The student
- is able to evaluate the health and well-being of a family when expecting a baby and after childbirth
- knows the working methods for a family expecting a baby and after childbirth
- knows the basic care for pregnant and nursing mothers and care of the fetus as well as the basics of referring them for further care
- understands the importance of the guidance of partnering and parenting
- knows the parties involved in multi-professional co-operation
The student
- is able to assess the holistic health and well-being of a family when expecting a baby and after childbirth
- is able to use the working methods of the public health nursing with a family expecting a baby and after childbirth
- is able to identify, evaluate and carry out the care of a pregnant woman, a mother who has given birth and a fetus, and, if necessary, to guide them to further care
- is able to guide the family and support the relationship and parenthood
- is able to utilise multi-professionals in his/her work
The student
- is able to assess the holistic health and well-being of a family when expecting a baby and after childbirth
- is able to extensively apply the working methods of public health nursing care for a family when expecting a baby and after childbirth
- is able to identify, evaluate and carry out the care of a pregnant woman and a mother who has given birth, and, if necessary, to guide her to further care;
- is able to guide the family members individually and as well support the family in a parental relationship and parenthood
- is able to work as part of a multi-professional team
Raakel Viheroksa
Imetysohjaajakoulutus keväällä 2022:
* Koskinen.2008. Imetysohjaus. Edita. Helsinki.
* Imetyksen edistäminen Suomessa.Toimintaohjelma 2009-2012. Raportti 32/2009. THL.Yliopistopaino
* Imetyksen edistämisen Toimintaohjelma 2017-2021. THL
* Muu opettajan erikseen osoittama materiaali
*************************************************************************************************************************
2023: Toteutussuunnitelma päivitetään tämän osalta myöhemmin.
Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe moodlessa, suoritus ennen orientaatioita, hyväksytty/hylätty
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe xxxxxxx
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes
2.koe loppukoe xxxxxxx
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY
Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20
Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.
ehkäisyyn liittyvää materiaalia. käypähoito
työpajoissa työstetty materiaali
-1. kokeen materiaali
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8
Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
http://www.lasinenlapsuus.fi/
Thl sivusto, lomakkeet
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Raskaana oleva päihdekäyttäjä
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella (not translated)
Kevät 2022:
Imetysohjaajakoulutus 1.5 op: Luennot, harjoitukset, tehtävät, näyttökoe ja kirjallinen tentti.
**********************************************************************************************************************************
2023: Toteutussuunnitelma päivitetään myöhemmin
- luennot, opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely, teemapajat, ryhmätyöt, simulaatio, itsenäinen työskentely
- tehtävä parisuhteesta ja neuvolakäynneistä matriisi (not translated)
Imetysohjaajakoulutus 1,5op: Tentti ja näyttökoe. Numeerinen arviointi. 100% läsnäolo opetuksessa.
Toteutussuunnitelma päivitetään myöhemmin muiden osioiden osalta (not translated)
Finnish
03.01.2022 - 28.05.2023
04.12.2021 - 02.01.2022
7 cr
20TH
Hoitotyö Luennoitsija, Raakel Viheroksa, Terveydenhoitotyö Tiimihenkilö
Imetysohjaajakoulutus 1,5op:
Imetysohjaajakoulutus perustuu Who:n vauvamyönteisyysohjelman 20 tunnin koulutukseen. Imetysohjaajakoulutuksesta saa erillisen imetysohjaajan todistuksen, kun koulutus on suoritettu hyväksytysti. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 100% läsnäolo kaikessa opetuksessa, aktiviinen osallistuminen ja hyväksytysti suoritetut tehtävät, imetysnäyttö sekä tentti.
Toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia imetysohjauskoulutuksen osalta, liittyen koronatilanteeseen. Muutoksista tiedotetaan opiskelijoita erikseen.
**********************************************************************************************************************************
2023, muu toteutus: Päivittyy myöhemmin
luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa, mutta osallistuminen suotavaa tavoitteiden saavuttamiseksi
pienryhmätyöskentely pakollinen
työpajat ja simulaatiot pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia (not translated)
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
TAMK Main Campus
0-5
ei valinnaista suoritustapaa (not translated)
Kokonaisuuteen liittyy 7 viikon harjoittelu äitiys- ja lastenneuvoloissa (not translated)
Imetysohjauskoulutus:
Imetysohjaajakoulutukseen kuuluu näyttökokeen lisäksi kirjallinen tentti. Arvionti 0-5. Läpäisyprosentti 70%. Ryhmätentti moodlessa viikolla 6, 10.2. 1.uusinta viikoilla 10 ja 2.uusinta viikoilla 13. Uusinnat toteutuvat examissa.
********
2023:
Toteutussuunnitelma päivittyy vuoden 2023 opetuksen osalta myöhemmin.
Alkukoe, koe suoritettava ennen orientaatiotuntia, hyväksytty/hylätty
1.koe
2.koe
Usinnat
Parisuhteesta, tehtävä, hyväksytty/hylätty
Tarkastuksista tehtävä, hyväksytty/hylätty (not translated)
Imetysohjaajakoulutus keväällä 2022:
Imetysohjauskoulutus (WHO:n mukainen)1,5 op: Opiskelijoiden kokonaistuntimäärä on 40 tuntia, josta lähiopetusta 20 tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus 20 tuntia.
*****
Muu opetus 2023:
7 op x 27 tuntia on 189h, joista imetysohjauskoulutus 40h, 2.tutorlähtökohtaa, työpajatyöskentely yht. 38 tuntia, itsenäistä työskentelyä 70 tuntia, simulaatiot
Toteutusta päivitetään vuoden 2023 opintojen osalta myöhemmin. (not translated)
Kevät 2022:
Imetysohjaajakoulutus 1,5op. Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset ja paritehtävät ja tentti. Opetuksessa 100% läsnäolo.
******
2023:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen (äiti, sikiö, isä) terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu (not translated)
Imetysohjaajakoulutus:
- Opiskelija ei osallistu pakollisiin tunteihin ja harjoituksiin (100% läsnäolo).
- Opiskelijan osoittama tieto ei yllä tyydyttävän suorituksen arviointikriteereihin (tentti läpäisyraja 70%) (not translated)
Imetysohjaajakoulutus: Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
- Opiskelijan osoittama tieto on oikea, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia
- Opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta
- Opiskelijan osoittama potilas/asiakas näkökulma puutteellinen (not translated)
Imetysohjaajakoulutus:Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
- Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat
- Osaamisessa näkyy potilas/asiakas näkökulma ja eettisyys (not translated)
Imetysohjaajakoulutus:Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
-Opiskelija osaa tarkastella imetysohjakseen liittyviä asioita moniulotteisesti ja useasta näkökulmasta johdonmukaisesti asiakkaan yksilölliset tarpeet huomoiden
- Ohjaukseen liittyvä tieto on näyttöön perustuvaa
- Opiskelija saa kohdata asiakkaan/ potilaan kokonaisvaltaisesti eettiset periaatteet huomioiden (not translated)