Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opiskelija
- on perehtynyt akuuttilääketieteen erityisymyksiin jonkin verran
- osaa ottaa joissakin tilanteissa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla.
- osaa toimia akuutin hoidon tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
- osaa huomioida potilasturvallisuutta
Opiskelija
- on perehtynyt akuuttilääketieteen erityiskysymyksiin
- osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa soveltaa lääketieteellistä tietoa erilaisissa akuutin hoidon tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
- osaa huomioida potilasturvallisuuteen sekä pääsääntöisesti tietosuojaan/ tietoketjun aukottomuuteen sekä salassapitoon liittyviä asioita.
- kykenee arvioimaan teknisien laitteiden käyttöön ja luotettavuuteen liittyviä haasteita ja on tietoinen mahdollisista varajärjestelmistä.
Opiskelija
- on perehtynyt akuuttilääketieteen erityiskysymyksiin
- osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa soveltaa lääketieteellistä tietoa itsenäisesti erilaisissa akuutin hoidon tilanteissa
- osaa huomioida potilasturvallisuuteen, tietosuojaan/tietoketjun aukottomuuteen sekä salassapitoon liittyviä asioita
- kykenee arvioimaan ja mahdollisuuksiansa mukaisesti hakemaaan apua teknisien laitteiden käyttöön ja luotettavuuteen liittyviin haasteisiin ja on tietoinen mahdollisista varajärjestelmistä
Marjo Räsänen
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Terveysportti: Akuuttihoidon tietokannat (14 kpl)
Kröger-Aro-Böstman-Lassus: Traumatologia, Kandidaattikustannus
Kuisma-Holmstöm-Porthan: Ensihoito, Tammi
Saha-Salonen-Sane: Potilaan tutkiminen, Duodecim, Oppiportti
Terveysportti: Pitkäaikaissairaudet -tietokanta
Terveysportti: Verkkokurssit
Terveysportti: Oppikirjat
Käypä hoito -suositukset
Muu alan soveltuva kirjallisuus ja artikkelit.
Ulkopuolisten luennoitsijoiden jakama materiaali
ja heidän mahdolliset etukäteismateriaalit.
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Flipped Classroom eli käänteinen oppiminen
CBCL Case Based Collaborative Learning kontaktitunneilla epidemitilanteen niin salliessa.
Itsenäinen työskentely: case-based -tehtäväpaketti, jossa opiskelija laaja-alaisesti hankkii tietoa ja perehtyy akuuttilääketieteen tilanteisiin ja niiden hoitamiseen perustellen toimintansa näyttöön perustuvalla tiedolla.
Tentinpalautuskeskustelu verkossa erikseen sovittavana ajankohtana.
LUENTO-OPETUS 2 op, ulkopuoliset luennoitsijat 8 h , läsnäolovelvoite.
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Arvioinnin perusteena on kirjallinen tentti, joka suoritetaan Tenttiterraariossa erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Tenttiin vastaamiseen on aikaa 120 minuuttia. Tenttikysymykset tulevat opiskelijoille annetusta tehtäväpaketista ja ovat tapaustilanteita, joihin opiskelija esittää näyttöön perustuvaan toimintaan perustuvan ratkaisunsa huomioiden akuuttilääketieteen erityiskysymykset, potilas-hoitaja-lääkäri -suhteen, moniammatillisen yhteistyön, potilasturvallisuuden, tietosuojan ja laiteteknisen osaamisen.
Ulkopuolisten luennoitsijoiden teemoissa läsnäolovelvoite suoritusmerkinnällä 2 op-.
Suomi
01.08.2020 - 30.11.2020
01.06.2020 - 06.09.2020
5 op
19YKA
Hoitotyö Luennoitsija, Anne-Marja Hammar, Marjo Räsänen
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Koronavirusepidemia saattaa aiheuttaa muutoksia opetuksen suunnitlemaan. Opettajan läheiset riskiryhmää josta syystä lähikontakteja tulee välttää mahdolisimman paljon ja siksi opetus saattaa toteutua verkko-opintoina.
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Opintojaksolla hankitut tiedot tuottavat laaja-alaista osaamista monelta erikoisalalta.
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Tentti tehdään Tenttiteraariossa erikseen sovittavana ajankohtana marras-joulukuun vaihteessa.
Opintojakson kokonaislaajuus on 5 opintopistettä, josta lääketieteen osuus on 3 op.
2 op toteutuu ulkopuolisten erikoislääkäreiden luentojen sekä kliinisen asiantuntijan luentona . Opetusta toetutetaan näin 8 h.
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Tapaamiskerta 21.10.2020, jota ennen opiskelija tutustuu päivän aiheisiin itsenäisesti. Tapaamiskerta voi olla kontaktikerta TAMKin tiloissa epidemiatilanteen sen salliessa tai tarvittaessa verkkotapaaminen.
Case-paketti, jonka tapausten ratkaisemiseen opiskelijalla on aikaa noin kuukausi ennen tenttiä.
Tentin jälkeen pidetään verkossa palautetilaisuus tentistä ja lääketieteen osuudesta erikseen sovittavana ajankohtana.
Ulkopuolisten luennoitsijoiden luennot toteutuvat lukujärjestyksen mukaisesti kurssin syksyn lähipäivinä 2 op.
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Opiskelija
- ei osoita perehtyneisyyttä akuuttilääketieteen erityisymyksiin
- ei osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhdetta ammatillisella tasolla
- ei osaa toimia akuutin hoidon tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
- ei osaa huomioida potilasturvallisuutta
- aiheuttaa kuvaamallaan toiminnalla, muulla vastauksellaan tai tietämättömyydellä haittaa, vaaraa, vammaa tai kuoleman tai käyttää virheellistä terminologiaa, joka voisi johtaa edellä mainittuihin tilanteisiin.
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Opiskelija
- on perehtynyt akuuttilääketieteen erityiskysymyksiin jonkin verran
- osaa ottaa joissakin tilanteissa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa toimia akuutin hoidon tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
- osaa huomioida potilasturvallisuutta
T1: 50-59% tentin kokonaispistemäärästä
T2: 60-69% tentin kokonaispistemäärästä
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Opiskelija
- on perehtynyt akuuttilääketieteen erityiskysymyksiin
- osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa soveltaa lääketieteellistä tietoa erilaisissa akuutin hoidon tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
- osaa huomioida potilasturvallisuuteen sekä pääsääntöisesti tietosuojaan/ tietoketjun aukottomuuteen sekä salassapitoon liittyviä asioita
- kykenee arvioimaan teknisten laitteiden käyttöön ja luotettavuuteen liittyviä haasteita ja on tietoinen mahdollisista varajärjestelmistä
H3: 70-79% tentin kokonaispistemäärästä
H4: 80-89% tentin kokonaispistemäärästä
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 3 OP
Opiskelija
- on perehtynyt akuuttilääketieteen erityiskysymyksiin
- osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa soveltaa lääketieteellistä tietoa itsenäisesti erilaisissa akuutin hoidon tilanteissa
- osaa huomioida potilasturvallisuuteen, tietosuojaan/tietoketjun aukottomuuteen sekä salassapitoon liittyviä asioita
- kykenee arvioimaan ja mahdollisuuksiansa mukaisesti hakemaan apua teknisten laitteiden käyttöön ja luotettavuuteen liittyviin haasteisiin ja on tietoinen mahdollisista varajärjestelmistä
K5: 90-100% tentin kokonaispistemäärästä.
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tuula-Maria Rintala
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäluennot ja simulaatiot, verkkotehtävät, ja kokoava oppimistehtävä.
Osallistuminen luennoille ja simulaatioon (HYV/HYL)
Verkkotehtävä (HYV/HYL)
Oppimistehtävä (numeerinen 1 - 5) ja sen esitys
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 06.01.2021
5 op
20YKA
Tuula-Maria Rintala
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Oppimistehtävä arvioidaan numeerisesti.
Opintojakso laajuudeltaan 5 op (opiskelijan työtä 135 tuntia)
Osallistuminen luennoille ja simulaatioon 0.5 op
Verkkotehtävä 1 op
Oppimistehtävä ja sen esitys - 3.5 op
26.2.2021 klo 15-17 Orientaatio
4.3.2021 klo 14-18 Luennot
19.3.2021 klo 9-16 Luento ja simulaatio
28.5.2021 klo 9-16 Seminaari
29.5.2021 klo 9-14 Seminaari
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Nina Kilkku
Ennis, G., Happel, B & Reid-Searl, K. 2015. Enabling professional development in mental health nursing: the role of clinical leadership. (artikkelin tarkemmat tiedot SAMKista). http://doi.org/10.1111/jpm.12221
Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.
Syvänen,S., Kasvio A., Loppela K., Lundell, S., Tappura, S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7
Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja: 98/2017. www.julkari.fi/handle/10024/136063
Ennakkotehtävä, intensiivipäiville osallistuminen ja opintojaksoon liittyvä kirjallinen tehtävä.
Arvioinnissa käytetään 4yamk-yhteistyössä sovittuja yhteisiä arviointikriteereitä.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla.
Suomi
01.08.2020 - 01.12.2020
31.08.2020 - 06.09.2020
5 op
20YKA
Nina Kilkku
Tämän opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Opintojakso on tarkoitettu Satakunnan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän ammattikorkeakoluun yamk/mielenterveys- ja päihdetyön opiskeljoille. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
0-5
Opiskelija
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksoll
Opiskelija
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
5=
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa soveltaa genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Outi Kajula
Luennoitsijoiden osoittama materiaali.
Huom. Kurssikirjallisuus tarkentuu luentojen alussa.
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, tehtävät ja seminaari. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. Opetusmenetelmät tarkentuvat myöhemmin.
Suomi
08.03.2021 - 23.05.2021
01.12.2020 - 07.03.2021
5 op
20YKA
20YTEDI
Anne-Marja Hammar, Jukka-Pekka Pirhonen, Outi Kajula
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä myöhemmin.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Tiina Mäkinen
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2022
01.01.2021 - 31.12.2022
5 op
21YKA
21YTEDI
21YSTK
21YHS
21YHL
Hyvinvointiteknologia YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma, Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma, Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (liiketalouden ala)
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa esittää oman opinnäytetyönsä toteutusta sen eri vaiheissa omaa toimintaansa kriittisesti perustellen ja argumentoiden sekä suullisesti että kirjallisesti
- osaa esittää opinnäytetyönsä annettujen ohjeiden mukaisesti
- osaa toimia vertaisarvioijana kriittistä ja rakentavaa palautetta antaen
Hylätty
Opiskelija
- ei ole edennyt opinnäytetyössään
- ei ole esittänyt työnsä etenemistä seminaareissa
- ei ole toiminut vertaisarvioijana
Nina Kilkku
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.01.2021 - 07.03.2021
10 op
20YKA
Tuula-Maria Rintala, Marjo Räsänen, Irja Nieminen, Nina Kilkku, Sanna Paloposki, Marja Jaronen, Eeva Liikanen
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
10 op
0-5
Opiskelija osaa käyttää standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Eeva Liikanen
Suomi
01.10.2020 - 10.12.2020
26.08.2020 - 30.09.2020
5 op
20YKA
Eeva Liikanen
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Nina Kilkku
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.01.2021 - 06.01.2021
5 op
20YKA
Nina Kilkku
Opintojakso on tarkoitettu Turun ja Tampereen kliinisen asiantuntijan/mielenterveys- ja päihdetyön opintojen opiskelijoille neljän ammattikorkeakoulun keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Tampereen ammattikorkeakoulu vastaa opintojakson toteutumisesta. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Opinnot suoritetaan pääsääntöisesti verkko-opintoina, pienryhmätyöskentelynä ja itsenäisenä opiskeluna.
Opintojakson suoritustapaa koskevat tarkemmat ohjeet ja tiedot opintojaksoon liittyvästä kirjallisuudesta kuvataan DigiCampuksessa ko.opintojakson kohdalla. Nämä julkaistaan DigiCampuksessa keväällä 2021.
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tuula-Maria Rintala
LÄÄKETIEDE:
Moodlessa olevan oppimateriaalin lähdemateriaali, joka on myös suositeltava lukemisto:
Terveysportti, Oppiportti, oppikirjat: Diabetes, Endokrinologia, Epidemiologia ja biostatistiikka, Gastroenterologia ja hepatologia, Geriatria, Gerontologia, Infektiosairaudet, Jalkaterveys, Kipu, Lääketieteellinen genetiikka, Neurologia, Syöpätaudit,
Terveysportti: Sairaanhoitajan tietokannat
Terveysportti: Lääkärin tietokannat
Terveysportti: Pitkäaikaissairaudet -tietokanta
Käypä hoito -suositukset
Tapaamiskerroilla esille tuleva materiaali
FARMAKOLOGIA
Luentomateriaali
Käypä hoito -suositukset
Opintojakson alussa ilmoitettava muu materiaali
HOITOTYÖ
Ilmoitetaan opintojakson alussa
LÄÄKETIEDE
Lähiopetus, jos epidemiatilanne sen sallii, muussa tapauksessa etätapaamiset. CBCL (Case Base Collaborative Learning), flipped learning ja luennot verkossa, itsenäinen opiskelu.
FARMAKOLOGIA
Verkkoluennot, jokaiselle luennolla ennakkotehtävät, itsenäinen opiskelu, tentti viikolla 46
HOITOTYÖ
Verkkoluennot, tehtävät, verkkokeskustelut, itsenäinen opiskelu
LÄÄKETIEDE
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää kansansairauksien epidemiologian, etiologian ja patofysiologian perusteet sekä lääketieteellisen hoidon linjaukset ja näiden tietojen perusteella hoitaa kansansairauksia sairastavaa potilasta kokonaisvaltaisesti ja asiakaslähtöisesti hoitopolun eri vaiheissa.
Arviointimenetelmänä on opintojakson päätteeksi tentti, joka arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5.
Tentissä opiskelija vastaa kysymyksenasettelun mukaan joko esseenä, lyhyenä selityksenä, luettelona tai valitsemalla oikean / oikeat vaihtoehdot kysymyksessä esitetyistä väittämistä.
Hyväksytyn suorituksen edellytykset:
Hyväksytyn suorituksen edellytys on se, ettei opiskelija aiheuta kuvaamallaan toiminnalla, muulla vastauksellaan tai tietämättömyydellä kenellekään haittaa, vaaraa, vammaa tai kuolemaa tai käytä virheellistä terminologiaa, joka voisi johtaa edellä mainittuihin tilanteisiin.
Hyväksytyn suorituksen pistemäärä on 50% kirjallisen tentin maksimipistemäärästä, arvosanat lasketaan prosentteina maksimipistemäärästä seuraavasti: arvosana 1 = 50-59% arvosana 2 = 60-69%, arvosana 3 = 70-79%, arvosana 4 = 80-89% ja arvosana 5 = 90-100% maksimipistemäärästä. Kaikkien kysymysten vastauksista on saatava vähintään 50 % kysymyksen maksimipistemäärästä. Moodlessa olevat testit tulee suorittaa ennen kuin numeerinen arvio kirjataan rekisteriin.
FARMAKOLOGIA
Tentti koostuu monivalintatehtävistä ja lyhyistä avoimista tehtävistä. Hyväksytyn suorituksen pistemäärä on 50% kirjallisen tentin maksimipistemäärästä, arvosanat lasketaan prosentteina maksimipistemäärästä seuraavasti: arvosana 1 = 50-59% arvosana 2 = 60-69%, arvosana 3 = 70-79%, arvosana 4 = 80-89% ja arvosana 5 = 90-100% maksimipistemäärästä.
HOITOTYÖ
Arviointi koostuu kirjallisesta tehtävästä ja osallistumisesta hyväksytysti keskusteluihin. Kirjallisen tehtävän arvioinnissa käytetään tehtäväinstruktiossa olevaa arviointikriteeristöä. Tehtävään liittyy itsearviointi ja vertaisarviointi (sanallinen ja numeerinen)
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
31.08.2020 - 06.09.2020
5 op
20YKA
Tuula-Maria Rintala, Anne-Marja Hammar, Kirsi Toljamo
LÄÄKETIEDE
Moodlessa suoritettavien testien aiheet ovat krooniset neurologiset sairaudet (Parkinsonin tauti, epilepsia), muistisairaudet (dementia yleisesti, Alzheimerintauti) ja mielenterveysongelmat (ahdistuneisuusoireyhtymä, paniikkihäiriö, masennus).
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
LÄÄKETIEDE
Käsiteltävät aiheet ovat keskeisiä, päivittäisessä työelämässä kohdattavia tiloja ja sairauksia.
Käsiteltävien aiheiden johdonmukainen lähestymistapa on: epidemiologia, etiologia, genetiikka, patofysiologia, oireet, tutkimukset, löydökset, hoito, seuranta ja ennuste pohjautuen viimeisimpiin tutkimustuloksiin ja julkaisuihin oppikirjatietojen lisäksi.
FARMAKOLOGIA
Käsitellään eniten käytettyjä lääkeaineita ja lääkeaineryhmiä farmakologian näkökulmasta. Tutustutaan myös lääkkeiden korvausjärjestelmään.
HOITOTYÖ
Käsitellään keskeisimpien somaattisten kansansairauksien ehkäisyä ja hoitoa.
LÄÄKETIEDE
Tentti on verkkotentti Moodlessa ja se on avoinna 2.-9.12.2020, numeerinen arviointi.
Osasta aiheita on Moodlessa testi, joiden suorittaminen hyväksytysti on edellytys koko lääketieteen osuuden hyväksymiseen.
FARMAKOLOGIA
Tentti on verkkotentti Moodlessa viikolla 46, numeerisella arvioinnilla.
HOITOTYÖ
Ei tenttiä. Kirjallinen tehtävä (numeerinen arviointi), verkkokeskustelut ja muut itsenäiset tehtävät.
LÄÄKETIEDE
Opintojakson kokonaislaajuus on 5 op, josta lääketieteen osuus on 2 op eli 54 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiaikaa on varattu 12 tuntia ja noin kahden tunnin tentti. Loput 40 tuntia ovat itsenäistä työskentelyä ohjattuna annettujen tehtävien avulla.
FARMAKOLOGIA
Farmakologian osuus on 1 op eli 27 tuntia opiskelijan työtä. Luentoja 6h, tentti 1h ja loput itsenäistä opiskelua annettujen tehtävien mukaisesti.
HOITOTYÖ
Hoitotyön osuus on 2 op eli 54 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiaikaa on 11 tuntia. Loput 43 tuntia ovat itsenäistä työskentelyä.
LÄÄKETIEDE
17.9. tapaamiskerta: info, sydän ja verenkiertoelimistö, infektiot
30.9. krooniset keuhkosairaudet, allergia ja astma
21.10. korvataan 20.10. webinaarilla
11.11. syöpäsairaudet
25.11. tuki-ja liikuntaelimistön sairaudet
FARMAKOLOGIA
17.9. Lähiopetusta, sydän- ja verisuonisairauksien lääkkeet
8.10. Verkkoluento, diabeteslääkkeet
29.10. Verkkoluento, astma- ja keuhkoahtaumataudin lääkkeet
HOITOTYÖ
17.9.2020 orientaatio
27.10.2020 kansansairauksien ehkäisy
10.11.2020 kansansairauksien ehkäisy ja hoitotyö
8.12.2020 kansansairauksien hoitotyö
15.12.2020 kansansairauksien hoitotyö
LÄÄKETIEDE
Opiskelijan kuvaama toiminta tai hoito aiheuttaisi potilaalle, hänen omaiselleen, muille potilaille tai henkilökunnalle vaaraa, haittaa, vamman tai menehtymisen.
Vastauksessaan kuvaamallaan toiminnalla käytännön tilanteessa opiskelija voisi aiheuttaa hoitamalleen henkilölle haittaa, vaaraa, vamman tai henkilön menehtymisen.
Osoittaa tietämättömyyttä aiheesta esim. jättämällä vastaamatta.
Pistemäärä jostakin vastauksesta tai vastauksista yhteensä on alle 50 % maksimipistemäärästä.
FARMAKOLOGIA
Opiskelijan tiedoissa farmakologian perusteista, lääkeaineiden käyttöindikaatioista sekä lääkeryhmien tyypillisistä haittavaikutuksista on merkittäviä puutteita.
HOITOTYÖ
Opiskelija ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen. Opiskelija ei osoita aihealueen arviointia. Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle.
LÄÄKETIEDE
Opiskelija tietää sairauden syntyperusteet, yleisyyden, oireet, tutkimukset ja niiden löydökset sekä hoitomenetelmät ja sairauden seurannan keskeisimmistä kansansairauksista. T1-tasolla opiskelijan pistemäärä tentissä on 50-59% tentin maksimipistemäärästä. T2-tasolla opiskelijan pistemäärä on 60-69% tentin maksimipistemäärästä.
FARMAKOLOGIA
Opiskelija hallitsee farmakologian perusteet. Opiskelija osaa lääkeaineiden käyttöindikaatiot sekä tietää jonkin verran lääkeaineryhmien vaikutusmekanismeja.
HOITOTYÖ
Opiskelija kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa. Opiskelija ei osoita aihealueen kriittistä arviointia. Opiskelijan osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.
LÄÄKETIEDE
Opiskelija osaa selittää yhteyden sairauden syntyperusteiden, oireiden, tutkimusten ja niiden löydösten sekä hoitomenetelmien ja seurannan välillä keskeisimmistä kansansairauksista. Opiskelija osaa jo jonkin verran myös soveltaa tietojaan edellä olevista seikoista potilaan kokonaisvaltaisessa hoidossa. T3-tasolla opiskelijan pistemäärä on 70-79% tentin maksimipistemäärästä. T4-tasolla opiskelijan pistemäärä on 80-89% tentin maksimipistemäärästä.
FARMAKOLOGIA
Opiskelija osaa tyydyttävän arvosanan vaatimusten lisäksi lääkeryhmien tyypilliset vaikutusmekanismit, jonkin verran lääkeryhmien haitta- sekä yhteisvaikutuksia.
HOITOTYÖ
Opiskelija kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Opiskelija osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta ja kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelijan osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
LÄÄKETIEDE
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan sairauksien syntyperusteista, yleisyydestä, oireista, tutkimuksista ja niiden löydöksistä sekä hoitomenetelmistä ja sairauden seurannasta keskeisimmissä kansansairauksissa potilaan kokonaisvaltaisessa hoidossa opintojensa vaiheen edellyttämällä tasolla. Opiskelija osaa soveltaa tietojaan kansansairauksista potilaan kokonaisvaltaisessa hoidossa ja potilaan hoitoprosessissa. T5-tasolla opiskelijan pistemäärä on 90-100% tentin maksimipistemäärästä.
FARMAKOLOGIA
Opiskelija osaa hyvän arvosanan vaatimusten lisäksi lääkeryhmien vaikutusmekanismit ja yhteisvaikutukset sekä soveltaa hallitsemaansa tietoa.
HOITOTYÖ
Opiskelija kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Opiskelija osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta ja kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.Opiskelijan osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tuula-Maria Rintala
Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
31.08.2020 - 06.09.2020
5 op
20YKA
Tuula-Maria Rintala
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojakson laajuus 5 opintopistettä.
Kontaktiopetus ? tuntia.
Itsenäinen työskentely ? tuntia.
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tuula-Maria Rintala
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Luennot, taitopaja, verkkokeskustelu, kirjallinen tehtävä.
Osallistuminen luennoille, seminaariin (HYV/HYL)
Pakollinen osallistuminen taitopajoihin (HYV/HYL)
Oppimistehtävä ja sen esittäminen (numeerinen 1 – 5)
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 06.01.2021
5 op
20YKA
Tuula-Maria Rintala
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Numeerisesti arvioitava tehtävä.
Opintojakson laajuus 5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
8.1.2021 klo 9-16 Orientaatio
19.1.2021 8.30-16 Taitopaja
5.2.2021 klo 14-17 Luennot
5.3.2021 klo 9-16 Seminaari
The student
- knows the principles of optimizing the dose and image quality in clinical radiography
- knows concepts and principles of safety culture in clinical radiography
The student
- applies the principles of optimizing the dose and image quality in clinical radiography
- applies concepts of optimizing the dose and image quality in clinical radiography
The student
- analyzes the principles of optimizing the dose and image quality in clinical radiography
- synthetizes concepts and principles of safety culture in clinical radiography
Marja Jaronen
Verkkotyöskenetely, itsenäinen työskely, asiantuntijaluennot
Suomi
12.01.2021 - 11.05.2021
01.01.2021 - 12.01.2021
10 op
20YKA
Marja Jaronen
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
10 op
0-5
10 op = 270h, verkkotapaamisia 8 kpl
Opiskelija tunnistaa uusien laboratoriomenetelmien kehityssuunnat omalla asiantuntijuusalueellaan.
Opiskelija osaa kuvata kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.
Opiskelija seuraa uusien laboratoriomenetelmien kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.
Opiskelija ennakoi uusien laboratoriomenetelmien kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.
Eeva Liikanen
The course completion requires:
-active engagement with the course material
-completing compulsory assessment tasks detailed above
The course evaluation is based on adequately achieving learning outcomes as evidenced in
the assessment tasks.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.01.2021 - 07.03.2021
5 op
20YKA
Eeva Liikanen
The course will be taught online http://moodle.metropolia.fi
The course language is English. The material is in English, but assessment tasks can also be written in Finnish.
The introduction, three lectures and the seminar day will be in real time in Anssi’s Zoom-room.
The course is based on self-directed learning.
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
-
-
-
Assignment 1: There is a continuous development of new methods in diagnostics. The introduction of new methods may also lead to the purchase of a new instrument.
Choose a new method or instrument that could be chosen for your laboratory. Search for information on the method and different options for the instrument. Describe the method principles in detail and compare instruments/methods with each other (advantages and disadvantages). Justify and provide an acceptable explanation for the selected instruments/methods.
Working process:
Make the assignment according to the writing rules of your university
o The assignment should contain 1250 – 2500 words, about 5 – 10 pages.
Do the plagiarism test for your work (Turnitin)
Submit your work to the Moodle platform in Word format
o On the Moodle platform you can find the folder “New methods Assignments 1” for submission
Send the copy of your work for your colleague (peer review process)
Evaluate your colleague’s work and submit your evaluation to the Moodle platform in Word
o Peer review about 250 words
o On the Moodle platform you can find the folder “Peer review for New Methods assignment 1” for submission
Present your work in the Seminar
o Oral presentation about 4 min
Peer review your colleague’s work
o 2 min oral presentation on the seminar
Evaluation:
Evaluation 0 - 5
Assignment 2: When you are planning to choose a new method or to buy a new instrument for the laboratory, your organization has certain procedures you have to follow. Describe the purchasing process and procedure for implementation of a new method or instrument in your organization. Describe the rules and regulations considered in the process (from the planning until the active use of method/instrument in diagnostics) in your organization.
Working process:
Make the assignment according to the writing rules of your university.
o The assignment should contain 750 – 1250 words, 3 – 5 pages.
Do the plagiarism test for your work (Turnitin)
Submit your work to the Moodle platform in Word format (not later than 3rd of March)
o On the Moodle platform you can find the folder “Assignments 2” for submission
Evaluation:
Evaluation passed or failed.
Assignment 3: When you have the new method or instrument in the laboratory, you have to proof the reliability, validity or accuracy of method/instrument.
Describe the procedures for verification and validation of a new method or instrument in your organization. Describe the rules and regulations considered in the process in your organization. Sari Väisänen’ s lecture gives a good background information for the subject.
Working process:
Make the assignment according to the writing rules of your university.
o The assignment should contain 750 – 1250 words, 3 – 5 pages.
Do the plagiarism test for your work (Turnitin)
Submit your work to the Moodle platform in Word format (not later than 10th of March)
o On the Moodle platform you can find the folder “Assignments 3” for submission
Evaluation:
Evaluation passed or failed.
Course timetable
WEEK 3:
20 Jan at 4pm Introduction to the course, 4:30pm (1,5h) Lecture: Sari Väisänen, Islab
WEEK 4:
27 Jan at 4pm (1h) Lecture:Sami Väisänen, Roche
WEEK 5:
3 Feb at 4pm (1h) Lecture: Mika Lång, Fimlab
WEEK 6:
10 Feb at 4pm (1h) Tutor meeting 1.
WEEK 7:
WEEK 8:
24 Feb at 4 pm (1h) Tutor meeting 2.
28 Feb Deadline for the assignment 1. + send also the copy of your work
to your colleague
WEEK 9:
7 Mar Deadline for the assignment 2.
WEEK 10:
14 Mar Deadline for the assignment 3.
WEEK 11:
16 Mar Deadline for Peer Review concerning assignment 1.
17 Mar 4 pm (3h) Seminar: Presentation of assignment 1 and reflective activity
The student does not anticipate the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student cannot describe the implementation and development of new clinical laboratory methods.
The student is able to recognize the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student can describe the implementation and development of new clinical laboratory methods.
The student keeps up with the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, implement and develop new clinical laboratory methods.
The student anticipates the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of clinical laboratory methods.
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Nina Kilkku
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.01.2021 - 06.01.2021
5 op
20YKA
Nina Kilkku
Opintojaksosta vastaa Turun ammattikorkeakoulu. Opintojakso on tarkoitettu yamk/ mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijoille Satakunnan, Turun, Tampereen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Opintojaksoon liittyvät ohjeet ja tiedot oppimateriaaleista löytyvät DigiCampuksesta ko.opintojakson kohdalta.
Opintojaksoon sisältyy intensiivipäivät, jotka järjestetään joko Turussa tai etänä, koronatilanteen niin edellyttäessä. Tästä tiedotetaan opiskelijoille lähempänä kyseistä ajankohtaa.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville opintojakson arvosana alenee yhdellä numerolla.
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
0-5
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Nina Kilkku
Suomi
01.08.2020 - 07.12.2020
02.07.2020 - 06.09.2020
5 op
19YKA
Hoitotyö Luennoitsija sh, Nina Kilkku, Pia Keiski
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Nina Kilkku
Opintojakson suoritustavasta on julkaistu opiskelijoille ohjeet yhteisellä DigiCampus-alustalla. Suoritukset arvioi Turun ammattikorkeakoulun vastuuopettaja palautusten perusteella.
Suomi
01.08.2020 - 07.12.2020
02.07.2020 - 06.09.2020
5 op
19YKA
Nina Kilkku
Opintojakso on tarkoitettu Tampereen ja Turun kliininen asiantuntija/mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijoille.
Opintojaksosta vastaa Turun ammattikorkeakoulu
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
Hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Nina Kilkku
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.01.2021 - 06.01.2021
5 op
20YKA
Nina Kilkku
Opintojaksosta vastaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Opintojakso on tarkoitettu yamk/ mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijoille Satakunnan, Turun, Tampereen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Opintojaksoon liittyvät ohjeet ja tiedot oppimateriaaleista löytyvät DigiCampuksesta ko.opintojakson kohdalta.
Opintojaksoon sisältyy intensiivipäivät, jotka järjestetään joko Jyväskylässä tai etänä, koronatilanteen niin edellyttäessä. Tästä tiedotetaan opiskelijoille lähempänä kyseistä ajankohtaa.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville opintojakson arvosana alenee yhdellä numerolla.
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
0-5
0=
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista kaikkiin lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itsenäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että teoreettinen lähestymistapa on sisäistetty ja kirjallisuuskatsauksen analyysin toteuttaminen hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.
Hyväksytty
Opiskelija
- on osallistunut lähipäiviin, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä tehnyt itsenäisen tehtävän
- on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille
- on sisäistänyt teoreettisen lähestymistavan ja hallitsee kirjallisuuskatsauksen laatimisprosessin ja sen analyysin toteuttamisen.
- on noudattanut TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla oppimiaan ohjeita
Hylätty
Opiskelija
- ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
Sari Räisänen
Korhonen ym. (2018) Näyttöön perustuva toiminta - Tarpeesta tuloksiin
https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
Kontaktiopetus verkon kautta, yksilö- ja ryhmätehtävät verkossa ja kirjalliset oppimistehtävät.
Suomi
01.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 17.01.2021
5 op
21YAMK
0 - 80
Sari Räisänen
-
Terveys
Metsätalouden tutkinto-ohjelma, Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma, Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
4 op
Hyväksytty/hylätty
-
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.
Suoritetaan oppimistehtävillä ja erillistä tenttiä ei järjestetä.
-
5 opintopisteen työmäärä opiskelijalle 135 tuntia, josta orientaatio 2 tuntia.
29.1. orientaatio kurssin sisältöön ja opiskelun etenemiseen verkkokurssilla.
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista kontaktiopetukseen (verkossa), pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itsenäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti keskusteluun ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että teoreettinen lähestymistapa on sisäistetty ja kirjallisuuskatsauksen analyysin toteuttaminen hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportointiohjetta ja hyvää tieteellistä käytäntöä sekä opintojaksolla annettuja ohjeita.
Hyväksytty
Opiskelija
- on osallistunut opintojakson orientaatioon ja tehnyt yksilö- ja ryhmätehtävät
- on osallistunut aktiivisesti keskusteluun ja osaamisen arviointiin
- on sisäistänyt teoreettisen lähestymistavan ja hallitsee kirjallisuuskatsauksen laatimisprosessin ja sen analyysin toteuttamisen.
- on noudattanut TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla oppimiaan ohjeita sekä toiminut hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti
Hylätty
Opiskelija
- ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
The student
- knows the principles of patient centerness in clinical radiography
- knows different aspect of patient safety in clinical radiography
- knows principles of research based evidence
The student
- applies the principles of patient centerness in clinical radiography
- applies patient safety in clinical radiography
- applies research based evidence practices in clinical radiography
The student
- analyzes the principles of patient centerness in clinical radiography
- analyzes patient safety in clinical radiography
- analyzes practices in clinical radiography by research based evidence
Marja Jaronen
Löytyy Metropolian Moodlesta
tuutoristunnot, seminaarit
Suomi
07.09.2020 - 13.12.2020
02.07.2020 - 28.10.2020
5 op
20YKA
0 - 5
Marja Jaronen
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=1231
Vaatii HAKA-kirjautumisen
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
14.9.2020 Pre-task available on Moodle from 9.00
19.10.2020 Pre-task submission (sisäänjättö) by 23.00
29.10.2020 Pre-task presentation and orientation to learning task 16.15pm- 19.30pm (4 tuntia)
4.11.2020 Tutoring 16.15pm- 17.45pm
11.11.2020 Tutoring 16.15pm-17.45pm
25.11.2020 Tutoring 16.15pm-17.45pm
2.12.2020 Tutoring 16.15pm-17.45pm (if needed)
9.12.2020 Final seminar 16.15pm-18.30pm
Opiskelija osaa soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä.
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa tietoa ja toimia ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen asiantuntijana asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa monipuolisesti käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä.
Opiskelija osaa soveltaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti ja toimia ohjaus-ja konsultaatio-osaamisen asiantuntijana omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa kehittää monipuolisesti ohjaus- ja konsultointitoimintaa hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa ja edistää toiminnallaan ohjaus- ja konsultaatiokulttuurin kehittymistä omalla asiantuntijuusalueellaan.
Eeva Liikanen
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.01.2021 - 07.03.2021
5 op
20YKA
Eeva Liikanen
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
Hylätty
Opiskelija
- opinnäytetyön aiheeseen liittyvää tiedonhakua eri tietokannoista ei ole tehty
- ei ole esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa
Nina Kilkku
Suomi
01.09.2020 - 04.12.2020
02.08.2020 - 31.08.2020
5 op
20YKA
Tuula-Maria Rintala, Irja Nieminen, Nina Kilkku, Taina Peltonen, Sanna Paloposki, Marja Jaronen, Eeva Liikanen
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa laatia opinnäytetyöstään hyväksyttävän kypsyysnäytteen ja posterin
- on esittänyt työnsä esitysseminaarissa ja työelämässä
Hylätty
Opiskelija
- ei ole saattanut valmiiksi opinnäytetyötään
- opiskelijan ei ole kirjoittanut kypsyysnäytettä tai kypsyysnäyte alittaa kypsyysnäytteen kriteerit
- opiskelija ei ole tuottanut posteria tai posteri alittaa posterille asetetut kriteerit
Nina Kilkku
Suomi
01.01.2021 - 15.12.2021
02.12.2020 - 31.01.2021
10 op
20YKA
Tuula-Maria Rintala, Marjo Räsänen, Irja Nieminen, Nina Kilkku, Kirsi Saarinen, Sanna Paloposki, Marja Jaronen, Eeva Liikanen
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
10 op
0-5
Opiskelija
- osaa pohtia oman asiantuntija-alueensa sisältöjä tutkittuun tietoon perustuen
- osaa kirjoittaa asiantuntija-artikkelin omalta vastuualueeltaan terveydenhuollon
toimintaympäristössä
- osaa arvioida tiimissä akuuttihoitotyöhön liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä ja vertaisarviojana
Opiskelija
- osaa soveltaa alansa asiantuntemusta muuttuvissa toimintaympäristöissä sekä osaa pohtia oman vastuualueensa tietoa ja lähteitä kriittisesti sekä suullisesti että kirjallisen asiantuntija lausunnon/artikkelin muodossa hyödyntäen hankkimaansa näyttöä ja arvioida sen soveltuvuutta kliinisen ongelman ratkaisemisessa
- osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida omaa toimintaansa niin yksilötyössä kuin tiimeissä toimiessaan
- osaa tunnistaa saamansa palautteen pohjalta omat kehittämisalueensa sekä toimia vertaisarvioijana kehittävää ja kannustavaa palautetta antaen
- osaa tunnistaa, arvioida ja tehdä näyttöön perustuvia johtopäätöksiä
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa kliinistä asiantuntijuuttaan vaihtuvissa terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- osaa laatia, toteuttaa ja arvioida alansa kehittämisen kannalta tärkeän asiantuntija-artikkelin tiimissä
- osaa toimia kliinisenä asiantuntijana hoidon tarpeen arvioinnissa ja priorisoinnissa omalla vastuualueellaan sen erilaisissa verkostoissa
- osaa soveltaa ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohtia osaa tunnistaa ja tehdä näyttöön perustuvia johtopäätöksiä ja arvioida niiden soveltuvuutta (kliinisen) ongelmien ratkaisemisessa
Marjo Räsänen
Oman alan ja vastuualueen kansalliset ja kansainväliset julkaisut ja tutkimukset. Alan ammattilehdet.
Kliinisen asiantuntijan kompetenssit julkaistu 2020
Oheismateriaali esseen kirjoittamiseen
Esim. Kliinisen asiantuntijan YAMK koulutuksesta työuralle XAMK, Kirsi Heikkilä 2017
Kompetenssit palveluiden kehittämisessä - esimerkkinä hoitotyön kliininen asiantuntijuus, Räsänen, Stenvall, Heikkilä 2017. Teoksessa ; Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen ( verkkoversio) Syväjärvi & Pietiläinen
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus terveydenhuollossa. Itä-Suomen Yliopisto, Virpi Jaakkola 2012
TamkJournal; Kirjoittajan ohjeet Tiimityön artikkeliaihion tekemiseen.
Lähiopetus ja verkko-oppiminen
Itsenäinen työskentely
Tiimityöskentely ( 2- 4 henkeä )
1) Esseen kirjoittaminen yksilötyö ( 1 op ) omasta ammatillisesta kehittymisestä oman pohdinnan perustuen tutkittuun tietoon.
2) Artikkeli-aihion kirjoittaminen tiimeissä yhdessä valitsemastanne aiheesta akuuttihoidon tai kliinisen asiantuntijan työn tai koulutuksen saralta. TAMK JOURNALIN ohjeiden mukaan ( 4 op) ja artikkelin hiominen palautuksen jälkeen mahdollisesti julkaisukuntoon. Tiimi voi tarjota myös toista julkaisukanavaa oman yhteydenottonne jälkeen kyseiseen julkaisukanavaan,.
3) Vertaisarviointi toisen tiimin työstä seminaarissa 26.11.2020 klo 14.15-16.30
Essee yksilösuoritus; arviointi asteikolla 1-5 arviontikriteerien mukaan, painotus 1.5 kokonaisarvosanasta
Tiimityö ( 2-4 henkeä ) artikkeliaihion kirjoittamiseen TAMK JOURNALin ohjeiden mukaan; arviointi 1-5 arviointikriteerien mukaan ohjauksen käyttö mukaan lukien, painotus 3.5 kokonaisarvosanasta.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
01.06.2020 - 06.09.2020
5 op
19YKA
Marjo Räsänen
Tiimien ohjaus etäohjauksessa. Aikavaraukset ( ja niihin liittyvä materiaalin palautus) tulee tehdä ohjaavalle opettajalle sähköpostilla viikkoa ennen haluttua ohjausaikaa.
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole
5 op = 5 x 27 h = 135 h, joista yksilösuoritus essee 1 op. Esseen pituus max 9000 merkkiä välilyönteineen.
Tiimeissä 2-4 opiskelijan kahden opintopisteen panos 4 op sisältäen toisen tiimin tuotoksen vertaisarvioinnin ja seminaarin 26.11.2020.
Esseen palautus 30.10 .2020 ( yhteinen ohjaus 21.10 klo 8.30-10 opiskelijoiden ennakko- kysymysten pohjalta.
Artikkeli-aihion 1 versio palautetaan lokakuun aikana opettajalle kommentoitia varten ja mahdolliset korjaukset tulee tehdä ennen viimeisen version palauttamista.
Valmis artikkeli-aihio palautetaan 13.11.2020
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin eri vaiheet
- osaa kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa kuvat määrällisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa arvioida tutkimuksen luotettavuutta
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä
Hylätty
Opiskelija
- ei osaa kuvata laadullinen ja määrällisen tutkimusprosessin eri vaiheita
- ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
Irja Nieminen
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Hyvärinen, Nikander & Ruusuvuori (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Vastapaino.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara (uusin painos). Tutki ja kirjoita.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2011. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
Nummenmaa, Lauri 2011. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Haaparanta, Leila & Ilkka Niiniluoto 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun. Tallinna: Gaudeamus.
Ketokivi, Mikko 2011. Tilastollinen päättely ja tieteellinen argumentointi. Tallinna: Gaudeamus. Luvut 1 ja 2.
Raunio, Kyösti 1999. Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Helsinki: Gaudeamus.
Niiniluoto, Ilkka 2002. Johdatus tieteenfilosofiaan. Käsitteen ja teorianmuodostus. Keuruu: Otava. Luvut 1 ja 2.
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät
Oppimistehtävän arviointi hyväksytty/hylätty
Suomi
01.08.2020 - 20.11.2020
02.07.2020 - 30.09.2020
5 op
20YKA
Irja Nieminen, Eeva Liikanen
Kliininen asiantuntija YAMK
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
Hyväksytty/hylätty
-
-
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijalta kahden yksilötehtävän ja yhden tiimitehtävän tekemistä.
-
Lähiopetus 16 h, itsenäinen opiskelu 64 h, yhteistoiminnallinen opiskelu ja tehtävät 55 h.
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin eri vaiheet
- osaa kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa kuvat määrällisen tutkimuksen keskeiset elementit
- osaa arvioida tutkimuksen luotettavuutta
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä
Hylätty
Opiskelija
- ei osaa kuvata laadullinen ja määrällisen tutkimusprosessin eri vaiheita
- ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
Opiskelija
- osaa soveltaa pääosin terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä sitä ohjaavaa lainsäädäntöä soveltaen ja eettisten periaatteiden toteutumista kriittisesti arvioiden sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hakea aktiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa yksilöllisestä terveyden edistämisestä ja soveltaa sitä omassa toiminnassaan kriittisesti ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Mari Laaksonen
Tarkentuvat tammikuussa 2021. Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: Yksilöllistetty terveyden edistäminen 7L00FD77-3001
Kussiavain: genomi
27.1 klo 09.00 - 16.00 Webinaari "Datasta terveyshyötyä" kuuluu opintojaksoon. Sen voi suorittaa osallistumalla webinaariin tai tekemällä itsenäisesti tehtävän aiheesta, joka annetaan webinaaripäivän jälkeen. Webinaarilinkki orientaatiossa tai erillisenä viestinä moodlealustalle. Ilmoittautuminen: https://projects.tuni.fi/profitu/tapahtumat/seminaari-webinaari-datasta-terveyshyotya-ke-27-1-2021/
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, tehtävät ja seminaari. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. Opetusmenetelmät tarkentuvat tammikuussa.
Orientaatioluennolla 19.1 klo 10.15 ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus. Opintojakson arviointi Hyväksytty - Hylätty. Tehtävien tekeminen ajallaan kuuluu kurssin. Jos tunneilla ei ole läsnä, joutuu tekemään korvaavat tehtävät osoittaakseen osaamisensa ko. teemasta.
Suomi
11.01.2021 - 02.04.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
5 op
20YKA
20YTEDI
Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Päivi Hautaviita, Eeva Liikanen
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatiotunteja.
Terveyden edistäminen YAMK
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
Hyväksytty/hylätty
Opintojakso on 5op, joka vastaa laskennallisesti 135t työtä.
Etäopetusta on 34 tuntia + itsenäistä työskentelyä 101 tuntia.
Orientaatioluennolla 19.1.2021 klo 10.15 ja seminaarissa 23.3.2021 100% läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo suositeltavaa.
Opiskelija
- ei tee vaadittavia tehtäviä ajallaan
- ei osallistu läsänoloa vaativille tunneille
- ei osoita tuntevansa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teoriaa, lainsäädäntöä ja etiikkaa riittävästi
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee vaadittavia tehtäviä ajallaan
- ei osallistu läsnänoloa vaativille tunneille aktiivisena opiskelijana
- ei osoita tuntevansa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teoriaa, lainsäädäntöä ja etiikkaa riittävästi
Hyväksytty:
Opiskelija
- tekee yksilö ja ryhmätehtävät ajallaan riittävällä laajuudella ja sisällöllisellä ymmärryksellä
- osoittaa aktiivisella läsnäolollaan ymmärryksensä
- osoittaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teorian, lainsäädännön ja etiikan ymmärryksen
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava aikaisempi opistoasteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.
Opintojen hyväksilukeminen tarkoittaa, että opiskelija voi hyväksilukea korkeakouluissa suoritettuja opintoja opiskelemaansa tutkintoon, mikäli ne vastaavat ao. koulutuksen osaamistavoitteita. Vapaasti valittaviin opintoihin voi sisällyttää mitä tahansa muissa korkeakouluissa suoritettuja opintoja.
Hakeminen tapahtuu TAMK:n erillisen ohjeen mukaisesti.
Koulutus noudattaa European Qualification Framework (EQF:n) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. EQF mahdollistaa tutkintojen vertailtavuuden Euroopan korkeakoulualueella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Master-tason korkeakoulututkinto. Kliinisen asiantuntijan koulutuksessa saavutat terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.
Opintojen alkaessa valitaan 30 opintopisteen laajuiset syventävät ammattiopinnot, joihin on eri vuosina tarjolla erilaisia sisältöalueita. Kevään 2020 yhteishaussa on tarjolla seuraavat opintosuunnat:
- Bioanalytiikan kehittämisosaaminen
- Mielenterveys- ja päihdetyö
- Omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö
- Radiografian kehittämisosaaminen
Koulutuksen tausta-ajatteluna on näyttöön perustuva toiminta, joka edellyttää tutkimukseen perustuvaa tietoa. Saat valmiuksia tarkastella tutkittua tietoa kriittisesti ja soveltaa sitä omalle alallesi kliinisenä asiantuntijana.
Syventävien ammattiopintojen aikana opit soveltamaan teoriatietoa käytäntöön, kehität analyyttisiä taitojasi, opit projektin johtamisen sekä tutkimus- ja kehitystyöhön osallistumisen taitoja.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tutkimus- ja kehittämisvalmiuksiasi. Opinnäytetyö osoittaa kykysi soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Se osoittaa myös valmiutesi itsenäiseen asiantuntijatyöhön.
Koulutus antaa valmiudet eritasoisiin esimiestehtäviin, muutosjohtamiseen, kehittämiseen sekä asiantuntijatehtäviin julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Kliiniset asiantuntijat työskentelevät itsenäisesti erilaisissa työpaikoissa sekä edistävän että ennaltaehkäisevän toiminnan palveluissa.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Arvioinnissa noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Koulutuksen laajuus on 90 opintopistettä. Koulutus koostuu sekä lähiopetuspäivistä (2 - 4 pv/kk) että itsenäisestä työskentelystä. Itsenäisen opiskelun määrä koulutuksessa on suuri. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.
Verkostoitumistasi tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä, eri koulutusten ja eri korkeakoulujen opiskelijoiden välisellä yhteistyöllä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn ja osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä, opintokäyntejä ja verkko-opiskelua. Laadit yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelmasi, jota seurataan koulutuksen aikana.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 25 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä myös muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja TAMKin muiden yamk-koulutusten kanssa.
Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu opinnäytetöiden hankkeistamisen ja hankkeiden kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana.