The student recognizes the most common constructions, but is able to describe the connection of building technology to them in a narrow way. He names the parties to the building project, but their roles and site organizations are incomplete.
The student is familiar with the written materials of the course. In addition to the material distributed during the course, the student will produce assignments using the information available in literature and online material, and use the terminology of the field appropriately. The exercise assignments have been reset as instructed.
613/5000
The student recognizes the most common constructions and their alignment with building technology. He gives a broad description of the parties involved in the building project, their tasks and the site organizations.
The student is able to describe the importance of planning and land use in building services solutions and the required permit procedures.
The student is familiar with the written materials of the course. The student will produce the assignments using the material available in the course in addition to the material distributed in the course and will use the terminology of the field well. The exercise assignments have been reset as instructed.
In addition to the above, the student compares different implementations of construction project and site design from the perspective of building technology. He outlines different options for combining structures and building technology.
Timo Lähteenmäki
Luentoaineisto ja RT-kortiston lähteet (not translated)
Opetuskeskustelu, harjoitukset, harjoitustyöt, kotitehtäviä, tentti ja lähi- sekä etäopetus
Toteutuksella on kaksi lehtoria: Tero Markkanen ja Heikki Saarenpää (not translated)
Markkanen
Jakson arviointi asteikolla 1-5.Rakennushankkeen kustannushallinta ja tuotannon sekä suunnittelu osiot: harjoitustyöt muodostavat arvosanan painotuksella 50%/ 50% ja muodostavat kokonaisarvosanasta 50 %
Rakenteiden osio muodostaa 50 % kokonaisarvosansta.
Saarenpää
Jakson arviointi asteikolla 1-5
Tenttiosaaminen, kotitehtävien teko, harjoitustyö ja aktiivisuus muodostavat kokonaisarvosanan.
Molempien opettajien arvosana muodostaa kurssin kokonaisarvosanan. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.08.2022 - 19.09.2022
5 cr
20I254
Heikki Saarenpää, Tero Markkanen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems
TAMK Main Campus
0-5
Harjoitustyöt/Markkanen (not translated)
Markkanen
Käsiteltävät asiat kustannuslaskennan ja tuotannon käytännön tehtäviä, harjoitustyöt todellisesta kohteesta
Saarenpää
Käsiteltävät asiat käytännön rakennetehtävinä, harjoitustyö ja kotitehtävät todellisista kohteista (not translated)
Mikäli tentti pidetään, niin erikseen sovittavana ajankohtana lähiopetustuntien aikana (Markkanen)
Tentti pidetään ja sovitaan erikseen luentojen alussa (Saarenpää) (not translated)
Ei ole (not translated)
Lähi- ja etätunteja 56,muu on opiskelijan itsenäistä työskentelyä (not translated)
Markkanen
Alustava ajankäyttö:
1. Rakennushankkeen kustannushallinta:
-johdanto, termit, käsitteet
-hankkeen osittelu ja nimikkeistöt ja kustannushallinnan vaiheet
- tavoitehinta-arvio
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
2.Rakennushankkeen tuotannon ohjaus ja suunnittelu
-rakennushankkeen tuotannonohjausjärjestelmän rakenne ja periaatteet
-aikataulutekniikat
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
Saarenpää
Rakennushanke
-kaavoitus, rak.lupa, tontti, maanrakennus
Rakenteiden periaatteet;
-pientalo, kerrostalo, toimisto ja liikerakennukset sekä hallit
-rakenteiden kehitys
-elementtirakentaminen
-rakenteiden rak.fys toimintaa
-piharakentaminen ja infrarakentaminen (not translated)
Hylätty harjoitustyö ja tentti. Osallistumisprosentti alle 30 %.
Tarkennetaan tarvittaessa kurssin alussa molempien opettajien toimesta. (not translated)
Markkanen
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten eri kustannuslaskennan menetelmien peruskäytön ja hallitsee kustannuslaskennan menetelmien perusteet.
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten aikataulutekniikoiden perusteet ja hallitsee aikataulusovelluksen perusteet.
Saarenpää
Opiskelija tunnistaa rakentamisen prosessin (kaavoitus, rak.lupa).
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan (statiikka, rak.fys.) pääkohdat ja osaa piirtää rakennepiirustuksia luonnostellen.
Harjoitustyö on tehty alustavan luonnostasoisesti ja kotitehtävistä on tehty 50%. (not translated)
Markkanen
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa kustannuslaskennan menetelmiä alustavassa budjetoinissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös luoda tavoitehinta-arvioita.
Opiskelija osaa soveltaa aikataulutekniikoita erilaisissa haastavissa aikataulutustilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös käyttää oikeaa aikataulutasoa ja tarkuutta tilanteen mukaan.
Saarenpää
Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää rakentamisen prosessin.
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan (statiikka, rak.fys.) detaljitasolla ja ymmärtää rakennetekniikan kehityksen.
Harjoitustyö on tehty luonnostasoisesti ja kotitehtävistä on tehty 67%. (not translated)
Markkanen
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.
Opiskelija osaa myös tehdä riittävän tarkat kustannuslaskelmat tavoitehinta-arvio tasolla sekä hallitsee sen toteutus prosessin.
Opiskelija osaa myös tehdä realistiset aikataulut sekä hallitsee rakennustuotannon ohjauksen prosessin yleisaikataulutasolla.
Saarenpää
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää ja osin tuottaa rakentamisen prosessin asiakirjoja.
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan detaljitasolla ja osaa soveltaa tietojaan.
Opiskelija hallitsee rakennetekniikan kehityksen ja ymmärtää sen vaikutukset mm. korjauskohteissa.
Harjoitustyö on tehty rakennepiirustuksena ja kotitehtävistä 80%. (not translated)