•   Gerontological Nursing 7K00EV87-3001 11.11.2021-03.12.2021  4 cr  (19KL) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student
    - is able to evaluate his/her own and others’ values, attitudes and expectations regarding ageing and its effects on nursing, and intervenes to correct possible flaws if necessary
    - knows the service system structure for elderly people and its operational principles
    - knows the normal changes caused by ageing and can distinguish them from pathological ones
    - knows essential gerontological nursing methods and knows technological solutions
    - is able to guide elderly persons and significant others in health promotion
    - is able to act as a nursing expert in multidisciplinary teams.
    Prerequisites and co-requisites
    Participation in the course on Pharmacotherapy and Medical Calculations.
    Course contents
    - gerontological nursing
    - interaction with an individual with memory disorders
    - geriatrics
    - special issues in nutrition
    - the contents involve family, ethics and multiprofessionality as part of aged people’s nursing
    - nursing in different living and caring environments
    Assessment criteria
    Satisfactory

    The student

    - knows the most common diseases and aging changes of elderly people

    - is able to list ethical principles in nursing care for elderly persons

    - understands the basic principles of an elderly person's housing and care environment

    - is able to list the basic elements of interaction with a person having a memory disorder.

    Good

    The student

    - knows the evidence-based nursing methods for the care of the most common elderly people’s diseases and knows the specifics of the aging process in the nursing of elderly people

    - understands the ethical principles in nursing care for elderly people

    - is able to take into account the factors related to the housing and care environment of the elderly person and his family, and is able to justify the appropriate support methods

    - is able to describe and justify the elements of a good interface with people having memory disorders.

    Excellent

    The student

    - is able to apply evidence-based knowledge in nursing methods for the treatment of the most common diseases of elderly people and is able to understand the specifics of the aging process in the nursing of elderly people

    - is able to carry out ethically the care of elderly people

    - is able to apply methods that support the housing and care environment of the elderly person and his family in a purposeful and multidisciplinary way

    - is able to work in his/her team as an expert in gerontological nursing

    - is able to implement and develop the interface with a person with a memory disorder, holistically in his/her environment.


    Name of lecturer(s)

    Heidi Valtatie

    Recommended or required reading

    Gerontologian tenttikirja: Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. Gerontologia. Duodecim. 2013., kappaleet 12 - 26, 34. Opiskele tenttialueesta sairaanhoitajan gerontologista hoitotyön osaamista tukevat asiat. Lisäksi tenttiin sisältyy muu opintojaksolla osoitettu materiaali sekä kaikki verkko-opiskelun materiaalit ja tuotokset.
    Muistisairaan ihmisen hoitotyö, tenttikirja: Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T ja Forder M.(toim.) Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavana myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12. Luennoilla osoitettu materiaali. Saatavana myös e-kirjana.
    Geriatrian osuuden tenttikirja: Tilvis, R, Pitkälä, K, Strandberg T, Sulkava, R & Viitanen M. Geriatria. Duodecim. Kirjasta seuraavat aiheet:
    Geriatrinen arviointi
    Vanhusten sairaanhoidon erityispiirteitä (4. osan kappaleet): Sydän ja verisuonisairaudet; Muistisairaudet; Ikääntyneiden Parkinsonin tauti; Aivoverenkiertohäiriöt; Psykoottinen vanhus; Vanhusten mielialahäiriöt; Vanhuksen diabetes; infektiotaudit; Vanhuksen äkilliset niveloireet; Hauraat luut ja luunmurtumat.
    Vanhusten hoidon erityiskysymyksiä (5.osan kappaleet):Hauraus-raihnaus oireyhtymä; Delirium.
    Geriatria kirja löytyy myös e-kirjana.

    Muu kurssikirjallisuus:
    Voutilainen P, ja Tiikkainen P.(toim.) 2009 Gerontologinen hoitotyö. SanomaPro Oy. soveltuvin osin. Ajankohtaiset artikkelit mm. käypähoito, hoitotyön suositukset, näyttöön perustuvat suositukset, Gerontologia-lehden artikkelit.
    Kelo S, Launiemi H, Takaluoma M & Tiittanen H.2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. SanomaPro Oy, soveltuvin osin. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    keskusteluluennot etänä tai luokkatilassa, työskentely itsenäisesti ja ryhmissä, verkkotyöskentely, kokemusoppiminen, ohjattu toiminnallinen työskentely, kurssikirjallisuuteen perehtyminen.
    Työelämäosuus (TKI) sisältyy kurssin suorittamiseen, pakollinen läsnäolo. Tähän sisältyy myös reflektio koululla/etänä. Lisätietoa kurssin orientaatiotunnilla.
    Etäsimulaatio 2.12 pakollinen osallistuminen. Aikataulu tarkentuu.

    Kurssia on suunniteltu toteutettavaksi pääosin etänä. Työelämäosuus ja työelämäosuuden reflektio (TKI) saatetaan pitää lähitapahtumana. Nämä asiat tarkentuvat myöhemmin kun työelämäyhteistyö varmistuu. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus, osallistuminen vahvistaa opintojaksolle pääsemisen. Osa 1. Gerontologinen hoitotyö. Numeerinen arviointi. ** Osa 2. Muistisairaan ihmisen hoitotyö. Hyväksytty/hylätty. ** Osa 3. Työelämässä toteutettava osuus. 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen. ** Osa 4. Geriatria. Kirjallisuus suoritetaan tenttimällä. Arviointi hyväksytty/hylätty, hyväksytty suoritus edellyttää H3 tasoa. Osa 5 lääkelasku arviointi hyväksytty/hylätty
    Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista sekä kontaktiopetukseen että verkko-opetukseen. Kaikkien annettujen tehtävien ja työelämässä toteutettavan osuuden hyväksytysti suorittaminen on edellytys kurssin arviointiin. Verkkotehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa laskevasti arvosanaan.
    Orientaatio on 11.11.2021 pakollinen läsnäolo.
    Reflektio 3.12.2021. Pakollinen läsnäolo. Etäsimulaatio 2.12.2021 pakollinen läsnäolo.
    Muistisairaan ihmisen kohtaaminen tunnit. Pakollinen läsnäolo.
    Osallistuminen TKI osuuteen. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    11.11.2021 - 03.12.2021

    Registration

    27.05.2021 - 11.11.2021

    Credits

    4 cr

    Group(s)

    19KL

    Teacher(s)

    Heidi Valtatie

    Further information for students

    Kurssin toteutuksessa huomioidaan vallitsevat koronasuositukset. Kurssi on suunniteltu toteutuvan pääsääntöisesti etänä.
    Orientaatio on 11.11. Pakollinen läsnäolo. Samalla ojeistus myös työelämäosuuteen (TKI-osuus). Reflektio tästä työskentelystä 3.12 klo 8.30-11.45. Pakollinen läsnäolo.
    Etäsimulaatio 2.12 Pakollinen osallistuminen.
    Muistisairaan hoitotyön tunneilla 12.11 ja 17.11 pakollinen läsnäolo ja osallistuminen. Ei voi korvata muulla tehtävällä.
    Toteutussuunnitelma täydentyy syksyn 2021 aikana. Koronatilanne saattaa vaikuttaa opetusjärjestelyihin.
    Sisällöt
    Gerontologien hoitotyö
    - vanhenemismuutokset ja niiden vaikutus toimintakykyyn
    - vanhan ihmisen hoidon palvelurakenne ja siihen liittyvä lainsäädäntö
    - kotona asumisen tukeminen ja kotihoidossa toimiminen
    - ikääntyneen kaltoinkohtelu
    - teknologiset sovellukset hoitotyössä
    - vanhuksen lääkehoito
    - elämänloppuvaiheen hoito
    - kaikissa teemoissa huomioidaan perhe, eettisyys ja moniammatillisuus osana iäkkään ihmisen hoitotyötä
    - ikääntyneen ravitsemus
    Muistisairaan ihmisen hoitotyö 1op
    -eri muistisairaudet
    -muistisairaan ihmisen hoitoketju
    -hoitotyön auttamismenetelmät
    -muistisairauksien lääkehoito
    Geriatria 0,5op
    - yleisimmät vanhusten sairaudet (not translated)

    Unit, in charge

    Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery

    Office

    TAMK Main Campus

    R&D proportion

    1 cr

    Virtual proportion

    4 cr

    Evaluation scale

    0-5

    Training and labour cooperation

    Työelämäyhteistyö osuus 1op suoritetaan sovituilla työpaikoilla tai koululla (etänä) tiimityönä työelämästä nousseiden tarpeiden pohjalta tai/ja työelämätahon toimeksiannon pohjalta. Orientaatiossa lisää tietoa tästä. Työelämäosuus on pakollinen osasuoritus kurssilla. Lisäksi tähän kuuluu reflektio, joka toteutuu etänä. Pakollinen osallistuminen. Tätä ei voi korvata muulla tehtävällä.
    Alustavat päivämäärät paikat työelämäyhteistyölle. Kukin ryhmä osallistuu yhteen päivään.
    23.11. klo 13.00 Hannulankatu 1, Kototupa
    24.11. klo 14.00–15.00 senioritalo Jankassa, (Elonpolkuja 6, 33560 Tampere)
    24.11. klo 14.00-16 sote virtual lab. Tähän liittyy tutustuminen 16.11 klo 11-14.
    26.11. klo 13.00 Koillisen PerjantaiPysäkki Koilliskeskuksessa

    Etäsimulaatio 2.12. Aika on viitteellinen ja tarkentuu kun suunnittelutyö on valmis. Opiskelijan osallistuminen on pakollista. Ei voi korvata muulla suorituksella. (not translated)

    Exam schedule

    Opetus toteutuu viikoilla 40-51. Gerontologisen hoitotyön tentti (+geriatria samassa tentissä) tehdään viikoilla 49-50 examissa. Opiskelija varaa koneen tenttiterraariosta ja perehtyy tenttiterraarion ohjeisiin.
    Muistisairaan ihmisen kohtaaminen tentti tehdään examissa viikolla 47. Samassa kokeessa tehdään myös lääkelaskukoe.

    Ravitsemus: itsenäisesti opiskeltava materiaali + moodle tentti. Tentti on avoinna 17.12.2021 asti .

    Lisäksi verkkoalustalla olevien tehtävien ja lähiopetustunneille annettavien tehtävien tekeminen ajallaan ja hyväksytysti suorittaminen on edellytys kurssin arviointiin. tehtävien aikataulusta sovitaan tehtävien annon yhteydessä tai moodlen alustalla. Tehtävät on tehtävä ja palautettava niille asetettujen päivämäärien puitteissa.
    Uusinnat:
    hoitotyö+geriatria:
    uusinta 1: vko 3
    uusinta 2: vko 6

    Muistisairaan kohtaaminen+lääkelasku
    Uusinta 1: vko 50
    uusinta 2 :vko 3 (not translated)

    Students use of time and load

    Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 107h. - Luennot 18h, opintojakso kohtainen suunnittelu (orientaatio 2h, muistisairaan hoitotyön osuus 7h ) - itsenäistä työskentelyä 81h (sisältää esim. verkko-opiskelun, työelämässä toteutettavan työskentelyn suunnittelun, kurssikirjallisuuden opiskelun) (not translated)

    Content periodicity

    Osa 1. Gerontologinen hoitotyö Osa 2. Muistisairaan ihmisen hoitotyö Osa 3. Työelämässä toteutettava osuus Osa 4. Geriatria Osa 5. Lääkelaskut (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Opiskelija:
    - ei tiedä yleisimpiä iäkkäiden sairauksia eikä ymmärrä vanhenemismuutosten tuomaa erityisyyttä iäkkään ihmisen hoitotyössä
    - osoittaa epäkunnioittavaa asennetta vanhaa ihmistä kohtaan
    - ei ymmärrä iäkkään ihmisen kotona asumisen tukemisen merkittävyyttä (not translated)

    Satisfactory

    Opiskelija:
    - tietää yleisimmät iäkkään ihmisen sairaudet ja vanhenemismuutokset
    - osaa luetella eettiset periaatteet iäkkään ihmisen hoitotyössä
    - osaa luetella iäkkään ihmisen kotona-asumisen tukemisen periaatteita
    - Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä muistisairaan kohtaamisessa. (not translated)

    Good

    Opiskelija:
    - osaa näyttöön perustuvat hoitotyön menetelmät yleisimpien iäkkään ihmisen sairauksien hoidossa ja tietää vanhenemismuutosten tuomat erityispiirteet hoitotyössä
    - ymmärtää eettiset periaatteet vanhan ihmisen hoitotyössä
    - osaa huomioida iäkkään ja hänen perheensä kotona asumista tukevat tekijät ja osaa perustellen valita sopivat tukemisen menetelmiä
    - Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät (not translated)

    Excellent

    Opiskelija:
    - osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön menetelmissä yleisimpien iäkkään ihmisen sairauksien hoidossa ja ymmärtää vanhenemismuutosten tuomat erityispiirteet hoitotyössä
    - osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista iäkkään ihmisen hoitotyötä
    - osaa soveltaa iäkkään ja hänen perheensä kotona asumista tukevia menetelmiä tarkoituksen mukaisesti ja moniammatillisesti
    - Osaa toimia työryhmässään gerontologisen hoitotyön asiantuntijana
    - osaa toteuttaa ja kehittää muistisairaan ihmisen kohtaamista kokonaisvaltaisesti hänen ympäristössään (not translated)