•   Anatomy and Physiology 2 7K00FN16-3007 09.05.2022-05.06.2022  2 cr  (21KL, ...) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student
    - knows the structure and function of the digestive system
    - knows the struckture and function of the the urinary tract, as well as the fluid balance and acid-base balance of the body
    - knows the structure and function of the nervous system
    - knows the structure and main functions of the skin
    Course contents
    - digestive system and its function
    - urinary tract system and its function, fluid balance and acid-base balance
    - nervous system and its function
    - skin and its functions
    Assessment criteria
    Satisfactory

    The Student

    - knows the general structure and function of the digestive system

    - knows the basics of the structure and function of the urinary tract, knows the principles of body fluid balance and acid-base balance

    - knows the basics of the structure and function of the nervous system

    - knows the structure of the skin and its main functions

    Good

    The Student

    - knows the structure and function of the digestive system

    - knows the structure and function of the urinary system, fluid balance and acid-base balance

    - knows the structure and function of the nervous system

    - knows the structure of the skin and its main functions

    - is able to describe the relationship between the functions of the human body and apply the knowledge learned

    Excellent

    Student

    - have a deep understanding of the structure and function of the digestive system

    - understands the structure and function of the urinary tract, understands the importance of body fluid balance and acid-base balance in body function

    - has a broad understanding of the structure and function of the nervous system

    - understands the structure of the skin and its main functions

    - is able to apply his / her knowledge, demonstrate mastery of entities and combine theoretical knowledge with the professional context


    Name of lecturer(s)

    Riika Riihelä

    Recommended or required reading

    Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
    Suositellut kirjat.
    Valitse näistä yksi tai useampi:
    1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
    2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
    3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. Tämä myös e-kirjana Tuni-kirjastossa Ellibsin kautta. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Luennot, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely, kotitehtävät (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 60% maksimipisteistä.
    Tavoitteet:
    -Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
    -Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
    -Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
    -Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
    -Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    09.05.2022 - 05.06.2022

    Registration

    10.01.2022 - 08.05.2022

    Credits

    2 cr

    Group(s)

    21KL

    21TH

    Seats

    0 - 52

    Teacher(s)

    Riika Riihelä

    Further information for students

    Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.

    Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.

    Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
    -ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
    -virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
    -hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
    -Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä. (not translated)

    Unit, in charge

    Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing, Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Exam schedule

    Anatomian ja fysiologian tentti tehdään 27.5.-3.6.2022 (ma-pe) Moodlessa.
    Uusinta 1: vko 32 (ma-pe) Moodlessa
    Uusinta 2: vko 35 (ma-pe) Moodlessa
    Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.

    Opiskelijalla on oikeus korottaa hylättyä arvosanaa yhden kerran opintojen aikana pääsääntöisesti toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Moodlessa/Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse. (not translated)

    Students use of time and load

    2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä. (not translated)