The student knows the goals of the business plan process superficially. He / she identifies, defines and applies concepts and models within the scope of the business plan.
The student is able to define concepts and models related to a business plan and is able to make a well-grounded analysis of business activities. The students has the skills to apply what he/she has learned.
The student is proficient in the concepts and models of the topic of the business plan. The student is able to analyze business operations fluently and reasonably and can summarize the essentials of business operations with the help of Busines Model Canvas. The student is well prepared to apply what he/she has learned
Manne Viljamaa
Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Liiketoimintaosaaminen, menestyvän yrityksen perusta, 2011.
Pienyrityksen työympäristö tuloksen tekijänä 2011.
Metsäyrittäjyyden monet ulottuvuudet (www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2008/mwp095.pdf)
Metsäalan yrittämisen liiketoimintaympäristö - alan toimijat ja markkinalähtöisen kehittämisen haasteet (www.helsinki.fi/taloustiede/Abs/Selv37.pdf)
Kasvun eväät metsä- ja puualan pienyrityksille (www.tts.fi/kasvunevaat/files/tj_406.pdf)
Pertti Hourunranta, Ari Nieminen, Simo Jaakkola, Ville Manner ja Timo Makkonen
OSAAVA YRITTÄJÄ METSÄKONEALALLA (not translated)
PBL, pienryhmätyöskentely, luennot, vierailijaesitelmät, laskentaharjoitukset, (not translated)
Tutoriaalit 30 %
Yritysidean kehittämistehtävä 50%
Yritystoiminnan perusteet -verkkotentti 20%
Kustannuslaskelmat (S) (not translated)
Finnish
10.10.2022 - 16.12.2022
01.04.2022 - 29.04.2022
5 cr
20IM
0 - 25
Manne Viljamaa, Riitta Vihuri
Loppututoriaalit etänä Zoomissa 22.11. ja
yritysideoiden esittelypäivä kampuksella 23.11.
Pakollisia ovat erikseen osoitetut tehtävät mm.
- Konekustannuslaskelma, ja yritysidea -tehtävän yrityksen kassavirtalaskelma
- vierailijaluennot sekä
- yritysideatehtävän esittäminen (not translated)
Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
2 cr
0-5
Ahot, jos on kokemusta metsäalan yrittämisestä (not translated)
Vierailijaluennoitsijat mm. metsäpalvelu- ja/tai -metsäkoneyrityksestä. (not translated)
Verkkotentti yritystoiminnan perusteista 24.11.21.
Uusinta 17.12.21 (not translated)
Luentoja tai ohjaustunteja n 60 h.
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten teko n 70 h.
Kurssi toteutetaan neljän viikon aikana josta aktiivista opetusaikaa on n. 3 viikkoa. (not translated)
PBL-syklejä on yksi, jossa käsitellään aiheita
yrittäjyys metsäalalla, yritystoiminnan kehittäminen, talous ja riskit (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittavia osasuorituksia (kts. arviointiperusteet) (not translated)
Tutoriaalit arvioidaan PBL -arvioinnin mukaisesti. Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelmaprosessin tavoitteet pintapuolisesti. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää liiketoimintasuunnitelman aihepiirin käsitteitä ja malleja. (not translated)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelmaprosessin tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä yritystoiminnasta. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa. (not translated)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelman tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi liiketoimintasuunnitelman aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida yritystoimintaa sujuvasti ja perustellusti ja osaa kiteyttää olennaiset asiat yritystoiminnasta Busines Model Canvas -taulun avulla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. (not translated)