Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
The student is able to describe the most common functionalities implemented by home automation systems.
The student has taken part in assignments, but the work is schematic and requires considerable guidance.
The student is able to document a home automation system using model.
The student is able to describe comprehensively the different possibilities of home automation systems and to define the structure of the system required for their implementation.
The student has actively and spontaneously participated in assignments and promoted group activities.
The student is able to document a defined home automation system. There may be slight inconsistencies in the documentation
The student thoroughly recognizes the operating principles of home automation systems and is able to apply his / her understanding to describe different possibilities.
The student is able to create a new need for a home automation system and takes into account the entire life cycle of the building.
The student has completed the assignments independently and has shown activity by helping others with the assignments.
The student is able to properly document the home automation system he / she has defined.
Sakari Uusitalo
Moodle-aineisto ja ST-käsikirjat (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 cr
20AI254
Satu Pöyhönen, Saul Wiinamäki
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Ahotointi mahdollista, ole yhteydessä viikon kuluessa kurssin alkamisesta (not translated)
5op laskennallinen työmäärä 135h (not translated)
Teoriaa etäopetus
Dokumentointia etäopetus
Harjoitteet / työosuus lähiopetus (not translated)
Opiskelija tunnistaa ilmastointiin ja sisäilmastoon liittyvät asetukset ja määräykset ja osaa selvittää ilmastoinnin tarpeet asuinrakennuksiin. Opiskelija tunnistaa erilaisia toteutusratkaisuja ja osaa mitoittaa järjestelmiä ja sen komponetteja annettujen ohjeiden avulla. Opiskelija osaa käyttää Mollier-diagrammia yksinkertaisiin ongelmaratkaisutehtäviin. Opiskelija osaa dokumentoida ymmärrettävästi suunnitelmadokumenteissa tarvittavia asioita. (not translated)
Tyydyttävän tason vaatimusten lisäksi opiskelija osaa valita vaihtoehtoisia asuinrakennusten ilmastoinnin ratkaisutapoja perusteluineen. Opiskelija osaa hyödyntää Mollier-diagrammia lähes työkalumaisesti. Suunnitelmadokumentit ovat lähes ammattilaistasoa. (not translated)
Hyvän tason vaatimusten lisäksi opiskelijalla on laaja ja perusteltu näkemys erilaisista ilmastointiteknisistä järjestelmistä, ilmanjaosta yms. Opiskelija osaa käyttää Mollier-diagrammia työkalumaisesti. Suunnitelmadokumentit ovat ammattilaistasoa. (not translated)
Jussi-Pekka Juvela
Opettajan Tabulassa julkaistu luentoaineisto lisäaineistoineen ja Esa Sandbergin ilmastoinnin oppikirjat 1 ja 2. Uudet asetukset ja rakentamismääräykset ym. netistä saatavat aineistot. (not translated)
Lähituntiopiskelua ilmastoinnin teoriaosuudesta (luennointia, keskustelua, tunti- ja kotiharjoitustöitä) ja suunnitteluohjelmien käytön harjoittelua asuinkerrostalon iv-suunnitteluun sidottuna: teoria + käytännön ratkaisut yhteen nivottuina. Mahdollisia laitevalmistajien vierailijakäyntejä sovellusharjoituksineen. (not translated)
Loppuarvosanaan vaikuttavat hyväksytysti läpäisty loppukoe (55 %), tuntiaktiivisuus ajallaan tehtyine tunti- ja kotiharjoitustöineen ja hyväksytysti ajallaan tehty arvioitava asuinkerrostalon LVI-suunnitteluharjoitustyön iv-osuus(45 %). (not translated)
Finnish
15.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 cr
19AI252
Jussi-Pekka Juvela
Esitietovaatimuksena LVI-alan perusopintoja lämmönsiirron ja virtaustekniikan alueelta, minimissään 1. vsk:n opinnot suoritettuna tai vastaavat tiedot (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja (not translated)
Mahdollisia laitevalmistajavierailuja (not translated)
Loppukoe lähiopetustuntien lopussa yhteisesti sovittuna ajankohtana. Uusinta-ajankohdat, joihin voi osallistua vain, jos on reputtanut varsinaisen kokeen, sovitaan myöhemmin: viralliset Tate:n yhteiset tenttiajankohdat. (not translated)
Lähituntit koostuen teoria- ja harjoitusohjaustunneista ja loppukokeesta. Lisäksi itseopiskelua noin 100 h sisältäen osallistumisen yhteisiin viikottaisiin suunnitteluharjoituspäiviin. (not translated)
Ilmastoinnin tarpeet ja tavoitteet suhteessa lainsäädäntöön ym.
Ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmät ja iv-toimintakaavio
Mitoituksen perusteet
Mollier-työkalu hyötykäyttöön
Ilmanjaon perusteet ja laitetuntemusta
Ilmankäsittelykoneet osineen
IV-dokumentointi (not translated)
Hylätty loppukoe ja/tai palauttamattomat tunti/kotiharjoitustyöt ja/tai hylätty arvioitava suunnitteluharjoitustyön iv-osasuoritus (not translated)
The student recognizes the most common constructions, but is able to describe the connection of building technology to them in a narrow way. He names the parties to the building project, but their roles and site organizations are incomplete.
The student is familiar with the written materials of the course. In addition to the material distributed during the course, the student will produce assignments using the information available in literature and online material, and use the terminology of the field appropriately. The exercise assignments have been reset as instructed.
613/5000
The student recognizes the most common constructions and their alignment with building technology. He gives a broad description of the parties involved in the building project, their tasks and the site organizations.
The student is able to describe the importance of planning and land use in building services solutions and the required permit procedures.
The student is familiar with the written materials of the course. The student will produce the assignments using the material available in the course in addition to the material distributed in the course and will use the terminology of the field well. The exercise assignments have been reset as instructed.
In addition to the above, the student compares different implementations of construction project and site design from the perspective of building technology. He outlines different options for combining structures and building technology.
Heikki Saarenpää
Finnish
04.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 cr
19AI252
Heikki Saarenpää, Tero Markkanen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä tietomallinnus- ja energiamallinnusohjelmistojen toimintaperiaatteita ja käyttötarkoituksia sekä suoriutuu yksinkertaisista mallinnustehtävistä. (not translated)
Opiskelija osaa käyttää tietomallinnus- ja energiamallinnusohjelmistoja tarkoituksenmukaisesti hyväksi LVI-suunnitelmien laadinnan tukena (not translated)
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa monipuolisesti tietomallipohjaisia suunnittelutyökaluja ja kuvailla niiden merkitystä ja mahdollisuuksia laadukkaan talotekniikan ja koko rakennushankkeen suunnittelussa. (not translated)
Jussi-Pekka Juvela
Mm. MagiCAD ja IDAICE ohjeet, opettajien laatimat ohjeet ja videot. Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-toteutuksella. (not translated)
Tietomallinnusohjelmistojen harjoittelu ja käyttö. MagiCAD V&P, MagiCAD Room, Cadmatic, Solibri Model Viewer tai vastaava, IDA-ICE. (not translated)
Kurssin arviointi on esitetty aloituskalvoilla jotka löytyvät kurssin Moodlesta (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.05.2021
01.12.2020 - 01.02.2021
5 cr
19AI252
Antti Mäkinen, Jussi-Pekka Juvela
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Mahdolliset AHOT-menettelyt hoidettava 3 viikon kuluessa opintojakson aloittamisesta. (not translated)
Tentti sisältää seuraavat osa-alueet
- MagiCAD
- Tietomallinnus
- IDA-ICE
Tentin ja uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen. (not translated)
Opiskelijan ajankäyttö jakaanutuu tasaisesti 3. ja 4. periodille.
Yhteinen ajankäyttö projektityössä muiden projetityöhon liittyvien opintojaksojen kanssa: Projektityöhön on varattu opintojaksoilta työaikaa n. 250 h, josta lähitunteja on n. 10 x 6 h = 60 h. Omatoimista työaikaa on n. 190 h, mikä tarkoittaa n.13 h/vko. (not translated)
Opintojakso kytkeytyy kiinteästi seuraaviin opintojaksoihin suunnitteluharjoituksen kautta:
Lämmitys- ja energiatekniikka (5T00EH84)
Ilmastointitekniikka 1 (5T00EH82)
Vesi- ja viemäritekniikka (5T00EH86)
Opintojaksototeutukseen liittyvä tiedotus hoidetaan opintojakson Moodlesivun uutispalstan kautta. (not translated)
Kaikki osasuoritukset pitää palauttaa hyväksytysti. (not translated)
Finnish
18.08.2020 - 31.07.2021
03.08.2020 - 09.09.2020
60 cr
AVOINAMK
0 - 4
Open University of Applied Sciences
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
18.08.2020 - 31.07.2021
03.08.2020 - 09.09.2020
60 cr
AVOINAMK
0 - 1
Open University of Applied Sciences
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
18.08.2020 - 31.07.2021
03.08.2020 - 09.09.2020
60 cr
0 - 1
Open University of Applied Sciences
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
The student is able to list the most common building systems of a single-family house. Is able to prepare preliminary dimensioning calculations for basic systems. The student is able to read the technical documentation of a small house and tell about the factors influencing the comfort and how they can be influenced by the building service systems. The student can name and search for equipment and system suppliers in the field. Students recognize the regulations and instructions in the field.
The student is able to describe the principles of building service systems for residential buildings. Students will be able to choose solutions based on different criteria and needs, as well as design and dimension building service systems in a conventional residential building. He / she can use industry guidelines and regulations. The student is able to define the elements of sustainable development of the topic.
The student is able to create an energy efficient and functional system of building service systems. The student is able to evaluate the solutions as a whole from the perspective of sustainable development. The student is able to describe building service solutions as a compatible whole. Student is able to apply the guidelines and regulations of the field.
Juha-Pekka Vainio
ST- ja RT-kortisto
Alan standardit
Luentomateriaalit (not translated)
Kurssi on erikseen tentittävä osatoteutus osana syksyn aikana tehtävää suunnitteluprojektia. Opetus koostuu luennoista, pienryhmätyöskentelystä ja itsenäisesti tehtävistä harjoitustehtävistä. (not translated)
Tentti + viikkotehtävät
Pisterajat esitetään kurssin alussa (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 29.10.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
5 cr
19AI252
10 - 40
Aki Kortetmäki, Satu Pöyhönen, Juha-Pekka Vainio
Kurssi toteutetaan yhteistyössä sähköisen talotekniikan opiskelijoiden kanssa. Kurssi on osa syksyn aikana toteutettavaa suunnitteluprojektia, joka jatkuu syksyn toisella periodilla kurssilla "Asuinrakennuksen suunnitteluprojekti". (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
2 cr
0-5
AHOT-suoritus mahdollista kurssin alussa sovittaessa. (not translated)
Ei ole (not translated)
Tentti 9.10.2020
Uusintatentit talotekniikan yleisillä uusintakoepäivillä tai erikseen yhdessä sovittuina ajankohtina.
Kurssin suoritteita otetaan vastaan vuoden 2020 loppuun asti. (not translated)
5 op. vastaa kuormitukseltaan noin 135 työtuntia. Lähiopetusta (läsnä tai etänä toteutettavaa) on syksyn ensimmäisen periodin ajan perjantaisin kolme tuntia. Loppu opiskelu on itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja alan materiaaleihin tutustumista. (not translated)
Kurssi ajoittuu syksyn ensimmäiselle periodille. Lähiopetus perjantaisin kolme tuntia aikataulun mukaisesti (koronatilanteen mukaan). (not translated)
The student is able to list the most common building systems of a single-family house. Is able to prepare preliminary dimensioning calculations for basic systems. The student is able to read the technical documentation of a small house and tell about the factors influencing the comfort and how they can be influenced by the building service systems. The student can name and search for equipment and system suppliers in the field. Students recognize the regulations and instructions in the field.
The student is able to describe the principles of building service systems for residential buildings. Students will be able to choose solutions based on different criteria and needs, as well as design and dimension building service systems in a conventional residential building. He / she can use industry guidelines and regulations. The student is able to define the elements of sustainable development of the topic.
The student is able to create an energy efficient and functional system of building service systems. The student is able to evaluate the solutions as a whole from the perspective of sustainable development. The student is able to describe building service solutions as a compatible whole. Student is able to apply the guidelines and regulations of the field.
The student is able to list the most common building systems of a single-family house. Is able to prepare preliminary dimensioning calculations for basic systems. The student is able to read the technical documentation of a small house and tell about the factors influencing the comfort and how they can be influenced by the building service systems. The student can name and search for equipment and system suppliers in the field. Students recognize the regulations and instructions in the field.
The student is able to describe the principles of building service systems for residential buildings. Students will be able to choose solutions based on different criteria and needs, as well as design and dimension building service systems in a conventional residential building. He / she can use industry guidelines and regulations. The student is able to define the elements of sustainable development of the topic.
The student is able to create an energy efficient and functional system of building service systems. The student is able to evaluate the solutions as a whole from the perspective of sustainable development. The student is able to describe building service solutions as a compatible whole. Student is able to apply the guidelines and regulations of the field.
Timo Lähteenmäki
ST- ja RT-kortisto
Alan standardit
Luentomateriaalit (not translated)
Kurssi on erikseen tentittävä osatoteutus osana syksyn aikana tehtävää suunnitteluprojektia. Opetus koostuu luennoista, pienryhmätyöskentelystä ja itsenäisesti tehtävistä harjoitustehtävistä. (not translated)
Tentti + viikkotehtävät
Pisterajat esitetään kurssin alussa (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
5 cr
20AI254
Aki Kortetmäki, Juha-Pekka Vainio, Satu Pöyhönen
Kurssi toteutetaan yhteistyössä LVI-talotekniikan opiskelijoiden kanssa. Kurssi on osa syksyn aikana toteutettavaa suunnitteluprojektia, joka jatkuu syksyn toisella periodilla kurssilla "Asuinrakennuksen suunnitteluprojekti". (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
AHOT-suoritus mahdollista kurssin alussa sovittaessa. (not translated)
Ei ole (not translated)
Tentti 9.10.2020
Uusintatentit talotekniikan yleisillä uusintakoepäivillä tai erikseen yhdessä sovittuina ajankohtina.
Kurssin suoritteita otetaan vastaan vuoden 2020 loppuun asti. (not translated)
5 op. vastaa kuormitukseltaan noin 135 työtuntia. Lähiopetusta (läsnä tai etänä toteutettavaa) on syksyn ensimmäisen periodin ajan perjantaisin kolme tuntia. Loppu opiskelu on itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja alan materiaaleihin tutustumista. (not translated)
Kurssi ajoittuu syksyn ensimmäiselle periodille. Lähiopetus perjantaisin kolme tuntia aikataulun mukaisesti (koronatilanteen mukaan). (not translated)
The student is able to list the most common building systems of a single-family house. Is able to prepare preliminary dimensioning calculations for basic systems. The student is able to read the technical documentation of a small house and tell about the factors influencing the comfort and how they can be influenced by the building service systems. The student can name and search for equipment and system suppliers in the field. Students recognize the regulations and instructions in the field.
The student is able to describe the principles of building service systems for residential buildings. Students will be able to choose solutions based on different criteria and needs, as well as design and dimension building service systems in a conventional residential building. He / she can use industry guidelines and regulations. The student is able to define the elements of sustainable development of the topic.
The student is able to create an energy efficient and functional system of building service systems. The student is able to evaluate the solutions as a whole from the perspective of sustainable development. The student is able to describe building service solutions as a compatible whole. Student is able to apply the guidelines and regulations of the field.
The student is able to justify some of the solutions and choices made in the project. Keeping within the and participating in counseling has been at a satisfactory level. Work requires special guidance and written or oral returns are clearly incomplete. The work of others has been given a peer review.
The student is able to produce and document an intact and finished structure of a residential building with its structure and style. The documents required for the assignment are carefully prepared and finalized. Reporting follows general reporting guidelines. The student is able to justify the background factors of the solutions made. The student shows that he / she has done independent and spontaneous research. The work emphasizes the pursuit of professional development and professional work and the end result. The student has mostly kept to the agreed schedule and actively participated in counseling situations. The student is able to interpret material created by others and give constructive feedback on it.
The student is able to produce and document an intact and finished structure of a residential building with its structure and style. The student demonstrates that he / she is able to do independent and spontaneous research, to compare different solutions and to look at design from different perspectives through written documentation and presentation of the feedback. Participation in counseling meetings has been active and work is commendable on schedule. The student demonstrates mastery of total building solutions as part of a residential building. The student can interpret and produce feedback from others.
Juha-Pekka Vainio
ST- ja RT-kortisto
Alan standardit
Luentomateriaalit (not translated)
Kurssi on erikseen arvioitava osatoteutus osana syksyn aikana tehtävää suunnitteluprojektia. Opetus koostuu luennoista, pienryhmätyöskentelystä ja suunnitteluparin kanssa toteutettavasta suunnitteluprojektista. (not translated)
Vertaisarviointi + projektityöskentely (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
5 cr
19AI252
10 - 40
Aki Kortetmäki, Juha-Pekka Vainio, Satu Pöyhönen
Kurssi toteutetaan yhteistyössä sähköisen talotekniikan opiskelijoiden kanssa. Kurssi on osa syksyn aikana toteutettavaa suunnitteluprojektia, joka aloitettiin syksyn ensimmäisellä periodilla kurssilla "Talotekniikka asuinrakennuksessa". (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
2 cr
0-5
AHOT-suorituksesta voidaan sopia kurssin alussa. (not translated)
Ei ole (not translated)
Toteutuksella ei ole tenttiä. Arviointi perustuu syksyn aikana tuotettuun suunnitteluprojektiin, joka esitellään seminaarissa ja vertaisarvioidaan. (not translated)
Ei ole. (not translated)
5 op. vastaa kuormitukseltaan noin 135 työtuntia. Lähiopetusta (läsnä tai etänä toteutettavaa) on syksyn toisen periodin ajan perjantaisin kolme tuntia. Loppu työskentely on itsenäisesti ja suunnitteluparin kanssa tehtävää suunnitteluprojektia ja alan materiaaliin tutustumista. (not translated)
Kurssi ajoittuu syksyn toiselle periodille. Lähiopetus perjantaisin kaksi tuntia aikataulun mukaisesti (koronatilanteen mukaan). Oleellinen osa kurssin suoritusta on suunnitteluprojektin dokumenttien tuottaminen yhteistyössä suunnitteluparin kanssa. (not translated)
The student is able to justify some of the solutions and choices made in the project. Keeping within the and participating in counseling has been at a satisfactory level. Work requires special guidance and written or oral returns are clearly incomplete. The work of others has been given a peer review.
The student is able to produce and document an intact and finished structure of a residential building with its structure and style. The documents required for the assignment are carefully prepared and finalized. Reporting follows general reporting guidelines. The student is able to justify the background factors of the solutions made. The student shows that he / she has done independent and spontaneous research. The work emphasizes the pursuit of professional development and professional work and the end result. The student has mostly kept to the agreed schedule and actively participated in counseling situations. The student is able to interpret material created by others and give constructive feedback on it.
The student is able to produce and document an intact and finished structure of a residential building with its structure and style. The student demonstrates that he / she is able to do independent and spontaneous research, to compare different solutions and to look at design from different perspectives through written documentation and presentation of the feedback. Participation in counseling meetings has been active and work is commendable on schedule. The student demonstrates mastery of total building solutions as part of a residential building. The student can interpret and produce feedback from others.
The student is able to justify some of the solutions and choices made in the project. Keeping within the and participating in counseling has been at a satisfactory level. Work requires special guidance and written or oral returns are clearly incomplete. The work of others has been given a peer review.
The student is able to produce and document an intact and finished structure of a residential building with its structure and style. The documents required for the assignment are carefully prepared and finalized. Reporting follows general reporting guidelines. The student is able to justify the background factors of the solutions made. The student shows that he / she has done independent and spontaneous research. The work emphasizes the pursuit of professional development and professional work and the end result. The student has mostly kept to the agreed schedule and actively participated in counseling situations. The student is able to interpret material created by others and give constructive feedback on it.
The student is able to produce and document an intact and finished structure of a residential building with its structure and style. The student demonstrates that he / she is able to do independent and spontaneous research, to compare different solutions and to look at design from different perspectives through written documentation and presentation of the feedback. Participation in counseling meetings has been active and work is commendable on schedule. The student demonstrates mastery of total building solutions as part of a residential building. The student can interpret and produce feedback from others.
Aki Kortetmäki
ST- ja RT-kortisto
Alan standardit
Luentomateriaalit (not translated)
Kurssi on erikseen arvioitava osatoteutus osana syksyn aikana tehtävää suunnitteluprojektia. Opetus koostuu luennoista, pienryhmätyöskentelystä ja suunnitteluparin kanssa toteutettavasta suunnitteluprojektista. (not translated)
Vertaisarviointi + projektityöskentely (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
5 cr
20AI254
Aki Kortetmäki, Juha-Pekka Vainio, Satu Pöyhönen
Kurssi toteutetaan yhteistyössä LVI-talotekniikan opiskelijoiden kanssa. Kurssi on osa syksyn aikana toteutettavaa suunnitteluprojektia, joka aloitettiin syksyn ensimmäisellä periodilla kurssilla "Talotekniikka asuinrakennuksessa". (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
AHOT-suorituksesta voidaan sopia kurssin alussa. (not translated)
Ei ole (not translated)
Toteutuksella ei ole tenttiä. Arviointi perustuu syksyn aikana tuotettuun suunnitteluprojektiin, joka esitellään seminaarissa ja vertaisarvioidaan. (not translated)
Ei ole. (not translated)
5 op. vastaa kuormitukseltaan noin 135 työtuntia. Lähiopetusta (läsnä tai etänä toteutettavaa) on syksyn toisen periodin ajan perjantaisin kaksi tuntia. Loppu työskentely on itsenäisesti ja suunnitteluparin kanssa tehtävää suunnitteluprojektia ja alan materiaaliin tutustumista. (not translated)
Kurssi ajoittuu syksyn toiselle periodille. Lähiopetus perjantaisin kolme tuntia aikataulun mukaisesti (koronatilanteen mukaan). Oleellinen osa kurssin suoritusta on suunnitteluprojektin dokumenttien tuottaminen yhteistyössä suunnitteluparin kanssa. (not translated)
The student is able to justify some of the solutions and choices made in the project. Keeping within the and participating in counseling has been at a satisfactory level. Work requires special guidance and written or oral returns are clearly incomplete. The work of others has been given a peer review.
The student is able to produce and document an intact and finished structure of a residential building with its structure and style. The documents required for the assignment are carefully prepared and finalized. Reporting follows general reporting guidelines. The student is able to justify the background factors of the solutions made. The student shows that he / she has done independent and spontaneous research. The work emphasizes the pursuit of professional development and professional work and the end result. The student has mostly kept to the agreed schedule and actively participated in counseling situations. The student is able to interpret material created by others and give constructive feedback on it.
The student is able to produce and document an intact and finished structure of a residential building with its structure and style. The student demonstrates that he / she is able to do independent and spontaneous research, to compare different solutions and to look at design from different perspectives through written documentation and presentation of the feedback. Participation in counseling meetings has been active and work is commendable on schedule. The student demonstrates mastery of total building solutions as part of a residential building. The student can interpret and produce feedback from others.
Student understands the basic concept of derivative and is able to solve simple applications that are similar to the model problems solved during the course. Student also knows how to interpret derivative in graphs and how to compute it numerically. Justification of solutions and using mathematical concepts may still be somewhat vague. Student takes care of his/her own studies and can cope with exercises with some help from the group.
In addition, student is able to apply derivative to basic technical problems, for example to optimization. Student is also able to explain the methods of her/his solutions. Mathematical notations and concepts are mainly used correctly. Student is able to solve the given exercises independently and also helps other students in the group.
In addition, student has an overall understanding of course topics. He/she can solve more demanding engineering problems and has the ability to present and justify the chosen methods of solution. Mathematical notations and concepts are used precisely. Student is motivated and committed to help the group to manage the course.
Hannu Kauranen
Opettajan jakama materiaali
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka
Suositellaan hankittavaksi TI-nspire CX CAS-laskin. (not translated)
- etäopetus + lähikoe
- harjoitukset
- tentti (not translated)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Arvosana määräytyy kokeen perusteella seuraavasti.
40 % maksimipisteistä -> arvosana 1
52,5 % maksimipisteistä -> arvosana 2
65 % maksimipisteistä -> arvosana 3
77,5 % maksimipisteistä -> arvosana 4
90 % maksimipisteistä -> arvosana 5
Opintojakso suoritetaan kokeilla ja viikoittain tarkastettavilla harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen. Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
25% -> 1
50% -> 2
75% -> 3
Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn, koska ne lisätään hyväksytyn kokeen pistemäärään. Lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja harjoitustehtäväpisteiden yhteismäärästä sekä osallistumisaktiivisuudesta. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 24.01.2021
3 cr
20AI254
Jukka Suominen
Opetus alkaa viikolla 15.01.2021 lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksoon on TUNIMoodle toteutus. (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
- (not translated)
Opintojakson koe pidetään 12.03.2021.
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa nolla.
1. uusinta / korotus huhtikuussa (päivämäärä vielä auki) 2021 klo 17.00-20.00
2. uusinta / korotus toukokuussa (päivämäärä vielä auki) klo 17.00-20.00..
Hyväksyttyä arvosanaa vain yrittää korottaa vain kerran.
Kokeissa saa olla mukana vain opettajan erikseen määrittelemät materiaalit ja välineet.
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän kautta. (not translated)
- (not translated)
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 81 h, joka koostuu:
-etäopetuksesta, jossa opettaja mukana
-itsenäisestä työskentelystä (mm. kotitehtävät, opetusvideot)
-kokeesta
Opettajan pitämiä lähitunteja koe mukaan lukien on 27 h. (not translated)
-raja-arvo ja jatkuvuus
-derivaatta funktion ominaisuuksien kuvaajana
-muutosnopeustulkinta ja graafinen tulkinta
-derivaatan laskeminen numeerisesti ja derivointikaavojen avulla
-derivaatan sovelluksia mm. virhearviot ja ääriarvotehtävät
-regressio (not translated)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen. (not translated)
Opiskelija ymmärtää derivaatan funktion muutosnopeutena ja osaa laskea sen graafisesti, numeerisesti ja symbolisesti sekä ratkaista yksinkertaisia derivaatan käyttöön perustuvia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana. (not translated)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa derivaatan käyttöä erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta. (not translated)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta. (not translated)
The student recognizes the basic components of electrical engineering and their basic characteristics, and is able to solve circuit calculations using simple parallel and serial connections. The student recognizes the basic quantities of an AC signal from the signal plotters and is able to describe time-domain signals with vectors.
In addition to the above, the student is able to apply different methods in solving circuit calculations in circuits with mixed circuits. The student is able to apply voltage and power source models to describe real electrical sources. The student is able to apply cursor calculation in simple AC circuits and understands the basic concepts of AC power. The student is able to name the properties of basic components of electrical engineering and their applications in DC and AC circuits.
In addition to the above, the student applies a variety of analysis methods when solving circuit calculations. The student is able to apply voltage and power source models to describe real electrical sources. The student is able to solve the AC components, triangles and coefficients. The student is able to describe in a versatile way the characteristics and applications of the basic components of electrical engineering in electrical systems and understands the main aspects of the behavior of components as load on an alternating current circuit.
Hannu Kauranen
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 cr
20AI254
Tomi Salo
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
The student recognizes the function of the passive basic components of electronics.
The student recognizes the diode, transistor and thyristor in the wiring diagram.
The student is able to measure simple electronic component connections.
The student recognizes the basic digital gates for connection.
The student has demonstrated his / her competence in laboratory work and assignments as well as in the exam.
The student recognizes and describes the operation of passive basic electronic components.
The student recognizes the diode, transistor and thyristor in the wiring diagram and is able to describe their operation.
The student is able to measure simple electronic component connections and report on them.
The student recognizes the basic digital gates for connection.
The student has demonstrated his / her competence in laboratory work and assignments as well as in the exam.
The student recognizes and describes the operation of passive basic electronic components.
The student recognizes the diode, transistor and thyristor in the wiring diagram and is able to describe their operation and applications.
The student is able to construct, measure and report simple electronic component connections.
Students are able to use Boolean algebra
The student is able to explain the operation of basic digital gates and find out how the connections made with them are.
The student has demonstrated his / her competence in laboratory work and assignments as well as in the exam.
Hannu Kauranen
Luentomuistiinpanot, harjoitukset ja tunnilla ja moodlessa jaettava aineisto.
Oheiskirjallisuus:
Pentti Salo: Sähkötekniikan perusoppi 4. Elektroniikka 1.
Pentti Salo: Sähkötekniikan perusoppi 5. Elektroniikka 2.
Haltsonen, Levonmäki, Rautanen: Digitaalitekniikka. (not translated)
lähiopetus ja etäopetus
luennot
harjoitukset
laboratoriotyöt
harjoitustyöt
itsenäinen verkko-opiskelu
raportti/työselostus (not translated)
Läsnäolovaatimusta teoriatunneilla ei ole.
Läsnäolovaatimus laboratoriotunneilla on 100 %.
Kurssissa on harjoitustöitä ja laboratoriotöitä.
Kurssissa on lopputentti.
Näistä tulee arvosana 0 ... 5.
Palaute ei vaikuta arvosanaan. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 cr
20AI254
Juhani Virtanen
Opetus alkaa viikolla 2.
Esitietovaatimukset: Sähkölaskujen perusteet joko ennen kurssia tai kurssin aikana.
Toteutustapa: Nuorisoasteen toteutus.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta. (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
- (not translated)
Kurssi suoritetaan laboratoriotöillä, mahdollisilla harjoitustöillä ja lopussa olevalla tentillä.
Tentti on etätentti, joka suoritetaan Moodlessa. Koronarajoitukset voivat muuttaa käytäntöjä, mutta
niistä tiedotetaan moodlessa mikäli näin käy. (not translated)
- (not translated)
Kurssi on 5 op. Työnä on esim. teorian opettelua, tehtävien tekemistä, ryhmätöitä, ohjattua työskentelyä teoriatunnilla ja laboratoriossa, esi- ja työselostusten tekemistä ja tiedonhankintaa. (not translated)
Yleensä 5 - 2 lähituntia viikossa. Lähituntimäärään vaikuttavat mm. laboratoriotyökerrat. (not translated)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan tehtävillä ja tentillä tai hän ei ole osannut asioita riittävästi tehtävissä tai tentissä. (not translated)
Opiskelija tunnistaa elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta.
Opiskelija osaa mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä.
Opiskelija tunnistaa digitaaliset perusportit kytkennästä.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä. (not translated)
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta ja osaa kuvata niiden toimintaa.
Opiskelija osaa mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä ja laatia niistä raportteja.
Opiskelija tunnistaa digitaaliset perusportit kytkennästä.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä. (not translated)
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata elektroniikan passiivisten peruskomponenttien toimintaa.
Opiskelija tunnistaa diodin, transistorin ja tyristorin kytkentäkuvasta ja osaa kuvata niiden toimintaa ja käyttösovelluksia.
Opiskelija osaa rakentaa, mitata yksinkertaisia elektroniikkakomponenttikytkentöjä ja laatia niistä raportteja.
Opiskelija osaa Boolen algebraa
Opiskelija osaa selostaa digitaalisten perusporttien toiminnan ja selvittää niillä tehtyjen kytkentöjen toiminnan.
Opiskelija on osoittanut osaamisensa laboratoriotöitä ja tehtäviä tekemällä sekä tentillä. (not translated)
Student is able to use quantities and units of electrostatics and magnetism. Student is able to analyze phenomena quantitatively and solve simple problems which resemble exemplary problems given during the course.
In addition to previous, student is also able to utilize the basic laws of electrostatics and magnetism in new problems and justify the solutions.
Student has a comprehensive understanding of the basic laws in electrostatics and magnetism, the interrelations between the laws and utilization of them in problem-solving. Student is fluent in analyzing problems and justifying the solutions.
Sami Suhonen
Momentti 2 - Insinöörifysiikka, Inkinen, Manninen & Tuohi. Otava. (Ei pakollinen)
Opettajan tuntimateriaali (not translated)
Harjoitustehtävät
Opetuskeskustelu
Etäopetus
Videot
Koe
Demonstraatiot (not translated)
Puolet opintojakson pisteistä tulee kotitehtävistä, jotka tehdään Moodlessa. Tehtäväpaketteja ei avata määräaikojen jälkeen. Puolet pisteistä tulee loppukokeesta. Läpipääsyraja on 40 % kokonaispisteistä. (not translated)
Finnish
24.08.2020 - 01.11.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
3 cr
19AI252
10 - 40
Jari Puranen
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
AHOT-menettely (not translated)
Vähäinen määrä etäopetusta ja hirvittävästi itsenäistä opiskelua. (not translated)
Tasasähköpiirit 15 h
Kapasitanssi 15 h
Sähkökenttä 15 h
Magneettikenttä 15 h
Sähkömagneettinen induktio 15 h (not translated)
Opiskelija osaa käyttää sähkömagnetismin perussuureita, yksiköitä ja yhtälöitä, ja ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Opiskelija osaa pohtia saamansa tuloksen suuruusluokan oikeellisuutta. (not translated)
Opiskelija osaa soveltaa opintojaksolla opittua asiaa uudentyyppisiin ongelmiin. Opiskelija pystyy esittämään ratkaisunsa luettavasti ja ymmärrettävästi. (not translated)
Opiskelija pystyy ratkaisemaan haastavampia ongelmia ja esittää ratkaisunsa täsmällisen sanallisen perustelun tukemana. Opiskelija osaa yhdistää opintojakson sisällön aiemmin oppimaansa. (not translated)
Student is able to use quantities and units of electrostatics and magnetism. Student is able to analyze phenomena quantitatively and solve simple problems which resemble exemplary problems given during the course.
In addition to previous, student is also able to utilize the basic laws of electrostatics and magnetism in new problems and justify the solutions.
Student has a comprehensive understanding of the basic laws in electrostatics and magnetism, the interrelations between the laws and utilization of them in problem-solving. Student is fluent in analyzing problems and justifying the solutions.
Hannu Kauranen
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
3 cr
20AI254
Tuomo Nieminen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. (not translated)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. (not translated)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti. (not translated)
Timo Lähteenmäki
Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-alueella. (not translated)
Lähiopetus (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 18.12.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
5 cr
20AI254
Pekka Kaatiala, Mari Touronen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
AHOT-menettely (not translated)
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan arvosana muodostuu annettujen tehtävien arvioinneista. (not translated)
Opintojakso sisältää suomen kielen ja viestinnän opintoja 15 lähiopetuskertaa
(yhteensä 30 oppituntia). Opintojakson laajus on yhteensä 5 op sisältäen 3,5 op suomen kielen ja viestinnän opintoja ja 1,5 op tieto- ja viestintätekniikan opintoja. Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla. (not translated)
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli (not translated)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. (not translated)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. (not translated)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti. (not translated)
The student recognizes the conventional components of a heating system and is able to describe the operation of a water heating system. The student recognizes the heat demand of the building as a whole
In addition to the above, the student is able to describe the function of the water heating system and its significance for the whole. The student is able to make informed and well-informed choices for water heating.
The student is able to describe parts of the building's different heating systems and their complexity well and to compare them reasonably and comprehensively.
Antti Mäkinen
Finnish
15.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 cr
19AI252
Antti Mäkinen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Student understands the basic concepts of integration and is able to solve simple applications that are similar to the model problems solved during the course. Student is also familiar to solution methods of simple differential equations. Justification of solutions and using mathematical concepts may still be somewhat vague. Student takes care of his/her own studies and can cope with exercises with some help from the group.
In addition, student understands how to apply definite integrals to solve technical problems. Student is also able to explain the methods of her/his solutions. Mathematical notations and concepts are mainly used correctly. Student is able to solve the given exercises independently and also helps other students in the group.
In addition, student has an overall understanding of course topics. He/she can solve more demanding engineering problems and has the ability to present and justify the chosen methods of solution. Mathematical notations and concepts are used precisely. Student is motivated and committed to help the group to manage the course.
Hannu Kauranen
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
3 cr
20AI254
Jukka Suominen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Student has accomplished all required learning tasks. Student is able to plan and carry out measurements in physics and his/her engineering field. Reports may contain small errors or are slightly inadequate.The reports don't fully follow reporting guidelines.
Student is able to plan and carry out measurements in physics and his/her engineering field. Student is able to report the results according to the guidelines and so that all important aspects are included. Report forms a coherent entity.
Student is able to plan and carry out measurements independently in physics and his/her engineering field.Student is able to report the results well and clearly following the reporting guidelines. Reports form a coherent and comprehensive entity that covers all relevant aspects and topics.
Fail: Not all required assignments are fulfilled or student has been absent.
Anne Leppänen
Suomeksi
-Arminen,..: Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka 1998 tai uudempi.
-TAMKin kirjallisten töiden raportointiopas.
-Muu kurssimateriaali löytyy moodlepohjalta 5N00EI72-3005 Fysiikan laboratoriotyöt (not translated)
lähiopetus
laboratoriotyöskentely
raportti/työselostus
esitelmä (not translated)
Osallistuttava lähiopetukseen (kaikki mittaukset)
- Työt mitataan työpareittain
1) Ohjatut työt (yhteensä 4 kpl):
•palautetaan 2 henkilökohtaista raporttia
•arvioidaan arvosanoin 0-5
2) Oma työ
•työparin kanssa yhteisvastuullinen työ
•syksyn aikana palautetaan moodleen mittaussuunnitelma, joka hyväksytetään ohjaavalla opettajalla
•työstä laaditaan laskelmat sisältävä tulosraportti sekä powerpoint-esitys, joka esitellään kurssin lopussa olevalla esityskerralla
•Powerpoint ja esitys arvioidaan arvosanoin 0-5
-selostukset luovutetaan ohjaavalle opettajalle 2 viikon kuluessa (lomaviikkoja ei lasketa)
-palautuksen lykkääntyminen vaikuttaa heikentävästi arvosanaan (1/2 arvosanaa / viikko)
-selostuksen palautettava viimeistään 4 viikon kuluttua kyseisestä mittauskerrasta lukien
-raporttien vertailussa käytetään sähköistä plagiaatintunnistusjärjestelmää (Urkund)
Viimeinen selostusten palautuspäivä on 15.12.2020. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
3 cr
19AI252
10 - 34
Anne Leppänen, Tuomo Nieminen
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Ei muita suoritustapoja (not translated)
Ei kokeita eikä tenttejä (not translated)
Lähiopetus 21 h
Opiskelijan itsenäinen työskenteley 59 h (not translated)
Ajoitus
Pe 28.8 klo 8-11 Ryhmiin jako, mittaus 1
Pe 18.9 klo 8-11 Mittaus 2
Pe 9.10 klo 8-11 Mittaus 3
Pe 30.10 8-11 Mittaus 4
Vko 46 Oman työn mittaussuunnitelma valmis (moodlepalautus)
Pe 20.11 8-11 Mittaus 5
Pe 11.12 klo 8-11 Oman työn esittely (not translated)
Hyväksyttyjä raportteja tai läsnäoloja puuttuu. (not translated)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan alaan liittyviä mittaustehtäviä, tosin hän saattaa tarvita tähän opettajan tai toisen opiskelijan ohjausta. Opiskelija osaa raportoida mittaustulokset TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti. Raportointi saattaa kuitenkin olla tyyliltään haparoivaa tai puutteellista. (not translated)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Palautetut raportit sisältävät vain vähäisiä virheitä. Opiskelija osaa esittää mittausten perusteella saamansa tulokset epävarmuuksineen. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä ja lähteitä tekstinsä tukena. Raportin sisältö ja ulkoasu vastaa TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta. (not translated)
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa fysiikkaan ja omaan alaan liittyviä mittaustehtäviä. Opiskelija osaa raportoida mittaustulokset TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti siten, että raportissa on kokonaisvaltaisesti esitetty työn kannalta kaikki oleellinen siten, että raportista muodostuu ehjä, luettava ja laaja-alaisesti kattava kokonaisuus. (not translated)
Sami Suhonen
Finnish
07.09.2020 - 18.10.2020
31.01.2020 - 09.09.2020
3 cr
AVOINAMK
10 - 40
Sami Suhonen
Open University of Applied Sciences
Degree Programme in Mechanical Engineering, Degree Programme in ICT Engineering, Degree Programme in Vehicle Engineering, Degree Programme in Laboratory Engineering, Degree Programme in Bioproduct Engineering, Degree Programme in Electrical Engineering, Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
3 cr
0-5
Student understands how to handle basic mathematical expressions and equations. He/She is able to solve simple applications that are similar to the problems solved during the course. Student takes care of his/her own studies and can cope with exercises with some help from the group.
In addition, student is able to apply the course topics to technical problems. Student can also explain the methods of her/his solutions. Mathematical notations and concepts are mainly used correctly. Student is able to solve the given exercises independently and also helps other students in the group.
In addition, student has an overall understanding of course topics. He/she can solve more demanding problems and has the ability to present and justify the chosen methods of solution. Mathematical notations and concepts are used precisely. Student is motivated and committed to help the group to manage the course.
Timo Lähteenmäki
Opintojakson oppimateriaalina on opetusmonisteita, jotka löytyvät TuniMoodlesta. Myöhemmin opiskeltavia kursseja varten kannattaa hankkia symbolinen laskin, esim. TI-nspire CX II-T CAS. (not translated)
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, opetusvideot, tentti, (not translated)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan kokeella ja harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Varma läpipääsyraja on 40% kurssikokeen maksimipistemäärästä.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
25%: 1
50%: 2
75%: 3
Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn vaan niillä voi korottaa arvosanaa. Lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja harjoitustehtäväpisteiden yhteismäärästä sekä osallistumisaktiivisuudesta. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 11.10.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
3 cr
20AI254
Jukka Suominen
Kurssilla kerrataan matematiikan perusteita, kuten laskusääntöjä, yksikkömuunnoksia ja perusyhtälöiden ratkaisemista sekä suorakulmainen kolmio. Kurssilla pääpaino on hyvän laskurutiinin harjoittelu tekemällä luennolla ohjattuja laskuharjoituksia sekä kotitehtäviä. Tarvittaessa suositellaan myös kerrattavaksi aiempia matematiikan opintoja. (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
- (not translated)
Opintojakson koe 07.09.2020. Kokeeseen ei tarvitse ilmoittutua erikseen.
Opintojakson päätyttyä uusintatentit järjestetään seuraavasti
1. uusintakoe / korotus perjantaina 2.10.2020 klo 18-20 luokassa B5-27.
2. uusintakoe / korotus keskiviikkona 18.11.2020 klo 17-20 juhlasalissa D1-04.
1. uusintakokeeseen ilmoittaudutaan sähköpostilla 30.9. mennessä osoitteeseen jukka.suominen@tuni.fi.
2. uusintatenttiin ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän (PAKKI) kautta.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa kerran. Kaikissa tenteissä saa olla mukana ainoastaan opettajan erikseen määrittelemät materiaalit ja välineet. (not translated)
- (not translated)
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä opintojaksolla on 81 h, joka koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja tentistä.
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on 28 h. (not translated)
Sisällön jaksotus, joka löytyy Tabulasta, on suuntaa antava.
- matemaattiset merkinnät, lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset
- matemaattisten lausekkeiden muodostaminen ja käsittely
- ensimmäisen asteen yhtälön ja kaavojen ratkaiseminen
- toisen asteen yhtälön ratkaiseminen
- yhtälöparin ratkaiseminen
- suorakulmainen kolmio (not translated)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen. (not translated)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat kurssilla käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana. (not translated)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa kurssilla käsiteltyjä asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta. (not translated)
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta. (not translated)
Pass (s): The student has prepared the Learning Objectives for the internship, monitors his/her own work and reports the internship in the agreed manner and according to the schedule. Reporting has been approved by the representative of the internship company.
Fail (h): The student's internship duties do not comply with the requirements of Finnish law, or the persons responsible for the work are not designated. Reporting is incomplete or does not reflect how the internship has developed the student's professional skills.
Jussi-Pekka Juvela
Finnish
01.09.2020 - 30.11.2020
30.04.2020 - 09.09.2020
8 cr
19AI252
Jussi-Pekka Juvela
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
01.09.2020 - 31.05.2021
03.07.2020 - 09.09.2020
31 cr
0 - 7
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
01.09.2020 - 31.05.2021
29.07.2020 - 09.09.2020
31 cr
AVOINAMK
0 - 26
Open University of Applied Sciences
Degree Programme in Mechanical Engineering, Degree Programme in ICT Engineering, Degree Programme in Vehicle Engineering, Degree Programme in Laboratory Engineering, Degree Programme in Bioproduct Engineering, Degree Programme in Electrical Engineering, Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Student understands the difference between population and sample. Student is able to calculate measures of central tendency and variation. He/she knows the basic elements of research methods and is able to present data in charts and tables. Student understands the basic concepts of distributions. He/she is able to solve simple applications that are similar to the problems solved during the course. Justification of solutions and the usage of mathematical concepts may still be somewhat vague.
In addition, student is able to apply statistics thinking when handling data from different kind of research methods. Student knows basic elements of decision making with different size of samples. He/she understands meaning of results of regression analysis. Student is able to solve the given exercises independently and helps other students in the group.
In addition, student has an overall understanding of course topics. He/she can solve more demanding engineering problems and has the ability to present and justify the chosen methods of solution. Statistical notations and concepts are used precisely. Student is motivated and committed to help the group to manage the course.
Jukka Suominen
Opettajan tekemää oppimateriaalia julkaistaan TuniMoodlessa. Oppikirja: Martti Holopainen - Pekka Pulkkinen: Tilastolliset menetelmät (not translated)
Etäopetus, nauhoitetut luennot, videot, kotitehtävät, tentti (not translated)
Arvointi perustuu kurssin lopuksi pidettävään tenttiin. Arvosana määräytyy maksimipistemäärästä saatujen pisteden perusteella seuraavasti:
40 % -> arvosana 1
52,5 % -> arvosana 2
65 % -> arvosana 3
77,5 % -> arvosana 4
90 % -> arvosana 5
Opiskelijalla on mahdollisuus saada lisäpisteitä tekemällä ja palauttamalla kotitehtäviä viikoittain Moodlessa oleviin palatuskansioihin.
Lisäpisteitä saa seuraavasti:
25 % -> 1 lisäpiste
50 % -> 2 lisäpistettä
75 % -> 3 lisäpistettä
Huom! Lisäpisteet otetaan huomioon vain, jos opiskelija saa vähintään 40 % kokeen maksimipisteistä koekysymysten perusteella. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 18.12.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
3 cr
19AI252
10 - 40
Jukka Suominen
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Tentti pidetään 18.12.2020 klo 11.15-14.00 luokassa B4-27. (not translated)
Etäopetusta 8 * 3 tuntia + 3 tunnin koe. Loput 81 h -27 h = 54 tuntia opiskelijan omaa opetuksen ulkopuolista työtä. (not translated)
Sisällön jaksotus TuniMoodlessa (not translated)
Evaluation criteria in Finnish only.
Evaluation criteria in Finnish only.
Evaluation criteria in Finnish only.
Katri Kallinen
14.08.2020 - 18.12.2020
02.07.2020 - 09.09.2020
2 cr
19AI252
10 - 40
Katri Kallinen
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
1 cr
0-5
The student can recognize the principles of designing typical water and sewage systems, and the most essential parts and devices of them. Student is able to describe the basics of municipal water services.
The student can design and dimension typical water and sewage systems. Student can recognize the most essential parts and devices of these systems and is able to determine their features independently. Student is able to describe the basics of water services and sewage in communities and in thinly-populated areas.
The student can design and dimension water and sewage systems independently. Student can recognize all kinds of parts and devices in these systems and is able to determine their features independently. Student has a wide knowledge of features in water services and sewage in communities and in thinly-populated areas.
Eero Kulmala
Opettajan jakama materiaali
Muu verkosta ladattava materiaali (not translated)
Teorialuennot
Laskuharjoitukset
Suunnitteluharjoitus (not translated)
Teoriakoe 30%
Mitoituskoe 30%
Suunnitteluharjoitus 40% (not translated)
Finnish
15.01.2021 - 28.05.2021
01.12.2020 - 18.01.2021
5 cr
19AI252
Eero Kulmala
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Opintojakson voi suorittaa osaamisen näytöllä seuraavasti:
- Koe jossa testataan teoreettista perustietämystä sekä taitoa mitoittaa vesi- ja viemärijärjestelmä D1/2007 - julkaisussa esitetyllä menetelmällä. Koe järjestetään 20.01.2021 klo 16-19 TAMK:n pääkampuksella.
- Esittämällä itse laaditut KVV-suunnitelmat erikseen sovittavasta kohteesta. Suunnitelmat tulee olla CAD - muodossa ja niiden tulee olla enintään 3 vuotta vanhat. (not translated)
Mitoituskoe viikon 8 oppitunnin aikana. Teoriakoe viikon 16 oppitunnin aikana. Kokeet TAMK:n pääkampuksella voimassa olevat turvallisuusmääräykset huomioiden.
Uusinnat Talotekniikan yksikön yhteisinä uusintapäivinä. (not translated)
Teoriaopetus verkossa 45h
Omatoiminen työskentely 90h (not translated)
OPS:n arviointikriteeristön mukaan (not translated)
OPS:n arviointikriteeristön mukaan (not translated)
OPS:n arviointikriteeristön mukaan (not translated)
OPS:n arviointikriteeristön mukaan (not translated)
Opiskelija
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, myös alansa yrityksiin liittyen
• reagoi keskustelukumppanin sanomisiin useimmiten ymmärrettävästi
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa pääpiirteittäin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää saatavilla olevia apuvälineitä esim. nettisanakirjat (not translated)
. Opiskelija
• keskustelee sekä yleisistä että alaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin (not translated)
Opiskelija
• keskustelee sujuvasti sekä yleisistä että ammattialaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset sanat ja sanonnat
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi (not translated)
Elena Grigorova
• K. Tillander, J. Sallila, Protocall Toolkit, Tammerteknikka, 2008. http://www.promentor.net/pmweb/login.html Choose: Promentor Web - kirjautuminen korkeakouluille
• Other materials in Moodle
Contact teaching, presentations, classroom activities, pair and group work, collaborative online activities, self-study.
English
01.08.2020 - 31.12.2020
10.06.2020 - 09.09.2020
3 cr
19AI252
10 - 40
Elena Grigorova
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
1 cr
0-5
If the student has completed corresponding studies at another university of applied sciences, the student may apply for credit transfer through Hyvähot system.
Such cases have to be discussed with the course teacher, and the student may be required to complete additional assignments to demonstrate their knowledge and skills.
Pass (s): The student has prepared the Learning Objectives for the internship, monitors his/her own work and reports the internship in the agreed manner and according to the schedule. Reporting has been approved by the representative of the internship company.
Fail (h): The student's internship duties do not comply with the requirements of Finnish law, or the persons responsible for the work are not designated. Reporting is incomplete or does not reflect how the internship has developed the student's professional skills.
Hannu Kauranen
Kaikki harjoitteluun liittyvä ohjeistus, tehtävänannot ja palautuslaatikot löytyvät ryhmän yhteiseltä Moodle-alustalta. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.01.2021 - 20.09.2021
8 cr
20AI254
Aki Kortetmäki
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
Pass/Fail
Hyväksytty: Opiskelija on laatinut harjoittelulle osaamistavoitteet, seuraa omaa työskentelyään ja raportoi harjoittelun sovitulla tavalla ja aikataulun mukaisesti. Harjoittelupaikan edustaja on hyväksynyt raportoinnin.
Hylätty: Opiskelijan harjoittelupaikan työtehtävissä ei noudateta Suomen lainsäädännön vaatimuksia, tait töiden vastuuhenkilöitä ei ole nimettynä. Raportointi on puutteellista tai niistä ei ilmene, miten harjoittelu on kehittänyt opiskelijan ammattillista osaamista. (not translated)
Bachelor of Engineering, EQF 6
General admission criteria, see TAMK’s websites.
It is possible for students to have their prior competence recognised.
See TAMK’s credit transfer guidelines
Completion of curriculum studies and achievement of related competence objectives.
Further information:
TAMK Degree Regulations
Ministry of Education and Culture
The degree is a bachelor-level professional higher education degree.
The degree complies with the criteria set by the Finnish national degree system as well as with the European framework for degrees and other competence.
Ministry of Education and Culture
The annual themes of studies are
1st year theme: Need: The business of building services engineering, basic engineering skills and finding out your own learning needs.
2nd year theme: Draft: Energy efficient building services in a residential building and working as a member of a team.
3rd year theme: Implementation: Energy efficient office premises, improving the learning principles behind “finding out” and working responsibly in different groups.
4th year theme: Use and maintenance: Use and maintenance of building services and managing entities.
During the third and fourth year of study you may choose a module to direct or supplement your own study path. You may also choose to take part in foreign exchange or work in company projects.
Building services engineering is needed in both new construction and renovation projects. One of the greatest areas are the tasks in building maintenance and use. After graduation you may find work as
•building services designer
•expert or supervisor tasks in contract work
•system commissioning and maintenance tasks
•device construction and sales
•supervision and authority tasks
•real estate manager tasks.
As you gain more experience, you can progress in your career into supervision, management or demanding expert tasks. You may either concentrate on a single field or educate yourself into a versatile expert. A professional in building services engineering may be employed by a small or a large company or become an entrepreneur themselves.
The degree gives eligibility for master’s degrees.
Assessment of study performances is based on TAMK’s assessment criteria
The detailed assessment criteria can be found in course implementation plans. The teaching and assessment methods are agreed on with students at the beginning of each course.
TAMK Degree Regulations
Completion of studies and achievement of competence objectives in the extent set by the curriculum.
full-time study
The Ministry of Education and Culture’ definitions of policy and TAMK’s strategy have been considered in the curriculum.