Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Student can identify and describe the key elements of the operational environment in social work and the factors that influence their development. Student can describe the legislative and administrative principles that guide the work of social sector. Knows references of forecasting data.
In addition to the above: Student is able to analyze the elements of the social work operational environment and reflect on the factors affecting development. Student can apply knowledge in analyzing one's own work environment and use forecasting data. Knows the key legislation and administrative principles in the field.
In addition to the above: Student can analyze the components of the social environment and critically reflect the factors that influence development. Is able to evaluate the development needs and opportunities of services based on forecasting information.
The objectives of the course have not been achieved. All aspects of the course have not been successfully completed.
Minna Niemi
Materiaalipaketti Moodlessa. (not translated)
Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävän työstäminen (yksilöllisesti ja tiimeittäin) yhteistyössä työelämäedustajien kanssa. Opettajat ohjaavat kehittämistehtävän työstämisessä sovitusti.
Kurssi toteutetaan vahvassa työelämäyhteistyössä. Opiskelijatiimit kutsuvat yhteistyökumppaneikseen sote-uudistusta valmistelevia julkisia organisaatioita sekä järjestöjä. (not translated)
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja, jonka kirjoittaminen kytkeytyy lähiopetuspäiviin.
- Kehittämistehtävä ja sitä havainnollistava esitys tiimeittäin.
Arvointiasteikko: HYVÄKSYTTY/TÄYDETTÄVÄ/HYLÄTTY
Hyväksytty arvosana edellyttää arvosanan kolme tasoa. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 25.05.2022
01.12.2021 - 24.05.2022
5 cr
21YESO
0 - 32
Päivi Heimonen, Minna Niemi
MD in Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
4 cr
3 cr
Pass/Fail
Ei valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Työskentely toteutetaan työelämäyhteistyössä. (not translated)
Ei tenttiä. (not translated)
Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä, joita sovelletaan sote-uudistuksen konteksissa. (not translated)
5 op = 135 h
lähipäivät 20 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 115 h (not translated)
Knows current research topics in the social work. Identifies issues related to deprivation and injustice and handles these in a professional article.
Knows the main current research topics in the social work and identifies the causes of social problems and risks. Identifies and analyzes issues of deprivation and injustice in a professional article
Knows and is able to interpret and evaluate current research in social work, critically analyze the challenges and opportunities of research, and analyze the causes of social problems and risks. Critically analyzes issues of social deprivation and injustice in a professional article
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä)
Luennot ja keskustelut
Ryhmätyö, artikkelin kirjoittaminen ajankohtaisesta aiheesta (osattomuus, huono-osaisuus, eriarvoisuus) sekä artikkelin esittäminen ja julkaiseminen. (not translated)
Ennakkotehtävän suorittaminen hyväksytysti.
Artikkeli (0-5) (not translated)
Finnish
17.09.2021 - 31.12.2021
25.08.2021 - 06.09.2021
5 cr
21YESO
Päivi Heimonen, Eija Lähteenmäki
MD in Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
0-5
Artikkelit mahdollista toteuttaa yhteistyössä työelämätahojen kanssa, artikkelien julkaiseminen ammatillisessa lehdessä. (not translated)
Ennakkotehtävä, ohjeet Moodlessa ja palautus 13.9.2021 mennessä Moodleen.
pe 17.9.2021 klo 8.30-11.30 (LÄHI) Huono-osaisuus käsitteenä, ennakkotehtävän purku ja kirjoittamiseen orientoituminen. Päivi
to 14.10.2021 klo 8.30-11.30 (LÄHI) Opastusta artikkelin kirjoittamiseen. Eija Lähteenmäki
pe 15.10.2021 klo 8.30-11.30 (LÄHI) Huono-osaisuus tilastoissa ja tutkimuksissa. Artikkelisuunnitelmien esittely. Päivi
pe 10.12.2021 klo 8.30-13.30 (LÄHI) Artikkeliluonnosten esittäminen. Päivi
Artikkeleja työstetään tiimeittäin opintojakson aikana.
Ohjaava opettaja osallistuu prosessiin sovitusti tarpeen mukaan. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Merja Sinkkonen
Finnish
01.01.2022 - 31.12.2022
01.12.2021 - 16.01.2022
20 cr
21YESO
Päivi Heimonen, Anssi-Pekka Udd, Merja Sinkkonen, Kirsi Saarinen, Minna Niemi
MD in Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
20 cr
5 cr
0-5
1 Student recognizes the common features and differences of social work in different context and identifies the international and multicultural fields of social work. Student knows the main services, integration process and practices for immigrants. Student knows the basics in intercultural communication.
3 In addition to previous: Students is able to communicate inter-culturally. Student is able to reflect the challenges and demands of multicultural work and work with immigrants
5 In addition: Student is able to use current international knowhow to develop social services.
Minna Niemi
Material package in Moodle
independent work, group work, lessons, participation in TAMK's international week, written work, online materials and tasks
- The preliminary task; assessment pass/fail; assessor Niemi.
- Active participation in lessons; assessment pass/fail; assessors Niemi & Saarinen.
- The negotiation task for the TAMK's International Week; assessment pass/fail; assessor Niemi.
- The teamwork; assessment 1-5; assessor Niemi.
- The individual task (Academic English and Negotiation Skills); assessment pass/fail; assessor Saarinen.
- Self-reflection on what has been learned; assessment pass/fail; assessor Niemi.
The assessment is based on the assessment criteria of this course and the general assessment criteria of TAMK. The assessment will also take into account adherence to task instructions and schedules.
Finnish
English
01.01.2022 - 25.05.2022
10.01.2022 - 02.02.2022
5 cr
21YESO
0 - 35
Kirsi Saarinen, Minna Niemi
More information in Moodle.
MD in Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
3 cr
3 cr
0-5
No alternatives
The presentations of TAMK's partners during the multidisciplinary international week (EYE ON TAMK)
No exam. Important dates:
- The preliminary task will be returned to the Moodle no later than 3.2.2022 (teacher Minna Niemi).
- The teamwork will be returned to the Moodle folder by April 4, 2022 (teacher Minna Niemi).
- The individual task, Academic English and Negotiation Skills, will be returned to the Moodle folder by 15.4.2022 (teacher Kirsi Saarinen).
- The negotiation task for the International Week will be returned to Moodle's folder by April 30, 2022 (teacher Minna Niemi).
- Self-reflection on what has been learned; not later than 15.5.2022; assessment (teacher Minna Niemi)
The course is implemented in cooperation with the organizers of the EYE ON TAMK week. Thus, in the April lessons, several visiting lecturers.
- Independent work and group work, total 111 h.
- Contact study, total 24 h: February 4 h, March 4 h, April 16 h.
- More information about EYE ON TAMK week: 8-hour study day to all on 7.4.2022. In addition, a total of 4 hours of lectures on 5.-6.4.2022.
10.01.2022-03.02.2022, Preliminary Task
04.02.2022,12.30-15.30, Orientation Lecture and Working Together, Minna Niemi
17.03.2022.08.30-11.30, Academic English and Negotiation Skills, Kirsi Saarinen
05.04.2022.08.30-15.30, Eye on TAMK Week, Minna Niemi
06.04.2022.08.30-15.30, Eye on TAMK Week, Minna Niemi
07.04.2022.08.30-15.30, Eye on TAMK Week, Minna Niemi
28.04.2022,12.30-15.30, Academic English and Negotiation Skills, Kirsi Saarinen
- The preliminary task will be returned to the Moodle no later than 3.2.2022 (teacher Minna Niemi).
- The teamwork will be returned to the Moodle folder by April 4, 2022 (teacher Minna Niemi).
- The negotiation task for the International Week in Moodle by April 30, 2022 (teacher Minna Niemi).
- The individual task, Academic English and Negotiation Skills, will be returned to the Moodle folder by 15.4.2022 (teacher Kirsi Saarinen).
- Self-reflection on what has been learned; not later than 15.5.2022 (teacher Minna Niemi)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua. (not translated)
Merja Sinkkonen
Moodlessa suositeltava kirjallisuus ja ohjeet (not translated)
Luennot, seminaarit, itsenäinen työskentely (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 06.09.2021
5 cr
21YESO
Liisa Laine, Päivi Heimonen, Marja-Liisa Timperi, Merja Sinkkonen, Minna Niemi
MD in Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
3 cr
3 cr
Pass/Fail
Ei ole (not translated)
Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa ja oman ideapaperin, suunnitelman ja kirjallisuuskatsauksen laadinnan ja esittämisen. Lisäksi opponointi. Ei vaihtoehtoisia suoritusmuotoja. (not translated)
Läsnäolo, ideapaperin, suunnitelmapaperin ja kirjallisuuskatsauksen hyväksyttävä suorittaminen. (not translated)
The main topics of the course are covered in assignments. The student recognizes and describes the theoretical starting points of social work. Identifies concepts, but does not show much about applying them to one's own thinking or to structuring one's social work practices and perceptions.
The main themes of the course are vcovered. The student is proficient in the theoretical background of social work. Student defines the concepts, and reflects them to their own thinking, experiences and perceptions. The student is able to analyze the work orientations of social work based on theoretical understanding in a comprehensive and versatile way and to apply the knowledge obtained in practice.
The student has a clear and diverse understanding of the theoretical background of social work and is able to critically analyze the theoretical basis of social work orientations. The student is able to apply social theory in various contexts and is capable of critical theoretical reflection. The practical application of knowledge and theory is extensive and analytical.
The objectives of the course have not been achieved. All aspects of the course have not been successfully completed.
Päivi Heimonen
Payne, Malcom (2020) How to Use Social Work Theory in Practice : An Essential Guide.
Linkki tenttikirjaan: https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=6007142
Banks, Sarah & Nohr Kirsten (2012) Practising Social Work Ethics Around the World : Cases and Commentaries. Linkki tenttikirjaan: https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?pq-origsite=primo&docID=735283
Lisäksi luennolla esillä olleet materiaalit ja muut julkaisut aihealueesta. Tarkennetaan opintojakson alussa. (not translated)
Luennot
Ryhmätyöskentely ja yhteistoiminnallinen opiskelu
Itsenäinen työskentely
Tentti (not translated)
Itsenäisen esseetehtävän suorittaminen, ryhmätyö ja tentti (0-5) (not translated)
Finnish
27.08.2021 - 31.12.2021
18.08.2021 - 27.08.2021
5 cr
21YESO
Päivi Heimonen, Minna Niemi
MD in Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
0-5
Tentti 9.12. luennolla (not translated)
pe 27.8. klo 8.30-15.30 luennot (LÄHI)
itsenäinen välitehtävä (essee)
to 16.9. klo 8.30-11.30 luennot ja ryhmätehtävän aloitus (LÄHI)
työtä ryhmätehtävän parissa, kirjallinen raportti ja esitys
toisten ryhmien töiden lukeminen ja keskustelu/kommentointi Moodlessa ajalla 27.10.-9.11.2021
to 11.11. klo 8.30-11.30 ryhmien esitykset (LÄHI)
to 9.12. klo 8.30-11.30 tentti ja loppuyhteenveto (LÄHI) (not translated)
- Tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteet
- Osoittaa perusymmärrystä So-Te palvelujärjestelmästä ja -prosesseista
- Tunnistaa hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa perusosaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista SoTe palveluissa
- Osaa arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyteen liittyvää osaamista vain kuvailevalla tasolla
- Tietää palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa ja kehittämisessä
- Osaa ideoida teknologiaa hyödyntäviä SoTe palveluja palvelumuotoilua hyödyntäen (not translated)
- Tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteet
- Osoittaa selkeää ymmärrystä ja analysointikykyä SoTe palvelujärjestelmästä
- Tunnistaa ja osaa perustella hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa arviointiosaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista SoTe palveluissa
- Osaa kehittää So-Te palveluprosesseja hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa monipuolisesti arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyden analysointiin ja arviointiin liittyvää osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä
- Tietää ja hallitsee palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
- Osaa hyödyntää luovasti ja innovatiivisesti palvelumuotoilua tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologisia ratkaisuja hyödyntävien SoTe palvelujen kehittämisessä (not translated)
- Tietää ja osaa analysoida hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteitä
- Osoittaa selkeää ymmärrystä ja analysointi- sekä arviointikykyä SoTe palvelujärjestelmästä
- Tunnistaa ja osaa perustella hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa kriittisen arvioinnin osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista So-Te palveluissa
- Osoittaa perusteltua SoTe palveluprosessien kehittämistä hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa monipuolisesti ja perustellen arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyden analysointiin ja arviointiin liittyvää monipuolista osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä
- Tietää ja hallitsee palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
- Osaa hyödyntää luovasti ja innovatiivisesti palvelumuotoilua tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologisia ratkaisuja hyödyntävien SoTe palvelujen kehittämisessä (not translated)
Lea Saarni
Opintojakson Moodlessa saatavilla 7.3 alkaen (not translated)
Verkkokurssi, Moodle
- yhteiset etäopetusajankohdat aikataulun mukaisesti Zoomin välityksellä (luennot, ohjaukset, tulosten jakaminen)
- materiaalit
- videot
- kirjallisuus
- harjoitustehtävät
- tiimitehtävä (not translated)
ennakkotehtävä, yksilö - arviointi hyväksytty/hylätty
tiimitehtävä, arviointi 0-5 (100% opintojakson arvioinnista) - tiimitehtävä suoritettu opintojakson aikataulun puitteissa (not translated)
Finnish
07.03.2022 - 18.05.2022
01.02.2022 - 21.02.2022
5 cr
22YAMK
0 - 40
Tuija Ylä-Viteli, Jukka-Pekka Pirhonen, Lea Saarni, Jaana Vainionpää
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina Moodlen välityksellä. Opintojakson toteutuksessa on opiskelijan itsenäistä työskentelyä sekä tiimin kanssa itseohjautuvasti tehtävä tiimitehtävä. Kaikkien opiskelijoiden ja opettajien yhteinen aika Zoomin välityksellä seuraavasti:
ke 9.3 klo 15.00-17.30 Jaana ja Jukka-Pekka luennot, Tuija lyhyt puheenvuoro
ti 5.4 klo 15.00-16.00 Tuija (ohjaus/kyselytunti)
ti 19.4 klo 15.00-17.30 Jaana, Jukka-Pekka ja Tuija (ohjaus)
ti 17.5 klo 15.00-17.30 Jaana, Jukka-Pekka ja Tuija (tulokset)
ke 18.5 klo 15.00-17.30 Jaana. Jukka-Pekka ja Tuija (tulokset)
Zoom-linkki saatavilla Moodlessa, opintojakson Moodle avataan opiskelijoille 7.3 alkaen. (not translated)
Master's Degree Programme in Social Services
3 cr
5 cr
0-5
Tiimitehtävän soveltaminen työelämään / työelämäkumppanien avulla. (not translated)
5 op (5 x 27h) = 135h opiskelijan työtä
itseohjautuvaa työskentelyä yksilönä ja tiimityönä, etätyöskentelyä 124 h
yhteistä etätyöskentelyä Zoomin välityksellä 11h (not translated)
Knows current research topics in the social work. Identifies issues related to deprivation and injustice and handles these in a professional article.
Knows the main current research topics in the social work and identifies the causes of social problems and risks. Identifies and analyzes issues of deprivation and injustice in a professional article
Knows and is able to interpret and evaluate current research in social work, critically analyze the challenges and opportunities of research, and analyze the causes of social problems and risks. Critically analyzes issues of social deprivation and injustice in a professional article
Merja Sinkkonen
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä)
Luennot ja keskustelut
Ryhmätyö, blogin kirjoittaminen ajankohtaisesta aiheesta (osattomuus, huono-osaisuus, eriarvoisuus) sekä blogin esittäminen ja julkaiseminen. (not translated)
Ennakkotehtävän suorittaminen hyväksytysti.
Artikkeli (0-5) (not translated)
Finnish
16.09.2022 - 30.12.2022
01.08.2022 - 31.08.2022
5 cr
22YESO
Eija Lähteenmäki, Päivi Heimonen, Merja Sinkkonen
Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
4 cr
3 cr
0-5
Artikkelit/blogit mahdollista toteuttaa yhteistyössä työelämätahojen kanssa, artikkelien/blogien julkaiseminen ammatillisessa lehdessä. (not translated)
Ennakkotehtävä, ohjeet Moodlessa ja palautus 13.9.2022 mennessä Moodleen.
pe 16.9.2022 klo 12.30-15.30 (LÄHI) Huono-osaisuus käsitteenä, ennakkotehtävän purku ja kirjoittamiseen orientoituminen. Päivi ja Merja
to 13.10.2022 klo 12.30-15.30 (LÄHI) Opastusta blogin/artikkelin kirjoittamiseen. Eija Lähteenmäki
pe 14.10.2022 klo 8.30-11.30 (LÄHI) Huono-osaisuus tilastoissa ja tutkimuksissa. Artikkeli/blogisuunnitelmien esittely. Merja ja Päivi
pe 9.12.2022 klo 8.30-13.30 (LÄHI) Artikkeli/blogiluonnosten esittäminen ja keskustelu. Päivi ja Merja
Artikkeleja/blogi työstetään tiimeittäin opintojakson aikana.
Ohjaava opettaja osallistuu prosessiin sovitusti tarpeen mukaan. (not translated)
Student knows the principals of quality assurance. Student is able to design impact assessment process and its phases and knows the key methods of assessment in social work field. Student recognizes the importance of quality assurance and impact assessment as part of decisionmaking process and action.
Student is able to apply the principals of quality assurance. Student is able to design impact assessment process and its phases and knows the key methods of assessment in social work field. Student is able to analyze the meaning of quality assurance and impact assessment as part of decision making process and action.
Student is able to apply and analyze the principals of quality assurance. Student is able to design and develop impact assessment process and its phases and is able to apply and develop assessment methods in his/her work in social work filed. Student is able to argue the use of quality assurance and impact assessment as part of decisionmaking process and embed assessment in the activity. recognizes the importance of quality assurance and impact assessment as part of decision making
Merja Sinkkonen
Ennakkotehtävä
Oppimateriaali ja tiedot kirjallisuudesta jaetaan opintojakson aikana ja Moodlessa. (not translated)
Luennot
Itsenäinen työskentely (HUOM: ennakkotehtävä)
Yhteistoiminnallinen opiskelu, ryhmätyö (not translated)
Ennakkotehtävä (hyv/hyl)
Ryhmätehtävä (0-5) (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 31.08.2022
5 cr
21YESO
Päivi Heimonen, Merja Sinkkonen
MD in Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
4 cr
4 cr
0-5
Opintojaksolle tehdään ennakkotehtävä. Palautus 29.8.2022 Moodleen.
Ennakkotehtävä: Lue annettu artikkeli sekä etsi ja lue oman organisaatiosi alaan liittyvät kansalliset laatukriteerit tai suositukset. Kirjallisuuteen peilaten kirjoita noin 3-4 sivun essee, miten oma organisaatiosi hyödyntää ja noudattaa laatukriteerejä ja miten laadunhallinta ilmenee organisaatiossanne. Lisäksi voit loppuun pohtia lyhyesti organisaationne laadunhallinnan kehittämistarpeita. Jos et juuri ole työelämässä, voit valita jonkin muun tuntemasi sosiaalialan organisaation.
(fontti 12, riviväli 1,5)
1.9.2022 klo 12.30-15.30 (ETÄ) LAATU, luento, keskustelut ennakkotehtävien pohjalta, Päivi ja VAIKUTTAVUUS, ryhmätehtävien aloitus Merja
29.9.2022 kello 8.30 - 11.30 (ETÄ) VAIKUTTAVUUS asiantuntijaluennot: AVI ja Riikka Haahtela / Validia
28.10.2022 klo 8.30-15.30 (LÄHI) ryhmätehtävien esitykset ja opponointi, loppukeskustelut
Ryhmätehtävä tiimeissä: Tarkemmat ohjeet aloituskerralla. (not translated)
The main topics of the course are covered in assignments. The student recognizes and describes the theoretical starting points of social work. Identifies concepts, but does not show much about applying them to one's own thinking or to structuring one's social work practices and perceptions.
The main themes of the course are vcovered. The student is proficient in the theoretical background of social work. Student defines the concepts, and reflects them to their own thinking, experiences and perceptions. The student is able to analyze the work orientations of social work based on theoretical understanding in a comprehensive and versatile way and to apply the knowledge obtained in practice.
The student has a clear and diverse understanding of the theoretical background of social work and is able to critically analyze the theoretical basis of social work orientations. The student is able to apply social theory in various contexts and is capable of critical theoretical reflection. The practical application of knowledge and theory is extensive and analytical.
The objectives of the course have not been achieved. All aspects of the course have not been successfully completed.
Päivi Heimonen
Payne, Malcom (2020) How to Use Social Work Theory in Practice : An Essential Guide.
Linkki tenttikirjaan: https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=6007142
Banks, Sarah & Nohr Kirsten (2012) Practising Social Work Ethics Around the World : Cases and Commentaries. Linkki tenttikirjaan: https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?pq-origsite=primo&docID=735283
Lisäksi luennolla esillä olleet materiaalit ja muut julkaisut aihealueesta. Tarkennetaan opintojakson alussa. (not translated)
Luennot/kontaktiopetus
Ryhmätyöskentely ja yhteistoiminnallinen opiskelu
Itsenäinen työskentely
Tentti (not translated)
Itsenäisen esseetehtävän suorittaminen (hyv.), ryhmätöiden keskustelu/vertaispalaute (hyv.) sekä ryhmätyö (0-5) ja tentti (0-5) (not translated)
Finnish
26.08.2022 - 08.12.2022
01.08.2022 - 26.08.2022
5 cr
22YESO
0 - 30
Päivi Heimonen, Merja Sinkkonen, Minna Niemi
Social Services
Master's Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
0-5
Tentti 8.12. kontaktiopetuspäivän aikana (not translated)
pe 26.8. klo 8.30-15.30 kontaktiopetus (LÄHI)
itsenäinen välitehtävä (essee)
to 15.9. klo 8.30-11.30 kontaktiopetus ja ryhmätehtävän aloitus (LÄHI)
työtä ryhmätehtävän parissa, kirjallinen raportti ja esitys
toisten ryhmien töiden lukeminen ja keskustelu/vertaispalaute Moodlessa ajalla 26.10.-9.11.2021
to 10.11. klo 8.30-11.30 ryhmien esitykset ja yhteistoiminnallinen oppiminen, keskustelut (LÄHI)
to 8.12. klo 8.30-11.30 tentti ja loppuyhteenveto (ETÄ) (not translated)
Finnish
24.08.2022 - 31.07.2023
13.06.2022 - 19.06.2022
60 cr
AVOINAMK
0 - 3
Master's Degree Programme in Social Services
0-5
Sosionomi (ylempi AMK)
Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Hakukelpoisuus http://www.tuni.fi.Sosionomi (AMK) ja lisäksi vaaditaan kaksi vuotta työkokemusta, joka on kertynyt haussa käytettävän tutkinnon suorittamisen jälkeen. Työkokemuksen on oltava hankittu kevään haussa 31.7. mennessä.Työkokemus ilmoitetaan täysinä kuukausina. Osa-aikatyö muunnetaan kokoaikaiseksi siten, että 150 tuntia tai 20 täysimittaista työpäivää (vähintään 7 tuntia päivää kohti) vastaa yhtä kuukautta. Työkokemuksen ei tarvitse olla yhtäjaksoista eikä saman työnantajan palveluksessa hankittua. Vain sellainen työkokemus hyväksytään, josta hakijalla on esittää työtodistus. Yrittäjyys hyväksytään työkokemukseksi, jos siitä on todistus, joka osoittaa, että hakija on tai on ollut YEL- tai MYEL-vakuutettu.
Työkokemukseksi ei lueta työharjoittelua eikä työssä oppimista, jos ne sisältyvät haussa käytettyyn tutkintoon. Myöskään varusmiespalvelusta, siviilipalvelusta tai hoitovapaata ei lasketa työkokemukseksi.
Ammattikorkeakoulujen ylempään AMK-tutkintoon johtavaan koulutukseen haetaan valtakunnallisessa korkeakoulujen yhteishaussa.
TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.
TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Sosiaalialan YAMK-opinnot keskittyvät sosiaalityön teoreettisiin lähtökohtiin, palveluohjaukseen sekä toimintaympäristön ajankohtaisiin erityiskysymyksiin. Kansainvälistymistä tuetaan opinnoissa eri tavoin. Vaihtoehtoisten syventävien YAMK-opintojen kautta opiskelija voi rakentaa yksilöllisen opintopolun ja keskittyä mm. johtamisopintoihin, palvelumuotoiluun, tutkimukselliseen kehittämisosaamiseen tai kestävän kehityksen näkökulmaan.
Sosiaalialan työtä ohjaavat YK.n ihmisoikeuksia koskevat periaatteet. Nämä periaatteet muodostavat tutkinnon arvoperustan.
1. Ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus
2. Yksilön itsemäärämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittaminen
3. Sosiaalisen osallisuuden edistäminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa
4. Syrjinnän ja väkivallan vastustaminen
5. Köyhyyden vähentäminen
Koulutuksessa keskeisiä opiskeltavia aiheita ovat sosiaalityöhön, huono-osaisuuteen, palvelurakenteisiin sekä palveluohjaukseen liittyvät sisällöt. Hyvinvointipalveluiden johtamisen ja kehittämisen osaaminen monimutkaistuvissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä muodostaa tärkeän osan opintoja.
Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulutus tuottaa sosionomi (ylempi AMK) –tutkintonimikkeen. Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin muu ylempi korkeakoulututkinto.
Sosiaalialan ylempi korkeakoulututkinto antaa valmiuksia uudistaa ja kehittää sosiaalialan ammatillista asiantuntijuutta. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua vaativiin sosiaalialan asiakastehtäviin, esimiestehtäviin, palvelujen suunnittelu- ja johtotehtäviin sekä palvelujen kehittäjiksi. Tutkinto antaa valmiuksia organisaation strategiseen kehittämiseen sekä henkilöstövoimavarojen ja osaamisen johtamiseen. Tutkinnon suorittanut voi sijoittua kehittämis-, koulutus- ja johtotehtäviin myös kansainvälisillä työmarkkinoilla.
Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin ja saada opettajan pätevyyden.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=2198,
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Tutkinnon suorittaminen kestää 1,5 - 2 vuotta ja se on mahdollista toteuttaa työn ohessa. Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontakti- ja verkko-ohjauksena. Oppimista tuetaan monipuolisin pedagogisin keinoin käyttäen henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi ryhmä- ja vertaisohjausta. Koulutuksen pedagogiset lähtökohdat perustuvat jatkuvan oppimisen periaatteille, jolloin opiskelijalla on päävastuu oman oppimisensa etenemisestä.
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden yamk-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu opinnäytetöiden hankkeistamisen ja hankeidean kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri kurssien sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmahaastattelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.