•   Clinical training in school health care 7K00BV66-3007 25.10.2021-05.12.2021  5 cr  (18TH) +-
    Learning outcomes of the course unit
    Aims:
    Students
    - master follow-up and screening methods of diverse areas of child and adolescent development and can refer children and adolescents to treatment on demand
    - recognise the needs for health support and are able to apply health promotion methods for clients at school
    - meet children, adolescents and families from different cultures and life situations and deepen their professional skills in using the method of health discussion
    - respond to the changing needs of school-aged children and their families
    - understand the role of the public health nurse as an expert of health promotion at school and in multiprofessional networks
    - use their knowledge of nursing school-aged children’ chronic diseases and prevent and take care of school accidents
    - work according to the instructions of the school community
    Prerequisites and co-requisites
    Participation in theory lessons
    Course contents
    Orienting training
    Clinical training

    Name of lecturer(s)

    Anne Silvan

    Recommended or required reading

    Teoriaopetuksen oppimateriaali
    Terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelun työkirja soveltuvin osin
    Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL Ohjaus 7/2015. https://www.julkari.fi/handle/10024/126936
    Duodecim Oppiportti: Mielenterveysongelmien kohtaaminen kouluterveydenhuollossa verkkokurssi (60min)
    Duodecim Oppiportti: Mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy kouluterveydenhuollossa verkkokurssi (45min)
    Oma ammatillinen portfolio
    SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu: https://www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/nuortenpalvelut/nuorisoneuvola.html
    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus voivat täydentyä myöhemmin (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    1. orientoiva harjoittelu: osallistuminen SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivään yläkouluilla
    2. ohjattu harjoittelu 3 vk kouluterveydenhuollossa, terveydenhoitajan työkirjan hyödyntäminen opiskelun tukena. Reflektio
    Tehtävät: Erillinen ohje.
    Opetusmenetelmät voivat täydentyä myöhemmin.
    3. moniammattillinen digiklinikka (vapaaehtoinen) 26.10, 11.11, 24.11. Harjoittelun sattuessa päällekkäin klinikkapäivien kanssa tunnit voi sisällyttää harjoitteluun. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    1. Orientoiva harjoittelu 0,5 op: valmistautuminen ja osallistuminen opetukseen + tehtävien teko, osallistuminen rastipäivään.
    2. ohjattu harjoittelu 4,5 op : kouluterveydenhuollon harjoittelun hyväksytty suoritus + annettujen tehtävien teko + harjoitteluinfoon ja reflektioon osallistuminen
    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet voivat täydentyä myöhemmin. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    25.10.2021 - 05.12.2021

    Registration

    15.09.2021 - 17.10.2021

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    18TH

    Teacher(s)

    Maija Korpikoski, Anna Aikasalo, Anne Silvan, Kätilö ja terveydenhoitaja Virtuaalihenkilö, Irmeli Nieminen

    Further information for students

    SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä toteutuu yhteistyössä Tampereen kaupungin eri toimjoiden ja järjestöjen kanssa.
    Lisätiedot voivat täydentyä myöhemmin.
    Ohjeet digiklinikkatyöskentelyyn tarkentuvat myöhemmin. (not translated)

    Unit, in charge

    Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    Pass/Fail

    Completion alternatives

    - (not translated)

    Training and labour cooperation

    SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä toteutuu yläkouluilla yhteistyössä Tampereen kaupungin eri toimijoiden ja järjestöjen kanssa.
    Harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa 5 op/3 viikkoa, joka sisältää 0,5op SEPÄSE -hankkeessa toteutuvaa orientoivaa harjoittelua. Tarkemmat ohjeet harjoittelutunneista harjoittelun INFOSSA.
    Moniammattillinen digiklinikka toteutuu yhdessä lääketieteen opiskelijoiden kanssa. (not translated)

    Exam schedule

    - (not translated)

    International connections

    - (not translated)

    Students use of time and load

    1. orientoiva harjoittelu: 0.5op = 13,5 tuntia. Erilliset ohjeet.
    SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä järjestetään Tampereen yläkouluilla viikoilla 45-47. Rastipäivät kestävät koulusta riippuen 4-8 tuntia. Sepäse-päivää edeltää noin 1h koulutustilaisuus, jossa läsnäolovelvollisuus
    2. ohjattu harjoittelu 4,5op x 27 = 121,5 tuntia. Tarkemmat ohjeet harjoittelutunneista harjoittelun INFOSSA.
    Tehtävät: erilliset ohjeet.
    Reflektio
    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus -tiedot tulevat tarkentumaan myöhemmin. (not translated)

    Assessment criteria
    Approved/Failed

    Orientoiva harjoittelu:
    hyväksytty suoritus: tehtävien tekeminen, osallistuminen sepäse -teemapäivään
    Ohjattu harjoittelu:
    Hylätty:
    - ei kykene toteuttaminen itsenäisesti terveystarkastuksia
    - ei kykene itsenäisesti arvioimaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä
    - toimii epäeettisesti suhteessa asiakkaisiin ja työyhteisöön
    - ei ymmärrä koulu-tai opiskeluyhteissössä toimivan terveydenhoitajan roolia
    - ei osaa huomioida koululaista/nuorta osana perhettään
    - ei osaa rokottaa turvallisesti
    Hyväksytty:
    - osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksen
    - osaa itsenäisesti arvioida kouluikäisen ja nuoren lapsen kasvua ja kehitystä
    - osaa tehdä ja tulkita seulontatutkimukset, havaita mahdolliset poikkeamat
    - osaa ohjata kouluikäisen- ja nuoren ja hänen perheensä tarvittaessa jatkohoitoon
    - käyttää voimavaralähtöisiä menetelmiä kouluikäisen- ja nuoren perheiden ohjauksessa
    - osaa rokottaa turvallisesti
    - ymmärtää terveydenhoitajan roolin koulu-ja opiskeluyhteisön terveyden edistämisen
    asiantuntijana
    - osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä (not translated)