•   Rock and Mining Engineering T300DJ09-3002 12.01.2022-03.04.2022  5 cr  (19I351) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student is able to describe the possibilities of using the rock to locate different spaces. The student is able to utilize rock bedrock geology information and rock classification methods for rock placement planning and initial reinforcement method selection. The student is able to describe the basic principles, methods and differences of open and cave / tunnel excavation. The student is able to describe the quarrying operations and methods, equipment, explosives and official regulations. The student will be able to list the ways of reinforcing the rock and the materials, equipment and work stages used in the work, as well as describe the operating principles and quality assurance procedures of the rock. The student is able to determine the drying and compaction needs of rock spaces and to propose solutions, as well as to list the materials, equipment and work stages used in them.
    Prerequisites and co-requisites
    Opintojakso, josta saadaan perustiedot kivilajeista ja kiven lujuuteen vaikuttavista tekijöistä. (GEO1) (not translated)
    Course contents
    Different rock spaces. Rock construction and zoning. Structural features, bedrock classifications and stress state of the bedrock. Consideration of bedrock in site layout. Rock quarrying. Tunnel excavation work, explosives and detonators. Mining Authority Regulations and Environmental Impact. Injection concrete and bolting. Drainage and sealing by injection.
    Assessment criteria
    Satisfactory

    The student is able to identify and define the basics of the course and solve simple questions

    applications that are similar to the tasks being handled.

    Good

    In addition to the above, the student is able to choose the most suitable one by applying and comparing different options

    policy and justify their choices

    Excellent

    In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course topics and their use

    problem solving; and the ability to present, analyze, and justify logically handled issues and methods of solution


    Name of lecturer(s)

    Petri Lyly

    Recommended or required reading

    Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
    Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
    Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
    Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Lähiopetus, Teams-opetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja (ja kirjallinen koe). (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. . Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat (kokeen ei 2022 lisäksi) tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    12.01.2022 - 03.04.2022

    Registration

    01.12.2021 - 17.01.2022

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    19I351

    Teacher(s)

    Petri Lyly

    Further information for students

    Opetus alkaa 12.1.2021

    Esitiedot:
    Geotekniikka
    Pohjarakennus

    Poissaolot:
    Mikäli opiskelijalla on yksittäisiä ns. virallisia poissaoloja esimerkiksi sairaslomat, kutsunnat, kertausharjoitukset, jne., esitettyään todistuksen opiskelija saa korvaavan tehtävän/tehtäviä poissaolojaksolta.

    Lisätietoa petri.lyly@tuni.fi (not translated)

    Unit, in charge

    Construction Engineering

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista. (not translated)

    Training and labour cooperation

    Osa oppitunneista on ulkopuolisten asiantuntijoiden pitämiä.
    Pyritään järjestämään useita excursio-kohteita. (not translated)

    Exam schedule

    Koronakeväänä 2022 kurssista ei pidetä erillistä tenttiä.
    Kurssi suoritetaan harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta.

    Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
    Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen. (not translated)

    International connections

    ei ole (not translated)

    Students use of time and load

    Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, valmistautumisesta kokeeseen sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
    Oppitunneilla (myös Teams) tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
    Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
    Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
    5 op x 27 t/op = 135 tuntia. (not translated)

    Content periodicity

    Oppitunneista tulee Tuni Moodleen tarkennettu ohjelma.
    Opintojakson aihealueita:
    Kalliorakenteet
    - Johdanto ja maanalaisen rakentamisen mahdollisuudet
    - Louhinnan perusteet
    - Kalliorakentamisen työvaiheet
    - Kallion ominaisuudet ja tutkiminen
    - Kalliomekaaninen suunnittelu
    - Kuilut, suuaukkorakenteet
    - Työmaajärjestelyt
    Louhintatekniikka
    - Keskeiset käsitteet
    - Luvat
    - Pätevyydet
    - Turvallisuus suunnitelmat
    - Töiden turvallinen toteutus
    - Perusteita, räjähdysaineet, nallit
    - Tärinät
    Yhteiset
    - Opintomatkat (ja koe) (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Opiskelijalta puuttuu liikaa osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä. (not translated)

    Satisfactory

    Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet. (not translated)

    Good

    Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
    -työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
    Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
    -työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
    Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%. (not translated)