Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat.
Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan.
Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan. Opiskelija osaa johtaa eri kulttuurisia työntekijöitä ja muodostaa organisaation, joka huomio kulttuurien välisiä eroja. Opiskelija pystyy aikaansaamaan motivaatiota, sitoutumista ja luottamusta kansainvälisessä projektissa.
Marko Mäkilouko
Power point ja kirjallisuus Moodlessa
Arviointi perustuu kirjaraporttiin 40% ja tenttiin 60%. Kirjaraportin voi korvata vierasluennon pitämisellä. Vierasluento on mahdollinen vain jos opiskelijalla on riittääv KV-kokemus, jonka kokemusksia voi jakaa muille.
Suomi
Englanti
01.08.2020 - 05.12.2020
02.07.2020 - 06.09.2020
5 op
20YTJ
12 - 36
Marko Mäkilouko
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
1 op
2 op
0-5
Ei ole
Useita (2-4) vierasluentoa
Moodletentti sovitaan ryhmän kanssa yhteiseen vapaaseen hetkeen.
Vieraspuhujat kertovat omasta KV-kokemuksesta
Noin 100 tuntia
Ei vastauksia tai vastauksissa ei tietosisältöä
Opiskelija ei käytä teoriaa vastausten perusteluna
Teoriaa on käytetty osittain hyväksi vastauksissa
Opiskelija käyttää teoriaa vastausten perusteluna
Opiskelija tunnistaa keskeiset yleiseen sopimusoikeuteen liittyvät säännöt periaatteet.
Opiskelija ymmärtää sopimusoikeudelliset peruserot eri oikeuskulttuurien (mm. civil law vs. common law) ja riitojen ratkaisutapojen välillä (mm. kansallinen tuomioistuin vs. välimiesmenettely)
Opiskelija on tehnyt ja esitellyt tiiviisti aiheesta laatimansa raportin.
Opiskelija on suorittanut opintojaksoon liittyvät osiot myyntiprosessi ja haastavat neuvottelutilanteet sekä kansainvälisen projektitoiminnan pääpiirteitä hyväksyttävästi.
Opiskelija ymmärtää hyvin keskeiset yleiseen sopimusoikeuteen liittyvät säännöt periaatteet.
Opiskelija ymmärtää sopimusoikeudelliset peruserot eri oikeuskulttuurien (mm. civil law vs. common law) ja riitojen ratkaisutapojen välillä (mm. kansallinen tuomioistuin vs. välimiesmenettely) ja osaa soveltaa oppimaansa työelämässä ja toimiessaan kansainvälisessä ympäristössä.
Opiskelija on tehnyt ja esitellyt tiiviisti aiheesta laatimansa raportin, jolla on selvä työelämäyhteys ja/tai yhteys kansainväliseen toimintaympäristöön.
Opiskelija on suorittanut opintojaksoon liittyvät osiot myyntiprosessi ja haastavat neuvottelutilanteet sekä kansainvälisen projektitoiminnan pääpiirteitä hyväksyttävästi.
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti keskeiset yleiseen sopimusoikeuteen liittyvät säännöt periaatteet.
Opiskelija ymmärtää sopimusoikeudelliset peruserot eri oikeuskulttuurien (mm. civil law vs. common law) ja riitojen ratkaisutapojen välillä (mm. kansallinen tuomioistuin vs. välimiesmenettely) ja osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti työelämässä ja toimiessaan kansainvälisessä ympäristössä.
Opiskelija on tehnyt ja esitellyt tiiviisti aiheesta laatimansa raportin, jolla on selvä työelämäyhteys ja yhteys kansainväliseen toimintaympäristöön. Lisäksi raportti on kiinnostava ja tuottaa selvää lisäarvoa muille opiskelijoille.
Opiskelija on suorittanut opintojaksoon liittyvät osiot myyntiprosessi ja haastavat neuvottelutilanteet sekä kansainvälisen projektitoiminnan pääpiirteitä hyväksyttävästi.
Suomi
Englanti
09.01.2021 - 07.05.2021
02.12.2020 - 31.12.2020
5 op
20YTJ
0 - 35
Jarmo Koivuniemi, Minna Heikinheimo, Marko Mäkilouko
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
Noudatetaan TAMKin opinnäytetyön arviointikriteereitä.
Noudatetaan TAMKin opinnäytetyön arviointikriteereitä.
Noudatetaan TAMKin opinnäytetyön arviointikriteereitä.
Marko Mäkilouko
Suomi
01.08.2020 - 31.07.2021
02.07.2020 - 06.09.2020
30 op
20YTJ
Marjo Lamminen, Marja-Liisa Timperi, Matti Kivimäki, Ella Hakala, Tuula Niemi, Marko Mäkilouko, Antti Perttula, Jari Ruokolainen
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
30 op
10 op
0-5
Opiskelijalla on orastava käsitys asiantuntijoiden johtamisesta teknologiaorganisaatioissa. Osallistuja kykenee listaamaan johtamisen keskeisiä osa-alueita, mutta ei kykene soveltamaan niitä omaan työhönsä tai aikaisempiin kokemuksiinsa eikä haastavien esimiestilanteiden ratkaisemiseen.
Opiskelijalla on selkeä käsitys asiantuntijoiden johtamisesta teknologiaorganisaatioissa. Osallistuja kykenee listaamaan johtamisen keskeisiä osa-alueita ja kykenee jossain määrin soveltamaan niitä omaan työhönsä tai aikaisempiin kokemuksiinsa ja haastavien esimiestilanteiden ratkaisemiseen.
Opiskelijalla on erinomainen käsitys asiantuntijoiden johtamisesta teknologiaorganisaatioissa. Osallistuja kykenee soveltamaan ja edelleen kehittämään johtamisen keskeisiä osa-alueita sekä omaan työhönsä että ratkaisemaan haastavia esimiestilanteita yhdessä muiden kanssa. Osallistuja kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa ja osaamistaan monipuolisesti, sekä kehittämään omaa toimintaansa johtamisen näkökulmasta.
Marko Mäkilouko
Suomi
Englanti
01.08.2020 - 19.02.2021
02.07.2020 - 06.09.2020
5 op
20YTJ
12 - 36
Päivi Mayor, Tuula Niemi
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
1 op
1 op
0-5
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Aija Paananen
Suomi
18.08.2020 - 23.11.2020
15.05.2020 - 01.09.2020
5 op
20YAMK
20 - 40
Aija Paananen
Lähiopetus 3.- 5.9.
Sosiaaliala YAMK
Sosiaalialan ylempi tutkinto-ohjelma, Älyteollisuuden automaatioratkaisujen ylempi tutkinto-ohjelma, Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
2 op
0-5
Opiskelijan tekemä projektisuunnitelma on puutteellinen. Eri osioita ei ole toteutettu teorian mukaisesti oikein. Aikataulu on staattinen ja menee sekaisin muutoksista.
Opiskelijan tekemä projektisuunnitelman on täydellinen ja teoreettisesti oikein.Aikataulu on dynaaminen ja kestää muutoksia.
Opiskelijan tekemä projektisuunnitelman on täydellinen ja teoreettisesti oikein.Aikataulu on dynaaminen ja kestää muutoksia. Opiskelija näyttää myös projektin seurannan ja edistymisen menetelmät. Suunnitelma huomio myös ohjausryhmän ja sidosryhmät.
Tämä kurssi edellyttää opiskelijalta projektinhallintaohjelmistoa omalla koneella. Suositeltu on MS-Project. Sen voi saada kokeilulisensillä käyttönsä ilmaiseksi. Muita vaihtoehtoja ovat project libre ja open project.
https://www.openproject.org/
https://www.projectlibre.com/
Kurssin suoritusvaatimukset:
Hyväksytty projektisuunnitelman palautus.
Oma projektisuunnitelma pitää olla kurssin ohjeiden mukaan soveltamalla tehty todellinen projekti. Sen pitää täyttää projektin vaatimukset, jotka ovat riittävä koko, ainutkertaisuus ja kolmiomalli. Riittävä koko on projektijohtamista edellyttävä osapuolien määrä (yli viisi resurssia ja kesto yli 2 kk).
Projektisuunnitelmaa työstetään työryhmissä, joissa vertaistukea eri osien tekemiseen. Ryhmät kootaan aihepiireittäin joko omista projekteista tai valmiista malliprojekteista.
Arviointikohdat: Määrittely, ositus (toimintaverkko, runko), aikataulutus, resurssointi, ohjelman käyttö (toimivuus muutostilanteessa), riskien hallintasuunnitelma, osapuolien hallintasuunnitelma, projektin lopetus.
Kirjavinkkejä:
Risto Pelin: Projektihallinnan käsikirja
Jefrey Pinto: Project management : achieving competitive advantage
Melton Trish: Project Benefits Management: Linking Your Project to the Business
Rodney Turner: The handbook of project-based management : leading strategic change in organizations
Kirjastossa on lisäksi lukuisa määrä erilaisia sovellettuja projektikirjoja (koodaus, riskit, IT-hallinto, infrastruktuuri, jne.)
Pdf-salasana on 20171-k
Opetus Teams ja Zoom kertoina etänä.
Suomi
Englanti
08.01.2021 - 08.05.2021
02.12.2020 - 31.12.2020
5 op
20YTJ
0 - 35
Marko Mäkilouko
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
3 op
0-5
Hyväksiluku on mahdollinen työkokemuksen tai suoritetun IPMA-C sertifikaatin perusteella.
Arviointikohdat: Määrittely, ositus (toimintaverkko, runko), aikataulutus, resurssointi, ohjelman käyttö (toimivuus muutostilanteessa), riskien hallintasuunnitelma, osapuolien hallintasuunnitelma, projektin lopetus.
Puuttuvia osa-alueita ja toteutus ei ole teorian mukaisesti oikein.
Arviointikohdat: Määrittely, ositus (toimintaverkko, runko), aikataulutus, resurssointi, ohjelman käyttö (toimivuus muutostilanteessa), riskien hallintasuunnitelma, osapuolien hallintasuunnitelma, projektin lopetus.
Kaikilla osa-alueilla on puutteitta
Arviointikohdat: Määrittely, ositus (toimintaverkko, runko), aikataulutus, resurssointi, ohjelman käyttö (toimivuus muutostilanteessa), riskien hallintasuunnitelma, osapuolien hallintasuunnitelma, projektin lopetus.
Jollakin osa-alueella on puutteita.
Arviointikohdat: Määrittely, ositus (toimintaverkko, runko), aikataulutus, resurssointi, ohjelman käyttö (toimivuus muutostilanteessa), riskien hallintasuunnitelma, osapuolien hallintasuunnitelma, projektin lopetus.
Kaikki osa-alueet ovat täydelliset ja teoreettisesti oikein.
Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)
Suomeksi
Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 4), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)
Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan
Matti Kivimäki
Opettaja määrittää kullekin kurssille erikseen kirjallisuuden tai käytettävät lähteet kurssin ensimmäisellä kerralla. Kurssin ajan päivitetään sähköistä materiaalia Tabulaan. Lisäksi opiskelijoita kannustetaan omatoimiseen, mahdollisimman fokusoituun, relevantin tiedon louhintaan vapaasti määrittämistään lähteistä (esim. väitöskirjat / artikkelit / lehdet / kirjallisuus / media / haastattelut / netti).
Monimuoto-opetusta: osa kasvotusten tapahtuvaa, konsultatiivista, mentoroivaa vuorovaikuttamista, osa luentotyyppistä - opetus voi myös tapahtua erillisinä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevina "täsmä"-toimeksiantoina
Kurssin arviointi pohjautuu kirjalliseen, vertaisryhmittäin laadittuun ryhmätyöhön (=portfolio). Kaikki harjoitukset kurssin kuluessa vaikuttavat lopulliseen arvosanaan, varsinkin jos harjoitus ja sen käsittely on liitetty osaksi portfoliota. Ryhmien koot, toimintamallit- ja menetelmät, raportointi - näistä kaikista keskustellaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla. HUOM! Opettajan ja opiskelijain yhteisellä sopimuksella kurssin kuluessa, mitä tahansa kurssin osa-aluetta tai sen sisältöä voidaan muuttaa tai muokata kurssin kuluessa. Arviointi tapahtuu opettajan toimesta refleksoimalla lopullista, arviointiin (Urkundin plagioinninestopalvelun kautta) palautettua työtä Bloomin taksonomiaan - vertaisryhmän lopullinen arvosana määräytyy puhtaasti sen mukaan, minkä Bloomin taksonomian tason vertaisryhmä osoittaa työllään saavuttaneensa. Huom! vertaisryhmillä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei kehotuksista huolimatta kykene noudattamaan vertaisryhmän jäsenten keskenään sopimia, sisäisiä sääntöjään. Erotettu jäsen saa kurssista arvosanan nolla (0). Tamkin arviointikriteerit yleisellä tasolla, katso: https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?search=arviointi&page=2198
Suomi
Englanti
29.08.2020 - 31.07.2021
02.07.2020 - 31.07.2020
5 op
20YTJ
12 - 36
Matti Kivimäki
Kurssi noudattaa vertaisryhmissä tapahtuvaa, prosessoivan oppimisen menetelmää. Kurssiin kannattaa asennoitua siten, että sen aikana ryhmäydytään heti alusta alkaen mahdollisimman aktiivisesti, useammalla eri tasolla - ryhmän aktiivisuus ja autonomisuus on yleensä korreloinut arvosanan paremmuuden kanssa. Opintojakso toteutetaan vertaisryhmissä = kaikki vertaisryhmässä saavat saman, kollektiivisen arvosanan. Opiskelijat määrittävät vertaisryhmilleen ryhmän pelisäännöt, joita ryhmäläisten on kurssin ajan velvollisuus noudattaa. Vertaisryhmällä on oikeus erottaa ryhmästään opiskelija, joka ei noudata yhdessä sovittuja sääntöjä.
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
2 op
0-5
Opintojakso toteutetaan vertaisryhmissä = kaikki vertaisryhmässä saavat saman, kollektiivisen arvosanan. Mikäli vertaisryhmä saa arvosanan nolla, voivat he uusia tuotoksensa (mikä toteutustapa kulloinkin on valittu, esim. kirjallinen raportti) kaksi kertaa. Kolmannen nollan jälkeen kurssi on hylätty ja opiskelijan/opiskelijoiden tulee kokonaisuudessaan suorittaa kurssi alusta uudestaan. Puuttuvat läsnäolot voi erikseen korvata osallistumalla myöhemmin järjestettävään opetukseen uudelleen. Erityisestä syystä yksittäinen opiskelija voi antaa korvaavan suorituksen puuttuvalle lähitunnille ja/tai raportille. Suoritustapa ja -aika sovitaan erikseen opettajan kanssa (esim. kirjareferaatti tai itsekseen laadittava, vastaava kirjallinen työ, kuin mitä muiltakin vertaisryhmäläisiltä on vaadittu). Lähtökohta on kuitenkin se, että opiskelijoiden verkostoitumis-, vuorovaikutus-, organisointi- ja koordinoimistaitojen kehittymisen vuoksi jokainen opiskelija suorittaa kurssin vertaisryhmissä, jolloin oma vastuunkanto kurssin toteuttamisesta korostuu.
Kurssiin ei varsinaisesti kuulu suoraan harjoittelua, mutta kaikkien TKI- ja työelämärajapintojen kautta omaa vertaisryhmätuotosta rikastavat kontaktit, haastattelut, tiedonkeruu tai omakohtaiset käytännön kokemukset luetaan lisäarvoksi kurssin suorittamisen kannalta.
Kurssissa järjestetään tentti vain silloin kun opettaja ja kurssi näin ovat yhdessä sopineet. Lähtökohtaisesti kurssilla ei järjestetä tenttiä.
Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.
Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen osa opiskelijoiden työstä on vertaisryhmissä tapahtuva keskustelu, tiedon analyyttinen prosessointi, sekä raportin jatkuva jalostaminen kurssin kuluessa. Kolmas osa opiskelijoiden työstä on itsenäisesti tapahtuva tiedonhaku ja tietojohtamisen periaatteita noudattava tiedon innovatiivinen jalostaminen. Vastaavasti opiskelijoiden kuormitusta keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Kuten nykyisessä opetusmaailmassa, sama tuotos on mahdollista saada suurella työmäärällä, tai vertaisryhmän yksilöille synergiaa synnyttäen, koordinoidun työpanoksen kautta. Ryhmä määrittää toimintansa innovatiivisuustason itse.
Luentoviikot ja vertaisryhmäviikot vuorottelevat koko toteutuksen ajan. Muutoksia voi yksittäisiin kertoihin tulla (esim. lähikerrat ja vertaisryhmäviikot vaihtuvat esim. Tamk-toimintojen päällekkäisyyden vuoksi lukujärjestyksessä, mutta tällöin opettaja tiedottaa ryhmälle asiasta sähköpostitse tai muulla yhdessä sovitulla tavalla, esim. luokan vanhimman kautta [edellyttää yhteystietojen vaihtoa])
Mikäli opiskelija ei pysy kurssilla aktiivisesti toimien koko kurssia, on suoritus hylätty. Mikäli opiskelija ei ole osallistunut portfolioprosessiin sen elinkaaren missään vaiheessa, on suoritus hylätty (vaikka olisikin kurssille ilmoittautuneena koko kurssin ajan). Kukin vertaisryhmä laatii säännöt omalle työskentelylleen - jokaisella vertaisryhmällä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei muiden vertaisryhmäläisten toistuvista kehoituksista huolimatta ole osallistunut työskentelyyn sovitulla tavalla. Arviointiin luovutettavan loppuraporttin (=portfolion) kanteen vertaisryhmäläiset kirjaavat kaikkien vertaisryhmän jäsenten nimen. Mikäli nimi puuttuu portfolion kannesta, on se signaali opettajalle siitä että kyseinen opiskelija on erotettu - vertaisryhmästä erotetun opiskelijan arvosana kurssilta = nolla (0).
Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)
Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 4), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)
Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan
Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat.
Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan.
Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan. Opiskelija osaa johtaa eri kulttuurisia työntekijöitä ja muodostaa organisaation, joka huomio kulttuurien välisiä eroja. Opiskelija pystyy aikaansaamaan motivaatiota, sitoutumista ja luottamusta kansainvälisessä projektissa.
Suomi
Englanti
01.08.2021 - 10.12.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
5 op
21YTJ
0 - 35
Marko Mäkilouko
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
4 op
4 op
0-5
Noudatetaan TAMKin opinnäytetyön arviointikriteereitä.
Noudatetaan TAMKin opinnäytetyön arviointikriteereitä.
Noudatetaan TAMKin opinnäytetyön arviointikriteereitä.
Suomi
01.08.2021 - 31.07.2022
02.07.2021 - 31.07.2021
30 op
21YTJ
Marja-Liisa Timperi, Matti Kivimäki, KIELET suomi ja viestintä Virtuaalihenkilö, Ella Hakala, Tuula Niemi, Marko Mäkilouko, Antti Perttula, Jari Ruokolainen, International Business, IB Virtuaalihenkilö
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelijalla on orastava käsitys asiantuntijoiden johtamisesta teknologiaorganisaatioissa. Osallistuja kykenee listaamaan johtamisen keskeisiä osa-alueita, mutta ei kykene soveltamaan niitä omaan työhönsä tai aikaisempiin kokemuksiinsa eikä haastavien esimiestilanteiden ratkaisemiseen.
Opiskelijalla on selkeä käsitys asiantuntijoiden johtamisesta teknologiaorganisaatioissa. Osallistuja kykenee listaamaan johtamisen keskeisiä osa-alueita ja kykenee jossain määrin soveltamaan niitä omaan työhönsä tai aikaisempiin kokemuksiinsa ja haastavien esimiestilanteiden ratkaisemiseen.
Opiskelijalla on erinomainen käsitys asiantuntijoiden johtamisesta teknologiaorganisaatioissa. Osallistuja kykenee soveltamaan ja edelleen kehittämään johtamisen keskeisiä osa-alueita sekä omaan työhönsä että ratkaisemaan haastavia esimiestilanteita yhdessä muiden kanssa. Osallistuja kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa ja osaamistaan monipuolisesti, sekä kehittämään omaa toimintaansa johtamisen näkökulmasta.
Suomi
Englanti
01.08.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
5 op
21YTJ
Päivi Mayor, Tuula Niemi
Teknologiajohtaminen YAMK
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
3 op
0-5
Insinööri (ylempi-AMK), NQF 7
Ylempi amk-tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet insinööri (amk) -tutkinnon, ja joille on kertynyt vähintään kolme vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen. Opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon ja sittemmin soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneelta vaadittavaksi työkokemukseksi voidaan hyväksyä vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta, josta vähintään vuosi on kertynyt ammattikorkea-koulututkinnon jälkeen.
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan.
Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Lisätietoja: TAMKin tutkintosääntö ja ammattikorkeakoululaki.
TAMKin tutkintosääntö
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Master-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Tutkinnon tavoitteena on varustaa opiskelija johtamaan asiantuntijatyötä teknologiayrityksissä ja muissa teknologiaosaamista käyttävissä organisaatioissa. Erityisinä tavoitteina on antaa opiskelijalle valmiuksia tekniikan ammattilaisten ja tekniikan osaamisen johtamiseen, tuotekehityksen ja innovaatioiden johtamiseen, talouden johtamiseen, projektien hallintaan, kansainvälisiin työympäristöihin, sekä oman esimieskäyttäytymisen kehittämiseen.
Koulutuksesta saat hyvät valmiudet oman toimialasi vaativiin päällikkötehtäviin. Myös tuotekehityksen ja innovaatioiden johtamiseen, talouden johtamiseen, projektien hallintaan, kansainvälisiin työympäristöihin, sekä oman johtamiskäyttäytymisen kehittämiseen tarvitaan osaavia insinöörejä.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
TAMKin tutkintosääntö
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.