•   Forests and Society 6M00DO42-3003 14.01.2022-26.03.2022  5 cr  (22AIM) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student:
    -understands the significance of forest sector in regional and national economy
    -knows the history of the uses of forests and of forest sector and the factors affecting the functional environment and future of forest sector in Finland
    -knows the historical background of institutions, steering measures and legislation and their effects on the ways of using forests
    -knows how information on forest resources is produced and is able to use forest and forestry statistics
    -knows the potential of Finnish forests for different uses
    -knows on a general level about the social significance of forests in different geographical regions.
    Course contents
    Getting to know history of forests and forestry institutions, regional and national economic significance of forest sector, production of forest resource information by using statistics, literature and lectures. Sketching the future visions of forest sector and the potentials of different uses. Using forest statistics.
    Assessment criteria
    Satisfactory

    Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa, alueeellisessa kehityksessä. Hän tietää tärkeimmät suomalaisen metsätalouden instituutiot ja tuntee niiden kehityksen pääpiirteissään. Opiskelija osaa esittää näkemyksiä metsäalan tulevaisuudesta. Opiskelijan käsitykset edellä mainitusta asioista ovat kuitenkin suppeita tai perustuvat yksipuoliseen tietoon. (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa esittää perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta ja sen kehityksestä. Hän tuntee metsätaloutta ohjaavat instituutiot, niiden tehtävät ja instituutioiden väliset suhteet. Opiskelija osaa esittää perusteltuja arvioita metsäalan tulevaisuuskuvista. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen ja kulttuurisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa hahmottaa metsäpolitiikan ja suurempien kehityskulkujen yhteyksiä - yhdistää käsitteellistä, kokemuksellista, yleistä ja paikallista tietoa, Opiskelija osoittaa avoimuutta erilaisia tulkintoja kohtaan ja osaa hahmottaa luovasti metsäalan tulevaisuuskuvia (not translated)


    Name of lecturer(s)

    Ari Vanamo

    Recommended or required reading

    Opintojakson lukupiireihin julkaistaan ohjeellinen kirjallisuus Moodlessa. Keskeisiä lähteitä ovat
    Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
    Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2).
    Metsäkustannus. Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän.Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu ( verkossa), parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ajanohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.
    Arviointi kohdistuu parityöhön (40%), kirjallisuuskeskusteluun (40%) mediassa käytävään metsäkeskustelun seurantaan (suoritettu) ja tilastotieteen palautettaviin kotitehtäviin ja tuntiharjoituksiin (20%) (suoritettu). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    14.01.2022 - 26.03.2022

    Registration

    15.12.2021 - 22.01.2022

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    22AIM

    Teacher(s)

    Pekka Kaatiala, Mari Oja, Pirjo Puustjärvi

    Unit, in charge

    Forestry

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Forestry

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Exam schedule

    Mahdollisen tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson aikana (not translated)

    Students use of time and load

    itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely.
    Ajoitukset kts. moodle (not translated)

    Assessment criteria
    Satisfactory

    Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla. (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. (not translated)