The student
- knows the legislation and ethical principles of health promotion
- is able to utilisise the key methods for personalised health promotion in his/her actions
The student
- is able to apply basic health promotion legislation and ethics in his/her activities
- is able to utilise the key methods of personalised health promotion in his/her activities
The student
- is able to implement health promotion in accordance with the governing legislation and critically evaluate the implementation of ethical principles and can educate other actors, using his/her expertise
- is able to actively search for evidence-based data about individual health promotion, apply it critically in his/her own activities and plan interventions in accordance with the new knowledge in his/her work community
Mari Laaksonen
Tarkentuvat tammikuussa 2022. Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=24397
Kussiavain: genomi (not translated)
18.1.22 orientaatio klo 10.15: https://tuni.zoom.us/j/333129636 -pakollinen
Kurssi sisältää esitehtävät:
a. Kuuntele seuraavat asiantuntijaluennot kurssin pohjalle:
Ikääntyvien yliopiston luentosarjassa FT, MBA Marja Pirttivaara luennoi otsikolla: Geenit kertovat suvusta. Ohjelma on lähetetty Radio Moreenissa 23.3.2021. n. 1h https://soundcloud.com/radio_moreeni/marja-pirttivaara-geenit-kertovat-suvusta
https://www2.helsinki.fi/fi/unitube/video/d919d7f1-7e27-49ba-8863-9f8205f5e3eb
Studia Medicina: Miten geenitutkimukset koskettavat kansalaista? Helena Kääriäinen 30min
• mitä uutta genomitieto tuo?
• mihin eettisiin kysymyksiin tarvitaan osaamista?
• Poimi ne hoitotyötä/terveydenhuoltoa koskevat yksityiskohdat, jotka täytyy huomioida työssä terveydenhuollossa. Mitä osaamista tarvitset?
Tehtävä käsitellään kurssin alkaessa keskustellen
b. Lue lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi genomilaiksi Arviointi H/S
Referoi 1s ja pohdi alla olevia kysymyksiä. Palautus tehtävän palautuksiin 18.1 mennessä. Minkä tyyppisiin kohtiin ETENE kiinnittää huomiota? Mitä etiikan periaatteita siitä nousee esiin?
https://etene.fi/lausunnot-ja-kannanotot
Esitehtävät löytyvät myös kurssin moodlealustalta.
Opetusmenetelminä luennot, tehtävät ja seminaari etäopetuksena tammi- helmikuussa. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. (not translated)
Orientaatioluennolla 18.1 klo 10.15 ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus. Opintojakson arviointi 0-5. Tehtävien tekeminen ajallaan kuuluu kurssin. Jos tunneilla ei ole läsnä, joutuu tekemään korvaavat tehtävät osoittaakseen osaamisensa ko. teemasta.
Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 07.03.2022
01.12.2021 - 31.12.2021
5 cr
21YTEDI
Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Elisa Airikkala, Eeva Liikanen
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tehtävineen opintojakson moodlessa. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Seminaaripäivä to 17.2 - pakollinen läsnäolo (not translated)
Opintojakso on 5op, joka vastaa laskennallisesti 135t työtä.
Etäopetusta on 36 tuntia + itsenäistä työskentelyä 99 tuntia.
Orientaatioluennolla 18.1.2022 klo 10.15 https://tuni.zoom.us/j/333129636
ja seminaarissa 17.2.2022 100% läsnäolovelvollisuus.
Muillakin tunneilla läsnäolo suositeltavaa. (not translated)
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee vaadittavia tehtäviä ajallaan
- ei osallistu läsnänoloa vaativille tunneille aktiivisena opiskelijana
- ei osoita tuntevansa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teoriaa, lainsäädäntöä ja etiikkaa riittävästi
Hyväksytty:
Opiskelija
- tekee yksilö ja ryhmätehtävät ajallaan riittävällä laajuudella ja sisällöllisellä ymmärryksellä
- osoittaa aktiivisella läsnäolollaan ymmärryksensä
- osoittaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teorian, lainsäädännön ja etiikan ymmärryksen (not translated)