•   Learning Environments and Operating Cultures 1L00ET86-3018 01.08.2020-04.11.2020  5 cr  (20POKEA) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.

    Teacher students
    - are able to conceptualise their observations on learning environments and evaluate them
    - assess curriculum-based teaching in different learning environments
    - assess the role of different operating environments from the viewpoint of students’ learning and facilitation
    - analyse communication in educational institution practices based on theoretical concepts
    - can use different communication channels and tools and assess them from the pedagogical viewpoint.
    Course contents
    The learning environment can be understood as a place, room, community or operating practice where we learn to operate, understand new things or assess and solve different situations and problems.

    Organisations’ operating cultures consist of operating and behavioural models as well as official or unofficial rules, values and principles. Educational institutions’ official and actual operating cultures are not necessarily the same. By paying attention to the operating culture, it is possible to affect learning, facilitation and development of the whole community’s operation.

    Key questions:
    How can different operating environments be assessed and changed to learning environments?
    What are authentic, constructivist and inclusive learning environments like and what are learning environments which support diverse learning?
    What wellbeing promoting elements do good learning environments have?
    How is educational institution´s pedagogical and inclusive operation assessed and developed?
    What forms of cooperation and communality are sustained?
    What is a hidden curriculum and how does it affect teachers’ work?
    What does educational institution´s operating culture mean and how does it direct teachers’ work?
    How are educational institutions’ operating cultures connected to wellbeing, occupational wellbeing and engagement in studies?
    How has sustainable development been considered in educational institution´s operating culture?
    Assessment criteria
    Approved/Failed

    HYVÄKSYTTY

    Opettajaopiskelija

    - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa

    - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa

    - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa

    - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.



    HYLÄTTY

    Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.



    (Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.) (not translated)

    Further information
    Toteutus:
    Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Kosti Nivalainen

    Recommended or required reading

    Moodlessa esiteltävät materiaalit ja Moodleen sijoitetut linkit. OPS:ssa ja 20AO-Moodlessa esitellyt kirjat ja muut aineistot.

    Lisäksi harjoitustöitä tehtäessä opiskelijat käyttävät itse etsimiään aiheisiin sopivia ja riittävän tasokkaita materiaaleja (kirjat, tieteelliset artikkelit, tutkimukset). (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivissä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä:
    Tietoiskut
    Itsenäinen tiedonhankinta
    Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
    Yhteisöllinen tiedonrakentelu verkossa ja/tai kasvokkkain
    Raportointia portfoliota varten (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - hylätty. Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin OK1:n osaamisen arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen (ks. OPS). (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.08.2020 - 04.11.2020

    Registration

    01.07.2020 - 30.09.2020

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    20POKEA

    Teacher(s)

    Sirpa Levo-Aaltonen, Kosti Nivalainen

    Further information for students

    Opintojaksolla tehdään ns. ankkurituotos pienryhmässä.
    BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina käytössä kontaktipäivissä (not translated)

    Unit, in charge

    Professional Teacher Education

    Degree programme(s)

    Professional Teacher Education

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    Pass/Fail

    Completion alternatives

    Hyväksiluku tai AHOTointi mahdollinen (not translated)

    Training and labour cooperation

    Oppimisympäristö-/toimintakulttuurianalyysiä tehdään mahdollisuuksien mukaan omassa oppilaitoksessa, omassa organisaatiossa tai harjoittelupaikassa. Työelämäyhteistyö toteutuu.
    Oj liittyy läheisesti Oppimisympäristö- ja verkostoharjoittelu -oj:oon. (not translated)

    Exam schedule

    Pääsääntöisesti ei tenttejä. (not translated)

    International connections

    Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa. (not translated)

    Students use of time and load

    Kontaktitapaamisissa opiskelua ja oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä, 5 opintopistettä vastaa n. 133 h opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta noin 56 h. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta. (not translated)

    Content periodicity

    Oppimisympäristöt
    Toimintakulttuurit
    Kehittyvä identiteetti
    Erityinen tuki

    Mahdollisuus myös jaksottaa yhteisesti päättämällämme tavalla, kunhan kaikki tärkeät aihealueet tulevat käsitellyiksi. (not translated)

    Assessment criteria
    Approved/Failed

    Opettajaopiskelija
    - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
    - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
    - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
    - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja. (not translated)