•   Gastronomic Menu Planning 8T00EV82-3005 11.09.2021-16.10.2021  5 cr  (20MRESTO) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student is able to design menus according to the business idea.
    The student is able to use machinery and equipment technology appropriately in the business.
    The student is able to plan and lead the event and ordering process.
    Course contents
    To WHOM are the food and drink menus planned?
    WHAT must be considered in menu planning?
    HOW events and ordering processes are carried out?
    Assessment criteria
    Satisfactory

    The student identify different business ideas and main principles of menu planning.

    The student performs in a controlled manner the design and implementation of gastronomic events and ordering processes.

    The student is able to use selected raw materials using machines and equipment, but is unable to justify her/his choices.

    The student can give and receive feedback.

    The student looks and evaluates things from her/his own point of view.

    The student recognizes the importance of ergonomics and occupational safety in the use of machinery and equipment.

    Good

    The student know how to structure the meaning of business idea in relation to menu planning principles.

    The student can plan and implement gastronomic events and ordering processes based on her/his own choices.

    The student is able to use raw materials and methods taking into account machine and equipment technology.

    The student can give and receive feedback actively and constructively.

    The student is able to cooperate with ergonomics and occupational safety and is ready to develop her/his interaction skills.

    The student takes responsibility and undertakes the activities of the group in addition to her/his own activities.

    Excellent

    The student understands comprehensively the meaning of business idea in menu planning.

    The student is able to plan and lead gastronomic events and ordering processes, evaluating and combining different solutions.

    The student is able to choose the right raw materials and methods considering machine and equipment technology.

    The student is able to analyze feedback and is committed to developing itself and the work community responsibly.

    The student is able to work flexibly and foresight, and bring the service process into an economical and wellbeing perspective, taking into account the requirements of the community and industry.

    Approved/Failed

    Joku tehtävä tai suoritus puuttuu. (not translated)


    Name of lecturer(s)

    Arja Luiro

    Recommended or required reading

    Berglund, J., Rinta-Huumo, A. & Vahtera, A. 2011. Ruoasta viiniin. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
    Joutjärvi, M. & Nuutila, J. 2005. Ruokasanasto. Helsinki: WSOY.
    Määttälä, S., Nuutila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
    Pakarinen, L., Kekäläinen S. & Pasanen, R. 2011. Viinit. Yhdistä ruoka ja juoma. Readme.fi. Hämeenlinna: Kariston Kirjapaino Oy.
    Rauha-Puntalo, S. 2019. Suomalaisen ruokakulttuurin kehitys sadan vuoden aikana. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296401
    Salmi, M. 2017. Olut! Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
    Sillanpää, M. 2002. Säännöstelty huvi. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Luennot
    Harjoitukset
    Tehtävät
    Tentti (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Listasuunnittelutehtävä (tiimitehtävä, 0—5, 50 %)
    Tehtävän arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.
    Tentti (0—5, 30 %)
    Ammatillinen osallistuminen (itse- ja vertaisarviointi, opettajan tekemä arviointi) (0—5, 20 %)

    Ammatillisen osallistumisen arvioinnissa huomioidaan
    • palveluasenne, ”hospitality”
    • aktiivinen osallistuminen etä- ja lähiopetukseen ja opponointiin
    • tavoitteellinen sitoutuminen tiimityöskentelyyn
    • valmius ja joustavuus muuttuvissa tilanteissa
    • esiintyminen ja toiminta eri verkostoissa
    • poissaolot, myöhästymiset (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    11.09.2021 - 16.10.2021

    Registration

    05.05.2021 - 03.09.2021

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    20MRESTO

    Seats

    0 - 40

    Teacher(s)

    Arja Luiro

    Unit, in charge

    Hospitality Management

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Hospitality Management

    Office

    TAMK Main Campus

    R&D proportion

    3 cr

    Virtual proportion

    4 cr

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    AHOT
    AHOT -osaamisen näytön hakemus Hyvähot-järjestelmään viimeistään 18.8.2021
    AHOT-osaamisen näyttö 20.8.2021 (not translated)

    Training and labour cooperation

    Listasuunnittelutehtävä tehdään toimialan yrityksiin. (not translated)

    Exam schedule

    La 16.10.2021 klo 13.00-14.30
    Uusintatentti la 30.10.2021 klo 9.00-10.30 (not translated)

    Students use of time and load

    5 op = 135 h opiskelijan työtä (not translated)

    Content periodicity

    Lauantai 11.9.2021 klo 8.30-14.30 lähiopetus TAMK Catering Studiossa
    Opintojakson aloitus, tiimit ja opiskelusopimukset
    Liikeideasta listasuunnitteluun, menusuunnittelu
    Aistinvarainen arviointi/tasting, ruoan ja viinin yhdistäminen
    Perjantai 24.9.2021 klo 15.00-16.30 Zoom Ruokalistakieli, juomalistasuunnittelu
    Lauantai 25.9.2021 klo 8.30-14.30 TAMK Catering Studio Hinnoittelu, hinnoitteluharjoitukset. Viinin valmistus ja rypälelajikkeet, tasting.
    Perjantai 8.10.2021 klo 15.00-16.30 Zoom Ruokatuotanto- ja tilaustarjoiluprosessit
    Lauantai 16.10.2021 klo 8.30-14.30 Zoom, Listasuunnitteluesitykset ja opponoinnit, palautekeskustelu, tentti klo 13.00-14.30 (not translated)