Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Opiskelija on tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Hän osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan tekniikan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Raportit sisältävät pieniä virheitä tai ovat muilta osin puutteellisia. Raportit eivät kokonaisuudessaan vastaa annettuja kirjallisen raportoinnin ohjeita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Opiskelija osaa raportoida mittaustulokset kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti siten, että raportissa on esitetty työn kannalta kaikki oleellinen. Raportista on muodostunut ehjä kokonaisuus.
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan tekniikan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Opiskelija osaa raportoida mittaustulokset hyvin ja selkeästi raportoinnin ohjeen mukaisesti. Raporteista on muodostunut ehjä, luettava ja käsitellyt aihealueet kattava kokonaisuus.
Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai kaikkia vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu.
Lauri Judin
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
3 op
20AI254
1 - 30
Lauri Judin
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Hyväksytty Harjoittelu vastaa vaatimustasoltaan tavoitteita. Harjoitteluun kuuluva dokumentointi on suoritettu hyväksytysti.
Hylätty: Harjoittelu ei ole vaatimustasoltaan verrattavissa talotekniikka-alan työmaatehtäviin tai avustaviin suunnittelu- tai projektinhoitotehtäviin ja/tai dokumentointi puutteellinen
Timo Lähteenmäki
Suomi
31.01.2022 - 01.09.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
8 op
20AI254
Timo Lähteenmäki
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Hyväksytty: opiskelija on asettanut oppimistavoitteet, harjoittelu on raportoitu ohjeiden mukaisesti ja esitelty seminaarissa. Harjoittelun laajuus on vähintään 8 työviikkoa. Opiskelija on osallistunut säännöllisesti lukuvuoden aikana yritys-, messu- ja seminaaritilaisuuksiin.
Hylätty: harjoittelulla ei ole oppimistavoiteita, sitä ei ole raportoitu ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ei ole osallistunut yritys-, messu- ja seminaaritilaisuuksiin.
Eero Kulmala
Suomi
01.02.2022 - 31.12.2022
01.12.2021 - 31.07.2022
12 op
19AI252
Eero Kulmala, Joel Tirkkonen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija tunnistaa ilmanvaihdon sovelluksiin liittyvät keskeiset äänitekniset suureet, yhtälöt, käsitteet ja määräykset. Näiden lisäksi opiskelija pystyy soveltamaan em. yhtälöitä yksinkertaisiin ilmanvaihdon ääniteknisiin laskutoimituksiin.
Opiskelija osaa kuvailla IV-järjestelmän keskeisiä komponetteja ja niiden toimintaa, osaa selittää IV-asioita ammattimaisesti ja osaa laatia ilmanvaihdon toimintakaavion ja laiteluettelon palvelurakennukseen.
Opiskelija pystyy hyödyntämään äänitekniikan, käsitteitä, määräyksiä, yhtälöitä ja äänilaskentaohjelmistoja yleisimpiin ilmanvaihdossa esiintyviin ääniteknisiin laskutehtäviin.
Opiskelija osaa kertoa ammattimaisesti IV-asioista, perustella laatimiensa IV-toimintakaavion ja laiteluettelon sisällön ja valintakriteerit ratkaisulleen eri näkökulmaista (mm. energiatehokkuus, käytettävyys). Opiskelija osaa käyttää laitevalmistajien mitoitusohjelmia työkalumaisesti. Opiskelija osaa määritellä ilmastointiin liittyviä kestävän kehityksen elementtejä.
Opiskelija soveltaa sujuvasti äänitekniikan käsitteitä, määräyksiä, yhtälöitä ja äänilaskentaohjelmistoja yleisimpiin ilmanvaihdossa esiintyviin ääniteknisiin laskutehtäviin.
Opiskelija osaa kertoa asiantuntevasti IV-asioista perustella laatimiensa IV-toimintakaavion ja laiteluettelon sisällön ja valintakriteerit ratkaisulleen useasta eri näkökulmasta kokonaisvaltaisesti. Opiskelija osaa käyttää laitevalmistajien mitoitusohjelmia monipuoisesti. Opiskelija osaa määritellä laajasti ilmastointiin liittyviä kestävän kehityksen elementtejä.
Jussi-Pekka Juvela
Sandberg Esa: Sisäilmasto ja Ilmastointijärjestelmät, osa 1 ja Ilmastointilaitoksen mitoitus, osa 2
Lisäluentoaineistot on esitetty Moodlessa.
Teorialuennot, vierasluennot, lasku- ja suunnitteluharjoitukset, äänimittaukset sekä arvioitavat opiskelijoiden pienryhmäopetustilaisuudet. Lisäksi mahdollinen laitetoimittajan järjestämä seminaari-iltapäivä; varmistuu myöhemmin.
Arvosana määräytyy osasuorituksista: 2 kpl välikokeita, tunti- ja laskuharjoitus- ja opetustehtävät
Osasuoritusten tarkempi painotus on esitetty kurssin aloituskalvoilla
Harjoitustyö palautetaan sovittuna palautuspäivänä arviointia siinä laajuudessa kuin mitä työ on ko. ajankohtana. Mikäli työ palautetaan vasta sovitun palautusajankohdan jälkeen (uusintakoepäivinä), arvosana on enintään 1.
Kaikki osasuoritukset on suoritettava hyväksytysti kurssin läpäisemiseksi.
Suomi
31.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 30.09.2021
5 op
19AI252
Antti Mäkinen, Jussi-Pekka Juvela
Opintojakso on suora jatko- ja täydennysopintojakso Ilmastointitekniikka 1- opintojaksolle.
Opintojakson aineistojen tallennuspaikkana opintojakson tiedottamiseen käytettään Moodle alustaa.
Kurssi liittyy harjoitustyön kautta seuraaviin LVI-talotekniikan kursseihin:
Lämmitys- ja energiatekniikan sovellukset (5T00EI02) ja Jäähdytys- ja kylmätekniikka (5T00EI00)
Kurssin vastuuopettaja on Jussi-Pekka Juvela
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdolliset AHOT-menettelyt ja hyväksiluvut tulee tehdä 3 viikon kuluessa opintojakson aloittamisen jälkeen.
Laitevalmistajiin ja heidän tuotteisiin tutustuminen.
Kummastakin osuudesta (IV-osuus, äänitekniikan osuus) on omat välikokeet.
Välikokeiden aikataulu sovitaan kummallakin osuudella erikseen.
Uusintatentit 2 kpl järjestetään talotekniikan yleisinä uusintapäivinä.
Harjoitustöiden palautusaika sovitaan kurssin aikana
Uusintakokeet alustavasti tammikuu/maaliskuu 2022
Opetustunteja noin 34 h opiskelijaopetusesityksineen sis tunti- ja kotiharjoitustehtävät ja tentit sekä itsenäistä opiskelua 101 h.
IV2 ja äänitekniikan osuudet etevät samanaikaisesti. IV 2 opinnot opettaa J-P J. ja äänitekniikan opinnot opettaa Antti M.
Hylätysti suoritettu koe ja/tai palauttamattomat harjoitus- ja opetustehtävät
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia Laplace-muunnoksia taulukoiden ja laskimen avulla sekä käyttää sitä tilanteissa, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Opiskelija osaa laskea jaksollisen funktion Fourier-kertoimia laskimen avulla. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää Laplace-muunnosta lineaaristen differentiaaliyhtälöiden ratkaisemiseen ja ymmärtää Fourier-sarjan jaksollisen funktion esittämisenä eri taajuisten aaltomuotojen summana. Opiskelija osaa perustella ratkaisut. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Hannu Kauranen
Oppimateriaalimonisteita:
* Ruokonen - Mäkinen: Differentiaaliyhtälöitä
• Timo Mäkelä, Insinöörin perusmatematiikka 2: Laplace-muunnokset
• Ulla Miekkala: Lineaariset järjestelmät
Opetusmonistetiedostot löytyvät myös Tabulasta
Tekniikan Kaavasto, Tammertekniikka; 2. tai uudempi painos
Symbolinen laskin TI-Nspire CX Cas tai vastaava
Lähi/etäopetus, itsenäinen opiskelu, harjoitukset ja kotitehtävät, videomateriaalit, tentti.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Kotitehtävistä on mahdollista saada 1 piste / palautuskerta, yhteensä 9 pistettä. Kokeen maksimipistemäärä 41 pistettä. Yhteispistemäärä on täten 50 pistettä.
Arvosana määräytyy kotitehtävien ja kokeen yhteispistemäärän perusteella seuraavasti:
0 pistettä, arvosana 0
12,5 pistettä, arvosana 1
20 pistettä, arvosana 2
27,5 pistettä, arvosana 3
35 pistettä, arvosana 4
42,5 pistettä, arvosana 5
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
3 op
20AI254
Jukka Suominen
Ennen tämän kurssin suorittamista opiskelijan oletetaan suorittaneen kurssit Differentiaalilaskenta ja Integraalilaskenta ja hallitsevan kyseisillä kursseilla opiskellut tiedot.
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
-
Koe 12.11.2021.
Uusintakokeet:
1. uusintakoe 08.12.2021, klo 18-21, etäkoe.
2. uusintakoe tammikuussa 2022, tarkempi aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin.
Uusintakokeeseen ilmoittaudutaan Pakissa. Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa kerran.
-
Opetusta 3 h / vko. Opiskelijan oletettu kokonaisajankäyttö 81 tuntia (27 tuntia / opintopiste)
Differentiaaliyhtälöt
Laplace-muunnos sovelluksineen
• erikoisfunktioita
• lineaarinen järjestelmä, siirtofunktio
• sovelluksia
Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet".
Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet".
Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet".
Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet".
Opiskelija osaa kuvata kylmäaineen kiertoprosessin ja lukea log p,h diagrammia ja käyttää kylmätekniikkaan liittyviä perusyhtälöitä. Opiskelija osaa laskea tavanomaisen rakennuksen jäähdytystarpeen yksinkertaisella menetelmällä ja mitoittaa jäähdytystehoa vastaavat jäähdytyslaitteet sekä kuvata erillaisten jäähdytysjärjestelmien toimintaperiaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa log p,h diagrammista saatuja arvoja ja Käyttää sovelletusti kylmätekniikkaan liittyviä perusyhtälöitä. Opiskelija osaa laskea rakenteisiin perustuvalla menetelmällä rakennuksen jäähdytystarpeen ja perustella jäähdytystehoa vastaavat jäähdytyslaiteen valinnan sekä mitoittaa erillaiset jäähdytysjärjestelmät.
Opiskelija osaa yhdistää jäähdytysjärjestelmän osana isompaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa huomioida ulkoiset tekijät jäähdytystehon laskemisessa.
Jussi-Pekka Juvela
Moodlessa jaettava materiaali
Oppikirjat:Kylmätekniikan osuus: Hakala, Kaappola, Kylmälaitoksen suunnittelu, 2005.
Jäähdytystekniikan osuus: Sandberg E, Ilmastointilaitoksen mitoitus, 2014
Muita kirjallisuutta Kaappola, Hirvelä, Jokela, Kianta: Kylmätekniikan perusteet, 2011 ja A. Aittomäki: Kylmätekniikka, 4.painos
Tuntiopetus, demonstraatiot, itseopiskelu, tunti- ja kotilaskut, harjoitustyö.
Suoritus arvioidaan asteikolla 0-5.
2 kpl välikokeita, laskuharjoitukset ja arvioitavat harjoitustyö.
Yksittäisiä välikokeita ei voi uusia. Tentillä voi korvata ainoastaan välikokeet
Arvioitavien tehtävien lisäksi kurssilla on tunti- ja kotitehtäviä mitkä arvioidaan hyväksytty/ hylätty menetelmällä
Kurssin läpäisyyn vaaditaan kaikkien osasuoritusten hyväksytty läpäisy.
Myöhässä palautettu harjoitustyöt arviointaan asteikoilla 0-1
Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivisuus tuntilla.
Osasuoritusten tarkempi painotus on esitetty kurssin aloituskalvoilla
Suomi
31.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 30.09.2021
5 op
19AI252
Jari Puranen, Jussi-Pekka Juvela
Esitietovaatimuksena Lämmitys- ja energiatekniikka-opintojakson hyväksytty suoritus tai vastaavat tiedot.
Kurssi liittyy harjoitustyön kautta seuraaviin LVI-talotekniikan kursseihin:
Lämmitys- ja energiatekniikan sovellukset (5T00EI02) ja Ilmastointitekniikka 2 ja äänitekniikka (5T00EI06)
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Kurssin voi suorittaa AHOTointi menettelyllä. AHOTointi koskee koko kurssin sisältöä, yksittäisiä osia ei voi AHOTtoida. Ahotointi hakemus tulee jättää kolme viikkoa kurssin aloituksen jälkeen.
Ahotointi testinä on kirjallinen osuus ja kurssilla suoritettava jäähdytysosuuden harjoitustyö
Ei ole
Kurssilla on 2 välikoetta, (kylmätekniikka ja jäähdytystekniikka). Kumpikin välikoe on suoritettava hyväksytysti.
Yksitäistä välikoetta ei voi uusia.
Uusintatentit 2 kpl järjestetään talotekniikan yleisinä uusintapäivinä.
Harjoitustöiden palautusaika sovitaan kurssin aikana
Opetustunteja noin 29 h sis. kenttäharjoitustyöt yms.
Välikokeet 2+2 h.
Kurssiin sisältyy itsenäistä opiskelua noin 106 h
Lähituntien aikataulutettu sisältökuvaus jaetaan opintojakson alussa.
Toiseen välikokeen sisältöön kuuluu kylmäaineprosessi ja siihen liittyvät asiat. Toiseen välikokeen sisältöön kuuluu jäähdytysjärjestelmät.
Kurssilla tehdään ks. kurssiin jäähdytystarpeen laskennat, jäähdytysjärjestelmän kuvaukset ja järjestelmäkaavio mitoituksineen.
Jäähdytysosuuden harjoitustyö liittýy keväällä suoritettavan Talotekniikan sovellusprojektin rakennukseen.
Välikoe tai tenttisuoritus tai vaaditut harjoitus tai tunti- ja kotitehtävät suorittamatta hyväksytysti
Opiskelija osaa puutteellisesti mitoittaa ja suunnitella asuinkiinteistön sähköverkon ja tehdä joitain vanhojen asuinkiinteistöjen sähköjärjestelmien uudistamisen ratkaisuvaihtoehtoja.
Opiskelija osaa mitoittaa ja suunnitella tavanomaisen asuinkiinteistön sähköverkon ja tehdä ohjeistuksien avulla vanhojen asuinkiinteistöjen sähköjärjestelmien uudistamisen ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa selvittää sähköjärjestelmien osuuden energiatehokkuusvaatimusten toteuttamisessa ja selvittää paikallisten pienvoimaloiden käyttömahdolllisuutta ja suunnitella kiinteistön sähköverkon myös pientuotantoon soveltuvaksi.
Opiskelija osaa perustellen mitoittaa ja suunnitella asuinkiinteistön sähköverkon ja tehdä soveltaen vanhojen asuinkiinteistöjen sähköjärjestelmien uudistamisen ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa selvittää sähköjärjestelmien osuuden energiatehokkuusvaatimusten toteuttamisessa ja selvittää paikallisten pienvoimaloiden käyttömahdolllisuutta ja suunnitella kiinteistön sähköverkon myös pientuotantoon soveltuvaksi. Osaa selvittää sähköjärjestelmien hankinta- ja käyttökustannuksia.
Satu Uusikauppila
SFS600 -käsikirjat ja muut erikseen osoitettavat materiaalit
Materiaalia Moodlessa
Kurssi koostuu luennoista (etä ja lähi), projektityöstä sekä erillistehtävistä.
Mahdollinen kohdekäynti rakennustyömaalla (korona-rajoitteet).
Luennot, itsenäinen opiskelu, projektityö, harjoitustehtävät, laskelmat. Tentti.
Harjoitustehtävät, sekä projektityö ovat pakollisia.
Tentti.
kts. tarkempi arviointiperuste kurssin Moodlesta.
Suomi
20.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 30.09.2021
5 op
20AI254
Aki Kortetmäki, Satu Uusikauppila
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
AHOT. Haettava 3 viikon kuluessa kurssin alkamisesta
Mahdollinen työmaakohdevierailu (korona-rajoitteet)
Tentti joulukuussa 2021. Päivä sovitaan tarkemmin kurssilla.
1. uusintakoe / korotus joulukuu 2021
2. uusintakoe / korotus tammikuu 2021
Tarkempi aikataulu kurssin moodlessa.
Ohjattua opetusta n. 40h, itsenäinen opiskelua ja etätyöskentely n. 95h
Suunnitteluharjoitustyö on palautettu kokonaisuudessaan. Suunnitelmat ovat kuitenkin puutteellisia esim. suunnitelmien perusteella ei pysty määrittämään taloteknisen toteutuksen hankintaa tai suunnitellut järjestelmät eivät ole toimivia. Suunnitteluprosessin eteneminen on ollut puutteellista.
Palautetut dokumentit on laadittu hyvin ja tehtävänannon mukaisesti. Suunnitelmien perusteella talotekniset hankinnat on määritettävissä ja järjestelmät on suunniteltu pääsääntöisesti toimiviksi. Suunnitteluprosessin eteneminen on ollut pääosin aikataulussa ja järjestelmällistä.
Opiskelija osaa dokumenteilla kuvata talotekniset hankinnat ja toimivat järjestelmät sekä on lisäksi tuonut suunnitelmiin oivaltavaa otetta tehtävänannon ulkopuolelta. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikkaa kokonaisuutena. Suunnitteluprosessi etenee sujuvasti, järjestelmällisesti ja aikataulussa.
Jussi-Pekka Juvela
Suomi
10.01.2022 - 31.05.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 op
19AI252
Joel Tirkkonen, Jussi-Pekka Juvela
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija tunnistaa lämmönsiirron ja virtausopin peruskäsitteitä.
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia virtaus- ja lämpöteknisiä laskelmia
Opiskelija osaa soveltaa lämmönsiirron ja virtausopin käsitteitä käytännön LVl-teknisiin ongelmiin.
Opiskelija osaa tehdä soveltavia virtausteknisiä laskelmia
Opiskelija hallitsee lämmönsiirron ja virtausopin käsitteet ja laskentaperiaatteet.
Opiskelija osaa myös soveltaa niitä sujuvasti eri tavoin käytännön LVl-teknisissä ongelmissa ja laskelmissa.
Eero Kulmala
Moodlessa jaettava materiaali
Teoriaopetus ja laskuharjoitukset
Kirjallinen lopputentti joka sisältää laskuja ja teoriakysymyksiä.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 op
20AI254
Eero Kulmala
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
AHOT - menettelystä sovittava opettajan kanssa.
Työelämä odottaa opiskelijoiden omaksuvan opintojakson asiasisällön osana AMK - opintojaan.
Ilmoitetaan opintojakson aikana.
30h lähiopetusta
100h itsenäistä työskentelyä.
OPS:n mukainen
OPS:n mukainen
OPS:n mukainen
OPS:n mukainen
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien LVI-tekniikan asennusmenetelmien työskentelytavat. Opiskelija osaa tehdä tarvittavat hankintasuunnitelman urakkalaskenta-aineiston perusteella. Opiskelija kertoo pääpiirteittäin rakennuksen luovutusvaiheessa suoritettavien tarkastusten sisällön.
Opiskelija tunnistaa kattavasti erilaisia LVI-tekniikan asennusmenetelmiä ja osaa määritellä eri työvaiheiden ajoituksen osana rakennusurakkaa. Opiskelija osaa tehdä LVI-tekniikan hankintasuunnitelman. Opiskelija osoittaa tietävänsä rakennuksen luovutusvaiheen tarkastuksien sisällön ja hahmottaa niiden aikataulutarpeen sekä tarvittavan resursoinnin.
Opiskelija osaa valita ja aikatauluttaa asennus- ja työskentelytavat osana rakennusurakan kokonaisuutta. Opiskelija osaa laatia LVI-tekniikan hankintasuunnitelman toimitusajat huomioiden ja yhdistää hankinnat työmaan aikatauluihin ja kokonaishallinnointiin. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa LVI-tekniikan luovutusvaiheen toiminnot.
Joel Tirkkonen
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 op
19AI252
Antti Virta, Joel Tirkkonen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija tunnistaa lämmitysjärjestelmän valintaan vaikuttavat keskeiset käsitteet ja erilaisten lämmitysjärjestelmien mitoittamisen perusteita. Opiskelija osaa kuvata energiamarkkinoiden eri osapuolia.
Opiskelija tunnistaa lämmitysjärjestelmän valintaan vaikuttavat keskeiset taustatekijät ja selvittää valinnan vaikutuksia rakennuksen energiankulutukseen ja energian hankintaan. Opiskelija osaa mitoittaa erilaisia lämmitystaparatkaisuja.
Opiskelija osaa kuvailla rakennuksen lämmityksen ja energianhankinnan kokonaisuutena ja niiden kytkeytymisen rakennuksen käyttöön ja olosuhteisiin sekä tehdä energiahankinnan vertailuja.
Antti Mäkinen
Luentomateriaalit, harjoitustehtävät
Luento-opetus, laskuharjoitukset, ryhmäharjoitukset, projektityö, väliseminaari. Lisäksi vierailijaluentoja ja laitetoimittajan esittely.
Arvosana määräytyy osasuorituksista. Osasuoritusten tarkempi erittely, löytyy moodlen kautta jaetuista johdantokalvoista.
Suomi
01.08.2021 - 17.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 op
19AI252
Antti Mäkinen, Joel Tirkkonen
Kurssi liittyy harjoitustyön kautta seuraaviin LVI-talotekniikan kursseihin:
Ilmastointitekniikka 2 ja äänitekniikka (5T00EI06) ja Jäähdytys- ja kylmätekniikka (5T00EI00)
Kurssin vastuuopettaja on Antti Mäkinen
Opintojakson tarkempi toteutustapa ja aikataulu selviää moodlen kautta jaettavista johdantokalvoista.
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdolliset AHOT-menettelyt ja hyväksiluvut tulee tehdä 3 viikon kuluessa opintojakson aloittamisen jälkeen.
-
Tentti järjestetään viikolla 50 TAMKilla. Uusintatentit järjestetään talotekniikan yleisissä uusintatilaisuuksissa kevään 2022 aikana, mikäli mahdollista.
-
Tasaisesti syyslukukauden aikana. Ryhmätehtäviin tarvetta panostaa aikataulun mukaisesti koko syksyn ajan.
Energiamarkkinat, energiaselvitys, lämmöntarveluku, lämmitysjärjestelmän valinta, lämpöpumput, kattilat, aurinkolämmitys, energiamallinnus.
Opiskelija on tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Raportit sisältävät pieniä virheitä tai ovat muilta osin puutteellisia. Raportit eivät kokonaisuudessaan vastaa annettuja kirjallisen raportoinnin ohjeita.
Raporteissa olevat virheet ovat vähäisiä. Opiskelija osaa käyttää tekstinsä tukena kuvia, taulukoita ja kaavoja. Opiskelija osaa esittää oikein mittausten perusteella saamansa lopputulokset virherajoineen. Kielellisesti teksti on pääosin virheetöntä. Raportit vastaavat annettuja kirjallisen raportoinnin ohjeita.
Harjoitustöiden raportit vastaavat annettuja kirjallisen raportoinnin ohjeita. Opiskelija on osoittanut niissä syvällisemmän perehtyneisyytensä. Opiskelija osaa pohtia mittauksen onnistumisia. Opiskelija on liittänyt harjoitustöiden aiheet ja lopputulokset myös omaan tekniikan alaansa.
Hylätty: Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai kaikkia vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu.
Hannu Kauranen
Arminen, Mäkelä,Mäkinen,Puhakka,Vierinen: Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka.
Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai Taulukot, MAOL.
TAMKin raportointiohje, löytyy Intrasta ja Moodlesta
Lisäohjeita ja tarkempi aikataulu on Moodlessa.
Lähiopetus&etäopetus, laboratoriotyöskentely, työparityöskentely, kirjallinen raportointi
Opintojaksossa on yhdistetty fysikaaliset mittaukset ja niihin liittyvien matemaattisten menetelmien ja raportoinnin opetus.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella. Arviointiperusteet on esitetty Moodlessa arviointilomakkeessa. Osallistuminen lähiopetukseen kaikille tunneille on pakollista.
Mittaukset ja raportointi suoritetaan työpareina.
Mittaus 1: Suoritettava ja raportoitava hyväksytysti.
Mittaus 2: Arvioidaan asteikolla 0-5
Mittaus 3: Arvioidaan asteikolla 0-5
Opintojakson arvosana pohjautuu mittausten 2 ja 3 arvosanojen keskiarvoon.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
3 op
20AI254
Lauri Judin, Jukka Suominen, Mari Touronen, Marja-Liisa Timperi, Pasi Arvela
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole.
Mittauksia 9 h
Ohjausta 18 h
Itsenäinen opiskelu n. 45 h
Yhteensä n. 72 h
Jaksotus lukujörjestyksessä ja Moodlessa.
Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai kaikkia vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu tai hyväksytty.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Raportit saattavat kuitenkin sisältää pieniä virheitä tai olla muilta osin puutteellisia. Raportit eivät vastaa kunnolla TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Raporteissa olevat mahdolliset virheet ovat hyvin vähäisiä. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä tekstinsä tukena. Opiskelija osaa esittää mittausten perusteella saamansa tulokset epävarmuuksineen oikein. Kielellisesti teksti on pääosin virheetöntä. Raportit vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Opiskelija pystyy osoittamaan perehtyneensä töiden aiheisiin opettajan jakamaa materiaalia syvällisemmin. Opiskelija osaa pohtia mittauksen onnistumista ja liittää sen omaan alaansa esimerkiksi jonkin sovelluksen kautta.
Opiskelija osaa kuvata rakennusautomaatiojärjestelmän merkitystä pääpiirteissään osana talotekniikkaa ja tunnistaa rakennusautomaatiojärjestelmässä käytettäviä laitteita sekä tulkita järjestelmään liittyviä dokumentteja. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisen taloteknisen prosessin säätökaavion.
Opiskelija osaa laatia tavanomaisen LVI-prosessin säätökaavion ja toimintaselostuksen ja kuvata sen vaatiman rakennusautomaatiojärjestelmän rakenteen ja laitteet. Opiskelija osaa luoda rakennusautomaatiojärjestelmään liittyviä dokumentteja suunnitteluohjeita noudattaen. Opiskelija ymmärtää prosessin vahvistuksen ja aikavakion merkityksen.
Opiskelija osaa soveltaa käsiteltyjä aiheita ja ottaa huomioon tilojen käyttötarkoituksen ja niille asetetut tavoitteet määritellessään prosessiin liittyviä toimintoja. Opiskelija osaa hyödyntää järjestelmien tarjoamia mahdollisuuksia ja soveltaa niitä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelija osaa virittää PI-säätimen.
Hannu Kauranen
Materiaali käsittää luentokalvoja sekä erilaisia ST-, LVI- ja KH-kortteja, suunnitteluohjeita ja muita yleisesti saatavilla olevia ohjeita ja määräyksiä. Toteutuksella käytettävä luentomateriaali jaetaan Moodle-oppimisympäristöissä. Lisäksi opiskelijan oletetaan kykenevän itsenäiseen tiedonhankintaan esimerkiksi kortistojen osalta. Osa aineistosta voi olla englanninkielisiä.
Luento-opetusta, ohjattua harjoitustöiden tekemistä sekä opiskelijoiden pitämiä esityksiä. Käydään tutustumassa TAMK:n teknisiin tiloihin rakennusautomaation näkökulmasta (koronavarauksin). Opiskelijalta edellytetään myös huomattavaa panostamista itsenäiseen tiedonhankintaan ja työskentelyyn.
Kurssilla opiskelijat suorittavat harjoitustehtäviä pienryhmissä. Harjoitustehtävien palautukset ovat julkisia myös muille opiskelijoille ja opiskelijat myös esittelevät palautuksiaan. Esitettävät palautukset valitaan arpomalla kullakin esityskerralla erikseen.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 op
19AI252
Sakari Uusitalo
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojaksoon voi suorittaa AHOT-menettelyllä suorittamalla opettajan määrittämän harjoitustehtävän ja osallistumalla kokeeseen.
Kurssiin kuuluville harjoitustehtäville määritellään aina palautuspäivä, mihin mennessä kukin tehtävä tulee palauttaa. Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat negativiisesti kurssin arviointiin. Yli kolme myöhästynyttä palautusta johtaa kurssin hylkäämiseen. Lopullinen DL palautuksille on 15.4., jolloin kaikkien palautusten tulee olla tehtynä ja jonka jälkeen palautuksia ei enää oteta vastaan. Mikäli jokin tehtävä vaatii täydentämistä tulee korjatun tehtävän palauttamisesta sopia erikseen opettajan kanssa.
n. 40-50 tuntia lähitunteja, jotka sisältävät luentoja sekä ohjattua harjoitustöiden tekemistä.
n. 85 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua ja työtä.
Automaatiojärjestelmä rakennuksessa, lämmityksen automaatio, järjestelmän dynamiikka ja askelvaste, erillisjärjestelmät, ilmastoinnin automaatio, tilaohjausjärjestelmät.
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä ajallaan tai tehtävät ovat selkeästi puutteelliset.
Opiskelija osaa lukea rakennusautomaatiojärjestelmään liittyviä dokumentteja. Opiskelija tuntee auttavasti LVIS-prosessien toimintaa ja osaa määritellä prosessin toiminnan kannalta oleelliset kenttälaitteet ja liitynnät rakennusautomaatiojärjestelmään. Opiskelijan laatimien suunnitteludokumenttien laadinta perustuu pitkälti mallin perusteella tehtävään kopiointiin.
Opiskelija osaa itse tuottaa rakennusautomaatiojärjestelmän suunnitteludokumentteja ja itse kirjoittaa säädettävän ja ohjattavan prosessin toimintaselostuksen. Opiskelija osaa hyödyntää tilaajan laitemerkintäohjetta dokumentoinnissa. Opiskelija osaa määritellä rakennuksen kokonaisuuden kannalta vaadittavan automaatiojärjestelmän rakenteen ja tarvittavat laitteet. Opiskelija osaa valita sopivan kokoisen säätöventtiilin. Suunnittelutyössä käytetään mallidokumentteja, mutta opiskelija osaa soveltaa niitä tilanteen mukaan.
Opiskelija ymmärtää hyvään arvosanaan liittyvien asioiden lisäksi säätöön liittyvien tunnuslukujen merkityksen taloteknisissä prosesseissa. Opiskelija ymmärtää tarpeenmukaisten ohjausten merkityksen rakennuksen toiminnan ja energiatehokkuuden kannalta ja osaa soveltaa rakennusautomaatiota tarpeenmukaisten ohjausten toteuttamiseen.
Opiskelija tunnistaa järjestelmään liittyviä komponentteja ja osaa nimetä niitä. Opiskelija ymmärtää mikä on rakennusautomaatiojärjestelmän merkitys kiinteistölle. Opiskelija tunnistaa yleisimmät kenttäväylästandardit.
Opiskelija ymmärtää rakennusautomaatiossa käytettävien kenttälaitteiden yleiset ominaisuudet. Opiskelija osaa valita rakennusautomaatiojärjestelmissä käytettävät kenttälaitteet ja järjestelmälaitteet niille asetettujen vaatimusten perusteella. Opiskelija osaa kuvailla yleisimpien kenttäväylästandardien vaatimuksia.
Opiskelija osaa määritellä itse kenttälaitteille ja järjestelmälaitteille asetettavia vaatimuksia. Opiskelija osaa määritellä laitteiden ja kiinteistön järjestelmien integroimiselle asetettavat vaatimukset.
Sakari Uusitalo
Toteutuksella käytettävä opetusmateriaali jaetaan Moodle-oppimisympäristöissä. Materiaali käsittää luentokalvoja sekä erilaisia ST-, LVI- ja KH-kortteja ja muita yleisesti saatavilla olevia ohjeita ja määräyksiä.
Osa aineistosta voi olla englanninkielisiä.
Luento-opetus sekä harjoitustehtäviä. Käydään tutustumassa TAMK:n teknisiin tiloihin rakennusautomaation näkökulmasta. Opiskelijalta edellytetään myös itsenäistä opiskelua.
Hyväksytty suoritus arvioidaan arvosana-asteikolla 1-5. Arvosana 0 merkitsee hylättyä suoritusta. Opintojakso arvioidaan harjoitustehtävällä. Harjoitustehtävässä opiskelijan tulee osata määritellä ja dokumentoida määritellyn prosessin vaatiman automaatiojärjestelmän. Harjoitustyö tulee palauttaa, siinä kunnossa kuin se on, yhteisesti sovittuun päivämäärään mennessä. Mikäli harjoitustyö vaatii korjauksia tai täydennyksiä, tulee korjattu harjoitustyö palauttaa sovittuun uusintapäivään mennessä. Tämän jälkeen harjoitustöitä ei oteta vastaan ja kurssista tulee hylätty arvosana.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 op
19AI252
Sakari Uusitalo
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojaksoon voi suorittaa AHOT-menettelyllä suorittamalla opettajan määrittämän harjoitustehtävän ja osallistumalla toteutuksen kokeeseen.
Opintojakson kokeen ajankohta sovitaan tarkemmin myöhemmin. Hylätty koe on mahdollista uusia kahdesti. Arvosanaa voi yrittää korottaa kerran.
Opintojaksoja käsiteltävien asioiden opiskeluun on varattu 81 tuntia, joista lähiopetustunteja on n. 24-30 ja itsenäistä opiskelua n. 57. Lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoa, lukuunottamatta opettajan erikseen määrittelemiä harjoitustehtäväkertoja.
Rakennusautomaatiojärjestelmien tarkoitus ja rooli osana talotekniikka. Säädettävät ja ohjattavat prosessit. Rakennusautomaatiojärjestelmien rakenne, yleisimmät tiedonsiirtomenetelmät ja rakennusautomaation dokumentointi. Järjestelmissä käytettävät laitteet ja niiden asentaminen. Rakennusautomaatiojärjestelmän urakointi ja merkitys kiinteistön ylläpidossa.
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.
Opiskelija tunnistaa järjestelmään liittyviä komponentteja ja osaa nimetä niitä. Opiskelija ymmärtää mikä on rakennusautomaatiojärjestelmän merkitys kiinteistölle. Opiskelija tunnistaa yleisimmät kenttäväylästandardit.
Opiskelija ymmärtää rakennusautomaatiossa käytettävien kenttälaitteiden yleiset ominaisuudet. Opiskelija osaa valita rakennusautomaatiojärjestelmissä käytettävät kenttälaitteet ja järjestelmälaitteet niille asetettujen vaatimusten perusteella. Opiskelija osaa kuvailla yleisimpien kenttäväylästandardien vaatimuksia.
Opiskelija osaa määritellä itse kenttälaitteille ja järjestelmälaitteille asetettavia vaatimuksia. Opiskelija osaa määritellä laitteiden ja kiinteistön järjestelmien integroimiselle asetettavat vaatimukset.
Opiskelija tunnistaa järjestelmään liittyviä komponentteja ja osaa nimetä niitä. Opiskelija ymmärtää mikä on rakennusautomaatiojärjestelmän merkitys kiinteistölle. Opiskelija tunnistaa yleisimmät kenttäväylästandardit.
Opiskelija ymmärtää rakennusautomaatiossa käytettävien kenttälaitteiden yleiset ominaisuudet. Opiskelija osaa valita rakennusautomaatiojärjestelmissä käytettävät kenttälaitteet ja järjestelmälaitteet niille asetettujen vaatimusten perusteella. Opiskelija osaa kuvailla yleisimpien kenttäväylästandardien vaatimuksia.
Opiskelija osaa määritellä itse kenttälaitteille ja järjestelmälaitteille asetettavia vaatimuksia. Opiskelija osaa määritellä laitteiden ja kiinteistön järjestelmien integroimiselle asetettavat vaatimukset.
Sakari Uusitalo
Toteutuksella käytettävä opetusmateriaali jaetaan Moodle-oppimisympäristöissä. Materiaali käsittää luentokalvoja sekä erilaisia ST-, LVI- ja KH-kortteja ja muita yleisesti saatavilla olevia ohjeita ja määräyksiä.
Osa aineistosta voi olla englanninkielisiä.
Luento-opetus sekä harjoitustehtäviä. Käydään tutustumassa TAMK:n teknisiin tiloihin rakennusautomaation näkökulmasta. Opiskelijalta edellytetään myös itsenäistä opiskelua.
Hyväksytty suoritus arvioidaan arvosana-asteikolla 1-5. Arvosana 0 merkitsee hylättyä suoritusta. Opintojakso arvioidaan harjoitustehtävillä ja tentillä.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 op
20AI254
Sakari Uusitalo
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opintojaksoon voi suorittaa AHOT-menettelyllä suorittamalla opettajan määrittämän harjoitustehtävän ja osallistumalla toteutuksen kokeeseen.
Harjoitustehtävät tulee olla palautettuna kurssin loppuun mennessä tai erikseen tehtävän annossa annettuun päivämäärään mennessä. Tentin ajankohta sovitaan kurssin aikana.
Opintojaksoja käsiteltävien asioiden opiskeluun on varattu 81 tuntia, joista lähiopetustunteja on n. 24-30 ja itsenäistä opiskelua n. 57. Lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoa, lukuunottamatta opettajan erikseen määrittelemiä harjoitustehtäväkertoja.
Rakennusautomaatiojärjestelmien tarkoitus ja rooli osana talotekniikka. Säädettävät ja ohjattavat prosessit. Rakennusautomaatiojärjestelmien rakenne, yleisimmät tiedonsiirtomenetelmät ja rakennusautomaation dokumentointi. Järjestelmissä käytettävät laitteet ja niiden asentaminen. Rakennusautomaatiojärjestelmän urakointi ja merkitys kiinteistön ylläpidossa.
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.
Opiskelija tunnistaa järjestelmään liittyviä komponentteja ja osaa nimetä niitä. Opiskelija ymmärtää mikä on rakennusautomaatiojärjestelmän merkitys kiinteistölle. Opiskelija tunnistaa yleisimmät kenttäväylästandardit.
Opiskelija ymmärtää rakennusautomaatiossa käytettävien kenttälaitteiden yleiset ominaisuudet. Opiskelija osaa valita rakennusautomaatiojärjestelmissä käytettävät kenttälaitteet ja järjestelmälaitteet niille asetettujen vaatimusten perusteella. Opiskelija osaa kuvailla yleisimpien kenttäväylästandardien vaatimuksia.
Opiskelija osaa määritellä itse kenttälaitteille ja järjestelmälaitteille asetettavia vaatimuksia. Opiskelija osaa määritellä laitteiden ja kiinteistön järjestelmien integroimiselle asetettavat vaatimukset.
Opiskelija tunnistaa yleisimpiä rakenteita, mutta osaa kuvailla talotekniikan liittymistä niihin suppeasti. Hän nimeää rakennushankkeen osapuolia, mutta niiden tehtäviä ja työmaaorganisaatioita vajavaisesti.
Opiskelija on tutustunut opintojakson kirjallisiin aineistoihin. Opiskelija tuottaa harjoitustehtävät hyödyntäen kurssilla jaetun materiaalin lisäksi kirjallisuudesta ja verkkoaineistoista saataville olevaa tietoa sekä käyttää alan käsitteistöä pääosin tarkoituksenmukaisesti. Harjoitustehtävät on palautettu ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa yleisimpiä rakenteita ja niiden yhteensovittamista talotekniikan kanssa. Hän kuvaa rakennushankkeen osapuolia, niiden tehtäviä ja työmaaorganisaatioita laajasti.
Opiskelija osaa kuvailla kaavoituksen ja maankäytön merkitystä talotekniikan ratkaisuihin sekä vaadittavia lupamenetelyitä.
Opiskelija on tutustunut opintojakson kirjallisiin aineistoihin. Opiskelija tuottaa harjoitustehtävät hyödyntäen kurssilla jaetun materiaalin lisäksi kirjallisuudesta ja verkkoaineistoista saataville olevaa tietoa sekä käyttää alan käsitteistöä hyvin. Harjoitustehtävät on palautettu ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija edellisen lisäksi vertailee rakennushankkeen ja työmaasuunnittelun erilaisia toteutusmuotoja talotekniikan näkökulmasta . Hän tuo esiin erilaisia vaihtoehtoja rakenteiden ja talotekniikan yhteensovittamiseen.
Timo Lähteenmäki
Luentoaineisto ja RT-kortiston lähteet
Opetuskeskustelu, harjoitukset, harjoitustyöt, kotitehtäviä, tentti ja lähi- sekä etäopetus
Toteutuksella on kaksi lehtoria: Tero Markkanen ja Heikki Saarenpää
Markkanen
Jakson arviointi asteikolla 1-5.Rakennushankkeen kustannushallinta ja tuotannon sekä suunnittelu osiot: harjoitustyöt muodostavat arvosanan painotuksella 50%/ 50% ja muodostavat kokonaisarvosanasta 50 %
Rakenteiden osio muodostaa 50 % kokonaisarvosansta.
Saarenpää
Jakson arviointi asteikolla 1-5
Tenttiosaaminen, kotitehtävien teko, harjoitustyö ja aktiivisuus muodostavat kokonaisarvosanan.
Molempien opettajien arvosana muodostaa kurssin kokonaisarvosanan.
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 op
20AI254
Heikki Saarenpää, Tero Markkanen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Harjoitustyöt/Markkanen
Markkanen
Käsiteltävät asiat kustannuslaskennan ja tuotannon käytännön tehtäviä, harjoitustyöt todellisesta kohteesta
Saarenpää
Käsiteltävät asiat käytännön rakennetehtävinä, harjoitustyö ja kotitehtävät todellisista kohteista
Mikäli tentti pidetään, niin erikseen sovittavana ajankohtana lähiopetustuntien aikana (Markkanen)
Tentti pidetään ja sovitaan erikseen luentojen alussa (Saarenpää)
Ei ole
Lähi- ja etätunteja 56,muu on opiskelijan itsenäistä työskentelyä
Markkanen
Alustava ajankäyttö:
1. Rakennushankkeen kustannushallinta:
-johdanto, termit, käsitteet
-hankkeen osittelu ja nimikkeistöt ja kustannushallinnan vaiheet
- tavoitehinta-arvio
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
2.Rakennushankkeen tuotannon ohjaus ja suunnittelu
-rakennushankkeen tuotannonohjausjärjestelmän rakenne ja periaatteet
-aikataulutekniikat
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
Saarenpää
Rakennushanke
-kaavoitus, rak.lupa, tontti, maanrakennus
Rakenteiden periaatteet;
-pientalo, kerrostalo, toimisto ja liikerakennukset sekä hallit
-rakenteiden kehitys
-elementtirakentaminen
-rakenteiden rak.fys toimintaa
-piharakentaminen ja infrarakentaminen
Hylätty harjoitustyö ja tentti. Osallistumisprosentti alle 30 %.
Tarkennetaan tarvittaessa kurssin alussa molempien opettajien toimesta.
Markkanen
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten eri kustannuslaskennan menetelmien peruskäytön ja hallitsee kustannuslaskennan menetelmien perusteet.
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten aikataulutekniikoiden perusteet ja hallitsee aikataulusovelluksen perusteet.
Saarenpää
Opiskelija tunnistaa rakentamisen prosessin (kaavoitus, rak.lupa).
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan (statiikka, rak.fys.) pääkohdat ja osaa piirtää rakennepiirustuksia luonnostellen.
Harjoitustyö on tehty alustavan luonnostasoisesti ja kotitehtävistä on tehty 50%.
Markkanen
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa kustannuslaskennan menetelmiä alustavassa budjetoinissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös luoda tavoitehinta-arvioita.
Opiskelija osaa soveltaa aikataulutekniikoita erilaisissa haastavissa aikataulutustilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös käyttää oikeaa aikataulutasoa ja tarkuutta tilanteen mukaan.
Saarenpää
Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää rakentamisen prosessin.
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan (statiikka, rak.fys.) detaljitasolla ja ymmärtää rakennetekniikan kehityksen.
Harjoitustyö on tehty luonnostasoisesti ja kotitehtävistä on tehty 67%.
Markkanen
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.
Opiskelija osaa myös tehdä riittävän tarkat kustannuslaskelmat tavoitehinta-arvio tasolla sekä hallitsee sen toteutus prosessin.
Opiskelija osaa myös tehdä realistiset aikataulut sekä hallitsee rakennustuotannon ohjauksen prosessin yleisaikataulutasolla.
Saarenpää
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää ja osin tuottaa rakentamisen prosessin asiakirjoja.
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan detaljitasolla ja osaa soveltaa tietojaan.
Opiskelija hallitsee rakennetekniikan kehityksen ja ymmärtää sen vaikutukset mm. korjauskohteissa.
Harjoitustyö on tehty rakennepiirustuksena ja kotitehtävistä 80%.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.
Katri Kallinen
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
17.11.2021 - 31.01.2022
2 op
20AI254
Katri Kallinen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.
Katri Kallinen
Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Promentor-nettisivut
Verkkotehtävät Moodlessa
Lähiopetus / etäopetus lukujärjestyksen mukaan, harjoitukset, kielioppitesti, kirjallinen koe), suullinen koe (ryhmäkeskustelu), itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti
Asteikko 0-5. Kielioppitesti (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe. Moodleen palautettavat tehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa arvosanan Pakkiin.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
17.11.2021 - 31.01.2022
2 op
20AI254
Katri Kallinen
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
1 op
0-5
Näyttökoe (Katri Kallinen)
Kielioppitesti 14.2. - 20.2. (vko 7), 1. uusinta ma 21.3. - su 27.3. (vko 12)
Kirjallinen koe pe 29.4.
Suullinen koe pe 6.5. ja pe 13.5.
Uusinnat / korotus pe 20.5.
2 + 2 op = 54 h + 54 h
Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin kertaus + kielioppitesti.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.
Opiskelija osaa tehdä erilaisiin korjausrakentamisen kohteisiin liittyviä LVIS suunnitelmia, mutta ne ovat suppeita, osin vajavaisia ja yhteensovittamisessa on puutteita.
Hän tunnistaa vanhoja tavanomaisia asennustapoja, -materiaaleja ja -tekniikoita.
Opiskelija työskentelee yhteistoiminnallisesti ja eettisesti eri sidosryhmien kanssa. Hän on raportoinut työskentelystä pääosin sovitun aikataulun mukaisesti.
Opiskelija osaa tehdä erilaisiin korjausrakentamisen kohteisiin liittyviä LVIS suunnitelmia yhteensovittaen ne muun suunnittelun kanssa.
Hän tunnistaa ja kuvailee vanhoja asennustapoja, -materiaaleja ja -tekniikoita.
Opiskelija työskentelee aloitteellisesti, yhteistoiminnallisesti ja eettisesti eri sidosryhmien kanssa. Hän on raportoinut työskentelystä sovitun aikataulun mukaisesti.
Opiskelija on toiminut aktiivisesti ja ammattimaisesti ryhmässä. Hän on dokumentoinut työnsä perustellusti ja suunnittelutyökaluja hyvin käyttäen.
Opiskelija on ollut toiminut ammattimaisesti ja vastuullisesti ryhmän jäsenenä. Hänen työnsä sisältää laajaa pohdintaa ja on toteutettu laadukkaasti. Opiskelija osaa kuvailla talotekniikan ratkaisuista korjausrakentamiskohteissa yhteensopivana kokonaisuutena.
Jussi-Pekka Juvela
Moodlessa jaettu materiaali, RT-kortistot, kurssilla tehty toiminta-ohje (OPAS)
Kurssin aihealueita käsitellään luentojen, harjoitustehtävien, seminaariesitysten, excursioiden sekä keskustelujen avulla.
Tentti, vaikutus kokonaisarviointiin 40%
Talotekniikan korjausrakentamisoppaan laatiminen, vaikutus kokonaisarviointiin 30%
Ryhmän tuntitehtävien laadinta ja esittely, vaikutus kokonaisarviointiin 30%
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
01.12.2021 - 31.01.2022
5 op
19AI252
Timo Lähteenmäki, Kalle Tammi, Jani Hietakangas, Jussi-Pekka Juvela
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Aiemmin hankitun osaamisen todentaminen haettava 3 viikon kuluessa kurssin alkamisesta.
Vierasluennoitsijat ja excursiot (mikäli mahdollista)
alustavasti tentti viikolla 18 (6.5.2022) aika varmistuu myöhemmin. Tenttiaika näkyvissä moodlessa.
Uusintatentit
1. uusinta Tate toukokuun uusintapäivä
2. uusinta Tate kesäkuun uusintapäivä
Tarkempi ajankäyttö määritellään kurssin alussa.
Käydään kurssin alussa läpi. Tarkemmat tiedot kurssin moodlessa
OPS:n mukaan
OPS:n mukaan
OPS:n mukaan
OPS:n mukaan
Suomi
31.08.2021 - 31.07.2022
02.07.2021 - 30.08.2021
31 op
AVOINAMK
0 - 7
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
31 op
0-5
Suomi
24.08.2021 - 31.07.2022
25.07.2021 - 23.08.2021
60 op
0 - 2
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
24.08.2021 - 31.07.2022
25.07.2021 - 23.08.2021
60 op
AVOINAMK
0 - 2
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija on tehnyt ja palauttanut sovitun aikataulun mukaisesti opintojakson oppimistehtävät, mutta ne on toteutettu suppeasti tai osin puutteellisesti.
Opiskelija osaa nimetä rakentamisen keskeiset osapuolet ja rakentamisen vaiheet.
Opiskelija osaa tehdä aikataulusuunnittelua ja tehdä pienimuotosta tarjousten hinnoittelua.
Opiskelija kuvailee tuoteturvallisuudenperusteita mutta niiden soveltaminen on suppeaa.
Opiskelija on tehnyt ja palauttanut sovitun aikataulun mukaisesti oppimistehtävät ja ne on tehty tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa kuvailla rakennushankkeen eri osapuolten roolia ja vertailla rakennushankkeen eri toteutusmuotoja.
Opiskelija osaa vertailla eri taloteknisten tuotteiden hankintaan ja tuoteturvallisuuteen liittyviä näkökulmia. Hän osaa selvittää ja vertailla alansa tuotteiden hankintahintoja ja hinnoitella tuotteita ja taloteknisiä ratkaisuja ottaen huomioon yritystoiminnan lähtökohdat.
Opiskelija on tehnyt ja palauttanut sovitun aikataulun mukaisesti oppimistehtävät ja ne on tehty tavoitteiden syvällisemmin.
Opiskelija osaa kuvailla rakennushankkeen eri toteutusmuotojen vaikutuksia talotekniikka-alan toimijoiden rooliin rakennushankkeessa.
Opiskelija osaa vertailla eri taloteknisten ratkaisujen hankintaan ja tuoteturvallisuuteen liittyviä näkökulmia laajasti. Hän osaa tehdä eri ratkaisujen kokonaiskustannusvertailuja.
Opiskelija osaa hyödyntää projektihallintatyökaluja oman toimintansa suunnitteluun ja seurantaan.
Joel Tirkkonen
Opintojaksolla pilotoidaan uutta aiheeseen kehitettyä verkko-opiskeluaineistoa ja siihen liitettyjä oheisaineistojen käyttöä. Opinnot edellyttävät, että opiskelijalla on käytettävissään RT- ja ST-kortistot (oppilaitosten kirjastoissa verkkoversioina).
Opintojakson toteutus on kokonaan verkkoalustalla (TUNI Moodle). Opinnot koostuu verkko-opiskeluaineistosta ja niihin liittyvistä tehtävistä. Opintojaksolla on 1 - 2 suoraa opetuskertaa verkossa (opintojakso aloitus + teematyöpaja), joihin tulisi osallistua.
Opintojakson arvosana muodostuu loppukokeesta ( 70 %) sekä palautettavista tehtävistä ( 30%)
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
3 op
19AI252
Joel Tirkkonen
Opintojaksototeutuksessa ei perehdytä yksittäiseen projektinhallintaohjelmistoon vaan tutustutaan eri työkaluohjelmistoihin, joita talotekniikkaurakoinnissa on käytössä.
Opintojakso soveltuu hyvin erityisesti niille sähkö- ja LVI-alan opiskelijoille, jotka ovat suuntautumassa rakennusten taloteknisten järjestelmien suunnitteluun tai urakointiin. Opintojakso edellyttää sähkö- tai LVI-tekniikan perusteiden osaamista (mm. piirrosmerkit, asennustavat).
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole
Opintojakson yhtenä osana tehdään urakointiin liittyvä haastettelutehtävä.
Opintojakson koe verkkotenttinä joulukuussa 2021 (sovitaan tarkemmin osallistujien kanssa); uusintatentit 2/2022 ja 4/2022
Itseopiskelu ja tehtävät 70 h
Haastattelutehtävä 5 h
Loppukoe ja palaute 6 h
Opintojakso on jaettu yhdeksään teemaan, jotka avataan opiskeltaviksi osissa n. 1 teema/viikko. Jokaisen teeman aluksi on lyhyt esitys teeman tavoitteista ja sisällöstä.
Opiskelijan yhtenä oppimistehtävänä on aikataulusuunnittelutehtävä ja sen seuranta.
Suomi
31.08.2021 - 31.07.2022
02.07.2021 - 30.08.2021
31 op
Konetekniikan tutkinto-ohjelma, Tietotekniikan tutkinto-ohjelma, Autotekniikan tutkinto-ohjelma, Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma, Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma, Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija tunnistaa sähkötekniikan komponentit sekä niiden ominaisuudet tasa- ja vaihtosähköpiireissä. Opiskelija tuntee yksi- ja kolmevaiheisen vaihtosähkön perusteet. Opiskelija osaa käyttää osoitinlaskentaa sekä verkkoanalyysitekniikkaa yksinkertaisen vaihtosähköpiirin ominaisuuksien määrittämiseen. Opiskelija osaa laskea kolmivaihekuorman pätö-, lois- ja näennäistehot. Opiskelija tuntee sähköverkossa esiintyvien muutosilmiöiden ja resonanssien perusteet.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia menetelmiä vaihtosähköpiirien analysointiin. Opiskelija osaa käyttää osoitinlaskentaa 1- ja 3-vaihevaihtosähköpiireissä. Opiskelija osaa määritellä kolmivaiheiseen sähköpiiriin kytketyn komponentin tehon sekä osaa perustella pätö-, lois- ja näennäistehokomponenttien käytännön merkitykset. Opiskelija osaa kuvata muuntajan toimintaperiaatteen sekä ratkaista yksinkertaisia keskinäisinduktanssitehtäviä.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia menetelmiä monipuolisesti vaihtosähköpiirien analysointiin. Opiskelija osaa määritellä kolmivaiheisen sähköpiirin tehon sekä laskennallisesti että mittaamiseen perustuen. Opiskelija ymmärtää vaihtosähköpiirien muutosilmiöihin ja resonansseihin liittyvät periaatteet sekä niiden hallintakeinot.
Hannu Kauranen
Tarkka et al. Piirianalyysi 2. (Edita, ISBN 951-37-3926-0) sekä muu luennolla esiteltävä materiaali.
Lähiopetus (koronavaraus), laboratoriotyöskentely, itsenäinen opiskelu, välikokeet ja harjoitustehtävät, piirisimuloinnit, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan kahdella välikokeella, laboratoriotöillä sekä harjoitus- ja simulointitehtävillä.
Välikokeilla hyväksytysti suoritetun opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa aktiivisesta tehtävien tekemisestä myönnettävien lisäpisteiden avulla.
Opintojakson suorituksen edellytyksenä on laboratoriotöiden suorittaminen hyväksytysti.
Suomi
30.08.2021 - 17.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 op
20AI254
Tomi Salo
Symbolinen laskin on välttämätön apuväline opintojaksolla läpi käytävien laskutehtävien suorittamiseksi.
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
AHOT-menettely on mahdollinen aemmin hankitun osaamisen näytön kautta. Lisätietoja opintojakson vastuuopettajalta.
Ei ole.
Alustava aikataulu: Teoriaopetus 10.9.-19.11.21. Laboratoriotyöt 26.11.-11.12.21. Tentti 17.12.2021. 1. uusinta ja korotus tammikuussa 2022 ja 2. uusinta maaliskuussa 2022. Koeaikataulut voivat muuttua opintojakson edetessä.
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on noin 130 tuntia, joka koostuu lähiopetuksesta, laboratoriotöistä, kokeista sekä itsenäisestä työskentelystä harjoitustehtävien ja työselostusten parissa.
1. periodin alustava jaksotus: kertausta, passiiviset peruskomponentit, teho ja energia, osoitinlaskenta, piirianalyysi vaihtosähköpiireissä, teho vaihtosähköpiireissä, keskinäisinduktanssi ja muuntajat.
2. periodin alustava jaksotus: monivaihejärjestelmät, kolmivaihetehon mittaus, muutosilmiöt, resonanssipiirit ja suodattimet, aaltomuotoanalyysi, kertausta (aikataulun salliessa) ja tentti.
Laboratoriotyöt suoritetaan intensiivijaksona 2. periodin lopussa.
Opiskelijan osaaminen ei täytä hyväksytyn suorituksen vähimmäisvaatimuksia.
Opiskelija tunnistaa sähkötekniikan komponentit sekä niiden ominaisuudet tasa- ja vaihtosähköpiireissä. Opiskelija tuntee yksi- ja kolmevaiheisen vaihtosähkön perusteet. Opiskelija osaa käyttää osoitinlaskentaa sekä verkkoanalyysitekniikkaa yksinkertaisen vaihtosähköpiirin ominaisuuksien määrittämiseen. Opiskelija osaa laskea kolmivaihekuorman pätö-, lois- ja näennäistehot. Opiskelija tuntee sähköverkossa esiintyvien muutosilmiöiden ja resonanssien perusteet.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia menetelmiä vaihtosähköpiirien analysointiin. Opiskelija osaa käyttää osoitinlaskentaa 1- ja 3-vaihevaihtosähköpiireissä. Opiskelija osaa määritellä kolmivaiheiseen sähköpiiriin kytketyn komponentin tehon sekä osaa perustella pätö-, lois- ja näennäistehokomponenttien käytännön merkitykset. Opiskelija osaa kuvata muuntajan toimintaperiaatteen sekä ratkaista yksinkertaisia keskinäisinduktanssitehtäviä.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia menetelmiä monipuolisesti vaihtosähköpiirien analysointiin. Opiskelija osaa määritellä kolmivaiheisen sähköpiirin tehon sekä laskennallisesti että mittaamiseen perustuen. Opiskelija ymmärtää vaihtosähköpiirien muutosilmiöihin ja resonansseihin liittyvät periaatteet sekä niiden hallintakeinot.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.
Hannu Kauranen
Kurssin materiaalia lisätään Moodle pohjaan kurssin etenemisen mukaisesti.
Talouden osuudessa on hyötyä, jos sinulla on kirja: Yrityksen taloushallinto 3. Kannattavuus-ja kustannuslaskenta. Soile Tomperi
Lähi/verkkopetusta, ohjausta ja itsenäistä työskentelyä.
Videotallenteita eri teemoista.
Kurssilla tehdään ja opitaan opiskelijalähtöisesti.
Kurssilla on kaksi isoa harjoitustyötä, jotka mittaavat opiskelijan osaamista.
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen, raportointi sekä esitys 50%
Haastattelutyö 50%
Vertaisarvioinnit projektista tulee olla tehtynä, ennen lopullista arviointia.
Kaikki kurssin osa-alueet tulee olla suoritettuna, ennen kuin kurssia arvioidaan. Hyväksytty kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
Myöhässä jätetyt työt arvioidaan arvosana -1. Jos et ole paikalla kun liiketoimintasuunnitelmia ja haastatteluharjoitustyötä esitetään vähentää se työn arvosanaa -1.
Tekeminen ja esittäminen ovat osa tätä suunnitteluprosessia.
Kumpikin työ tulee olla tehtynä, jotta saa kurssin suoritettua.
Kurssin osatoteutukset ovat voimassa vuoden kurssin päättymisestä alkaen.
Kurssiarvosana annetaan kurssiarvioinnin suorittamisen jälkeen
Tunneille mukana olo suotavaa, aktiivinen läsnäolo tunneilla vaikuttaa arvosanaan nostavasti.
Suomi
01.08.2021 - 17.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 op
19AI252
Taina Matis
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Haastattelutyö
Liiketoiminnan suunnitelma työ virtuaali/aitoon yritykseen.
Kurssista ei ole tenttiä. Liiketoimintasuunnitelma ja haastattelutyö.
Kaksi pienempää kotitehtävää, jotka tulee tehdä hyväksyttävästi.
Kurssi edellyttää aktiivista opiskelua viikottaisten videotallenteiden avulla.
1. ja 2. periodi, Moodlen aikataulutuksen mukaan.
Opiskelija ei saavuta opintojakson vaatimuksia, suorituksia puuttuu tai niitä ei ole tehty hyväksytysti.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.
Opiskelija tunnistaa tavanomaiset lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän komponentit ja osaa kuvailla vesikiertoisen jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän toimintaa.
Opiskelija tunnistaa rakennuksen lämmön- ja jäähdytystarpeen kokonaisuutena.
Opiskelija tunnistaa tavanomaiset lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän komponentit ja osaa kuvailla vesikiertoisen jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän toimintaa.
Opiskelija tunnistaa rakennuksen lämmön- ja jäähdytystarpeen kokonaisuutena.
Opiskelija osaa laskea tavanomaisen rakennuksen lämmitys- ja jäähdytystarpeen yksinkertaisella menetelmällä ja mitoittaa jäähdytys- ja lämmitystehoa vastaavat jäähdytys- ja lämmityslaitteet.
Opiskelija osaa kuvailla rakennuksen erilaisten jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmien osat oivallisesti, muodostaa niistä toimivan kokonaisuuden ja osoittaa toimivuuden laskennallisesti.
Joel Tirkkonen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 19.09.2022
5 op
20AI254
Joel Tirkkonen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija osaa kuvata suunnittelun keskeisiä perusteita ja kykenee tulkitsemaan suunnitteluasiakirjoja. Harjoitustyöt on palautettu hyväksytysti sovitussa aikataulussa. Tehtäväksi annossa mainitut tekijät ja kriteerit on otettu huomioon, mutta perustelut ovat suppeat.
Opiskelija osaa soveltaa suunnittelun keskeisiä perusteita ja laatia suunnitteludokumentteja. Harjoitustyöt on tehty sovitussa laajuudessa aikatalujen mukaisesti. Ratkaisut on perustellusti tehty ja dokumentit noudattavat yleisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa laajasti suunnittelun perusteita ja laatia laadukkaita suunnitteludokumentteja. Harjoitustyöt sisältävät sovitun laajuuden lisäksi itsenäistä pohdiskelua tai laajempaa vertailua. Ratkaisut on perusteltu lisäarvoa tuoden.
Satu Uusikauppila
Oppimateriaali sekä opintojakson suorittamiseen liittyvät ohjeet ja vaatimukset julkaistaan Moodlessa
luento-opetus
harjoitukset
harjoitustyöt
Suomi
26.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 19.09.2022
4 op
20AI254
Satu Uusikauppila
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
AHOT-mahdollisuus, sovittava opettajan kanssa viimeistään 2viikon kuluessa kurssin alkamisesta
Mahdollisten esimerkkisuunnitelmien esittely
Moodlessa tehtävänannon yhteydessä ilmoitetaan harjoitustöiden ajankohdat
4op vastaava kuormitus
Työmäärä sisältää luentoja, harjoitustöiden tekemistä, omaehtoista opiskelua
Moodlesta löytyvän aikataulun mukaisesti edetään
Opiskelija
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, myös alansa yrityksiin liittyen
• reagoi keskustelukumppanin sanomisiin useimmiten ymmärrettävästi
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa pääpiirteittäin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää saatavilla olevia apuvälineitä esim. nettisanakirjat
. Opiskelija
• keskustelee sekä yleisistä että alaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
Opiskelija
• keskustelee sujuvasti sekä yleisistä että ammattialaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset sanat ja sanonnat
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
Mirja Kolehmainen
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.08.2022 - 04.09.2022
3 op
20AI254
Mirja Kolehmainen
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.
Taina Matis
Kurssin materiaalia lisätään Moodle pohjaan kurssin etenemisen mukaisesti.
Talouden osuudessa on hyötyä, jos sinulla on kirja: Yrityksen taloushallinto 3. Kannattavuus-ja kustannuslaskenta. Soile Tomperi
Lähi/verkkopetusta, ohjausta ja itsenäistä työskentelyä.
Videotallenteita eri teemoista.
Kurssilla tehdään ja opitaan opiskelijalähtöisesti.
Kurssilla on kaksi isoa harjoitustyötä, jotka mittaavat opiskelijan osaamista.
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen, raportointi sekä esitys 50%
Haastattelutyö 50%
Vertaisarvioinnit projektista tulee olla tehtynä, ennen lopullista arviointia.
Kaikki kurssin osa-alueet tulee olla suoritettuna, ennen kuin kurssia arvioidaan. Hyväksytty kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
Myöhässä jätetyt työt arvioidaan arvosana -1. Jos et ole paikalla kun liiketoimintasuunnitelmia ja haastatteluharjoitustyötä esitetään vähentää se työn arvosanaa -1.
Tekeminen ja esittäminen ovat osa tätä suunnitteluprosessia.
Kumpikin työ tulee olla tehtynä, jotta saa kurssin suoritettua.
Kurssin osatoteutukset ovat voimassa vuoden kurssin päättymisestä alkaen.
Kurssiarvosana annetaan kurssiarvioinnin suorittamisen jälkeen
Tunneille mukana olo suotavaa, aktiivinen läsnäolo tunneilla vaikuttaa arvosanaan nostavasti.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 19.09.2022
5 op
20AI254
Taina Matis
Talotekniikka
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Haastattelutyö
Liiketoiminnan suunnitelma työ virtuaali/aitoon yritykseen kaverin kanssa.
Myös muita itsenäisen opiskelun viikoilla tehtäviä oppimistöitä.
Kurssista ei ole tenttiä. Liiketoimintasuunnitelma ja haastattelutyö.
Kaksi pienempää kotitehtävää, jotka tulee tehdä hyväksyttävästi.
Kurssi edellyttää aktiivista opiskelua itsenäisen opiskelun viikoilla ja valmistautumista lähitunneille.
1. ja 2. periodi, Moodlen aikataulutuksen mukaan perjantaisin.
Itsenäistä työskentelyä viikoilla 38, 44, 45 ja 48 (oikeus muutoksiin pidetään).
Opiskelija ei saavuta opintojakson vaatimuksia, suorituksia puuttuu tai niitä ei ole tehty hyväksytysti.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.
Insinööri (AMK), EQF 6
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset:
Linkki TAMKin www-sivujen hakuohjeisiin
Opiskelijan on mahdollista saada tunnistusta aiemmin hankitusta osaamisestaan.
Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Linkki Ammattikorkeakoululakiin ja asetukseen ammattikorkeakouluista.
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Linkki Ammattikorkeakoululakiin ja asetukseen ammattikorkeakouluista.
Koulutuksessa on päivätoteutuksessa kaksi suuntautumispolkua: sähköinen talotekniikka ja LVI-talotekniikka. Monimuotototeutuksissa järjestetään pääsääntöisesti vain toinen suuntautumispolku.
Opiskelija saavuttaa valmiudet toimia asiantuntijana suuntautumispolkunsa mukaisissa tehtävissä siten, että hän tuntee myös perusteet toisesta suuntautumispolusta sekä rakennustekniikasta.
1. vuositeema ”Tarve”
Ensimmäisen opintovuoden teemana on talotekniikka toimialaan tutustuminen,tekniikan alan perusosaamisen hankkiminen ja oman osaamistarpeidensa selvittäminen.
2. vuositeema ”Luonnos”
Toisena opintovuonna opintojen fokuksena on energiatehokas talotekniikka asuinkiinteistöissä ja toimiminen projektiryhmän jäsenenä.
3. vuositeema ”Toteutus”
Kolmannen opintovuoden opinnot liittyvät energiatehokkaisiin toimitiloihin, selville ottamisen -oppimisperiaatteen syventäminen ja vastuullinen toiminta erilaisissa ryhmissä.
4. vuositeema ”Käyttö- ja ylläpito”
Neljäntenä opintovuonna opinnot liittyvät talotekniikan käyttöön ja ylläpitoon sekä kokonaisuuksien hallintaan.
Kolmanteen ja neljänteen opintovuoteen on varattuna molempiin yksi opintokokonaisuus, jolla opiskelija suuntaa tai täydentää omaa opintopolkuaan. Niihin voidaan valita opintoja myös kv-vaihdossa tai työskentelyä yritysprojekteissa.
Koulutuksesta valmistuneet työskentelevät talotekniikan suunnittelijoina, urakoinnissa esimies- tai asiantuntijatehtävissä, laitevalmistuksessa ja -myynnissä, valvonta- ja viranomaistehtävissä sekä kiinteistöpäällikkötehtävissä. Alalla voi joko syventyä yhteen osa-alueeseen tai kehittyä laaja-alaiseksi asiantuntijaksi. Talotekniikan osaaja voi löytää työpaikan joko pienestä tai suuresta yrityksestä tai ryhtyä yrittäjäksi.
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. TAMKin yhteiset arviointikriteerit
Tarkemmat kriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
Linkki TAMKin tutkintosääntöön.
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Tutkintoon johtava päiväkoulutus (240 op) toteutetaan kokopäiväopintoina.
Monimuotokoulutus (240 op) toteutetaan n. kaksi kertaa kuukaudessa järjestettävinä lähijaoksoina sekä etäopintoina.
Opetussuunnitelman lähtökohtana oli v. 2009 aloitettu talotekniikan uusi koulutusohjelma, jonka opetussuunnitelma tehtiin laajassa yhteistyössä alan yritysten ja muiden toimijoiden kanssa.
Koulutuksessa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.