•   Forest Sites and Soils 6M00DV49-3003 30.08.2021-15.10.2021  10 cr  (21IM) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student:
    - is able to identify forest and main mire types and soil types in field
    - can visually interpret aerial images and also use a map for orienteering in the forest
    -knows how the the conditions of forest sites affect the growth of trees and silvicultural decisions
    - knows the native tree species grown in Finland and is familiar with their essential ecological requirements.
    Course contents
    Interpretation of aerial images, forming forest compartments, identification of forest types and undrained and drained mire types, using indicator species, using digital maps, determining soil types in the field, factors affecting tree growth, the ecological requirement of different tree species
    Assessment criteria
    Satisfactory

    Recognizes common forest and peatland forest types and knows the basics of soil classification.

    Can make tree-based observations of aerial photography and use the terrain map to navigate in the forest.

    Knows the essential site conditions of the forest.

    Knows the main domestic tree species.

    Good

    In addition to the above mentioned, the student is pble determine the types of soil in the terrain and use vegetation as an aid in determining forest types

    Can visually interpret the aerial photographs and use the terrain map to navigate with it

    Knows how the habitat conditions affect tree growth and identifies domestic tree species and knows their essential ecological requirements.

    Excellent

    In addition to the above mentioned:

    The students Is able to justify forest and peatland site type identification and patterning solutions with vegetation, stand characteristics and soil properties

    Knows how to use field observations and theoretical knowledge to analyze tree growth conditions and justify forest management solutions.

    Can identify domestic tree species also in winter time


    Name of lecturer(s)

    Pirjo Puustjärvi

    Recommended or required reading

    Hotanen, J. 2008 Metsätyypit, -opas kasvupaikkojen luokitteluun. Metsäkustannus
    Laine,J. 2012 Suotyypit ja turvekankaat, opas kasvupaikkojen tunnistamiseen. Metsäkustannus
    Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa (moniste)
    Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti Kustannus.
    Opintojakosn moodlessa oleva materiaalit (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) sisältäen luennot,parityön,maasto-opetuksen, maasto/ luokkaharjoitukset sekä itsenäisen opiskelun (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Erinomainen tutoriaalityöskentely sekä erinomainen parityö voivat nostaa opintojakson arvosanaa yhdellä pykälällä
    Verkkotentti 20%
    Maastotentti 30%
    Lopputentti 20%
    OMAmetsä raportti 30%
    Maasto-opetuksessa vaaditaan 70 % läsnäoloa.
    Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tutoriaalitoimintaan osallistumista ja annettujen tehtävien suorittamista. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    30.08.2021 - 15.10.2021

    Registration

    01.08.2021 - 03.09.2021

    Credits

    10 cr

    Group(s)

    21IM

    Small group

    Viola (Size: 0. Open university: 0.)

    Linnea (Size: 0. Open university: 0.)

    Teacher(s)

    Eeva Sundström, Pirjo Puustjärvi, Mari Oja, Eveliina Asikainen, Metsätalous Virtuaalihenkilö, Reijo Virtanen, Perttu Arminen, Ari Vanamo

    Further information for students

    Opintojakso sisältää pakollisia maasto-opetus osioita.
    Tutoriaalityöskentelyyn osallistuminen on 100% pakollista, samoin parityön tekeminen ja osallistuminen purkutilaisuuksiin.
    Maasto-opetuksessa ei ole säävarausta, joten kunnollinen sadevarustus on monasti tarpeen.

    Ryhmän ruokailuaika opintojakosn aikana on pääsääntöisesti klo 11.10 (not translated)

    Unit, in charge

    Forestry

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Forestry

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa (not translated)

    Exam schedule

    Maastotentti tiistaina 21.10.2021 välillä klo 8.30 -15. Maastotentiin lähtöaika on klo 8.30 -12. Lähtöjärjestys ilmoitetaan moodlessa.
    Verkkotentti puulajeista perjantaina 1.10 klo 10.15 -12
    Opintojakson lopputentti tiistaina 12.10.2021 klo 10.15 -13. Mikäli tarvitset tentin suorittamiseen lisäaikaa ( esim. lukivaikeus) niin sovi siitä etukäteen Pirjo Puustjärven kanssa.

    Uusintatentti maasto-osuus perjantaina 1.10 klo 13 ja lopputentti perjantina 29.10 klo 15.30 -18.30 (not translated)

    Students use of time and load

    Maasto-opetus n. 30 h
    Luennot ym. teoriaopetus (paritöiden purut) 35 h
    Maastoharjoitukset ja -harjoitusten purut n 20 h
    Tutoriaalit 10 h
    Tentit 6 h
    Omatoiminen opiskelu, valmistautuminen tutoriaaleihin ja tentteihin n. 140 h (not translated)

    Content periodicity

    PBL- syklejä on kaksi
    Metsämaa ja kasvupaikat
    Kartat ja ilmakuvat
    Muu ajoitus kts. lukujärjestys ja moodle (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Puutteellinen läsnäolo maasto-opetuksesta ja teoriatiedon minimitavoitteita ei tentissä saavutettu. (not translated)

    Satisfactory

    Opiskelija tunnistaa metsä- ja suotyyppejä ja tuntee olennaiset puiden kasvuun vaikuttavat tekijät. Tunnistaa maalajeja.
    Osaa tehdä puustoon liittyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää ilmakuvaa ja maastokarttaa apuna maastossa työskentelyssä.Tunnistaa kotimaiset puulajit. (not translated)

    Good

    Edellisen lisäksi osaa määrittää maaalajit maastossa ja osaa käyttää kasvillisuutta apuna metsä- ja suotyyppien tunnistamisessa. Osaa tulkita ilmakuvaa ja suunnistaa maastossa vaivattomasti.Tietää puiden kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa analysoida näiden tekijöiden välisiä suhteita.. (not translated)

    Excellent

    Edellisten lisäksi osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietojaan kasvupaikan ominaisuuksien määrittelyssä. (not translated)