Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opiskelija
- tunnistaa toimialan palvelujen asiakastarpeita- ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
- tunnistaa organisaation palvelujen kehittämistarpeita, kykenee määrittelemään käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja tunnistamaan co-design lähestymistavan hyötyjä palvelujen kehittämisessä sekä asiakkaiden ja sidosryhmien sitouttamisen merkitystä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa toimialalla käytettyjä asiakasohjauksen ja viestinnän kanavia ja osaa toimia niissä.
Opiskelija
- jäsentää toimialan palvelujen asiakastarpeita- ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
- jäsentää organisaation palvelujen kehittämistarpeita, kykenee vertailemaan erilaisia käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustelemaan co-design lähestymistavan hyötyjä palveluprosessien kehittämisessä sekä ratkaisemaan palveluun liittyviä ongelmia ja sitouttamaan asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan
- hallitsee toimialalla käytettyjä asiakasohjauksen ja viestinnän kanavia ja osaa hyödyntää niitä asiakaslähtöisesti.
Opiskelija
- osaa analysoida toimialan palvelujen asiakastarpeita ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
- ymmärtää laaja-alaisesti organisaation palvelujen kehittämistarpeen, kykenee analysoimaan käyttäjälähtöisten menetelmien ja co-design lähestymisen hyötyjä palveluprosessien kehittämiseen sekä ideoimaan ja luomaan uusia palvelun toimintamalleja ja sitouttamaan asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
- osaa analysoida toimialalla käytettyjen asiakasohjauksen ja viestinnän kanavien roolia ja merkitystä sekä kehittää niiden käyttöä asiakaslähtöisesti.
Sari Himanen
Palvelumuotoilun bisneskirja, 2019
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg.
This is Service design doing. Applying service design thinking in the real world. 2018 tai uudempi
Marc Stickdorn, Adam Lawrence, Markus Hormess, Jakob Schneider
Palvelumuotoillu, 2011 tai uudempi painos
Tuulaniemi, Juha.
Muu palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus ja digitaalinen aineisto
Luennot, harjoitukset, tiimitehtävä
-Itsenäinen tiedonhaku ja ryhmän yhteinen tiedonhaku
-Yritysprojekti ryhmätyönä: palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön. Ryhmä valitsee itse aiheen ja hankkii toimeksiannon. Projekti toteutetaan opintojakson aikataulun puitteissa (opintojakson aloituspäivän ja lopetuspäivän välisessä ajassa).
Opintojakson arviointi perustuu yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää
Suomi
18.01.2021 - 30.04.2021
01.12.2020 - 22.01.2021
5 op
20YSTK
Tuija Ylä-Viteli, Sari Himanen
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen YAMK
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
3 op
0-5
Lähiopetus 21 tuntia, itsenäinen työskentely 114 tuntia
21.1. 2021 klo 8.30-16
12.2.2021 klo 8.30-11.45
xx klo 16.30-18 tai xx klo 8-16 skype 20 minuuttia/tiimi
8.4. klo 8.30-16
Opiskelija ei ole saavuttanut tyydyttävän tason tavoitteita.
Opiskelija tunnistaa toimialan palvelujen asiakastarpeita- ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
Opiskelija tunnistaa organisaation palvelujen kehittämistarpeita, kykenee määrittelemään käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja tunnistamaan co-design lähestymistavan hyötyjä palvelujen kehittämisessä sekä asiakkaiden ja sidosryhmien sitouttamisen merkitystä palvelun kehittämisessä.
Opiskelija tunnistaa toimialalla käytettyjä asiakasohjauksen ja viestinnän kanavia ja osaa toimia niissä.
Opiskelija jäsentää toimialan palvelujen asiakastarpeita- ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
Opiskelija jäsentää organisaation palvelujen kehittämistarpeita, kykenee vertailemaan erilaisia käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustelemaan co-design lähestymistavan hyötyjä palveluprosessien kehittämisessä sekä ratkaisemaan palveluun liittyviä ongelmia ja sitouttamaan asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan.
Opiskelija hallitsee toimialalla käytettyjä asiakasohjauksen ja viestinnän kanavia ja osaa hyödyntää niitä asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa analysoida toimialan palvelujen asiakastarpeita ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaation palvelujen kehittämistarpeen, kykenee analysoimaan käyttäjälähtöisten menetelmien ja co-design lähestymisen hyötyjä palveluprosessien kehittämiseen sekä ideoimaan ja luomaan uusia palvelun toimintamalleja ja sitouttamaan asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan.
Opiskelija osaa analysoida toimialalla käytettyjen asiakasohjauksen ja viestinnän kanavien roolia ja merkitystä sekä kehittää niiden käyttöä asiakaslähtöisesti.
Opiskelija
- tunnistaa design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita ja kykenee ideoimaan niiden käyttöä käytäntöön laatimalla aiheesta suunnitelman
Opiskelija
- osaa soveltaa design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita
- kykenee laatimaan soveltamiskelpoisen suunnitelman periaatteiden mukaisesti
Opiskelija
- osaa soveltaa design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita laaja-alaisesti
- kykenee laatimaan innovatiivisen soveltamiskelpoisen suunnitelman periaatteiden mukaisesti
Sari Himanen
Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely
Tiimitehtävä ja muu osaamisen osoittaminen opiskelutilanteissa
Suomi
27.01.2021 - 07.05.2021
01.12.2020 - 27.01.2021
5 op
20YSTK
Jukka-Pekka Pirhonen, Sari Himanen
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen YAMK
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
3 op
0-5
Lähiopetus 28 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
27.1.2021 klo 9-16 Datasta terveyshyötyjä -seminaari
12.2. 2021 klo 12.30-16
11.3. 2021 klo 8.30-11.45
11.3. 2021 klo 12.30-16
24.3. 2021 klo 8.30-11.45
21.4. 2021 klo 8.30-11.45
Opiskelija ei ole saavuttanut tyydyttävän tason tavoitteita.
Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita.
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita.
Opiskelija kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman.
Opiskelija osaa tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmia perustellen.
Opiskelijalla on teoreettisen tason ymmärrys tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytöstä ja selkeä käsitys design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisesta.
Opiskelija kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian ja tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen.
Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan yhteyteen.
Opiskelija kykenee ideoimaan realistisen ja toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman.
Opiskelija
- hallitsee ko. teema-alueen perustiedot
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen, valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen sekä osaamisen johtamisen periaatteita esimiestyössä
- osaa soveltaa työlainsäädännön ja työehtosopimusten sääntöjä sekä menettelytapoja
Opiskelija
- osaa toteuttaa kriittisesti ja eettisesti harkiten dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen, valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen sekä osaamisen johtamisen periaatteita
- osaa toteuttaa perustellusti työlainsäädännön ja työehtosopimusten säädöksiä sekä menettelytapoja
Hannele Laaksonen
Henkilöstöjohtamisen kirjallisuus:
Laaksonen H. & Salin, S. 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Helsinki: Oppian.
Lehto, K. 2017. Johda rohkeasti! Oivalluksia esimiestyöstä
ja johtajuudesta. Vaasan yliopiston julkaisuja. (saatavana pdf-versiona netistä)
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., Toikka, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy- Juvenes Print.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. Luku 4.
Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, luku 8. (kirjastossa myös sähköisenä).
Kivinen, P. 2018. Yhteistoiminnallinen kehittäminen ja dialogisuus - teoriasta käytäntöön. Teoksessa Työn ilolla! dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä, toim. H. Laaksonen. TAMK. (saatavana pdf-versio)
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsinki: Medai Zone.
Syvänen, S., Kasvio, A., Loppela, K., Lundell, S., Tappura, S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden edistäjänä. Työterveyslaitoksen julkaisuja. Printservice Oy, Helsinki. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/114647/Dialoginen_johtaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kääriäinen, O., Törmä, A-M., Torppa, K. & Paasivaara, L. 2009. Vetovoimaisen hoitotyön malli ja sen piirteitä OYS:n Erva-alueen sairaaloissa. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin julkaisuja 2/2009. Oulu: Oulun yliopistollinen sairaala, Oulun yliopisto, Terveystieteiden laitos, terveyshallintotiede. https://www.google.fi/search?q=Vetovoimaisen+hoitoty%C3%B6n+malli+ja+sen+piirteit%C3%A4&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD0pPY07TcAhViSZoKHUQkD-sQsAQIQQ&biw=1280&bih=587#imgrc=kzRaZTieV8mnBM:
Friese, Christopher R ; Xia, Rong ; Ghaferi, Amir ; Birkmeyer, John D ; Banerjee, Mousumi 2015. Hospitals In Magnet Program Show Better Patient Outcomes On Mortality Measures Compared To Non- Magnet Hospitals. Health affairs (Project Hope) June 2015, Vol.34(6), pp.986-92 (e-article)
Goode, Colleen J ; Blegen, Mary A ; Park, Shin Hye ; Vaughn, Thomas ; Spetz, Joanne 2011. Comparison of patient outcomes in Magnet® and non-Magnet hospitals. The Journal of nursing administration December 2011, Vol.41(12), pp.517-23. (e-article)
Laschinger, H., Finegan, J. & Wilk, P. 2009. Context matters. The Impact of Unit Leadership and Empowerment on Nurses’ Organizational Commitment. The Journal of Nursing Administration 39 (5) 228-235.
MacPhee, M., Skeleton-Green, J., Bouthillette, F.& Suryaprakash, N.2011. An empowerment framework for nursing leadership development: supporting evidence. Journal of Advanced Nursing. Jan 2012, vol 68, s. 159-169.
Laschinger, H. & Fida, R. 2015. Linking Nurses’ Perceptions of Patient Care Quality to Job Satisfaction. The Role of Authentic Leadership and Empowering Professional Prac-
tise Environments. The Journal of Nursing Administration 45 (5), 276-283.
Laaksonen, H. 2008. Luottamukseen perustuva voimistava johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. Vaasa: Vaasan yliopisto. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-214-4.pdf
Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla! –dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Kirjapaino Hermes Oy. Tästä luvut I-III. http://julkaisut.tamk.fi/PDF-tiedostot-web/B/99-Tyon-ilolla.pdf
Yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen,itsenäinen työskentely.
Ennakkotehtävä, tiimitehtävä / Laaksonen, hyväksytty-täydennettävä
Työoikeuden tiimitehtävä/ Laaksonen, arviointi 0-5
Henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen tiimitehtävä/ Salin, arviointi 0-5
Yksilötehtävät/ Laaksonen, hyväksytty - täydennettävä
Suomi
20.08.2020 - 02.12.2020
01.08.2020 - 20.08.2020
5 op
19YSTJ
Hannele Laaksonen, Sirpa Salin
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
3 op
0-5
Mahdollinen TAMKin kv-päiville osallistuminen ja siellä verkostoituminen kv-opiskelijoiden kanssa.
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Taru Lehtimäki
Opintojakson aikana moodlessa jaettava materiaali, itsenäisesti etsittävät artikkelit
Täydentyy elokuussa 2020
Aktivoivat luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, istenäinen opiskelu
Suomi
01.09.2020 - 15.12.2020
05.06.2020 - 31.08.2020
5 op
20YSTK
Hoitotyö Luennoitsija, Taru Lehtimäki
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
1 op
2 op
0-5
Opintojakson tehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteistyössä
5op opiskelijan työnä 135h. Lähi- ja etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, tehtäviä
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksoll
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osaa tarkastella aihealuetta kriittisesti arvioiden
-Osallistuminen opintojaksolla vaihtelevaa
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuu pääsääntöisesti aktiivisesti ja ammatillisesti opintojaksolle
-Hallitsee tiedonhakutaitoja tiedon hakemiseen useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja ymmärtää mahdollisuuksia toimintatapojen kehittämiseen
Osallistuu aktiivisesti ja ammatillisesti opintojaksolle
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Päivi Hautaviita
Harisalo R. Organisaatioteoriat. Tampereen yliopistopaino Oy. 2008
Seeck H Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. Gaudeamus. 2012.
Juuti P. (toim.) Johtaminen eilen, tänään, huomenna. Otava 2006.
Juuti P. Muutospuhe. PS - Kustannus. Aavaranta-sarja. 2005.
Launis K. (et.) Muutospajaohjaajan opas. Työministeriö, 2010
Rissanen S. & Lammintakanen J. (toim.): Sosiaali- ja terveysjohtaminen, WSOY 2011.
Salminen A. Julkisen toiminnan johtaminen: hallintotieteen perusteet. Edita. 2004.
Schein E. H. Organisaatiokulttuuri ja johtaminen. Weilin- Göös. 1987 (vaikka vanha, niin perusteos).
Virtanen P. & Stenvall, J. Julkinen johtaminen. Tietosanoma. 2019.
Mattila Pekka 2015, Peilejä Johtajuuteen, Talentum
Jarenko, Karoliina, Martela Frank, Järvilehto Lauri, 2015, Draivi –voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Talentum
Sydänmaanlakka Pentti 2015, Älykäs julkinen johtaminen, Talentum
Lahdes Tero, Ryynänen Aarno 2015, Tositarinoita hyvästä yhteistoiminnasta 2, Solar Solutions
Hiltunen Arto 2015, Johtamisesta, Talentum
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti, Toikko Timo 2015, Dialoginen johtaminen, Tampere Univesity Press
Alahuhta Matti 2015, Kirkas suunta ja ihmisten voima, Docendo
Henttonen Elina, LaPointe Kirs 2015, Työelämän toisinajattelijat, Gaudeamus
Nissinen Vesa, Kinnunen Tommi, Jorma Sakari 2015, Syväoppimisesta syväjohtamiseen, Talentum
Aura Ossi, Ahonen Guy 2015, Strategisen hyvinvoinnin johtaminen, Talentum (myös sähkökirjana)
Torkko Sakari 2015, Lean asiantuntijatyön johtamisessa, Talentum (myös sähkökirjana)
Nurmi Heli 2016, Työuupumuksen itsehoito – kuinka kierrän karikot, Duodecim (myös sähkökirjana)
Hallintolaki
Kuntalaki
alkuorientaatio, verkko-opetus, seminaarit, etäopetus, tiimeissä työskentely
Tiimitehtävä 1 = 0-5
Tiimitehtävä 2 = S/0
Suomi
01.09.2020 - 30.10.2020
11.08.2020 - 18.08.2020
5 op
20YSTK
Päivi Hautaviita
aloitusluento 3 h, verkkokurssi, seminaarit, etäopetus
tarkemmat suoritukseen liittyvät ohjeet kurssin Moodle-sivustolla
5 op, opiskelijan työtä 135 tuntia
alkuluento 3 tuntia, itsenäinen työ ja osallistuminen verkkokurssiin sisältäen tiimitehtävien esitykset 127 tuntia
arvioitavat tiimitehtävät
aikataulut Moodle--sivustolla, opetus ajankohdat lukujärjestyksessä
Tiimitehtävä 1 = 0-5
Tiimitehtävä 2 = S/0
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole
arvioitavat tiimitehtävät
aikataulut Moodle--sivustolla, opetus ajankohdat lukujärjestyksessä
5 op, opiskelijan työtä 135 tuntia
alkuluento 3 tuntia, itsenäinen työ ja osallistuminen verkkokurssiin sisältäen tiimitehtävien esitykset 127 tuntia
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Englanniksi
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Päivi Hautaviita
- Prosessijohtamisen toimintamalli: itsearvioinnin työkirja : mikä erottaa menestyjät keskinkertaisista? 2011. Laamanen, Kai ; Tuominen, Kari. eKirja.
- Prosessijohtaminen julkishallinnossa. 2005. Virtanen, Petri ; Wennberg, Mikko
- Johda liiketoimintaa prosessien verkkona : ideasta käytäntöön. 2001. Laamanen, Kai ; Suomen Laatukeskus Koulutuspalvelut.
- Tehoa ja laatua prosessien ja virtauksen kehittämiseen : mikä erottaa menestyjät keskinkertaisista? 2010.Tuominen, Kari
- Prosessijohtamisen käsitteet = Terms and concepts in business process management. 2009. Laamanen, Kai ; Tinnilä, Markku
- Lean ja terveydenhuolto. Lean doctors, suomi. 2017. Suneja, Aneesh, kirjoittaja. ; Suneja, Carolyn, kirjoittaja. ; Rajala, Heikki, kääntäjä. ; Syrjälä, Anne, kuvittaja.
- Tätä on lean : ratkaisu tehokkuusparadoksiin 2013. Detta är lean, suomi. Modig, Niklas, kirjoittaja. ; Åhlström, Pär, kirjoittaja. ; Tillman, Maarit, suomentaja.
- Lean asiantuntijatyön johtamisessa. 2015. Torkkola, Sari, kirjoittaja. eKirja.
- Julkinen johtaminen. 2019. Virtanen & Stenvall.
- Laatu yrityksen menestystekijänä. Lecklin Olli. 2006. Helsinki. Talentum
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä. Toim: Laaksonen, Laitinen & Hiilamo. 2020. Sanoma Pro.
+ Moodle
Opintojakso toteutuu osin itsenäisenä, osin etäopetuksena.
Moodle, ennakkotehtävät, tiimitehtävä
Arvioitava (0-5) tiimitehtävä
Ennakkotehtävät=S
Suomi
Englanti
22.01.2021 - 30.05.2021
12.12.2020 - 13.01.2021
5 op
20YSTK
Päivi Hautaviita
Toteutuu osin itsenäisenä, osin etäopetuksena
Moode, etäopetus, ennakkotehtävät, tiimitehtävä
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen YAMK
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
Ei ole.
Arvioitava tiimitehtävä
Ennakkotehtävät=S
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
Hylätty
Opiskelija
- opinnäytetyön aiheeseen liittyvää tiedonhakua eri tietokannoista ei ole tehty
- ei ole esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa
Hannele Laaksonen
Elomaa & Mikkola 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Tuomi 2008. Tutki ja lue. Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Aaltola & Valli 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat. WSOTPro.
Eskola J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
Demonstraatiot, harjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu, raportti, opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, vertaisarvionti.
Osallistuminen tiedonhaun opetukseen, ideaseminaariin ja suunnitelmaseminaariin. Opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, sekä vertaisarvioijana toimiminen. Kurssista saa opintopisteet, kun tutkimuslupa on hyväksytty.
Suomi
01.09.2020 - 18.12.2020
02.08.2020 - 31.08.2020
5 op
20YSTK
Elina Botha, Hannele Laaksonen, Marjo Räsänen, Sirpa Salin, Päivi Hautaviita, Outi Kajula, Minna Törnävä, Taina Peltonen, Sari Himanen
Tiedonhaun opintojakso (1op) integroituu opinnäytetyön suunnitelmaseminariin (5op) sekä Näyttöön perustuva toiminta -opintojaksoon (5op)
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
2 op
Hyväksytty/hylätty
Tiedonhaku (2op) ja suunnitelmaseminaari (5op)
10h lähiopetus, 125h itsenäinen opiskelu.
2 h Tiedonhaun perusteet ja kotimaiset sekä ulkomaiset tietokannat/Taina Peltonen
8h Ideaseminaarit
8h ONT sunnitelmaseminaari/ohjaavat opettajat
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
Hylätty
Opiskelija
- opiskelija ei ole laatinut ja esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa opinnäytetyöstään
- opinnäytetyön aiheeseen liittyvää tiedonhakua eri tietokannoista ei ole tehty
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa laatia opinnäytetyöstään hyväksyttävän kypsyysnäytteen ja posterin
- on esittänyt työnsä esitysseminaarissa ja työelämässä
Hylätty
Opiskelija
- ei ole saattanut valmiiksi opinnäytetyötään
- opiskelijan ei ole kirjoittanut kypsyysnäytettä tai kypsyysnäyte alittaa kypsyysnäytteen kriteerit
- opiskelija ei ole tuottanut posteria tai posteri alittaa posterille asetetut kriteerit
Hannele Laaksonen
Omaan opinnäytetyöhön soveltuvat tieteelliset tutkimuksen ja teoreettinen kirjallisuus. HUOM! Suositeltavaa käyttää mahdollisimman paljon kansainvälistä tieteellistä kirjallisuutta.
Lähi- tai etäopetus, ryhmä- ja yksilöohjaus, itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkimusseimaarit.
Jokaisen opinnäytetyö arvoidaan yamk-opinnäytetöiden kriteerien mukaisesti asteikolla 1-5.
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2021
02.08.2020 - 31.01.2021
10 op
20YSTK
0 - 55
Elina Botha, Hannele Laaksonen, Marjo Räsänen, Sirpa Salin, Päivi Hautaviita, Outi Kajula, Minna Törnävä, Kirsi Saarinen, Sari Himanen
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
10 op
7 op
Hyväksytty/hylätty
10 op= 270 h.
Jokaisen opinnäytetyö arvoidaan yamk-opinnäytetöiden kriteerien mukaisesti asteikolla 1-5.
- Osaa esittää oman opinnäytetyönsä toteutusta sen eri vaiheissa ja valmiin opinnäytetyön omaa toimintaansa kriittisesti perustellen ja argumentoiden sekä suullisesti että kirjallisesti.
- Osaa esittää opinnäytetyönsä annettujen ohjeiden mukaisesti.
- Osaa toimia vertaisarvioijana kriittistä, rakentavaa palautetta antaen.
- Osaa laatia posterin omasta opinnäytetyöstään /yhdessä työparinsa kanssa
- Osaa kirjoittaa hyväksyttävän kypsyysnäytteen
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Hannele Laaksonen
Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Jabe Marjatta 2012. Työhyvinvoinnin työkirja. Voitko työssäsi hyvin? Yrityskirjat OY.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (myös e-kirja)
Laine Marjukka, Kokkinen Lauri, Kaarlela-Tuomaala Anu, Valtanen Elisa, Elovainio Marko, Keinänen Mika & Suomi Reima 2011. Sosiaali- ja terveysalan työolot 2010. Työterveyslaitos.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Kauhanen, J. 2009. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYPro Oy.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin protaat. Helsinki: Edita.
Skurnik-Järvinen Hanna 2010. Työpaikan pakolliset henkilöstösuunnitelmat käytännönläheisesti. Helsinki: Kauppakamari.
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti & Toikko Timo 2015. Dialoginen johtaminen. Tampereen yliopisto: Tammerprint Oy.
Työterveyslaitos 2009. Työsuojelun perusteet.
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Artikkeleita:
Hoffren Minna 2015. Totella, vaieta vai vastustaa. Diskurssianalyysi johtamisen kielteisistä piirteistä hoitotyöntekijöiden haastattelupuheessa. Työelämän tutkimus 13(1) 2015, 20-37.
Heinonen Hanna, Aaalto-Setälä Jarna, Binder Marika, Rehnbäck Katriina, Kariluoma Nora & Keskinen Sooili 2013. LMX-suhteen, alaistaitojen ja työhyvinvoinnin vaihtelu yksiköiden sisällä ja välillä. Työelämän tutkimus 32(1) 2013, pp. 5-17.
Ylöstalo Hanna, Otokorpi-Lehtoranta Katri, Heikanen Tuula & Leinonen MInna 2013. Työelämän laadun ja tasa-arvon kehittäminen - näkymiä j ajännitteita. Työelämän tutkimus 11(2) 2013, pp. 128-142.
Alasoini Tuomo 2012. Kohti parempaa työelämän laatua Euroopassa? Kolme Pohjoismaata ja EU 15-alue vertailussa. Työelämän tutkimus 10(2) 2012, pp. 180-187.
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609
Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
16.12.2020 - 07.03.2021
5 op
20YSTK
0 - 40
Hannele Laaksonen, Seija Hurskainen, Mirva Kolonen
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen YAMK
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
4 op
0-5
Luennot 16 h, simulaatioharjoitusket 8h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 110 h.
Ennakkotehtävän purku, Turvallisuusjohtaminen,
Hyvinvointijohtaminen, työhyvinvointi,
Simulaation teoriaa,
Simulaatioharjoitukset,
Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät.
Opiskelija osaa soveltaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä.
Opiskelija osaa tunnistaa, soveltaa ja analysoida työhyvivoinnin ja turvallisuusjohtamisen toimintaa sekä tilanteisiin soveltuvia menetelmiä.
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Hannele Laaksonen
Aro, A., Feldt, T., Ruohomäki, V. (toim.) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Työ- ja organisaatiopsykologit Ry:n vuosikirja. Helsinki: Edita.
Haslam, S., Reicher, S., Platow, M. 2012 / 2018. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus.
Juuti, P. 2006. Organisaatiokäyttäytyminen. Helsinki: Otava.
Lämsä, A-M. & Hautala, T. 2005. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita Prima Oy.
Paavola, V. 2010. Työpaikan ikuiset myytit. PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Syvänen, Tikkamäki, Loppela, Tappura, Kasvio & Toikko 2015. Dialoginen johtaminen. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Artikkelit ilmoitetaan kurssin alussa.
Steffen Blaschke & Dennis Schoeneborn 2016. Organization as Communication : Perspectives in Dialogue.Taylor & Francis Group.
Edgar H. Schein & Peter Scheiner 2016. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, Incorporated.
Hannele Laaksonen; Heleena Laitinen; Heikki Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro.
Lähi- ja/tai etäopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, välitehtävät, itsenäinen opiskelu.
Suomi
01.09.2020 - 17.12.2020
02.08.2020 - 31.08.2020
5 op
20YSTK
Hannele Laaksonen, Pirkko Kivinen
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
4 op
0-5
ei ole
kirjallisia yksilö- ja tiimitehtäviä
Lähi- ja/tai etäopetus 20 h, itsenäinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen
yt. 135 h
25.9.2020 Työyhteisöpsykologia
23.10.2020 Vistintää
10.11.2020 Viestintää
3.12.20 Työyhteisöpsykologia ja viestintä
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita
Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun
Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen
Taru Lehtimäki
Kurssin aikana moodlessa jaetut materiaalit
Osallistavat luennot, ryhmäkeskustelut opetuksen yhteydessä ja verkossa.
Verkkotehtävät.
Asiantuntijaluennot, alustukset
Soveltavaan osaamiseen liittyvä tehtävä.
Suomi
01.09.2020 - 30.11.2020
05.06.2020 - 17.08.2020
5 op
20YSTK
20YKA
Hoitotyö Luennoitsija, Taru Lehtimäki
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
0-5
Oppimistehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteydessä.
5op opiskelijan työnä 135h
Lähi- tai etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, työskentelyä ryhmissä
Opiskelija
- Ei osaa määritellä alaan liittyvää käsitteistöä
- Ei tunnista järjestelmien käytettävyyden ongelmia
- Ei osallistu opetukseen, eikä palauta kehittämistehtävää
Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita
Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- Osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun
Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Sairaanhoitaja (ylempi ammattikorkeakoulututkinto, yamk)
Ensihoitaja (ylempi ammattikorkeakoulututkinto, yamk)
Terveydenhoitaja (ylempi ammattikorkeakoulututkinto, yamk)
Kätilö (ylempi ammattikorkeakoulututkinto, yamk)
Sosionomi (ylempi ammattikorkeakoulututkinto, yamk)
Bioanalyytikko (ylempi ammattikorkeakoulututkinto, yamk)
Röntgenhoitaja (ylempi ammattikorkeakoulututkinto, yamk)
Fysioterapeutti (ylempi ammattikorkeakoulututkinto, yamk)
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen (sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK-tutkinto) koulutukseen hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan, sosionomin tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kolmen vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakukelpoisuuteen vaaditaan kolme vuotta työkokemusta, joka on kertynyt haussa käytettävän tutkinnon suorittamisen jälkeen. Työkokemuksen on oltava hankittu kevään haussa 31.7. mennessä. Työkokemuksen tulee olla sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta. Poikkeuksena tähän ovat aiemmin opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon (tutkinto voi olla miltä koulutusalalta tahansa) suorittaneet, joilta hyväksytään hakukelpoisuuteen kyseisen opisto-/korkea-asteen tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittu työkokemus. Myös tällöin työkokemusta tulee olla vähintään kolme vuotta ja sen on oltava sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Työkokemus ilmoitetaan täysinä kuukausina. Osa-aikatyö muunnetaan kokoaikaiseksi siten, että 150 tuntia tai 20 täysimittaista työpäivää (vähintään 7 tuntia päivää kohti) vastaa yhtä kuukautta. Työkokemuksen ei tarvitse olla yhtäjaksoista eikä saman työnantajan palveluksessa hankittua. Vain sellainen työkokemus hyväksytään, josta hakijalla on esittää työtodistus. Yrittäjyys hyväksytään työkokemukseksi, jos siitä on todistus, joka osoittaa, että hakija on tai on ollut YEL- tai MYEL-vakuutettu.
Työkokemukseksi ei lueta työharjoittelua eikä työssä oppimista, jos ne sisältyvät haussa käytettyyn tutkintoon. Myöskään varusmiespalvelusta, siviilipalvelusta tai hoitovapaata ei lasketa työkokemukseksi.
Ammattikorkeakoulujen ylempään AMK-tutkintoon johtavaan koulutukseen haetaan valtakunnallisessa korkeakoulujen yhteishaussa. Hakija voi esittää enintään kuusi hakutoivetta. Opiskelijavalinnassa noudatetaan korkeakoulujen päättämiä valintaperusteita ja sitä hakutoivejärjestystä, jonka hakija on merkinnyt hakemukseensa.
Ammattikorkeakouluopintoihin haet internetin kautta osoitteessa www.opintopolku.fi. Palvelu antaa tietoa hakemisesta ja ohjaa lomakkeen täyttämisessä. Palvelu on auki hakuajan ja sulkeutuu viimeisenä hakupäivänä klo 15.00.
Hakija merkitsee hakulomakkeelle 1-6 hakutoivetta siinä järjestyksessä, jossa haluaa tulla valituksi. Hakutoivejärjestys on sitova eikä sitä voi muuttaa enää hakuajan jälkeen.
Korkeakouluista tarjotaan vain yhtä opiskelupaikkaa hakutoivejärjestyksen ja valintapisteiden perusteella. Jos hakija ei pääse koulutukseen, jonka on merkinnyt ensimmäiseksi hakutoiveeksi, tarkistetaan riittävätkö pisteet toiseen hakutoiveeseen jne. Jos taas hakija pääse ensimmäiseen hakutoiveeseensa, häntä ei voida enää valita hakutoivejärjestyksessä alemmalla sijalla olevaan opiskelupaikkaan.
TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3127
TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=2264
Opintojen laajuus on 90 op. Master-tason opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena siten, että lähiopetusta on keskimäärin kaksi tai kolme päivää kuukaudessa. Muuna aikana opiskellaan itsenäisesti ja tiimeissä. Opiskelijalla on mahdollista suorittaa tutkinto joustavasti työn ohessa.
Opinnoissa saavutetaan teoreettiset tiedot johtamisen ja kehittämisen osa-alueilta. Lisäksi opit ajattelemaan ja arvioimaan kriittisesti sekä kehittämään toimintaa näyttöön perustuen. Voit valita TAMKin muista ylemmistä ammattikorkeakoulututkinnoista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta vapaasti valittavat opinnot.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja työelämää kehittävä kehittämishanke. Opinnäytetyön aihe voi nousta nykyisen työyhteisösi tarpeesta tai se voi liittyä TAMKin hankkeisiin. Opinnäytetyössäsi nivoutuvat yhteen tutkimus- ja kehittämistoiminta, systemaattinen tiedonhaku sekä tieteellinen kirjoittaminen. Kun olet saanut opinnäytetyösi valmiiksi, kirjoitat kypsyysnäytteenä julkaisukelpoisen artikkelin.
Koulutuksen painopistealueena on näyttöön perustuva johtamis- ja kehittämisosaaminen. Koulutus antaa valmiudet sosiaali- ja terveydenhuollon vaativiin johtamis-, kehittämis- ja asiantuntijatehtäviin, missä korostuu itsenäinen ja kriittinen ajattelu, muutosprosessien hallinta ja innovatiivinen strateginen kehittäminen, kompleksisten haasteiden tunnistaminen ja ratkaiseminen sekä toiminnan tuloksellinen johtaminen. Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7). Laaja-alainen johtamis- ja kehittämisosaaminen mahdollistaa sinulle kansallisen ja kansainvälisen liikkuvuuden.
Koulutus antaa valmiudet eritasoisiin johtamis- ja esimiestehtäviin, muutosjohtamiseen, kehittämiseen sekä asiantuntijatehtäviin julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö muuttuu nopeasti ja johtajilla on keskeinen rooli muutosprosessien ohjaamisessa, palvelujärjestelmän kehittämisessä sekä henkilöstön johtamisessa. Sosiaali- ja terveysalan johtamisen koulutuksen painopistealueena on näyttöön perustuva johtamis- ja kehittämisosaaminen. Koulutuksen myötä saavutat teoreettisesti syvälliset tiedot alalta ja valmiudet hankkia tutkittua tietoa toiminnan perustaksi. Opintojen aikana opiskelija oppii arvioimaan kriittisesti oman alansa toimintaa ja kehitystä. Valmistuttuasi osaat kehittää toimintaa näyttöön perustuen. Koulutuksen jälkeen on valmiudet toimia asiantuntijana monenlaisissa tehtävissä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.
Opintoihin sisältyvät seuraavan kokonaisuudet: johtaminen sosiaali- ja terveysalalla, sosiaali- ja terveysalan yhteiset opinnot, vapaasti valittavat opinnot ja opinnäytetyö. Sosiaali- ja terveysalan johtaminen sisältää sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristön opinnot, projekti-, prosessi-, laatu-, henkilöstö- ja talousjohtamisen sekä asiakkuuksien johtamisen ja palvelujen arvioinnin sekä strategisen johtamisen opinnot.
Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin ja saada opettajan pätevyyden.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=2198
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5 vuodessa.
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden yamk-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu opinnäytetöiden hankkeistamisen ja hankeidean kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri kurssien sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmahaastattelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.