Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opiskelija osaa kuvailla yleisimpiä kotiautomaatiojärjestelmillä toteutettavia toiminnallisuuksia.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtäviin, mutta työskentely on kaavamaista ja vaatii huomattavasti ohjausta.
Opiskelija osaa dokumentoida kotiautomaatiojärjestelmän mallin avulla.
Opiskelija osaa kuvailla kattavasti erilaisia kotiautomaatiojärjestelmien mahdollisuuksia ja määritellä niiden toteuttamiseen vaadittavan järjestelmän rakenteen.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtäviin aktiivisesti ja oma-aloitteisesti sekä edistänyt ryhmä toimintaa.
Opiskelija osaa dokumentoida määrittelemänsä kotiautomaatiojärjestelmän. Dokumenteissa saattaa esiintyä lieviä ristiriitaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kattavasti kotiautomaatiojärjestelmien toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa ymmärrystään erilaisten mahdollisuuksien kuvailemiseen.
Opiskelija osaa luoda uutta tarvetta kotiautomaatiojärjestelmälle ja ottaa huomioon määrittelyssä huomioon koko rakennuksen elinkaaren.
Opiskelija on suorittanut harjoitustehtävät itsenäisesti ja osoittanut aktiivisuutta myös avustamalla muita tehtävien tekemisessä.
Opiskelija osaa dokumentoida määrittelemänsä kotiautomaatiojärjestelmän virheettömästi.
Sakari Uusitalo
Moodle-aineisto ja ST-käsikirjat
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 op
20AI254
Satu Pöyhönen, Saul Wiinamäki
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ahotointi mahdollista, ole yhteydessä viikon kuluessa kurssin alkamisesta
5op laskennallinen työmäärä 135h
Teoriaa etäopetus
Dokumentointia etäopetus
Harjoitteet / työosuus lähiopetus
Opiskelija perustee projektissa tehtyjä ratkaisuja ja valintoja jonkin verran. Opiskelijan aikataulussa pysyminen ja osallistuminen ohjauspalavereihin on ollut tyydyttävällä tasolla. Työskentely edellyttää erityistä ohjausta ja kirjalliset tai suulliset palautukset ovat selkeäsi vajavaisia. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on tehty.
Opiskelija osaa tuottaa ja dokumentoida rakenteeltaan ja tyyliltään ehjän ja viimeistellyn kokonaisuuden. Harjoitustyössä vaaditut dokumentit ovat huolellisesti tehtyjä ja viimeisteltyjä. Raportointi noudattaa yleisiä raportointiohjeita.
Opiskelija osaa perustella tehtyjen ratkaisujen taustatekijät. Opiskelija osoittaa tehneensä itsenäistä ja oma-aloitteista selvitystyötä. Työskentelyssä ja työssä korostuu pyrkimys ammatilliseen kehittymiseen ja ammattimaiseen työhön ja lopputulokseen. Opiskelija on pääosin pysynyt pääsääntöisesti sovitussa aikataulussa ja osallistunut aktiivisesti ohjaustilanteisiin. Osaa tulkita muiden laatimia aineistoja ja antaa niistä rakentavaa palautetta.
Työn kirjallisessa ja suullisessa palautuksessa ei esiinny huomautettavaa. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä kykenevänsä tekemään itsenäistä ja oma-alotteitteista selvitystyötä, vertailemaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja tarkastelemaan suunnittelutyötä eri näkökulmista. Ohjauspalavereihin osallistuminen on ollut aktiivista ja työ on kiitettävästi aikataulussa. Opiskelijalla osoittaa hallitsevansa talotekniikan kokonaisratkaisut osana asuinrakennusta. Osaa tulkita muiden laatimia aineistoja ja antaa niistä kehittävää palautetta.
Juha-Pekka Vainio
ST- ja RT-kortisto
Alan standardit
Luentomateriaalit
Kurssi on erikseen arvioitava osatoteutus osana syksyn aikana tehtävää suunnitteluprojektia. Opetus koostuu luennoista, pienryhmätyöskentelystä ja suunnitteluparin kanssa toteutettavasta suunnitteluprojektista.
Vertaisarviointi + projektityöskentely
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
5 op
19AI252
10 - 40
Aki Kortetmäki, Juha-Pekka Vainio, Satu Pöyhönen
Kurssi toteutetaan yhteistyössä sähköisen talotekniikan opiskelijoiden kanssa. Kurssi on osa syksyn aikana toteutettavaa suunnitteluprojektia, joka aloitettiin syksyn ensimmäisellä periodilla kurssilla "Talotekniikka asuinrakennuksessa".
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
0-5
AHOT-suorituksesta voidaan sopia kurssin alussa.
Ei ole
Toteutuksella ei ole tenttiä. Arviointi perustuu syksyn aikana tuotettuun suunnitteluprojektiin, joka esitellään seminaarissa ja vertaisarvioidaan.
Ei ole.
5 op. vastaa kuormitukseltaan noin 135 työtuntia. Lähiopetusta (läsnä tai etänä toteutettavaa) on syksyn toisen periodin ajan perjantaisin kolme tuntia. Loppu työskentely on itsenäisesti ja suunnitteluparin kanssa tehtävää suunnitteluprojektia ja alan materiaaliin tutustumista.
Kurssi ajoittuu syksyn toiselle periodille. Lähiopetus perjantaisin kaksi tuntia aikataulun mukaisesti (koronatilanteen mukaan). Oleellinen osa kurssin suoritusta on suunnitteluprojektin dokumenttien tuottaminen yhteistyössä suunnitteluparin kanssa.
Opiskelija perustee projektissa tehtyjä ratkaisuja ja valintoja jonkin verran. Opiskelijan aikataulussa pysyminen ja osallistuminen ohjauspalavereihin on ollut tyydyttävällä tasolla. Työskentely edellyttää erityistä ohjausta ja kirjalliset tai suulliset palautukset ovat selkeäsi vajavaisia. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on tehty.
Opiskelija osaa tuottaa ja dokumentoida rakenteeltaan ja tyyliltään ehjän ja viimeistellyn kokonaisuuden. Harjoitustyössä vaaditut dokumentit ovat huolellisesti tehtyjä ja viimeisteltyjä. Raportointi noudattaa yleisiä raportointiohjeita.
Opiskelija osaa perustella tehtyjen ratkaisujen taustatekijät. Opiskelija osoittaa tehneensä itsenäistä ja oma-aloitteista selvitystyötä. Työskentelyssä ja työssä korostuu pyrkimys ammatilliseen kehittymiseen ja ammattimaiseen työhön ja lopputulokseen. Opiskelija on pääosin pysynyt pääsääntöisesti sovitussa aikataulussa ja osallistunut aktiivisesti ohjaustilanteisiin. Osaa tulkita muiden laatimia aineistoja ja antaa niistä rakentavaa palautetta.
Työn kirjallisessa ja suullisessa palautuksessa ei esiinny huomautettavaa. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä kykenevänsä tekemään itsenäistä ja oma-alotteitteista selvitystyötä, vertailemaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja tarkastelemaan suunnittelutyötä eri näkökulmista. Ohjauspalavereihin osallistuminen on ollut aktiivista ja työ on kiitettävästi aikataulussa. Opiskelijalla osoittaa hallitsevansa talotekniikan kokonaisratkaisut osana asuinrakennusta. Osaa tulkita muiden laatimia aineistoja ja antaa niistä kehittävää palautetta.
Opiskelija perustee projektissa tehtyjä ratkaisuja ja valintoja jonkin verran. Opiskelijan aikataulussa pysyminen ja osallistuminen ohjauspalavereihin on ollut tyydyttävällä tasolla. Työskentely edellyttää erityistä ohjausta ja kirjalliset tai suulliset palautukset ovat selkeäsi vajavaisia. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on tehty.
Opiskelija osaa tuottaa ja dokumentoida rakenteeltaan ja tyyliltään ehjän ja viimeistellyn kokonaisuuden. Harjoitustyössä vaaditut dokumentit ovat huolellisesti tehtyjä ja viimeisteltyjä. Raportointi noudattaa yleisiä raportointiohjeita.
Opiskelija osaa perustella tehtyjen ratkaisujen taustatekijät. Opiskelija osoittaa tehneensä itsenäistä ja oma-aloitteista selvitystyötä. Työskentelyssä ja työssä korostuu pyrkimys ammatilliseen kehittymiseen ja ammattimaiseen työhön ja lopputulokseen. Opiskelija on pääosin pysynyt pääsääntöisesti sovitussa aikataulussa ja osallistunut aktiivisesti ohjaustilanteisiin. Osaa tulkita muiden laatimia aineistoja ja antaa niistä rakentavaa palautetta.
Työn kirjallisessa ja suullisessa palautuksessa ei esiinny huomautettavaa. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä kykenevänsä tekemään itsenäistä ja oma-alotteitteista selvitystyötä, vertailemaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja tarkastelemaan suunnittelutyötä eri näkökulmista. Ohjauspalavereihin osallistuminen on ollut aktiivista ja työ on kiitettävästi aikataulussa. Opiskelijalla osoittaa hallitsevansa talotekniikan kokonaisratkaisut osana asuinrakennusta. Osaa tulkita muiden laatimia aineistoja ja antaa niistä kehittävää palautetta.
Aki Kortetmäki
ST- ja RT-kortisto
Alan standardit
Luentomateriaalit
Kurssi on erikseen arvioitava osatoteutus osana syksyn aikana tehtävää suunnitteluprojektia. Opetus koostuu luennoista, pienryhmätyöskentelystä ja suunnitteluparin kanssa toteutettavasta suunnitteluprojektista.
Vertaisarviointi + projektityöskentely
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
5 op
20AI254
Aki Kortetmäki, Juha-Pekka Vainio, Satu Pöyhönen
Kurssi toteutetaan yhteistyössä LVI-talotekniikan opiskelijoiden kanssa. Kurssi on osa syksyn aikana toteutettavaa suunnitteluprojektia, joka aloitettiin syksyn ensimmäisellä periodilla kurssilla "Talotekniikka asuinrakennuksessa".
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
AHOT-suorituksesta voidaan sopia kurssin alussa.
Ei ole
Toteutuksella ei ole tenttiä. Arviointi perustuu syksyn aikana tuotettuun suunnitteluprojektiin, joka esitellään seminaarissa ja vertaisarvioidaan.
Ei ole.
5 op. vastaa kuormitukseltaan noin 135 työtuntia. Lähiopetusta (läsnä tai etänä toteutettavaa) on syksyn toisen periodin ajan perjantaisin kaksi tuntia. Loppu työskentely on itsenäisesti ja suunnitteluparin kanssa tehtävää suunnitteluprojektia ja alan materiaaliin tutustumista.
Kurssi ajoittuu syksyn toiselle periodille. Lähiopetus perjantaisin kolme tuntia aikataulun mukaisesti (koronatilanteen mukaan). Oleellinen osa kurssin suoritusta on suunnitteluprojektin dokumenttien tuottaminen yhteistyössä suunnitteluparin kanssa.
Opiskelija perustee projektissa tehtyjä ratkaisuja ja valintoja jonkin verran. Opiskelijan aikataulussa pysyminen ja osallistuminen ohjauspalavereihin on ollut tyydyttävällä tasolla. Työskentely edellyttää erityistä ohjausta ja kirjalliset tai suulliset palautukset ovat selkeäsi vajavaisia. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on tehty.
Opiskelija osaa tuottaa ja dokumentoida rakenteeltaan ja tyyliltään ehjän ja viimeistellyn kokonaisuuden. Harjoitustyössä vaaditut dokumentit ovat huolellisesti tehtyjä ja viimeisteltyjä. Raportointi noudattaa yleisiä raportointiohjeita.
Opiskelija osaa perustella tehtyjen ratkaisujen taustatekijät. Opiskelija osoittaa tehneensä itsenäistä ja oma-aloitteista selvitystyötä. Työskentelyssä ja työssä korostuu pyrkimys ammatilliseen kehittymiseen ja ammattimaiseen työhön ja lopputulokseen. Opiskelija on pääosin pysynyt pääsääntöisesti sovitussa aikataulussa ja osallistunut aktiivisesti ohjaustilanteisiin. Osaa tulkita muiden laatimia aineistoja ja antaa niistä rakentavaa palautetta.
Työn kirjallisessa ja suullisessa palautuksessa ei esiinny huomautettavaa. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä kykenevänsä tekemään itsenäistä ja oma-alotteitteista selvitystyötä, vertailemaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja tarkastelemaan suunnittelutyötä eri näkökulmista. Ohjauspalavereihin osallistuminen on ollut aktiivista ja työ on kiitettävästi aikataulussa. Opiskelijalla osoittaa hallitsevansa talotekniikan kokonaisratkaisut osana asuinrakennusta. Osaa tulkita muiden laatimia aineistoja ja antaa niistä kehittävää palautetta.
Opiskelija ymmärtää derivaatan funktion muutosnopeutena ja osaa laskea sen graafisesti ja symbolisesti sekä ratkaista yksinkertaisia derivaatan käyttöön perustuvia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä voi olla vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa derivaatan käyttöä erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Hannu Kauranen
Opettajan jakama materiaali
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka
Suositellaan hankittavaksi TI-nspire CX CAS-laskin.
- etäopetus + lähikoe
- harjoitukset
- tentti
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Arvosana määräytyy kokeen perusteella seuraavasti.
40 % maksimipisteistä -> arvosana 1
52,5 % maksimipisteistä -> arvosana 2
65 % maksimipisteistä -> arvosana 3
77,5 % maksimipisteistä -> arvosana 4
90 % maksimipisteistä -> arvosana 5
Opintojakso suoritetaan kokeilla ja viikoittain tarkastettavilla harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen. Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
25% -> 1
50% -> 2
75% -> 3
Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn, koska ne lisätään hyväksytyn kokeen pistemäärään. Lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja harjoitustehtäväpisteiden yhteismäärästä sekä osallistumisaktiivisuudesta.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 24.01.2021
3 op
20AI254
Jukka Suominen
Opetus alkaa viikolla 15.01.2021 lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksoon on TUNIMoodle toteutus.
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
-
Opintojakson koe pidetään 12.03.2021.
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa nolla.
1. uusinta / korotus huhtikuussa (päivämäärä vielä auki) 2021 klo 17.00-20.00
2. uusinta / korotus toukokuussa (päivämäärä vielä auki) klo 17.00-20.00..
Hyväksyttyä arvosanaa vain yrittää korottaa vain kerran.
Kokeissa saa olla mukana vain opettajan erikseen määrittelemät materiaalit ja välineet.
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän kautta.
-
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 81 h, joka koostuu:
-etäopetuksesta, jossa opettaja mukana
-itsenäisestä työskentelystä (mm. kotitehtävät, opetusvideot)
-kokeesta
Opettajan pitämiä lähitunteja koe mukaan lukien on 27 h.
-raja-arvo ja jatkuvuus
-derivaatta funktion ominaisuuksien kuvaajana
-muutosnopeustulkinta ja graafinen tulkinta
-derivaatan laskeminen numeerisesti ja derivointikaavojen avulla
-derivaatan sovelluksia mm. virhearviot ja ääriarvotehtävät
-regressio
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.
Opiskelija ymmärtää derivaatan funktion muutosnopeutena ja osaa laskea sen graafisesti, numeerisesti ja symbolisesti sekä ratkaista yksinkertaisia derivaatan käyttöön perustuvia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa derivaatan käyttöä erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Opiskelija tunnistaa elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta.
Opiskelija osaa mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä.
Opiskelija tunnistaa digitaaliset perusportit kytkennästä.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta ja osaa kuvata niiden toimintaa.
Opiskelija osaa mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä ja laatia niistä raportteja.
Opiskelija tunnistaa digitaaliset perusportit kytkennästä.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta ja osaa kuvata niiden toimintaa ja käyttösovelluksia.
Opiskelija osaa rakentaa, mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä ja laatia niistä raportteja.
Opiskelija osaa Boolen algebraa
Opiskelija osaa selostaa digitaalisten perusporttien toiminnan ja selvittää niillä tehtyjen kytkentöjen toiminnan.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä.
Hannu Kauranen
Luentomuistiinpanot, harjoitukset ja tunnilla ja moodlessa jaettava aineisto.
Oheiskirjallisuus:
Pentti Salo: Sähkötekniikan perusoppi 4. Elektroniikka 1.
Pentti Salo: Sähkötekniikan perusoppi 5. Elektroniikka 2.
Haltsonen, Levonmäki, Rautanen: Digitaalitekniikka.
lähiopetus ja etäopetus
luennot
harjoitukset
laboratoriotyöt
harjoitustyöt
itsenäinen verkko-opiskelu
raportti/työselostus
Läsnäolovaatimusta teoriatunneilla ei ole.
Läsnäolovaatimus laboratoriotunneilla on 100 %.
Kurssissa on harjoitustöitä ja laboratoriotöitä.
Kurssissa on lopputentti.
Näistä tulee arvosana 0 ... 5.
Palaute ei vaikuta arvosanaan.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 op
20AI254
Juhani Virtanen
Opetus alkaa viikolla 2.
Esitietovaatimukset: Sähkölaskujen perusteet joko ennen kurssia tai kurssin aikana.
Toteutustapa: Nuorisoasteen toteutus.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
-
Kurssi suoritetaan laboratoriotöillä, mahdollisilla harjoitustöillä ja lopussa olevalla tentillä.
Tentti on etätentti, joka suoritetaan Moodlessa. Koronarajoitukset voivat muuttaa käytäntöjä, mutta
niistä tiedotetaan moodlessa mikäli näin käy.
-
Kurssi on 5 op. Työnä on esim. teorian opettelua, tehtävien tekemistä, ryhmätöitä, ohjattua työskentelyä teoriatunnilla ja laboratoriossa, esi- ja työselostusten tekemistä ja tiedonhankintaa.
Yleensä 5 - 2 lähituntia viikossa. Lähituntimäärään vaikuttavat mm. laboratoriotyökerrat.
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan tehtävillä ja tentillä tai hän ei ole osannut asioita riittävästi tehtävissä tai tentissä.
Opiskelija tunnistaa elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta.
Opiskelija osaa mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä.
Opiskelija tunnistaa digitaaliset perusportit kytkennästä.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta ja osaa kuvata niiden toimintaa.
Opiskelija osaa mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä ja laatia niistä raportteja.
Opiskelija tunnistaa digitaaliset perusportit kytkennästä.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta ja osaa kuvata niiden toimintaa ja käyttösovelluksia.
Opiskelija osaa rakentaa, mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä ja laatia niistä raportteja.
Opiskelija osaa Boolen algebraa
Opiskelija osaa selostaa digitaalisten perusporttien toiminnan ja selvittää niillä tehtyjen kytkentöjen toiminnan.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä.
Opiskelija on tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Hän osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan tekniikan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Raportit sisältävät pieniä virheitä tai ovat muilta osin puutteellisia. Raportit eivät kokonaisuudessaan vastaa annettuja kirjallisen raportoinnin ohjeita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Opiskelija osaa raportoida mittaustulokset kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti siten, että raportissa on esitetty työn kannalta kaikki oleellinen. Raportista on muodostunut ehjä kokonaisuus.
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan tekniikan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Opiskelija osaa raportoida mittaustulokset hyvin ja selkeästi raportoinnin ohjeen mukaisesti. Raporteista on muodostunut ehjä, luettava ja käsitellyt aihealueet kattava kokonaisuus.
Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai kaikkia vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu.
Anne Leppänen
Suomeksi
-Arminen,..: Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka 1998 tai uudempi.
-TAMKin kirjallisten töiden raportointiopas.
-Muu kurssimateriaali löytyy moodlepohjalta 5N00EI72-3005 Fysiikan laboratoriotyöt
lähiopetus
laboratoriotyöskentely
raportti/työselostus
esitelmä
Osallistuttava lähiopetukseen (kaikki mittaukset)
- Työt mitataan työpareittain
1) Ohjatut työt (yhteensä 4 kpl):
•palautetaan 2 henkilökohtaista raporttia
•arvioidaan arvosanoin 0-5
2) Oma työ
•työparin kanssa yhteisvastuullinen työ
•syksyn aikana palautetaan moodleen mittaussuunnitelma, joka hyväksytetään ohjaavalla opettajalla
•työstä laaditaan laskelmat sisältävä tulosraportti sekä powerpoint-esitys, joka esitellään kurssin lopussa olevalla esityskerralla
•Powerpoint ja esitys arvioidaan arvosanoin 0-5
-selostukset luovutetaan ohjaavalle opettajalle 2 viikon kuluessa (lomaviikkoja ei lasketa)
-palautuksen lykkääntyminen vaikuttaa heikentävästi arvosanaan (1/2 arvosanaa / viikko)
-selostuksen palautettava viimeistään 4 viikon kuluttua kyseisestä mittauskerrasta lukien
-raporttien vertailussa käytetään sähköistä plagiaatintunnistusjärjestelmää (Urkund)
Viimeinen selostusten palautuspäivä on 15.12.2020.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
3 op
19AI252
10 - 34
Anne Leppänen, Tuomo Nieminen
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei muita suoritustapoja
Ei kokeita eikä tenttejä
Lähiopetus 21 h
Opiskelijan itsenäinen työskenteley 59 h
Ajoitus
Pe 28.8 klo 8-11 Ryhmiin jako, mittaus 1
Pe 18.9 klo 8-11 Mittaus 2
Pe 9.10 klo 8-11 Mittaus 3
Pe 30.10 8-11 Mittaus 4
Vko 46 Oman työn mittaussuunnitelma valmis (moodlepalautus)
Pe 20.11 8-11 Mittaus 5
Pe 11.12 klo 8-11 Oman työn esittely
Hyväksyttyjä raportteja tai läsnäoloja puuttuu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan alaan liittyviä mittaustehtäviä, tosin hän saattaa tarvita tähän opettajan tai toisen opiskelijan ohjausta. Opiskelija osaa raportoida mittaustulokset TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti. Raportointi saattaa kuitenkin olla tyyliltään haparoivaa tai puutteellista.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Palautetut raportit sisältävät vain vähäisiä virheitä. Opiskelija osaa esittää mittausten perusteella saamansa tulokset epävarmuuksineen. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä ja lähteitä tekstinsä tukena. Raportin sisältö ja ulkoasu vastaa TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Opiskelija osaa raportoida mittaustulokset TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti siten, että raportissa on kokonaisvaltaisesti esitetty työn kannalta kaikki oleellinen siten, että raportista muodostuu ehjä, luettava ja laaja-alaisesti kattava kokonaisuus.
Hyväksytty: Opiskelija on laatinut harjoittelulle osaamistavoitteet, seuraa omaa työskentelyään ja raportoi harjoittelun sovitulla tavalla ja aikataulun mukaisesti. Harjoittelupaikan edustaja on hyväksynyt raportoinnin.
Hylätty: Opiskelijan harjoittelupaikan työtehtävissä ei noudateta Suomen lainsäädännön vaatimuksia, tait töiden vastuuhenkilöitä ei ole nimettynä. Raportointi on puutteellista tai niistä ei ilmene, miten harjoittelu on kehittänyt opiskelijan ammattillista osaamista.
Jussi-Pekka Juvela
Suomi
01.09.2020 - 30.11.2020
30.04.2020 - 09.09.2020
8 op
19AI252
Jussi-Pekka Juvela
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija tunnistaa ilmastointiin ja sisäilmastoon liittyvät asetukset ja määräykset ja osaa selvittää ilmastoinnin tarpeet asuinrakennuksiin. Opiskelija tunnistaa erilaisia toteutusratkaisuja ja osaa mitoittaa järjestelmiä ja sen komponetteja annettujen ohjeiden avulla. Opiskelija osaa käyttää Mollier-diagrammia yksinkertaisiin ongelmaratkaisutehtäviin. Opiskelija osaa dokumentoida ymmärrettävästi suunnitelmadokumenteissa tarvittavia asioita.
Tyydyttävän tason vaatimusten lisäksi opiskelija osaa valita vaihtoehtoisia asuinrakennusten ilmastoinnin ratkaisutapoja perusteluineen. Opiskelija osaa hyödyntää Mollier-diagrammia lähes työkalumaisesti. Suunnitelmadokumentit ovat lähes ammattilaistasoa.
Hyvän tason vaatimusten lisäksi opiskelijalla on laaja ja perusteltu näkemys erilaisista ilmastointiteknisistä järjestelmistä, ilmanjaosta yms. Opiskelija osaa käyttää Mollier-diagrammia työkalumaisesti. Suunnitelmadokumentit ovat ammattilaistasoa.
Jussi-Pekka Juvela
Opettajan Tabulassa julkaistu luentoaineisto lisäaineistoineen ja Esa Sandbergin ilmastoinnin oppikirjat 1 ja 2. Uudet asetukset ja rakentamismääräykset ym. netistä saatavat aineistot.
Lähituntiopiskelua ilmastoinnin teoriaosuudesta (luennointia, keskustelua, tunti- ja kotiharjoitustöitä) ja suunnitteluohjelmien käytön harjoittelua asuinkerrostalon iv-suunnitteluun sidottuna: teoria + käytännön ratkaisut yhteen nivottuina. Mahdollisia laitevalmistajien vierailijakäyntejä sovellusharjoituksineen.
Loppuarvosanaan vaikuttavat hyväksytysti läpäisty loppukoe (55 %), tuntiaktiivisuus ajallaan tehtyine tunti- ja kotiharjoitustöineen ja hyväksytysti ajallaan tehty arvioitava asuinkerrostalon LVI-suunnitteluharjoitustyön iv-osuus(45 %).
Suomi
15.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 op
19AI252
Atte Rättyä, Jussi-Pekka Juvela
Esitietovaatimuksena LVI-alan perusopintoja lämmönsiirron ja virtaustekniikan alueelta, minimissään 1. vsk:n opinnot suoritettuna tai vastaavat tiedot
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja
Mahdollisia laitevalmistajavierailuja
Loppukoe lähiopetustuntien lopussa yhteisesti sovittuna ajankohtana. Uusinta-ajankohdat, joihin voi osallistua vain, jos on reputtanut varsinaisen kokeen, sovitaan myöhemmin: viralliset Tate:n yhteiset tenttiajankohdat.
Lähituntit koostuen teoria- ja harjoitusohjaustunneista ja loppukokeesta. Lisäksi itseopiskelua noin 100 h sisältäen osallistumisen yhteisiin viikottaisiin suunnitteluharjoituspäiviin.
Ilmastoinnin tarpeet ja tavoitteet suhteessa lainsäädäntöön ym.
Ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmät ja iv-toimintakaavio
Mitoituksen perusteet
Mollier-työkalu hyötykäyttöön
Ilmanjaon perusteet ja laitetuntemusta
Ilmankäsittelykoneet osineen
IV-dokumentointi
Hylätty loppukoe ja/tai palauttamattomat tunti/kotiharjoitustyöt ja/tai hylätty arvioitava suunnitteluharjoitustyön iv-osasuoritus
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Edellisten lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Timo Lähteenmäki
Opintojakson oppimateriaalina on opetusmonisteita, jotka löytyvät TuniMoodlesta. Myöhemmin opiskeltavia kursseja varten kannattaa hankkia symbolinen laskin, esim. TI-nspire CX II-T CAS.
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, opetusvideot, tentti,
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan kokeella ja harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Varma läpipääsyraja on 40% kurssikokeen maksimipistemäärästä.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
25%: 1
50%: 2
75%: 3
Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn vaan niillä voi korottaa arvosanaa. Lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja harjoitustehtäväpisteiden yhteismäärästä sekä osallistumisaktiivisuudesta.
Suomi
01.08.2020 - 11.10.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
3 op
20AI254
Jukka Suominen
Kurssilla kerrataan matematiikan perusteita, kuten laskusääntöjä, yksikkömuunnoksia ja perusyhtälöiden ratkaisemista sekä suorakulmainen kolmio. Kurssilla pääpaino on hyvän laskurutiinin harjoittelu tekemällä luennolla ohjattuja laskuharjoituksia sekä kotitehtäviä. Tarvittaessa suositellaan myös kerrattavaksi aiempia matematiikan opintoja.
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
-
Opintojakson koe 07.09.2020. Kokeeseen ei tarvitse ilmoittutua erikseen.
Opintojakson päätyttyä uusintatentit järjestetään seuraavasti
1. uusintakoe / korotus perjantaina 2.10.2020 klo 18-20 luokassa B5-27.
2. uusintakoe / korotus keskiviikkona 18.11.2020 klo 17-20 juhlasalissa D1-04.
1. uusintakokeeseen ilmoittaudutaan sähköpostilla 30.9. mennessä osoitteeseen jukka.suominen@tuni.fi.
2. uusintatenttiin ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän (PAKKI) kautta.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa kerran. Kaikissa tenteissä saa olla mukana ainoastaan opettajan erikseen määrittelemät materiaalit ja välineet.
-
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä opintojaksolla on 81 h, joka koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja tentistä.
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on 28 h.
Sisällön jaksotus, joka löytyy Tabulasta, on suuntaa antava.
- matemaattiset merkinnät, lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset
- matemaattisten lausekkeiden muodostaminen ja käsittely
- ensimmäisen asteen yhtälön ja kaavojen ratkaiseminen
- toisen asteen yhtälön ratkaiseminen
- yhtälöparin ratkaiseminen
- suorakulmainen kolmio
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat kurssilla käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa kurssilla käsiteltyjä asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Opiskelija ymmärtää määrätyn integraalin pinta-alatulkinnan ja osaa laskea sen graafisesti ja symbolisesti sekä ratkaista yksinkertaisia integraalin käyttöön perustuvia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Lisäksi opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä voi olla vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää pienten differentiaalien menetelmän niin, että osaa soveltaa integraalin käyttöä erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Hannu Kauranen
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
3 op
20AI254
Jukka Suominen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija tunnistaa tavanomaiset lämmitysjärjestelmän komponentit ja osaa kuvailla vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän toimintaa. Opiskelija tunnistaa rakennuksen lämmöntarpeen kokonaisuutena.
Edellisten lisäksi, opiskelija osaa kuvailla vesikeskuslämmityksen toiminnan ja sen osien merkityksen kokonaisuudelle. Opiskelija osaa tehdä asiantuntevia ja perusteltuja valintoja vesikeskuslämmitykselle.
Opiskelija osaa kuvailla rakennuksen erilaisten lämmitysjärjestelmien osat ja kokonaisuuden oivallisesti sekä vertailla niitä perustellusti ja monipuolisesti.
Antti Mäkinen
Suomi
15.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 op
19AI252
Antti Mäkinen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Sami Suhonen
Suomi
07.09.2020 - 18.10.2020
31.01.2020 - 09.09.2020
3 op
AVOINAMK
10 - 40
Sami Suhonen
Avoin AMK
Konetekniikan tutkinto-ohjelma, Tietotekniikan tutkinto-ohjelma, Autotekniikan tutkinto-ohjelma, Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma, Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma, Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
0-5
Opiskelija tunnistaa yleisimpiä rakenteita, mutta osaa kuvailla talotekniikan liittymistä niihin suppeasti. Hän nimeää rakennushankkeen osapuolia, mutta niiden tehtäviä ja työmaaorganisaatioita vajavaisesti.
Opiskelija on tutustunut opintojakson kirjallisiin aineistoihin. Opiskelija tuottaa harjoitustehtävät hyödyntäen kurssilla jaetun materiaalin lisäksi kirjallisuudesta ja verkkoaineistoista saataville olevaa tietoa sekä käyttää alan käsitteistöä pääosin tarkoituksenmukaisesti. Harjoitustehtävät on palautettu ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa yleisimpiä rakenteita ja niiden yhteensovittamista talotekniikan kanssa. Hän kuvaa rakennushankkeen osapuolia, niiden tehtäviä ja työmaaorganisaatioita laajasti.
Opiskelija osaa kuvailla kaavoituksen ja maankäytön merkitystä talotekniikan ratkaisuihin sekä vaadittavia lupamenetelyitä.
Opiskelija on tutustunut opintojakson kirjallisiin aineistoihin. Opiskelija tuottaa harjoitustehtävät hyödyntäen kurssilla jaetun materiaalin lisäksi kirjallisuudesta ja verkkoaineistoista saataville olevaa tietoa sekä käyttää alan käsitteistöä hyvin. Harjoitustehtävät on palautettu ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija edellisen lisäksi vertailee rakennushankkeen ja työmaasuunnittelun erilaisia toteutusmuotoja talotekniikan näkökulmasta . Hän tuo esiin erilaisia vaihtoehtoja rakenteiden ja talotekniikan yhteensovittamiseen.
Heikki Saarenpää
Luentoaineisto ja RT-kortiston lähteet
Opetuskeskustelu, harjoitukset, harjoitustyöt, tentti ja lähi- sekä etäopetus
Jakson arviointi asteikolla 1-5.Rakennushankkeen kustannushallinta ja tuotannon sekä suunnittelu osiot: harjoitustyöt muodostavat arvosanan painotuksella 50%/ 50% ja muodostavat kokonaisarvosanasta 50 %
Rakenteiden osio muodostaa 50 % kokonaisarvosansta.
Suomi
04.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 op
19AI252
Heikki Saarenpää, Tero Markkanen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Harjoitustyöt
Käsiteltävät asiat kustannuslaskennan ja tuotannon käytännön tehtäviä, harjoitustyöt todellisesta kohteesta
Mikäli tentti pidetään, niin erikseen sovittavana ajankohtana lähiopetustuntien aikana
Ei ole
Lähi- ja etätunteja 56,Muu opiskelijan itsenäistä työskentelyä
Alustava ajankäyttö:
1. Rakennushankkeen kustannushallinta:
-johdanto, termit, käsitteet
-hankkeen osittelu ja nimikkeistöt ja kustannushallinnan vaiheet
- tavoitehinta-arvio
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
2.Rakennushankkeen tuotannon ohjaus ja suunnittelu
-rakennushankkeen tuotannonohjausjärjestelmän rakenne ja periaatteet
-aikataulutekniikat
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
Hylätty harjoitustyö ja tentti. Osallistumisprosentti alle 30 %.
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten eri kustannuslaskennan menetelmien peruskäytön ja hallitsee kustannuslaskennan menetelmien perusteet.
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten aikataulutekniikoiden perusteet ja hallitsee aikataulusovelluksen perusteet.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa kustannuslaskennan menetelmiä alustavassa budjetoinissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös luoda tavoitehinta-arvioita.
Opiskelija osaa soveltaa aikataulutekniikoita erilaisissa haastavissa aikataulutustilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös käyttää oikeaa aikataulutasoa ja tarkuutta tilanteen mukaan.
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.
Opiskelija osaa myös tehdä riittävän tarkat kustannuslaskelmat tavoitehinta-arvio tasolla sekä hallitsee sen toteutus prosessin.
Opiskelija osaa myös tehdä realistiset aikataulut sekä hallitsee rakennustuotannon ohjauksen prosessin yleisaikataulutasolla.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.
Katri Kallinen
14.08.2020 - 18.12.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
2 op
19AI252
10 - 40
Katri Kallinen
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
1 op
0-5
Opiskelija osaa käyttää sähköstatiikkaan ja magnetismiin liittyviä suureita ja yksiköitä, osaa analysoida ilmiöitä kvalitatiivisesti ja ratkaista yksinkertaisia ongelmia, jotka ovat esitettyjen esimerkkien kaltaisia.
Esimerkkitilanteiden lisäksi opiskelija osaa myös soveltaa sähköstatiikan ja magnetismin peruslakeja uusiin tilanteisiin ja osaa perustella tekemänsä ratkaisut.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys sähköstatiikan ja magnetismin peruslaeista, niiden välisistä yhteyksistä ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä sujuva taito analysoida ongelmia ja perustella tekemänsä ratkaisut.
Sami Suhonen
Momentti 2 - Insinöörifysiikka, Inkinen, Manninen & Tuohi. Otava. (Ei pakollinen)
Opettajan tuntimateriaali
Harjoitustehtävät
Opetuskeskustelu
Etäopetus
Videot
Koe
Demonstraatiot
Puolet opintojakson pisteistä tulee kotitehtävistä, jotka tehdään Moodlessa. Tehtäväpaketteja ei avata määräaikojen jälkeen. Puolet pisteistä tulee loppukokeesta. Läpipääsyraja on 40 % kokonaispisteistä.
Suomi
24.08.2020 - 01.11.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
3 op
19AI252
10 - 40
Jari Puranen
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
AHOT-menettely
Vähäinen määrä etäopetusta ja hirvittävästi itsenäistä opiskelua.
Tasasähköpiirit 15 h
Kapasitanssi 15 h
Sähkökenttä 15 h
Magneettikenttä 15 h
Sähkömagneettinen induktio 15 h
Opiskelija osaa käyttää sähkömagnetismin perussuureita, yksiköitä ja yhtälöitä, ja ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Opiskelija osaa pohtia saamansa tuloksen suuruusluokan oikeellisuutta.
Opiskelija osaa soveltaa opintojaksolla opittua asiaa uudentyyppisiin ongelmiin. Opiskelija pystyy esittämään ratkaisunsa luettavasti ja ymmärrettävästi.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan haastavampia ongelmia ja esittää ratkaisunsa täsmällisen sanallisen perustelun tukemana. Opiskelija osaa yhdistää opintojakson sisällön aiemmin oppimaansa.
Opiskelija osaa käyttää sähköstatiikkaan ja magnetismiin liittyviä suureita ja yksiköitä, osaa analysoida ilmiöitä kvalitatiivisesti ja ratkaista yksinkertaisia ongelmia, jotka ovat esitettyjen esimerkkien kaltaisia.
Esimerkkitilanteiden lisäksi opiskelija osaa myös soveltaa sähköstatiikan ja magnetismin peruslakeja uusiin tilanteisiin ja osaa perustella tekemänsä ratkaisut.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys sähköstatiikan ja magnetismin peruslaeista, niiden välisistä yhteyksistä ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä sujuva taito analysoida ongelmia ja perustella tekemänsä ratkaisut.
Hannu Kauranen
Suomi
01.01.2021 - 28.02.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
3 op
20AI254
Tuomo Nieminen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
01.09.2020 - 31.05.2021
03.07.2020 - 09.09.2020
31 op
0 - 7
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
18.08.2020 - 31.07.2021
03.08.2020 - 09.09.2020
60 op
AVOINAMK
0 - 1
Avoin AMK
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
18.08.2020 - 31.07.2021
03.08.2020 - 09.09.2020
60 op
0 - 1
Avoin AMK
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
18.08.2020 - 31.07.2021
03.08.2020 - 09.09.2020
60 op
AVOINAMK
0 - 4
Avoin AMK
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija osaa luetella pientalon yleisimmät talotekniset järjestelmät. Osaa ohjatusti laatia perusjärjestelmille alustavat mitoituslaskelmat.
Opiskelija osaa lukea pientalon taloteknisiä dokumentteja. Opiskelija osaa kertoa viihtyvyyteen vaikuttavista olosuhdetekijöistä ja kertoa miten niihin voidaan vaikuttaa taloteknisillä järjestelmillä.
Opiskelija osaa nimetä ja etsiä alan laite- ja järjestelmätoimittajia.
Opiskelija tunnistaa alan määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija osaa kuvailla asuinrakennuksen taloteknisten järjestelmien toimintaperiaatteet.
Opiskelija osaa valita erilaisten kriteerien ja tarpeiden perusteella ratkaisuja sekä suunnitella ja mitoittaa tavanomaisen asuinrakennuksen talotekniikkajärjestelmät. Hän osaa käyttää alan ohjeita ja määräyksiä. Opiskelija osaa määritellä aihealueen kestävän kehityksen elementit.
Opiskelija osaa luoda taloteknisistä järjestelmistä energiatehokkaan ja toimivan kokonaisuuden. Opiskelija osaa arvioida ratkaisuja kokonaisuudessaan kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa kertoa talotekniikan ratkaisuista yhteensopivana kokonaisuutena. Hän osaa soveltaa alan ohjeita ja määräyksiä.
Juha-Pekka Vainio
ST- ja RT-kortisto
Alan standardit
Luentomateriaalit
Kurssi on erikseen tentittävä osatoteutus osana syksyn aikana tehtävää suunnitteluprojektia. Opetus koostuu luennoista, pienryhmätyöskentelystä ja itsenäisesti tehtävistä harjoitustehtävistä.
Tentti + viikkotehtävät
Pisterajat esitetään kurssin alussa
Suomi
01.08.2020 - 29.10.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
5 op
19AI252
10 - 40
Aki Kortetmäki, Satu Pöyhönen, Juha-Pekka Vainio
Kurssi toteutetaan yhteistyössä sähköisen talotekniikan opiskelijoiden kanssa. Kurssi on osa syksyn aikana toteutettavaa suunnitteluprojektia, joka jatkuu syksyn toisella periodilla kurssilla "Asuinrakennuksen suunnitteluprojekti".
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
0-5
AHOT-suoritus mahdollista kurssin alussa sovittaessa.
Ei ole
Tentti 9.10.2020
Uusintatentit talotekniikan yleisillä uusintakoepäivillä tai erikseen yhdessä sovittuina ajankohtina.
Kurssin suoritteita otetaan vastaan vuoden 2020 loppuun asti.
5 op. vastaa kuormitukseltaan noin 135 työtuntia. Lähiopetusta (läsnä tai etänä toteutettavaa) on syksyn ensimmäisen periodin ajan perjantaisin kolme tuntia. Loppu opiskelu on itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja alan materiaaleihin tutustumista.
Kurssi ajoittuu syksyn ensimmäiselle periodille. Lähiopetus perjantaisin kolme tuntia aikataulun mukaisesti (koronatilanteen mukaan).
Opiskelija osaa luetella pientalon yleisimmät talotekniset järjestelmät. Osaa ohjatusti laatia perusjärjestelmille alustavat mitoituslaskelmat.
Opiskelija osaa lukea pientalon taloteknisiä dokumentteja. Opiskelija osaa kertoa viihtyvyyteen vaikuttavista olosuhdetekijöistä ja kertoa miten niihin voidaan vaikuttaa taloteknisillä järjestelmillä.
Opiskelija osaa nimetä ja etsiä alan laite- ja järjestelmätoimittajia.
Opiskelija tunnistaa alan määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija osaa kuvailla asuinrakennuksen taloteknisten järjestelmien toimintaperiaatteet.
Opiskelija osaa valita erilaisten kriteerien ja tarpeiden perusteella ratkaisuja sekä suunnitella ja mitoittaa tavanomaisen asuinrakennuksen talotekniikkajärjestelmät. Hän osaa käyttää alan ohjeita ja määräyksiä. Opiskelija osaa määritellä aihealueen kestävän kehityksen elementit.
Opiskelija osaa luoda taloteknisistä järjestelmistä energiatehokkaan ja toimivan kokonaisuuden. Opiskelija osaa arvioida ratkaisuja kokonaisuudessaan kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa kertoa talotekniikan ratkaisuista yhteensopivana kokonaisuutena. Hän osaa soveltaa alan ohjeita ja määräyksiä.
Opiskelija osaa luetella pientalon yleisimmät talotekniset järjestelmät. Osaa ohjatusti laatia perusjärjestelmille alustavat mitoituslaskelmat.
Opiskelija osaa lukea pientalon taloteknisiä dokumentteja. Opiskelija osaa kertoa viihtyvyyteen vaikuttavista olosuhdetekijöistä ja kertoa miten niihin voidaan vaikuttaa taloteknisillä järjestelmillä.
Opiskelija osaa nimetä ja etsiä alan laite- ja järjestelmätoimittajia.
Opiskelija tunnistaa alan määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija osaa kuvailla asuinrakennuksen taloteknisten järjestelmien toimintaperiaatteet.
Opiskelija osaa valita erilaisten kriteerien ja tarpeiden perusteella ratkaisuja sekä suunnitella ja mitoittaa tavanomaisen asuinrakennuksen talotekniikkajärjestelmät. Hän osaa käyttää alan ohjeita ja määräyksiä. Opiskelija osaa määritellä aihealueen kestävän kehityksen elementit.
Opiskelija osaa luoda taloteknisistä järjestelmistä energiatehokkaan ja toimivan kokonaisuuden. Opiskelija osaa arvioida ratkaisuja kokonaisuudessaan kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa kertoa talotekniikan ratkaisuista yhteensopivana kokonaisuutena. Hän osaa soveltaa alan ohjeita ja määräyksiä.
Timo Lähteenmäki
ST- ja RT-kortisto
Alan standardit
Luentomateriaalit
Kurssi on erikseen tentittävä osatoteutus osana syksyn aikana tehtävää suunnitteluprojektia. Opetus koostuu luennoista, pienryhmätyöskentelystä ja itsenäisesti tehtävistä harjoitustehtävistä.
Tentti + viikkotehtävät
Pisterajat esitetään kurssin alussa
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
5 op
20AI254
Aki Kortetmäki, Juha-Pekka Vainio, Satu Pöyhönen
Kurssi toteutetaan yhteistyössä LVI-talotekniikan opiskelijoiden kanssa. Kurssi on osa syksyn aikana toteutettavaa suunnitteluprojektia, joka jatkuu syksyn toisella periodilla kurssilla "Asuinrakennuksen suunnitteluprojekti".
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
AHOT-suoritus mahdollista kurssin alussa sovittaessa.
Ei ole
Tentti 9.10.2020
Uusintatentit talotekniikan yleisillä uusintakoepäivillä tai erikseen yhdessä sovittuina ajankohtina.
Kurssin suoritteita otetaan vastaan vuoden 2020 loppuun asti.
5 op. vastaa kuormitukseltaan noin 135 työtuntia. Lähiopetusta (läsnä tai etänä toteutettavaa) on syksyn ensimmäisen periodin ajan perjantaisin kolme tuntia. Loppu opiskelu on itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja alan materiaaleihin tutustumista.
Kurssi ajoittuu syksyn ensimmäiselle periodille. Lähiopetus perjantaisin kolme tuntia aikataulun mukaisesti (koronatilanteen mukaan).
Opiskelija osaa luetella pientalon yleisimmät talotekniset järjestelmät. Osaa ohjatusti laatia perusjärjestelmille alustavat mitoituslaskelmat.
Opiskelija osaa lukea pientalon taloteknisiä dokumentteja. Opiskelija osaa kertoa viihtyvyyteen vaikuttavista olosuhdetekijöistä ja kertoa miten niihin voidaan vaikuttaa taloteknisillä järjestelmillä.
Opiskelija osaa nimetä ja etsiä alan laite- ja järjestelmätoimittajia.
Opiskelija tunnistaa alan määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija osaa kuvailla asuinrakennuksen taloteknisten järjestelmien toimintaperiaatteet.
Opiskelija osaa valita erilaisten kriteerien ja tarpeiden perusteella ratkaisuja sekä suunnitella ja mitoittaa tavanomaisen asuinrakennuksen talotekniikkajärjestelmät. Hän osaa käyttää alan ohjeita ja määräyksiä. Opiskelija osaa määritellä aihealueen kestävän kehityksen elementit.
Opiskelija osaa luoda taloteknisistä järjestelmistä energiatehokkaan ja toimivan kokonaisuuden. Opiskelija osaa arvioida ratkaisuja kokonaisuudessaan kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa kertoa talotekniikan ratkaisuista yhteensopivana kokonaisuutena. Hän osaa soveltaa alan ohjeita ja määräyksiä.
Suomi
01.09.2020 - 31.05.2021
29.07.2020 - 09.09.2020
31 op
AVOINAMK
0 - 26
Avoin AMK
Konetekniikan tutkinto-ohjelma, Tietotekniikan tutkinto-ohjelma, Autotekniikan tutkinto-ohjelma, Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma, Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma, Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija ymmärtää perusjoukon ja otoksen välisen eron. Opiskelija osaa laskea keskeis-, hajonta- ja sijaintiluvut otoksen perusteella. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisia koeasetelmia tilastollisen tutkimuksen tekoon ja havainnollistaa saadut tulokset sekä graafisesti että numeerisesti. Opiskelija ymmärtää jakaumien perusteet.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa tilastollista ajattelua erilaisten tutkimusasetelmien ja mittausjoukkojen käsittelyssä. Opiskelija hallitsee tilastollisen päättelyn perusteet erikokoisten otosten käsittelyssä. Opiskelija ymmärtää regressioanalyysin tulosten merkityksen. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Edellisten lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Jukka Suominen
Opettajan tekemää oppimateriaalia julkaistaan TuniMoodlessa. Oppikirja: Martti Holopainen - Pekka Pulkkinen: Tilastolliset menetelmät
Etäopetus, nauhoitetut luennot, videot, kotitehtävät, tentti
Arvointi perustuu kurssin lopuksi pidettävään tenttiin. Arvosana määräytyy maksimipistemäärästä saatujen pisteden perusteella seuraavasti:
40 % -> arvosana 1
52,5 % -> arvosana 2
65 % -> arvosana 3
77,5 % -> arvosana 4
90 % -> arvosana 5
Opiskelijalla on mahdollisuus saada lisäpisteitä tekemällä ja palauttamalla kotitehtäviä viikoittain Moodlessa oleviin palatuskansioihin.
Lisäpisteitä saa seuraavasti:
25 % -> 1 lisäpiste
50 % -> 2 lisäpistettä
75 % -> 3 lisäpistettä
Huom! Lisäpisteet otetaan huomioon vain, jos opiskelija saa vähintään 40 % kokeen maksimipisteistä koekysymysten perusteella.
Suomi
01.08.2020 - 18.12.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
3 op
19AI252
10 - 40
Jukka Suominen
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Tentti pidetään 18.12.2020 klo 11.15-14.00 luokassa B4-27.
Etäopetusta 8 * 3 tuntia + 3 tunnin koe. Loput 81 h -27 h = 54 tuntia opiskelijan omaa opetuksen ulkopuolista työtä.
Sisällön jaksotus TuniMoodlessa
Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä tietomallinnus- ja energiamallinnusohjelmistojen toimintaperiaatteita ja käyttötarkoituksia sekä suoriutuu yksinkertaisista mallinnustehtävistä.
Opiskelija osaa käyttää tietomallinnus- ja energiamallinnusohjelmistoja tarkoituksenmukaisesti hyväksi LVI-suunnitelmien laadinnan tukena
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa monipuolisesti tietomallipohjaisia suunnittelutyökaluja ja kuvailla niiden merkitystä ja mahdollisuuksia laadukkaan talotekniikan ja koko rakennushankkeen suunnittelussa.
Jussi-Pekka Juvela
Mm. MagiCAD ja IDAICE ohjeet, opettajien laatimat ohjeet ja videot. Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-toteutuksella.
Tietomallinnusohjelmistojen harjoittelu ja käyttö. MagiCAD V&P, MagiCAD Room, Cadmatic, Solibri Model Viewer tai vastaava, IDA-ICE.
Kurssin arviointi on esitetty aloituskalvoilla jotka löytyvät kurssin Moodlesta
Suomi
01.01.2021 - 31.05.2021
01.12.2020 - 01.02.2021
5 op
19AI252
Antti Mäkinen, Jussi-Pekka Juvela
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Mahdolliset AHOT-menettelyt hoidettava 3 viikon kuluessa opintojakson aloittamisesta.
Tentti sisältää seuraavat osa-alueet
- MagiCAD
- Tietomallinnus
- IDA-ICE
Tentin ja uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö jakaanutuu tasaisesti 3. ja 4. periodille.
Yhteinen ajankäyttö projektityössä muiden projetityöhon liittyvien opintojaksojen kanssa: Projektityöhön on varattu opintojaksoilta työaikaa n. 250 h, josta lähitunteja on n. 10 x 6 h = 60 h. Omatoimista työaikaa on n. 190 h, mikä tarkoittaa n.13 h/vko.
Opintojakso kytkeytyy kiinteästi seuraaviin opintojaksoihin suunnitteluharjoituksen kautta:
Lämmitys- ja energiatekniikka (5T00EH84)
Ilmastointitekniikka 1 (5T00EH82)
Vesi- ja viemäritekniikka (5T00EH86)
Opintojaksototeutukseen liittyvä tiedotus hoidetaan opintojakson Moodlesivun uutispalstan kautta.
Kaikki osasuoritukset pitää palauttaa hyväksytysti.
Opiskelija tunnistaa kiinteistön vesi- ja viemärisuunnittelun perusteet sekä oleelliset vesi- ja viemärijärjestelmiin liittyvät osat ja komponentit. Opiskelija osaa kuvailla vesihuollon järjestämisen keskeisiä määräyksiä ja periaatteita.
Opiskelija osaa mitoittaa tavanomaisen kiinteistön vesi- ja viemärjärjestelmät. Opiskelija tunnistaa oleelliset vesi- ja viemärijärjestelmiin liittyvät osat ja komponentit ja osaa valita sekä mitoittaa ne tapauskohtaisesti. Opiskelija osaa kuvailla vesihuollon järjestämisen periaatteet taajama- ja haja-asutusalueella.
Opiskelija kykenee itsenäisesti mitoittamaan kiinteistön vesi- ja viemärijärjestelmät. Opiskelija tunnistaa perusteellisesti vesi- ja viemärijärjestelmiin liittyvät osat ja komponentit ja osaa valita sekä mitoittaa ne itsenäisesti. Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti vesihuollon järjestämisen taajama- ja haja-asutusalueella.
Eero Kulmala
Opettajan jakama materiaali
Muu verkosta ladattava materiaali
Teorialuennot
Laskuharjoitukset
Suunnitteluharjoitus
Teoriakoe 30%
Mitoituskoe 30%
Suunnitteluharjoitus 40%
Suomi
15.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 op
19AI252
Eero Kulmala
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojakson voi suorittaa osaamisen näytöllä seuraavasti:
- Koe jossa testataan teoreettista perustietämystä sekä taitoa mitoittaa vesi- ja viemärijärjestelmä D1/2007 - julkaisussa esitetyllä menetelmällä. Koe järjestetään 20.01.2021 klo 16-19 TAMK:n pääkampuksella.
- Esittämällä itse laaditut KVV-suunnitelmat erikseen sovittavasta kohteesta. Suunnitelmat tulee olla CAD - muodossa ja niiden tulee olla enintään 3 vuotta vanhat.
Mitoituskoe viikon 8 oppitunnin aikana. Teoriakoe viikon 16 oppitunnin aikana. Kokeet TAMK:n pääkampuksella voimassa olevat turvallisuusmääräykset huomioiden.
Uusinnat Talotekniikan yksikön yhteisinä uusintapäivinä.
Teoriaopetus verkossa 45h
Omatoiminen työskentely 90h
OPS:n arviointikriteeristön mukaan
OPS:n arviointikriteeristön mukaan
OPS:n arviointikriteeristön mukaan
OPS:n arviointikriteeristön mukaan
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Timo Lähteenmäki
Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-alueella.
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 18.12.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
5 op
20AI254
Pekka Kaatiala, Mari Touronen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
AHOT-menettely
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan arvosana muodostuu annettujen tehtävien arvioinneista.
Opintojakso sisältää suomen kielen ja viestinnän opintoja 15 lähiopetuskertaa
(yhteensä 30 oppituntia). Opintojakson laajus on yhteensä 5 op sisältäen 3,5 op suomen kielen ja viestinnän opintoja ja 1,5 op tieto- ja viestintätekniikan opintoja. Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla.
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa sähkötekniikan peruskomponentit ja niiden perusominaisuudet, ja osaa ratkaista piirilaskutehtäviä yksinkertaisista rinnan- ja sarjakytkennöistä. Opiskelija tunnistaa vaihtosähkösignaalin perussuureet signaalien kuvaajista sekä osaa kuvata aikatason signaaleita osoittimien avulla.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia menetelmiä ratkaistessaan piirilaskutehtäviä piireissä, joissa on sekakytkentöjä. Opiskelija osaa soveltaa jännite- ja virtalähdemalleja todellisten sähkölähteiden kuvaamisessa. Opiskelija osaa soveltaa osoitinlaskentaa yksinkertaisissa vaihtosähköpiireissä sekä ymmärtää vaihtosähkötehon peruskäsitteet. Opiskelija osaa nimetä sähkötekniikan peruskomponenttien ominaisuuksia sekä käyttökohteita tasa- ja vaihtosähköpiireissä.
Edellisten lisäksi opiskelija soveltaa monipuolisesti erilaisia analyysimenetelmiä ratkaistessaan piirilaskutehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa jännite- ja virtalähdemalleja todellisten sähkölähteiden kuvaamisessa. Opiskelija osaa ratkaista vaihtosähkölaitteen tehokomponentit, -kolmion sekä -kertoimen. Opiskelija osaa kuvailla monipuolisesti sähkötekniikan peruskomponenttien ominaisuuksia ja käyttökohteita sähköjärjestelmissä sekä ymmärtää pääkohdat komponenttien käyttäytymisestä vaihtosähköpiirin kuormana.
Hannu Kauranen
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 op
20AI254
Tomi Salo
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, myös alansa yrityksiin liittyen
• reagoi keskustelukumppanin sanomisiin useimmiten ymmärrettävästi
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa pääpiirteittäin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää saatavilla olevia apuvälineitä esim. nettisanakirjat
. Opiskelija
• keskustelee sekä yleisistä että alaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
Opiskelija
• keskustelee sujuvasti sekä yleisistä että ammattialaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset sanat ja sanonnat
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
Elena Grigorova
Englanti
01.08.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
3 op
19AI252
10 - 40
Elena Grigorova
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
1 op
0-5
Hyväksytty: Opiskelija on laatinut harjoittelulle osaamistavoitteet, seuraa omaa työskentelyään ja raportoi harjoittelun sovitulla tavalla ja aikataulun mukaisesti. Harjoittelupaikan edustaja on hyväksynyt raportoinnin.
Hylätty: Opiskelijan harjoittelupaikan työtehtävissä ei noudateta Suomen lainsäädännön vaatimuksia, tait töiden vastuuhenkilöitä ei ole nimettynä. Raportointi on puutteellista tai niistä ei ilmene, miten harjoittelu on kehittänyt opiskelijan ammattillista osaamista.
Hannu Kauranen
Kaikki harjoitteluun liittyvä ohjeistus, tehtävänannot ja palautuslaatikot löytyvät ryhmän yhteiseltä Moodle-alustalta.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.01.2021 - 20.09.2021
8 op
20AI254
Aki Kortetmäki
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija on laatinut harjoittelulle osaamistavoitteet, seuraa omaa työskentelyään ja raportoi harjoittelun sovitulla tavalla ja aikataulun mukaisesti. Harjoittelupaikan edustaja on hyväksynyt raportoinnin.
Hylätty: Opiskelijan harjoittelupaikan työtehtävissä ei noudateta Suomen lainsäädännön vaatimuksia, tait töiden vastuuhenkilöitä ei ole nimettynä. Raportointi on puutteellista tai niistä ei ilmene, miten harjoittelu on kehittänyt opiskelijan ammattillista osaamista.
Hyväksytty: opiskelija on asettanut harjoittelulle oppimistavoitteet, hyväksyttänyt suunnitelman, seurannut ja dokumentoinut säännöllisesti osaamistavoitteiden saavuttamista, palauttanut raportoinnin ohjeiden mukaisesti. Opiskelijan harjoittelujakso on 3 työviikkoa päätoimista työskenetelyä. Opiskelija on osallistunut lsäännöllisesti lukuvuoden aikana järjestettyihin Yritys- ja messutilaisuuksiin ja ammatillisiin seminaareihin.
Hylätty: harjoittelulle ei ole asetettu oppimistavoitteita, harjoittelua ei ole raportoitu ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ei ole osallistunut yritys- ja messutilaisuuksiin tai ammatillisiin seminaareihin.
Juha-Pekka Vainio
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
10.02.2021 - 20.09.2021
5 op
19AI252
Juha-Pekka Vainio
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Insinööri (AMK), EQF 6
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset:
Linkki TAMKin www-sivujen hakuohjeisiin
Opiskelijan on mahdollista saada tunnistusta aiemmin hankitusta osaamisestaan.
Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Linkki Ammattikorkeakoululakiin ja asetukseen ammattikorkeakouluista.
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Linkki Ammattikorkeakoululakiin ja asetukseen ammattikorkeakouluista.
Koulutuksessa on päivätoteutuksessa kaksi suuntautumispolkua: sähköinen talotekniikka ja LVI-talotekniikka. Monimuotototeutuksissa järjestetään pääsääntöisesti vain toinen suuntautumispolku.
Opiskelija saavuttaa valmiudet toimia asiantuntijana suuntautumispolkunsa mukaisissa tehtävissä siten, että hän tuntee myös perusteet toisesta suuntautumispolusta sekä rakennustekniikasta.
1. vuositeema ”Tarve”
Ensimmäisen opintovuoden teemana on talotekniikka toimialaan tutustuminen,tekniikan alan perusosaamisen hankkiminen ja oman osaamistarpeidensa selvittäminen.
2. vuositeema ”Luonnos”
Toisena opintovuonna opintojen fokuksena on energiatehokas talotekniikka asuinkiinteistöissä ja toimiminen projektiryhmän jäsenenä.
3. vuositeema ”Toteutus”
Kolmannen opintovuoden opinnot liittyvät energiatehokkaisiin toimitiloihin, selville ottamisen -oppimisperiaatteen syventäminen ja vastuullinen toiminta erilaisissa ryhmissä.
4. vuositeema ”Käyttö- ja ylläpito”
Neljäntenä opintovuonna opinnot liittyvät talotekniikan käyttöön ja ylläpitoon sekä kokonaisuuksien hallintaan.
Kolmanteen ja neljänteen opintovuoteen on varattuna molempiin yksi opintokokonaisuus, jolla opiskelija suuntaa tai täydentää omaa opintopolkuaan. Niihin voidaan valita opintoja myös kv-vaihdossa tai työskentelyä yritysprojekteissa.
Koulutuksesta valmistuneet työskentelevät talotekniikan suunnittelijoina, urakoinnissa esimies- tai asiantuntijatehtävissä, laitevalmistuksessa ja -myynnissä, valvonta- ja viranomaistehtävissä sekä kiinteistöpäällikkötehtävissä. Alalla voi joko syventyä yhteen osa-alueeseen tai kehittyä laaja-alaiseksi asiantuntijaksi. Talotekniikan osaaja voi löytää työpaikan joko pienestä tai suuresta yrityksestä tai ryhtyä yrittäjäksi.
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. TAMKin yhteiset arviointikriteerit
Tarkemmat kriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
Linkki TAMKin tutkintosääntöön.
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Tutkintoon johtava päiväkoulutus (240 op) toteutetaan kokopäiväopintoina.
Monimuotokoulutus (240 op) toteutetaan n. kaksi kertaa kuukaudessa järjestettävinä lähijaoksoina sekä etäopintoina.
Opetussuunnitelman lähtökohtana oli v. 2009 aloitettu talotekniikan uusi koulutusohjelma, jonka opetussuunnitelma tehtiin laajassa yhteistyössä alan yritysten ja muiden toimijoiden kanssa.
Koulutuksessa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.