Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Ulla Häggblom
Kurssin oppimateriaalia on Moodlessa.
Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Taina Matis, substanssista Atte Rättyä
Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen.
Learning by doing ohjatusti.
Kurssin arviointi perustuu
Opiskelijan aktiivisuuteen ja osallistumiseen 30%
BMC-harjoitustyö 40%
Muut pienemmät harjoitustyöt 30%
Suomi
04.09.2020 - 10.12.2020
10.06.2020 - 15.09.2020
3 op
17I575B
18I575A
0 - 45
Taina Matis, Atte Rättyä
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Kurssin voi hyväksilukea, jos vastaavat opinnot on aiemmin suoritettuna.
Harjoitustyöt edellyttävät oman alan toimijoiden liiketoimintaan tutustumista.
Kurssin pääharjoitustyönä on Business Model Canvas itse valittuun oman alan tuotteeseen.
Harjoitustyöt tehdään parityönä, prosessin lopussa on töiden purut pienryhmissä.
Ensitreffit TAMKissa tapahtumapäivään osallistuminen ja sen raportointi hyväksyttävästi.
Kurssista ei ole tenttiä vaan harjoitustyö ja tämän lisäksi erilaisia toimeksiantoja, jotka tulee hyväksytysti suorittaa.
Opiskelija ei saavuta opintojakson vaatimuksia, suorituksia puuttuu tai niitä ei ole tehty hyväksytysti.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.
Ulla Häggblom
Kurssimateriaali on Moodlessa.
Kurssi toteutetaan poikkeuksellisesti syksyllä 2020 SUOMEN KIELELLÄ.
Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Taina Matis, substanssista X
Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen oppiminen.
Teoria tukee tehtäviä harjoitustöitä, jotka liittyvät oman alan yritystoimintaan.
Opiskelijan aktiivisuuteen ja osallistumiseen 30%
BMC-harjoitustyö 40%
Muut pienemmät harjoitustyöt 30%
Englanti
07.09.2020 - 11.12.2020
10.06.2020 - 15.09.2020
3 op
17I575B
18I575A
0 - 45
Taina Matis, Atte Rättyä
Kurssi toteutetaan syksyllä 2020 suomen kielellä.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Jos opiskelija on tehnyt aiemmin vastaavan opintokokonaisuuden, voidaan se hyväksilukea.
Mahdollisesti yritysvierailu. Osallistuminen yritysvierailulle on pakollista.
Ensitreffit TAMKissa tapahtumapäivään osallistuminen ja sen raportointi hyväksyttävästi.
Kurssista ei ole tenttiä vaan harjoitustyö ja tämän lisäksi erilaisia toimeksiantoja, jotka tulee hyväksytysti suorittaa.
Opiskelija joutuu tekemään harjoitustöitä myös omalla ajallaan.
Opiskelija ei saavuta opintojakson vaatimuksia, suorituksia puuttuu tai niitä ei ole tehty hyväksytysti.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Englanniksi
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Englanniksi
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.
Suomi
11.01.2021 - 28.02.2021
25.11.2020 - 10.01.2021
3 op
18I575A
Juha Mettälä, Hilda Szabo
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Ulla Häggblom
Material available in Moodle. Articles and book Papermaking science and technology. Book 20, Biorefining of forest resources.
Distance teaching, lecture tasks, home assignments, group work, preliminary assignments, visiting lecturers, Sprint Innovation Festival and an exam.
Grading is based on lecture tasks, home assignments, group work, preliminary assignments and an exam.
Exam is a compulsory part of the course: maximum score from the exam is 30 points.
Home assignments and group work are a compulsory part of the course: max 10 points.
Preliminary assignments for visiting lecturers are graded as pass/fail. Failed assignments equal to minus points: -1 point for a failed assignment.
Lecture tasks earn you extra points: max 3 points.
Taking part in the Sprint Innovation Festival is a compulsory part of the course.
Maximum score of the course is 40 points, or 43 points with full lecture task points.
Englanti
07.09.2020 - 14.12.2020
10.06.2020 - 06.09.2020
3 op
17I575B
18I575A
0 - 45
Atte Rättyä
Biotuotetekniikka
Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
International study group.
Lectures: around 30 hours
Independent work: 51 hours
The student needs to get at least 50% of the maximum 40 points to pass the course.
Student manages the assigned tasks under supervision. The student demonstrates weak knowledge in the exam and/or some of the course activities are missing.
Student is able to combine information from different sources and make conclusions. The student demonstrates good activity, great knowledge and/or works responsibly.
Student can combine information from different sources and make excellent conclusions of various topics. The student is very active during the lectures and the assignments are very well prepared and demonstrate his/her own thinking and capabilities on drawing conclusions.
Student works responsibly and in a committed manner considering the community and deadlines. Student utilizes the possibility to learn during the lectures by visiting lecturers and demonstrates excellent knowledge in the exam.
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Näiden arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.
Suomi
11.01.2021 - 30.04.2021
25.11.2020 - 13.01.2021
4 op
18I575B
19I575A
Päivi Viitaharju, Kaisa Lahti
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Ei
Ei tenttiä
Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 40 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 68 h
Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään pääsääntöisesti kolmen opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä pari voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoin kumpikin neljä lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 2-3: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu. VK 3 - 8, 10 - 15 Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. VK: 16 - 17 Tulosten tulkinta ja raportointi, raporttien palaute
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä. Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskeija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Englanti
01.01.2021 - 30.04.2021
25.11.2020 - 14.01.2021
3 op
20KVTBIOT
Tiiti Kämäri, Kaisa Lahti
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Ulla Häggblom
- Structural Composite Materials: Campbell, F. C.
- Saarela, et al : Komposiittirakenteet, 2003
- ASM Handbook, Volume 21, Composites
- Mazumdar, Sanjay: Composites Manufacturing
- Opiskelijoiden tuottama materiaali (videot + seminaariesitykset)
- WWW-sivut
- Baker, et al : Composite Materials for Aircraft Structures, Second Edition, 2004
- A.C.Long : Composites forming technologies, 2007
- M.C.Y. Niu : Composite airframe structures
lähiopetus
videon ja posterin tekeminen + seminaari
harjoitukset
Arviointi: Asteikko 0-5
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
- Seminaarit teoria-osuudessa (posteri + video) (max 3 pistettä)
- Jokaiseen teoriajaksoon sisältyy kysymyksiä, joiden vastaukset tehdään kotona ja tunneilla sekä käsitellään ja esitellään oppitunneilla pienryhmissä (max 3 pistettä).
HUOM! Jos on estynyt tulemasta tunneille, tehtävien palautus Moodleen.
- koe (max 24p)
Opintokokonaisuuden arviointi:
0-11 0
12-14 1
15-18 2
19-23 3
24-27 4
28-30 5
Englanti
02.09.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 23.09.2020
4 op
17I575B
20KVTBIOT
18I575A
0 - 45
Maarit Korhonen
Toivotaan, että seuraavat opintojaksot ova suoritettu tai yhtä aikaa meneillään:
Orgaaninen kemia
Orgaanisen kemian laboratoriotyöt
Polymeerikemia ja laboratoriotyöt
Polymeerien prosessointi
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Koe: 8.12.2020
Uusinnat: itseilmoittautuminen TAMK:n ohjeiden mukaan
20.1.-21.1.2021
18.2.2021 (vain hylätyn arvosanan saaneille opiskelijoille)
Opiskeijakohtainen
27 h/op eli 4*27=108 h
Luennot + seminaari x h, ohjatut työpajat videon tekemiseen x h, tentti xh
Opiskelija ei ole tehnyt annettuja tehtäviä eikä läpäissyt opintojakson tenttiä.
Opiskelija tuntee komposiitteihin liittyvät peruskäsitteet ja tunnistaa eräitä tärkeimpiä materiaaleja ja valmistusmenetelmiä. Opiskelija osaa ohjattuna kuvata muovikomposiitin mekaaniset perusominaisuudet. Opiskelija tiedostaa suunnittelun vaikutuksen komposiitin ominaisuuksiin. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Opiskelija tuntee hyvin komposiitteihin liittyvät peruskäsitteet ja tuntee tärkeimmät materiaalit ja valmistusmenetelmät. Opiskelija osaa itsenäisesti kuvata muovikomposiitin mekaaniset perusominaisuudet. Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata suunnittelun vaikutuksen komposiitin ominaisuuksiin. Opiskelija on motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti komposiitteihin liittyvät peruskäsitteet ja tuntee tärkeimmät materiaalit ja valmistusmenetelmät. Opiskelija osaa itsenäisesti määrittää muovikomposiitin mekaaniset perusominaisuudet ja pystyy soveltamaan osaamistaan komposiitin mitoituksessa. Opiskelija osaa perustellusti kuvata suunnittelun vaikutuksen komposiitin ominaisuuksiin. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.
Suomi
01.01.2021 - 28.02.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
3 op
18I575A
Aki Korpela
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Material in Moodle
Finnish Forest Industries
https://www.forestindustries.fi/
Global Forest Resources Assessment 2015 http://www.fao.org/3/a-i4808e.pdf
Forest certification links:
https://www.fsc.org/
https://pefc.org/certification-services/forest
Global Forest, Paper and Packaging Industry Survey. 2016 Edition Survey of 2015 Results
https://www.pwc.com/gx/en/industries/assets/pwc-annual-fpp-industry-survey-2016-10.pdf
Lectures, group work and discussions
Group presentations and active participation 30 %
Final exam 70 %
Englanti
04.09.2020 - 04.12.2020
10.06.2020 - 07.09.2020
3 op
17I575B
20KVTBIOT
18I575A
0 - 45
Arto Nikkilä, Ari Vanamo
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Final exam on Friday 11.12.
Retake exams in Exam room
36 contact hours
Exam 3 hrs
Self-studying 41 hrs
Preliminary structure
Introduction to the course and evaluation principles
Finnish forests and forestry + TASK (group work) (different countries´ and regions´ forestry/ forest industry)
Group presentations
Logging site visit -Timber harvesting - will be confirmed later
Timber harvesting in different countries/areas, principles
Wood as raw material for industry and other purposes
Forest energy
Biodiversity and multiple use of forests
Forest legislation and forest certification(FSC/PEFC)
Forests and carbon cycle, climate change and forests
Future expectations and challenges
Exam
The student fails the final exam and/or doesn´t participate in the group work presentation and/or is not present on the lectures (minimum 9 times of the total 12 times)
The student has basic knowledge of international forestry and forest harvesting. The student´s role in his group work presentation is very moderate and/or the presentation is very basic
The student has achieved quite a lot of information of forestry in different parts of the world. He/she knows how forests and forestry differ in different parts of the world, which countries have a lot of forest industry and why, knows where plantation forestry is common and which species are used, he/she is aware of other values of forests and their role in maintaining biodiversity and in carbon cycling. The student is active during lectures and his/her role is very important in the group work presentation. The presentation itself is good.
The student has a broad picture of global forests, forests and forest industry. He/she has spent also a lot of own time in searching for information and that is why he/she has a very thorough knowledge of different topics of the course. He/she can combine information from different sources and make own synthesis of various topics. The student is very active during the lectures and the presentation he/she has made with his/her group is interesting and very well prepared.
Suomi
01.01.2021 - 30.04.2021
16.09.2020 - 15.12.2020
3 op
19I575A
Lauri Judin, Roope Siikanen
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2021
09.11.2020 - 26.02.2021
10 op
19I575A
Urpo Rossi
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
10 op
0-5
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2021
25.11.2020 - 26.02.2021
10 op
18I575B
Urpo Rossi
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
01.01.2021 - 30.04.2021
10.06.2020 - 02.10.2020
3 op
17I575B
18I575A
Ulla Häggblom, Urpo Rossi
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Knowpap
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen
Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tentti, verkko-opetus, demonstraatiot, esitelmät, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, referaatti, essee, kenttätyöskentely (sis. opintoretket?), opetussimulaatiot ja –pelit
Tentit 2 kpl yht. 40 p. (tentistä saatava väh. 8 / 20) kartonki/paperilajiesitelmä max. 7 p. ja kotitehtävistä tehtävä 5 / 10 opintojakson läpäisemiseksi. Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p. Läsnäolo tunneilla 4 p. (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Suomi
11.01.2021 - 30.04.2021
25.11.2020 - 13.01.2021
5 op
18I575B
19I575A
Biotuotetekniikka lehtori Rekry Virtuaalihenkilö, Päivi Viitaharju, Virpi Rämö
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Ekskursio sovittavaan kohteeseen: paperi- tai kartonkitehtaaseen tai paperikonevalmistajalle, mikäli koronatilanne se sallii tai vieraileva luennoitsija.
Opintojakson voi suorittaa kahdella osakokeella (helmikuussa ja huhtikuussa) Uusintatentit: toukokuussa EXAMissa.
Viikot 2-3 Toteutussuunnitelma, paperit ja kartongit sekä niiden ominaisuudet, massan käsittely ja jauhatus, vk 4-5 vesikierrot, hylyn käsittely, perälaatikko vk 6 -13 viiraosa, tentti, puristinosa ja kuivatusosa vk 13 - 15 kalanterointi, pintaliimaus, rullaus, pituusleikkaus vk 16-17 , rullan pakkaus, arkitus, eri lajien valmistuslinjat, ekskursio ?, vk 17 koe ja palaute
Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä ymmärtää tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Opiskelija tuntee erityyppisten kartonkien ja paperilajien valmistusprosessien laitetekniset erot ja syitä näihin eroihin. Opiskelija osaa vertailla eri ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Kaisa Lahti
Suomi
08.03.2021 - 07.05.2021
17.12.2020 - 07.03.2021
3 op
VAPAA
0 - 40
Kaisa Lahti
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Papermaking Science and Technology book series: Paper Making Parts 1-3 (Book 8-11), Pulp and paper testing (Book 17), Paper Chemistry (Book 4), Paper Physics (Book 16), Paper and paperboard Grades (Book 18)
Laboratory work
Reporting and working in the lab
Englanti
01.09.2020 - 22.12.2020
10.06.2020 - 04.09.2020
4 op
19I575A
18I575B
0 - 45
Päivi Viitaharju
Prerequisites: Either the course "Orientation to Forest Industry and Finnish Society" or "Biotuote- ja prosessitekniikan perusteet" or knowledge of paper making raw materials, basic processes and properties achieved in some other way.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
No exam
There are three laboratory works and those will be done as pair work and in the two-three persons groups. Two wider work, paper board and paper testing and the effect of refining will take place 5-6 weeks. The third work will take place one laboratory session. In the end of the course there will be sessions where reporting is guided. wk 37: Implementation plan, safety, plan, wk 38 - 41, 43 – 48: Refining and testing of pulp, fiber analysis, proportioning pulps and fillers, making paper sheet, testing paper properties, wk 49 – 51 Interpretation of the results and reporting, wk 51 Presentation of reports, feedback
Knowing: recognizes different paper board and paper grades, defines the most important properties of those, understand the basics of the factors affecting quality.
Doing: manages the assigned tasks under supervision/assisted, can make slides of fibres, recognizes fiber and pulp types, manages product analysis and the measurements based on that for different paper board and paper grades, can make tables and figures of results and can make some conclusions based on those.
Being: can give and receive feedback, can work in a group, takes responsibility for his/her own work.
Knowing: Explains the relations of paper board and paper properties, manufacturing processes and raw materials, compares different grades, structures things in relation to one another.
Doing: manages the assigned task quite independently, helps the others, makes a plan/plans before carrying out tasks
Being: can give and receive feedback actively and constructively, cooperate responsibly and is ready to develop his/her interaction skills.
Recognizes and follows the important courses of action in the field.
Takes responsibility and commits to the group activities in addition to his/her own work.
Knowing: understands the entity of paper board and paper quality
Doing: can search for diverse courses of action and solution alternatives, justify his/her choices and try new courses of action, assesses diverse solution alternatives, combines solution alternatives creatively or creates new ones,
Being: can cooperate responsibly, flexibly and constructively, develops his/her own and the group's interaction, works responsibly and in a committed manner considering the community and field requirements and needs.
- sähköisenä (Moodle-alustalla)
- Mansukoski: Lämmönsiirtoprosessit (Moodle)
- etäluennot
- laskuharjoitukset / etätehtävät
- tentti
- tentti
- muut mahhdolliset suoritukset
Suomi
11.01.2021 - 28.02.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
3 op
18I575A
Anne Ojala
- lisätiedot opintojaksosta Moodle-viestinä
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
1 op
0-5
ei
- tentti viikolla 08, periodin 03/2021 lopussa
- Uusinnat ja korotukset yleisinä tenttipäivinä tai sovitaan erikseen
- osallistuminen etäluennoille
- opiskelijan itsenäinen työskentely
-- tehtävät
-- tenttiin valmistautuminen
- lämmönsiirron perusteita
- kokonaislämmönsiirtoilmiö,- kerroin
- lämmönsiirtolaitteet
- lämmönsiirtimen prosessitekninen mitoitus
- lämmönsiirron sovelluksia
Opiskelija osaa opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja osaa ratkaista yksinkertaisia, opintojaksolla käsiteltyihin tehtäviin verrattavissa olevia tehtäviä
Edellisen lisäksi opiskelija osaa laajempia opintojakson kokonaisuuksia ja suoriutuu perustehtäviä vaativammista laskutehtävistä
Edellisen lisäksi opiskelija omaa opintojaksosta kokonaisvaltaisen käsityksen ja osaa ratkaista haastavia, soveltavia tehtäviä.
Inkinen, Tuohi: Momentti 1 Insinöörifysiikka
Materiaalia myös Moodlessa
Tekniikan Kaavasto ja/tai Maol
Hyödyllinen kirja: Matti Krannila: Termodynamiikka, löytyy kirjastosta
Lähi/etäopetus, itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, demonstraatiot, laskuharjoitukset, viikkokokeet, lopputentti.
Arviointi perustuu viikkokokeisiin ja lopputenttiin. Viikkokokeita on 4, jokaisesta jaossa 6 pistettä. Lopputentin pistemäärä on 30 p. Kokonaispistemäärä on siis 54 p ja läpipääsyn raja on 25 p. Kotitehtävät merkitään Moodlessa olevaan listaan ja viikkokokeet ovat kotitehtävien kaltaisia tehtäviä. Viikkokokeita ei voi uusia ja erillisen viikkokoe pidetään vain hyväksytystä syystä (lääkärintodistus). Kotitehtäviä ei tarkisteta tunnilla, niihin löytyy videoratkaisut Youtubesta.
Suomi
01.08.2020 - 18.12.2020
10.06.2020 - 01.09.2020
4 op
19I575A
Reijo Manninen
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole.
Viikokokeet ja lopputentti selviää erillisestä sisältösuunnitelmasta.
1. uusinta/korotus , ei vielä tiedossa
2. uusinta/korotus, ei vielä tiedossa
Ilmoittautuminen päättyy 10 päivää ennen tenttiä, ilmoittautuminen jälkikäteen ei onnistu.
Opiskelijan kokonaisajankäyttö noin 110 h, josta lähiopetusta noin 40 tuntia.
Selviää erillisestä sisältösuunnitelmasta, joka esitellään ensimmäisellä tunnilla. Löytyy myös Moodlesta.
Opiskelija ei osoita riittäävää osaamista ja vaadittu minimipistemäärä arvioinnissa ei täyty.
Opiskelija osaa käyttää lämpöopin, virtausten ja termodynamiikan ilmiöitä kuvaavia suureita yksiköineen ja ratkaista esimerkkien kaltaisia tehtäviä.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää lämpöopin, virtausten ja termodynamiikan lainalaisuuksia uusiin tilanteisiin ja osaa perustella käyttämiään ratkaisuja.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys lämpöopin, virtausten ja termodynamiikan lainalaisuuksista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuissa. Hän osaa myös yhdistellä ja soveltaa oppimiaan asioita haasteellisimmissa tehtävissä.
Fapet, Book 4. Papermaking Chemistry, Toim. R. Alen (soveltuvin osin)
Knowpap, Raaka-aineet
Häggblom-Ahnger, U., Komulainen P., Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä 2003/2006. (soveltuvin osin.)
Tunneilla käsitelty materiaali (löytyy Moodlesta)
Etä- / lähiopetus, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, tentti
Tentti ja kotitehtävät
Tentti 20 p. ja kotitehtävät 8 p. (yksilö- / paritehtävät, tehtävistä saataava vähintään 4 p., jotta pääsee läpi)
Tentistä saatava vähintään 8 p.
Suomi
07.09.2020 - 18.12.2020
10.06.2020 - 10.09.2020
3 op
19I575A
18I575B
0 - 45
Urpo Rossi
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Vastaava korkeakoulutasoinen opintojakso suoritettuna kiitettävällä arvosanalla.
Mahdolliset paperikemikaalitoimittajan esitelmä / esitelmät.
Koe joulukuussa
Uusintatentti joulukuussa / tammikuussa.
Lähipetus 30 h, oma työ 50 h: kokeeseen valmistautuminen, kotitehtävät?
Alustava suunntelma:
Vk 37 - 41 Paperikoneen märänpään hallinta, retentio ja sen hallinta, saostumat ja niiden ehkäisy, vaahto ja sen torjunta, vk 43 -51 paperin täyteaineet, värjäys, optiset kirkasteet, massaliimaus, aluna, CO2, palonesto, rasvankesto, entsyymit, kertaus, koe ja palaute
Osaa tunnistaa ja määritellä paperin valmistukseen liittyvät märänpään kemian ilmiöt ja peruskäsitteistön. Osaa nimetä paperinvalmistuksen ja massan valmistuksen kemikaalit ja niiden pääkäyttötarkoitukset. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna. Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Pystyy selittämään paperikoneen märänpään kemian ilmiöitä ja peruskäsitteistöä. Osaa vertailla paperinvalmistuksen ja massan valmistuksen kemikaaleja ja niiden vaikutuksia. Osaa ratkaista märänpään kemian ongelmia. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia paperikokeen märänpään ilmiöissä ja kemikaalien käytössä. Osaa analysoida märänpään kemian ja massan valmistuksen ongelmia ja arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opintojakson aikana osoitettu materiaali (Tabulassa)
Häggblom-Ahnger, U., Komulainen P., Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä 2003/2006. (soveltuvin osin.)
FAPET: Pigment Coating and Surface Sizing of Paper
KnowPap
Kontakiopetus,
Itsenäinen oma opiskelu,
Tehtävät,
Laboratorioharjoitukset.
Arviointi:
Tehtävät (10 p.), tentti (20 p.), laboratoriotyöskentely ja laboratorioraportit (15+15 p. myös vertaisarviointi), tunneilla läsnäolo yli 80 % ylim. 2 p. tuntiaktiivisuus rajatapauksissa korottavasti.
Suomi
02.09.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 01.09.2020
4 op
17I575B
18I575A
0 - 45
Arto Nikkilä
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Vastaava suoritettu korkeakoulutason päällystystekniikan opintojakso (hyvä tai kiitettävä arvosana).
Raaka-aineet,
Vieraileva luennoitsija.
Kontaktiopetus ja laboratorioharjoitus yht. 40 h
Opiskelijan oma työ 68 h
Viikot 36 - 42
Johdanto pigmenttipäällystykseen ja pintaliimaukseen
Päällystyksen raaka-aineet,
Pastan valmistus ja testaus, reologia
Päällystysmenetelmät, pintaliimaustekniikat
Päällysteen kuivatus
vk 43 - 51 laboratoriotyöt
Tehtävät palauttamatta ja tekemättä.
Tenttiä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Laboratoriotyöskentely ja/tai raportointi ei ole hyväksytty.
Opiskelija tuntee päällystyksen ja pintakäsittelyn tuotteet. Osaa raaka-aineet ja niiden soveltuvuuden.
Osaa pastakeittiön toiminnot ja perusteet päällystys- ja pintaliimausmenetelmistä.
Opiskelija tuntee osaa analysoida päällystyksen ja pintakäsittelyn tuotteet. Osaa raaka-aineet ja niiden valinnan eri lopputuotteisiin.
Osaa pastakeittiön toiminnot ja perusteet päällystys- ja pintaliimausmenetelmistä. Osaa tehdä päällystyspastan ja päällystää pohjapaperin/-kartongin.
Osaa kirjoittaa analyyttisen ja teknisesti hyvän raportin.
Opiskelija osaa valita oikeat raaka-aineet eri päällystyspastoihin ja pintaliimoihin.
Osaa laskea vaativia reseptilaskuja. Ymmärtää täysin ja osaa käyttää päällystyksen muuttujia päällystysprosessissa.
Pystyy raportoimaan päällystysprosessin eri työtehtävissä.
Pystyy toimimaan operaattorina päällystyksen ja pintaliimauksen työtehtävissä.
Suomi
01.01.2021 - 31.12.2021
25.11.2020 - 18.01.2021
15 op
18I575A
Taru Owston, Biotuotetekniikka lehtori Rekry Virtuaalihenkilö, Anne Ojala, Arto Nikkilä, Eija Lähteenmäki, Ulla Häggblom, Nina Kukkasniemi, Atte Rättyä, Pekka Kaatiala, Maarit Korhonen, Marja-Liisa Timperi, Päivi Viitaharju, Urpo Rossi
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Englanti
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
6 op
18I575B
19I575A
20KVTBIOT
Sanna Auvinen
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Karhuketo, H., Seppälä, M.J., Törn, T., Viluksela, P. 2004. Paperin ja kartongin jalostus. Vantaa: Kemiallinen metsäteollisuus 3.
Oittinen S.& Saarelma H., 2009. Print Media – Principles, Processes and Quality. Helsinki: Paper Engineers’ Association / Paperi ja Puu Oy
Tunneilla käsitelty materiaali (Moodle).
Painatusosion pisteet max. 60 pistettä:
koe max 52 pistettä, läsnäolo (>65 % 1 p., >70 % 2 p., >80 p. 3 p., > 85 p. 3 p. + 1 ylim.), kotitehtävät 5 kpl á 1 p.
Pakkaukset osuuden pisteet max 80 pistettä.
Harkkatehtävä 10 p
Pakkausharjoitus 12 p
Tehtävät 13 p (sis. excut)
Tentti 45 p
Suomi
02.09.2020 - 22.12.2020
10.06.2020 - 15.09.2020
7 op
17I575B
18I575A
0 - 45
Sanna Auvinen, Päivi Viitaharju
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Painatuksen osuus: painatusmentelmät yleisesti, painojäljen laatu, painettavuus ja ajettavuus painokoneilla, eri painomenetelmät ja niillä painettavat tuotteet sekä niiden vaatimukset painomateriaalille: syväpaino, flekso, offset, digitaaliset menetelmät. Painatukseen liittyvät jälkikäsittelyt.
Pakkaukset osuus (pääsääsääntöisesti ke ja to)
Primääripakkaukset
Ekstruusio- ja dispersiopäällystys, laminoinnit
Primääripakkausten muodostaminen
Tuotteiden asettamat vaatimukset primääripakkaukselle, vaatimusten mukaisuus
Aaltopahvi ja aaltopahvin valmistus
Aaltopahvin/kotelon jalostus
Testaus/vaatimukset
Logistiikka
Pakkauskoneet: laatikon muodostus
Knowpap
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Some chapters of the following books:
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, ed. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, ed. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, ed. Pentti Rautiainen
Material handled in lessons (Moodle)
Contact teaching, demonstrations, study conversation, field-work (incl. study trips?), series of lectures, learning simulation and games, exams
Exams and seminar: three 15 p. exams (total 45 p.) and seminar (obligatory) & homework (15 p.). You have to get at least 6 p. from each exams. 2 extra points if presence on the lessons over 90 % and 1 extra point if over 80 %.
Englanti
07.09.2020 - 18.12.2020
10.06.2020 - 04.09.2020
5 op
19I575A
18I575B
0 - 45
Päivi Viitaharju
Prerequisites: Either the course "Orientation to Forest Industry and Finnish Society" or "Biotuote- ja prosessitekniikan perusteet" or knowledge of paper making raw materials, basic processes and properties achieved in some other way.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Excursion to paper board or paper mill or to paper machine manufacturer if possible.
Exams in October, November and in December
Re exams in Electronic examination system (EXAM)
50 contact lessons, 88 h own work: preparing for exams, homework, seminar
Weeks 36-41, 43-50 Implementation plan, paper board and paper grades and properties, stock preparation and refining, water circulations, broke handling, exam, headbox, wire section, press section, drying, exam, calendering, surface sizing, reeling, winding, reel packaging, sheeting, manufacturing lines for different grades, excursion, wk 51 exam and feedback
Knowing: recognizes different paper board and paper making processes, names the parts of the processes and devices, defines the most important terms, understand the factors affecting quality in different parts of the processes.
Doing: manages the assigned tasks under supervision/assisted.
Being: can give and receive feedback, can work in a group, takes responsibility for his/her own work.
Knowing: structures relations between field-related phenomena and concepts, applies knowledge on the tasks. Explains different kind of paper board and paper making processes, compares the different devices and reasons for using these, structures things in relation to one another.
Doing: applies substance matter learnt in previous studies, makes a plan/plans before carrying out tasks, limits tasks/problems to have an appropriate scope, solves problems.
Being: can give and receive feedback actively and constructively, can cooperate responsibly and is ready to develop his/her interaction skills.
Recognizes and follows the important courses of action in the field.
Takes responsibility and commits to the group activities in addition to his/her own work.
Knowing: Analyses how different types of manufacturing processes affect the product quality, costs and environment, describes with arguments the optimal process for manufacturing different paper board and paper grades.
Doing: can search for diverse courses of action and solution alternatives, justify his/her choices and try new courses of action, assesses diverse solution alternatives, combines solution alternatives creatively or creates new ones,
Being: can cooperate responsibly, flexibly and constructively, develops his/her own and the group's interaction, works responsibly and in a committed manner considering the community and field requirements and needs.
Material is on the Tabula
Teoriaa ja laboratoriotöitä
Raporteja
Tehtäviä
The evaluation of the course:
Final test (theory +labs) 50%
Reports 20%
working in the lab 5%
Week test (theory +labs) 25%
The points of the week tests, final test and working in the labs + reports, all together, give your credit.
Englanti
01.08.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 01.09.2020
5 op
17I575B
20KVTBIOT
18I575A
Maarit Korhonen
Toivotaan, että seuraavat opintojaksot ova suoritettu tai yhtä aikaa meneillään:
Orgaaninen kemia
Orgaanisen kemian laboratoriotyöt
Polymeerien prosessointi
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Week tests of theory: 8.9., 14.9., 23.9., 30.9.2020
Lab test of every lab is needed to take before every lab.
Final test: 7.12.2020
Resits
18.-19.1.2021
15.2.2021 (only for students, who have failed the course)
NOTE!!!!!!
The times of theory week tests are given in Tabula. After this time it is not possible to take a test.
Before every lab you take a labtest. After a lab its not possible to take a test.
Exchange students are welcome
5 credits = 135 h
A student does not participate to the lessons and/or labs
Knowledge of the most essential phenomena and related units of Polymer Chemistry. Capability to analyse, when quided, simple tasks related phenomena similar to discussed examples. Min total points 12 from the exam and the reports of labs.
In addition, capability to apply the principles to new situations. Can use the terminology and models of Polymer Chemistry in a correct way. Min 20 total points from the exam and the reports of labs.
Furthermore, versatile and fluent ability to analyse phenomena realizing the limitations related to theories in use. Min 28 total points from the exam and the reports of labs.
Luentomonisteet
Aiheisiin liittyvää online-kirjallisuutta (mainitaan tarkemmin luennoilla)
Lähiopetus
Harjoitukset
Arviointi tapahtuu pääasiassa tenttiarvosanojen perusteella. Arvosanaa korottavia bonuspisteitä on mahdollista saada aktiivisuudesta tunneilla, läsnäolosta ja kotitehtävistä.
Englanti
01.09.2020 - 24.12.2020
10.06.2020 - 07.09.2020
5 op
17I575B
20KVTBIOT
18I575A
0 - 45
Ilari Jönkkäri
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole
Ei ole
Sovitaan myöhemmin
Ei ole
Luennot 40%
Itsenäinen työskentely 60%
Muovien työstömenetelmät 70%
Elastomeerien työstömenetelmät 10%
Komposiittien työstömenetelmät 10%
Tentit 10%
Opiskelija ei saavuta arvosanan 1 kriteerejä
Opiskelija hallitsee kurssin keskeiset asiat, kuten perustyöstömenetelmät ja käsitteet perustasolla. Opiskelija osaa laskea työstömenetelmiin liittyviä laskutehtäviä.
Opiskelija hallitsee kurssin keskeiset asiat, kuten perustyöstömenetelmät ja käsitteet hyvin ja tuntee myös erikoistekniikoita. Opiskelija osaa valita tuotteen valmistukseen sopivan valmistusmenetelmän. Opiskelija osaa laskea työstömenetelmiin liittyviä laskutehtäviä.
Opiskelija hallitsee kurssin keskeiset asiat, kuten perustyöstömenetelmät ja käsitteet erittäin hyvin ja tuntee myös erikoistekniikat. Opiskelija osaa valita tuotteen valmistukseen parhaiten sopivan valmistusmenetelmän. Opiskelija osaa laskea työstömenetelmiin liittyviä vaativia lasku- ja mitoitustehtäviä ja osaa soveltaa niitä käytännön ongelmien ratkaisuun.
Oittinen P., Saarelma H., 2009. Print Media - Principles, Processes and Quality: Helsinki: Paper Engineers’ Association / Paperi ja Puu Oy (when applicable),
The material handled at lessons (found in Moodle)
Online teaching, demonstrations, study conversation, laboratory work/workshop, field-work (incl. study trip?), series of lectures, learning simulation and games, exam
Examinations 23 + 23 p., reports and homework 10 p. (laboratory work report and printed samples and their report mandatory) presence on the lessons 4 p. (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %)
Englanti
11.01.2021 - 30.04.2021
25.11.2020 - 13.01.2021
6 op
18I575B
19I575A
20KVTBIOT
Päivi Viitaharju
Prerequisites
Basic knowledge about paper making and paper grades.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
No
Excursion to the printing house?
Exams: in February and in April
Re exams: in May (in EXAM)
International group
60 contact lessons, 102 h own work: preparing for exams, laboratory work report, homework
Printing technologies, history and future of printing, quality formation and measuring of the print. Printed functionality. Offset printing, rotogravure printing, flexo, electrophotography, ink-jet printing and other digital methods and how paper behaves with these printing methods. Functional printing. Printing inks. Finishing of print.
Knowing: recognises different printing processes and products printed with each method, names the parts of the processes and devices, defines the most important terms.
Doing: manages the assigned tasks under supervision/assisted.
Being: can give and receive feedback, can work in a group, takes responsibility for his/her own work.
Knowing: structures relations between field-related phenomena and concepts, applies knowledge on the tasks. Explains the printing processes and problems, compares the different printing processes and products, structures things in relation to one another.
Doing: applies substance matter learnt in previous studies, makes a plan/plans before carrying out tasks, limits tasks/problems to have an appropriate scope, solves problems.
Being: can give and receive feedback actively and constructively, can cooperate responsibly and is ready to develop his/her interaction skills.
Recognises and follows the important courses of action in the field.
Takes responsibility and commits to the group activities in addition to his/her own work.
Knowing: understands extensive entities and relations between them in the printing technology field. Analyses printing processes and problems.
Doing: can search for diverse courses of action and solution alternatives, justify his/her choices and try new courses of action, assesses diverse solution alternatives, combines solution alternatives creatively or creates new ones,
Being: can cooperate responsibly, flexibly and constructively, develops his/her own and the group's interaction, works responsibly and in a committed manner considering the community and field requirements and needs.
Suomi
01.08.2020 - 15.12.2020
10.06.2020 - 01.09.2020
3 op
19I575A
18I575B
Emmanuel Abruquah
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Työohjeet Moodlessa
Ammattikirjallisuutta eri yksikköprosesseista
lähiopetus
harjoitustyöt
raportti / työselostus
tentti
Arvostelu työskentelyn, raporttien ja tentin perusteella
Raportit ja tentti arvioidaan kukin 0-5. Pistemäärien keskiarvoon lisätään työskentely- / aktiivisuuspisteet
Suomi
11.01.2021 - 30.04.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
5 op
18I575B
19I575A
Anne Ojala, Atte Rättyä, Urpo Rossi
Toteutussuunnitelmaa tarkennetaan opintojakson alettua
Ajankohta: periodit 3 ja 4/2021
Esitiedot:
Kemiantekniikan perusteet, virtaustekniikka, lämmönsiirtotekniikka, aineensiirtotekniikka tai vastaavavat tiedot e.m. opintojaksoista suotavaa
Materiaalit Moodlessa:
- töihin liittyvät käytänteet
- työkierrosten aikataulut
- työohjeet
- työryhmät
- raportointiohjeistus
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
1 op
0-5
ei ole
Tentti laboratoriotöiden päätyttyä, ajankohta ilmoitetaan myöhemmin
Raporttien työstäminen (kukin opiskelija laatii n raporttia)
Tenttiin valmistautuminen
opiskelija ei ole suorittanut kaikkia laboratoriotöitä
Opiskelija on suorittanut kaikki laboratoriotyöt ja raportit sekä tentti on hyväksyttävissä.
Opiskelija on suorittanut kaikki laboratoriotyöt tavoitteiden mukaisesti ja aikataulussa sekä on osoittanut sujuvaa työskentelyä. Raportit on laadittu ohjeita noudattaen. Opiskelija on suoriutunut tentistä hyvin.
Opiskelija on suorittanut kaikki laboratoriotyöt tavoitteiden mukaisesti ja aikataulussa. Opiskelija on osoittanut sujuvaa työskentelyä ja työryhmässään ohjaavaa otetta. Raportit on viimeisteltyjä. Opiskelijan vastaukset tentissä ovat perusteltuja.
Luennot, opiskelijat omat muistiinpanot, muu opintojaksolla osoitettu materiaali.
Etäopetusta ja lähiopetuksena laboratoriotöitä.
Opintojakson suoritus perustuu laboratoriotyötehtävien tekoon ja tenttisuoritukseen
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
5 op
18I575B
19I575A
Pasi Airikka
Opintojaksolla painotetaan oppimista etäopetukseen osallistumisen ja harjoitustehtävien tekemisen avulla.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole.
Ei ole.
Opintojakson tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Opintojakso on uusittavissa uusintatentein.
Kurssiin ei liity ulkomaanmatkoja.
Opiskelijan kokonaistyömäärä on arviolta 133 tuntia (5 op x 1600 h / 60 op). Etäopetusta on 50 oppituntia, jolloin itsenäiseen työskentelyyn varattava noin 83 tuntia.
Opintojakso sisältää viikoittain etäopetusta. Tarkempi opintojakson sisältö esitellään opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla ja myöhemmin se avautuu nähtäväksi opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan kokonaispistemäärä jää alle hyväksytyn suorituksen pistemäärän alle.
(Opintojakson suorituksen perustana oleva pisteytys esitetään opintojakson ensimmäisellä tunnilla.)
Opiskelijan kokonaispistemäärä riittää suoritustasolle 1-2.
(Opintojakson suorituksen perustana oleva pisteytys esitetään opintojakson ensimmäisellä tunnilla.)
Opiskelijan kokonaispistemäärä riittää suoritustasolle 3.4.
(Opintojakson suorituksen perustana oleva pisteytys esitetään opintojakson ensimmäisellä tunnilla.)
Opiskelijan kokonaispistemäärä yltää korkeimmalle suoritustasolle 5.
(Opintojakson suorituksen perustana oleva pisteytys esitetään opintojakson ensimmäisellä tunnilla.)
Material on Moodle
Laxen, T. & Tikka, P. 2008. Soap and Tall oil. In Fardim, P. (ed.) Chemical Pulping Part 2, Recovery of Chemicals and Energy. Paper Making Science and Technology. Helsinki: Fapet Oy 360-380.
KnowPap AEL / Proledge Oy.
Knowpulp AEL / Proledge Oy.
Distance teaching, lecture tasks, group work, discussions, visiting lecturers, laboratory work, taking part in Sprint Innovation Festival and an exam.
Grading is based on completing lecture tasks, group tasks, laboratory work and exam.
Lecture tasks and home assignments earn max + 4 points.
Exam is a compulsory part of the course (40 points).
Group work (compulsory part of the course): Different pulping methods (max 20 points)
Not done home assignments equals to minus points (-1 point/assingment).
Participating in Sprint Innovation Festival is a compulsory part of the course (pass/fail).
Maximum points of the course is 60 points (exam, group work, extra / minus points).
Activity during the course increases the grade in borderline cases.
Englanti
03.09.2020 - 10.12.2020
10.06.2020 - 15.09.2020
5 op
17I575B
20KVTBIOT
18I575A
0 - 45
Atte Rättyä
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Visiting lecturers
International study group.
50 hours contact lessons (including possible excursion/laboratory work and exam)
Self-studying time 85 hours
Different pulping methods and raw materials
Chemical pulping (sulfate pulp)
Recycled pulp
Mechanical pulping
Chemi-mechanical pulping (CTMP, BCTMP, CMP)
The student fails the exam (at least 50 % of the maximum points to pass the course) and/or does not do required assignments.
Lecture tasks, home assignments, group work and laboratory report are completed with minium requirements = grade 1.
Student manages the assigned tasks under supervision. The student demonstrates weak knowledge in the exam.
Lecture tasks, home assignments, group work and laboratory report are completed well.
Student manages the assigned tasks independently and is committed to group work.. The student demonstrates good knowledge in the exam.
The student has spent also a lot of their own time in searching for information. Student can combine information from different sources and make excellent conclusions of various topics. The student is very active during the lectures and the assignments are very well prepared and demonstrate his/her own own thinking and capabilities on drawing conclusions.
Student works responsibly and in a committed manner considering the community and deadlines. Student utilizes the possibility to learn during the excursion/laboratory work and demonstrates excellent knowledge in the exam.
KnowPulp-oppimisympäristö
Isotalo: Puu- ja sellukemia
Fapet: Osat Chemical pulping ja chemical recovery,
Kirja: Paperimassan valmistus
Karsson Håkan: Fiber Guide
Opintojakson materiaalit Moodlessa
Etäopetusopetus periodeilla 1 ja 2
Ryhmätyöt
Vierailuluennot ja niihin valmistautumien
Ekskurio/laboratoriotyö
Tuntitehtävät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tentti
Opintojakson max. pistemäärä 40 pistettä (Tentti, ryhmätehtävät, laboratoriotyö ja kotitehtävät)
- Tentti (Max 25 p.) suoritettava hyväksytysti kurssin läpäisemiseksi.
-Ryhmätehtävä: Massatyypit (max 6 p.). Ryhmätehtävät suoritettava hyväksytysti kurssin läpäisemiseksi.
- Kotitehtävät (max 3 p.) suoritettava hyväksytysti kurssin läpäisemiseksi
- Ekskurio/laboratoriotyö ja siihen liittyvän raportin laatiminen (max 6 p) (Suoritettava hyväksytysti kurssin läpäisemiseksi)
Tuntitehtävistä voi ansaita ekstrapisteitä (max 2 p.)
Ennakkotehtävien suorittamatta jättäminen aiheuttaa miinuspisteitä (-0,5 p. /tehtävä)
Aktiivinen osallistuminen tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Suomi
16.09.2020 - 10.12.2020
10.06.2020 - 15.09.2020
4 op
19I575A
18I575B
0 - 45
Atte Rättyä
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Vastaava hyväksytysti suoritettu kurssi voidaan hyväksyä tapauskohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö 27 h/op.
Etäopetusta noin 40h
Johdanto ja katsaus selluteollisuuteen
Puukemia ja puun fysikaaliset ominaisuudet sellun valmistuksessa,
Puun kuorinta ja haketus
Impregnointi, Keiton kemia ja keittoprosessi, keittotekniikka, polysulfidikeitto ja muut keiton modifikaatiot
Massan pesu, Happi-vaihe ja valkaisutekniikka
Kuivatuskone ja paalauslinja
Kemikaalien talteenotto: valkolipeän valmistus; lipeäkierto ja kalkkikierto
Sellut ja sellun laatusuuret, ligniini, tärpätin ja mäntyöljyn prosessointi
Veden ja ilman suojelutoimet,
Liukosellun ja erikoissellujen valmistus; liukosellut, mikro- ja nanosellut, fluff-sellut
Puolikemiallisen massan valmistus
Sellun markkinat ja kysyntä
Opiskelija ei saavuta tarvittavaa pistemäärää (50 %) tentissä läpäistäkseen kurssin ja/tai opiskelijalla puuttuu pakollisia suorituksia ( Ryhmätehtävät, laboratoriotyöraportti, kotitehtävät).
Opiskelija osaa luetella raaka-aineet, tietää prosessivaiheet ja tuotteet, hahmottaa materiaali-, kemikaali- ja energiankäytön. Opiskelija läpäisee tentin.
Opiskelija osoittaa heikkoa tietämystä tentissä. Osa palutettavista tehtävistä puuttuu.
Opiskelija osaa yhdistellä tietoa eri lähteistä ja tehdä niiden perusteella johtopäätöksiä. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja tietämystään toiminnallaan
ja/tai työskentelee vastuullisesti ryhmän jäsenenä,
Opiskelija osaa yhdistellä tietoa eri lähteistä ja tehdä niiden perusteella tulkintoja kurssin eri aihepiireistä. Opiskelija osoittaa kiitettävää aktiivisutta luennoilla ja tehtävien tekemisessä.
Opiskelija on perehtynyt sellun valmistukseen laaja-alaisesti; tuntee sellun valmistuksen osaprosessit kuten kuitulinjan, kemikaalikierron (kalkkikierron) tärkeimmät tehtävät ja sellun valmistuksen sivuvirrat sekä niiden hyötykäytön. Opiskelija työskentelee vastuullisesti ryhmän jäsenenä, suorittaen tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti ja tuoden oman teitämyksensä esille. Opiskelija käyttää ekskurio/laboratoriotyömahdollisuuden aktiivisesti hyödykseen ja osoittaa erinomaista tietämystä tentissä.
Englanti
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 13.01.2021
5 op
18I575B
19I575A
20KVTBIOT
Biotuotetekniikka lehtori Rekry Virtuaalihenkilö, Virpi Rämö
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 07.02.2021
2 op
18I575B
Joni Sallila
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 07.02.2021
2 op
19I575A
Joni Sallila
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Moodlesivu.
Lähiopetus, harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti
Asteikko 0-5. Kielioppitesti (väh.) 30/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe. Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Suomi
11.01.2021 - 25.04.2021
18.12.2020 - 28.02.2021
2 op
18I575B
Joni Sallila
Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Verkkototeutus.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Kielioppitesti 11.1.2021 - 31.1.2021
Kirjallinen koe: 15.04.2021
Suullinen koe: 22.04.2021 ja 29.04.2021
Uusinnoista ilmoitetaan keväällä 2021.
Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin kertaus + kielioppitesti.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.
Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Moodlesivu.
Lähiopetus, harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti
Asteikko 0-5. Kielioppitesti (väh.) 30/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe. Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Suomi
11.01.2021 - 25.04.2021
18.12.2020 - 28.02.2021
2 op
19I575A
Joni Sallila
Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Verkkototeutus.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Kielioppitesti 11.1.2021 - 31.1.2021
Kirjallinen koe: 12.04.2021
Suullinen koe: 19.04.2021 ja 26.04.2021
Uusinnoista ilmoitetaan keväällä 2021.
Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin kertaus + kielioppitesti.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.
Suomi
31.08.2020 - 18.12.2020
10.06.2020 - 11.09.2020
3 op
19I575A
18I575B
Antti Välimäki
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
01.01.2021 - 28.02.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
3 op
18I575A
Lauri Judin
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
31.08.2020 - 04.12.2020
10.06.2020 - 13.09.2020
3 op
19I575A
18I575B
Taru Owston, Anne Kopperoinen, KIELET englanti Virtuaalihenkilö
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Anne Ojala
aineisto opintojakson toteutuksen alustalla tuni Moodlessa
- opintojakso toteutetaan pääosin etäopetuksena sekä itsenäisesti suoritettavilla ryhmätehtävillä (prosessisuunnitteluun iittyviä peruslaitteiden mitoitustehtäviä, turvalisuustarkasteluja jne.)
- lähiopetuksena pienryhmissä (a´15 opiskelijaa/ryhmä) suoritettavia prosessilaitteiden mallinnusharjoituksia(simulonti ChemCad-ohjelmistolla)
1. tentti
2. mitoitus- ja muut tehtävät
3. simulointitehtävät
4. raportit
Arvioinnista tarkemmin tuni Moodlessa
Suomi
16.09.2020 - 11.12.2020
10.06.2020 - 01.09.2020
5 op
18I575B
19I575A
18I575A
0 - 45
Anne Ojala
Englanninkielisen suuntautumisen valinneille vapaaehtoinen opintojakso
lisätiedot opintojaksosta tuni Moodlen kautta
opintojakson suorittamisen pohjatietoina on suositeltavaa olla suoritettuina seuraavat opintojaksot tai omata vastaavat tiedot seuraavista aihepiireistä: -- virtaustekniikka -- lämmönsiirtotekniikka -- aineensiirtotekniikka
Rajallisten yhtäaikaisten simulointilisenssien käytön takia simulointiharjoituksiin pääsyn edellytyksenä on, että sovitut mitoitus- ja muut tehtävät on tehty hyväksytysti.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
1 op
0-5
---
---
Tentti viikolla xx/2020
Uusintamahdollisuudet (kaksi kertaa) yleisinä tenttipäivinä (?) tai sovitaan erikseen
---
lähiopetus + tehtävät ja koe xx h - itsenäinen työskentely xx h
1. kemiantekniikan tuotantolaitoksen suunnitteluprosessi
2. prosessisuunnittelu
3. turvallisuusnäkökohtia
4. mitoitustehtävät
5. eri aiheista tuotetut raportit (mm. kemianteollisuuden onnettomuuksien tarkastelu)
6. simulointiharjoitukset
7. kustannuslaskentaa
Opiskelija osaa opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja osaa ratkaista yksinkertaisia, opintojaksolla käsiteltyihin tehtäviin verrattavissa olevia tehtäviä Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyväksytysti.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa laajempia opintojakson kokonaisuuksia ja suoriutuu perustehtäviä vaativammista laskutehtävistä. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin.
Edellisen lisäksi opiskelija omaa opintojaksosta kokonaisvaltaisen käsityksen ja osaa ratkaista haastavia, soveltavia tehtäviä Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti.
Osia ja ideoita seuraavista kirjoista
- Holopainen, Pulkkinen: Tilastolliset menetelmät, Weilin+Göös
- Leila Karjalainen: Tilastomatematiikka, Pii-kirjat
- Kume, Hitoshi: Laadun parantamisen tilastolliset menetelmät, Suomen laatuyhdistys
- opettajan antamat nettilinkit
- erilaiset verkkomateriaalit
- opetusvideot
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, harjoitukset, laskutehtävät, työpajat, projektit, ongelmalähtöinen opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, selittävät videot.
Opintojakso suoritetaan tuntiharjoituksilla, harjoitustehtävillä ja projekteilla. Tämä suoritustapa on voimassa 01.08.2020-15.12.2020. Lisäksi pidetään kirjallinen lopputentti joulukuussa 2020. Tästä annetaan ohjeet kurssin alussa. Suoritukseen sisältyy myös kaksiosainen kirjallinen itsearviointi.
15.12.2020 jälkeen kurssi suoritetaan kirjoja lukemalla, laskutehtävillä ja monivalintatentillä. Tentin maksimipistemäärä on 30 pistettä. Läpäisyyn riittää 15 pisteen arvoinen osaaminen. Tehtäviä on laskettava vähintään 30 kappaletta viidestä eri aihepiiristä. Tentit järjestetään joko helmikuussa 2021 tai kesäkuussa 2021. Kirjalistan ja tentissä suoritettavat teemat saa kysyttäessä opettajalta. Kesäkuun 2021 jälkeen ei järjestetä erillistä suoritusmahdollisuutta.
Suomi
19.10.2020 - 31.12.2020
01.08.2020 - 11.09.2020
3 op
19I575A
Pekka Kaatiala
Kurssiin sisältyvät projektit tehdään suomenkielisessä Office365 -ympäristössä. Laskelmiin tarvittavat kaavat ja funktiot käsitellään oppitunneilla. Kurssilla ylläpidetään myös Moodle-sivustoa, jossa tehtävät ja projektit kuvataan tarkemmin. Siellä on myös linkkejä lisätietoihin ja ohjeita itsenäisen opiskelun tueksi. Tietokoneella tehtävä laskenta tehdään Excelillä ja Excelin analyysityökaluilla. Projektit raportoidaan riittävän kattavasti ja yksityiskohtaisesti tunnilla (ja Moodlessa) annettujen lisäohjeiden mukaan. Tarkat arviointiperusteet esitetään oppitunneilla.
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Katso arviointimenetelmät
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on noin 80-85 tuntia, joka koostuu lähiopetuksesta ja verkko-opetuksesta, kotitehtävistä, laskuharjoituksista ja työpajoista, itsenäisestä työskentelystä ja projekteista.
Harjoitusten tekemättä jättäminen. Vähäistä enemmän virheitä palautuksissa. Myöhästyneet palautukset.
Opiskelija ymmärtää perusjoukon ja otoksen välisen eron. Opiskelija osaa laskea keskeis-, hajonta- ja sijaintiluvut otoksen perusteella. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisia koeasetelmia tilastollisen tutkimuksen tekoon ja havainnollistaa saadut tulokset sekä graafisesti että numeerisesti. Opiskelija ymmärtää jakaumien perusteet.
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa tilastollista ajattelua erilaisten tutkimusasetelmien ja mittausjoukkojen käsittelyssä. Opiskelija hallitsee tilastollisen päättelyn perusteet erikokoisten otosten käsittelyssä. Opiskelija ymmärtää regressioanalyysin tulosten analyysin ja luottamusvälin käytön perusteet. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Urpo Rossi
Suomi
17.09.2020 - 22.12.2020
10.06.2020 - 10.09.2020
4 op
19I575A
18I575B
0 - 45
Merja Hanhimäki, Urpo Rossi
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Suomi
01.01.2021 - 30.04.2021
16.09.2020 - 15.12.2020
3 op
19I575A
Lauri Judin
Biotuotetekniikka
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Insinööri (AMK), EQF 6
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset, ks. TAMKin www-sivut.
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan.
Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Lisätietoja: TAMKin tutkintosääntö ja ammattikorkeakoululaki.
TAMKin tutkintosääntö
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Biotuote- ja prosessitekniikan ohjelmasta valmistut insinööriksi, jolla on monipuolinen kemian- ja metsäbiotalouden alan prosessiosaaminen. Osaamisesi painottuu ammatillisen kokonaisnäkemyksen kasvamiseen, globaalin kestävän kehityksen näkökulmaan sekä aloitteellisuuteen ja luovuuteen. Ammattiopintojen ohella saat osaamista energia-, laatu- ja ympäristöasioista. Turvallisuusasiat ja esimiesvalmiudet sekä liiketoiminnan ymmärtäminen ja markkinointi kuuluvat myös osaamisalueisiisi.
Saat hyödyllisiä työelämävalmiuksia "Kykylaakso/BioHub"-oppimisympäristössä, jossa opit tarkastelemaan alan liiketoimintaa kestävän kehityksen näkökulmasta. Osaat tulkita yrityksen toimintaa ja ratkaisuja yrityksen strategioiden ja kannattavuuden pohjalta. Opintojen kautta opit tuntemaan metsäbioalan ja prosessiteollisuuden yritykset niin Suomessa kuin maailmallakin sekä niiden päätuotteet. Ymmärrät laadun merkityksen yrityksen menestymisessä.
Osa opinnoista toteutetaan englanniksi ja voit valita myös kokonaan englanninkielisen "Bioproducts and Polymers" -osaamiskokonaisuuden, missä opiskelet yhdessä ulkomaalaisten vaihto- ja kaksoistutkinto-opiskelijoiden kanssa.
Vuositeemat ovat 1) insinöörin perusosaaminen, 2) prosessitekniikan perusosaaminen, 3) työelämävalmiudet, 4) syventävä ammatillinen osaaminen
Saat kattavan koulutuksen sekä tuotanto-, suunnittelu - että kehitystehtäviin. Metsälähtöisen biotuoteteollisuuden ja prosessiteollisuuden lisäksi teollisuuden alihankintayritykset, kone- ja laitetoimittajat sekä raaka-ainetoimittajat tarjoavat mielenkiintoisia, kansainvälisiä tehtäviä tämän osaamisen omaaville insinööreille.
Tyypillisiä vastavalmistuneen ammattinimikkeitä ovat: vuoromestari, käyttöinsinööri, tuotantoinsinööri, osastoinsinööri, myynti-insinööri, asiakaspalveluinsinööri, projekti-insinööri, tutkimus- ja kehitysinsinööri, laatuinsinööri, tuotannonsuunnittelija ja laboratoriopäällikkö.
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
TAMKin tutkintosääntö
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Ensimmäisen opiskeluvuotesi opinnot painottuvat matemaattis-luonnontieteellisen perusosaamiseen sekä biotuote- ja prosessitekniikan alan tuntemiseen. Osaat työskennellä turvallisesti laboratorioissa ja suoritat työturvallisuuskortin työelämää varten. Laadit sujuvasti teknisiä raportteja, joissa sovelletaan tietotekniikkaa. Saat hyödyllisiä työelämävalmiuksia "Kykylaakso/BioHub"-oppimisympäristössä, jossa opit tarkastelemaan alan liiketoimintaa kestävän kehityksen näkökulmasta. Osaat tulkita yrityksen toimintaa ja ratkaisuja yrityksen strategioiden ja kannattavuuden pohjalta. Opintojen kautta opit tuntemaan metsäbioalan ja prosessiteollisuuden yritykset niin Suomessa kuin maailmallakin sekä niiden päätuotteet. Ymmärrät laadun merkityksen yrityksen menestymisessä.
Toisena opiskeluvuonna hallitset insinöörin perusosaamisen lisäksi perustiedot energian tuotannosta ja käytöstä. Osaat soveltaa lämpöopin periaatteita käytäntöön ja osaat käyttää englannin kieltä ammatillisissa yhteyksissä. Käytät matematiikkaa ja fysiikkaa sujuvasti prosessitekniikan ongelmien ratkaisuun. Tunnet yleisperiaatteet teollisuuden prosesseista ja tiedät koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita sekä niiden käynnissäpidon merkityksen.
Kolmantena vuonna tunnet esimiehen tehtävät, oikeudet ja velvollisuudet ja saatvalmiudet toimia työnjohtajana. Osallistut työelämäprojektiin, jossa hyödynnät monipuolisesti osaamistasi tiimin jäsenenä. Tunnet yleisperiaatteet teollisuuden prosesseista ja saat käytännön osaamista prosessi- sekä paperi- ja pakkauslaboratorioissa. Tunnet myös automaation merkityksen ja sen mahdollisuudet teollisuuden osana. Voit vaihtoehtoisesti valita englanninkielisen "Bioproducts and Polymers" -suuntautumisen, missä opiskelet yhdessä ulkomaalaisten vaihto- ja kaksoistutkinto-opiskelijoiden kanssa.
Neljäntenä vuotena voit valita vaihtoehtoisia opintokokonaisuuksia, jotka tukevat kasvuasi oman alasi asiantuntijuuteen.
Osaamisesi kehittyy biotuote- ja prosessiteollisuuden lopputuotteisiin seuraavien opintokokonaisuuksien avulla:
1. Metsäbiotalouden tuotteiden viimeistely ja markkinointi
2. Polymers and Composites
3. Bioeconomy Products and Services
4. Energy Technology and Water Management
Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.