Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
The student
- knows the essential features of meta-research methods
- is able to describe the basic principles of effective science communication
- is able to describe the basic practices and importance of open science
The student
- knows the essential features of the methods and significance of meta-research
- is able to carry out scientific communication using the main channels
- recognises the importance of open science, knows key support services and is able to apply key principles of open science, under guidance
The student
- is able to describe the methods of meta-research and its importance for the progress of science
- is able to implement scientific communication and evaluate suitability of different channels
- is able to describe the importance of open science practices, shows interest in them, and applies methods using support services and guidance
Tiina Mäkinen
avointiede https://avointiede.fi/fi
Epidemiologia ja biostatistiikka soveltuvin osin https://www.oppiportti.fi/op/ejb01306/do (not translated)
Kontaktiopetus etä- ja lähiopetuksena, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
04.05.2021 - 09.09.2021
5 cr
21YTEDI
0 - 40
Sari Räisänen, Arja Halkoaho
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Oppimistehtävät (not translated)
- (not translated)
Kontaktiopetus 34 h ja itsenäinen opiskelu 101 h (not translated)
Tarkentuu (not translated)
Katso opetussuunnitelmasta opintojakson arviointikriteerit (not translated)
The student
- knows the main health promotion methods, theories and models
- is able to plan and implement in a limited way a health promotion project
The student
- is able to apply the essential methods, theories and models of health promotion
- is able to plan, execute and concisely evaluate a health promotion project in both the national and international environments
The student
- can apply and analyze a wide range of key health promotion methods, theories and models and develop new ones
- is able to plan, implement, evaluate and manage a health promotion project in both the national and international environment
Mari Laaksonen
Tarkentuvat syksyllä
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=20838#section-1 (not translated)
10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä, projektisuunnittelua ja -toteutusta sekä -arviointia + itsenäistä opiskelua.
Opetus sekä läsnäolo- että etäopetuksena. Läsnäolopäivät Tamkilla muuttuvan koronatilanteen mukaan. Opetus alkaa etänä 15.9.
Sisältää esitehtävän - lähetetään ilmoittautuneille opiskelijoille elokuussa. Esitehtävä myös kurssain oppimisalustalla Moodlessa. (not translated)
Orientaatioluennolla 15.9 klo 8.30 läsnäolopakko. Kurssipäivissä suositelta läsnäolo.
tehtävissä hyväksytty/hylätty ja portfoliossa numeraalinen arviointi. (not translated)
Finnish
01.09.2021 - 15.12.2021
01.06.2021 - 31.07.2021
10 cr
21YTEDI
0 - 40
Sari Räisänen, Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Arja Halkoaho
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Osassa 2 suoritetaan mahdollisesti projektityötä, joka kytkeytyy työelämään tai meneillään olevaan hankkeeseen. Tarkentuu elokuussa. (not translated)
Tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty/ hylätty
Portfolion tekeminen syksyn aikana- numeraalinen arviointi (not translated)
10 op= 270 tuntia
Lähiopetusta/etäopetusta 54 h + itsenäistä työskentelyä 216 h syksyllä (not translated)
Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi, projektijohtaminen
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta. (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä (not translated)
The student
- is able to utilise the national network on genome data in the development of expertise, even if only in a limited manner
- is able to utilise genomic data in the development and management of the work community
The student
- is able to utilise extensively the national network on genome data in the development of expertise
- is able to utilise genomic data in the development and management of the work community
The student
- is able to utilise the national and international networks of genome data in developing his/her expertise
- is able to extensively utilise genome data in the development and management of the work community, and act on those networks
Mari Laaksonen
Kaikki kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodle - oppimisalustalta: Genomitieto terveyden edistämisessä. Moodle-alusta aukeaa opintojakson alkaessa.
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa
Kurssikirjallisuus:
Aittomäki Kristiina, Moilanen Jukka, Perola Markus: Lääketieteellinen genetiikka, Duodecin (Oppiportti).
Clarke Angus: Harper's practical genetic counselling. 2020, 8. painos. (e-kirja).
Jokela Maarit, Oja-Leikas Mirkka, Rova Meri: Kiehtovat geenit. Mihin geenitietoa käytetään? Duodecim.
Wartiovaara Kimmo: Miksi minä? Syöpäsolun tarina, Duodecim.
www.norio-keskus.fi
Luennoitsijoiden osoittama muu materiaali. (not translated)
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena helmikuussa ja maaliskuussa, huhtikuussa lähipäivä luentoina ja ohjauspajoina, kirjalliset tehtävät ja tentti. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle. (not translated)
Opintojakson arviointi 0-5. Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. Moodle-alustalla tarkempi arviointimatriisi.
GENOMITIEDON PERUSTEET
Moodlessa monivalinta- ja väittämätentti. Materiaalina oppikirjat sekä kontaktitunneilla käsiteltyjen aiheiden materiaalit.
Duodecimin verkkokurssit: Tavallisten tautien genetiikka ja Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa, joista suorituksen pistemäärä ruudun kuvakaappauksena osoitteeseen anne-marja.hammar@tuni.fi
GENOMITUTKIMUS SEKÄ TULEVAISUUDEN GEENITERAPIA JA TEKNOLOGIA
Itsenäinen opiskelu ja kirjalliset tehtävät ryhmässä. Ohjeistus orientaatiotunnilla. Arviointi 0-5, arviointimatriisi Moodlessa. (not translated)
Finnish
17.02.2022 - 03.05.2022
02.12.2021 - 17.01.2022
5 cr
21YTEDI
Mari Laaksonen, Anne-Marja Hammar, Jukka-Pekka Pirhonen, Outi Kajula
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatioluentoja.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
ESITEHTÄVÄNÄ 17.2 - 7.3.2022:
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa: 30 MIN + 30 MIN
GENOMITIEDON PERUSTEET
Monivalinta- ja väittämätentti Moodlessa. Suoritus maalis- huhtikuussa. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan orientaatiossa (not translated)
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Orientaatioluennolla 17.2 klo 14.15 - 15.45 100% läsnäolovelvollisuus.
Muilla tunneilla läsnäolo suositeltavaa. (not translated)
Osa 1: GENOMITIEDON PERUSTEET
Aiheet:
1. Genettisen tiedon rakenne ja geneettisen tiedon välitys. (2 tuntia)
2. Terveyden ja sairauden genetiikkaa: monitekijäiset taudit, syöpägenetiikka, farmakogenetiikka (4 tuntia)
Osa 2: GENOMITUTKIMUS
Aiheet:
1. Periytyvien sairauksien diagnostiset ja kantajatutkimukset
2. Perinnölliset syöväalttiusoireyhtymät ja periytyvät neurologiset sairaudet
3. Terveyden edistäminen korkean riskin monogeenisissä sairauksissa
4. Kansalliset ja kansainväliset tietovarannot ja verkostot
+ GEENITERAPIA JA TULEVAISUUDEN TEKNOLOGIA (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa soveltaa genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
The student
- is able in a limited way to analyse, apply and develop methods to promote and evaluate the health and work capacity of client companies and staff
The student
- is able to research evidence-based knowledge from national and international sources and to analyse, apply and develop methods in order to promote and evaluate the health and work ability of client companies and staff
The student
- comprehensively masters the processes related to the promotion and evaluation of the health and working ability of personnel
Finnish
01.01.2022 - 31.12.2022
02.12.2021 - 31.12.2022
5 cr
22YTEDI
Jouni Tuomi, Arja Halkoaho
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Arja Halkoaho
Finnish
01.01.2022 - 31.12.2022
02.12.2021 - 17.01.2022
20 cr
22YTEDI
Mari Laaksonen, Marja-Leena Lähteenmäki, Minna Koskimäki, Päivi Heimonen, Mirva Kolonen, Minna Törnävä, Kirsi Saarinen, Arja Halkoaho
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
20 cr
0-5
The student
- knows the main features of the boundary conditions of Finnish welfare policy
- is able to describe methods for supporting the client’s actions in health promotion
- is able to prepare a well-being report in a multidisciplinary manner
The student
- is able to describe extensively the boundary conditions of Finnish welfare policy
- is able carry out individual health promotion and support the client’s actions
- is able to write and partly utilise a multi-professional well-being report
The student
- is able to analyse the boundary conditions of Finnish wellbeing policy
- is able to support the client’s / population's actions in their health promotion in a versatile and creative way, using different methods
- is able to prepare and utilise a multi-professional well-being report
Mirva Kolonen
Finnish
17.03.2022 - 31.12.2022
10.03.2022 - 17.03.2022
5 cr
22YTEDI
Mirva Kolonen, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen). Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Arja Halkoaho
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
02.12.2021 - 17.01.2022
5 cr
22YTEDI
Mari Laaksonen, Marja-Leena Lähteenmäki, Minna Koskimäki, Päivi Heimonen, Mirva Kolonen, Minna Törnävä, Taina Peltonen, Arja Halkoaho
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Arja Halkoaho
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
23.11.2021 - 31.12.2021
5 cr
21YTEDI
Maija Korpikoski, Sari Räisänen, Mari Laaksonen, Birgitta Niskanen, Jouni Tuomi, Outi Kajula, Mirva Kolonen, Minna Törnävä, Outi Kajula, Kirsi Saarinen, YAMK terveysyksikkö opinnäytetyö virtuaaliopettaja Tiimihenkilö, Arja Halkoaho
Opintojakson tiedot voivat täydentyä ennen opintojakson alkua. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
The student
- knows the legislation and ethical principles of health promotion
- is able to utilisise the key methods for personalised health promotion in his/her actions
The student
- is able to apply basic health promotion legislation and ethics in his/her activities
- is able to utilise the key methods of personalised health promotion in his/her activities
The student
- is able to implement health promotion in accordance with the governing legislation and critically evaluate the implementation of ethical principles and can educate other actors, using his/her expertise
- is able to actively search for evidence-based data about individual health promotion, apply it critically in his/her own activities and plan interventions in accordance with the new knowledge in his/her work community
Mari Laaksonen
Tarkentuvat tammikuussa 2022. Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=24397
Kussiavain: genomi (not translated)
18.1.22 orientaatio klo 10.15: https://tuni.zoom.us/j/333129636 -pakollinen
Kurssi sisältää esitehtävät:
a. Kuuntele seuraavat asiantuntijaluennot kurssin pohjalle:
Ikääntyvien yliopiston luentosarjassa FT, MBA Marja Pirttivaara luennoi otsikolla: Geenit kertovat suvusta. Ohjelma on lähetetty Radio Moreenissa 23.3.2021. n. 1h https://soundcloud.com/radio_moreeni/marja-pirttivaara-geenit-kertovat-suvusta
https://www2.helsinki.fi/fi/unitube/video/d919d7f1-7e27-49ba-8863-9f8205f5e3eb
Studia Medicina: Miten geenitutkimukset koskettavat kansalaista? Helena Kääriäinen 30min
• mitä uutta genomitieto tuo?
• mihin eettisiin kysymyksiin tarvitaan osaamista?
• Poimi ne hoitotyötä/terveydenhuoltoa koskevat yksityiskohdat, jotka täytyy huomioida työssä terveydenhuollossa. Mitä osaamista tarvitset?
Tehtävä käsitellään kurssin alkaessa keskustellen
b. Lue lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi genomilaiksi Arviointi H/S
Referoi 1s ja pohdi alla olevia kysymyksiä. Palautus tehtävän palautuksiin 18.1 mennessä. Minkä tyyppisiin kohtiin ETENE kiinnittää huomiota? Mitä etiikan periaatteita siitä nousee esiin?
https://etene.fi/lausunnot-ja-kannanotot
Esitehtävät löytyvät myös kurssin moodlealustalta.
Opetusmenetelminä luennot, tehtävät ja seminaari etäopetuksena tammi- helmikuussa. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. (not translated)
Orientaatioluennolla 18.1 klo 10.15 ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus. Opintojakson arviointi 0-5. Tehtävien tekeminen ajallaan kuuluu kurssin. Jos tunneilla ei ole läsnä, joutuu tekemään korvaavat tehtävät osoittaakseen osaamisensa ko. teemasta.
Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 07.03.2022
01.12.2021 - 31.12.2021
5 cr
21YTEDI
Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Elisa Airikkala, Eeva Liikanen
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tehtävineen opintojakson moodlessa. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Seminaaripäivä to 17.2 - pakollinen läsnäolo (not translated)
Opintojakso on 5op, joka vastaa laskennallisesti 135t työtä.
Etäopetusta on 36 tuntia + itsenäistä työskentelyä 99 tuntia.
Orientaatioluennolla 18.1.2022 klo 10.15 https://tuni.zoom.us/j/333129636
ja seminaarissa 17.2.2022 100% läsnäolovelvollisuus.
Muillakin tunneilla läsnäolo suositeltavaa. (not translated)
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee vaadittavia tehtäviä ajallaan
- ei osallistu läsnänoloa vaativille tunneille aktiivisena opiskelijana
- ei osoita tuntevansa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teoriaa, lainsäädäntöä ja etiikkaa riittävästi
Hyväksytty:
Opiskelija
- tekee yksilö ja ryhmätehtävät ajallaan riittävällä laajuudella ja sisällöllisellä ymmärryksellä
- osoittaa aktiivisella läsnäolollaan ymmärryksensä
- osoittaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teorian, lainsäädännön ja etiikan ymmärryksen (not translated)
The student
- is able to describe methods for assessing the quality and effectiveness of occupational health care
- is able to describe different management strategies in occupational health care
The student
- is able to apply methods for assessing the quality and effectiveness of occupational health care
- is able to develop occupational health care activities on the basis of evaluation results
- is able to apply different management strategies in occupational health care activities
The student
- is able to analyse and evaluate the methods of assessing the quality and effectiveness of occupational health care and their suitability;
- is able to apply and evaluate different management strategies in occupational health care activities
Finnish
01.01.2022 - 31.12.2022
02.12.2021 - 31.12.2022
5 cr
22YTEDI
Jouni Tuomi, Arja Halkoaho
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
The student
- is able to describe the concepts and methods of health promotion and the main approaches
- knows the guiding ethical principles in health promotion
The student
- is able to carry out health promotion using diverse theoretical approaches and methods
- is able to evaluate the importance of ethical principles in health promotion and can carry them out
The student
- is able to carry out and evaluate health promotion in a diverse and creative way using theoretical approaches and methods
- is able to critically evaluate the implementation of ethical principles of health promotion in his/her own activities and in the promotion of health in different contexts
Mari Laaksonen
Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013
Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010
The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.
Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8
Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali. (not translated)
lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti
Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 22 mennessä (not translated)
Orientaatioluennolla ja dialogitentissä 100%läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 17.05.2022
02.12.2021 - 12.01.2022
5 cr
22YTEDI
Annukka Huuskonen, Mari Laaksonen, Jouni Tuomi, Arja Halkoaho
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).
Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 18.5 - numeraalinen arviointi (not translated)
Kv- viikon mahdollinen hyödyntäminen vk:lla 12 osana kurssia (not translated)
Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua (not translated)
The student
- is able to describe the concepts and methods of health promotion and the main approaches
- knows the guiding ethical principles in health promotion
The student
- is able to carry out health promotion using diverse theoretical approaches and methods
- is able to evaluate the importance of ethical principles in health promotion and can carry them out
The student
- is able to carry out and evaluate health promotion in a diverse and creative way using theoretical approaches and methods
- is able to critically evaluate the implementation of ethical principles of health promotion in his/her own activities and in the promotion of health in different contexts
The student
- knows health care research approaches and their differences
- knows the basic principles of quality management in clinical health research
The student
- is able to apply key health research approaches in his/her activities
- is able to apply to some extent the principles of quality management in clinical health research
The student
- is able to widely apply health research approaches in his/her activities
- is able evaluate and apply the principles of quality management in clinical health research
Sari Räisänen
Osa Kliiniset lääketutkimukset ja muu kliininen tutkimus: Kylmä Jari, Juvakka Taru: Laadullinen terveystutkimus, EDITA 2012, e-kirja soveltuvin osin
Kliinisen tutkimuksen hyvät käytännöt https://www.oppiportti.fi/op/dvk00167
Biopankki https://www.oppiportti.fi/op/dvk00141
Epidemiologia ja biostatistiikka https://www.oppiportti.fi/op/ejb00702/do
Vastuullinen tiede https://vastuullinentiede.fi/fi
Tutkimusartikkelit ja muut sähköiset materiaalit (not translated)
Osa Kliiniset lääketutkimukset ja muu kliininen tutkimus:
- case based learning, flipped learning (not translated)
Kontaktiopetus lähi- ja etäopetuksena
Oppimistehtävät
Osa Kliiniset lääketutkimukset ja muu kliininen tutkimus: Moodle-tentti, josta suoritusmerkintä (S) opintosuoritusrekisteriin. Tentin läpipääsyraja 70% maksimipisteistä.
Itsenäinen opiskelu (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
04.05.2021 - 07.09.2021
5 cr
21YTEDI
0 - 40
Sari Räisänen, Anne-Marja Hammar, Arja Halkoaho
- (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Osa Kliiniset lääketutkimukset ja muu kliininen tutkimus: Moodle-tentti, suoritus 12.10.-30.11.2021. Tentti on aikarajoitettu väittämä-/monivalintatentti. Uusinnat samalla alustalla tarvittaessa.
Opintojakson muu osuus arvioidaan oppimistehtävän perusteella (not translated)
- (not translated)
Kontaktiopetus 34 h ja itsenäinen opiskelu 101 h
Osa Kliiniset lääketutkimukset ja muu kliininen tutkimus: 1 opintopiste eli 27 tuntia opiskelijan työaikaa, josta 4 tuntia kontaktiaikaa opetuksessa, 1 tunti tenttiaikaa, loput tunneista valmistausumista kontaktitunteihin ja tenttiin. (not translated)
Epidemiologinen tutkimus ja sen tutkimusasetelmat ja menetelmät
Rekisteritutkimus
Biopankkitutkimus
Tutkimusprosessin dokumentaatio
Hyvä kliininen tutkimustapa (GCP)
Kliininen tutkimus
Kliininen lääketutkimus
Osa Kliiniset lääketutkimukset ja muu kliininen tutkimus: genomitiedon hyödyntäminen terveyden edistämisen tutkimuksessa, rokote- ja lääketutkimukset 12.10.2021. (not translated)
Katso opetussuunnitelmasta opintojakson arviointikriteerit (not translated)
The student
- knows the main health promotion methods, theories and models
- is able to plan and implement in a limited way a health promotion project
The student
- is able to apply the essential methods, theories and models of health promotion
- is able to plan, execute and concisely evaluate a health promotion project in both the national and international environments
The student
- can apply and analyze a wide range of key health promotion methods, theories and models and develop new ones
- is able to plan, implement and evaluate a health promotion project in both the national and international environment
Mari Laaksonen
Tarkentuvat syksyllä.
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: (not translated)
10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä sekä itsenäistä opiskelua.
Opetus sekä lähi- että etäopetuksena. Lähi ja etäopiskelupäivät kirjattu lukujärjestykseen. Opetus alkaa lähipäivänä 23.8.22
Sisältää esitehtävän - lähetetään ilmoittautuneille opiskelijoille elokuussa. Esitehtävä myös kurssin oppimisalustalla Moodlessa. (not translated)
Orientaatioluento 23.8 - pakollinen läsnäolo (hybridimahdollisuus 10.15 -11.45)
Kurssipäivissä suositeltava läsnäolo.
Tehtävissä hyväksytty/hylätty ja portfoliossa numeraalinen arviointi. (not translated)
Finnish
23.08.2022 - 19.12.2022
16.05.2022 - 10.08.2022
10 cr
22YTEDI
Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Nina Kilkku, Arja Halkoaho
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
- (not translated)
Tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty / hylätty
Portfolion tekeminen syksyn aikana - numeraalinen arviointi (not translated)
Osittain englanninkielistä materiaalia (not translated)
10 op= 270 tuntia
Lähiopetusta/etäopetusta 54 h + itsenäistä työskentelyä 216 h syksyllä (not translated)
Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen hanketoiminta ja projektijohtaminen
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta. (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä (not translated)
Master's Degree Programme in Health Promotion
Degree: Registered Nurse (Master’s degree), Public Health Nurse (Master’s degree), Midwife (Master’s degree), Emergency Nurse (Master’s degree), Bioanalyst (Master’s degree), Radiographer (Master’s degree), Physiotherapist (Master’s degree)
The Master's Degree Program in Health Promotion is comparable to the EQF level 7 Master's Degrees.
Applicants for the Master's Degree Programme in Health Promotion are awarded a Bachelor's degree in Bioanalyst, Emergency Nurse, Physiotherapist, Midwife, Radiographer, Registered Nurse or Public Health Nurse or previous equivalent college degree, followed by at least two years' work experience in the social, health and sports field.
Applications through studyinfo.fi.
TAMK can allow credit transfer for studies completed at the same educational level as well as prior competence acquired through work experience, courses, hobbies, among others. The student’s prior competence is usually mapped at the beginning of the studies when making the individual study plan. The credit transfer principles can be found in the degree regulations.
TAMK’s higher education council decides on student admission criteria. Student admission is implemented by means of the joint or separate application. TAMK provides health care and social services applicants with information on health and functional ability requirements. Persons who do not have the health or functional ability needed for study-related practical duties or clinical or practical training cannot be admitted. Admission may also be prohibited by a prior study place cancellation decision if required by protection of other people’s health or safety. TAMK applies case-specific consideration in determining the relevance of the prior cancellation decision for the field.
The extent of the studies is 90 credits.
At the beginning of the programme, the student chooses one of the following fields for advanced professional studies:
- Health promotion
- Health research
- Occupational health care
Studies are implemented as part-time studies with contact or remote teaching on average on two or three days a month. Outside the contact teaching, learning takes place through independent and team work. The degree can be completed alongside work.
The master’s thesis is a working life oriented development project. The master’s thesis topic can arise from a development need of the student’s current work community or it can be related to TAMK projects. The master’s thesis process includes research and development, systematic information search, and scientific writing. When the master’s thesis is ready, the student has to write a printable article as his/her maturity test.
THE STRUCTURE OF THE STUDIES
Advanced professional studies 30 cr
Special master’s level studies 15 cr
Optional studies 15 cr
Master’s thesis 30 cr
Total 90 cr
During the education, networking is supported by diverse co-operation between studies, co-operation between different degrees, and joint teaching with the University of Tampere.
In addition, for genomic science, there is collaboration / cooperation with national and international networks of experts.
The education will provide the competence to work as an expert in health promotion and health research in diverse social and health care workplaces.
Education gives qualification to a public post or position requiring a master's degree. The education also gives eligibility for vocational teacher training. Education is a work-based higher education degree and is comparable to that of EU countries (EQF level 7).
After completing the degree, the student can apply for the teacher’s pedagogical studies either in a university or university of applied sciences and become a qualified teacher. Eligibility for licentiate’s and doctor’s degrees has to be negotiated separately with each faculty.
Assessment of completed courses is based on TAMK’s assessment criteria. The teaching and assessment methods are agreed on with the students at the beginning of the course. The detailed information and criteria can be found in the course implementation plan. TAMK’s degree regulations are followed in implementation and assessment.
The studies need to be completed and competence objectives achieved in accordance with the curriculum in order to graduate.
The degree programme consists of contact or remote teaching days (2-3 days/month) as well as distance learning and independent work. Various independent and participatory work methods, such as teamwork and web-based learning, are used. Every student makes an individual study plan together with the teacher tutor. The studies can be completed in 1.5-2 years alongside work.
The curriculum has been developed in cooperation with TAMK’s other master’s degree programmes. Working life cooperation is implemented through working life projects, thesis ideas and projects, as well as regular network cooperation, and advisory councils. Student feedback is collected annually in connection with courses and individual study plan discussions. Alumni feedback is collected regularly through online surveys.