Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
The student
- knows the essential features of meta-research methods
- is able to describe the basic principles of effective science communication
- is able to describe the basic practices and importance of open science
The student
- knows the essential features of the methods and significance of meta-research
- is able to carry out scientific communication using the main channels
- recognises the importance of open science, knows key support services and is able to apply key principles of open science, under guidance
The student
- is able to describe the methods of meta-research and its importance for the progress of science
- is able to implement scientific communication and evaluate suitability of different channels
- is able to describe the importance of open science practices, shows interest in them, and applies methods using support services and guidance
Sari Räisänen
Luento-opetus, harjoitustehtävät (not translated)
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen, ryhmätentti numeraalinen arviointi 0-5 (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 31.08.2020
5 cr
20YTEDI
Sari Räisänen, Hoitotyö Luennoitsija
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Ryhmätentin palautus 20.12.2020 mennessä. (not translated)
Kontaktiopetus 37 tuntia ja itsenäinen opiskelu 98 tuntia (not translated)
Opiskelija
- tietää metatutkimuksen menetelmien pääpiirteet
- osaa kuvata vaikuttavan tiedeviestinnän keskeiset periaatteet
- osaa kuvata avoimen tieteen keskeiset toimintatavat ja merkityksen (not translated)
Opiskelija
- tietää metatutkimuksen menetelmien ja merkityksen pääpiirteet
- osaa toteuttaa tiedeviestintää keskeisiä kanavia hyödyntäen
- tunnistaa avoimen tieteen merkityksen, tietää keskeiset tukipalvelut sekä osaa ohjattuna soveltaa keskeisiä avoimen tieteen toimintatapoja (not translated)
Opiskelija
- osaa kuvata metatutkimuksen menetelmiä ja merkitystä tieteen edistymiselle
- osaa toteuttaa tiedeviestintää ja arvioida eri kanavien soveltuvuutta siihen
- osaa kuvata avoimen tieteen toimintatapojen merkityksen, osoittaa kiinnostusta sitä kohtaan ja soveltaa menetelmiä tukipalveluita ja ohjausta hyödyntäen (not translated)
The student
- knows the legislation and ethical principles governing health research
- is able to describe evidence-based methods in health research
The student
- is able to apply basic legislation and ethical principles that guide health research
- actively seeks and applies evidence-based methods and practices in health research
The student
- is able to apply legislation governing health research and can critically and comprehensively evaluate the implementation of ethical principles in his/her own and others' activities
- actively develops and applies his/her competence in good scientific and evidence-based practices
Elisa Airikkala
Emanuel EJ and Wendler D (2008) An ethical framework for biomedical research. Teoksessa: Emanuel, Ezekiel J.; Grady, Christine; Crouch, Robert A.; Lie, Reidar K.; Miller, Franklin G.; Wendler D (ed.) The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics. New York: Oxford university press, pp. 123–135.
Nurmi, S. (2018). Ethically conducted clinical research in hospitals: Views of the stakeholders. Kuopio: University of Eastern Finland.
Kliinisen tutkimuksen etiikka. Opas tutkijoille ja eettisille toimikunnille. Toim. Keränen T, Pasternack A. Duodecim. Helsinki. 2015.
Halkoaho A, Keränen T. Turvapaikanhakijoihin kohdistuva tutkimus ja sen eettiset haasteet. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54(4), 2017.
Keränen T, Pasternack A, Halkoaho A. Toivo paremmasta hoidosta kliinisiin lääketutkimuksiin osallistumisessa. Duodecim 133(6):587-91, 2017.
Terkamo-Moisio A, Halkoaho A, Pietilä A-M. 2016. Sosiaalinen media tieteellisessä tutkimuksessa – tutkimuseettisiä näkökulmia. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti. 53: 141-143, 2016.
GDPR and Biobanking Individual Rights, Public Interest and Research Regulation across Europe https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-49388-2
Muu luennoilla esiin tullut materiaali. (not translated)
Luennot (pakollinen), luennot järjestetään etänä. Lisätietoa orientaatiossa.
Flipped classroom
Pienryhmäkeskustelut
Ryhmätyöskentely, ryhmätyöskentely TAMKilla tilanteen salliessa.
Dialogitentti (not translated)
Lähtökohtaisesti kaikki luennot ovat pakollisia. Poissaolot voivat vaikuttaa kurssiarvosanaan, mikäli arvosanaa mietitään kahden numeron välillä. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 14.04.2021
01.01.2021 - 14.01.2021
5 cr
21YTEDI
0 - 40
Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Elisa Airikkala, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).
Opintojakson tiedot voivat vielä päivittyä opintojakson alkuun mennessä.
Opetuksessa on mukana opetusharjoittelija. (not translated)
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
4 cr
0-5
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa. (not translated)
Dialogitentti 13.4.2021
Uusintamahdollisuuksista ilmoitetaan myöhemmin. (not translated)
5 op = 5 x 27h = 135h = luennot, flipped learning, itsenäinen opiskelu, videoluennot, ryhmätyöskentely, tehtävät, dialogitentti. (not translated)
The student
- knows the main health promotion methods, theories and models
- is able to plan and implement in a limited way a health promotion project
The student
- is able to apply the essential methods, theories and models of health promotion
- is able to plan, execute and concisely evaluate a health promotion project in both the national and international environments
The student
- can apply and analyze a wide range of key health promotion methods, theories and models and develop new ones
- is able to plan, implement and evaluate a health promotion project in both the national and international environment
Mari Laaksonen
Tarkentuvat syksyllä
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen 20ytedi oppimisalustalta. (not translated)
10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä, projektisuunnittelua ja toteutusta sekä arviointia, itseäistä opiskelua.
Etäpetuksena.(päivitetty 17.8) (not translated)
Orientaatioluennolla 15.9 klo 8.30 ja miniseminaareissa 100% läsnäolovelvollisuus.
Osa 1: Oppimispäiväkirja arvioidaan numeraalisesti. Arviointi 0-5.
Osa 2: Projektityö arvioidaan numeraalisesti. Arviointi 0-5. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 20.12.2020
02.07.2020 - 31.08.2020
10 cr
20YTEDI
Sari Räisänen, Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Hannele Palukka
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa. (not translated)
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Osassa 2 suoritetaan projektityö, joka kytkeytyy työelämään (not translated)
Osa 1: oppimispäiväkirja
Osa 2: projektityö (not translated)
10 op= 270 tuntia
Lähiopetusta/etäopetusta 60 h + itsenäistä työskentelyä 210 h syksyllä (not translated)
Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi, projektijohtaminen
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen 20ytedi oppimisalustalta. (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä (not translated)
Approved performance requires participation in all the class room teaching days small group activities, reports, self- and peer reviews, and performing an independent tasks.
During the course, the student has been actively involved in the agreed study days and has proceeded to achieving the goals of a small group. The personal tasks and the group's report show that the theoretical approach and the analysis of the literature review are mastered. The group's report follows the TAMK's reporting guidelines and the instructions given in the course.
Pass
The student
- has been participated in the agreed study days, reporting and self- and peer reviews, and has done an independent task
- has been actively participated in the class room teaching periods
- has embraced a theoretical approach and masters the implementation of the literature review process and its analysis.
- has followed the TAMK's reporting guidelines and the instruction he /she has learned during the course
Fail
- The student does not reach the approved criteria
Sari Räisänen
Korhonen ym. (2018) Näyttöön perustuva toiminta - Tarpeesta tuloksiin
https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/ (not translated)
Kontaktiopetus verkon kautta, yksilö- ja ryhmätehtävät verkossa ja kirjalliset oppimistehtävät. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 17.01.2021
5 cr
21YAMK
0 - 80
Sari Räisänen
- (not translated)
Health
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development, Master's Degree Programme in Well-Being Technology, Master's Degree Programme in Development and Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
4 cr
Pass/Fail
- (not translated)
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta. (not translated)
Suoritetaan oppimistehtävillä ja erillistä tenttiä ei järjestetä. (not translated)
- (not translated)
5 opintopisteen työmäärä opiskelijalle 135 tuntia, josta orientaatio 2 tuntia. (not translated)
29.1. orientaatio kurssin sisältöön ja opiskelun etenemiseen verkkokurssilla. (not translated)
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista kontaktiopetukseen (verkossa), pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itsenäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti keskusteluun ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että teoreettinen lähestymistapa on sisäistetty ja kirjallisuuskatsauksen analyysin toteuttaminen hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportointiohjetta ja hyvää tieteellistä käytäntöä sekä opintojaksolla annettuja ohjeita.
Hyväksytty
Opiskelija
- on osallistunut opintojakson orientaatioon ja tehnyt yksilö- ja ryhmätehtävät
- on osallistunut aktiivisesti keskusteluun ja osaamisen arviointiin
- on sisäistänyt teoreettisen lähestymistavan ja hallitsee kirjallisuuskatsauksen laatimisprosessin ja sen analyysin toteuttamisen.
- on noudattanut TAMKin raportointiohjetta ja opintojaksolla oppimiaan ohjeita sekä toiminut hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti
Hylätty
Opiskelija
- ei saavuta hyväksytyn kriteereitä (not translated)
The student
- is able to utilise the national network on genome data in the development of expertise, even if only in a limited manner
- is able to utilise genomic data in the development and management of the work community
The student
- is able to utilise extensively the national network on genome data in the development of expertise
- is able to utilise genomic data in the development and management of the work community
The student
- is able to utilise the national and international networks of genome data in developing his/her expertise
- is able to extensively utilise genome data in the development and management of the work community, and act on those networks
Outi Kajula
Kaikki kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodle - oppimisalustalta: Genomitieto terveyden edistämisessä. Moodle-alusta aukeaa opintojakson alkaessa.
Kurssikirjallisuus:
Aittomäki Kristiina, Moilanen Jukka, Perola Markus: Lääketieteellinen genetiikka, Duodecin (Oppiportti).
Clarke Angus: Harper's practical genetic counselling. 2020, 8. painos. (e-kirja).
Jokela Maarit, Oja-Leikas Mirkka, Rova Meri: Kiehtovat geenit. Mihin geenitietoa käytetään? Duodecim.
Wartiovaara Kimmo: Miksi minä? Syöpäsolun tarina, Duodecim.
www.norio-keskus.fi
Luennoitsijoiden osoittama muu materiaali. (not translated)
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, kirjalliset tehtävät ja tentti. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. (not translated)
Opintojakson arviointi 0-5. Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. Moodle-alustalla tarkempi arviointimatriisi.
GENOMITIEDON PERUSTEET
Moodlessa monivalinta- ja väittämätentti. Materiaalina oppikirjat sekä kontaktitunneilla käsiteltyjen aiheiden materiaalit. Duodecimin verkkokurssit: Tavallisten tautien genetiikka ja Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa, joista suorituksen pistemäärä ruudun kuvakaappauksena osoitteeseen anne-marja.hammar@tuni.fi
GENOMITUTKIMUS SEKÄ TULEVAISUUDEN GEENITERAPIA JA TEKNOLOGIA
Itsenäinen opiskelu ja kirjalliset tehtävät ryhmässä. Ohjeistus orientaatiotunnilla. Arviointi 0-5, arviointimatriisi Moodlessa. (not translated)
Finnish
08.03.2021 - 31.05.2021
01.12.2020 - 07.03.2021
5 cr
20YKA
20YTEDI
Anne-Marja Hammar, Jukka-Pekka Pirhonen, Outi Kajula
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatioluentoja. (not translated)
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
GENOMITIEDON PERUSTEET
Monivalinta- ja väittämätentti Moodlessa. Suoritus 25.3.-23.5.2021 välisenä aikana. (not translated)
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Orientaatioluennolla 24.3.2021 klo 8:30 - 10:00 100% läsnäolovelvollisuus.
Muilla tunneilla läsnäolo suositeltavaa. (not translated)
GENOMITIEDON PERUSTEET
Aiheet:
1. Genettisen tiedon rakenne ja geneettisen tiedon välitys. (2 tuntia)
2. Terveyden ja sairauden genetiikkaa: monitekijäiset taudit, syöpägenetiikka, farmakogenetiikka (4 tuntia)
GENOMITUTKIMUS:
Aiheet:
1. Periytyvien sairauksien diagnostiset ja kantajatutkimukset
2. Perinnölliset syöväalttiusoireyhtymät ja periytyvät neurologiset sairaudet
3. Terveyden edistäminen korkean riskin monogeenisissä sairauksissa
4. Kansalliset ja kansainväliset tietovarannot ja verkostot
GEENITERAPIA JA TULEVAISUUDEN TEKNOLOGIA (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa soveltaa genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
The student
- is able in a limited way to analyse, apply and develop methods to promote and evaluate the health and work capacity of client companies and staff
The student
- is able to research evidence-based knowledge from national and international sources and to analyse, apply and develop methods in order to promote and evaluate the health and work ability of client companies and staff
The student
- comprehensively masters the processes related to the promotion and evaluation of the health and working ability of personnel
Jouni Tuomi
Webinaarit, esseen aiheeseen liittyvä kirjallisuus (not translated)
Webinaarit 12h, esseiden kirjoittaminen tai muu sovittu suoritus.
Esseiden aiheet sovittava aina ohjaajan kanssa etukäteen. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.12.2021
01.01.2021 - 31.05.2021
5 cr
21YTEDI
Jouni Tuomi, Arja Halkoaho
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
Arja Halkoaho
Materiaali löytyy Moodlesta
Lisätietoa orientaatiotunnilla (not translated)
Luennot
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöt
Aktiivinen osallistuminen
Keskustelut
Pienryhmät
Toteutussuunnitelma päivittyy kevään 2021 aikana (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.12.2021
01.01.2021 - 14.01.2021
20 cr
21YTEDI
Maija Korpikoski, Sari Räisänen, Mari Laaksonen, Minna Koskimäki, Jouni Tuomi, Outi Kajula, Minna Törnävä, Kirsi Saarinen, Arja Halkoaho
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
20 cr
10 cr
0-5
Ei muuta suoritustapaa (not translated)
Opinnäytetyö suositellaan tehtävän hankkeessa ja työelämäyhteistyössä (not translated)
20opx27h=540 tuntia
Sisältää luennot, ohjauksen, itsenäisen työskentelyn (not translated)
Tiedot löytyvät erillisestä tiedostosta, joka on Moodlessa
14.1.2021 Orientaatio, pakollinen läsnäolo
25.5.2021 Tutkimussuunnitelmaseminaari, pakollinen läsnäolo
Toisen työn vertaisarviointi jokaisessa tutkimusseminaarissa
Opinnäytetyösopimus / -lupa kohdeorganisaatiolle
Opinnäytetyösuunnitelman esitys tutkimusseminaarissa (not translated)
- hyväksyttävä opinnäytetyösuunnitelma tuotettu
- opinnäytetyösopimus / -lupa saatu
- vertaisarviointi toteutettu (not translated)
Pass
The student
- is able to present his/her own thesis at various stages of the work, critically justifying and arguing both verbally and in writing
- can present his/her thesis in accordance with the instructions given
- is able to act as peer-reviewer with critical, constructive feedback.
Fail
The student
- has not proceeded in his/her master's thesis
- has not presented the progress of his/her thesis in the seminars
- has not acted as an opponent
Sari Räisänen
Finnish
31.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 31.12.2020
10 cr
20YTEDI
Sari Räisänen, Maija Korpikoski, Mari Laaksonen, Minna Koskimäki, Jouni Tuomi, Irja Nieminen, Mirva Kolonen, Elisa Airikkala
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
10 cr
0-5
The student
- knows the main features of the boundary conditions of Finnish welfare policy
- is able to describe methods for supporting the client’s actions in health promotion
- is able to prepare a well-being report in a multidisciplinary manner
The student
- is able to describe extensively the boundary conditions of Finnish welfare policy
- is able carry out individual health promotion and support the client’s actions
- is able to write and partly utilise a multi-professional well-being report
The student
- is able to analyse the boundary conditions of Finnish wellbeing policy
- is able to support the client’s / population's actions in their health promotion in a versatile and creative way, using different methods
- is able to prepare and utilise a multi-professional well-being report
Mirva Kolonen
Finnish
01.01.2021 - 31.12.2021
01.01.2021 - 07.03.2021
5 cr
21YTEDI
0 - 40
Mirva Kolonen, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa. (not translated)
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
12.01.2021 - 31.12.2021
02.11.2020 - 31.12.2020
60 cr
0 - 10
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
Arja Halkoaho
Omaan opinnäytetyöhön liittyvä kirjallisuus (not translated)
Osasuoritukset (vaihtelevat alakohtaisesti)
- Ideapaperi, tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.05.2021
01.01.2021 - 03.02.2021
5 cr
21YTEDI
Maija Korpikoski, Sari Räisänen, Mari Laaksonen, Minna Koskimäki, Jouni Tuomi, Outi Kajula, Minna Törnävä, Taina Peltonen, Arja Halkoaho
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
5 cr
Pass/Fail
- Ideapaperi esittäminen seminaarissa
- tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
-vertaisarviointi tehty (not translated)
- hyväksyttävä Ideapaperi esitetty,
- tutkimussuunnitelmaan liittyvä alustava kirjallisuuskatsaus tehty (not translated)
The student
- is able to describe the main methods of quantitative research
- is able to describe the main methods of describing, summarising and analysing data in statistics
- is able to make limited use of digital data collection and analysis software
The student
- is able to apply basic methods of quantitative research
- is able to apply essential methods of description, compilation and analysis of data in statistics
- is able to utilise digital data collection and analysis software
The student
- is able to apply methods of quantitative research in versatile ways
- is able to apply methods of description, compilation and analysis of statistical data
- is able to make extensive use of digital data collection and analysis programs
Sari Räisänen
Opintojakso sisältää luento-opetusta, verkkotyöskentelyä ja harjoitustehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Harjoitustehtävät kohdostuvat tutkimusdatan keräämiseen ja analysointiin sekä johtopäätösten tekemiseen erilaisia ohjelmistoja ja sovelluksia hyödyntäen. (not translated)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit
- harjoitustehtävien tekeminen hyväksytty/hylätty
- oppimispäiväkirjan laatiminen, arviointiasteikko 1-5 (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 31.08.2020
5 cr
20YTEDI
Sari Räisänen, Hoitotyö Luennoitsija, Pekka Pöyry, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa. (not translated)
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Luento-opetus ja harjoitukset 28 tuntia, itsenäinen opiskelu 107 tuntia (not translated)
Opiskelija
- osaa kuvata määrällisen tutkimuksen keskeiset menetelmät
- osaa kuvata tilastotieteen keskeiset aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmät
- osaa hyödyntää suppeasti digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmistoja (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa määrällisen tutkimuksen keskeisiä menetelmiä
- osaa soveltaa tilastotieteen keskeisiä aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmiä
- osaa hyödyntää digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmistoja (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa määrällisen tutkimuksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa soveltaa tilastotieteen aineiston kuvauksen, tiivistämisen ja analysoinnin menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää monipuolisesti digitaalisia aineistonkeruun ja -analysoinnin ohjelmia (not translated)
The student
- knows the legislation and ethical principles of health promotion
- is able to utilisise the key methods for personalised health promotion in his/her actions
The student
- is able to apply basic health promotion legislation and ethics in his/her activities
- is able to utilise the key methods of personalised health promotion in his/her activities
The student
- is able to implement health promotion in accordance with the governing legislation and critically evaluate the implementation of ethical principles and can educate other actors, using his/her expertise
- is able to actively search for evidence-based data about individual health promotion, apply it critically in his/her own activities and plan interventions in accordance with the new knowledge
Mari Laaksonen
Tarkentuvat tammikuussa 2021. Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: Yksilöllistetty terveyden edistäminen 7L00FD77-3001
Kussiavain: genomi (not translated)
19.1 orientaatio: https://tuni.zoom.us/j/333129636
27.1 klo 09.00 - 16.00 Webinaari "Datasta terveyshyötyä" kuuluu opintojaksoon. Sen voi suorittaa osallistumalla webinaariin tai tekemällä itsenäisesti tehtävän aiheesta, joka annetaan webinaaripäivän jälkeen. Webinaarilinkki orientaatiossa tai erillisenä viestinä moodlealustalle. Ilmoittautuminen: https://projects.tuni.fi/profitu/tapahtumat/seminaari-webinaari-datasta-terveyshyotya-ke-27-1-2021/
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, tehtävät ja seminaari. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. Opetusmenetelmät tarkentuvat tammikuussa. (not translated)
Orientaatioluennolla 19.1 klo 10.15 ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus. Opintojakson arviointi 0-5. Tehtävien tekeminen ajallaan kuuluu kurssin. Jos tunneilla ei ole läsnä, joutuu tekemään korvaavat tehtävät osoittaakseen osaamisensa ko. teemasta.
Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. (not translated)
Finnish
11.01.2021 - 02.04.2021
25.11.2020 - 05.01.2021
5 cr
20YKA
20YTEDI
Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Eeva Liikanen
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatiotunteja. (not translated)
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Opintojakso on 5op, joka vastaa laskennallisesti 135t työtä.
Etäopetusta on 34 tuntia + itsenäistä työskentelyä 101 tuntia.
Orientaatioluennolla 19.1.2021 klo 10.15 https://tuni.zoom.us/j/333129636
ja seminaarissa 23.3.2021 100% läsnäolovelvollisuus.
Muillakin tunneilla läsnäolo suositeltavaa. (not translated)
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee vaadittavia tehtäviä ajallaan
- ei osallistu läsnänoloa vaativille tunneille aktiivisena opiskelijana
- ei osoita tuntevansa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teoriaa, lainsäädäntöä ja etiikkaa riittävästi
Hyväksytty:
Opiskelija
- tekee yksilö ja ryhmätehtävät ajallaan riittävällä laajuudella ja sisällöllisellä ymmärryksellä
- osoittaa aktiivisella läsnäolollaan ymmärryksensä
- osoittaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teorian, lainsäädännön ja etiikan ymmärryksen (not translated)
The student
- is able to describe methods for assessing the quality and effectiveness of occupational health care
- is able to describe different management strategies in occupational health care
The student
- is able to apply methods for assessing the quality and effectiveness of occupational health care
- is able to develop occupational health care activities on the basis of evaluation results
- is able to apply different management strategies in occupational health care activities
The student
- is able to analyse and evaluate the methods of assessing the quality and effectiveness of occupational health care and their suitability;
- is able to apply and evaluate different management strategies in occupational health care activities
Jouni Tuomi
Webinaarit, kirjallisuus esseen aiheen mukaan (not translated)
Webinaareja 12h, esseiden kirjoittamista tai muuta sovittua.
Esseiden aiheet sovittaa aina erikseen ohjaajan kanssa (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.12.2021
01.01.2021 - 31.10.2021
5 cr
21YTEDI
Jouni Tuomi, Arja Halkoaho
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
The student
- is able to describe the main methods of quantitative research
- is able to describe the main methods of describing, summarising and analysing data in statistics
- is able to make limited use of digital data collection and analysis software
The student
- is able to apply basic methods of quantitative research
- is able to apply essential methods of description, compilation and analysis of data in statistics
- is able to utilise digital data collection and analysis software
The student
- is able to apply methods of quantitative research in versatile ways
- is able to apply methods of description, compilation and analysis of statistical data
- is able to make extensive use of digital data collection and analysis programs
Sari Räisänen
Ilm. myöhemmin (not translated)
Kontaktiopetus verkossa, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu (not translated)
Oppimistehtävä (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
01.01.2021 - 07.03.2021
5 cr
21YTEDI
0 - 40
Sari Räisänen, Pekka Pöyry
Tilastollisten menetelmien soveltamisessa sovelletaan SPSS-ohjelmistoa, jonka opiskelija saa ladattua omalle tietokoneelleen. Katso ystävällisesti https://intra.tuni.fi/handbook?page=2643 (not translated)
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
- (not translated)
Oppimistehtävä (not translated)
- (not translated)
Kontaktiopetus 28 tuntia, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät 107 tuntia (not translated)
18.3. klo 8.30-11.45 määrällinen terveystutkimus
13.4. klo 12.30-15.45 määrällinen terveystutkimus
14.4. klo 12.30-15.45 tilastotieteen perusteita
26.5. klo 8.30-11.45 ja 12.30-15.45 datan visualisointi ja tilastollisten menetelmien soveltaminen
27.5. klo 8.30-11.45 tilastollisten menetelmien soveltaminen (not translated)
Pass
The student
- is able to write an acceptable maturity test and poster about his/her thesis
- has presented his/her thesis in the seminars and working life
Fail
The student
- has not been able to finish his/her thesis
- has not written a maturity test or the maturity test does not meet the requisite criteria
- has not produced a poster or the poster does not satisfy the set criteria
Arja Halkoaho
Tieteellinen kirjoittaminen: Opettajan materiaali (Moodle) ja opiskelijoiden kokoama materiaali (Moodle) (not translated)
Tieteellinen kirjoittaminen -osuus:
-Etäopetus (Zoom)
-kirjalliset tehtävät (not translated)
Tieteellinen kirjoittaminen: kirjalliset tehtävät ja oman tutkimuksen suullinen esittely arviointiasteikko: hyv/hyl (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.07.2021
02.07.2020 - 30.01.2021
10 cr
20YTEDI
Maija Korpikoski, Sari Räisänen, Mari Laaksonen, Minna Koskimäki, Jouni Tuomi, Irja Nieminen, Mirva Kolonen, Elisa Airikkala, Kirsi Saarinen, Arja Halkoaho
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
10 cr
0-5
The student
- is able to describe the concepts and methods of health promotion and the main approaches
- knows the guiding ethical principles in health promotion
The student
- is able to carry out health promotion using diverse theoretical approaches and methods
- is able to evaluate the importance of ethical principles in health promotion and can carry them out
The student
- is able to carry out and evaluate health promotion in a diverse and creative way using theoretical approaches and methods
- is able to critically evaluate the implementation of ethical principles of health promotion in his/her own activities and in the promotion of health in different contexts
Mari Laaksonen
Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013
Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010
The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.
Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8
Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali. (not translated)
lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti, essee
Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 21 mennessä (not translated)
Orientaatioluennolla ja dialogitentissä 100%läsnäolovelvollisuus.
Essee. Arviointi 0-5.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.05.2021
03.12.2020 - 03.02.2021
5 cr
21YTEDI
0 - 40
Annukka Isokoski, Mari Laaksonen, Jouni Tuomi, Nasrin Jinia, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.
Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja. (not translated)
Health Promotion, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
Essee kevään aikana - numeraalainen arviointi
tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 26.5 - numeraalinen arviointi (not translated)
Kv- viikon mahdollinen hyödyntäminen vk:lla 12 osana kurssia (not translated)
Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua (not translated)
The student
- is able to describe the concepts and methods of health promotion and the main approaches
- knows the guiding ethical principles in health promotion
The student
- is able to carry out health promotion using diverse theoretical approaches and methods
- is able to evaluate the importance of ethical principles in health promotion and can carry them out
The student
- is able to carry out and evaluate health promotion in a diverse and creative way using theoretical approaches and methods
- is able to critically evaluate the implementation of ethical principles of health promotion in his/her own activities and in the promotion of health in different contexts
Tiina Mäkinen
Finnish
01.01.2021 - 31.12.2022
01.01.2021 - 31.12.2022
5 cr
21YKA
21YTEDI
21YSTK
21YHS
21YHL
Wellbeing Technology, Master
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development, Master's Degree Programme in Well-Being Technology, Master's Degree Programme in Development and Management of Health Care and Social Services, Master's Degree Programme in Well-Being Technology
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
There is no realizations attached to this degree programme.
Master's Degree Programme in Health Promotion
Degree: Registered Nurse (Master’s degree), Public Health Nurse (Master’s degree), Midwife (Master’s degree), Emergency Nurse (Master’s degree), Bioanalyst (Master’s degree), Radiographer (Master’s degree), Physiotherapist (Master’s degree)
The Master's Degree Program in Health Promotion is comparable to the EQF level 7 Master's Degrees.
Applicants for the Master's Degree Programme in Health Promotion are awarded a Bachelor's degree in Bioanalyst, Emergency Nurse, Physiotherapist, Midwife, Radiographer, Registered Nurse or Public Health Nurse or previous equivalent college degree, followed by at least two years' work experience in the social, health and sports field.
Applications through studyinfo.fi.
TAMK can allow credit transfer for studies completed at the same educational level as well as prior competence acquired through work experience, courses, hobbies, among others. The student’s prior competence is usually mapped at the beginning of the studies when making the individual study plan. The credit transfer principles can be found in the degree regulations.
TAMK’s higher education council decides on student admission criteria. Student admission is implemented by means of the joint or separate application. TAMK provides health care and social services applicants with information on health and functional ability requirements. Persons who do not have the health or functional ability needed for study-related practical duties or clinical or practical training cannot be admitted. Admission may also be prohibited by a prior study place cancellation decision if required by protection of other people’s health or safety. TAMK applies case-specific consideration in determining the relevance of the prior cancellation decision for the field.
The extent of the studies is 90 credits.
At the beginning of the programme, the student chooses one of the following fields for advanced professional studies:
- Health promotion
- Health research
- Occupational health care
Studies are implemented as part-time studies with contact or remote teaching on average on two or three days a month. Outside the contact teaching, learning takes place through independent and team work. The degree can be completed alongside work.
The master’s thesis is a working life oriented development project. The master’s thesis topic can arise from a development need of the student’s current work community or it can be related to TAMK projects. The master’s thesis process includes research and development, systematic information search, and scientific writing. When the master’s thesis is ready, the student has to write a printable article as his/her maturity test.
THE STRUCTURE OF THE STUDIES
Advanced professional studies 30 cr
Special master’s level studies 15 cr
Optional studies 15 cr
Master’s thesis 30 cr
Total 90 cr
During the education, networking is supported by diverse co-operation between studies, co-operation between different degrees, and joint teaching with the University of Tampere.
In addition, for genomic science, there is collaboration / cooperation with national and international networks of experts.
The education will provide the competence to work as an expert in health promotion and health research in diverse social and health care workplaces.
Education gives qualification to a public post or position requiring a master's degree. The education also gives eligibility for vocational teacher training. Education is a work-based higher education degree and is comparable to that of EU countries (EQF level 7).
After completing the degree, the student can apply for the teacher’s pedagogical studies either in a university or university of applied sciences and become a qualified teacher. Eligibility for licentiate’s and doctor’s degrees has to be negotiated separately with each faculty.
Assessment of completed courses is based on TAMK’s assessment criteria. The teaching and assessment methods are agreed on with the students at the beginning of the course. The detailed information and criteria can be found in the course implementation plan. TAMK’s degree regulations are followed in implementation and assessment.
The studies need to be completed and competence objectives achieved in accordance with the curriculum in order to graduate.
The degree programme consists of contact or remote teaching days (2-3 days/month) as well as distance learning and independent work. Various independent and participatory work methods, such as teamwork and web-based learning, are used. Every student makes an individual study plan together with the teacher tutor. The studies can be completed in 1.5-2 years alongside work.
The curriculum has been developed in cooperation with TAMK’s other master’s degree programmes. Working life cooperation is implemented through working life projects, thesis ideas and projects, as well as regular network cooperation, and advisory councils. Student feedback is collected annually in connection with courses and individual study plan discussions. Alumni feedback is collected regularly through online surveys.