Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.
Yhteystiedot
Opinto-ohjaaja Irmeli Nieminen, irmeli.nieminen(at)tuni.fi, 050 311 9677
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Tutkintovastaava Merja Kanervisto-Jokinen
Opettajatutor Mari Laaksonen
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Terveyden edistämisen ylempään tutkinto-ohjelmaan hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, sosionomi, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava opistoasteen tai korkea-asteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
Tutkinnon profiili
Opintojen laajuus on 90 op.
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista:
- Terveyden edistäminen
- Työterveyshuolto
Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena siten, että lähi/etäopetusta on keskimäärin kaksi tai kolme päivää kuukaudessa. Muuna aikana opiskellaan itsenäisesti ja tiimeissä. Opiskelijalla on mahdollista suorittaa tutkinto joustavasti työn ohessa.
Opinnäytetyö on työelämää kehittävä työelämälähtöinen kehittämishanke. Opinnäytetyön aihe voi nousta nykyisen työyhteisösi kehittämistarpeesta tai se voi liittyä TAMKin hankkeisiin. Opinnäytetyössä nivoutuvat yhteen tutkimus- ja kehittämistoiminta, systemaattinen tiedonhaku sekä tieteellinen kirjoittaminen. Kun olet saanut opinnäytetyösi valmiiksi, kirjoitat kypsyysnäytteenä julkaisukelpoisen artikkelin.
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa.
Sijoittuminen työelämään
Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).
Jatko-opintomahdollisuudet
Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
Valmistuminen
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa on ehtona valmistumiselle.
Opintojen toteuttaminen
Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.
Tutkinnon kehittäminen
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
16.01.2024 - 08.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Rosa Salmela
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
23YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomi- ja geenitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä asiantuntija- ja toimintaverkostoa asiantuntijuuden kehittämisessa
- osaa soveltaa genomi- ja geenitietoa terveydenhuollon kehittämisessä
Sisältö (OJ)
- genomit- ja geenitieto sekä niiden tutkimus
- geenitieto terveyden edistämisessä ja tutkimuksessa
- asiakaslähtöinen ohjaus
- geeniterapia ja tulevaisuuden teknologiat
- kansalliset ja kansainväliset asiantuntijaverkostot
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistunut opintojaksolle Yksilöllistetty terveyden edistäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden
kehittämisessä
- osaa soveltaa geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa
asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Aika ja paikka
Orientaatioluento 16.1 klo 8.30 - 10, yhteinen orientaatio yksilöllistetty terveyden edistämisen opintojakson kanssa. Pakollinen läsnäolo.
Linkit etäluennoille lukujärjestyksessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ESITEHTÄVÄNÄ 16.1.- 19.2.2022:
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa: 30 MIN + 30 MIN
Muut tehtävät moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi 0-5. Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. Moodle-alustalla tarkemmat tiedot arvioinnista.
Numeraalisesti arvioita tehtävä: Kurssilla kirjoitetaan "kirja" genomitiedosta, johon pienryhmissä tuotetaan yksi kirjan kappale/pienryhmä. Arvosanamatriisi moodlessa.
Pienempiä tehtäviä hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tuotos. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä.
Esitehtävänä duodecimin verkkokurssit: Terveysportin Oppiportin verkkokurssit (2kpl): Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa. Ota kuva suorituksista moodleen. Esitehtävä suoritettuna viim 19.2.
Pakollinen osallistuminen helmikuussa tai maaliskuussa International Case Study webinar - Cancer (Etänä) 19.2 klo 14.20 - 16.30 tai 4.3 klo 14.30 - 16.30.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Oppimateriaalit
Kaikki kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodle - oppimisalustalta: 7L00FT31-3002 Genomi- ja geenitieto terveyden edistämisessä
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä tammikuussa orientaatiotunnin jälkeen: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa
Kurssimateriaali tarkentuu tammikuussa. Materiaalia moodlealustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Orientaatioluennolla 16.1 klo 8.30 -10, 100% läsnäolovelvollisuus. Samoin osallistuminenCase Study webinaariin pakollinen.
Muilla tunneilla läsnäolo suositeltavaa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kansainvälisyys
Osallistuminen englannin kieliseen ja kansainväliseen case study webinariin.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatioluentoja.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Jakson sisältö, tehtävät ja menetelmät tarkentuvat tammikuussa 2024.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Tuula-Maria Rintala
- Hannele Laaksonen
- Marika Mettälä
- Nina Smolander
- Mirva Kolonen
- Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
23YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
3. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi (portin 5 sekä loppuarvioinnin jälkeen), 5 op.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuottaa TAMKin ohjeiden ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisen opinnäytetyöraportin ja opinnäytetyöhön liittyvän materiaalin,
- esittää suullisesti, perustelee ja arvioi opinnäytetyössä soveltamiaan tutkimuksellisia menetelmiä, toteutusta ja tuloksia
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- kirjallinen raportin viimeisteleminen ja julkaiseminen
- posterin valmistaminen
- plagioinnin tarkastaminen – Turnitin
- kypsyysnäyte
- opinnäytteen esittäminen arviointitilaisuudessa
- kirjallinen (ja suullinen) vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Minna Törnävä
- Mirva Kolonen
- Elisa Airikkala
- Taina Peltonen
- Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Aika ja paikka
Ilmoitetaan erikseen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Ideapaperi esittäminen seminaarissa
- tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
- tietosuoja-ajokortti
- opinnäytetyösuunnitelman esitys tutkimusseminaarissa
- opinnäytetyösopimus / -lupa kohdeorganisaatiolle
- toisen työn vertaisarviointi jokaisessa tutkimusseminaarissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen tiedonhaun opetukseen, ideaseminaariin ja suunnitelmaseminaariin. Opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, sekä vertaisarvioijana toimiminen. Kurssista saa opintopisteet, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti tiedonhaun ja tietosuoja-ajokoritin sekä tutkimuslupa on hyväksytty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmäohjaus, tutkimusseminaarit, itsenäinen työskentely, parityöskentely
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman opinnäytetyön ilmiöön liittyvä kansallinen ja kv-kirjallisuus sekä menetelmäkirjallisuus.
Esimerkkejä menetelmäkirjallisuudesta:
Aaltola & Valli 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II
Elomaa & Mikkola 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Eskola J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Tuomi 2008. Tutki ja lue. Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen.
Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Määrällisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Kirjastosta löytyviä kv-lähteitä:
Creswell, John 2014. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Flick, Uwe 2014. An introduction to qualitative research
Green, Judith 2018. Qualitative Methods for Health Research.
Klenke, Karin, Martin, Suzanne & Wallace, J. Randall 2016. Qualitative research in the study of leadership.
Silverman, David 2016. Qualitative research.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Ideaseminaari 4 h, tutkimussuunnitelmaseminaari 8 h
Ohjauskeskustelut n. 5 h
Itsenäinen työskentely 118 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetyö toteutuu hankeyhteistyönä erillisten hankkeiden tai työelämän kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- ei ole suorittanut tiedonhaun osiota hyväksytysti
- ei ole suorittanut tietosuoja-ajokorttia
- ei ole esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa
- ei ole toiminut vertaisarvioijana
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on esittänyt hyväksyttävän opinnäytetyön idean, hyväksyttävän opinnäytetyön suunnitelman, hankkinut tutkimusluvan kohdeorganisaatiosta ja vertaisarvioinut toisen työn.
Opiskelija
-on suorittanut tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
-on suorittanut tietosuoja-ajokortin
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
- on toiminut vertaisarvioijana
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 02.04.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
20 op
TKI-osuus
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Mirva Kolonen
- Elisa Airikkala
- Kirsi Saarinen
- Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
2. Opinnäytetyön toteuttaminen (portin 4 jälkeen), 20 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä ja soveltaa ammattialansa tietoja ja teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti omassa opinnäytetyössään
- osaa soveltaa opinnäytetyössään asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa,
- osaa toteuttaa oman opinnäytetyönsä suunnitelman mukaisesti ohjausta hyödyntäen
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- empiirisen ja/ tai teoreettisen osuuden toteuttaminen ja kirjallisen raportin kirjoittaminen
- menetelmäopinnot
- tietosuojailmoitus
- opinnäytetyöseminaareihin ja ohjaustilanteisiin osallistuminen ja vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Aika ja paikka
Seminaari lähi- tai etätapaamisina, itsenäinen työskentely ajasta ja paikasta riippumaton
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjaava opettaja arvioi etenemisen kriteerien mukaan
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opinäytetyöohjaukset opeetjan kanssa erikseen sopien.
Opinnäytetyöseminaari, missä jokainen opiskelija esittelee oman työnsä etenemistä ja vertaisarvio toisen opiskelijan työtä. Itsenäinen ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Suulliset ja kirjalliset palautteet ohjaajalta sekä opponenteilta.
Hyväksytty suoritus.
Oppimateriaalit
Opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä tieteellinen kirjallisuus ja moodlesta löytyvä kirjallisuus tieteelliseen kirjoittamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20 op =27 x 20= 540 h
Sisällön jaksotus
Prosessi etenee seminaarien jaksottamina
Ilmoittautumisaika
02.01.2024 - 16.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Mirva Kolonen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida, soveltaa ja kehittää erilaisia menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi mukaan lukien eettiset periaatteet ja kestävä kehitys.
Sisältö (OJ)
Työterveyshuollon eristyisosaaminen asiakasyrityksen kanssa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee suppeasti analysoimaan, soveltamaan ja kehittämään menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä ja analysoimaan, soveltamaan ja kehittämään menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- hallitsee henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseen ja arvioimiseen liittyvät prosessit kokonaisvaltaisesti
Aika ja paikka
Opiskelijan valinta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Esseen arvioinnista on erillinen kaikille jaettava ohje Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää Työterveyslaitoksen asinatuntjoiden luennot ja muun materiaallin.
Webinaarit 12h.
Esseiden kirjoittaminen tai muu sovittu suoritus. Mahdollisuust tehdä esim. omalle työpaikalle tehtävä kehittämistehtävä, josta sovitaan erikseen.
Essee laajuus on 5 op, jonka voi suorittaa 3 op ja 2 op esseinä tai 5 op kerralla.
Esseiden suorituksesta on erillinen ohje ja ohjaustilaisuus kaikille opintokokonaisuuteen osallistuville.
Esseiden aiheet sovitaan ohjaajan kanssa etukäteen.
Oppimateriaalit
Työterveslaitoksen luennot, esseen aiheeseen liittyvä muu kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa noin 135 h tunnin työmäärää ja 2 op on mahdollista saada katsomalla työtervesyhuollon luennot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Esseen kirjoittaminen 5 op.
Ohjaajan kanssa sovittu kehittämistehtävä ja Työterveslaitoksen luennot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämään mahdollisuus suorittaa aihealueeeseen sopiva kehittämistehtävä, josta sovitaan ohjaajan kanssa.
Ilmoittautumisaika
12.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annukka Huuskonen
- Mari Laaksonen
- Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
Sisältö (OJ)
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
- Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
- Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
- Life course health development ja terveyden vahvistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 23.5 - numeraalinen arviointi - erillinen arviointiohjeistus kurssin oppimisalustalla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluennolla 11.1 ja dialogitentissä 23.5 100%läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Muut tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti
Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 24 mennessä
Oppimateriaalit
Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013
Terveyden edistäminen. Kristiina Patja, Pilvikki Absetz, Päivi Rautava (toim.)
1. painos 2022
Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010
Sosiaali- ja terveysministeriön toimeenpanosuunnitelma Hyvinvoinnin ja, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030.
The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.
Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8
Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).
Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.
Ilmoittautumisaika
30.05.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Essi Ylistalo
- Elisa Airikkala
- Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
23YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin
Sisältö (OJ)
Osa 1: 5 op
- Keskeiset terveyden edistämisen menetelmät ja mallit sekä terveyden determinantit
-Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi
Osa 2: 5op
- Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus
- Projektin johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Erillisiä tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty / hylätty
Projektityön tekeminen syksyn aikana - numeraalinen arviointi
Oppimispäiväkirja - numeraalinen arviointi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluento 22.8 - pakollinen läsnäolo.
Kurssipäivissä suositeltava läsnäolo.
Tehtävissä hyväksytty/hylätty ja projektitöissä sekä yhdessä kirjallisessa työssä numeraalinen arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä sekä itsenäistä opiskelua.
Opetus sekä lähi- että etäopetuksena. Lähi ja etäopiskelupäivät kirjattu lukujärjestykseen. Opetus alkaa lähipäivänä 22.8.22.
Sisältää esitehtävän - lähetetään ilmoittautuneille opiskelijoille elokuussa. Esitehtävä myös kurssin oppimisalustalla Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36886
Oppimateriaalit
Tarkentuvat syksyllä.
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36886
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op= 270 tuntia
Lähiopetusta/etäopetusta 48 h + itsenäistä työskentelyä 222 h syksyllä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen hanketoiminta ja projektijohtaminen
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
Osittain englanninkielistä materiaalia
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Ilmoittautumisaika
09.01.2024 - 31.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehtoja sekä johtaa ja kouluttaa muita työyhteisössä toimivia hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa johtaa terveyden edistämisen prosesseja siten, että asiakkaan toimijuus vahvistuu hänen hyvinvointia edistävänä tekijänä
- osaa johtaa laaja-alaista kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelutyötä moniammatillisessa toimintaympäristössä sekä suunnitelman innovatiivista toteuttamista
Sisältö (OJ)
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintapoliittiset linjaukset ja lainsäädäntö
- Asiakkaan asema terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Hyvinvointistrategia ja hyvinkertomus
- Moniammatillinen terveyttä vahvistava yhteistyö
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
- Terveyttä edistävät elinympäristöt kansallisesti ja kansainvälisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehdot
- osaa kuvata terveyden edistämisen johtamisen prosesseja
- osaa kuvata kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelutyötä ja toteutusta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehtoja toiminnassaan
- osaa johtaa terveyden edistämisen prosesseja, joissa vahvistetaan asiakkaan toimijuutta hänen hyvinvointia edistävänä tekijänä
- osaa johtaa moniammatillista kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelua ja toteutusta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida suomalaisen hyvinvointipolitiikan reunaehtoja ja hyödyntää saatua tietoa asiantuntijayhteisössään
- osaa kehittää ja johtaa terveyden edistämisen prosesseja siten, että asiakkaan toimijuus vahvistuu hänen hyvinvointia edistävänä tekijänä
- osaa johtaa laaja-alaista terveyttä ja hyvinvointia edistävää suunnittelutyötä moniammatillisessa toimintaympäristössä huomioiden kansainväliset linjaukset
- osaa johtaa suunnitelman innovatiivista toteuttamista
Aika ja paikka
16.4.2024 Orientaatio ja tulevaisuuden johtaminen klo 12.30-15.45, etäopetus
17.04.2024 Terveyden edistämisen johtaminen, hyvinvointialueet jajohtaminen tulevaisuudessa klo 8.30-11.45, etäopetus
22.05.2024 Esityksiä johtamisesta ja artikkelit ym. klo 12.30-15.45, Lähiopetus
21.08. 2024 Johtaminen, harjoitukset ja coaching klo 08.30-15.45, Lähiopetus ?
24.09.2024 klo 8.30-14.00, etäopetus
26.09.2024 klo 8.30-15.45, Seminaari etäopetus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiä ei ole.
Suoritus toteutetaan tiimitehtävänä, josta tarkemmat ohjeet orientaatiossa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot etä- ja kontaktiopetuksena.
Pienryhmätyöskentely, tiimit
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Käytännön harjoittelut ja opitun tiedon soveltaminen harjoituksissa
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus annetaan tunnilla ja Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta 32 h
Itsensäistä opiskelua 103 h, josta osa tunneista yhdessä tiimin kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaksi tehtävää, jotak tehdää pääosin tiimeissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän kanssa tehdää toinen tiimitehtävä ja tutustutaan työelämään.
Kansainvälisyys
KV-yhteistyö Coimbran kanssa, osa opiskelijoista osallistuu.
Ilmoittautumisaika
09.01.2024 - 31.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Mirva Kolonen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä ja kehittää tulosten pohjalta työterveyshuollon toimintaa
- osaa analysoida ja soveltaa erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa ja kehittää työterveyshuollon johtamiskäytäntöjä ja suunnitteluprosesseja
Sisältö (OJ)
- Työterveyden ja työhyvinvoinnin tutkimus- ja kehittämistoiminnan metodologia ja metodit
- Työterveyden johtamisosaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
- osaa kuvata erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
- osaa kehittää arvioinnin tulosten pohjalta työterveyshuollon toimintaa
- osaa soveltaa erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- analysoida ja arvioida työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä ja niiden soveltuvuutta
- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa
Aika ja paikka
Opiskelijan valinta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Webinaareja 12h, esseiden kirjoittamista tai muuta sovittua.
Esseiden aiheet sovittaa aina erikseen ohjaajan kanssa
Oppimateriaalit
Webinaarit, kirjallisuus esseen aiheen mukaan
Ilmoittautumisaika
10.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
09.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
30 - 60
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 6
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Sisältö (OJ)
Polkuopiskelijana suoritat tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden (30-60) opinnot avoimen AMKin opiskelijana. Löydät opintosuunnitelmat esimerkiksi polkuopintojen sivulta tuni.fi/polkuopinnot
Voit ilmoittautua polkuopintoihin, jos sinulla on bioanalyytikon, ensihoitaja, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitaja, sairaanhoitajan, sosionomin tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai jokin seuraavista opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnoista:
· laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, lääkintävoimistelija
· sosionomin aiemmista opistoasteen tutkinnoista hyväksytään seuraavat tutkinnot:
o sosiaalikasvattaja ja sosiaalikasvattajan tutkintoon rinnastuva opistotasoinen lähikasvattaja
o sosiaaliohjaaja
o kehitysvammaisten ohjaaja tai kehitysvamma-alan ohjaaja
o sosiaalialan ohjaaja
o diakonin tutkinto, johon sisältyy sosiaaliohjaajan koulutus
Ilmoittautuminen alkaa 11.12.2023 klo 9 ja päättyy 12.12.2023 klo 23.59.
YAMK-tutkintoryhmään on varattu yhteensä 6 paikkaa avoimen AMKin opiskelijoille. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää. Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan 300 euron opintomaksu.
Kevään 2024 lähiopetuspäivät
9.1.-11.1.2024
13.2.-14.2.2024 (etänä)
12.3.-13.3.2024 (etänä)
16.4.-18.4.2024 (etänä)
21.5. -23.5.2024
Lähi- tai etäpäivien kesto on pääsääntöisesti klo 8.30-15.45.
Yllä olevien päivien lisäksi opiskelija itse valitsee yamk-yhteisten opintojen opintoja, joiden lähipäivät toteutetaan keväällä 2024 parillisina viikkoina (to-pe-la).
Haku tutkinto-opiskelijaksi polkuopintojen jälkeen
Polkuopintojen suorittamisen perusteella voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän erillishaussa opintopolku.fi-palvelussa toukokuussa tai lokakuussa 2024.
Jotta voit tulla valituksi, opintoja tulee olla suoritettuna 20 op kevään avoimen väylän erillishaussa 31.7.2024 mennessä ja syksyn haussa 31.12.2024 mennessä. Jos vaaditun opintopistemäärän suorittaminen ei onnistu kevätlukukauden aikana, opiskele vielä syksy avoimen opiskelijana ja hae tutkinto-opiskelijaksi lokakuun alussa 2024.
Huomioithan, että hakiessasi YAMK-tutkintoon sinun pitää täyttää myös pohjakoulutus- ja työkokemusvaatimukset.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 19.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Elisa Airikkala
- Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
23YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämiseen liittyvää lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa soveltaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen menetelmiä ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita
Sisältö (OJ)
- Yksilöllistetty terveys ja terveyden edistäminen
- Yksilöllistetyn terveyden edistämisen eettiset kysymykset
- Genomitiedon käytön ja hyödyntämisen erityiskysymykset
- Kansallinen ja kansainvälinen lainsäädäntö ja ohjeistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa pääosin terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä ohjaavaa lainsäädäntöä soveltaen ja eettisten periaatteiden toteutumista kriittisesti arvioiden sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hakea aktiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa yksilöllisestä terveyden edistämisestä ja soveltaa sitä omassa toiminnassaan kriittisesti ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluennolla ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä: ennakkotehtävät, luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävä, essee, seminaari
Oppimateriaalit
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27h = 135h (luennot, itsenäinen opiskelu ja ryhmässä tehtävä essee ja seminaariin valmistautuminen, seminaari)
Sisällön jaksotus
Pakollinen orientaatio 16.01.2023 10.15 - 11.45 (samaan aikaan Genomi- ja geenitieto terveyden edistämisessä 7L00FT31-3002 kurssin kanssa)
Pakollinen seminaari.
Luennoilla aktiivinen osallistuminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tehtävineen opintojakson moodlessa.
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Essi Ylistalo
- Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin
Sisältö (OJ)
Osa 1: 5 op
- Keskeiset terveyden edistämisen menetelmät ja mallit sekä terveyden determinantit
-Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi
Osa 2: 5op
- Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus
- Projektin johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Erillisiä tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty / hylätty
Projektityön tekeminen syksyn aikana - numeraalinen arviointi
Oppimispäiväkirja - numeraalinen arviointi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluento 20.8 - pakollinen läsnäolo. Seminaarit, projektiesitykset pakollinen läsnäolo.
Kurssipäivissä suositeltava läsnäolo.
Tehtävissä hyväksytty/hylätty ja projektitöissä sekä portfoliossa numeraalinen arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä, itsenäistä opiskelua sekä projektityötä.
Opetus etäopetuksena. Etäopiskelupäivät on kirjattu lukujärjestykseen. Opetus alkaa 20.8.24.
Sisältää esitehtävän. Esitehtävä on tehtävä ennen kurssin alkua. Esitehtävä löytyy kurssin oppimisalustalta Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=43727
Oppimateriaalit
Tarkentuvat syksyllä.
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta:
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op= 270 tuntia
etäopetusta 48 h + itsenäistä työskentelyä 222 h syksyllä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen hanketoiminta ja projektijohtaminen
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
Osittain englanninkielistä materiaalia
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.