Evaluation criteria, Satisfactory (1-2):
The student:
- can recognise and define key terminology and phenomena of cardiac and respiratory physiotherapy, neurological physiotherapy, phychophysical physiotherapy and other subjects of the period
- active structuring of information is difficult
- presents vague links between ICF-classification and functioning of the client
- does not prepare well for studying situations
- engages in goal-oriented work of a group
- only partly recognises their interaction skills and professional competence
Evaluation criteria, Good (3-4):
The student:
- structures links between terminology and phenomena in physiotherapy
- describes functionality of clients using ICF-classifications
- uses earlier acquired information, new research and the best methods in the areas of cardiac and respiratory physiotherapy, neurological physiotherapy, and phychophysical physiotherapy
- prepares for studying situations carefully and systematically
- shows interest in improving their interaction skills
- takes responsibility of their own and the group's learning
Evaluation criteria, Excellent (5):
The student:
- is able to fluently and purposefully combine and apply existing knowledge with new research and the best methods in the areas of cardiac and respiratory physiotherapy, neurological physiotherapy, and phychophysical physiotherapy
- comprehensively describes the functionality of the client using ICF-classifications
- is able to evaluate their own skill and present active willingness to improve their professional competence
- works in collaboration responsibly, flexibly and constructively
- responsibly develops their own and the group's learning
- knows the limits of their physiotherapeutic competence in a multiprofessional environment
A failed mark is the result of the student lacking in basic knowledge, and applications of knowledge is inadequate. The student disregards preparations for new situations, and does not make use of the received feedback. The student avoids active participation in study situations.
Hanna Sahinoja
Sydänliiton julkaisut :
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta.2006.
Sepelvaltimotauti ja liikunta .2006.
Sydämen siirto ja liikunta. 2006
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta, 2006.
Sydänpotilaan suorituskyvyn arviointi, 2007.
Synnynnäiset sydänviat ja liikunta, 2008.
Sepelvaltimokuntoutujankäsikirja, 2006
Pollock-Smith: Heart disease and rehabilitation. Human kinetics. ISBN 0-87322-977-0
Durstine, Moore . 2003. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities
Pryor-Prasad 2002. 3.painos ja 4 painos 2008, 2009. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems. Adults and pediatric. Churchill Livingstone. Tai aiempi painos Pryor-Webber. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems
Davies 2000. Steps to follow. Springer Verlag.
Forsbom ym. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammer-Paino Oy Tampere.
Davies .1990. Right in the middle. Springer Verlag.
Davies.1994. Starting again. Springer Verlag.
Reese Nancy. 1999. Muscle and Sensory Testing.
Stokes. 1998. Neurological physiotherapy.
Stokes. 2004. Physical Management in Neurological Rehabilitation.
Kuikka ym. 2002. Kliininen neuropsykologia.Wsoy.
Carr- Shepherd. 1989. Toispuolihalvauspotilaan liikkeiden udelleenoppimisohjelma.
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. 2005. Aivoverenkiertohäiriöpotilaan ohjaus. Omaisten ohjausmateriaali aivoverenkierohäiriöpotilaan verbaalisen ohjauksen tueksi. htt://www.pshp.fi/proke/pirke/AVH/index.htm
Gjelsvik B. 2008. The Bobath Concept in Adult Neurology
Juntunen ym.2008. Kliininen kognitiivinen neurotiede, aivot ja ajattelu.
Aivoverenkiertohäiriöpotilaan kuntoutumisesta ja fysioterapiasta. 2008. Ft05- opiskelijoiden julkaisu.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) Jalat ja terveys. Duodecim.
Lehto, Telaranta (toim) 2002. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu. PIRAMK:n julkaisusarja.
Lehto, Telaranta (toim) 2003. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu osa 2. PIRAMK:n
julkaisusarja.
Hankela (toim.) 2007. Tekonivelpotilaan hoidon kehittäminen on tuottanut tulosta. PIRAMK-julkaisusarja.
Kalso & Vainio. 2002. Kipu.
Sailo & Vartti (toim.) 2000. Kivunhoito.
Wall. 2000. Kivun anatomia.
Monsen 1992. Psykodynaaminen fysioterapia. Otava. Keuruu.
Talvitie 1999. Fysioterapia. Kappale: Mielenterveyttä tukeva fysioterapia. s. 157-
Bunkan 1996. Kropp, respirasjon og kroppsbilde. Resursorientert kroppsundersokelse og behandling.
Dropsy 1988. Den harmoniska kroppen.
Isohanni ym. 1996. Perusterveydenhuollon psykiatria. Duodecim.
Jalka polkee, mieli notkee. Liikunta mielenterveyden tukena. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu.
Lepola ym. 2002. Psykiatria. WSOY. Porvoo.
Payne R . Relaxation techniques. Churchill Livingstone.
Roxendal 1987. Ett helhetsperspektiv – sjukgymnastik inom framtiden.
Roxendal- Nordwall 2001. Tre BAS- skalor. Body Awareness Scale. BAS-hälsa. Intervjuskala för Kroppsjaget. Studentlitteratur. Lund. Sweden.
Roxendal-Winberg 2002. Levande människa. Basal kroppskännedom för rörelse och vila. Natur och kultur.
Vilen ym. 2002. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. WS Bookwell Oy. Juva.
Tuominen Pipsa 2008. Musiikki fysioterapeutin työvälineenä Opinnäytetyö. Piramk.
Lääkehoito lähihoitajan työssä 2009. Edita
Turvallinen lääkehoito. WSOY (not translated)
Lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, tutorit, seminaari, opetuskeskustelut ja
reflektio, tentit ja kirjalliset tehtävät, kansainväliset luennot. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL). (not translated)
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeerisesti. Seminaari on pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla.
Aikuisten fysioterapian teoriasta on neljä välikoetta 1) teoriavälikoe; hengitys, 2) teoriavälikoe; neurologinen fysioterapia, 3) nettikoe; sydän ja 4) teoriavälikoe; psyfy, jotka kaikki arvioidaan numeerisesti. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 27.05.2022
01.12.2021 - 30.01.2022
12 cr
20FY
0 - 42
Anne-Marja Hammar, Lauri Korjus, Hannu Järvinen, Jaana Sahlsten, Maria Maljanen, Tuija Laakso, Anne-Marie Lehtonen, Hanna Sahinoja, Liisa Mannisenmäki, Anna-Riikka Keihäs, Tiina Pystynen
Physiotherapy
Degree Programme in Physiotherapy
TAMK Main Campus
0-5
Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille. Opiskelijoiden tulee osallistua orientaatio tunnille opintojakson alussa. Aikuisten fysioterapia 2 opintokokonaisuudelle osallistuminen edellyttää osallistumista edellisen opintokokonaisuuden teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille. (not translated)
Ohjaajakokous on ti 29.3.2022 klo 13.00-15.00. Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 11.4.2022. (not translated)
Hengitys teoriakoe on 31.1.2022.
Neurologisen potilaan fysioterapiteorian alkukoe on 27.1.2022 ja teoriakoe 24.2.2022.
Psyfyn teoriakoe on 15.3.2022.
Sydän tentti netissä on 25.3.2022
Teoriavälikokeiden uusinnat olisi hyvä tehdä kevään 2022 uusintakoepäivinä.
Yhteinen uusintakoepäivä hengityksestä ja/tai neurologisesta osuudesta on 28.3.2022 (not translated)
Opetus alkaa ma 10.1.2022 ja jatkuu pe 27.5.2022. Vapaajakso on viikolla 9.
Ohjattu harjoittelu alkaa ma 11.4.2022 ja jatkuu 5 viikkoa aina 13.5.2022 saakka. Opetus jatkuu taas ma 16.5.2022. (not translated)
Kts. opintojakson tiedot (not translated)