere: Tampere University Press.
3) Menetelmäopetuksen tietovaranto MOTV. [online]. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
4) Metodix – Metoditietämystä kaikille. [online]. http://metodix.wordpress.com
5) Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.
Opetusta tukee Moodle-toteutus.
Henkilökohtainen ohjaus ja opinnäytetyöseminaarit. Kehittämistyön menetelmäluennot.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 23.01.2021
5 op
21YRESTO
0 - 30
Mika Boedeker
Opinnäytetyön tavoitteena on työelämän kehittäminen. Se kehittää ja osoittaa opiskelijan kykyä itsenäiseen vaativaan tutkimukselliseen asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyön voi tehdä omalle työnantajalle, muulle toimeksiantajalle, omalle yritykselle tai muusta työelämän tutkimisen ja kehittämisen tarpeesta lähtien.
Opinnäytetyöt ovat julkisia.
Liiketoiminta
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
5 op
0-5
Opinnäytetyöseminaarit erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
- Oman opinnäytetyön esittely 1. vaiheen suunnitteluseminaarissa
- Muiden opinnäytetyöesitysten kommentointi työpajamenetelmällä
Kehittämistyön menetelmäluennot erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
Suomi
22.01.2021 - 31.12.2021
02.12.2020 - 31.12.2020
60 op
0 - 5
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija
- osaa kuvata ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä omasta näkökulmastaan.
- tuntee erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- tunnistaa ympäristövastuun ammatillisessa kontekstissa
Opiskelija
- tunnistaa ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä.
- osaa valita erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- ymmärtää ympäristövastuun ammatillisessa kontekstissa
Opiskelija
- osaa huomioida ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä ja osaa suunnitella toimintaa ennakoivasti.
- osaa kehittää erilaisia toimintatapoja tai ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- osaa soveltaa ympäristövastuun ammatilliseen kontekstiin
Suomi
05.02.2021 - 09.04.2021
02.11.2020 - 31.12.2020
5 op
20AVOMUOTOILU
AVOINAMK
Tuija Heikkilä
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija
- osaa kuvata ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä omasta näkökulmastaan.
- tuntee erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- tunnistaa ympäristövastuun ammatillisessa kontekstissa
Opiskelija
- tunnistaa ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä.
- osaa valita erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- ymmärtää ympäristövastuun ammatillisessa kontekstissa
Opiskelija
- osaa huomioida ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä ja osaa suunnitella toimintaa ennakoivasti.
- osaa kehittää erilaisia toimintatapoja tai ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- osaa soveltaa ympäristövastuun ammatilliseen kontekstiin
Satu Kylmälä
Aineisto tarkentuu myöhemmin.
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Agenda 20230
Kestävään palvelutuotantoon liittyvä lähdeaineisto
Kiertotalouteen liittyvä lähdemateriaali
Luennot
Ryhmäharjoitukset, oppimiskeskustelut
Tiimitehtävä (hankkeelle)
Ennakkotehtävä , yksilötyö (arviointi hyväksytty/hylätty)
Tiimitehtävä, (arviointi 1-5)
Tiimitehtävä on yhteinen (= sama tehtävä) Asiakasarvon rakentuminen yritysten ekosysteemeissä - opintojakson kanssa.
Tiimitehtävä arvioidaan opintojakson osaamistavoitteiden ja arviointikriteeristön mukaisesti. Tiimitehtävästä tulee erillisest arvosanat ko. opintojaksoille.
Suomi
19.03.2021 - 15.05.2021
25.11.2020 - 05.02.2021
5 op
21YRESTO
15 - 30
Tuija Heikkilä
Opintojakson intergointi Asiakasarvon rakentuminen yrityksen ekosysteemeissä opintojakson kanssa tarkoittaa konkreettisesti sitä, että kontaktipäivissä on molempien opintojaksojen erilliset osuudet ja päivän päätteeksi yhteinen osuus. Opintojakson viimeinen kontaktipäivä on yhteistoteutus.
Liiketoiminta
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
5 op
0-5
Hankeyhteistyö, FUSILLI-hanke
5 op = 135 h opiskelijan työtä
-yhteinen kontaktiopetus 23h
-opiskelijan itsenäinen työskentely yksin tai oman tiimin kanssa 112 h
Opiskelija
- osaa määritellä yritysten välisen b-to-b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- tuntee erilaisia liiketoimintamalleja
- ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
Opiskelija
- Jäsentää yritysten välisen b-to-b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- ymmärtää eri liiketoimintamallien mahdollisuuden uusien toimintatapojen luomiseksi
- tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja yritysten ekosysteemeissä ja asiakassuhteissa
Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti yritysten välisen b-to b toimijuuden vaikutuksen palvelun käyttäjäasiakkaan asiakaskokemukseen
- osaa etsiä erilaisia liiketoimintamalleja uusien toimintatapojen luomiseksi
- osaa toimia yritysten ekosysteemeissä ja asiakassuhteissa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
Suomi
02.01.2022 - 30.03.2022
03.11.2021 - 01.01.2022
5 op
AVOINAMK
21AVOMUOTOILU
0 - 40
Palveluliiketoiminta, Restonomi Virtuaalihenkilö
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Satu Kylmälä
) Ojasalo – Moilanen – Ritalahti (2009 tai uudempi). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
2) Toikko – Rantanen (2009 tai uudempi). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere: Tampere University Press.
3) Menetelmäopetuksen tietovaranto MOTV. [online]. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
4) Metodix – Metoditietämystä kaikille. [online]. http://metodix.wordpress.com
5) Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.
Opetusta tukee Moodle-toteutus.
Henkilökohtainen ohjaus ja opinnäytetyöseminaarit.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
22.01.2021 - 31.12.2021
5 op
21YRESTO
0 - 30
Tuija Ylä-Viteli, Mika Boedeker, Leila Kakko, Jaana Sahlsten, Tuija Heikkilä, Sanna Luoto
Opinnäytetyön tavoitteena on työelämän kehittäminen. Se kehittää ja osoittaa opiskelijan kykyä itsenäiseen vaativaan tutkimukselliseen asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyön voi tehdä omalle työnantajalle, muulle toimeksiantajalle, omalle yritykselle tai muusta työelämän tutkimisen ja kehittämisen tarpeesta lähtien.
Opinnäytetyöt ovat julkisia.
Liiketoiminta
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
2 op
0-5
Opinnäytetyöseminaarit erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
- Oman opinnäytetyön esittely 3. vaiheen seminaarissa
- Muiden opinnäytetyöesitysten kommentointi
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Opinnäytetyöraportin kirjallisen raportin viimeisteleminen.
- Plagioinnin tarkastaminen – Turnit
- Julkaiseminen
Satu Kylmälä
1) Ojasalo – Moilanen – Ritalahti (2009 tai uudempi). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
2) Toikko – Rantanen (2009 tai uudempi). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere: Tampere University Press.
3) Menetelmäopetuksen tietovaranto MOTV. [online]. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
4) Metodix – Metoditietämystä kaikille. [online]. http://metodix.wordpress.com
5) Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.
Opetusta tukee Moodle-toteutus.
Henkilökohtainen ohjaus ja opinnäytetyöseminaarit. Kehittämistyön menetelmäluennot.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
22.01.2021 - 31.07.2021
20 op
21YRESTO
0 - 30
Tuija Ylä-Viteli, Leila Kakko, Mika Boedeker, Pauliina Airaksinen-Aminoff, Tuija Heikkilä, Sanna Luoto
Opinnäytetyön tavoitteena on työelämän kehittäminen. Se kehittää ja osoittaa opiskelijan kykyä itsenäiseen vaativaan tutkimukselliseen asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyön voi tehdä omalle työnantajalle, muulle toimeksiantajalle, omalle yritykselle tai muusta työelämän tutkimisen ja kehittämisen tarpeesta lähtien.
Opinnäytetyöt ovat julkisia.
Liiketoiminta
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
20 op
10 op
0-5
Opinnäytetyöseminaarit erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
- Oman opinnäytetyön esittely 2. vaiheen väliseminaarissa
- Muiden opinnäytetyöesitysten kommentointi työpajamenetelmällä
Kehittämistyön menetelmäluennot erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
Opiskelija
- osaa kuvata ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä omasta näkökulmastaan.
- tuntee erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- tunnistaa ympäristövastuun ammatillisessa kontekstissa
Opiskelija
- tunnistaa ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä.
- osaa valita erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- ymmärtää ympäristövastuun ammatillisessa kontekstissa
Opiskelija
- osaa huomioida ympäristövastuuseen liittyviä muutostekijöitä ja osaa suunnitella toimintaa ennakoivasti.
- osaa kehittää erilaisia toimintatapoja tai ratkaisuvaihtoehtoja vähähiilisyyden edistämiseksi.
- osaa soveltaa ympäristövastuun ammatilliseen kontekstiin
Suomi
02.01.2022 - 31.03.2022
03.11.2021 - 01.01.2022
5 op
AVOINAMK
21AVOMUOTOILU
0 - 40
Palveluliiketoiminta, Restonomi Virtuaalihenkilö
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Restonomi (ylempi AMK), NQF 7
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset, ks. TAMKin www-sivut.
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan.
Aikaisemmin hankitun osaamisen ja opintojen hyväksilukuja haetaan sähköisellä järjestelmällä ja osaamisen näytöt järjestetään erikseen sovittuina ajankohtina.
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Opintojen laajuus on 90 opintopistettä ja ne on suunniteltu tehtäväksi töiden ohessa. Opinnot kestävät n.1,5 - 2,5 vuotta. Opinnot koostuvat kaikille yhteisistä, pakollisista syventävistä opinnoista (30 op), vaihtoehtoisista sekä vapaasti valittavista syventävistä opinnoista (30 op) ja opinnäytetyöstä (30 op).
Opinnot rakentuvat lähiopetuspäivien ja itsenäisen työskentelyn varaan. Lähiopetus toteutetaan pääsääntöisesti kokonaisina intensiivipäivinä keskimäärin 2-3 päivänä kuukaudessa
Syventävät ammattiopinnot muodostuvat tutkinto-ohjelman omasta 30 opintopisteen tarjonnasta, jossa painottuvat asiakasarvon rakentuminen ja asiakaskokemuksen kehittäminen, ympäristölähtöinen palvelumaisema, työntekijäkokemuksen johtaminen, asiakaslähtöiset digitaaliset palvelut sekä osto- ja myyntikanavat. Opintojaksot ovat 5 op:n laajuisia. Lisäksi tarjonnassa on 30 op TAMKin yhteisiä vaihtoehtoisia syventäviä opintoja omien tavoitteidesi mukaisesti. Lisätietoja opintojaksoista ja niiden sisällöistä löytyy TAMKin opinto-oppaasta.
Restonomi (ylempi AMK) se vahvistaa mahdollisuuksiasi alan tutkimus- ja ylemmän johdon tehtäviin, esim. palveluliiketoiminnan johtaja, toimitusjohtaja, kehitysjohtaja, yksikön johtaja, yrittäjä, opettaja jne.
Tutkintonimike on restonomi (ylempi AMK), kansainvälisessä käytössä Master of Hospitality Management. Tutkinto tuottaa sinulle saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto. Sinulla on mahdollisuus hakeutua opintojen jälkeen tiedekorkeakoulujen jatko-opintoihin. Opintojen edellyttämien siltaopintojen määrä riippuu tiedekorkeakoulusta.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Valmistumisen ehtona on opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opetuksessa käytetään erilaisia opetusmenetelmiä. Lähiopetus on kerran kuukaudessa pääsääntöisesti torstai-iltaisin (klo 16.30-20), perjantaisin (klo 8-16.00) ja lauantaisin (klo 8.30-15.00). Yhteisöllinen tiedon rakentaminen ja jakaminen ovat keskeistä oppimisessa ja opiskelijoiden oletetaan osallistuvan lähiopetukseen. Läsnäolovaatimukset määritellään joka opintojaksolla erikseen. Opetus tapahtuu pääosin suomeksi.
Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.