•   Basics of Research and Research Methods 7S00EL92-3001 16.08.2021-16.12.2021  5 cr  (19SO) +-
    Learning outcomes of the course unit
    Students
    - can describe the research process
    - can write a research framework
    - can describe the importance of theory in research
    - can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
    - can analyse qualitative and quantitative data
    Course contents
    - Research process
    - Research frame
    - Qualitative and quantitative research
    - Methods of data collection and analysis
    - Participatory action research
    - Research ethics
    Assessment criteria
    Satisfactory

    - can name the main stages of the research process and the components of the research design

    - be able to name and describe different methods of obtaining information, coupled with qualitative and quantitative research

    - can describe the main features of qualitative and quantitative analysis

    Good

    - can explain the progress of the research process

    - can form a coherent research setting

    - can design the data collection according to the research design: make the interview frame, observation frame and questionnaire

    - can analyze qualitative and quantitative research material

    Excellent

    - can apply statistical methods of analysis

    - is able to apply all stages of the research process reasonably and consistently to form a coherent research setting

    Approved/Failed

    Abandoned - can only describe parts of the research process and approach - can randomly name data acquisition methods - can describe the material without any analysis methods


    Name of lecturer(s)

    Jussi Kemmo

    Recommended or required reading

    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
    -Moodlen materiaalit

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
    - moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
    - yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
    Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
    Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
    Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
    Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
    Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
    - oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
    - materiaali ja tarkemmat tiedot Moodlessa

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
    - kontaktiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
    - itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta (not translated)

    Assessment methods and criteria

    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
    - Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
    - ARVIOINTI: suoritettu

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
    - kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti.
    - oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta sekä "Tutkimuskolmiotehtävä"

    Täsmennys tähän jo julkaistuun toteutuksen arviointiin: Tutkimusprosessi-osuus arvioidaan numeerisen arvioinnin mukaisesti.
    ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta! (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    16.08.2021 - 16.12.2021

    Registration

    02.07.2021 - 30.09.2021

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    19SO

    Teacher(s)

    Liisa Laine, Jussi Kemmo

    Further information for students

    MOODLESIVUT:

    - Moodlesivun materiaalit Tilastotieteen perusteet tarkemmin syksyllä 2021

    - Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta! (not translated)

    Unit, in charge

    Social Services

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Social Services

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla. (not translated)

    Training and labour cooperation

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa (not translated)

    Exam schedule

    EI tenttiä - suoritustavat:

    TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2021

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus mennessä - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla! "Tutkimuskolmio" tehtävän esitys/palautus Moodleen. (not translated)

    Students use of time and load

    KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
    lähiopetus: 16 h
    itsenäinen työskentely: 52 h

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
    kontaktiopetus: 5 x 4 h = 20 h = n. 1 op
    itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 48 h = n. 1,5 op (not translated)

    Content periodicity

    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
    1.Kerta Etäkerta
    Kurssin esittely
    Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo)
    - muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
    2.kerta
    kyselylomakkeen luominen
    - e-lomake/kyselylomakkeen luominen.
    Tixel, Havaintomatriisin luominen. Frekvenssitaulukosta esimerkki.
    Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin.
    Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
    Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen
    3.kerta
    Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
    Graafiset kuviot
    - miten tulkitsen kaavioita
    - vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
    4. kerta
    Keskeisimmät tunnusluvut
    - moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
    Tunnusluvut Tixelillä
    Järjestystunnusluvut graafisesti
    5.kerta
    Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
    Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
    TEEMAT:
    - SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI
    - TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET (1 kerta)
    - TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (2 kerta)
    - TUTKIMUSMENETELMÄT (3 kerta)
    - LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI (4 kerta)
    - TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (5 kerta) (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    - osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
    - osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
    - osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja (not translated)

    Satisfactory

    - osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
    - osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
    - osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet (not translated)

    Good

    - osaa selittää tutkimusprosessin
    - osaa muodostaa tutkimusasetelman
    - osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
    - osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
    - osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa (not translated)

    Excellent

    - osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
    - osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden (not translated)