•   From Business Idea to Service Enterprise 8T00DQ68-3001 25.10.2021-15.12.2021  10 cr  (19RESTO) +-
    Learning outcomes of the course unit
    Students are able
    - to seek the knowledge they need to start a company
    - to formulate a business plan and to sell it to others
    Course contents
    WHICH attributes are needed for entrepreneurship?
    WHY to become an entrepreneur?
    HOW is it possible to build an innovative, hospitable and profitable company from an idea?
    Assessment criteria
    Satisfactory

    Student knows the basics of business establishing. The business plan is limited. The report is partly done according to academic writing standards. The other assignments are passed satisfactory.

    Good

    Student has a command of the basics of business establishing. The business plan is proper, detailed and realistic. The report is mainly written according to academic writing standards. The other assignments have been done by using the resource material.

    Excellent

    Student is able to found a business. The business plan is realistic, comprehensive and innovative. The report is written according to academic writing standards. The other assignments have been done by using widely the resource material.

    Approved/Failed

    Student does not understand the basics of the business establishing. The business plan is unrealistic. The report is not written according to academic writing standards. The assignments are not done or are failed.


    Name of lecturer(s)

    Riitta Brännare

    Recommended or required reading

    Suositellaan:

    Heikkilä, P. & Saranpää, T. 2013. Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi + harjoituskirja. Helsinki: Restamark.

    Iloniemi, M., Järvensivu, P., Kyläkallio, K., Parantainen, J. & Siikavuo, J. 2009. Uuden yrittäjän käsikirja. Helsinki: Talentum.

    Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita.
    +
    moodlessa oleva materiaali sekä linkit
    +
    muu mahdollinen kurssin aikana annettu materiaali (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    luennot ja niihin liittyvät harjoitukset - tentti
    simulaatiopeli
    Sprint-viikko monialaisissa tiimeissä toimeksiannoista
    liiketoimintasuunnitelma projektina
    omien yrittäjävalmiuksien arviointia, itse ja vertaisarvointia projekteissa (not translated)

    Assessment methods and criteria

    -osallistuminen luennoille, laskennan harjoitukset 10 %
    -osallistuminen sprinttiviikolle ja sen sekä yrittäjävalmiuksien raportointia annetun tehtävän mukaan 20 % (tiimiosallistuminen, raportointi yksilösuorituksena)
    -osallistuminen yrityspeliin ja loppuraportti 20 % (tiimityö)
    -liiketoimintasuunnitelman tekeminen ja raportointi + kertaustentti 50 % (tiimityö+yksilötyö) (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    25.10.2021 - 15.12.2021

    Registration

    02.07.2021 - 15.10.2021

    Credits

    10 cr

    Group(s)

    19RESTO

    Seats

    15 - 60

    Teacher(s)

    Riitta Brännare, Antti Vuento

    Unit, in charge

    Hospitality Management

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Hospitality Management

    Office

    TAMK Main Campus

    R&D proportion

    5 cr

    Virtual proportion

    8 cr

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Kurssista voi suorittaa osan TAMKin HUBSin kursseilla kuten NN00FP50-3001 Ideasta startupiksi -hautomo, 5 op. Suorituksella voi hyväksilukea Ideasta yrityksen liiketoimintasuunnitelmalla ja siihen liittyvällä tentillä. (not translated)

    Training and labour cooperation

    -restonomien osuuskunta
    -oman yrityksen liikeidea
    -Sprint-viikon toimeksiannot (not translated)

    Exam schedule

    varsinainen tentti ma 29.11.21
    1.rästitentti ti 30.11.21
    2. rästitentti 14.12.21 (not translated)

    Students use of time and load

    1 op vastaa 27 tunnin työtä opiskelijalle, mikä riippuu kuitenkin opiskelijan tavoitteista, aiemmasta koulutuksesta ja työkokemuksesta, osaamisesta

    noin 50 % kontaktissa opiskelua (luennot ja niihin liittyvät harjoitukset), yrityspeli, sprint-viikko
    noin 50 % henkilökohtaista itsenäistä opiskelua kuten tenttiin valmistautumista, harjoitusten tekemistä, tiimeissä työskentelyä, raporttien ja lts:n kirjoitusta (not translated)

    Content periodicity

    Ideasta yritykseksi toteutuspäivät pääsääntöisesti ovat maanantai klo 9-15, tiistai klo 9-15 ja ke klo 9 – 12 tai 12 -15 tai 9-15
    Viikolla 46 on Sprint Innovation Festival maanantaista perjantaihin
    Viilolla 48 keskiviikkona, viikolla 49 ja viikolla 50 maanantaina ja tiistaina pelataan yrityspeliä klo 9-15.
    Keskiviikkoiltapäivisin klo 12-15 on laskentaa seuraavasti: 27.10.; 3.11.; 10.11.; 24.11.
    Muina ajankohtina tehdään liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä asioita luonnoilla, harjoituksissa ja itsenäisesti tai tiimeissä opiskellen.

    Tarkennettu aikataulu on moodlessa nähtävillä kurssin alkamisen aikana. (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Opiskelija ei ymmärrä yrityksen perustamisen liittyvien osa-alueiden perusteita ja soveltamisessa on isoja puutteita. Liiketoimintasuunnitelma on monilta osin puutteellinen ja epärealistinen. Raportti ei vastaa TAMKin muotovaatimuksia.

    Yksityiskohtaisempia arvioinnin kohteita ja kriteereitä eri osa-alueissa on moodlessa. (not translated)

    Satisfactory

    Opiskelija tietää yrityksen perustamiseen liittyvien osa-alueiden perusteet ja osaa soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa. Liiketoimintasuunnitelma on suppea; asiat esitetään siinä toteavalla tavalla. Raportissa on puutteita, vaikka se on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

    Yksityiskohtaisempia arvioinnin kohteita ja kriteereitä eri osa-alueissa on moodlessa. (not translated)

    Good

    Opiskelija hallitsee yrityksen perustamiseen liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä hyvin liiketoimintasuunnitelmassaan. Liiketoimintasuunnitelma on perusteellinen ja kattava ja se antaa valmiudet yrityksen perustamiseen käytännössä. Raportissa on pieniä puutteita, vaikka se on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

    Yksityiskohtaisempia arvioinnin kohteita ja kriteereitä eri osa-alueissa on moodlessa. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija hallitsee yrityksen perustamiseen liittyvät osa-alueet laajasti ja monipuolisesti ja osaa soveltaa niitä perustellen valitsemansa ratkaisut. Liiketoimintasuunnitelma on realistinen, perusteellinen, kattava ja innovatiivisuutta osoittava; myös toimialan kehittäminen on työssä vahvasti mukana. Raportti on tehty TAMKin muotovaatimuksia noudattaen.

    Yksityiskohtaisempia arvioinnin kohteita ja kriteereitä eri osa-alueissa on moodlessa. (not translated)