Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
The student
- identifies the customer needs and expectations of the industry's services and the factors related to customer behavior
- identifies the organization's service development needs, is able to define user-oriented methods and is able to identify the benefits of a co-design approach in service development and the importance of engaging customers and stakeholders in service development
- identifies the customer management and communication channels used in the industry and be able to operate in them.
The student
- is able to structure the customer needs and expectations of the industry's services as well as factors related to customer behavior
- is able to structure the service development needs of the organization, is able to compare different user-oriented methods and justifies the benefits of the co-design approach in the development of service processes, as well as is able to solve service-related problems and engage customers and stakeholders in development activities
- masters the customer management and communication channels used in the industry and is able to utilize them in a customer-oriented manner.
The student
- is able to analyze the customer needs and expectations of industry services and factors related to customer behavior
- has a broad understanding of the need to develop the organisation's services, is able to analyze the benefits of user-oriented methods and co-design approaches to the development of service processes, and to conceive and create new service operating models and engage customers and stakeholders in development activities
- be able to analyze the role and significance of customer management and communication channels used in the industry and develop their use in a customer-oriented manner.
Sari Himanen
Palvelumuotoilun bisneskirja, 2019
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg.
This is Service design doing. Applying service design thinking in the real world. 2018 tai uudempi
Marc Stickdorn, Adam Lawrence, Markus Hormess, Jakob Schneider
Palvelumuotoillu, 2011 tai uudempi painos
Tuulaniemi, Juha.
Muu palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus ja digitaalinen aineisto (not translated)
Luennot, harjoitukset, tiimitehtävä
-Itsenäinen tiedonhaku ja ryhmän yhteinen tiedonhaku
-Yritysprojekti ryhmätyönä: palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön. Ryhmä valitsee itse aiheen ja hankkii toimeksiannon. Projekti toteutetaan opintojakson aikataulun puitteissa (opintojakson aloituspäivän ja lopetuspäivän välisessä ajassa). (not translated)
Opintojakson arviointi perustuu yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (not translated)
Finnish
18.01.2021 - 30.04.2021
01.12.2020 - 22.01.2021
5 cr
20YSTK
Tuija Ylä-Viteli, Sari Himanen
Development and Management of Health Care and Social Services, Master
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
2 cr
3 cr
0-5
Lähiopetus 21 tuntia, itsenäinen työskentely 114 tuntia
21.1. 2021 klo 8.30-16
12.2.2021 klo 8.30-11.45
xx klo 16.30-18 tai xx klo 8-16 skype 20 minuuttia/tiimi
8.4. klo 8.30-16 (not translated)
Opiskelija ei ole saavuttanut tyydyttävän tason tavoitteita. (not translated)
Opiskelija tunnistaa toimialan palvelujen asiakastarpeita- ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
Opiskelija tunnistaa organisaation palvelujen kehittämistarpeita, kykenee määrittelemään käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja tunnistamaan co-design lähestymistavan hyötyjä palvelujen kehittämisessä sekä asiakkaiden ja sidosryhmien sitouttamisen merkitystä palvelun kehittämisessä.
Opiskelija tunnistaa toimialalla käytettyjä asiakasohjauksen ja viestinnän kanavia ja osaa toimia niissä. (not translated)
Opiskelija jäsentää toimialan palvelujen asiakastarpeita- ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
Opiskelija jäsentää organisaation palvelujen kehittämistarpeita, kykenee vertailemaan erilaisia käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustelemaan co-design lähestymistavan hyötyjä palveluprosessien kehittämisessä sekä ratkaisemaan palveluun liittyviä ongelmia ja sitouttamaan asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan.
Opiskelija hallitsee toimialalla käytettyjä asiakasohjauksen ja viestinnän kanavia ja osaa hyödyntää niitä asiakaslähtöisesti. (not translated)
Opiskelija osaa analysoida toimialan palvelujen asiakastarpeita ja odotuksia sekä asiakaskäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaation palvelujen kehittämistarpeen, kykenee analysoimaan käyttäjälähtöisten menetelmien ja co-design lähestymisen hyötyjä palveluprosessien kehittämiseen sekä ideoimaan ja luomaan uusia palvelun toimintamalleja ja sitouttamaan asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan.
Opiskelija osaa analysoida toimialalla käytettyjen asiakasohjauksen ja viestinnän kanavien roolia ja merkitystä sekä kehittää niiden käyttöä asiakaslähtöisesti. (not translated)
Pass
The student
- is able to utilize research-based information from different databases
- has presented approvable study design
Fail
The student
- has not done data search from different databases
- has not presented approvable study design
Hannele Laaksonen
Elomaa & Mikkola 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Tuomi 2008. Tutki ja lue. Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Aaltola & Valli 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat. WSOTPro.
Eskola J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. (not translated)
Demonstraatiot, harjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu, raportti, opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, vertaisarvionti. (not translated)
Osallistuminen tiedonhaun opetukseen, ideaseminaariin ja suunnitelmaseminaariin. Opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, sekä vertaisarvioijana toimiminen. Kurssista saa opintopisteet, kun tutkimuslupa on hyväksytty. (not translated)
Finnish
01.09.2020 - 18.12.2020
02.08.2020 - 31.08.2020
5 cr
20YSTK
Elina Botha, Hannele Laaksonen, Marjo Räsänen, Sirpa Salin, Päivi Hautaviita, Outi Kajula, Minna Törnävä, Taina Peltonen, Sari Himanen
Tiedonhaun opintojakso (1op) integroituu opinnäytetyön suunnitelmaseminariin (5op) sekä Näyttöön perustuva toiminta -opintojaksoon (5op) (not translated)
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
5 cr
2 cr
Pass/Fail
Tiedonhaku (2op) ja suunnitelmaseminaari (5op)
10h lähiopetus, 125h itsenäinen opiskelu. (not translated)
2 h Tiedonhaun perusteet ja kotimaiset sekä ulkomaiset tietokannat/Taina Peltonen
8h Ideaseminaarit
8h ONT sunnitelmaseminaari/ohjaavat opettajat (not translated)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
Hylätty
Opiskelija
- opiskelija ei ole laatinut ja esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa opinnäytetyöstään
- opinnäytetyön aiheeseen liittyvää tiedonhakua eri tietokannoista ei ole tehty (not translated)
The student
- identifies challenges for the development of social and health services
- is familiar with research and development methods, as well as the basics of the application of design research and research development activities
- is able to come up with a development plan that includes a continuous development ideology, a research development approach and a funding plan
The student
- is able to analyze the challenges of the development of social and health services from different perspectives
- understands the use of research and development methods, design research and the application of research development activities
- is able to come up with a quasi-applicable development plan that includes a continuous development ideology, a research development approach and a funding plan
The student
- is able to critically analyze the challenges and needs of the development of social and health services using evidence-based information
- masters the use of research and development methods and is able to apply them in design research and research development activities
- is able to come up with a viable development plan that includes an ideology for continuous improvement, a research development approach and a financial plan
Sari Himanen
Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely (not translated)
Tiimitehtävä ja muu osaamisen osoittaminen opiskelutilanteissa (not translated)
Finnish
27.01.2021 - 07.05.2021
01.12.2020 - 27.01.2021
5 cr
20YSTK
Jukka-Pekka Pirhonen, Sari Himanen
Development and Management of Health Care and Social Services, Master
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
2 cr
3 cr
0-5
Lähiopetus 28 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
27.1.2021 klo 9-16 Datasta terveyshyötyjä -seminaari
12.2. 2021 klo 12.30-16
11.3. 2021 klo 8.30-11.45
11.3. 2021 klo 12.30-16
24.3. 2021 klo 8.30-11.45
21.4. 2021 klo 8.30-11.45 (not translated)
Opiskelija ei ole saavuttanut tyydyttävän tason tavoitteita. (not translated)
Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita.
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita.
Opiskelija kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman. (not translated)
Opiskelija osaa tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmia perustellen.
Opiskelijalla on teoreettisen tason ymmärrys tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytöstä ja selkeä käsitys design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisesta.
Opiskelija kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian ja tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman. (not translated)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen.
Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan yhteyteen.
Opiskelija kykenee ideoimaan realistisen ja toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman. (not translated)
The student
- masters the basic knowledge of a particular theme area.
The student
- is able to apply the central principles of dialogue and cooperative leadership, coaching and empowerment leadership and competence management;
- is able to apply the rules and procedures of the labour act and conduct.
The student
- is able to apply, critically and ethically, the principles of dialogue and cooperative leadership, coaching and empowerment leadership and competence management;
- is able to implement the regulations and procedures with detailed explanations of the rules of the labour act and conduct.
Hannele Laaksonen
The course will be conducted online.
Pre-assignment, videos, online materials, collaborative learning, independent work, individual and team assignments.
Written assignments and online discussions are evaluated on a scale of 1 to 5.
Finnish
20.08.2020 - 02.12.2020
01.08.2020 - 20.08.2020
5 cr
19YSTJ
Hannele Laaksonen, Sirpa Salin
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
2 cr
3 cr
0-5
Mahdollinen TAMKin kv-päiville osallistuminen ja siellä verkostoituminen kv-opiskelijoiden kanssa. (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista (not translated)
The student
- is able to retrieve information related to the topic and to use national and international sources
- Is able to apply the information he/she has collected at a descriptive level to review current practices and policies
The student
- is able to retrieve evidence-based information from both national and international sources and evaluate sources critically
- is able to analyze and synthesize a topic
- Is able to use the information he/she has acquired to evaluate critically and then develop existing practices
The student
- is able to retrieve evidence-based information from a variety of national and international sources, evaluate research critically and synthesize the information collected
- demonstrates its in-depth understanding of the subject
- is able to critically evaluate existing practices and develop new evidence-based approaches
Taru Lehtimäki
Opintojakson aikana moodlessa jaettava materiaali, itsenäisesti etsittävät artikkelit
Täydentyy elokuussa 2020 (not translated)
Aktivoivat luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, istenäinen opiskelu (not translated)
Finnish
01.09.2020 - 15.12.2020
05.06.2020 - 31.08.2020
5 cr
20YSTK
Hoitotyö Luennoitsija, Taru Lehtimäki
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
1 cr
2 cr
0-5
Opintojakson tehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteistyössä (not translated)
5op opiskelijan työnä 135h. Lähi- ja etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, tehtäviä (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksoll (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osaa tarkastella aihealuetta kriittisesti arvioiden
-Osallistuminen opintojaksolla vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuu pääsääntöisesti aktiivisesti ja ammatillisesti opintojaksolle (not translated)
-Hallitsee tiedonhakutaitoja tiedon hakemiseen useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja ymmärtää mahdollisuuksia toimintatapojen kehittämiseen
Osallistuu aktiivisesti ja ammatillisesti opintojaksolle (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analysss and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Päivi Hautaviita
Harisalo R. Organisaatioteoriat. Tampereen yliopistopaino Oy. 2008
Seeck H Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. Gaudeamus. 2012.
Juuti P. (toim.) Johtaminen eilen, tänään, huomenna. Otava 2006.
Juuti P. Muutospuhe. PS - Kustannus. Aavaranta-sarja. 2005.
Launis K. (et.) Muutospajaohjaajan opas. Työministeriö, 2010
Rissanen S. & Lammintakanen J. (toim.): Sosiaali- ja terveysjohtaminen, WSOY 2011.
Salminen A. Julkisen toiminnan johtaminen: hallintotieteen perusteet. Edita. 2004.
Schein E. H. Organisaatiokulttuuri ja johtaminen. Weilin- Göös. 1987 (vaikka vanha, niin perusteos).
Virtanen P. & Stenvall, J. Julkinen johtaminen. Tietosanoma. 2019.
Mattila Pekka 2015, Peilejä Johtajuuteen, Talentum
Jarenko, Karoliina, Martela Frank, Järvilehto Lauri, 2015, Draivi –voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Talentum
Sydänmaanlakka Pentti 2015, Älykäs julkinen johtaminen, Talentum
Lahdes Tero, Ryynänen Aarno 2015, Tositarinoita hyvästä yhteistoiminnasta 2, Solar Solutions
Hiltunen Arto 2015, Johtamisesta, Talentum
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti, Toikko Timo 2015, Dialoginen johtaminen, Tampere Univesity Press
Alahuhta Matti 2015, Kirkas suunta ja ihmisten voima, Docendo
Henttonen Elina, LaPointe Kirs 2015, Työelämän toisinajattelijat, Gaudeamus
Nissinen Vesa, Kinnunen Tommi, Jorma Sakari 2015, Syväoppimisesta syväjohtamiseen, Talentum
Aura Ossi, Ahonen Guy 2015, Strategisen hyvinvoinnin johtaminen, Talentum (myös sähkökirjana)
Torkko Sakari 2015, Lean asiantuntijatyön johtamisessa, Talentum (myös sähkökirjana)
Nurmi Heli 2016, Työuupumuksen itsehoito – kuinka kierrän karikot, Duodecim (myös sähkökirjana)
Hallintolaki
Kuntalaki (not translated)
alkuorientaatio, verkko-opetus, seminaarit, etäopetus, tiimeissä työskentely (not translated)
Tiimitehtävä 1 = 0-5
Tiimitehtävä 2 = S/0 (not translated)
Finnish
01.09.2020 - 31.12.2020
11.08.2020 - 18.08.2020
5 cr
20YSTK
Päivi Hautaviita
aloitusluento 3 h, verkkokurssi, seminaarit, etäopetus
tarkemmat suoritukseen liittyvät ohjeet kurssin Moodle-sivustolla
5 op, opiskelijan työtä 135 tuntia
alkuluento 3 tuntia, itsenäinen työ ja osallistuminen verkkokurssiin sisältäen tiimitehtävien esitykset 127 tuntia
arvioitavat tiimitehtävät
aikataulut Moodle--sivustolla, opetus ajankohdat lukujärjestyksessä
Tiimitehtävä 1 = 0-5
Tiimitehtävä 2 = S/0 (not translated)
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
0-5
Ei ole (not translated)
arvioitavat tiimitehtävät
aikataulut Moodle--sivustolla, opetus ajankohdat lukujärjestyksessä (not translated)
5 op, opiskelijan työtä 135 tuntia
alkuluento 3 tuntia, itsenäinen työ ja osallistuminen verkkokurssiin sisältäen tiimitehtävien esitykset 127 tuntia (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Englanniksi (not translated)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analysss and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Päivi Hautaviita
- Prosessijohtamisen toimintamalli: itsearvioinnin työkirja : mikä erottaa menestyjät keskinkertaisista? 2011. Laamanen, Kai ; Tuominen, Kari. eKirja.
- Prosessijohtaminen julkishallinnossa. 2005. Virtanen, Petri ; Wennberg, Mikko
- Johda liiketoimintaa prosessien verkkona : ideasta käytäntöön. 2001. Laamanen, Kai ; Suomen Laatukeskus Koulutuspalvelut.
- Tehoa ja laatua prosessien ja virtauksen kehittämiseen : mikä erottaa menestyjät keskinkertaisista? 2010.Tuominen, Kari
- Prosessijohtamisen käsitteet = Terms and concepts in business process management. 2009. Laamanen, Kai ; Tinnilä, Markku
- Lean ja terveydenhuolto. Lean doctors, suomi. 2017. Suneja, Aneesh, kirjoittaja. ; Suneja, Carolyn, kirjoittaja. ; Rajala, Heikki, kääntäjä. ; Syrjälä, Anne, kuvittaja.
- Tätä on lean : ratkaisu tehokkuusparadoksiin 2013. Detta är lean, suomi. Modig, Niklas, kirjoittaja. ; Åhlström, Pär, kirjoittaja. ; Tillman, Maarit, suomentaja.
- Lean asiantuntijatyön johtamisessa. 2015. Torkkola, Sari, kirjoittaja. eKirja.
- Julkinen johtaminen. 2019. Virtanen & Stenvall.
- Laatu yrityksen menestystekijänä. Lecklin Olli. 2006. Helsinki. Talentum
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä. Toim: Laaksonen, Laitinen & Hiilamo. 2020. Sanoma Pro.
+ Moodle (not translated)
Opintojakso toteutuu osin itsenäisenä, osin etäopetuksena.
Moodle, ennakkotehtävät, tiimitehtävä (not translated)
Arvioitava (0-5) tiimitehtävä
Ennakkotehtävät=S (not translated)
Finnish
English
22.01.2021 - 30.05.2021
12.12.2020 - 13.01.2021
5 cr
20YSTK
Päivi Hautaviita, Päivi Hautaviita
Toteutuu osin itsenäisenä, osin etäopetuksena
Moode, etäopetus, ennakkotehtävät, tiimitehtävä (not translated)
Development and Management of Health Care and Social Services, Master
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
5 cr
0-5
Ei ole. (not translated)
Arvioitava tiimitehtävä
Ennakkotehtävät=S (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analysss and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Hannele Laaksonen
Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Jabe Marjatta 2012. Työhyvinvoinnin työkirja. Voitko työssäsi hyvin? Yrityskirjat OY.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (myös e-kirja)
Laine Marjukka, Kokkinen Lauri, Kaarlela-Tuomaala Anu, Valtanen Elisa, Elovainio Marko, Keinänen Mika & Suomi Reima 2011. Sosiaali- ja terveysalan työolot 2010. Työterveyslaitos.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Kauhanen, J. 2009. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYPro Oy.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin protaat. Helsinki: Edita.
Skurnik-Järvinen Hanna 2010. Työpaikan pakolliset henkilöstösuunnitelmat käytännönläheisesti. Helsinki: Kauppakamari.
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti & Toikko Timo 2015. Dialoginen johtaminen. Tampereen yliopisto: Tammerprint Oy.
Työterveyslaitos 2009. Työsuojelun perusteet.
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Artikkeleita:
Hoffren Minna 2015. Totella, vaieta vai vastustaa. Diskurssianalyysi johtamisen kielteisistä piirteistä hoitotyöntekijöiden haastattelupuheessa. Työelämän tutkimus 13(1) 2015, 20-37.
Heinonen Hanna, Aaalto-Setälä Jarna, Binder Marika, Rehnbäck Katriina, Kariluoma Nora & Keskinen Sooili 2013. LMX-suhteen, alaistaitojen ja työhyvinvoinnin vaihtelu yksiköiden sisällä ja välillä. Työelämän tutkimus 32(1) 2013, pp. 5-17.
Ylöstalo Hanna, Otokorpi-Lehtoranta Katri, Heikanen Tuula & Leinonen MInna 2013. Työelämän laadun ja tasa-arvon kehittäminen - näkymiä j ajännitteita. Työelämän tutkimus 11(2) 2013, pp. 128-142.
Alasoini Tuomo 2012. Kohti parempaa työelämän laatua Euroopassa? Kolme Pohjoismaata ja EU 15-alue vertailussa. Työelämän tutkimus 10(2) 2012, pp. 180-187.
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609 (not translated)
Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
16.12.2020 - 07.03.2021
5 cr
20YSTK
0 - 40
Hannele Laaksonen, Seija Hurskainen, Mirva Kolonen
Development and Management of Health Care and Social Services, Master
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
3 cr
4 cr
0-5
Luennot 16 h, simulaatioharjoitusket 8h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 110 h. (not translated)
Ennakkotehtävän purku, Turvallisuusjohtaminen,
Hyvinvointijohtaminen, työhyvinvointi,
Simulaation teoriaa,
Simulaatioharjoitukset, (not translated)
Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä. (not translated)
Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät. (not translated)
Opiskelija osaa soveltaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä. (not translated)
Opiskelija osaa tunnistaa, soveltaa ja analysoida työhyvivoinnin ja turvallisuusjohtamisen toimintaa sekä tilanteisiin soveltuvia menetelmiä. (not translated)
Pass
The student
- is able to write an acceptable maturity test and poster about his/her thesis
- has presented his/her thesis in the seminars and working life
Fail
The student
- has not been able to finish his/her thesis
- has not written a maturity test or the maturity test does not meet the requisite criteria
- has not produced a poster or the poster does not satisfy the set criteria
Hannele Laaksonen
Omaan opinnäytetyöhön soveltuvat tieteelliset tutkimuksen ja teoreettinen kirjallisuus. HUOM! Suositeltavaa käyttää mahdollisimman paljon kansainvälistä tieteellistä kirjallisuutta. (not translated)
Lähi- tai etäopetus, ryhmä- ja yksilöohjaus, itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkimusseimaarit. (not translated)
Jokaisen opinnäytetyö arvoidaan yamk-opinnäytetöiden kriteerien mukaisesti asteikolla 1-5. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.12.2021
02.08.2020 - 31.01.2021
10 cr
20YSTK
0 - 55
Elina Botha, Hannele Laaksonen, Jouni Tuomi, Marjo Räsänen, Sirpa Salin, Outi Kajula, Irja Nieminen, Minna Törnävä, Kirsi Saarinen, Sari Himanen
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
10 cr
7 cr
Pass/Fail
10 op= 270 h. (not translated)
Jokaisen opinnäytetyö arvoidaan yamk-opinnäytetöiden kriteerien mukaisesti asteikolla 1-5.
- Osaa esittää oman opinnäytetyönsä toteutusta sen eri vaiheissa ja valmiin opinnäytetyön omaa toimintaansa kriittisesti perustellen ja argumentoiden sekä suullisesti että kirjallisesti.
- Osaa esittää opinnäytetyönsä annettujen ohjeiden mukaisesti.
- Osaa toimia vertaisarvioijana kriittistä, rakentavaa palautetta antaen.
- Osaa laatia posterin omasta opinnäytetyöstään /yhdessä työparinsa kanssa
- Osaa kirjoittaa hyväksyttävän kypsyysnäytteen (not translated)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analysss and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Hannele Laaksonen
Aro, A., Feldt, T., Ruohomäki, V. (toim.) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Työ- ja organisaatiopsykologit Ry:n vuosikirja. Helsinki: Edita.
Haslam, S., Reicher, S., Platow, M. 2012 / 2018. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus.
Juuti, P. 2006. Organisaatiokäyttäytyminen. Helsinki: Otava.
Lämsä, A-M. & Hautala, T. 2005. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita Prima Oy.
Paavola, V. 2010. Työpaikan ikuiset myytit. PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Syvänen, Tikkamäki, Loppela, Tappura, Kasvio & Toikko 2015. Dialoginen johtaminen. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Artikkelit ilmoitetaan kurssin alussa.
Steffen Blaschke & Dennis Schoeneborn 2016. Organization as Communication : Perspectives in Dialogue.Taylor & Francis Group.
Edgar H. Schein & Peter Scheiner 2016. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, Incorporated.
Hannele Laaksonen; Heleena Laitinen; Heikki Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro. (not translated)
Lähi- ja/tai etäopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, välitehtävät, itsenäinen opiskelu. (not translated)
Finnish
01.09.2020 - 17.12.2020
02.08.2020 - 31.08.2020
5 cr
20YSTK
Hannele Laaksonen, Pirkko Kivinen
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
2 cr
4 cr
0-5
ei ole (not translated)
kirjallisia yksilö- ja tiimitehtäviä (not translated)
Lähi- ja/tai etäopetus 20 h, itsenäinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen
yt. 135 h (not translated)
25.9.2020 Työyhteisöpsykologia
23.10.2020 Vistintää
10.11.2020 Viestintää
3.12.20 Työyhteisöpsykologia ja viestintä (not translated)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle (not translated)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista. (not translated)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista. (not translated)
The student
- is able to identify some key concepts in the theme
- is able to Identify customer work issues related to accessibility and digitalisation
- is able to identify health technology systems and their principles of functionality
The student
- is able to define the key concepts of the topic
- understands the basics of customer-driven usability evaluation
- is able to identify challenges related to system integration
- is able to describe a practical problem and create a digital or technological solution to the problem
The student
- is able to use fluently the key concepts of the subject and define their contents in different contexts
- masters the use of digital systems, customer-driven usability assessment and is able to describe development needs
- understands the progress of technology and digital services in Finland and internationally
- is able to apply creatively the practical problem they have described to solve an innovative problem digitally or using technology
Taru Lehtimäki
Kurssin aikana moodlessa jaetut materiaalit (not translated)
Osallistavat luennot, ryhmäkeskustelut opetuksen yhteydessä ja verkossa.
Verkkotehtävät.
Asiantuntijaluennot, alustukset
Soveltavaan osaamiseen liittyvä tehtävä. (not translated)
Finnish
01.09.2020 - 30.11.2020
05.06.2020 - 17.08.2020
5 cr
20YSTK
20YKA
Hoitotyö Luennoitsija, Taru Lehtimäki
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
TAMK Main Campus
2 cr
0-5
Oppimistehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteydessä. (not translated)
5op opiskelijan työnä 135h
Lähi- tai etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, työskentelyä ryhmissä (not translated)
Opiskelija
- Ei osaa määritellä alaan liittyvää käsitteistöä
- Ei tunnista järjestelmien käytettävyyden ongelmia
- Ei osallistu opetukseen, eikä palauta kehittämistehtävää (not translated)
Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita (not translated)
Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- Osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun (not translated)
Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen (not translated)
There is no realizations attached to this degree programme.
Bioanalytics (Master's of Health Care)
Paramedics (Master's of Health Care)
Physiotherapist (Master's of Health Care)
Midwife (Master's of Health Care)
Radiographer (Master's of Health Care)
Registered Nurse (Master's of Health Care)
Public Health Nurse (Master's of Health Care)
Socionom (Master's of Health Care)
Master's degree is designed for people who have completed a Bachelor’s degree in Social Services or Health Care and who have at least three years of work experience in a relevant field after graduation. In cases of persons who have completed a vocational degree or have another university degree, and who have since completed an applicable Bachelor’s degree, relevant work experience may be accepted from the time before graduation from said degree programme.
Credit transfer for studies means that the student can transfer prior higher education studies to the studied degree if they meet the competence objectives of the degree programme. Any studies completed in other higher education institutions can be included in the elective studies.
https://www.tuni.fi/studentsguide/handbook/tamk?page=3127
Students of Tampere University of Applied Sciences (TAMK) may propose credit transfer based on their prior studies and competence.
Credit transfer follows the spesific instructions of TAMK.
The programme corresponds to the competence framework described in European Qualification Framework (EQF) and the National Quality Framework (NQF). EQF enables lifelong learning and the flexibility of degrees within Europe. The master’s degree corresponds to the competence level 7.
https://www.tuni.fi/studentsguide/handbook/tamk?page=2264
The extent of the studies is 90 credits. Master’s degree studies are implemented as part-time studies with contact teaching on average on two or three days a month. Outside the contact teaching, learning takes place through independent and team work. The degree can be completed alongside work.
The studies provide the students with theoretical information on the field of management and development. In addition, students learn to think, evaluate and develop operation critically based on evidence. They can choose free-choice studies from other TAMK’s master’s degree programmes or from the educational supply of other higher education institutions.
The master’s thesis is a working life oriented development project. The master’s thesis topic can arise from a development need of the student’s current work community or it can be related to TAMK projects. The master’s thesis process includes research and development, systematic information search, and scientific writing. When the master’s thesis is ready, the student has to write a printable article as his/her maturity test.
The focus of the degree programme is on evidence based development and management skills. The degree programme gives the readiness needed for diverse managerial duties, management of change, and expert tasks.
After graduation the students are qualified to apply to vocational teacher's education and those public positions for which a master-level degree is a requirement. The degree is working life oriented and comparable with equivalent degrees in other EU countries (EQF, level 7).
Social and health care management and leadership, development tasks, diverse projects, and other expert tasks.
The master’s degree from a university of applied sciences produces the same eligibility for postgraduate studies as a master’s degree from a university.
Evaluation is based on the common evaluation criteria of TAMK.
https://www.tuni.fi/studentsguide/handbook/tamk?page=2198
Completion of studies and achievement of competence objectives in the extent set by the curriculum.
The scope of the degree is 90 cr. It consists of both classroom meetings (2-3 days/month) and independent work. The amount of independent study is large in the programme.
Your networking will be supported by collaboration between programmes and students from different universities of applied sciences. The learning methods include both independent work and inclusive working, for example working in small groups, study visits and on-line studies. Together with your teacher tutor you will draw up your individual study plan to follow during your studies.
The structure of studies:
Advanced professional studies 55 cr
Free-choice studies 5 cr
Master’s thesis 30 cr
Curricula are developed together with other Universities of Applied Sciences and other Master's programs in Tampere University of Applied Sciences.
With clinical practice different co-operation projects are included in the program, such as Thesis projects. There are also regular meetings and networking with clinical practice in the field.