Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa soveltaa genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Outi Kajula
Luennoitsijoiden osoittama materiaali.
Huom. Kurssikirjallisuus tarkentuu luentojen alussa.
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, tehtävät ja seminaari. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. Opetusmenetelmät tarkentuvat myöhemmin.
Suomi
08.03.2021 - 23.05.2021
01.12.2020 - 07.03.2021
5 op
20YKA
20YTEDI
Anne-Marja Hammar, Jukka-Pekka Pirhonen, Outi Kajula
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä myöhemmin.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Tiina Mäkinen
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2022
01.01.2021 - 31.12.2022
5 op
21YKA
21YTEDI
21YSTK
21YHS
21YHL
Hyvinvointiteknologia YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma, Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma, Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (liiketalouden ala)
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa esittää oman opinnäytetyönsä toteutusta sen eri vaiheissa omaa toimintaansa kriittisesti perustellen ja argumentoiden sekä suullisesti että kirjallisesti
- osaa esittää opinnäytetyönsä annettujen ohjeiden mukaisesti
- osaa toimia vertaisarvioijana kriittistä ja rakentavaa palautetta antaen
Hylätty
Opiskelija
- ei ole edennyt opinnäytetyössään
- ei ole esittänyt työnsä etenemistä seminaareissa
- ei ole toiminut vertaisarvioijana
Sari Räisänen
Suomi
31.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 31.12.2020
10 op
20YTEDI
Sari Räisänen, Maija Korpikoski, Mari Laaksonen, Minna Koskimäki, Jouni Tuomi, Irja Nieminen, Mirva Kolonen, Elisa Airikkala
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
10 op
0-5
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista kaikkiin lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itsenäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että teoreettinen lähestymistapa on sisäistetty ja kirjallisuuskatsauksen analyysin toteuttaminen hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.
Hyväksytty
Opiskelija
- on osallistunut lähipäiviin, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä tehnyt itsenäisen tehtävän
- on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille
- on sisäistänyt teoreettisen lähestymistavan ja hallitsee kirjallisuuskatsauksen laatimisprosessin ja sen analyysin toteuttamisen.
- on noudattanut TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla oppimiaan ohjeita
Hylätty
Opiskelija
- ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
Sari Räisänen
Korhonen ym. (2018) Näyttöön perustuva toiminta - Tarpeesta tuloksiin
https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
Kontaktiopetus verkon kautta, yksilö- ja ryhmätehtävät verkossa ja kirjalliset oppimistehtävät.
Suomi
01.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 17.01.2021
5 op
21YAMK
0 - 80
Sari Räisänen
-
Terveys
Metsätalouden tutkinto-ohjelma, Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma, Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
4 op
Hyväksytty/hylätty
-
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.
Suoritetaan oppimistehtävillä ja erillistä tenttiä ei järjestetä.
-
5 opintopisteen työmäärä opiskelijalle 135 tuntia, josta orientaatio 2 tuntia.
29.1. orientaatio kurssin sisältöön ja opiskelun etenemiseen verkkokurssilla.
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista kontaktiopetukseen (verkossa), pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itsenäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti keskusteluun ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että teoreettinen lähestymistapa on sisäistetty ja kirjallisuuskatsauksen analyysin toteuttaminen hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportointiohjetta ja hyvää tieteellistä käytäntöä sekä opintojaksolla annettuja ohjeita.
Hyväksytty
Opiskelija
- on osallistunut opintojakson orientaatioon ja tehnyt yksilö- ja ryhmätehtävät
- on osallistunut aktiivisesti keskusteluun ja osaamisen arviointiin
- on sisäistänyt teoreettisen lähestymistavan ja hallitsee kirjallisuuskatsauksen laatimisprosessin ja sen analyysin toteuttamisen.
- on noudattanut TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla oppimiaan ohjeita sekä toiminut hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti
Hylätty
Opiskelija
- ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
Arja Halkoaho
Omaan opinnäytetyöhön liittyvä kirjallisuus
Osasuoritukset (vaihtelevat alakohtaisesti)
- Ideapaperi, tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.01.2021 - 03.02.2021
5 op
21YTEDI
Maija Korpikoski, Sari Räisänen, Mari Laaksonen, Jouni Tuomi, Outi Kajula, Minna Törnävä, Taina Peltonen, Arja Halkoaho
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
Hyväksytty/hylätty
- Ideapaperi esittäminen seminaarissa
- tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
-vertaisarviointi tehty
- hyväksyttävä Ideapaperi esitetty,
- tutkimussuunnitelmaan liittyvä alustava kirjallisuuskatsaus tehty
Arja Halkoaho
Materiaali löytyy Moodlesta
Lisätietoa orientaatiotunnilla
Luennot
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöt
Aktiivinen osallistuminen
Keskustelut
Pienryhmät
Toteutussuunnitelma päivittyy kevään 2021 aikana
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2021
01.01.2021 - 14.01.2021
20 op
21YTEDI
Sari Räisänen, Maija Korpikoski, Mari Laaksonen, Jouni Tuomi, Outi Kajula, Minna Törnävä, Kirsi Saarinen, Arja Halkoaho
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
20 op
10 op
0-5
Ei muuta suoritustapaa
Opinnäytetyö suositellaan tehtävän hankkeessa ja työelämäyhteistyössä
20opx27h=540 tuntia
Sisältää luennot, ohjauksen, itsenäisen työskentelyn
Tiedot löytyvät erillisestä tiedostosta, joka on Moodlessa
14.1.2021 Orientaatio, pakollinen läsnäolo
25.5.2021 Tutkimussuunnitelmaseminaari, pakollinen läsnäolo
Toisen työn vertaisarviointi jokaisessa tutkimusseminaarissa
Opinnäytetyösopimus / -lupa kohdeorganisaatiolle
Opinnäytetyösuunnitelman esitys tutkimusseminaarissa
- hyväksyttävä opinnäytetyösuunnitelma tuotettu
- opinnäytetyösopimus / -lupa saatu
- vertaisarviointi toteutettu
Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä
Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen
Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa
Mari Laaksonen
Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013
Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010
The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.
Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8
Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.
lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti, essee
Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 21 mennessä
Orientaatioluennolla ja dialogitentissä 100%läsnäolovelvollisuus.
Essee. Arviointi 0-5.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Suomi
01.01.2021 - 31.05.2021
03.12.2020 - 03.02.2021
5 op
21YTEDI
0 - 40
Annukka Isokoski, Mari Laaksonen, Jouni Tuomi, Nasrin Jinia, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.
Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Essee kevään aikana - numeraalainen arviointi
tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 26.5 - numeraalinen arviointi
Kv- viikon mahdollinen hyödyntäminen vk:lla 12 osana kurssia
Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua
Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä
Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen
Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Mari Laaksonen
Tarkentuvat syksyllä
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen 20ytedi oppimisalustalta.
10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä, projektisuunnittelua ja toteutusta sekä arviointia, itseäistä opiskelua.
Etäpetuksena.(päivitetty 17.8)
Orientaatioluennolla 15.9 klo 8.30 ja miniseminaareissa 100% läsnäolovelvollisuus.
Osa 1: Oppimispäiväkirja arvioidaan numeraalisesti. Arviointi 0-5.
Osa 2: Projektityö arvioidaan numeraalisesti. Arviointi 0-5.
Suomi
01.08.2020 - 20.12.2020
02.07.2020 - 31.08.2020
10 op
20YTEDI
Sari Räisänen, Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Hannele Palukka
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
Osassa 2 suoritetaan projektityö, joka kytkeytyy työelämään
Osa 1: oppimispäiväkirja
Osa 2: projektityö
10 op= 270 tuntia
Lähiopetusta/etäopetusta 60 h + itsenäistä työskentelyä 210 h syksyllä
Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi, projektijohtaminen
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen 20ytedi oppimisalustalta.
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Opiskelija
- osaa kuvata suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehdot
- osaa kuvata terveyden edistämisen johtamisen prosesseja
- osaa kuvata kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelutyötä ja toteutusta
Opiskelija
- osaa soveltaa suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehtoja toiminnassaan
- osaa johtaa terveyden edistämisen prosesseja, joissa vahvistetaan asiakkaan toimijuutta hänen hyvinvointia edistävänä tekijänä
- osaa johtaa moniammatillista kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelua ja toteutusta
Opiskelija
- osaa analysoida suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehtoja ja hyödyntää saatua tietoa asiantuntijayhteisössään
- osaa kehittää ja johtaa terveyden edistämisen prosesseja siten, että asiakkaan toimijuus vahvistuu hänen hyvinvointia edistävänä tekijänä
- osaa johtaa laaja-alaista terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelutyötä moniammatillisessa toimintaympäristössä huomioiden kansainväliset linjaukset
- osaa johtaa suunnitelman innovatiivista toteuttamista
Mirva Kolonen
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2021
01.01.2021 - 07.03.2021
5 op
21YTEDI
0 - 40
Mirva Kolonen
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija
- osaa soveltaa pääosin terveyden tutkimusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja eettisiä periaatteita toiminnassaan
- hakee aktiivisesti tietoa terveyden tutkimuksen näyttöön perustuvista menetelmistä ja käytännöistä ja soveltaa niitä toimintaansa
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden tutkimusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja eettisiä periaatteita toiminnassaan ja tutkimusyhteisössään
- osaa soveltaa terveyden tutkimuksen näyttöön perustuvista menetelmistä ja käytännöistä ja soveltaa niitä toimintaansa
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden tutkimusta ohjaavaa lainsäädäntöä sekä arvioida kriittisesti ja monipuolisesti eettisten periaatteiden toteutumista omassa ja toisten toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden tutkimuksen näyttöön perustuvista menetelmistä ja käytännöistä ja soveltaa niitä toimintaansa sekä ratkaista alansa laajoja ongelmia luovasti
Elisa Airikkala
Emanuel EJ and Wendler D (2008) An ethical framework for biomedical research. Teoksessa: Emanuel, Ezekiel J.; Grady, Christine; Crouch, Robert A.; Lie, Reidar K.; Miller, Franklin G.; Wendler D (ed.) The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics. New York: Oxford university press, pp. 123–135.
Nurmi, S. (2018). Ethically conducted clinical research in hospitals: Views of the stakeholders. Kuopio: University of Eastern Finland.
Kliinisen tutkimuksen etiikka. Opas tutkijoille ja eettisille toimikunnille. Toim. Keränen T, Pasternack A. Duodecim. Helsinki. 2015.
Halkoaho A, Keränen T. Turvapaikanhakijoihin kohdistuva tutkimus ja sen eettiset haasteet. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54(4), 2017.
Keränen T, Pasternack A, Halkoaho A. Toivo paremmasta hoidosta kliinisiin lääketutkimuksiin osallistumisessa. Duodecim 133(6):587-91, 2017.
Terkamo-Moisio A, Halkoaho A, Pietilä A-M. 2016. Sosiaalinen media tieteellisessä tutkimuksessa – tutkimuseettisiä näkökulmia. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti. 53: 141-143, 2016.
GDPR and Biobanking Individual Rights, Public Interest and Research Regulation across Europe https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-49388-2
Muu luennoilla esiin tullut materiaali.
Luennot (pakollinen), luennot järjestetään etänä. Lisätietoa orientaatiossa.
Flipped classroom
Pienryhmäkeskustelut
Ryhmätyöskentely, ryhmätyöskentely TAMKilla tilanteen salliessa.
Dialogitentti
Lähtökohtaisesti kaikki luennot ovat pakollisia. Poissaolot voivat vaikuttaa kurssiarvosanaan, mikäli arvosanaa mietitään kahden numeron välillä.
Suomi
01.01.2021 - 14.04.2021
01.01.2021 - 14.01.2021
5 op
21YTEDI
0 - 40
Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Elisa Airikkala, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).
Opintojakson tiedot voivat vielä päivittyä opintojakson alkuun mennessä.
Opetuksessa on mukana opetusharjoittelija.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
4 op
0-5
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Dialogitentti 13.4.2021
Uusintamahdollisuuksista ilmoitetaan myöhemmin.
5 op = 5 x 27h = 135h = luennot, flipped learning, itsenäinen opiskelu, videoluennot, ryhmätyöskentely, tehtävät, dialogitentti.
Opiskelija
- osaa kuvata määrällisen tutkimuksen keskeiset menetelmät
- osaa kuvata tilastotieteen keskeiset aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmät
- osaa hyödyntää suppeasti digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmistoja
Opiskelija
- osaa soveltaa määrällisen tutkimuksen keskeisiä menetelmiä
- osaa soveltaa tilastotieteen keskeisiä aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmiä
- osaa hyödyntää digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmistoja
Opiskelija
- osaa soveltaa määrällisen tutkimuksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa soveltaa tilastotieteen aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää monipuolisesti digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmia
Sari Räisänen
Opintojakso sisältää luento-opetusta, verkkotyöskentelyä ja harjoitustehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Harjoitustehtävät kohdostuvat tutkimusdatan keräämiseen ja analysointiin sekä johtopäätösten tekemiseen erilaisia ohjelmistoja ja sovelluksia hyödyntäen.
Hyväksytyn suoritukset kriteerit
- harjoitustehtävien tekeminen hyväksytty/hylätty
- oppimispäiväkirjan laatiminen, arviointiasteikko 1-5
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 31.08.2020
5 op
20YTEDI
Sari Räisänen, Hoitotyö Luennoitsija, Pekka Pöyry, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
Luento-opetus ja harjoitukset 28 tuntia, itsenäinen opiskelu 107 tuntia
Opiskelija
- osaa kuvata määrällisen tutkimuksen keskeiset menetelmät
- osaa kuvata tilastotieteen keskeiset aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmät
- osaa hyödyntää suppeasti digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmistoja
Opiskelija
- osaa soveltaa määrällisen tutkimuksen keskeisiä menetelmiä
- osaa soveltaa tilastotieteen keskeisiä aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmiä
- osaa hyödyntää digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmistoja
Opiskelija
- osaa soveltaa määrällisen tutkimuksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa soveltaa tilastotieteen aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää monipuolisesti digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmia
Opiskelija
- tietää metatutkimuksen menetelmien pääpiirteet
- osaa kuvata vaikuttavan tiedeviestinnän keskeiset periaatteet
- osaa kuvata avoimen tieteen keskeiset toimintatavat ja merkityksen
Opiskelija
- tietää metatutkimuksen menetelmien ja merkityksen pääpiirteet
- osaa toteuttaa tiedeviestintää keskeisiä kanavia hyödyntäen
- tunnistaa avoimen tieteen merkityksen, tietää keskeiset tukipalvelut sekä osaa ohjattuna soveltaa keskeisiä avoimen tieteen toimintatapoja
Opiskelija
- osaa kuvata metatutkimuksen menetelmiä ja merkitystä tieteen edistymiselle
- osaa toteuttaa tiedeviestintää ja arvioida eri kanavien soveltuvuutta siihen
- osaa kuvata avoimen tieteen toimintatapojen merkityksen, osoittaa kiinnostusta sitä kohtaan ja soveltaa menetelmiä tukipalveluita ja ohjausta hyödyntäen
Sari Räisänen
Luento-opetus, harjoitustehtävät
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen, ryhmätentti numeraalinen arviointi 0-5
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 31.08.2020
5 op
20YTEDI
Sari Räisänen, Hoitotyö Luennoitsija
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
Ryhmätentin palautus 20.12.2020 mennessä.
Kontaktiopetus 37 tuntia ja itsenäinen opiskelu 98 tuntia
Opiskelija
- tietää metatutkimuksen menetelmien pääpiirteet
- osaa kuvata vaikuttavan tiedeviestinnän keskeiset periaatteet
- osaa kuvata avoimen tieteen keskeiset toimintatavat ja merkityksen
Opiskelija
- tietää metatutkimuksen menetelmien ja merkityksen pääpiirteet
- osaa toteuttaa tiedeviestintää keskeisiä kanavia hyödyntäen
- tunnistaa avoimen tieteen merkityksen, tietää keskeiset tukipalvelut sekä osaa ohjattuna soveltaa keskeisiä avoimen tieteen toimintatapoja
Opiskelija
- osaa kuvata metatutkimuksen menetelmiä ja merkitystä tieteen edistymiselle
- osaa toteuttaa tiedeviestintää ja arvioida eri kanavien soveltuvuutta siihen
- osaa kuvata avoimen tieteen toimintatapojen merkityksen, osoittaa kiinnostusta sitä kohtaan ja soveltaa menetelmiä tukipalveluita ja ohjausta hyödyntäen
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa laatia opinnäytetyöstään hyväksyttävän kypsyysnäytteen ja posterin
- on esittänyt työnsä esitysseminaarissa ja työelämässä
Hylätty
Opiskelija
- ei ole saattanut valmiiksi opinnäytetyötään
- opiskelijan ei ole kirjoittanut kypsyysnäytettä tai kypsyysnäyte alittaa kypsyysnäytteen kriteerit
- opiskelija ei ole tuottanut posteria tai posteri alittaa posterille asetetut kriteerit
Sari Räisänen
Suomi
01.08.2020 - 31.07.2021
02.07.2020 - 30.01.2021
10 op
20YTEDI
Sari Räisänen, Maija Korpikoski, Mari Laaksonen, Minna Koskimäki, Jouni Tuomi, Irja Nieminen, Mirva Kolonen, Elisa Airikkala, Kirsi Saarinen
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
10 op
0-5
Suomi
12.01.2021 - 31.12.2021
02.11.2020 - 31.12.2020
60 op
0 - 10
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija
- osaa soveltaa pääosin terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä sitä ohjaavaa lainsäädäntöä soveltaen ja eettisten periaatteiden toteutumista kriittisesti arvioiden sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hakea aktiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa yksilöllisestä terveyden edistämisestä ja soveltaa sitä omassa toiminnassaan kriittisesti ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Mari Laaksonen
Tarkentuvat tammikuussa 2021. Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: Yksilöllistetty terveyden edistäminen 7L00FD77-3001
Kussiavain: genomi
19.1 orientaatio: https://tuni.zoom.us/j/333129636
27.1 klo 09.00 - 16.00 Webinaari "Datasta terveyshyötyä" kuuluu opintojaksoon. Sen voi suorittaa osallistumalla webinaariin tai tekemällä itsenäisesti tehtävän aiheesta, joka annetaan webinaaripäivän jälkeen. Webinaarilinkki orientaatiossa tai erillisenä viestinä moodlealustalle. Ilmoittautuminen: https://projects.tuni.fi/profitu/tapahtumat/seminaari-webinaari-datasta-terveyshyotya-ke-27-1-2021/
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, tehtävät ja seminaari. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. Opetusmenetelmät tarkentuvat tammikuussa.
Orientaatioluennolla 19.1 klo 10.15 ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus. Opintojakson arviointi 0-5. Tehtävien tekeminen ajallaan kuuluu kurssin. Jos tunneilla ei ole läsnä, joutuu tekemään korvaavat tehtävät osoittaakseen osaamisensa ko. teemasta.
Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa.
Suomi
11.01.2021 - 02.04.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
5 op
20YKA
20YTEDI
Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Eeva Liikanen
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatiotunteja.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojakso on 5op, joka vastaa laskennallisesti 135t työtä.
Etäopetusta on 34 tuntia + itsenäistä työskentelyä 101 tuntia.
Orientaatioluennolla 19.1.2021 klo 10.15 https://tuni.zoom.us/j/333129636
ja seminaarissa 23.3.2021 100% läsnäolovelvollisuus.
Muillakin tunneilla läsnäolo suositeltavaa.
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee vaadittavia tehtäviä ajallaan
- ei osallistu läsnänoloa vaativille tunneille aktiivisena opiskelijana
- ei osoita tuntevansa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teoriaa, lainsäädäntöä ja etiikkaa riittävästi
Hyväksytty:
Opiskelija
- tekee yksilö ja ryhmätehtävät ajallaan riittävällä laajuudella ja sisällöllisellä ymmärryksellä
- osoittaa aktiivisella läsnäolollaan ymmärryksensä
- osoittaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teorian, lainsäädännön ja etiikan ymmärryksen
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.
Terveyden edistämisen ylempään tutkinto-ohjelmaan hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava opistoasteen tai korkea-asteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.
TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.
TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
Opintojen laajuus on 90 op.
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista:
- Terveyden edistäminen
- Terveyden tutkimus
- Työterveyshuolto
Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena siten, että lähi/etäopetusta on keskimäärin kaksi tai kolme päivää kuukaudessa. Muuna aikana opiskellaan itsenäisesti ja tiimeissä. Opiskelijalla on mahdollista suorittaa tutkinto joustavasti työn ohessa.
Opinnäytetyö on työelämää kehittävä työelämälähtöinen kehittämishanke. Opinnäytetyön aihe voi nousta nykyisen työyhteisösi kehittämistarpeesta tai se voi liittyä TAMKin hankkeisiin. Opinnäytetyössä nivoutuvat yhteen tutkimus- ja kehittämistoiminta, systemaattinen tiedonhaku sekä tieteellinen kirjoittaminen. Kun olet saanut opinnäytetyösi valmiiksi, kirjoitat kypsyysnäytteenä julkaisukelpoisen artikkelin.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa.
Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).
Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa on ehtona valmistumiselle.
Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.