•   Educational Science and Basics of Education 1L00ET88-3006 07.09.2020-17.12.2020  5 cr  (20TAPELA, ...) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.

    Teacher students
    - know basic concepts and phenomena of educational science and educational research and can explain learning based on them
    - conceptualise learning, know different learning conceptions and can use them as development tools and apply them in their field and in building their teaching/supervision knowledge
    - can explain the meaning of human growth and life cycle in teaching and education
    - assess philosophical and historical background viewpoints of education and consider their importance and topicality in developing their educational thinking and operating environment
    - analyse social tasks of the educational system and expand their understanding of social impact possibilities as teachers and facilitators.
    Course contents
    The basic starting point for teachers’ work is an extensive understanding of learning and education. Teachers’ work reflects on the historical period and its views. The course examines different fields of educational science. The course is a part of the educational science studies.

    Key questions:
    What are the basic concepts and phenomena of educational science and educational research?
    What learning conceptions are there and how do they explain learning? How can they be applied in teachers’ work?
    What viewpoints do educational and developmental psychology bring into teachers’ work? What is life cycle thinking?
    How has teachers’ work changed and what historical changes and ideologies have there been? How has the conception of teacherhood and learning changed as a part of the social change?
    What viewpoints does educational philosophy bring into teacherhood and teachers’ work?
    What viewpoints does educational sociology bring into teacherhood and teachers’ work?
    What is the Finnish education system like and what are its social tasks?
    Assessment criteria
    Approved/Failed

    HYVÄKSYTTY

    Opettajaopiskelija

    - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa

    - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa

    - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa

    - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.



    HYLÄTTY

    Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.



    (Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.) (not translated)

    Further information
    Toteutus:
    Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Jiri Vilppola

    Recommended or required reading

    Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
    Esimerkkejä:
    Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
    Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
    Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
    Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
    Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
    Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
    Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Opintojakso toteutetaan verkossa, Digma/Moodle-oppimisalustalla. Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla. Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Hyväksytty/täydennettävä (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    07.09.2020 - 17.12.2020

    Registration

    11.06.2020 - 15.09.2020

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    20TAPELA

    20STEM

    20ITÄKE

    20VEKEB

    20VEKEA

    20POKEB

    20SEKE

    20POKEA

    20TAPEB

    19MUPE

    20TAPEA

    20MUPE

    Teacher(s)

    Jiri Vilppola, Päivi Lehtonen

    Unit, in charge

    Professional Teacher Education

    Degree programme(s)

    Professional Teacher Education

    Office

    TAMK Main Campus

    Virtual proportion

    5 cr

    Evaluation scale

    Pass/Fail

    Completion alternatives

    Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op) (not translated)

    Training and labour cooperation

    Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua (not translated)

    Exam schedule

    Ei tenttejä (not translated)

    International connections

    Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita. (not translated)

    Students use of time and load

    Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7h/op = 133 h (not translated)

    Content periodicity

    Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen syksyn 2020 aikana (not translated)

    Assessment criteria
    Approved/Failed

    Hyväksytty/täydennettävä
    Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
    opiskelija:
    - tuntee kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä ja osaa selittää oppimista niiden pohjalta
    - käsitteellistää oppimista sekä tuntee erilaisia oppimiskäsityksiä ja osaa käyttää niitä kehittämisen työvälineinä ja soveltaa niitä omalla alallaan sekä oman opettajan/ohjaajan käyttötiedon rakentumisessa
    - selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä opetuksessa ja kasvatuksessa
    - arvioi kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustanäkökulmia ja pohtii niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä kehittämisessä
    - analysoi koulutusjärjestelmän yhteiskunnallisia tehtäviä ja laajentaa ymmärrystään omista yhteiskunnallisista vaikutusmahdollisuuksista opettajana/ohjaajana. (not translated)