Recognizes common forest and peatland forest types and knows the basics of soil classification.
Can make tree-based observations of aerial photography and use the terrain map to navigate in the forest.
Knows the essential site conditions of the forest.
Knows the main domestic tree species.
In addition to the above mentioned, the student is pble determine the types of soil in the terrain and use vegetation as an aid in determining forest types
Can visually interpret the aerial photographs and use the terrain map to navigate with it
Knows how the habitat conditions affect tree growth and identifies domestic tree species and knows their essential ecological requirements.
In addition to the above mentioned:
The students Is able to justify forest and peatland site type identification and patterning solutions with vegetation, stand characteristics and soil properties
Knows how to use field observations and theoretical knowledge to analyze tree growth conditions and justify forest management solutions.
Can identify domestic tree species also in winter time
Pirjo Puustjärvi
Hotanen, J. 2008 Metsätyypit, -opas kasvupaikkojen luokitteluun. Metsäkustannus
Laine,J. 2012 Suotyypit ja turvekankaat, opas kasvupaikkojen tunnistamiseen. Metsäkustannus
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa (moniste)
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti Kustannus.
Opintojakosn moodlessa oleva materiaalit (not translated)
Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) sisältäen luennot,parityön,maasto-opetuksen, maasto/ luokkaharjoitukset sekä itsenäisen opiskelun (not translated)
Erinomainen tutoriaalityöskentely sekä erinomainen parityö voivat nostaa opintojakson arvosanaa yhdellä pykälällä
Verkkotentti 20%
Maastotentti 30%
Lopputentti 20%
OMAmetsä raportti 30%
Maasto-opetuksessa vaaditaan 70 % läsnäoloa.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tutoriaalitoimintaan osallistumista ja annettujen tehtävien suorittamista. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 14.10.2022
30.07.2022 - 28.08.2022
10 cr
22IM
Eeva Sundström, Mari Oja, Pirjo Puustjärvi, Ari Vanamo
Opintojakso sisältää pakollisia maasto-opetus osioita.
Tutoriaalityöskentelyyn osallistuminen on 100% pakollista, samoin parityön tekeminen ja osallistuminen purkutilaisuuksiin.
Maasto-opetuksessa ei ole säävarausta, joten kunnollinen sadevarustus on monasti tarpeen. (not translated)
Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa (not translated)
Maastotentti xxxxx välillä klo 8.30 -15. Maastotentiin lähtöaika on klo 8.30 -12. Lähtöjärjestys ilmoitetaan moodlessa.
Verkkotentti puulajeista xxxx
Opintojakson lopputentti tiistaina xxxxx. Mikäli tarvitset tentin suorittamiseen lisäaikaa ( esim. lukivaikeus) niin sovi siitä etukäteen Pirjo Puustjärven kanssa.
Uusintatentti maasto-osuus xxxxx ja lopputentti xxxxx (not translated)
Maasto-opetus n. 30 h
Luennot ym. teoriaopetus (paritöiden purut) 35 h
Maastoharjoitukset ja -harjoitusten purut n 20 h
Tutoriaalit 10 h
Tentit 6 h
Omatoiminen opiskelu, valmistautuminen tutoriaaleihin ja tentteihin n. 140 h (not translated)
PBL- syklejä on kaksi
Metsämaa ja kasvupaikat
Kartat ja ilmakuvat
Muu ajoitus kts. lukujärjestys ja moodle (not translated)
Puutteellinen läsnäolo maasto-opetuksesta ja teoriatiedon minimitavoitteita ei tentissä saavutettu. (not translated)
Opiskelija tunnistaa metsä- ja suotyyppejä ja tuntee olennaiset puiden kasvuun vaikuttavat tekijät. Tunnistaa maalajeja.
Osaa tehdä puustoon liittyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää ilmakuvaa ja maastokarttaa apuna maastossa työskentelyssä.Tunnistaa kotimaiset puulajit. (not translated)
Edellisen lisäksi osaa määrittää maaalajit maastossa ja osaa käyttää kasvillisuutta apuna metsä- ja suotyyppien tunnistamisessa. Osaa tulkita ilmakuvaa ja suunnistaa maastossa vaivattomasti.Tietää puiden kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa analysoida näiden tekijöiden välisiä suhteita.. (not translated)
Edellisten lisäksi osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietojaan kasvupaikan ominaisuuksien määrittelyssä. (not translated)