•   Orientation to the Bachelor's Thesis 7K00EW00-3015 03.01.2022-13.03.2022  5 cr  (19KL) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student
    - is able to describe the scientific research process in nursing research
    - is able to distinguish the quantitative and qualitative approaches from each other
    - is able to choose the proper data collection and analysis methods for each approach
    - is able to assess the ethical principles of scientific research
    - identifies the scientific challenges in nursing and perceives solutions for them
    - is able to choose and delimit the thesis topic supporting his/her own learning and working life
    - is able to explain his/her own choices with scientific arguments
    - is able to independently seek data for the theoretical basis of the thesis
    - is able to make a thesis plan in accordance with the instructions and to explain his/her choices and topic limitations
    - is able to name main information sources in his/her field and systematically search for information on his/her topic
    - is able to critically evaluate information and use it ethically in his/her thesis and in working life after his/her studies.
    Prerequisites and co-requisites
    The student has completed three supervised clinical practices in nursing and participated in the course on Nursing Science in Past and Today.
    Course contents
    Nursing research
    - recent studies in nursing science
    - research ethics
    - steps of the study process
    - empirical research: quantitative, qualitative
    - theoretical research
    - data collection and analysis methods and their use

    Statistics
    - basics of SPSS
    - use of the e-form editor — making an electronic questionnaire
    - measuring scales
    - description of statistical data
    - basics of processing and reporting data

    Orientation to the Bachelor’s Thesis
    - projects in the bachelor’s thesis
    - choosing and delimiting the topic for the bachelor’s thesis
    - process of the bachelor’s thesis
    - working life connection
    - analysis tasks
    - the bachelor’s thesis plan
    Assessment criteria
    Approved/Failed

    Pass

    The student

    - is able to seek information on the topic of his / her thesis

    - can identify the different aspects of previous studies

    - is able to describe the research process

    - knows the principles of quantitative, qualitative and theoretical research

    - can identify the basics of statistics

    - utilises the guidance and literature in the preparation of the thesis plan



    Fail

    The student

    - does not know the stages of the research process

    - cannot identify the different aspects of previous studies

    - does not have knowledge of research methods

    - cannot explain the basics of statistics

    - has not utilized guidance and literature in the preparation of the thesis plan


    Name of lecturer(s)

    Elina Botha

    Recommended or required reading

    TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
    Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali

    • Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
    • Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
    • Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
    • Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
    • Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
    • Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
    • Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
    • Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
    • Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
    • Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
    https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
    • Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
    • Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
    • Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
    • Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
    • Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
    Muu lähde:
    • Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
    • Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Luennot, seminaarit, tehtävät, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu
    Hoitotyön tutkimus: kirjatentti
    Tiedonhankinta: kirjaston informaatikko
    Tilastotiede: verkkokurssi ja tentti
    Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Opinnäytetyöprosessiin kuuluvaan opetukseen osallistuminen: aktiivinen osallistuminen prosessiin kuuluvaan lähiopetukseen ja seminaareihin
    Opinnäytetyön eteneminen: opinnäytetyöhön orientoituminen ja sen suunnittelu etenee suunnitellun opinnäytetyöprosessin kokonaisaikataulun mukaisesti
    Yhteistyö työelämän kanssa: opiskelija huolehtii hyvin yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa
    Ohjauksen hyödyntäminen: ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
    Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjauskeskustelua ja ohjauskeskustelun toteutuminen.
    Kts. opinnäytetyön arviointiperusteet Intrassa. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    03.01.2022 - 13.03.2022

    Registration

    04.12.2021 - 05.01.2022

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    19KL

    Teacher(s)

    Elina Botha, Maija Koivunen, Milla Hiitti, Marika Mettälä, Taina Peltonen, Kätilö ja terveydenhoitaja Virtuaalihenkilö

    Further information for students

    Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti pareittain tai mahdollisesti kolme opiskelijaa. Työ on mahdollista tehdä yksin vain perustellusti ja siihen tulee anoa lupaa tutkintovastaavalta.

    Huom!
    Ennen oppariopintojen alkua tulee olla kuitenkin tehtynä vähintään kaksi harjoittelua ja opiskelijan tulee olla osallistunut hoitotiede eilen ja tänään opintojaksolle. Tämän lisäksi opiskelijan opintojen tulee olla edennyt hyvin eli opiskelija opiskelee oman ryhmän aikataulun mukaisesti.

    Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita:
    Opinnäytetyön toteutus 7
    Opinnäytetyön raportointi 3 (not translated)

    Unit, in charge

    Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    Pass/Fail

    Completion alternatives

    Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä Pia Keiskiin. (not translated)

    Training and labour cooperation

    Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijan omaan aihe-ehdotukseen nimetään työelämäyhteys toteutuksen ohjaajista (Tamkilta). Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.

    PSHP:n opinnäytetyöaiheita voi käydä katsomassa osoitteessa:
    https://opinnaytetyoaiheet.tays.fi/etusivu#/

    TAMKin hankkeissa toteutettavista opinnäytetöistä löytää tietoa intran sivuilta.
    Jos näistä ei löydy mieleistä aihetta, opiskelija ehdottaa omaa opinnäytetyöaihetta Wihiin. (not translated)

    Exam schedule

    Itsenäinen perehtyminen opinnäytetyön prosessiin ja Moodle -testi ennen orientaatioluentoja (osaaminen opinnäytetyöprosessista).
    Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) suoritettava Examissa 20.3. mennessä. Opiskalija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
    Tiedonhankinta: orientoiva videoluento ennen lähiopetustunteja. Tiedonhakutehtävä, josta informaatikko antaa ohjeet Moodlealustalla. Opiskalija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
    Tilastotiede: verkkokurssi ja tentti Moodlessa kevään -22 aikana. Opiskalija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
    Ideaseminaari 10.3.2022.
    Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjausta. Ei tarvitse olla valmis suunnitelma.
    Itsenäinen työskentely: sisältää opinnäytetyöhön orientoitumisen ja opinnäytetyön suunnittelun edellyttämän itsenäisen työskentelyn sekä ohjaukseen osallistumisen.

    Tehtävät voivat täydentyä/tarkentua myöhemmin. (not translated)

    Students use of time and load

    Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä.

    Opintojakson tunneilla ja seminaareissa on 100 % läsnäolovelvollisuus. Tuntien ajankohdat luennoille lukujärjestyksessä ja tehtävien deadlinet yms. etenemissuunnitelmassa Intrassa.

    Moodlealusta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=24461 (19KL Oppariprosessi)

    - Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (huom! tämä on ennen orientaatiota tehtävä ennakkotehtävä)
    - Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) 20.3. mennessä.
    - Orientaatiotunnit 1 ja 2 tammikuussa.
    - Aihepaja koko ryhmälle (aika on lukkarissa).
    - Aihe-ehdotus Wihiin vk 5.
    - Tilastotiede verkkokurssi ja tentti kevään aikana.
    - Tiedonhankinnan tunnit (informaatikko) noin vkoilla 11-21.
    - Ideaseminaari (ohjaaja ja opiskelijat) 10.3.2022.
    - Työelämäpalaveri.
    - Ohjauskeskustelu (ajan sopiminen Wihin kautta).


    Opintojakso alkaa itsenäisellä perehtymisellä TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö ja Opinnäytetyö Moodlen materiaaliin (kts. alta).

    Nämä ovat edellytyksenä osallistumiseen toteutuksen orientaatioon:

    1/3 Orientaatio opinnäytetyöhön: perehtyminen opinnäytetyön prosessiin
    1. Aloita näihin perehtymällä
    • Opinnäytetyö (ohje opiskelijalle, TAMK Intra)
    • Orientaatio opinnäytetyöhön (pp-tiedosto)
    • Opinnäytetyön aikataulu Intrasta (linkki myös Moodle alustalla)
    • Moodle alusta
    2. Nyt voit tehdä Moodle testin (huom! tämä on ennakkotehtävä ennen orientaatioluentoja) Osaaminen opinnäytetyön prosessista. (not translated)

    Content periodicity

    Opintojaksoon kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:

    • Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (tehtävä ennen orientaatiota).
    • Hoitotyön tutkimus (tentti).
    • Orientaatio opinnäytetyön prosessiin: Moodlessa ja Intrassa.
    • Opiskelija osallistuu 1. orientaatioluennolle: tietoa prosessista ja 2. orientaatioluennolle tietoa tutkimusprosessista.
    • Tilastotiede verkkokurssi ja tentti.
    • Opiskelija ilmoittaa aihe-ehdotuksen Wihiin, osallistuu tarvittaessa aihepajaan.
    • Vastuuopettaja/koordinaattori hyväksyy aiheen (nimeää ohjaajan sekä työelämäyhteyden).
    • Ideaseminaari 10.3. (ohjauksen periaatteet, valmistautuminen työelämäpalaveriin,
    aiheen ideointi ohjaajan ja opiskelijakollegoiden kanssa)
    • Työelämäpalaveri (ideaseminaarin jälkeen).
    • Opiskelija osallistuu tiedonhaun tunneille ja tekee tiedonhaun.
    • Tutustuu itsenäisesti menetelmään sekä tekee suunnitelmaa (opinnäytetyön teon vkot).
    • Varaa ensimmäisen ohjausajan Wihin kautta (1 viikkoa ennen työn palautus Wihiin). (not translated)

    Assessment criteria
    Approved/Failed

    Hyväksytty:
    Opiskelija
    - osaa hakea tietoa oman opinnäytetyönsä aihepiiristä
    - tunnistaa aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
    - osaa kuvata tutkimusprosessin
    - tuntee määrällisen, laadullisen ja teoreettisen tutkimusotteen periaatteet
    - hahmottaa tilastotieteen perusteita
    - hyödyntää ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa

    Hylätty:
    Opiskelija
    - ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
    - ei tunnista aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
    - tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
    - ei hahmota tilastotieteen perusteita
    - ei ole hyödyntänyt ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa (not translated)