•   Basics of Building Construction 5B00FD45-3005 01.01.2022-30.04.2022  5 cr  (22RM) +-
    Learning outcomes of the course unit
    After completing the course the student knows the main structures used in small houses and their properties. He / she is able to choose the appropriate structures suitable for the object and modify them.
    Detail design plays an important role. The details made must be of high quality and reasonably constructed and meet the requirements of eg Dry Chain10.
    The student is familiar with the concepts of fire regulations and their use and can apply the requirements of fire regulations in the design of a P3 class building.
    The student knows the requirements for building and maintenance safety and is able to take them into account in his / her work.
    Course contents
    Finishing systems
    • detached houses
    single-family houses
    • Types and methods of foundation and drying of foundations
    • Underfloor: ground and ventilated
    • Floor Structures
    • types and joints of the outer casing: wooden buildings (frame, CLT), ingot buildings, etc.
    • prefabricated wooden houses
    Roofs
    • Steep outward drains
    • steel: molded and seamed
    • brick: concrete brick, ceramic brick
    • felt: felt plate and sealing seam
    Windows and doors
    system of measurement
    Fire regulations and fire design P3 class buildings
    Operational and Maintenance Safety (1007/2017 Ministry of the Environment Decree on Building Operational Safety)
    Assessment criteria
    Satisfactory

    The student is able to identify and define the basics of the course and solve simple questions

    applications that are similar to the tasks being handled.

    Good

    In addition to the above, the student is able to choose the most suitable one by applying and comparing different options

    policy and justify their choices.

    Excellent

    In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course topics and their use

    problem solving; and the ability to present, analyze, and justify logically handled issues and methods of solution.


    Name of lecturer(s)

    Arttu Lehtonen

    Recommended or required reading

    Verkon kautta toimitettava materiaali, kirjallisuus- ja muut lähdeviitteet. Tukimateriaalina rakennustietokortiston (RT:n) ohjekortit ja materiaalivalmistajien verkkosivut. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    lähi- ja etäopetus
    ryhmätyöt
    esitelmät, vertaisarviointi, yhteistoiminnallinen oppiminen
    tentti (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.01.2022 - 30.04.2022

    Registration

    01.12.2021 - 17.01.2022

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    22RM

    Teacher(s)

    Arttu Lehtonen

    Unit, in charge

    Construction Site Management

    Degree programme(s)

    Degree Programme in Construction Site Management

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Exam schedule

    Sovitaan opintojakson alussa.
    Uusintatenttien ajankohdat sovitaan tarvittaessa erikseen. (not translated)

    Students use of time and load

    Lähi- ja etäopetusta + itsenäistä / ryhmätyöskentelyä. (not translated)

    Content periodicity

    Rakennukseen kohdistuvat rasitukset.
    Puun ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tolpparunkotalon kehitys ja nykyinen tolpparunkotalo. Tehdasvalmisteiset elementti- ja valmistalot.
    Tiilen ja kevytbetoniharkkojen ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tiili- ja harkkorakenteiset pientalot. Muuraustyön perusteet, limitykset, tiilimitoitus. Rappaus ja tulisijat.
    Pientalon yleisimmät perustamistavat.
    Pientalon yläpohjat ja vesikatot. Rakenteellinen ryhmittely sekä toimintaperiaatteet.
    Lämmöneristeet ja u-arvon määritys. Kosteuden käyttäytymisen periaatteet. (not translated)

    Assessment criteria
    Not approved

    Täydentää OPSin mukaisia kriteereitä.
    Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
    Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustöissä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkee, ettei käsiteltyihin asioihin ole paneuduttu. (not translated)

    Satisfactory

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
    Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
    Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustöissä on puutteita. Kokonaisuudesta näkee, ettei käsiteltyihin asioihin ole paneuduttu. (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
    Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustöihin hyvin. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
    Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyöt kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita. (not translated)