•   Public Health Nursing of School-Aged Children, Adolescents and Students 7K00BV65-3007 10.08.2021-03.10.2021  3 cr  (18TH) +-
    Learning outcomes of the course unit
    Students
    - evaluate and support pupils’ health, growth and development
    - cooperate with parents and support their educational task
    - evaluate and promote adolescents’ physical, psychological, social and emotional wellbeing in growth and school environment
    - support adolescents’ maturation and prevent their social exclusion
    - understand youth as a life period and understand its special characteristics taking advantage of them while working as a public health nurse
    - support young persons in taking care of their own health and illness in cooperation with parents and other professionals
    - recognise and take care of symptoms of school-aged children and their families in time and consult an expert and refer to follow-up treatment if needed
    - evaluate students’ health, resources and wellbeing in school environment and support students’ and study communities’ wellbeing in cooperation with others
    Prerequisites and co-requisites
    Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)
    Course contents
    - public health nursing of school aged children
    - public health nursing of adolescents
    - youth as a period of moving to working life
    - youth cultures, sexuality, eating problems, health practices
    - public health nursing and social work with school-aged children and pupils
    - cooperation with parents
    - networking with youth work and creating new forms of cooperation
    - public health nursing of students

    Name of lecturer(s)

    Ida Nikkola

    Recommended or required reading

    *Hietanen-Peltola ym. 2019. Kohtaaminen keskiössä -Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. THL Ohjaus 2/2019. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    * Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
    Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
    Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
    Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3

    * Hietanen-Peltola ym. 2018. Yhteisestä työstä hyvinvointia -opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. THL Ohjaus 9/2018. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136782/Ohjaus%202018_009_verkko_20180117.pdf?sequence=4&isAllowed=y

    *Tuovila, Seilo, Kunttu 2020. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2020:14. file:///C:/Users/silann/AppData/Local/Temp/STM_2020_14_J-1.pdf
    LUVUT 2-7 ja 9

    * Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Luku 3 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistaminen, arvioiminen ja hoidon tarpeen määrittely
    Luku 5 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitomenetelmät
    Luku 6 Mielenterveyden edistäminen oppilaitoksissa

    Tuntimateriaali ja tunneilla osoitettu materiaali

    SUOSITELTAVA KIRJALLISUUS:
    * Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
    s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
    * Mäki P. ym (toim.) 2017. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14, 4. uudistettu painos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Osat 2-7, 9.4, 10, 11.1, 11.3, 12-16/ kouluterveydenhuollon näkökulma
    * Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2019. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
    - Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
    - Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
    - Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
    - Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
    - Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
    - Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
    - Työelämään siirtyminen
    - Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
    - Sairastaminen opiskeluiässä
    *Hietanen-Peltola & Korpilahti 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. THL Ohjaus 7/2015. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    keskusteluluennot
    itsenäinen opiskelu
    oppimistehtävät
    tutkimusklubi
    verkkokurssit
    pienryhmätyöskentely
    Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Oppimistestit:
    Koe: numeraalinen arviointi
    Tehtävät: suorittaminen hyväksytty/hylätty
    Pienryhmätyöskentely: läsnäolovelvollisuus + aktiivinen osallistuminen + tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
    Erityisasiantuntijoiden luennot: läsnäolovelvollisuus
    Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatiossa. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    10.08.2021 - 03.10.2021

    Registration

    01.06.2021 - 01.08.2021

    Credits

    3 cr

    Group(s)

    18TH

    Small group

    Pienryhmä 1 (Size: 13. Open university: 0.)

    Pienryhmä 2 (Size: 13. Open university: 0.)

    Pienryhmä 3 (Size: 13. Open university: 0.)

    Pienryhmä 4 (Size: 13. Open university: 0.)

    Teacher(s)

    Maija Korpikoski, Hoitotyö Luennoitsija, Jenna Rintakuusi, Anne Silvan, Mari Vikman, Laura Hilden, Tuija Laakso

    Further information for students

    Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
    Erityiskysymysten asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus
    Tutkimusklubissa läsnäolovelvollisuus
    Mahd. kouluterveydenhoitajan vierailu -tunnilla läsnäolovelvollisuus
    20.9.21 yhteistyössä PSHP/Viva -hankkeen sekä sosionomi -opiskelijoiden kanssa iltapäivä, jonka teemana: Nuoren masennuksen tunnistaminen koulussa. Läsnäolovelvollisuus
    Lisätiedot tulevat täydentymään orientaatioon mennessä (not translated)

    Unit, in charge

    Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Ei ole (not translated)

    Training and labour cooperation

    Opintokokonaisuuuteen sisältyy orientoivan harjoittelun sisältävä kouluikäisen terveydenhoitotyön ohjattu harjoittelu. Ko. opintojaksolla erillinen orientaatio (not translated)

    Exam schedule

    Oppimistestit: käytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa
    Koe: 1.10.21 klo 8.30-10.30, ryhmätentti
    Uusintakokeet Tenttiterraariossa: uusintakoe 1 vk:lla 50/21, uusintakoe 2 tammikuussa 22. Uusintakokeiden aikataulut muokattu 11.11.21/Ida Nikkola
    Korotuskoe keväällä 2022 Terveys yksikön erillisen uusintakoeaikataulun mukaisesti. Yhteys opettajaan sähköpostitse viimeistään 3 viikkoa aiemmin
    Oppimistesti- ja koekäytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa (not translated)

    International connections

    - (not translated)

    Students use of time and load

    3 op 3 x 27 = 81 tuntia
    Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön lähiopetusta (lähi- sekä etäopetuksena) noin 13h + erityiskysymykset/ asiantuntijaluennot (lähi- sekä etäopetuksena) 19h
    Pienryhmätyöskentely 12h + itsenäinen työskentely
    Itsenäistä työskentelyä noin 49h
    Ajankäyttö- ja kuormitustiedot tulevat tarkentumaan orientaatiossa (not translated)

    Content periodicity

    Opintojakson toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa (10.8.21) (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3 (not translated)

    Satisfactory

    Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
    Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
    Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista (not translated)

    Good

    opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma (not translated)

    Excellent

    Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma (not translated)