•   Competences of Special Education 7S00EL46-3011 01.01.2022-31.03.2022  5 cr  (21ASO) +-
    Learning outcomes of the course unit
    - can identify the key factors that influence individual growth and learning
    - can describe the main concepts, approaches and theories in education
    - understands the importance of thinking, will, motivation and emotions in learning and is able to
    apply this knowledge to support growth and learning
    - recognizes one’s own strengths and development challenges as a educator /pedagogy and develops educational awareness
    - can define underlying values, ethical principles and significance of special education at individual, community and social level
    - can explain special support needs, assessment methods, support measures
    and principles of eco-cultural and multi-professional special education
    - can structure the principles of special education, phenomena, supportive activities and the role of social worker in different phases of life
    Course contents
    Education:
    - educational awareness and knowledge as concepts and phenomena
    - I as an educator
    - education and authority
    - different concepts of learning
    - the influencing factors of learning, motivation and belief, and support for learning
    Special Education:
    - approaches and basic concepts of special education, as well as human perception, human dignity, self-determination, participation, segregation, integration, inclusion
    - socio-emotional difficulties, neuropsychiatric disorders, language disorders, learning difficulties, supportive and compensatory methods of communication, self-esteem, peer support, eco-culture,
    multi-professional network in special education
    - An own implementation of ECEC special education, where content focuses on ECEC and day care environment. Supporting child's development and learning, identifying the need for support and providing targeted support are essential. Special education in ECEC focuses on support for child development and learning.
    Assessment criteria
    Satisfactory

    Can identify and define phenomena related to the field and basic concepts and theory. The relationship to knowledge is largely telling and descriptive.

    Good

    To structure relationships between phenomena and concepts in the field. Can apply concepts and theory in a structured way. Has a reflection of his / her experiences and views in relation to theory and professional skills. Relationship to knowledge self-extract, problematization involved.

    Excellent

    Understand wide-ranging entities and the relationships between them. Analyze theory and practice and the relationships between phenomena. Combines pedagogical competence with professional context. Creative, developing, innovative approach. The relationship to knowledge is analytical, argumentative and analytical.

    Approved/Failed

    Abandoned Student's Learning Objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.


    Name of lecturer(s)

    Piia Roos

    Recommended or required reading

    Kasvatus:
    Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja

    Oppimispäiväkirjan tukena yksi seuraavista:
    - Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
    - Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P. 2016. Ajattelutaidot ja oppiminen.
    - Ahtola, A. 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen.
    - Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
    - Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus.
    - Helenius, A. & Lummelahti, L. 2017. Varhaiskasvatus -perusteita
    - Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot -alle 3-vuotiaiden pedagogiikka.


    Erityispedagogiikka:
    oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt
    Itsenäinen työskentely: oppimispäiväkirja, ryhmätehtä (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Kasvatus:
    Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3

    Oppimispäiväkirja arvioidaan 1-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio)

    Erityispedagogiikka: oppimistehtävä arvioidaan 1-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.01.2022 - 31.03.2022

    Registration

    01.12.2021 - 16.01.2022

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    21ASO

    Teacher(s)

    Piia Roos

    Unit, in charge

    Social Services

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Social Services

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Kasvatus / vaihtoehtoinen suoritustapa konktaktiopetukselle
    26.1. ei ole
    27.1. oppimistehtävän tekeminen (oppimiskäsitykset)
    24.2. oppimistehtävä (elämäjana)
    25.3. ei ole

    Erityispedagogiikka
    laajennettu / kaksiosainen oppimistehtävä + tehtävän esittäminen ja muiden esityksiin osallistuminen (25.3.2022) (not translated)

    Exam schedule

    ei tenttiä (not translated)

    Students use of time and load

    kasvatus
    opetus 18t, itsenäinen 63t
    erityiskasvatus
    opetus 22t, itsenäinen 32t (not translated)

    Content periodicity

    kasvatus ajalla tammi-maaliskuu 2022
    erityiskasvatus ajalla helmi-maaliskuu 2022 (not translated)