- can name the main stages of the research process and the components of the research design
- be able to name and describe different methods of obtaining information, coupled with qualitative and quantitative research
- can describe the main features of qualitative and quantitative analysis
- can explain the progress of the research process
- can form a coherent research setting
- can design the data collection according to the research design: make the interview frame, observation frame and questionnaire
- can analyze qualitative and quantitative research material
- can apply statistical methods of analysis
- is able to apply all stages of the research process reasonably and consistently to form a coherent research setting
Abandoned - can only describe parts of the research process and approach - can randomly name data acquisition methods - can describe the material without any analysis methods
Jussi Kemmo
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
-Moodlen materiaalit
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus (not translated)
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
- materiaali ja tarkemmat tiedot Moodlessa
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta (not translated)
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti.
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta sekä "Tutkimuskolmiotehtävä"
Täsmennys tähän jo julkaistuun toteutuksen arviointiin: Tutkimusprosessi-osuus arvioidaan numeerisen arvioinnin mukaisesti.
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta! (not translated)
Finnish
16.08.2021 - 16.12.2021
02.07.2021 - 30.09.2021
5 cr
19SO
Liisa Laine, Jussi Kemmo
MOODLESIVUT:
- Moodlesivun materiaalit Tilastotieteen perusteet tarkemmin syksyllä 2021
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta! (not translated)
Social Services
Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
0-5
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla. (not translated)
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa (not translated)
EI tenttiä - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2021
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus mennessä - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla! "Tutkimuskolmio" tehtävän esitys/palautus Moodleen. (not translated)
KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus: 16 h
itsenäinen työskentely: 52 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus: 5 x 4 h = 20 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 48 h = n. 1,5 op (not translated)
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
1.Kerta Etäkerta
Kurssin esittely
Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo)
- muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
2.kerta
kyselylomakkeen luominen
- e-lomake/kyselylomakkeen luominen.
Tixel, Havaintomatriisin luominen. Frekvenssitaulukosta esimerkki.
Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin.
Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen
3.kerta
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
Graafiset kuviot
- miten tulkitsen kaavioita
- vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
4. kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
Järjestystunnusluvut graafisesti
5.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:
- SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI
- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET (1 kerta)
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (2 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (3 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI (4 kerta)
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (5 kerta) (not translated)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja (not translated)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet (not translated)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa (not translated)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden (not translated)