Student:
- understands basic electronics connections
-understands the principles of circuit analysis in the DC plane
-is able to choose the right measuring device to measure the desired value and understands the measurement results
-is able to design a simple circuit using basic electronic components and using a simulated environment
- Understand the basic principles of programming with guidance
- understands a simple data transfer solution with guidance
- knows different ways of measuring, programming methods and ways of building a telecommunication network, but can't justify their choices
- Performs tasks in a pre-learned way
- can work in a group and review and evaluate things from their own perspective
Student:
- understands basic electronics connections
-understands the principles of circuit analysis in the DC plane
-is able to choose the right measuring device to measure the desired value and understands the measurement results
-is able to design a simple circuit using basic electronic components and using a simulated environment
- Understand the basic principles of programming
- understands a simple data transfer solution
- knows different ways of measuring, programming methods and ways of building a telecommunication network, and can justify their choices
-can choose the most appropriate procedure for the different options and justify their choice
- can work in a group and give and receive feedback actively and constructively
- reviews and evaluates.
Student:
- understands basic electronics connections
-understands the principles of circuit analysis in the DC plane
-is able to choose the right measuring device to measure the desired value and can analyze the measurement results
-is able to design a simple circuit using basic electronic components and using a simulated environment and is able to construct it
- Understand the basic principles of programming
- understands a simple data transfer solution
- knows different ways of measuring, programming methods and ways of building a telecommunication network, and is able try out new operating models
-examines and evaluates himself and his team
Esa Kunnari
Laboratoriotöiden osalta materiaali jaetaan työskentelyn edetessä.
Teoriaosuus:
Kurssiaineistoa ovat Moodlessa ja mahdollisesti Teamsissa oleva aineisto sekä luentomuistiinpanot.
Lisäaineistoa:
Timo Lehmusvuori, Nori El Mahboul: Teoreettinen sähkötekniikka. Edita, 2. tarkistettu painos tai uudempi. ISBN 978-951-37-5196-8.
Jukka Ahoranta: Sähkötekniikka. WSOY, 2. painos tai uudempi. ISBN 951-0-22291-7.
Pertti Tarkka, Kari Määttänen, Lauri Hietalahti: Piirianalyysi 1. Edita. ISBN 951-37-3737-3.
Kimmo Silvonen: Sähkötekniikka ja piiriteoria. Otatieto 2009. ISBN 978-951-672-362-7.
Leskinen: Elektroniikan perusteet. Voltti 2. Edita. 2008.
Salo: Analogista elektroniikkaa. Periaatteita ja sovellutuksia. Otava 1992.
Salo: Sähkötekniikan perusoppi. Elektroniikka II. Otava 1987.
Silvonen, Tiilikainen, Helenius: Analogiaelektroniikka. Edita 2003.
Horowitz, Hill: The Art of Electronics. Second Edition. Cambridge University Press. 1989.
Millman, Grabel: Microelektronics. McGraw-Hill.
Haltsonen, Levonmäki, Rautanen: Digitaalitekniikka. (not translated)
Teoriaopetusta ja laboratoriotyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua ja tiedon hakua ja soveltamista.
Opetusmenetelmiä: lähiopetus, harjoitukset, yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentelyn oppiminen, harjoitustyöt, itsenäinen verkko-opiskelu, ohjattu verkko-opiskelu (not translated)
Laboratorio-osuuden arviointi tentin, työselostusten ja työskentelyn perusteella.
Teoriaosuudessa on väli- ja lopputentti, joka saattaa olla yhdistetty labraosuuden tenttiin. Tarkempia tietoja pisteytyksestä Moodlessa.
Hätäensiapu: Ennakkomateriaaliin tutustuminen ja aktiivinen osallistuminen pienryhmäharjoituksessa Hyv/hyl. (not translated)
Finnish
23.08.2021 - 24.12.2021
01.06.2021 - 03.09.2021
10 cr
21TIETOB
Juhani Virtanen, Sonja Viinikainen, Esa Kunnari, Hannu Tuhkanen, KIELET suomi ja viestintä Virtuaalihenkilö
Laboratoriotunneilla pakollinen läsnäolo. Poissaolotapauksissa ole yhteydessä opettajaan.
Hätäensiapu: Opiskelija kertaa ennakkomateriaalista hätäensiapuun liittyvät asiat itsenäisesti ennen 4h pienryhmäharjoitukseen osallistumista.
Toteutussuunnitelmaan saattaa tulla muutoksia ja tarkennuksia kurssin aikana.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta. (not translated)
ICT Engineering
Degree Programme in ICT Engineering
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
- (not translated)
Teoriaosuudessa kaksi tenttiä, jotka alustavasti sijoittuvat viikoille 41 ja 49.
Labraosuudesta järjestetään yksi koe kurssin päätteeksi viikolla 49.
Uusintakokeet järjestetään koko kurssialueesta, välitenttejä ei uusita. (not translated)
- (not translated)
Laboratoriotöiden osalta kokonaistyömäärä on 6 op * 27 h/op = 162 h,
josta laboratoriossa noin 50 h ja kotityötä n. 110 h.
Kurssin teoriaosuus on 4 op eli opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 107 työtuntia. Teoriaosuus on kolme lähituntia viikossa, poikkeukset näkyvät lukujärjestyksessä.
Hätäensiapu: Ennakkomateriaaliin tutustuminen itsenäisesti, osallistuminen 4h ensiavun pienryhmäharjoitukseen (not translated)
Laboratorio-osuus tehdään jaettavan aikataulun mukaisesti. (not translated)
Laboratorio-osuus: tenttituloksen puuttuu tai laboratoriotyöselostuksia puuttuu.
Teoriaosuus: Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan tehtävillä ja tentillä tai hän ei ole osannut asioita riittävästi tehtävissä tai tentissä. (not translated)
Laboratorio-osuus: vaatimaton tenttitulos, puutteelliset työselostukset.
Teoriaosuus:
Opiskelija osaa laskea vaatimattomia impedanssi, virta- ja jännitelaskuja.
Opiskelija tunnistaa elektroniikan passiivisten peruskomponentit.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja operaatiovahvistimen kytkentäkuvasta.
Opiskelijalla on käsitys biteistä.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa. (not translated)
Laboratorio-osuus: Tentissä näytetty hyvä osaaminen, huolellisesti ja pääosin annettujen ohjeiden mukaisesti tehdyt työselostukset.
Teoriaosuus:
Opiskelija osaa laskea yksinkertaisia impedanssi, virta- ja jännitelaskuja. Opiskelija tietää RC-piirin toiminnan muutosilmiöissä. Opiskelija osaa Peruslakimenetelmän perusperiaatteet.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja operaatiovahvistimen kytkentäkuvasta ja tietää niiden perusperiaatteet.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa. (not translated)
Laboratorio-osuus: tentin tulos kiitettävä, työselostukset tehty perusteellisesti, sisällöllisesti lähes virheettömästi.
Teoriaosuus:
Opiskelija osaa laskea impedanssi, virta- ja jännitelaskuja. Opiskelija tietää RC-piirin toiminnan muutosilmiöissä. Opiskelija osaa hyödyntää Peruslakimenetelmää laskemisessa.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja operaatiovahvistimen kytkentäkuvasta ja osaa kuvata niiden toimintaa tietyissä sovellutuksissa.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa. (not translated)