Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.

Yhteystiedot

Opinto-ohjaaja Irmeli Nieminen, irmeli.nieminen(at)tuni.fi, 050 311 9677
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Tutkintovastaava Merja Kanervisto-Jokinen
Opettajatutor Mari Laaksonen

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Terveyden edistämisen ylempään tutkinto-ohjelmaan hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, sosionomi, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava opistoasteen tai korkea-asteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.

Tutkinnon profiili

Opintojen laajuus on 90 op.
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista:
- Terveyden edistäminen
- Työterveyshuolto
Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena siten, että lähi/etäopetusta on keskimäärin kaksi tai kolme päivää kuukaudessa. Muuna aikana opiskellaan itsenäisesti ja tiimeissä. Opiskelijalla on mahdollista suorittaa tutkinto joustavasti työn ohessa.
Opinnäytetyö on työelämää kehittävä työelämälähtöinen kehittämishanke. Opinnäytetyön aihe voi nousta nykyisen työyhteisösi kehittämistarpeesta tai se voi liittyä TAMKin hankkeisiin. Opinnäytetyössä nivoutuvat yhteen tutkimus- ja kehittämistoiminta, systemaattinen tiedonhaku sekä tieteellinen kirjoittaminen. Kun olet saanut opinnäytetyösi valmiiksi, kirjoitat kypsyysnäytteenä julkaisukelpoisen artikkelin.

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa.

Sijoittuminen työelämään

Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).

Jatko-opintomahdollisuudet

Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa on ehtona valmistumiselle.

Opintojen toteuttaminen

Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.

Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(21YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(20YTEDI)
Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

16.01.2024 - 08.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Jukka-Pekka Pirhonen
  • Rosa Salmela
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 23YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää genomi- ja geenitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä asiantuntija- ja toimintaverkostoa asiantuntijuuden kehittämisessa
- osaa soveltaa genomi- ja geenitietoa terveydenhuollon kehittämisessä

Sisältö (OJ)

- genomit- ja geenitieto sekä niiden tutkimus
- geenitieto terveyden edistämisessä ja tutkimuksessa
- asiakaslähtöinen ohjaus
- geeniterapia ja tulevaisuuden teknologiat
- kansalliset ja kansainväliset asiantuntijaverkostot

Esitietovaatimukset (OJ)

Osallistunut opintojaksolle Yksilöllistetty terveyden edistäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden
kehittämisessä
- osaa soveltaa geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa
asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa

Aika ja paikka

Orientaatioluento 16.1 klo 8.30 - 10, yhteinen orientaatio yksilöllistetty terveyden edistämisen opintojakson kanssa. Pakollinen läsnäolo.

Linkit etäluennoille lukujärjestyksessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ESITEHTÄVÄNÄ 16.1.- 19.2.2022:
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa: 30 MIN + 30 MIN

Muut tehtävät moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi 0-5. Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. Moodle-alustalla tarkemmat tiedot arvioinnista.
Numeraalisesti arvioita tehtävä: Kurssilla kirjoitetaan "kirja" genomitiedosta, johon pienryhmissä tuotetaan yksi kirjan kappale/pienryhmä. Arvosanamatriisi moodlessa.

Pienempiä tehtäviä hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tuotos. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä.

Esitehtävänä duodecimin verkkokurssit: Terveysportin Oppiportin verkkokurssit (2kpl): Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa. Ota kuva suorituksista moodleen. Esitehtävä suoritettuna viim 19.2.

Pakollinen osallistuminen helmikuussa tai maaliskuussa International Case Study webinar - Cancer (Etänä) 19.2 klo 14.20 - 16.30 tai 4.3 klo 14.30 - 16.30.

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.

Oppimateriaalit

Kaikki kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodle - oppimisalustalta: 7L00FT31-3002 Genomi- ja geenitieto terveyden edistämisessä

Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä tammikuussa orientaatiotunnin jälkeen: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa

Kurssimateriaali tarkentuu tammikuussa. Materiaalia moodlealustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.

Orientaatioluennolla 16.1 klo 8.30 -10, 100% läsnäolovelvollisuus. Samoin osallistuminenCase Study webinaariin pakollinen.

Muilla tunneilla läsnäolo suositeltavaa tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kansainvälisyys

Osallistuminen englannin kieliseen ja kansainväliseen case study webinariin.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatioluentoja.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Jakson sisältö, tehtävät ja menetelmät tarkentuvat tammikuussa 2024.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Tuula-Maria Rintala
  • Hannele Laaksonen
  • Marika Mettälä
  • Nina Smolander
  • Mirva Kolonen
  • Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 23YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

3. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi (portin 5 sekä loppuarvioinnin jälkeen), 5 op.

Tavoitteet
Opiskelija
- tuottaa TAMKin ohjeiden ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisen opinnäytetyöraportin ja opinnäytetyöhön liittyvän materiaalin,
- esittää suullisesti, perustelee ja arvioi opinnäytetyössä soveltamiaan tutkimuksellisia menetelmiä, toteutusta ja tuloksia

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- kirjallinen raportin viimeisteleminen ja julkaiseminen
- posterin valmistaminen
- plagioinnin tarkastaminen – Turnitin
- kypsyysnäyte
- opinnäytteen esittäminen arviointitilaisuudessa
- kirjallinen (ja suullinen) vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • Minna Törnävä
  • Mirva Kolonen
  • Elisa Airikkala
  • Taina Peltonen
  • Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Aika ja paikka

Ilmoitetaan erikseen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

- Ideapaperi esittäminen seminaarissa
- tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
- tietosuoja-ajokortti
- opinnäytetyösuunnitelman esitys tutkimusseminaarissa
- opinnäytetyösopimus / -lupa kohdeorganisaatiolle
- toisen työn vertaisarviointi jokaisessa tutkimusseminaarissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen tiedonhaun opetukseen, ideaseminaariin ja suunnitelmaseminaariin. Opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, sekä vertaisarvioijana toimiminen. Kurssista saa opintopisteet, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti tiedonhaun ja tietosuoja-ajokoritin sekä tutkimuslupa on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmäohjaus, tutkimusseminaarit, itsenäinen työskentely, parityöskentely

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman opinnäytetyön ilmiöön liittyvä kansallinen ja kv-kirjallisuus sekä menetelmäkirjallisuus.

Esimerkkejä menetelmäkirjallisuudesta:
Aaltola & Valli 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II
Elomaa & Mikkola 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Eskola J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Tuomi 2008. Tutki ja lue. Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen.
Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Määrällisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/

Kirjastosta löytyviä kv-lähteitä:
Creswell, John 2014. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Flick, Uwe 2014. An introduction to qualitative research
Green, Judith 2018. Qualitative Methods for Health Research.
Klenke, Karin, Martin, Suzanne & Wallace, J. Randall 2016. Qualitative research in the study of leadership.
Silverman, David 2016. Qualitative research.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Ideaseminaari 4 h, tutkimussuunnitelmaseminaari 8 h
Ohjauskeskustelut n. 5 h
Itsenäinen työskentely 118 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyö toteutuu hankeyhteistyönä erillisten hankkeiden tai työelämän kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- ei ole suorittanut tiedonhaun osiota hyväksytysti
- ei ole suorittanut tietosuoja-ajokorttia
- ei ole esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa
- ei ole toiminut vertaisarvioijana

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on esittänyt hyväksyttävän opinnäytetyön idean, hyväksyttävän opinnäytetyön suunnitelman, hankkinut tutkimusluvan kohdeorganisaatiosta ja vertaisarvioinut toisen työn.
Opiskelija
-on suorittanut tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
-on suorittanut tietosuoja-ajokortin
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
- on toiminut vertaisarvioijana

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 02.04.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

20 op

TKI-osuus

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • Mirva Kolonen
  • Elisa Airikkala
  • Kirsi Saarinen
  • Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

2. Opinnäytetyön toteuttaminen (portin 4 jälkeen), 20 op

Tavoitteet
Opiskelija
- osaa seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä ja soveltaa ammattialansa tietoja ja teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti omassa opinnäytetyössään
- osaa soveltaa opinnäytetyössään asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa,
- osaa toteuttaa oman opinnäytetyönsä suunnitelman mukaisesti ohjausta hyödyntäen

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- empiirisen ja/ tai teoreettisen osuuden toteuttaminen ja kirjallisen raportin kirjoittaminen
- menetelmäopinnot
- tietosuojailmoitus
- opinnäytetyöseminaareihin ja ohjaustilanteisiin osallistuminen ja vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Aika ja paikka

Seminaari lähi- tai etätapaamisina, itsenäinen työskentely ajasta ja paikasta riippumaton

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjaava opettaja arvioi etenemisen kriteerien mukaan

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opinäytetyöohjaukset opeetjan kanssa erikseen sopien.

Opinnäytetyöseminaari, missä jokainen opiskelija esittelee oman työnsä etenemistä ja vertaisarvio toisen opiskelijan työtä. Itsenäinen ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Suulliset ja kirjalliset palautteet ohjaajalta sekä opponenteilta.
Hyväksytty suoritus.

Oppimateriaalit

Opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä tieteellinen kirjallisuus ja moodlesta löytyvä kirjallisuus tieteelliseen kirjoittamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

20 op =27 x 20= 540 h

Sisällön jaksotus

Prosessi etenee seminaarien jaksottamina

Ilmoittautumisaika

02.01.2024 - 16.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö

Mirva Kolonen

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida, soveltaa ja kehittää erilaisia menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi mukaan lukien eettiset periaatteet ja kestävä kehitys.

Sisältö (OJ)

Työterveyshuollon eristyisosaaminen asiakasyrityksen kanssa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee suppeasti analysoimaan, soveltamaan ja kehittämään menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä ja analysoimaan, soveltamaan ja kehittämään menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- hallitsee henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseen ja arvioimiseen liittyvät prosessit kokonaisvaltaisesti

Aika ja paikka

Opiskelijan valinta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Esseen arvioinnista on erillinen kaikille jaettava ohje Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi sisältää Työterveyslaitoksen asinatuntjoiden luennot ja muun materiaallin.
Webinaarit 12h.
Esseiden kirjoittaminen tai muu sovittu suoritus. Mahdollisuust tehdä esim. omalle työpaikalle tehtävä kehittämistehtävä, josta sovitaan erikseen.
Essee laajuus on 5 op, jonka voi suorittaa 3 op ja 2 op esseinä tai 5 op kerralla.
Esseiden suorituksesta on erillinen ohje ja ohjaustilaisuus kaikille opintokokonaisuuteen osallistuville.

Esseiden aiheet sovitaan ohjaajan kanssa etukäteen.

Oppimateriaalit

Työterveslaitoksen luennot, esseen aiheeseen liittyvä muu kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op tarkoittaa noin 135 h tunnin työmäärää ja 2 op on mahdollista saada katsomalla työtervesyhuollon luennot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esseen kirjoittaminen 5 op.
Ohjaajan kanssa sovittu kehittämistehtävä ja Työterveslaitoksen luennot.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämään mahdollisuus suorittaa aihealueeeseen sopiva kehittämistehtävä, josta sovitaan ohjaajan kanssa.

Ilmoittautumisaika

12.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
  • Mari Laaksonen
  • Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö

Päivi Hautaviita

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa

Sisältö (OJ)

- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
- Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
- Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
- Life course health development ja terveyden vahvistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 23.5 - numeraalinen arviointi - erillinen arviointiohjeistus kurssin oppimisalustalla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluennolla 11.1 ja dialogitentissä 23.5 100%läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Muut tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti

Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 24 mennessä

Oppimateriaalit

Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013

Terveyden edistäminen. Kristiina Patja, Pilvikki Absetz, Päivi Rautava (toim.)
1. painos 2022

Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010

Sosiaali- ja terveysministeriön toimeenpanosuunnitelma Hyvinvoinnin ja, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030.

The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.

Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8

Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).

Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.

Ilmoittautumisaika

30.05.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Essi Ylistalo
  • Elisa Airikkala
  • Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 23YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin

Sisältö (OJ)

Osa 1: 5 op
- Keskeiset terveyden edistämisen menetelmät ja mallit sekä terveyden determinantit
-Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi

Osa 2: 5op
- Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus
- Projektin johtaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Erillisiä tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty / hylätty
Projektityön tekeminen syksyn aikana - numeraalinen arviointi
Oppimispäiväkirja - numeraalinen arviointi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluento 22.8 - pakollinen läsnäolo.

Kurssipäivissä suositeltava läsnäolo.

Tehtävissä hyväksytty/hylätty ja projektitöissä sekä yhdessä kirjallisessa työssä numeraalinen arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä sekä itsenäistä opiskelua.
Opetus sekä lähi- että etäopetuksena. Lähi ja etäopiskelupäivät kirjattu lukujärjestykseen. Opetus alkaa lähipäivänä 22.8.22.

Sisältää esitehtävän - lähetetään ilmoittautuneille opiskelijoille elokuussa. Esitehtävä myös kurssin oppimisalustalla Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36886

Oppimateriaalit

Tarkentuvat syksyllä.
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36886

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op= 270 tuntia
Lähiopetusta/etäopetusta 48 h + itsenäistä työskentelyä 222 h syksyllä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen hanketoiminta ja projektijohtaminen

Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

Osittain englanninkielistä materiaalia

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä

Ilmoittautumisaika

09.01.2024 - 31.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö

Päivi Hautaviita

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehtoja sekä johtaa ja kouluttaa muita työyhteisössä toimivia hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa johtaa terveyden edistämisen prosesseja siten, että asiakkaan toimijuus vahvistuu hänen hyvinvointia edistävänä tekijänä
- osaa johtaa laaja-alaista kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelutyötä moniammatillisessa toimintaympäristössä sekä suunnitelman innovatiivista toteuttamista

Sisältö (OJ)

- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintapoliittiset linjaukset ja lainsäädäntö
- Asiakkaan asema terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Hyvinvointistrategia ja hyvinkertomus
- Moniammatillinen terveyttä vahvistava yhteistyö
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
- Terveyttä edistävät elinympäristöt kansallisesti ja kansainvälisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehdot
- osaa kuvata terveyden edistämisen johtamisen prosesseja
- osaa kuvata kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelutyötä ja toteutusta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehtoja toiminnassaan
- osaa johtaa terveyden edistämisen prosesseja, joissa vahvistetaan asiakkaan toimijuutta hänen hyvinvointia edistävänä tekijänä
- osaa johtaa moniammatillista kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelua ja toteutusta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehtoja ja hyödyntää saatua tietoa asiantuntijayhteisössään
- osaa kehittää ja johtaa terveyden edistämisen prosesseja siten, että asiakkaan toimijuus vahvistuu hänen hyvinvointia edistävänä tekijänä
- osaa johtaa laaja-alaista terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelutyötä moniammatillisessa toimintaympäristössä huomioiden kansainväliset linjaukset
- osaa johtaa suunnitelman innovatiivista toteuttamista

Aika ja paikka

16.4.2024 Orientaatio ja tulevaisuuden johtaminen klo 12.30-15.45, etäopetus
17.04.2024 Terveyden edistämisen johtaminen, hyvinvointialueet jajohtaminen tulevaisuudessa klo 8.30-11.45, etäopetus
22.05.2024 Esityksiä johtamisesta ja artikkelit ym. klo 12.30-15.45, Lähiopetus
21.08. 2024 Johtaminen, harjoitukset ja coaching klo 08.30-15.45, Lähiopetus ?
24.09.2024 klo 8.30-14.00, etäopetus
26.09.2024 klo 8.30-15.45, Seminaari etäopetus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttiä ei ole.
Suoritus toteutetaan tiimitehtävänä, josta tarkemmat ohjeet orientaatiossa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot etä- ja kontaktiopetuksena.
Pienryhmätyöskentely, tiimit
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Käytännön harjoittelut ja opitun tiedon soveltaminen harjoituksissa

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus annetaan tunnilla ja Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta 32 h
Itsensäistä opiskelua 103 h, josta osa tunneista yhdessä tiimin kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaksi tehtävää, jotak tehdää pääosin tiimeissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän kanssa tehdää toinen tiimitehtävä ja tutustutaan työelämään.

Kansainvälisyys

KV-yhteistyö Coimbran kanssa, osa opiskelijoista osallistuu.

Ilmoittautumisaika

09.01.2024 - 31.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö

Mirva Kolonen

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä ja kehittää tulosten pohjalta työterveyshuollon toimintaa
- osaa analysoida ja soveltaa erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa ja kehittää työterveyshuollon johtamiskäytäntöjä ja suunnitteluprosesseja

Sisältö (OJ)

- Työterveyden ja työhyvinvoinnin tutkimus- ja kehittämistoiminnan metodologia ja metodit
- Työterveyden johtamisosaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
- osaa kuvata erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
- osaa kehittää arvioinnin tulosten pohjalta työterveyshuollon toimintaa
- osaa soveltaa erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- analysoida ja arvioida työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä ja niiden soveltuvuutta
- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa

Aika ja paikka

Opiskelijan valinta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Webinaareja 12h, esseiden kirjoittamista tai muuta sovittua.
Esseiden aiheet sovittaa aina erikseen ohjaajan kanssa

Oppimateriaalit

Webinaarit, kirjallisuus esseen aiheen mukaan

Ilmoittautumisaika

10.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

30 - 60

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 6

Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Sisältö (OJ)

Polkuopiskelijana suoritat tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden (30-60) opinnot avoimen AMKin opiskelijana. Löydät opintosuunnitelmat esimerkiksi polkuopintojen sivulta tuni.fi/polkuopinnot

Voit ilmoittautua polkuopintoihin, jos sinulla on bioanalyytikon, ensihoitaja, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitaja, sairaanhoitajan, sosionomin tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai jokin seuraavista opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnoista:
· laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, lääkintävoimistelija
· sosionomin aiemmista opistoasteen tutkinnoista hyväksytään seuraavat tutkinnot:
o sosiaalikasvattaja ja sosiaalikasvattajan tutkintoon rinnastuva opistotasoinen lähikasvattaja
o sosiaaliohjaaja
o kehitysvammaisten ohjaaja tai kehitysvamma-alan ohjaaja
o sosiaalialan ohjaaja
o diakonin tutkinto, johon sisältyy sosiaaliohjaajan koulutus

Ilmoittautuminen alkaa 11.12.2023 klo 9 ja päättyy 12.12.2023 klo 23.59.
YAMK-tutkintoryhmään on varattu yhteensä 6 paikkaa avoimen AMKin opiskelijoille. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää. Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan 300 euron opintomaksu.

Kevään 2024 lähiopetuspäivät
9.1.-11.1.2024
13.2.-14.2.2024 (etänä)
12.3.-13.3.2024 (etänä)
16.4.-18.4.2024 (etänä)
21.5. -23.5.2024
Lähi- tai etäpäivien kesto on pääsääntöisesti klo 8.30-15.45.
Yllä olevien päivien lisäksi opiskelija itse valitsee yamk-yhteisten opintojen opintoja, joiden lähipäivät toteutetaan keväällä 2024 parillisina viikkoina (to-pe-la).

Haku tutkinto-opiskelijaksi polkuopintojen jälkeen
Polkuopintojen suorittamisen perusteella voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän erillishaussa opintopolku.fi-palvelussa toukokuussa tai lokakuussa 2024.

Jotta voit tulla valituksi, opintoja tulee olla suoritettuna 20 op kevään avoimen väylän erillishaussa 31.7.2024 mennessä ja syksyn haussa 31.12.2024 mennessä. Jos vaaditun opintopistemäärän suorittaminen ei onnistu kevätlukukauden aikana, opiskele vielä syksy avoimen opiskelijana ja hae tutkinto-opiskelijaksi lokakuun alussa 2024.

Huomioithan, että hakiessasi YAMK-tutkintoon sinun pitää täyttää myös pohjakoulutus- ja työkokemusvaatimukset.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 19.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Elisa Airikkala
  • Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 23YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämiseen liittyvää lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa soveltaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen menetelmiä ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita

Sisältö (OJ)

- Yksilöllistetty terveys ja terveyden edistäminen
- Yksilöllistetyn terveyden edistämisen eettiset kysymykset
- Genomitiedon käytön ja hyödyntämisen erityiskysymykset
- Kansallinen ja kansainvälinen lainsäädäntö ja ohjeistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa pääosin terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä ohjaavaa lainsäädäntöä soveltaen ja eettisten periaatteiden toteutumista kriittisesti arvioiden sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hakea aktiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa yksilöllisestä terveyden edistämisestä ja soveltaa sitä omassa toiminnassaan kriittisesti ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluennolla ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä: ennakkotehtävät, luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävä, essee, seminaari

Oppimateriaalit

Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27h = 135h (luennot, itsenäinen opiskelu ja ryhmässä tehtävä essee ja seminaariin valmistautuminen, seminaari)

Sisällön jaksotus

Pakollinen orientaatio 16.01.2023 10.15 - 11.45 (samaan aikaan Genomi- ja geenitieto terveyden edistämisessä 7L00FT31-3002 kurssin kanssa)
Pakollinen seminaari.
Luennoilla aktiivinen osallistuminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tehtävineen opintojakson moodlessa.

Ilmoittautumisaika

15.05.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Essi Ylistalo
  • Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin

Sisältö (OJ)

Osa 1: 5 op
- Keskeiset terveyden edistämisen menetelmät ja mallit sekä terveyden determinantit
-Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi

Osa 2: 5op
- Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus
- Projektin johtaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Erillisiä tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty / hylätty
Projektityön tekeminen syksyn aikana - numeraalinen arviointi
Oppimispäiväkirja - numeraalinen arviointi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluento 20.8 - pakollinen läsnäolo. Seminaarit, projektiesitykset pakollinen läsnäolo.

Kurssipäivissä suositeltava läsnäolo.

Tehtävissä hyväksytty/hylätty ja projektitöissä sekä portfoliossa numeraalinen arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä, itsenäistä opiskelua sekä projektityötä.
Opetus etäopetuksena. Etäopiskelupäivät on kirjattu lukujärjestykseen. Opetus alkaa 20.8.24.

Sisältää esitehtävän. Esitehtävä on tehtävä ennen kurssin alkua. Esitehtävä löytyy kurssin oppimisalustalta Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=43727

Oppimateriaalit

Tarkentuvat syksyllä.
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta:

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op= 270 tuntia
etäopetusta 48 h + itsenäistä työskentelyä 222 h syksyllä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen hanketoiminta ja projektijohtaminen

Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

Osittain englanninkielistä materiaalia

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.