•   Advanced Building Automation Systems 5T00EI12-3001 10.01.2022-31.07.2022  5 cr  (19I254) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student is able to
    - describe the operating principles of the most common HVAC processes
    - define the field devices needed for the process and determine the relationship between the processes and the field devices
    - explain the basic characteristics of dynamic processes (gain, time constant, delay) and their importance for control
    - the student is able to perform a step response test for a simple process and tune the PI controller by some known method
    Prerequisites and co-requisites
    Building Automation and HVAC (5T00BE18)
    Course contents
    Heat distribution process automation, ventilation unit automation, room control and airflow control, control theory.
    Assessment criteria
    Satisfactory

    The student is able to describe the significance of a building automation system as a part of building technology and to identify the equipment used in a building automation system and interpret documents related to the system. The student is able to make a simple HVAC process control diagram.

    Good

    The student is able to create a control diagram and description of the conventional HVAC process and describe the structure and equipment of the building automation system required by it. The student is able to create documents related to building automation system according to the design instructions. The student understands the importance of process gain and time constant .

    Excellent

    The student is able to apply the topics covered and take into account the purpose of the premises and the objectives set for them when defining the activities related to the process. The student is able to utilize the opportunities offered by the systems and apply them to achieve the set goals. The student is able to tune the PI controller.


    Name of lecturer(s)

    Sakari Uusitalo

    Recommended or required reading

    Materiaali käsittää luentokalvoja sekä erilaisia ST-, LVI- ja KH-kortteja, suunnitteluohjeita ja muita yleisesti saatavilla olevia ohjeita ja määräyksiä. Toteutuksella käytettävä luentomateriaali jaetaan Moodle-oppimisympäristöissä. Lisäksi opiskelijan oletetaan kykenevän itsenäiseen tiedonhankintaan esimerkiksi kortistojen osalta. Osa aineistosta voi olla englanninkielisiä. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Luento-opetusta, ohjattua harjoitustöiden tekemistä sekä opiskelijoiden pitämiä esityksiä. Käydään tutustumassa TAMK:n teknisiin tiloihin rakennusautomaation näkökulmasta (koronavarauksin). Opiskelijalta edellytetään myös huomattavaa panostamista itsenäiseen tiedonhankintaan ja työskentelyyn.

    Kurssilla opiskelijat suorittavat harjoitustehtäviä pienryhmissä. Harjoitustehtävien palautukset ovat julkisia myös muille opiskelijoille ja opiskelijat myös esittelevät palautuksiaan. Esitettävät palautukset valitaan arpomalla kullakin esityskerralla erikseen. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    10.01.2022 - 31.07.2022

    Registration

    01.12.2021 - 17.01.2022

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    19I254

    Teacher(s)

    Sakari Uusitalo

    Unit, in charge

    Building Services Engineering

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Opintojaksoon voi suorittaa AHOT-menettelyllä suorittamalla opettajan määrittämän harjoitustehtävän ja osallistumalla kokeeseen. (not translated)

    Exam schedule

    Kurssiin kuuluville harjoitustehtäville määritellään aina palautuspäivä, mihin mennessä kukin tehtävä tulee palauttaa. Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat negativiisesti kurssin arviointiin. Yli kolme myöhästynyttä palautusta johtaa kurssin hylkäämiseen. Lopullinen DL palautuksille on 15.4., jolloin kaikkien palautusten tulee olla tehtynä ja jonka jälkeen palautuksia ei enää oteta vastaan. Mikäli jokin tehtävä vaatii täydentämistä tulee korjatun tehtävän palauttamisesta sopia erikseen opettajan kanssa. (not translated)

    Students use of time and load

    n. 40-50 tuntia lähitunteja, jotka sisältävät luentoja sekä ohjattua harjoitustöiden tekemistä.
    n. 85 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua ja työtä. (not translated)

    Content periodicity

    Automaatiojärjestelmä rakennuksessa, lämmityksen automaatio, järjestelmän dynamiikka ja askelvaste, erillisjärjestelmät, ilmastoinnin automaatio, tilaohjausjärjestelmät. (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä ajallaan tai tehtävät ovat selkeästi puutteelliset. (not translated)

    Satisfactory

    Opiskelija osaa lukea rakennusautomaatiojärjestelmään liittyviä dokumentteja. Opiskelija tuntee auttavasti LVIS-prosessien toimintaa ja osaa määritellä prosessin toiminnan kannalta oleelliset kenttälaitteet ja liitynnät rakennusautomaatiojärjestelmään. Opiskelijan laatimien suunnitteludokumenttien laadinta perustuu pitkälti mallin perusteella tehtävään kopiointiin. (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa itse tuottaa rakennusautomaatiojärjestelmän suunnitteludokumentteja ja itse kirjoittaa säädettävän ja ohjattavan prosessin toimintaselostuksen. Opiskelija osaa hyödyntää tilaajan laitemerkintäohjetta dokumentoinnissa. Opiskelija osaa määritellä rakennuksen kokonaisuuden kannalta vaadittavan automaatiojärjestelmän rakenteen ja tarvittavat laitteet. Opiskelija osaa valita sopivan kokoisen säätöventtiilin. Suunnittelutyössä käytetään mallidokumentteja, mutta opiskelija osaa soveltaa niitä tilanteen mukaan. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija ymmärtää hyvään arvosanaan liittyvien asioiden lisäksi säätöön liittyvien tunnuslukujen merkityksen taloteknisissä prosesseissa. Opiskelija ymmärtää tarpeenmukaisten ohjausten merkityksen rakennuksen toiminnan ja energiatehokkuuden kannalta ja osaa soveltaa rakennusautomaatiota tarpeenmukaisten ohjausten toteuttamiseen. (not translated)