Student is able to solve problems similar to teacher’s examples. Assessed exercises might be erroneous or student might have difficulties returning them in time. Student might need special support to be able to complete given tasks. Student knows the operating principle of heat pumps and is able to model heat transfer in simple electrical heating cases. Student is familiar with basic concepts of noise and sound insulation.
Student is able to apply the course material to more complex problems. Assessed exercises contain only minor errors and student uses correct terminology. Student shows the capability to work independently. Student understands limits of used models.
Student is able to associate how the course material links to building services engineering by comparing modelling results to real world values or by critically analyzing the meaning of those results. Student shows profiency giving written validations to the results. Assessed exercises are flawless.
Hannu Kauranen
Opettajan materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset (not translated)
Opetuskeskustelu, lähi- tai etäopetus, videot, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja -työt, mittaustehtävät (not translated)
Opintojakson suoritus painottuu kotitehtäviin, joista pitää saada vähintään 40 pistettä (maksimi 50). Pistemäärät eivät ole suoraan tehtävien lukumäärä. Tekemällä 80 %:a kotitehtävistä saa arvosanan 1. Harjoitustöistä ja lisätehtävistä saa yhteensä maksimissaan 50 pistettä. Myös näistä pisteet skaalataan loppuarviointiin. Harjoitustöiden arvioinnissa huomioidaan ratkaisujen oikeellisuuden lisäksi esittämistapa, perustelu ja tulosten merkityksen pohdinta. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 07.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
3 cr
20I254
Jari Puranen
Osa opintojakson oppitunneista voidaan järjestää etäopetuksena. (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems
TAMK Main Campus
0-5
AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron ja lämmitystehon laskennan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta. (not translated)
Ei ole. (not translated)
Ei ole. (not translated)
Ei ole. (not translated)
30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä. (not translated)
Lämmonsiirron perusteet 10 h
Lämmönsiirron sovellukset 20 h
Lämpöpumput ja kylmätekniikka 20 h
Äänioppi 20 h
Värähdysmekaniikka 10 h (not translated)
Opiskelija ei ole pystynyt harjoitustehtävillä osoittamaan riittävää osaamista opintojakson aihealueista. (not translated)
Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Opiskelijalla on ongelmia ymmärtää tulosten oikeita suuruusluokkia tai oikeita yksiköitä. Opiskelija osaa ainakin kaksi aihetta seuraavista:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea ääniopin tehtäviä (not translated)
Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea värähdysliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisuissa on kuitenkin puutteita tai virheitä. Esimerkiksi ratkaisuja ei ole sanallisesti perusteltu tai tuloksia ei ole liitetty omaan alaan. (not translated)
Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea aaltoliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisut ovat täsmällisiä ja ne on perusteltu sanallisesti. Aiheet on liitetty konkreettisesti omaan alaan. (not translated)