Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Pharmacology
The student
- masters the basics of pharmacology
- knows the indications for the use of drugs and identifies some side effects typical of drug groups
Pharmacology
The student
- masters the basics of pharmacology
- knows the indications for the use of drugs
- knows the typical side effects, some mechanisms of effects and interactions of groups of drugs
Pharmacology
The student
- is able to apply the knowledge of pharmacology, indications for the use of drugs, side effects of drugs, mechanisms of effects and interactions of drug groups
Marjo Räsänen
Pelkonen O et al: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia, Duodecim, Terveysportti
Koulu M, Tuomisto J (toim): Farmakologia ja toksikologia, Medicina Oy, Kuopio
Parviainen I et al: Akuuttihoidon lääkkeet, Duodecim
Laine K: Lääkkeiden yhteisvaikutukset,
Kivelä S-L, Räihä I: Iäkkäiden lääkehoito, Kapseli 35, Lääkelaitos
Castrén M et al. Ensihoidosta päivystyspoliklinikalle, WSOY
Aaltonen: Potilasturvallisuuden perusteet, Duodecim 2014, Terveysportti
Käypä hoito -suositukset
Terveysportti –tietokannat
STM:n opas Turvallinen lääkehoito, Valtakunnallinen opas lääkehoidon toteuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa,
-----------------
Akuuttiläketiede:
Terveysportti/Oppiportti oppikirjat
- Ensihoito-opas
- Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito
- Potilaan tutkiminen
- virtuaaliharjoitukset Oppiportissa
- verkkokurssit EKG:sta 4 kpl ja Ensihoidon potilasturvallisuus
Muu luennoitsijoiden osoittama materiaali (not translated)
Akuuttilääketide / Hammar: COVID19-tilanteen mukaan joko etä- tai ähiopetus 1 x 4 tuntia, jonka lisäksi opiskelija laatii arvioitavan referaatin tai esseen ja valmistaa siitä lyhyen esityksen 1 x 4 tunnin jaksolle.
___________________
Farmakologia / Toljamo:
Kontaktiopetus yhteensä 10 tuntia +oppimistehtävä + tentti. (not translated)
Farmakologia: Kirjallinen tehtävä/ esitys ja tentti.
-------------------------------
Lääketiede: kirjallisen tehtävän palautus ja esitys , Moodle-tentti. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
02.12.2021 - 11.01.2022
5 cr
21YKA
Anne-Marja Hammar, Marjo Räsänen, Kirsi Toljamo, Siru Suoniemi, YAMK AKU Tiimihenkilö
Opiskelija
- hallitsee turvallisen lääkehoitoprosessin ja lääkehoidon eettiset periaatteet akuuttihoitotyössä
- hallitsee lääkehoitoa ohjaavat kansalliset ohjeet ja suositukset
- soveltaa farmakologian ja lääkehoidon osaamistaan erilaisissa akuuttihoitotyön toimintaympäristöissä
- hallitsee yleisimmät akuuttihoitotyössä käytettävät lääkkeet
- syventää lääketieteen alan perustietojaan ja -taitojaan akuutisti sairastuneen potilaan hoitamisessa
- perehtyy akuuttilääketieteen erityiskysymyksiin ja osaa soveltaa lääketieteellistä tietoa lääkehoidossa erilaisissa akuuttihoidon tilanteissa moniammatillisen tiimin jäsenenä
- osaa hoitaa akuutisti sairastunutta potilasta lääkehoidon menetelmin, jotka perustuvat omalla alalla käytettyyn teoria- ja tutkimustietoon
- tunnistaa lääkehoidossa oman ammatillisen osaamisensa ja vastuualueensa rajat ja osaa soveltaa tarvittavia laaja-alaisia, edistyneitä ja tutkittuun tietoon perustuvia menetelmiä potilaan lääkehoidon tarpeen arvioinnissa, lääkehoidon toteuttamisessa sekä hoidon vaikutusten seurannassa ja arvioinnissa (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Ilmoitetaan opintojakson alussa. (not translated)
AKUUTTILÄÄKETIEDE / HAMMAR:
Traumafysiologia
Erityisryhmien hoidolliset haasteet
- lapset, vanhukset, monilääkitys
- antikoagulaatio
Tilakohtaiset lääkehoidolliset ongelmat
- peruselintoimintojen häiriö / heikentynyt yleistila
- tajuton / kivulias potilas
- alkoholi, huumeet
Muut opiskelijoille tärkeät asiat
---
KIRJALLINEN TYÖ / HAMMAR
Opiskelija laatii TAMK:n kirjallisen työn ohjeiden mukaan ohjeen tai toimintamallin tai vastaavan oman toimipaikkansa kannalta tärkeästä ja ajankohtaisesta hoidollisesta / lääkehoidollisesta aiheesta
TAI
Opiskelija laatii artikkekimuotoisen ammatilliseen julkasuun tarjottavaksi kelpaavan kirjallisuuskatsauksen tai muun kuvauksen yhdessä luennoitsijan kanssa valitusta aiheesta.
---
FARMAKOLOGIA / TOLJAMO
- Turvallinen lääkehoito ja lääkehoitosuunnitelma
- Farmakokinetiikan ja farmakodynamiikan perusteet, lääkkeiden yhteisvaikutusten mekanismit
- Akuuttihoitotyössä käytettävät sydän- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavat lääkkeet. Keuhkosairauksien akuuttihoito (astma, COPD).
- Lähiopetus ja osaamisen osoittaminen ennakkotehtävillä ja tentillä (not translated)
Farmakologia 2,25 op
- turvallinen lääkehoito ja lääkehoitosuunnitelma
- akuuttihoitotyössä käytettävät yleisimmät lääkkeet, niiden farmakokinetiikka ja – dynamiikka sekä toksikologia
- lääkeaineiden yhteisvaikutukset ja polyfarmasia
-------------
Akuuttilääketiede 1,75 OP, lähi- tai etäopetus (not translated)
Vastauksessaan kuvaamallaan toiminnalla käytännön tilanteessa opiskelija voisi aiheuttaa hoitamalleen henkilölle haittaa, vaaraa, vamman tai henkilön menehtymisen.
Osoittaa tietämättömyyttä aiheesta esim. jättämällä vastaamatta.
Pistemäärä jostakin vastauksesta tai kaikista yhteensä on alle 50 % maksimipistemäärästä. (not translated)
Farmakologia
Opiskelija
- hallitsee farmakologian perusteet
- osaa lääkeaineiden käyttöindikaatiot sekä tunnistaa jonkin verran lääkeryhmille tyypillisiä haittavaikutuksia
------------------
Akuuuttilääketiede
- osaa akuuttilääketieteen lääketieteellisistä perusteet (not translated)
Farmakologia
Opiskelija
- hallitsee farmakologian perusteet
- osaa lääkeaineiden käyttöindikaatiot
- osaa lääkeryhmien tyypilliset haittavaikutukset, jonkin verran lääkeryhmien vaikutusmekanismeja sekä yhteisvaikutuksia
------------------
Akuuttilääketiede
- osaa ja ymmärtää akuuttilääketieteen perusteet hoitotyössä (not translated)
Farmakologia
Opiskelija
- osaa soveltaa hallitsemaansa tietoa farmakologiasta, lääkeaineiden käyttöindikaatioista, lääkeaineiden haittavaikutuksista sekä lääkeryhmien vaikutusmekanismeista ja yhteisvaikutuksista
--------------------
Akuuttilääktiede
- osaa, ymmärtää ja soveltaa akuuttilääketieteen perusteita hoitotyössä (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
02.12.2021 - 31.12.2021
5 cr
21YKA
Nina Kilkku
Opintojaksosta vastaa Turun ammattikorkeakoulu. Opintojakso on tarkoitettu yamk/ mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijoille Satakunnan, Turun, Tampereen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Opintojaksoon liittyvät ohjeet ja tiedot oppimateriaaleista löytyvät DigiCampuksesta ko.opintojakson kohdalta.
Opintojaksoon sisältyy intensiivipäivät, jotka järjestetään joko Turussa tai etänä, koronatilanteen niin edellyttäessä. Tästä tiedotetaan opiskelijoille lähempänä kyseistä ajankohtaa.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville opintojakson arvosana alenee yhdellä numerolla. (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Finnish
01.08.2021 - 15.11.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
5 cr
20YKA
Nina Kilkku, Pia Keiski
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun ja Satakunnan yamk/mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Mikäli ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla. (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
2 cr
0-5
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Finnish
01.01.2022 - 30.09.2022
01.01.2022 - 30.03.2022
5 cr
21YKA
Hoitotyö Luennoitsija, Nina Kilkku, Pia Keiski
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun ja Satakunnan yamk/mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Opintojakson suorittamista koskevat ohjeet ja kirjallisuus löytyvät yhteistyöverkoston oppimisalustalta DigiCampukselta.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla. (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
2 cr
0-5
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Finnish
01.01.2022 - 31.10.2022
02.12.2021 - 15.04.2022
5 cr
21YKA
Nina Kilkku
Opintojakso on osa yamk/ kliininen asiantuntija, mielenterveys- ja päihdetyön opintoja, joiden toteutuksesta
on sovittu erillisellä sopimuksella viiden ammattikorkeakoulun kesken. Sopimuksen mukaisesti nämä opinnot
kuuluvat osaksi Turun ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhdessä järjestämiä opintoja, ko.opintoja suorittaville opiskelijoille. (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Kirjasta Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.
Syvänen,S, & Kasvio A. & Loppela K. &Lundell, S. & Tappura ,S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7
Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 98/2017.
Sekä muu ajankohtainen materiaali. (not translated)
Arviointi 0-5, opintojakson kirjallisesta tehtävästä lisäksi palaute.
Mikäli ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 30.11.2021
01.08.2021 - 31.08.2021
5 cr
21YKA
Nina Kilkku
Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat). (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
3 cr
0-5
Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä
Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
The student
- knows the principles of ethical and cost-effective in clinical radiography
- knows quality management models and theories in clinical radiography
- understands concepts and principles of safety culture in clinical radiography
- understands most general evaluation methods in clinical radiography
The student
- applies the principles of ethical and cost-effective in clinical radiography
- applies quality management models and theories in clinical radiography
- generalizes concepts and principles of safety culture in clinical radiography
- applies evaluation methods in clinical radiography
The student
- analyzes the principles of ethical and cost-effective in clinical radiography
- analyzes quality management models and theories in clinical radiography
- syntethizes concepts and principles of safety culture in clinical radiography
- analyzes evaluation methods in clinical radiography
Marja Jaronen
Metropolian Moodle-alustalla oleva materiaali sekä muuten opinto-jaksolla osoitettu materiaali (not translated)
Toteutus Metorpolian Moodlen kautta täysin verkko-opintoina.
Verkkokeskustelut, kirjallinen työ ja seminaari. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 01.12.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
5 cr
20YKA
0 - 4
Marja Jaronen
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta 7 h yhteisiä tapaamisia. (not translated)
The student
- is able to retrieve information related to the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the information he/she has collected at a descriptive level to review current practices and policies
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from both national and international sources and evaluate sources critically
- is able to do analysis and synthesis of the topic
- is able to use the knowledge he/she has acquired and is able to critically evaluate and develop existing policies
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from both national and international sources divercely and evaluate sources critically and to synthesize the data collected
- is able to do deep analysis and synthesis of the topic
- is able to critically evaluate existing practices and develop new evidence-based approaches
Sari Himanen
Finnish
01.08.2021 - 30.11.2021
31.05.2021 - 15.08.2021
5 cr
20YSTK
20YKA
0 - 40
Sirpa Salin, Sari Tommola, Sari Himanen
MD in Development and Management of Health Care and Social Services
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
The student
- is able to evaluate and develop one's own and others' expertise in a limited area of acute care
- is able to plan and implement a training, orientation or guidance event in the health care environment, third sector or hobby group, taking into account one's own competence
- is able to assess and prioritize the need for care in his / her area of responsibility when working as a member of a multiprofessional team
The student
- is able to plan, implement and evaluate the training, orientation or training event he / she holds and is able to identify his / her own development areas on the basis of the feedback received
- is able to use a variety of different guidance methods, utilizing new guidance techniques to motivate participants
- is able to utilize one's own expertise in various acute nursing guidance situations
The student
- is able to apply his / her clinical expertise widely in changing healthcare environments
- is able to prepare, implement and evaluate a guidance, orientation, training event important for the development of his / her field
- is able to use and develop various guidance methods, utilizing new guidance techniques based on guidance care recommendations
- is able to act as a clinical expert on a large scale in various environments of acute care and its multiprofessional networks
Marjo Räsänen
Current articles. Material distributed in class all students associate the 7-10 main source of their own source materials with the Moodle discussion platform as well.
Flipped Learning, luento-opetus,
itsenäinen työskentely, työpaja työskentely ja seminaari, vertaisoppiminen/ arviointi
Pari- tai yksilötyöskentely valitussa tehtävässä (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
02.12.2021 - 31.12.2021
5 cr
21YKA
Marjo Räsänen, Taru Manner
Suunnitelma tulee hyväksyttää opettajalla. Muista varata siihen vähintään 2 viikkoa. Käytä ohjausta siihen valmistautuen.
Mikäli haluat jatkaa valitsemallasi NPT-aiheella, työskennellään yksin tällä kurssilla. (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
No possibility
Teaching of supervising in a private or a third sector place in your work or other nursing
5 ECT CR/135 h, of which the immediate classroom is 20 h. 115 h Independent working/couple working/including implementing of the "event" and its assessment.
The teacher has to accept the plan of the event before the event itself, so agree on the schedule with the teacher. The plan has to be accepted with the teacher at least 2 weeks before the intended event.
Planning and implementation of your own task before week 21.
Completed work at week
Completed work presentation
Peer reviews at week 21
In basic information of the course
The student
- is able to describe the methods and technologies of acute nursing
- identifies the development needs of acute nursing
- is able to describe the digital technologies used to support future decision-making
- knows the means of utilizing remote diagnostics and monitoring
- knows the basics of simulation pedagogy and learning processes
The student
- handles the methods and technologies of acute nursing in their area of responsibility
- is able to identify and analyse the development needs of acute nursing
- is able to evaluate digital technologies used to support future decision-making
- knows the means of utilising remote diagnostics and monitoring, and is able to train the basics of them in their area of responsibility
- is able to apply simulation pedagogy and evaluate the learning process from the perspective of different types of learners
The student
- is able to critically evaluate the methods and technologies of acute nursing in their area of responsibility
- is able to analyse and innovate the development needs of acute nursing
- is able to evaluate digital technologies used to support future decision-making in their area of responsibility
- masters the means of utilising remote diagnostics and monitoring, and is able to train other professionals to use them
- is able to apply simulation pedagogy extensively and analyze different stages of the learning process from the perspective of different types learners
Marjo Räsänen
Finnish
01.01.2022 - 31.12.2022
02.12.2021 - 31.12.2021
5 cr
21YKA
Marjo Räsänen, Jukka-Pekka Pirhonen, Lasse Tervajärvi
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
No possibility
Simulation education 2 op 54 h presence days obligation 3 x 8 h = 24 h
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Luvut 17, 18 ja 23.
Doyle, L., Ellilä, H., Jormfedlt, H., Lahti, M., Higgins, A., Keogh, B., Meade, O, Sitvast, J., Skärsäter, I. Stickley, T. & Kilkku, N. (2017). Preparing master-level mental health nurses to work within a wellness paradigm: Findings from the eMenthe project. International Journal of Mental Health Nursing 27(2), 823-832. doi: 10.1111/inm.12370
Tamminen, N., Solin, P., Kannas, L., Linturi, H., Stengård, E. & Kettunen, T. (2018). Mental health promotion competencies in the health sector based on a Delphi study. The Journal of Mental Health Training, Education and Practice 13(6), 297-306. https://doi.org/10.1108/JMHTEP-01-2018-0003
Sekä muu ajankohtainen materiaali (not translated)
Finnish
01.12.2021 - 31.03.2022
02.12.2021 - 31.12.2021
5 cr
21YKA
Nina Kilkku
Opintojakson toteutuksesta vastaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat). (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
3 cr
0-5
Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä
Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
The student
- knows the starting points of evidence-based practice and identifies the trends in acute nursing
- is able to work in a multiprofessional team when reforming acute care service chains
- is able to reflect on the contents of clinical work in his / her own area of expertise utilizing research and articles related to nursing
The student
- is able to apply the expertise of his / her field in acute care services using different perspectives and drawing evidence-based conclusions
- is able to critically evaluate the knowledge of his / her own area of expertise both orally and in writing, applying the evidence obtained
- masters the starting points and development trends of evidence-based activities in the development of acute care service chains
The student
- is able to apply his / her clinical expertise in a wide range of changing healthcare environments, promoting the establishment of evidence-based practice
- is able to plan, implement and comprehensively evaluate development projects important for his / her field in the development of acute care service chains
- be able to evaluate evidence-based conclusions and analyze their suitability for solving the problems of clinical work requiring acute care
Marjo Räsänen
Current articles and studies and scientific articles of the field nationally and internationally
Book: Korhonen Anne, Jylhä Virpi, Korhonen Teija, Holopainen Arja. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt.
Joanna Briggs Institute utilising of materials
Finnish Nurses' Association materials HOTUS
Furthermore, the students' own information retrieval and the written material of presentations are utilised
Lectures
Independent working
Teamwork
Workshops
Seminars
Peer review
Reverse learning/ Flipped learning
The Evidence based task is assessed numerically look the basic informatioin of the course
Peer review affects numerical evaluation
Teamwork is evaluated by performance marking
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 31.08.2021
5 cr
21YKA
Marjo Räsänen
The more specific assignment comes in the course separately from the learning platform
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Evidence based practice implementation is aimed with working life cooperation in the development of working life
No exams
Written assignment, oral presentation and peer review and active participation in the course
20 h close learning/learning including presentation
Independent study 95
Teamwork 20 h
Ks. lukujärjestys (not translated)
Satisfactory 1-2
The student describes expertise in the chosen area of clinical laboratory expertise and recognises needs for competence development in the work community.
The student recognises future challenges in the chosen area of clinical laboratory expertise and makes suggestions for the implementation of acquired knowledge in developing laboratory work in multiprofessional teams.
Good 3-4
The student acts as an expert in the chosen area of clinical laboratory expertise and suggests procedures for multiprofessional competence development in the work community.
The student is able to specify future challenges in the chosen area of clinical laboratory expertise and to apply acquired knowledge to some extent to the development of laboratory work in multiprofessional teams.
Excellent 5
The student acts as an excellent expert in the chosen area of clinical laboratory of expertise and is a versatile developer of multiprofessional competence in the work community.
The student anticipates future challenges in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge to the development of laboratory work in multiprofessional teams.
Eeva Liikanen
Luectures, indipendent work, peer review, professional manucript, seminar
Finnish
09.09.2021 - 04.11.2021
06.04.2021 - 09.09.2021
5 cr
20YKA
Eeva Liikanen
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Pre-orientation
Eeva Liikanen, Riitta Lumme and Jaana Holappa-Girginkaya 18th May at 4-5 pm
Orientation for the course
Eeva Liikanen, Riitta Lumme ja Jaana Holappa-Girginkaya
Sari Kärki, Fimlab Laboratoriot Oy ½ h
Sirpa Pohjala, HUS Diagnostiikka ½ h
How to write a review professional article
Aino Vuorijärvi, Principal Lecturer, Metropolia UAS 9th September at 4-6 pm
Literature reviews, search and scientific article
Eeva Liikanen 16th September at 4-6 pm
Deadline for a topic of an article and learning outcomes 17th September
Tutor in small groups and peer review 20th September at 4-6 pm
Tutor in small groups and peer review 11th October at 4-6 pm
Deadline for a review article manuscript 31st October
Presentation of review article manuscript and oral peer review
Deadline for learning diary 4th November at 4-9 pm
The student
- is able to study and evaluate the urgency of the patient's condition and treatment in his / her area of responsibility
- is able to make decisions about the need for care as part of a multiprofessional team
- knows the operating methods of the acute care service chain and the related organization
The student
- is able to examine and evaluate the patient's condition using acute nursing methods and technology and equipment
- be able to assess the patient's state of health and analyze the patient's clinical condition in his / her area of responsibility and make decisions about the need for treatment and its urgency independently and as part of a multiprofessional team
- masters the special knowledge and skills of acute nursing and is able to apply them in their work
- is able to work in the digitalizing environments of acute nursing and is able to evaluate and develop it as part of a multiprofessional team
The student
- is able to examine and evaluate the patient's condition using the latest methods and technologies of acute nursing
- be able to analyze the patient's health and clinical condition holistically and make decisions about the need for treatment and its urgency independently and as part of a multidisciplinary network
- masters the demanding special knowledge and skills of acute nursing and is able to apply them in his / her work
- is able to operate in the digitalizing environments of acute nursing and is able to critically evaluate and develop the field
Marjo Räsänen
Kansalliset ja kansainväliset artikkelit ja tutkimukset ja alan julkaisut
Duodecimin ja oppiportin materiaalit soveltuvin osin.
Oheismateriaali:
Ala-Kokko T. & Ruokonen E. 2016. Hätätilapotilaan esitiedot. Teoksessa Ala-Huhta S.,
Ala-Kokko T., Kiviluoma K., Ruokonen E. & Silfvast T. (toim.) Peruselintoimintojen
häiriöt ja niiden hoito. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim
Alanen, P., Karjalainen M. & Suoninen E. 2017. Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen. Teoksessa Ritmala-Castrén M., Lönn M., Lundgrén-Laine H., Meriläinen M. & Peltomaa M. (toim.) Teho- ja valvontahoitotyön opas. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy
Duodecim. Luettu 29.8.2018. Vaatii käyttöoikeuden.
Tirkkonen J, Nurmi J, Olkkola KT, Tenhunen J, Hoppu S. Cardiac arrest teams and medical emergency teams in Finland: a nationwide cross-sectional postal survey. Acta Anaesthesiol Scand 2014;58:420–7.
Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Elvytysneuvoston, Suomen Anestesiologiyhdistyksen ja Suomen Punaisen Ristin asettama työryhmä. Elvytys. Käypä hoito -suositus 3.2.2016. www.kaypahoito.fi
14
Suomen sairaanhoitajaliitto ry:n asettama työryhmä. NEWS – Aikaisen varoituksen pisteytysjärjestelmä. (siteerattu 18.2.2018). http://sairaanhoitajat.fi/artikkeli/news-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/ (not translated)
Lectures
Independent working
Teamwork
Peer review
Reverse learning/ Flipped learning
Workshops
Simulation exercices
Finnish
19.08.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 18.08.2021
5 cr
21YKA
Marjo Räsänen
The data will be completed in August 2021
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
The aim is to closely link the credits to cooperation with working life
Written report on the exercises carried out in the workshops
peer review
Simulation of the orientation task related to the exercise and active participation in both workshop activities and simulation exercises
Contact learning 20 h
Simulation exercise 8 h
Student's independent work and work in teams 99 h
Study visit 8 h
Patient assessment workshop 26.11.2021
Return of workshop-related raport and peer-to-peer review during weeks 48
Orinetation task for simulation exercise weeks 42/43
The student
- is able to utilise the national network on genome data in the development of expertise, even if only in a limited manner
- is able to utilise genomic data in the development and management of the work community
The student
- is able to utilise extensively the national network on genome data in the development of expertise
- is able to utilise genomic data in the development and management of the work community
The student
- is able to utilise the national and international networks of genome data in developing his/her expertise
- is able to extensively utilise genome data in the development and management of the work community, and act on those networks
Mari Laaksonen
Kaikki kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodle - oppimisalustalta: Genomitieto terveyden edistämisessä. Moodle-alusta aukeaa opintojakson alkaessa.
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa
Kurssikirjallisuus:
Aittomäki Kristiina, Moilanen Jukka, Perola Markus: Lääketieteellinen genetiikka, Duodecin (Oppiportti).
Clarke Angus: Harper's practical genetic counselling. 2020, 8. painos. (e-kirja).
Jokela Maarit, Oja-Leikas Mirkka, Rova Meri: Kiehtovat geenit. Mihin geenitietoa käytetään? Duodecim.
Wartiovaara Kimmo: Miksi minä? Syöpäsolun tarina, Duodecim.
www.norio-keskus.fi
Luennoitsijoiden osoittama muu materiaali. (not translated)
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena helmikuussa ja maaliskuussa, huhtikuussa lähipäivä luentoina ja ohjauspajoina, kirjalliset tehtävät ja tentti. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle. (not translated)
Opintojakson arviointi 0-5. Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. Moodle-alustalla tarkempi arviointimatriisi.
GENOMITIEDON PERUSTEET
Moodlessa monivalinta- ja väittämätentti. Materiaalina oppikirjat sekä kontaktitunneilla käsiteltyjen aiheiden materiaalit.
Duodecimin verkkokurssit: Tavallisten tautien genetiikka ja Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa, joista suorituksen pistemäärä ruudun kuvakaappauksena osoitteeseen anne-marja.hammar@tuni.fi
GENOMITUTKIMUS SEKÄ TULEVAISUUDEN GEENITERAPIA JA TEKNOLOGIA
Itsenäinen opiskelu ja kirjalliset tehtävät ryhmässä. Ohjeistus orientaatiotunnilla. Arviointi 0-5, arviointimatriisi Moodlessa. (not translated)
Finnish
17.02.2022 - 03.05.2022
02.12.2021 - 17.01.2022
5 cr
21YTEDI
Mari Laaksonen, Anne-Marja Hammar, Jukka-Pekka Pirhonen, Outi Kajula
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatioluentoja.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
ESITEHTÄVÄNÄ 17.2 - 7.3.2022:
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa: 30 MIN + 30 MIN
GENOMITIEDON PERUSTEET
Monivalinta- ja väittämätentti Moodlessa. Suoritus maalis- huhtikuussa. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan orientaatiossa (not translated)
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Orientaatioluennolla 17.2 klo 14.15 - 15.45 100% läsnäolovelvollisuus.
Muilla tunneilla läsnäolo suositeltavaa. (not translated)
Osa 1: GENOMITIEDON PERUSTEET
Aiheet:
1. Genettisen tiedon rakenne ja geneettisen tiedon välitys. (2 tuntia)
2. Terveyden ja sairauden genetiikkaa: monitekijäiset taudit, syöpägenetiikka, farmakogenetiikka (4 tuntia)
Osa 2: GENOMITUTKIMUS
Aiheet:
1. Periytyvien sairauksien diagnostiset ja kantajatutkimukset
2. Perinnölliset syöväalttiusoireyhtymät ja periytyvät neurologiset sairaudet
3. Terveyden edistäminen korkean riskin monogeenisissä sairauksissa
4. Kansalliset ja kansainväliset tietovarannot ja verkostot
+ GEENITERAPIA JA TULEVAISUUDEN TEKNOLOGIA (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa soveltaa genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
Tuula-Maria Rintala
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
03.05.2021 - 02.08.2021
5 cr
20YKA
Tuula-Maria Rintala
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Marjo Räsänen
Moodlessa (not translated)
Luennot (Tutkimusprosessi ja -menetelmät)
Ohjauksen suunnitelmallinen käyttö (mahdolliset yksilö- ja/tai ryhmäohjaukset)
Vertaisarviointi
Aktiivinen osallistuminen
Itsenäinen opiskelu (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.07.2022
02.07.2021 - 19.08.2021
20 cr
21YKA
Sari Räisänen, Marjo Räsänen, Irja Nieminen, Minna Törnävä, Nina Kilkku, Kirsi Saarinen
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
20 cr
Pass/Fail
20op on yhteensä 540 tuntia opiskelijan työtä (1op/27h) (not translated)
- hyväksyttävä opinnäytetyösuunnitelma laadittu
- opinnäytetyösopimus tai -lupa saatu
- vastuullinen, itsenäinen ja eettisesti korkeatasoinen työskentely opinnäytetyön toteutusvaiheessa
- hyvä ja vastuullinen yhteistyö mahdollisen työelämätahon edustajan kanssa
- ohjausta käytetty suunnitelmallisesti opinnäytetyötä edistävällä tavalla
- vertaisarviointi toteutunut sovitusti seminaareissa (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Marjo Räsänen
Moodlessa: Wihi ja tiedonhaun osuus (not translated)
Ohjauksen käyttö
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Vertaisarviointi (not translated)
Finnish
18.08.2021 - 10.12.2021
02.07.2021 - 19.08.2021
5 cr
21YKA
Sari Räisänen, Marjo Räsänen, Irja Nieminen, Nina Kilkku, Taina Peltonen
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
5 cr
Pass/Fail
Opinnäytetyön suunnittelu mahdollisesta työelämätahon kanssa tai hankeyhteistyönä. (not translated)
5 op on opiskelijan työnä 135 tuntia (not translated)
-opinnäytetyön suunnitelman valmistuminen (wihi)
-ohjauksen suunnitelmallinen käyttö
-vertaisarviointi (not translated)
The student
- knows the legislation and ethical principles of health promotion
- is able to utilisise the key methods for personalised health promotion in his/her actions
The student
- is able to apply basic health promotion legislation and ethics in his/her activities
- is able to utilise the key methods of personalised health promotion in his/her activities
The student
- is able to implement health promotion in accordance with the governing legislation and critically evaluate the implementation of ethical principles and can educate other actors, using his/her expertise
- is able to actively search for evidence-based data about individual health promotion, apply it critically in his/her own activities and plan interventions in accordance with the new knowledge in his/her work community
Mari Laaksonen
Tarkentuvat tammikuussa 2022. Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=24397
Kussiavain: genomi (not translated)
18.1.22 orientaatio klo 10.15: https://tuni.zoom.us/j/333129636 -pakollinen
Kurssi sisältää esitehtävät:
a. Kuuntele seuraavat asiantuntijaluennot kurssin pohjalle:
Ikääntyvien yliopiston luentosarjassa FT, MBA Marja Pirttivaara luennoi otsikolla: Geenit kertovat suvusta. Ohjelma on lähetetty Radio Moreenissa 23.3.2021. n. 1h https://soundcloud.com/radio_moreeni/marja-pirttivaara-geenit-kertovat-suvusta
https://www2.helsinki.fi/fi/unitube/video/d919d7f1-7e27-49ba-8863-9f8205f5e3eb
Studia Medicina: Miten geenitutkimukset koskettavat kansalaista? Helena Kääriäinen 30min
• mitä uutta genomitieto tuo?
• mihin eettisiin kysymyksiin tarvitaan osaamista?
• Poimi ne hoitotyötä/terveydenhuoltoa koskevat yksityiskohdat, jotka täytyy huomioida työssä terveydenhuollossa. Mitä osaamista tarvitset?
Tehtävä käsitellään kurssin alkaessa keskustellen
b. Lue lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi genomilaiksi Arviointi H/S
Referoi 1s ja pohdi alla olevia kysymyksiä. Palautus tehtävän palautuksiin 18.1 mennessä. Minkä tyyppisiin kohtiin ETENE kiinnittää huomiota? Mitä etiikan periaatteita siitä nousee esiin?
https://etene.fi/lausunnot-ja-kannanotot
Esitehtävät löytyvät myös kurssin moodlealustalta.
Opetusmenetelminä luennot, tehtävät ja seminaari etäopetuksena tammi- helmikuussa. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä. (not translated)
Orientaatioluennolla 18.1 klo 10.15 ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus. Opintojakson arviointi 0-5. Tehtävien tekeminen ajallaan kuuluu kurssin. Jos tunneilla ei ole läsnä, joutuu tekemään korvaavat tehtävät osoittaakseen osaamisensa ko. teemasta.
Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 07.03.2022
01.12.2021 - 31.12.2021
5 cr
21YTEDI
Mari Laaksonen, Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Elisa Airikkala, Eeva Liikanen
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tehtävineen opintojakson moodlessa. (not translated)
MD in Health Promotion
Master's Degree Programme in Health Promotion, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
Seminaaripäivä to 17.2 - pakollinen läsnäolo (not translated)
Opintojakso on 5op, joka vastaa laskennallisesti 135t työtä.
Etäopetusta on 36 tuntia + itsenäistä työskentelyä 99 tuntia.
Orientaatioluennolla 18.1.2022 klo 10.15 https://tuni.zoom.us/j/333129636
ja seminaarissa 17.2.2022 100% läsnäolovelvollisuus.
Muillakin tunneilla läsnäolo suositeltavaa. (not translated)
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee vaadittavia tehtäviä ajallaan
- ei osallistu läsnänoloa vaativille tunneille aktiivisena opiskelijana
- ei osoita tuntevansa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teoriaa, lainsäädäntöä ja etiikkaa riittävästi
Hyväksytty:
Opiskelija
- tekee yksilö ja ryhmätehtävät ajallaan riittävällä laajuudella ja sisällöllisellä ymmärryksellä
- osoittaa aktiivisella läsnäolollaan ymmärryksensä
- osoittaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen teorian, lainsäädännön ja etiikan ymmärryksen (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Ahonen P. (2012) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulu tutkinnosta. Raportteja 130 Turun Ammattikorkeakoulu. Tampereen yliopistopaino 2012 http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522162588.pdf
Bovero M, Giacomo C, Ansari M, Roulin MJ (2018). Role of advanced nurse practitioners in the care pathway for children diagnosed with leukemia. European Journal of Oncological Nursing. Oct; 36:68-74. doi: 10.1016/j.ejon.2018.08.002. Epub 2018 Aug 25.
ETENE (2001) Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta 2001. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet. ETENE-julkaisuja 1. Sosiaali- ja terveysministeriö.
Hautamäki L. (2016) Movements of Moods: Interplay between Science, Clinical Practice and Patient in Psychiatry. Sosiologia. Väitöskirja. Helsingin yliopisto
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/ 1992)
Mielenterveyslaki (1990/1116) (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 15.11.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
5 cr
20YKA
Nina Kilkku
Opintojakson toteutuksesta vastaa Turun ammattikorkeakoulu. Opintojakson tehtävä ja muu opintojaksoon liittyvät tiedot löytyvät DigiCampukselta.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun ja Satakunnan yamk/mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille. (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
Tuula-Maria Rintala
Ilmoitetaan opintojakson alussa (not translated)
Luennot, verkkokeskustelut, seminaari, itsenäinen työskentely (not translated)
Seminaaritehtävä: Numeerinen arviointi 1-5, hylätty
Verkkokeskustelut: Hyväksytty, hylätty (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 12.11.2021
03.05.2021 - 02.08.2021
5 cr
20YKA
Tuula-Maria Rintala, Birgitta Niskanen, Taru Manner
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Ei tenttiä vaan seminaaritehtävä (not translated)
Opintojakson laajuus 5 op on 135 tuntia oppijan työtä. (not translated)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja
toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia (not translated)
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että
kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja
kehittämisessä (not translated)
Opiskelija
- kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan
kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia
toimintatapoja (not translated)
The student
- is able to identify some key concepts in the theme
- is able to Identify customer work issues related to accessibility and digitalisation
- is able to identify health technology systems and their principles of functionality
The student
- is able to define the key concepts of the topic
- understands the basics of customer-driven usability evaluation
- is able to identify challenges related to system integration
- is able to describe a practical problem and create a digital or technological solution to the problem
The student
- is able to use fluently the key concepts of the subject and define their contents in different contexts
- masters the use of digital systems, customer-driven usability assessment and is able to describe development needs
- understands the progress of technology and digital services in Finland and internationally
- is able to apply creatively the practical problem they have described to solve an innovative problem digitally or using technology
Taru Manner
Kurssin aikana moodlessa jaetut materiaalit (not translated)
Osallistavat luennot, ryhmäkeskustelut opetuksen yhteydessä ja verkossa.
Verkkotehtävät.
Asiantuntijaluennot, alustukset
Soveltavaan osaamiseen liittyvä tehtävä. (not translated)
Finnish
17.08.2021 - 20.12.2021
27.05.2021 - 16.08.2021
5 cr
21YSTK
0 - 40
Jukka-Pekka Pirhonen, Taru Manner, Sari Himanen
MD in Development and Management of Health Care and Social Services
Master's Degree in Development and Management of Health Care and Social Services, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Oppimistehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteydessä. (not translated)
5op opiskelijan työnä 135h
Lähi- tai etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, työskentelyä ryhmissä (not translated)
Opiskelija
- Ei osaa määritellä alaan liittyvää käsitteistöä
- Ei tunnista järjestelmien käytettävyyden ongelmia
- Ei osallistu opetukseen, eikä palauta kehittämistehtävää (not translated)
Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita (not translated)
Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- Osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun (not translated)
Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Kirjasta Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.
Syvänen,S, & Kasvio A. & Loppela K. &Lundell, S. & Tappura ,S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7
Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 98/2017.
Sekä muu ajankohtainen materiaali. (not translated)
Arviointi 0-5, opintojakson kirjallisesta tehtävästä lisäksi palaute.
Mikäli ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.08.2022
5 cr
22YKA
Nina Kilkku
Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat). (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
3 cr
0-5
Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä
Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä (not translated)
Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
The student
- is able to work in an acute care multiprofessional team for the benefit of the client
- monitors the quality of his/her own activities and is able to evaluate its results
The student
- is able to identify his/her own areas of development on the basis of the feedback received and to act as a peer reviewer giving developmental and encouraging feedback
- is able to act in accordance with the instructions related to the job description of the clinical expert, taking into account the quality of nursing
The student
- is able to act as a customer-oriented clinical expert in assessing and prioritizing the need for treatment, demonstrating responsibility in his/her area of responsibility in its various networks
- acts as a consulting expert for professionals and strives to be active in the development of his field
Marjo Räsänen
Articles and studies related to acute care, professional journals and publications compiled on the basis of the teams' own information search for common use by all (moodle platform)
Instrumental lecture
Couples work/ teamwork
Independent working in teams
Controlling appointments
Seminar 2 h
Publication on topics of interest in acute care, how to do it (TamkJournal or another similar publication connected on acute care)
Multi-professional workshop and joint exercise with POLAMK in week 44 attendance obligation, includes 4h advance work
Finnish
15.08.2022 - 15.12.2022
03.06.2022 - 15.08.2022
5 cr
21YKA
Marjo Räsänen, YAMK AKU Tiimihenkilö
Take into account the pair/ teamwork time so that the entire team is able to commit to the rhythm of work while thinking about your own graduation
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Article writing as individual performance/ participation in POLAMK Day
Cooperation on multi-authority activities 8 h
Using international publications and studies as part of the article
Instruction and seminar 6h
Cooperation day at week 44, attendance obligation 4+8 h
Supervising hours with teacher 2x45 min co-writing
Meeting of teams 12.10.2022 a.m. in Tamk 4 h
Participation in 4 h Master`s Conference 12.10.2022 ip/ separate registration, follow instructions
Independent Working/Teamwork as agreed
Ensemble 5 op/ Student's Input
Ks. edellinen sivu . (not translated)
The student
- is able to retrieve information related to the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the information he/she has collected at a descriptive level to review current practices and policies
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from both national and international sources and evaluate sources critically
- is able to do analysis and synthesis of the topic
- is able to use the knowledge he/she has acquired and is able to critically evaluate and develop existing policies
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from both national and international sources divercely and evaluate sources critically and to synthesize the data collected
- is able to do deep analysis and synthesis of the topic
- is able to critically evaluate existing practices and develop new evidence-based approaches
Sari Himanen
Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus.
Opiskelijoiden itsenäisesti hankkima kirjallisuus (not translated)
Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä välitehtävät. (not translated)
Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät. (not translated)
Finnish
20.09.2022 - 18.11.2022
09.06.2022 - 13.09.2022
5 cr
21YSTK
Merja Kanervisto-Jokinen
MD in Development and Management of Health Care and Social Services
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services, Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
3 cr
1 cr
0-5
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta. (not translated)
Osaamisen varmistaminen yksilö, pari - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista. (not translated)
Ilmoitetaan Moodlessa (not translated)
Ilmoitetaan Moodlessa (not translated)
Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle (not translated)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa (not translated)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä (not translated)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Luvut 17, 18 ja 23.
Doyle, L., Ellilä, H., Jormfedlt, H., Lahti, M., Higgins, A., Keogh, B., Meade, O, Sitvast, J., Skärsäter, I. Stickley, T. & Kilkku, N. (2017). Preparing master-level mental health nurses to work within a wellness paradigm: Findings from the eMenthe project. International Journal of Mental Health Nursing 27(2), 823-832. doi: 10.1111/inm.12370
Tamminen, N., Solin, P., Kannas, L., Linturi, H., Stengård, E. & Kettunen, T. (2018). Mental health promotion competencies in the health sector based on a Delphi study. The Journal of Mental Health Training, Education and Practice 13(6), 297-306. https://doi.org/10.1108/JMHTEP-01-2018-0003
Sekä muu ajankohtainen materiaali (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 cr
22YKA
Nina Kilkku
Opintojakson toteutuksesta vastaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat). (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
3 cr
0-5
Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä
Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Marjo Räsänen
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
5 cr
21YKA
Sari Räisänen, Marjo Räsänen, Irja Nieminen, Nina Kilkku, Salla Nieminen, YAMK terveysyksikkö opinnäytetyö virtuaaliopettaja Tiimihenkilö
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
Finnish
15.08.2022 - 31.07.2023
13.06.2022 - 19.06.2022
60 cr
AVOINAMK
0 - 5
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
15.08.2022 - 31.07.2023
13.06.2022 - 19.06.2022
60 cr
AVOINAMK
0 - 5
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
15.08.2022 - 31.07.2023
13.06.2022 - 19.06.2022
60 cr
AVOINAMK
0 - 5
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
15.08.2022 - 31.07.2023
13.06.2022 - 19.06.2022
60 cr
AVOINAMK
0 - 1
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Nina Kilkku
Santos, JC. & Cutcliffe, JR. (2018) European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Kirjan luvut 9,12,14-15, 22,34
Ahonen P. (2012) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulu tutkinnosta. Raportteja 130 Turun Ammattikorkeakoulu. Tampereen yliopistopaino 2012 http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522162588.pdf
Tölli S, Kontio R, Partanen P, Häggman-Laitila, A. (2021) Conceptual framework for a comprehensive competence in managing challenging behaviour: The views of trained instructors. Journal of Mental Health Nursing, 2021;00:1–14. https://doi.org/10.1111/ jpm.12722
Sekä muu ajankohtainen materiaali (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.08.2022
5 cr
21YKA
Nina Kilkku
Opintojakson toteutuksesta vastaa Oulun ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat). (not translated)
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
3 cr
0-5
Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä
Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
Finnish
15.08.2022 - 31.07.2023
13.06.2022 - 19.06.2022
60 cr
AVOINAMK
0 - 1
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
TAMK Main Campus
0-5
The student
- is able to identify some key concepts in the theme
- is able to Identify customer work issues related to accessibility and digitalisation
- is able to identify health technology systems and their principles of functionality
The student
- is able to define the key concepts of the topic
- understands the basics of customer-driven usability evaluation
- is able to identify challenges related to system integration
- is able to describe a practical problem and create a digital or technological solution to the problem
The student
- is able to use fluently the key concepts of the subject and define their contents in different contexts
- masters the use of digital systems, customer-driven usability assessment and is able to describe development needs
- understands the progress of technology and digital services in Finland and internationally
- is able to apply creatively the practical problem they have described to solve an innovative problem digitally or using technology
Taru Manner
Kurssin aikana moodlessa jaetut materiaalit (not translated)
Osallistavat luennot, ryhmäkeskustelut opetuksen yhteydessä ja verkossa.
Verkkotehtävät.
Asiantuntijaluennot, alustukset
Soveltavaan osaamiseen liittyvä tehtävä. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 21.08.2022
5 cr
22YSTK
22YKA
Hoitotyö Luennoitsija, Jukka-Pekka Pirhonen, Jaana Vainionpää
MD in Clinical Expertise and Development
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development, Master's Degree Programme in Development and Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
2 cr
0-5
Oppimistehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteydessä. (not translated)
5op opiskelijan työnä 135h
Lähi- tai etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, työskentelyä ryhmissä (not translated)
Opiskelija
- Ei osaa määritellä alaan liittyvää käsitteistöä
- Ei tunnista järjestelmien käytettävyyden ongelmia
- Ei osallistu opetukseen, eikä palauta kehittämistehtävää (not translated)
Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita (not translated)
Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- Osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun (not translated)
Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen (not translated)
Paramedics (Master's of Health Care)
Midwife (Master's of Health Care)
Registered Nurse (Master's of Health Care)
Public Health Nurse (Master's of Health Care)
Master's degree is designed for people who have completed a Bachelor’s degree in Health Care ( paramedics, midwife, RN, publis health nurse) or previous equivalent college degree and who have at least two years of work experience in a relevant field after graduation.
Applications through studyinfo.fi.
Credit transfer for studies means that the student can transfer prior higher education studies to the studied degree if they meet the competence objectives of the degree programme. EQF7-level studies completed in higher education institutions can be included in the elective studies.
Students of Tampere University of Applied Sciences (TAMK) may propose credit transfer based on their prior studies and competence.
Credit transfer follows the spesific instructions of TAMK.
The programme corresponds to the competence framework described in European Qualification Framework (EQF) and the National Quality Framework (NQF). EQF enables lifelong learning and the flexibility of degrees within Europe. The master’s degree corresponds to the competence level 7
The degree is a master-level professional higher education degree.
The programme in Clinical Nursing Expertise awards the degree of Master of Health care. It corresponds with the international Advanced Practice Nurse.
In the beginning of studies, you choose advanced professional studies (30 cr). There are different kind of possibilies available in different years. In the year 2021 we offer
- Acute Nursing
- Mental Health and Substance Abuse
The programme is based on evidence based care, which requires researched information. After graduation, you will have the skills to evaluate research data critically and to apply it in your own field as a clinical expert.
The aim of the advanced professional studies is to give you the opportunity to apply theory into practice as well as to develop your analytic skills, project management and research and development skills as well as social competences.
The aim of the master’s thesis is to develop your research and development abilities. The master’s thesis demonstrates your ability to apply researched knowledge and to use the selected research and development methods in solving problems in the working life. You will also demonstrate your readiness for independent expert work.
Social and health care management and leadership, development tasks, diverse projects, and other expert tasks. Clinical nursing experts work independently in different jobs in promoting and preventive health care.
The master’s degree from a university of applied sciences produces the same eligibility for postgraduate studies as a master’s degree from a university.
Evaluation is based on the common evaluation criteria of TAMK.
Completion of studies and achievement of competence objectives in the extent set by the curriculum.
The scope of the degree is 90 cr. It consists of both classroom meetings (2-4 days/month) and independent work. The amount of independent study is large in the programme. The studies can be completed in 1.5-2 years alongside work.
Your networking will be supported by collaboration between programmes and students from different universities of applied sciences. The learning methods include both independent work and inclusive working, for example working in small groups, study visits and on-line studies. Together with your teacher tutor you will draw up your individual study plan to follow during your studies.
THE STRUCTURE OF THE STUDIES
Advanced professional studies 30 cr
Special master’s level studies 15 cr
Optional studies 15 cr
Master’s thesis 30 cr
Total 90 cr
Curricula are developed together with other Universities of Applied Sciences and other Master's programs in Tampere University of Applied Sciences.
With clinical practice different co-operation projects are included in the program, such as Thesis projects. There are also regular meetings and networking with clinical practice in the field.