•   Forest Bioenergy 6M00DQ26-3003 25.10.2021-26.11.2021  5 cr  (20IM) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student
    - Knows the different forms of wood-based fuels, their most common supply chains, and their cost structures
    - is capable of planning and instructing energy wood cuttings
    - knows the requirements for energy wood storage sites and the impact of storage on the quality of the end product
    - knows the requirements of different users (combustion plants) for fuel quality
    - is aware of the environmental impacts of forest energy procurement and knows the environmental recommendations
    - knows methods for measuring energy wood
    Course contents
    Objectives for using renewable energies. Types of wood energy, their acquisition and subsidies. Recommendations for energy wood harvesting. Measuring energy wood. Environmental effects of Forest Energy Harvesting on Woodland Nutrition, Wood Production and Biodiversity
    Assessment criteria
    Satisfactory

    The student knows the basics of the forest energy procurement process and the recommendations guiding the forest energy procurement. He / she is able to design energy wood harvesting guided by the quality of the fuel

    Good

    The student knows the goals for the use of renewable energies and knows the supply chains for wood-based fuels. The student knows how to plan energy wood harvesting taking into account the quality of the fuel. The student knows the requirements for fuel quality set by different applications.

    Excellent

    The student understands the use of renewable energies as part of the fight against climate change.

    The student is able to design energy wood procurement taking into account environmental impacts and profitability of operations. The student understands the fuel quality requirements of different applications and knows the factors affecting the quality of fuel fractions.


    Name of lecturer(s)

    Perttu Arminen

    Recommended or required reading

    Koistinen, A., Luiro, J-P. & Vanhatalo, K. (toim.) 2016. Metsänhoidon suositukset energiapuun korjuuseen, työopas. Tapion julkaisuja.
    Kuusinen, M., Ilvesniemi, H. (toim.) 2008. Energiapuun korjuun ympäristövaikutukset, tutkimusraportti. Tapion ja Metlan julkaisuja. [Verkkodokumentti]. Saatavissa www.metsavastaa.net/energiapuu/raportti.
    Energiapuun mittausopas, 2014 Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio, Metsäntutkimuslaitos ja Työtehoseura ry
    Puuenergian teknologiaohjelma 1999–2003: Metsähakkeen tuotantoteknologia. Loppuraportti, Pentti Hakkila / VTT Prosessit
    Rantala S., (toim) 2018. Tapion taskukirja. Metsäkustannus. Luku 6.7. Energiapuu Antti Asikainen
    Muu kurssilla ilmoitettava materiaali (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Ongelmalähtöinen opiskelu, lähiopetus, tehtävät, harjoitustyöt, tentti (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Tutoriaalityöskentely 20 %
    Harjoitukset ja ryhmätyöt, yhteensä 30%
    Hankintaketjujen kustannusrakenne (S)
    Biopolttoaineiden ominaisuudet (10%)
    Tapion suositukset ja niitä taustoittava tutkimus (20%)
    Tentti 50 %
    Harjoitukset ja retkeilyt ovat pakollisia osasuorituksia, joista tulee osallistua 70%.
    Tentti tulee suorittaa hyväksytysti. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    25.10.2021 - 26.11.2021

    Registration

    12.04.2021 - 17.09.2021

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    20IM

    Teacher(s)

    Petri Keto-Tokoi, Perttu Arminen

    Unit, in charge

    Forestry

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Forestry

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Training and labour cooperation

    Vierailu korjuutyömaalla. Vierailu metsäenergian käyttöpaikoilla lämpölaitoksilla. (not translated)

    Exam schedule

    Tentti 22.11.2021.
    Uusintatentti tarvittaessa. (not translated)

    Students use of time and load

    Lähiopetusta noin 45h, josta maasto-opetusta ja retkeilyjä noin 10h ja omatoimista opiskelua 90h. (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Metsäenergian hankintaprosessin hallinnassa on vakavia puutteita.
    Opiskelija ei tunne metsäenergian hankintaa ohjaavia suosituksia. (not translated)

    Good

    Opiskelija tuntee tavoitteet uusiutuvien energiamuotojen käytölle ja tietää puuperäisten polttoaineiden hankintaketjut.
    Opiskelija osaa suunnitella energiapuuhakkuun huomioiden polttoaineen laadun.
    Opiskelija tietää erilaisten käyttökohteiden asettamat vaatimukset polttoaineen laadulle. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija ymmärtää uusiutuvien energiamuotojen käytön osana ilmastonmuutoksen torjuntaa.
    Opiskelija osaa suunnitella energiapuun hankinnan huomioiden ympäristövaikutukset ja toiminnan kannattavuus.
    Opiskelija ymmärtää erilaisten käyttökohteiden asettamat vaatimukset polttoaineen laadulle tietää polttoainejakeiden laatuun vaikuttavat tekijät. (not translated)