Passed
The student
- has the basic theoretical knowledge and clinical skills of postnatal care of the mother and newborn baby and recognizes gap of knowledge and seeks actively the knowledge
- knows the care path of women given birth, healthy newborn babies, and newborn babies taken care in the neonatal intensive care unit
- knows the infection control principles and adheres the principles of aseptic working
- is able to safely manage the patient's medication and fluid therapy under supervision
- is able to observe, under supervision, women’s wellbeing and recovery after birth and gets experiences in the decision-making related that
- is able to, under supervision, observe the vital function of the newborn babies/ the newborn babies in the intensive care and gets experiences in the decision-making related that
- meets the patients and work group members respectfully
- is able to guide the mothers and their families in the breastfeeding, self-care and the basic care of newborn baby
- aims to promote patients’ wellbeing and is acting safely
- acts responsibly and recognises the limits of his/ her expertise
- follows the confidentiality and data protection guidelines
- follows in his / her actions the agreed rules of the supervised practical training
- evaluates her/his own competence as a realistically and is able to give and receive feedback
Failed
There are obvious shortcomings in basic knowledge about postnatal midwifery and neonatal intensive care; searching for and utilising knowledge is incomplete, and even after a tutorial discussion there are misunderstandings in the theoretical knowledge.
The student
- do not know the care path of women given birth, healthy newborn babies and newborn babies taken care in the neonatal intensive care unit
- do not know the infection control principles and does not adhere the principles of aseptic working
- makes mistakes in the patient's medicine and fluid therapy despite being supervised; has not completed a medical treatment passport
- is not able to observe the postnatal wellbeing and recovery of the woman despite being supervised
- is not able to observe the vital functions of the newborn baby and newborn babies treated in the neonatal intensive care unit despite being supervised
- does not meet the patients and work group members respectfully and professionally
- is not able to guide the mothers and their families in the breastfeeding, self-care and the basic care of newborn baby
- does not recognize the boundaries of his/her expertise, endangering patient safety
- violates confidentiality or patient privacy
- evaluates her/his own competence unrealistically and is unable to receive feedback
- fails to follow the agreed rules for supervised practice (e.g., takes no responsibility for his/her own learning; the goals are missing; does not follow the working hours, does not report his/ her absences, and/or the total amount of required hours is not fulfilled)
Maija Koivunen
Aikaisempi opiskeluun liittyvä materiaali, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja Moodlessa. (not translated)
Ohjattu harjoittelu: arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, arvioinnin, kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen. (not translated)
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, työaikasuunnitelman, arvioinnin ja kirjallisen tehtävän tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen. Ohjattu harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Arviointiin sisältyy opiskelijan itsearviointi, ohjaajan arviointi ja ohjaavan opettajan arviointi (sisältää kirjallisten tehtävien arvioinnin).
Vastasyntyneiden osasto: opiskelija käy loppuarviointikeskustelun ohjaajan kanssa ja tekee harjoittelun arviointilomakkeelle reflektoivan itsearvioinnin. Opiskelijoille pidetään yhteinen reflektiotunti harjoittelun jälkeen ohjaavan opettajan ohjeen mukaisesti.
Lapsivuodeosasto: opiskelija käy loppuarviointikeskustelun ohjaajan kanssa ja tekee harjoittelun arviointilomakkeelle reflektoivan itsearvioinnin. Opiskelijoille pidetään yhteinen reflektiotunti harjoittelun jälkeen ohjaavan opettajan ohjeen mukaisesti. (not translated)
Finnish
09.08.2021 - 03.10.2021
13.05.2021 - 08.08.2021
6 cr
19KL
Maija Koivunen, Milla Hiitti, Raakel Viheroksa
OPPIMISTAVOITTEET: opiskelija laatii erillisille arviointilomakkeille kummallekin harjoittelujaksolleen omat henkilökohtaiset tavoitteet, jotka pohjaavat opetussuunnitelmassa oleviin tavoitteisiin. Tavoitteet tulee laatia osaamisen tasoa kuvaavaan muotoon ja niissä tulee näkyä harjoittelupaikan tarjoamat oppimismahdollisuudet sekä opiskelijan opintojen vaihe. Tavoitteet ja suunniteltu työvuorolista lähetetään ohjaavalle opettajalle sähköpostitse ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
HARJOITTELUN KIRJALLINEN TEHTÄVÄ, Vastasyntyneiden tehohoitoyksikkö (VTY): valitse yksi lapsi, jonka hoitotyöhön perehdyt tarkemmin: miksi lapsi on osastolla, hoitotyön pääperiaatteet (perushoito, mahd. hengityksen ja verenkierron tukeminen, lämpötasapainosta huolehtiminen, lääkehoito jne) sekä tee huomioita miten vanhemmat osallistuvat lapsen hoitoon ja miten vanhempia tuetaan vanhemmuudessaan. Tee vapaamuotoinen raportti. Palauta raportti Moodleen (19KL kätilövaihe)
HARJOITTELUN KIRJALLINEN TEHTÄVÄ lapsivuodeosastolla (ÄLY): reflektoi omaa oppimistasi ja työskentelyäsi osastolla sekä vuorovaikutusta äitien/perheiden sekä osaston henkilökunnan kanssa. Missä koit onnistuvasi hyvin ja mitä vahvuuksia löysit itsestäsi tulevaa hoitotyön ammattiasi silmällä pitäen. Peilaa tätä oppimistavoitteisiisi ja hyödynnä omassa itsearvioinnissasi.
Harjoittelun kirjallisiin tehtäviin on varattu aikaa 2h 15min/harjoitteluosasto
Muut tehtävät: lääkehoitopassin täyttäminen
Merkitse vastasyntyneiden osaston potilastapaukset kätilötyön kirjaan.
Lapsivuodeharjoittelusta voi laittaa kätilötyön kirjaan muutaman tapauksen, esim. jokin harvinainen, erityinen oppimistilanne. Muutoin tapauksia merkitään vasta kätilötyön syventävässä vaiheessa. (not translated)
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
TAMK Main Campus
Pass/Fail
- (not translated)
- (not translated)
- (not translated)
Laajuus 6op eli 6 x 27h = 162h : 2 = 81h/harjoitteluosasto. Harjoittelussa tehdään osastokohtaisesti vähintään 76,5h/2vk (38h 15min/vk), jolloin harjoitteluosastoilla tehtävä yhteistuntimäärä on 153h. Kokonaistuntimäärä sisältää arvioinnit osastolla.
Harjoittelun INFO 25.5.2021 klo 8.30-10 (Zoom-etäyhteys), läsnäolovelvollisuus. Reflektio ohjaavan opettajan kanssa ryhmäkohtaisesti. (not translated)
Opiskelija
- syntymänjälkeisessä kätilötyön tiedoissa ja taidoissa/ vastasyntyneen tehohoitotyön tiedoissa ja taidoissa on suuria puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen ovat puutteellisia ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa ja taidoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei hahmota synnyttäneen äidin/ terveen/tehohoitoa saavan vastasyntyneen hoitopolkua
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä synnyttäneen äidin/ vastasyntyneen lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidonpassia
- ei osaa ohjatustikaan tarkkailla synnyttänen äidin vointia ja palautumista synnytyksen jälkeen - ei osaa tarkkailla ohjatustikaan vastasyntyneen/tehohoidossa olevan vastasyntyneen peruselintoimintoja
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtaa synnyttäneen äidin/ vastasyntyneen/ perheen/ työyhteisön jäsenet epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti
- ei osaa ohjata synnyttänyttä äitiä ja perhettä imetyksessä, omahoidossa eikä vastasyntyneen perushoidossa
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan synnyttäneen äidin/vastasyntyneen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia (esim. ei ota vastuuta omasta
oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson
tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta (not translated)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa synnyttäneen äidin/ vastasyntyneen hoidon perustiedot ja kliiniset taidot ja tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- hahmottaa synnyttäneen äidin ja terveen/tehohoitoa saavan vastasyntyneen hoitopolun
- hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa synnyttäneen äidin/ vastasyntyneen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa ohjatusti tarkkailla synnyttänen äidin vointia ja palautumista synnytyksen jälkeen ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa ohjatusti tarkkailla vastasyntyneen/tehohoidossa olevan vastasyntyneen peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- kohtaa synnyttäneen äidin/ vastasyntyneen/ perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti
- osaa ohjata synnyttänyttä äitiä ja perhettä imetyksessä, omahoidossa ja vastasyntyneen perushoidossa
- pyrkii edistämään perheen hyvinvointia ja osaa toimia turvallisesti vastasyntyneen ja perheen kanssa
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta (not translated)