Pass
The student
- is able to seek information on the topic of his / her thesis
- can identify the different aspects of previous studies
- is able to describe the research process
- knows the principles of quantitative, qualitative and theoretical research
- can identify the basics of statistics
- utilises the guidance and literature in the preparation of the thesis plan
Fail
The student
- does not know the stages of the research process
- cannot identify the different aspects of previous studies
- does not have knowledge of research methods
- cannot explain the basics of statistics
- has not utilized guidance and literature in the preparation of the thesis plan
Elina Botha
TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali
• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf (not translated)
Luennot, seminaarit, tehtävät, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu
Hoitotyön tutkimus: kirjatentti
Tiedonhankinta: kirjaston informaatikko
Tilastotiede: verkkokurssi ja tentti
Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua (not translated)
Opinnäytetyöprosessiin kuuluvaan opetukseen osallistuminen: aktiivinen osallistuminen prosessiin kuuluvaan lähiopetukseen ja seminaareihin
Opinnäytetyön eteneminen: opinnäytetyöhön orientoituminen ja sen suunnittelu etenee suunnitellun opinnäytetyöprosessin kokonaisaikataulun mukaisesti
Yhteistyö työelämän kanssa: opiskelija huolehtii hyvin yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa
Ohjauksen hyödyntäminen: ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjauskeskustelua ja ohjauskeskustelun toteutuminen.
Kts. opinnäytetyön arviointiperusteet Intrassa. (not translated)
Finnish
03.01.2022 - 13.03.2022
04.12.2021 - 05.01.2022
5 cr
19KL
Elina Botha, Maija Koivunen, Milla Hiitti, Marika Mettälä, Taina Peltonen, Kätilö ja terveydenhoitaja Virtuaalihenkilö
Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti pareittain tai mahdollisesti kolme opiskelijaa. Työ on mahdollista tehdä yksin vain perustellusti ja siihen tulee anoa lupaa tutkintovastaavalta.
Huom!
Ennen oppariopintojen alkua tulee olla kuitenkin tehtynä vähintään kaksi harjoittelua ja opiskelijan tulee olla osallistunut hoitotiede eilen ja tänään opintojaksolle. Tämän lisäksi opiskelijan opintojen tulee olla edennyt hyvin eli opiskelija opiskelee oman ryhmän aikataulun mukaisesti.
Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita:
Opinnäytetyön toteutus 7
Opinnäytetyön raportointi 3 (not translated)
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
TAMK Main Campus
Pass/Fail
Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä Pia Keiskiin. (not translated)
Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijan omaan aihe-ehdotukseen nimetään työelämäyhteys toteutuksen ohjaajista (Tamkilta). Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.
PSHP:n opinnäytetyöaiheita voi käydä katsomassa osoitteessa:
https://opinnaytetyoaiheet.tays.fi/etusivu#/
TAMKin hankkeissa toteutettavista opinnäytetöistä löytää tietoa intran sivuilta.
Jos näistä ei löydy mieleistä aihetta, opiskelija ehdottaa omaa opinnäytetyöaihetta Wihiin. (not translated)
Itsenäinen perehtyminen opinnäytetyön prosessiin ja Moodle -testi ennen orientaatioluentoja (osaaminen opinnäytetyöprosessista).
Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) suoritettava Examissa 20.3. mennessä. Opiskalija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
Tiedonhankinta: orientoiva videoluento ennen lähiopetustunteja. Tiedonhakutehtävä, josta informaatikko antaa ohjeet Moodlealustalla. Opiskalija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
Tilastotiede: verkkokurssi ja tentti Moodlessa kevään -22 aikana. Opiskalija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
Ideaseminaari 10.3.2022.
Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjausta. Ei tarvitse olla valmis suunnitelma.
Itsenäinen työskentely: sisältää opinnäytetyöhön orientoitumisen ja opinnäytetyön suunnittelun edellyttämän itsenäisen työskentelyn sekä ohjaukseen osallistumisen.
Tehtävät voivat täydentyä/tarkentua myöhemmin. (not translated)
Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä.
Opintojakson tunneilla ja seminaareissa on 100 % läsnäolovelvollisuus. Tuntien ajankohdat luennoille lukujärjestyksessä ja tehtävien deadlinet yms. etenemissuunnitelmassa Intrassa.
Moodlealusta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=24461 (19KL Oppariprosessi)
- Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (huom! tämä on ennen orientaatiota tehtävä ennakkotehtävä)
- Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) 20.3. mennessä.
- Orientaatiotunnit 1 ja 2 tammikuussa.
- Aihepaja koko ryhmälle (aika on lukkarissa).
- Aihe-ehdotus Wihiin vk 5.
- Tilastotiede verkkokurssi ja tentti kevään aikana.
- Tiedonhankinnan tunnit (informaatikko) noin vkoilla 11-21.
- Ideaseminaari (ohjaaja ja opiskelijat) 10.3.2022.
- Työelämäpalaveri.
- Ohjauskeskustelu (ajan sopiminen Wihin kautta).
Opintojakso alkaa itsenäisellä perehtymisellä TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö ja Opinnäytetyö Moodlen materiaaliin (kts. alta).
Nämä ovat edellytyksenä osallistumiseen toteutuksen orientaatioon:
1/3 Orientaatio opinnäytetyöhön: perehtyminen opinnäytetyön prosessiin
1. Aloita näihin perehtymällä
• Opinnäytetyö (ohje opiskelijalle, TAMK Intra)
• Orientaatio opinnäytetyöhön (pp-tiedosto)
• Opinnäytetyön aikataulu Intrasta (linkki myös Moodle alustalla)
• Moodle alusta
2. Nyt voit tehdä Moodle testin (huom! tämä on ennakkotehtävä ennen orientaatioluentoja) Osaaminen opinnäytetyön prosessista. (not translated)
Opintojaksoon kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:
• Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (tehtävä ennen orientaatiota).
• Hoitotyön tutkimus (tentti).
• Orientaatio opinnäytetyön prosessiin: Moodlessa ja Intrassa.
• Opiskelija osallistuu 1. orientaatioluennolle: tietoa prosessista ja 2. orientaatioluennolle tietoa tutkimusprosessista.
• Tilastotiede verkkokurssi ja tentti.
• Opiskelija ilmoittaa aihe-ehdotuksen Wihiin, osallistuu tarvittaessa aihepajaan.
• Vastuuopettaja/koordinaattori hyväksyy aiheen (nimeää ohjaajan sekä työelämäyhteyden).
• Ideaseminaari 10.3. (ohjauksen periaatteet, valmistautuminen työelämäpalaveriin,
aiheen ideointi ohjaajan ja opiskelijakollegoiden kanssa)
• Työelämäpalaveri (ideaseminaarin jälkeen).
• Opiskelija osallistuu tiedonhaun tunneille ja tekee tiedonhaun.
• Tutustuu itsenäisesti menetelmään sekä tekee suunnitelmaa (opinnäytetyön teon vkot).
• Varaa ensimmäisen ohjausajan Wihin kautta (1 viikkoa ennen työn palautus Wihiin). (not translated)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa hakea tietoa oman opinnäytetyönsä aihepiiristä
- tunnistaa aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
- osaa kuvata tutkimusprosessin
- tuntee määrällisen, laadullisen ja teoreettisen tutkimusotteen periaatteet
- hahmottaa tilastotieteen perusteita
- hyödyntää ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa
Hylätty:
Opiskelija
- ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- ei tunnista aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
- tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- ei hahmota tilastotieteen perusteita
- ei ole hyödyntänyt ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa (not translated)