•   Management of Peatland Forests 6M00DV60-3001 30.08.2021-17.10.2021  5 cr  (19IM) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student:
    - knows the special ecological features of peatland forests and their impact on the management on peatland forests
    - knows the site classification system of undrained and drained peatlands and is able to classify peatland sites in field conditions
    - knows how to plan silvicultural operations on peatland forests and knows the special features of peatland forests from the point of view of water conditions and timber harvesting
    -knows the importance of peatland forests for carbon balance and biodiversity, effects of the use of pealtland forests on aquatic ecosystems and means to minimize harmful effects on aquatic ecosystems
    Course contents
    Classification of peatlands, ecology of peatlands, silviculture on peatland forests, forest harvesting on peatlands, effects of ditching and peatland management on aquatic ecosystems
    Assessment criteria
    Satisfactory

    The student is able to outline the habitat classification of mires and peatlands and can use plant species as help in their identification. The student is able to draw some conclusions about forest management measures and the environmental impact on the environment in connection with forest management and harvesting. The drainage plan is not feasible without significant changes / additions

    Good

    The student knows the habitat classification of mires and peatlands and is able to use plant species in a variety of ways to help them identify them. The drainage plan is feasible with minor modifications.

    Excellent

    The student is able to classify both natural mire types and drained peatlands. He knows ver well different plant species of peatlands. The student is able to make well-informed decisions in forestry and logging, taking into account their environmental impact. The drainage plan is viable


    Name of lecturer(s)

    Pirjo Puustjärvi

    Recommended or required reading

    Materiaalia koottuna moodlessa.
    Juhani Päivinen: Suot ja suometsät - järkevän käytön perusteet. Metsäkustannus 2007
    Henry Väre & Jukka Laine. Suokasvio. Metsäkustannus 2014
    Jukka Laine et al. Suotyypit ja turvekankaat. Metsäkustannus 2012 (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Luento-opetus, maasto-opetus, OMAsuometsä-raportin teko
    Opetus koostuu pääosin pienryhmätapaamisista sekä maasto-opetuksesta.
    Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovaatimus on 100%.
    Vieraileva luennoitsija Luonnonvarakeskus (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä 1-5. Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosana hylätty) niin kirjallinen lopputentti., josta max arvosana on tyydyttävä (2).
    OMAsuometsä-projektityön vaikutus arvosanaan 50% ja ryhmäkeskusteluiden 50%.

    OMAsuometsäraportin arvosana on osa opintojakson arvosanaa, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5) (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    30.08.2021 - 17.10.2021

    Registration

    12.04.2021 - 30.08.2021

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    19IM

    Teacher(s)

    Petri Keto-Tokoi, Mari Oja, Pirjo Puustjärvi

    Further information for students

    OMAsuometsä raportti voi painottua opiskelijan itse valitsemiin aihealueisiin.
    Opettajan arvioinnin lisäksi raportin lukee vertaisarvioija ( toinen opintojakson opiskelija)

    OMAsuo- projektin pitää olla opettajalla viimeistään maanantaina 6.10.2020 klo 14 tulostettuna ja vertaisarviointi liitteenä. (not translated)

    Unit, in charge

    Forestry

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Forestry

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa ( pirjo.puustjarvi@tuni.fi) (not translated)

    Training and labour cooperation

    Vierailevia luennoitsijoita mm. LUKElta (not translated)

    Exam schedule

    Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä 1-5. Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosana hylätty) niin kirjallinen lopputentti., josta max arvosana on tyydyttävä (2).
    OMAsuometsä-projektityön vaikutus arvosanaan 50% ja ryhmäkeskusteluiden 50%.

    OMAsuometsäraportin arvosana on osa opintojakson arvosanaa, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5) (not translated)

    Students use of time and load

    Pienryhmäkeskusteluissa läsnäolovaatimus on 100%
    Ryhmäkeskusteluit 6-7h
    Maasto-opetus 32 h
    Luennot n 15h
    Itsenäinen opiskelu n 80h (not translated)

    Content periodicity

    Opintojaksossa on kaksi pääteemaa, luonnontilaiset suot ja turvemaiden metsänhoito. Halutessaan opiskelija voi perehtyä opintojakson aikana myös kunnostusojituksen perusteisiin. (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Opiskelija ei osaa määrittää soiden eikä turvemaiden kasvupaikkatyyppejä. Hän ei osaa perusteita turvemaiden metsähoidosta eikä puunkorjuusta. Opiskelija ei ole ollut läsnä maasto-opetuksessa eikä ole esittänyt ja toteuttanut suunnitelmaa em. tilanteen korjaamiseksi. (not translated)

    Satisfactory

    Opiskelija osaa pääpiirteittäin soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun ja osaa käyttää kasvilajistoa apuna niiden tunnistuksessa. Hän osaa tehdä joitakin päätelmiä metsänhoidollisista toimenpiteistä ja metsänhoidon ja7tai puunkorjuun yhteydessä tulevista ympäristövaikutuksista. OMAsuometsä raportti on puutteellinen tiedonhankinnan,luottevuuden tai lähteiden osalta. (not translated)

    Good

    OMAsuometsä raportista käy ilmi, että opiskelija osaa soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelua ja osaa käyttää kasvilajistoa monipuolisesti apuna niiden tunnistuksessa.Hän osaa tehdä ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioi niiden ympäristövaikutukset. (not translated)

    Excellent

    OMAsuometsäraportista käy ilmi opiskelijan perehtyneisyys soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun .Hän osaa analyyttisesti tehdä tarvittaessa ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioi monipuolisesti niiden ympäristövaikutukset. (not translated)