Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
The student is able to describe the significance of a building automation system as a part of building technology and to identify the equipment used in a building automation system and interpret documents related to the system. The student is able to make a simple HVAC process control diagram.
The student is able to create a control diagram and description of the conventional HVAC process and describe the structure and equipment of the building automation system required by it. The student is able to create documents related to building automation system according to the design instructions. The student understands the importance of process gain and time constant .
The student is able to apply the topics covered and take into account the purpose of the premises and the objectives set for them when defining the activities related to the process. The student is able to utilize the opportunities offered by the systems and apply them to achieve the set goals. The student is able to tune the PI controller.
Hannu Kauranen
Materiaali käsittää luentokalvoja sekä erilaisia ST-, LVI- ja KH-kortteja, suunnitteluohjeita ja muita yleisesti saatavilla olevia ohjeita ja määräyksiä. Toteutuksella käytettävä luentomateriaali jaetaan Moodle-oppimisympäristöissä. Lisäksi opiskelijan oletetaan kykenevän itsenäiseen tiedonhankintaan esimerkiksi kortistojen osalta. Osa aineistosta voi olla englanninkielisiä. (not translated)
Luento-opetusta, ohjattua harjoitustöiden tekemistä sekä opiskelijoiden pitämiä esityksiä. Käydään tutustumassa TAMK:n teknisiin tiloihin rakennusautomaation näkökulmasta (koronavarauksin). Opiskelijalta edellytetään myös huomattavaa panostamista itsenäiseen tiedonhankintaan ja työskentelyyn.
Kurssilla opiskelijat suorittavat harjoitustehtäviä pienryhmissä. Harjoitustehtävien palautukset ovat julkisia myös muille opiskelijoille ja opiskelijat myös esittelevät palautuksiaan. Esitettävät palautukset valitaan arpomalla kullakin esityskerralla erikseen. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 cr
19AI252
Sakari Uusitalo
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Opintojaksoon voi suorittaa AHOT-menettelyllä suorittamalla opettajan määrittämän harjoitustehtävän ja osallistumalla kokeeseen. (not translated)
Kurssiin kuuluville harjoitustehtäville määritellään aina palautuspäivä, mihin mennessä kukin tehtävä tulee palauttaa. Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat negativiisesti kurssin arviointiin. Yli kolme myöhästynyttä palautusta johtaa kurssin hylkäämiseen. Lopullinen DL palautuksille on 15.4., jolloin kaikkien palautusten tulee olla tehtynä ja jonka jälkeen palautuksia ei enää oteta vastaan. Mikäli jokin tehtävä vaatii täydentämistä tulee korjatun tehtävän palauttamisesta sopia erikseen opettajan kanssa. (not translated)
n. 40-50 tuntia lähitunteja, jotka sisältävät luentoja sekä ohjattua harjoitustöiden tekemistä.
n. 85 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua ja työtä. (not translated)
Automaatiojärjestelmä rakennuksessa, lämmityksen automaatio, järjestelmän dynamiikka ja askelvaste, erillisjärjestelmät, ilmastoinnin automaatio, tilaohjausjärjestelmät. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä ajallaan tai tehtävät ovat selkeästi puutteelliset. (not translated)
Opiskelija osaa lukea rakennusautomaatiojärjestelmään liittyviä dokumentteja. Opiskelija tuntee auttavasti LVIS-prosessien toimintaa ja osaa määritellä prosessin toiminnan kannalta oleelliset kenttälaitteet ja liitynnät rakennusautomaatiojärjestelmään. Opiskelijan laatimien suunnitteludokumenttien laadinta perustuu pitkälti mallin perusteella tehtävään kopiointiin. (not translated)
Opiskelija osaa itse tuottaa rakennusautomaatiojärjestelmän suunnitteludokumentteja ja itse kirjoittaa säädettävän ja ohjattavan prosessin toimintaselostuksen. Opiskelija osaa hyödyntää tilaajan laitemerkintäohjetta dokumentoinnissa. Opiskelija osaa määritellä rakennuksen kokonaisuuden kannalta vaadittavan automaatiojärjestelmän rakenteen ja tarvittavat laitteet. Opiskelija osaa valita sopivan kokoisen säätöventtiilin. Suunnittelutyössä käytetään mallidokumentteja, mutta opiskelija osaa soveltaa niitä tilanteen mukaan. (not translated)
Opiskelija ymmärtää hyvään arvosanaan liittyvien asioiden lisäksi säätöön liittyvien tunnuslukujen merkityksen taloteknisissä prosesseissa. Opiskelija ymmärtää tarpeenmukaisten ohjausten merkityksen rakennuksen toiminnan ja energiatehokkuuden kannalta ja osaa soveltaa rakennusautomaatiota tarpeenmukaisten ohjausten toteuttamiseen. (not translated)
Opiskelija tunnistaa ilmanvaihdon sovelluksiin liittyvät keskeiset äänitekniset suureet, yhtälöt, käsitteet ja määräykset. Näiden lisäksi opiskelija pystyy soveltamaan em. yhtälöitä yksinkertaisiin ilmanvaihdon ääniteknisiin laskutoimituksiin.
Opiskelija osaa kuvailla IV-järjestelmän keskeisiä komponetteja ja niiden toimintaa, osaa selittää IV-asioita ammattimaisesti ja osaa laatia ilmanvaihdon toimintakaavion ja laiteluettelon palvelurakennukseen. (not translated)
Opiskelija pystyy hyödyntämään äänitekniikan, käsitteitä, määräyksiä, yhtälöitä ja äänilaskentaohjelmistoja yleisimpiin ilmanvaihdossa esiintyviin ääniteknisiin laskutehtäviin.
Opiskelija osaa kertoa ammattimaisesti IV-asioista, perustella laatimiensa IV-toimintakaavion ja laiteluettelon sisällön ja valintakriteerit ratkaisulleen eri näkökulmaista (mm. energiatehokkuus, käytettävyys). Opiskelija osaa käyttää laitevalmistajien mitoitusohjelmia työkalumaisesti. Opiskelija osaa määritellä ilmastointiin liittyviä kestävän kehityksen elementtejä. (not translated)
Opiskelija soveltaa sujuvasti äänitekniikan käsitteitä, määräyksiä, yhtälöitä ja äänilaskentaohjelmistoja yleisimpiin ilmanvaihdossa esiintyviin ääniteknisiin laskutehtäviin.
Opiskelija osaa kertoa asiantuntevasti IV-asioista perustella laatimiensa IV-toimintakaavion ja laiteluettelon sisällön ja valintakriteerit ratkaisulleen useasta eri näkökulmasta kokonaisvaltaisesti. Opiskelija osaa käyttää laitevalmistajien mitoitusohjelmia monipuoisesti. Opiskelija osaa määritellä laajasti ilmastointiin liittyviä kestävän kehityksen elementtejä. (not translated)
Jussi-Pekka Juvela
Sandberg Esa: Sisäilmasto ja Ilmastointijärjestelmät, osa 1 ja Ilmastointilaitoksen mitoitus, osa 2
Lisäluentoaineistot on esitetty Moodlessa. (not translated)
Teorialuennot, vierasluennot, lasku- ja suunnitteluharjoitukset, äänimittaukset sekä arvioitavat opiskelijoiden pienryhmäopetustilaisuudet. Lisäksi mahdollinen laitetoimittajan järjestämä seminaari-iltapäivä; varmistuu myöhemmin. (not translated)
Arvosana määräytyy osasuorituksista: 2 kpl välikokeita, tunti- ja laskuharjoitus- ja opetustehtävät
Osasuoritusten tarkempi painotus on esitetty kurssin aloituskalvoilla
Harjoitustyö palautetaan sovittuna palautuspäivänä arviointia siinä laajuudessa kuin mitä työ on ko. ajankohtana. Mikäli työ palautetaan vasta sovitun palautusajankohdan jälkeen (uusintakoepäivinä), arvosana on enintään 1.
Kaikki osasuoritukset on suoritettava hyväksytysti kurssin läpäisemiseksi. (not translated)
Finnish
31.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 30.09.2021
5 cr
19AI252
Antti Mäkinen, Jussi-Pekka Juvela
Opintojakso on suora jatko- ja täydennysopintojakso Ilmastointitekniikka 1- opintojaksolle.
Opintojakson aineistojen tallennuspaikkana opintojakson tiedottamiseen käytettään Moodle alustaa.
Kurssi liittyy harjoitustyön kautta seuraaviin LVI-talotekniikan kursseihin:
Lämmitys- ja energiatekniikan sovellukset (5T00EI02) ja Jäähdytys- ja kylmätekniikka (5T00EI00)
Kurssin vastuuopettaja on Jussi-Pekka Juvela (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdolliset AHOT-menettelyt ja hyväksiluvut tulee tehdä 3 viikon kuluessa opintojakson aloittamisen jälkeen. (not translated)
Laitevalmistajiin ja heidän tuotteisiin tutustuminen. (not translated)
Kummastakin osuudesta (IV-osuus, äänitekniikan osuus) on omat välikokeet.
Välikokeiden aikataulu sovitaan kummallakin osuudella erikseen.
Uusintatentit 2 kpl järjestetään talotekniikan yleisinä uusintapäivinä.
Harjoitustöiden palautusaika sovitaan kurssin aikana
Uusintakokeet alustavasti tammikuu/maaliskuu 2022 (not translated)
Opetustunteja noin 34 h opiskelijaopetusesityksineen sis tunti- ja kotiharjoitustehtävät ja tentit sekä itsenäistä opiskelua 101 h. (not translated)
IV2 ja äänitekniikan osuudet etevät samanaikaisesti. IV 2 opinnot opettaa J-P J. ja äänitekniikan opinnot opettaa Antti M. (not translated)
Hylätysti suoritettu koe ja/tai palauttamattomat harjoitus- ja opetustehtävät (not translated)
Student has completed all required learning tasks. Reports have small errors or are incomplete in some way. Reports don't fully follow the given reporting guidelines.
The errors in reports are sparse. Student is able to supplement text with images, tables and equations. Student is able to present the final result correctly with calculated uncertainty. The text is mostly faultless. The reports follow the given reporting guidelines.
The reports follow the given reporting guidelines and student show deeper understanding in the reports. Student can reflect the quality of the measurements and final results. Student is able to relate the topics of the laboratory measurements to his/her own engineering field.
Fail: Not all required assignments are fulfilled or student has been absent.
Hannu Kauranen
Arminen, Mäkelä,Mäkinen,Puhakka,Vierinen: Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka.
Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai Taulukot, MAOL.
TAMKin raportointiohje, löytyy Intrasta ja Moodlesta
Lisäohjeita ja tarkempi aikataulu on Moodlessa. (not translated)
Lähiopetus&etäopetus, laboratoriotyöskentely, työparityöskentely, kirjallinen raportointi (not translated)
Opintojaksossa on yhdistetty fysikaaliset mittaukset ja niihin liittyvien matemaattisten menetelmien ja raportoinnin opetus.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella. Arviointiperusteet on esitetty Moodlessa arviointilomakkeessa. Osallistuminen lähiopetukseen kaikille tunneille on pakollista.
Mittaukset ja raportointi suoritetaan työpareina.
Mittaus 1: Suoritettava ja raportoitava hyväksytysti.
Mittaus 2: Arvioidaan asteikolla 0-5
Mittaus 3: Arvioidaan asteikolla 0-5
Opintojakson arvosana pohjautuu mittausten 2 ja 3 arvosanojen keskiarvoon. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
3 cr
20AI254
Lauri Judin, Jukka Suominen, Mari Touronen, Marja-Liisa Timperi, Pasi Arvela
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Ei ole. (not translated)
Mittauksia 9 h
Ohjausta 18 h
Itsenäinen opiskelu n. 45 h
Yhteensä n. 72 h (not translated)
Jaksotus lukujörjestyksessä ja Moodlessa. (not translated)
Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai kaikkia vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu tai hyväksytty. (not translated)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Raportit saattavat kuitenkin sisältää pieniä virheitä tai olla muilta osin puutteellisia. Raportit eivät vastaa kunnolla TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta. (not translated)
Raporteissa olevat mahdolliset virheet ovat hyvin vähäisiä. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä tekstinsä tukena. Opiskelija osaa esittää mittausten perusteella saamansa tulokset epävarmuuksineen oikein. Kielellisesti teksti on pääosin virheetöntä. Raportit vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta. (not translated)
Opiskelija pystyy osoittamaan perehtyneensä töiden aiheisiin opettajan jakamaa materiaalia syvällisemmin. Opiskelija osaa pohtia mittauksen onnistumista ja liittää sen omaan alaansa esimerkiksi jonkin sovelluksen kautta. (not translated)
The student recognizes system-related components and can name them. The student understands what is the significance of a building automation system for a property. The student identifies the most common fieldbus standards.
The student understands the general characteristics of field equipment used in building automation. The student is able to choose field equipment and system equipment to be used in building automation systems based on the requirements set for them. The student is able to describe the requirements of the most common fieldbus standards.
The student is able to define requirements for field equipment and system equipment. The student is able to define requirements for integration of equipment and other systems in the property.
Sakari Uusitalo
Toteutuksella käytettävä opetusmateriaali jaetaan Moodle-oppimisympäristöissä. Materiaali käsittää luentokalvoja sekä erilaisia ST-, LVI- ja KH-kortteja ja muita yleisesti saatavilla olevia ohjeita ja määräyksiä.
Osa aineistosta voi olla englanninkielisiä. (not translated)
Luento-opetus sekä harjoitustehtäviä. Käydään tutustumassa TAMK:n teknisiin tiloihin rakennusautomaation näkökulmasta. Opiskelijalta edellytetään myös itsenäistä opiskelua. (not translated)
Hyväksytty suoritus arvioidaan arvosana-asteikolla 1-5. Arvosana 0 merkitsee hylättyä suoritusta. Opintojakso arvioidaan harjoitustehtävällä. Harjoitustehtävässä opiskelijan tulee osata määritellä ja dokumentoida määritellyn prosessin vaatiman automaatiojärjestelmän. Harjoitustyö tulee palauttaa, siinä kunnossa kuin se on, yhteisesti sovittuun päivämäärään mennessä. Mikäli harjoitustyö vaatii korjauksia tai täydennyksiä, tulee korjattu harjoitustyö palauttaa sovittuun uusintapäivään mennessä. Tämän jälkeen harjoitustöitä ei oteta vastaan ja kurssista tulee hylätty arvosana. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 cr
19AI252
Sakari Uusitalo
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Opintojaksoon voi suorittaa AHOT-menettelyllä suorittamalla opettajan määrittämän harjoitustehtävän ja osallistumalla toteutuksen kokeeseen. (not translated)
Opintojakson kokeen ajankohta sovitaan tarkemmin myöhemmin. Hylätty koe on mahdollista uusia kahdesti. Arvosanaa voi yrittää korottaa kerran. (not translated)
Opintojaksoja käsiteltävien asioiden opiskeluun on varattu 81 tuntia, joista lähiopetustunteja on n. 24-30 ja itsenäistä opiskelua n. 57. Lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoa, lukuunottamatta opettajan erikseen määrittelemiä harjoitustehtäväkertoja. (not translated)
Rakennusautomaatiojärjestelmien tarkoitus ja rooli osana talotekniikka. Säädettävät ja ohjattavat prosessit. Rakennusautomaatiojärjestelmien rakenne, yleisimmät tiedonsiirtomenetelmät ja rakennusautomaation dokumentointi. Järjestelmissä käytettävät laitteet ja niiden asentaminen. Rakennusautomaatiojärjestelmän urakointi ja merkitys kiinteistön ylläpidossa. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti. (not translated)
Opiskelija tunnistaa järjestelmään liittyviä komponentteja ja osaa nimetä niitä. Opiskelija ymmärtää mikä on rakennusautomaatiojärjestelmän merkitys kiinteistölle. Opiskelija tunnistaa yleisimmät kenttäväylästandardit. (not translated)
Opiskelija ymmärtää rakennusautomaatiossa käytettävien kenttälaitteiden yleiset ominaisuudet. Opiskelija osaa valita rakennusautomaatiojärjestelmissä käytettävät kenttälaitteet ja järjestelmälaitteet niille asetettujen vaatimusten perusteella. Opiskelija osaa kuvailla yleisimpien kenttäväylästandardien vaatimuksia. (not translated)
Opiskelija osaa määritellä itse kenttälaitteille ja järjestelmälaitteille asetettavia vaatimuksia. Opiskelija osaa määritellä laitteiden ja kiinteistön järjestelmien integroimiselle asetettavat vaatimukset. (not translated)
The student recognizes system-related components and can name them. The student understands what is the significance of a building automation system for a property. The student identifies the most common fieldbus standards.
The student understands the general characteristics of field equipment used in building automation. The student is able to choose field equipment and system equipment to be used in building automation systems based on the requirements set for them. The student is able to describe the requirements of the most common fieldbus standards.
The student is able to define requirements for field equipment and system equipment. The student is able to define requirements for integration of equipment and other systems in the property.
Sakari Uusitalo
Toteutuksella käytettävä opetusmateriaali jaetaan Moodle-oppimisympäristöissä. Materiaali käsittää luentokalvoja sekä erilaisia ST-, LVI- ja KH-kortteja ja muita yleisesti saatavilla olevia ohjeita ja määräyksiä.
Osa aineistosta voi olla englanninkielisiä. (not translated)
Luento-opetus sekä harjoitustehtäviä. Käydään tutustumassa TAMK:n teknisiin tiloihin rakennusautomaation näkökulmasta. Opiskelijalta edellytetään myös itsenäistä opiskelua. (not translated)
Hyväksytty suoritus arvioidaan arvosana-asteikolla 1-5. Arvosana 0 merkitsee hylättyä suoritusta. Opintojakso arvioidaan harjoitustehtävillä ja tentillä. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 cr
20AI254
Sakari Uusitalo
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Opintojaksoon voi suorittaa AHOT-menettelyllä suorittamalla opettajan määrittämän harjoitustehtävän ja osallistumalla toteutuksen kokeeseen. (not translated)
Harjoitustehtävät tulee olla palautettuna kurssin loppuun mennessä tai erikseen tehtävän annossa annettuun päivämäärään mennessä. Tentin ajankohta sovitaan kurssin aikana. (not translated)
Opintojaksoja käsiteltävien asioiden opiskeluun on varattu 81 tuntia, joista lähiopetustunteja on n. 24-30 ja itsenäistä opiskelua n. 57. Lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoa, lukuunottamatta opettajan erikseen määrittelemiä harjoitustehtäväkertoja. (not translated)
Rakennusautomaatiojärjestelmien tarkoitus ja rooli osana talotekniikka. Säädettävät ja ohjattavat prosessit. Rakennusautomaatiojärjestelmien rakenne, yleisimmät tiedonsiirtomenetelmät ja rakennusautomaation dokumentointi. Järjestelmissä käytettävät laitteet ja niiden asentaminen. Rakennusautomaatiojärjestelmän urakointi ja merkitys kiinteistön ylläpidossa. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti. (not translated)
Opiskelija tunnistaa järjestelmään liittyviä komponentteja ja osaa nimetä niitä. Opiskelija ymmärtää mikä on rakennusautomaatiojärjestelmän merkitys kiinteistölle. Opiskelija tunnistaa yleisimmät kenttäväylästandardit. (not translated)
Opiskelija ymmärtää rakennusautomaatiossa käytettävien kenttälaitteiden yleiset ominaisuudet. Opiskelija osaa valita rakennusautomaatiojärjestelmissä käytettävät kenttälaitteet ja järjestelmälaitteet niille asetettujen vaatimusten perusteella. Opiskelija osaa kuvailla yleisimpien kenttäväylästandardien vaatimuksia. (not translated)
Opiskelija osaa määritellä itse kenttälaitteille ja järjestelmälaitteille asetettavia vaatimuksia. Opiskelija osaa määritellä laitteiden ja kiinteistön järjestelmien integroimiselle asetettavat vaatimukset. (not translated)
The student recognizes the most common constructions, but is able to describe the connection of building technology to them in a narrow way. He names the parties to the building project, but their roles and site organizations are incomplete.
The student is familiar with the written materials of the course. In addition to the material distributed during the course, the student will produce assignments using the information available in literature and online material, and use the terminology of the field appropriately. The exercise assignments have been reset as instructed.
613/5000
The student recognizes the most common constructions and their alignment with building technology. He gives a broad description of the parties involved in the building project, their tasks and the site organizations.
The student is able to describe the importance of planning and land use in building services solutions and the required permit procedures.
The student is familiar with the written materials of the course. The student will produce the assignments using the material available in the course in addition to the material distributed in the course and will use the terminology of the field well. The exercise assignments have been reset as instructed.
In addition to the above, the student compares different implementations of construction project and site design from the perspective of building technology. He outlines different options for combining structures and building technology.
Timo Lähteenmäki
Luentoaineisto ja RT-kortiston lähteet (not translated)
Opetuskeskustelu, harjoitukset, harjoitustyöt, kotitehtäviä, tentti ja lähi- sekä etäopetus
Toteutuksella on kaksi lehtoria: Tero Markkanen ja Heikki Saarenpää (not translated)
Markkanen
Jakson arviointi asteikolla 1-5.Rakennushankkeen kustannushallinta ja tuotannon sekä suunnittelu osiot: harjoitustyöt muodostavat arvosanan painotuksella 50%/ 50% ja muodostavat kokonaisarvosanasta 50 %
Rakenteiden osio muodostaa 50 % kokonaisarvosansta.
Saarenpää
Jakson arviointi asteikolla 1-5
Tenttiosaaminen, kotitehtävien teko, harjoitustyö ja aktiivisuus muodostavat kokonaisarvosanan.
Molempien opettajien arvosana muodostaa kurssin kokonaisarvosanan. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.05.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 cr
20AI254
Heikki Saarenpää, Tero Markkanen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Harjoitustyöt/Markkanen (not translated)
Markkanen
Käsiteltävät asiat kustannuslaskennan ja tuotannon käytännön tehtäviä, harjoitustyöt todellisesta kohteesta
Saarenpää
Käsiteltävät asiat käytännön rakennetehtävinä, harjoitustyö ja kotitehtävät todellisista kohteista (not translated)
Mikäli tentti pidetään, niin erikseen sovittavana ajankohtana lähiopetustuntien aikana (Markkanen)
Tentti pidetään ja sovitaan erikseen luentojen alussa (Saarenpää) (not translated)
Ei ole (not translated)
Lähi- ja etätunteja 56,muu on opiskelijan itsenäistä työskentelyä (not translated)
Markkanen
Alustava ajankäyttö:
1. Rakennushankkeen kustannushallinta:
-johdanto, termit, käsitteet
-hankkeen osittelu ja nimikkeistöt ja kustannushallinnan vaiheet
- tavoitehinta-arvio
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
2.Rakennushankkeen tuotannon ohjaus ja suunnittelu
-rakennushankkeen tuotannonohjausjärjestelmän rakenne ja periaatteet
-aikataulutekniikat
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
Saarenpää
Rakennushanke
-kaavoitus, rak.lupa, tontti, maanrakennus
Rakenteiden periaatteet;
-pientalo, kerrostalo, toimisto ja liikerakennukset sekä hallit
-rakenteiden kehitys
-elementtirakentaminen
-rakenteiden rak.fys toimintaa
-piharakentaminen ja infrarakentaminen (not translated)
Hylätty harjoitustyö ja tentti. Osallistumisprosentti alle 30 %.
Tarkennetaan tarvittaessa kurssin alussa molempien opettajien toimesta. (not translated)
Markkanen
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten eri kustannuslaskennan menetelmien peruskäytön ja hallitsee kustannuslaskennan menetelmien perusteet.
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten aikataulutekniikoiden perusteet ja hallitsee aikataulusovelluksen perusteet.
Saarenpää
Opiskelija tunnistaa rakentamisen prosessin (kaavoitus, rak.lupa).
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan (statiikka, rak.fys.) pääkohdat ja osaa piirtää rakennepiirustuksia luonnostellen.
Harjoitustyö on tehty alustavan luonnostasoisesti ja kotitehtävistä on tehty 50%. (not translated)
Markkanen
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa kustannuslaskennan menetelmiä alustavassa budjetoinissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös luoda tavoitehinta-arvioita.
Opiskelija osaa soveltaa aikataulutekniikoita erilaisissa haastavissa aikataulutustilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös käyttää oikeaa aikataulutasoa ja tarkuutta tilanteen mukaan.
Saarenpää
Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää rakentamisen prosessin.
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan (statiikka, rak.fys.) detaljitasolla ja ymmärtää rakennetekniikan kehityksen.
Harjoitustyö on tehty luonnostasoisesti ja kotitehtävistä on tehty 67%. (not translated)
Markkanen
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.
Opiskelija osaa myös tehdä riittävän tarkat kustannuslaskelmat tavoitehinta-arvio tasolla sekä hallitsee sen toteutus prosessin.
Opiskelija osaa myös tehdä realistiset aikataulut sekä hallitsee rakennustuotannon ohjauksen prosessin yleisaikataulutasolla.
Saarenpää
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää ja osin tuottaa rakentamisen prosessin asiakirjoja.
Opiskelija ymmärtää rakenteiden toiminnan detaljitasolla ja osaa soveltaa tietojaan.
Opiskelija hallitsee rakennetekniikan kehityksen ja ymmärtää sen vaikutukset mm. korjauskohteissa.
Harjoitustyö on tehty rakennepiirustuksena ja kotitehtävistä 80%. (not translated)
Finnish
24.08.2021 - 31.07.2022
25.07.2021 - 23.08.2021
60 cr
0 - 2
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
24.08.2021 - 31.07.2022
25.07.2021 - 23.08.2021
60 cr
AVOINAMK
0 - 2
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Opiskelija osaa kuvata kylmäaineen kiertoprosessin ja lukea log p,h diagrammia ja käyttää kylmätekniikkaan liittyviä perusyhtälöitä. Opiskelija osaa laskea tavanomaisen rakennuksen jäähdytystarpeen yksinkertaisella menetelmällä ja mitoittaa jäähdytystehoa vastaavat jäähdytyslaitteet sekä kuvata erillaisten jäähdytysjärjestelmien toimintaperiaatteita. (not translated)
Opiskelija osaa soveltaa log p,h diagrammista saatuja arvoja ja Käyttää sovelletusti kylmätekniikkaan liittyviä perusyhtälöitä. Opiskelija osaa laskea rakenteisiin perustuvalla menetelmällä rakennuksen jäähdytystarpeen ja perustella jäähdytystehoa vastaavat jäähdytyslaiteen valinnan sekä mitoittaa erillaiset jäähdytysjärjestelmät. (not translated)
Opiskelija osaa yhdistää jäähdytysjärjestelmän osana isompaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa huomioida ulkoiset tekijät jäähdytystehon laskemisessa. (not translated)
Jussi-Pekka Juvela
Moodlessa jaettava materiaali
Oppikirjat:Kylmätekniikan osuus: Hakala, Kaappola, Kylmälaitoksen suunnittelu, 2005.
Jäähdytystekniikan osuus: Sandberg E, Ilmastointilaitoksen mitoitus, 2014
Muita kirjallisuutta Kaappola, Hirvelä, Jokela, Kianta: Kylmätekniikan perusteet, 2011 ja A. Aittomäki: Kylmätekniikka, 4.painos (not translated)
Tuntiopetus, demonstraatiot, itseopiskelu, tunti- ja kotilaskut, harjoitustyö. (not translated)
Suoritus arvioidaan asteikolla 0-5.
2 kpl välikokeita, laskuharjoitukset ja arvioitavat harjoitustyö.
Yksittäisiä välikokeita ei voi uusia. Tentillä voi korvata ainoastaan välikokeet
Arvioitavien tehtävien lisäksi kurssilla on tunti- ja kotitehtäviä mitkä arvioidaan hyväksytty/ hylätty menetelmällä
Kurssin läpäisyyn vaaditaan kaikkien osasuoritusten hyväksytty läpäisy.
Myöhässä palautettu harjoitustyöt arviointaan asteikoilla 0-1
Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivisuus tuntilla.
Osasuoritusten tarkempi painotus on esitetty kurssin aloituskalvoilla (not translated)
Finnish
31.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 30.09.2021
5 cr
19AI252
Jari Puranen, Jussi-Pekka Juvela
Esitietovaatimuksena Lämmitys- ja energiatekniikka-opintojakson hyväksytty suoritus tai vastaavat tiedot.
Kurssi liittyy harjoitustyön kautta seuraaviin LVI-talotekniikan kursseihin:
Lämmitys- ja energiatekniikan sovellukset (5T00EI02) ja Ilmastointitekniikka 2 ja äänitekniikka (5T00EI06) (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Kurssin voi suorittaa AHOTointi menettelyllä. AHOTointi koskee koko kurssin sisältöä, yksittäisiä osia ei voi AHOTtoida. Ahotointi hakemus tulee jättää kolme viikkoa kurssin aloituksen jälkeen.
Ahotointi testinä on kirjallinen osuus ja kurssilla suoritettava jäähdytysosuuden harjoitustyö (not translated)
Ei ole (not translated)
Kurssilla on 2 välikoetta, (kylmätekniikka ja jäähdytystekniikka). Kumpikin välikoe on suoritettava hyväksytysti.
Yksitäistä välikoetta ei voi uusia.
Uusintatentit 2 kpl järjestetään talotekniikan yleisinä uusintapäivinä.
Harjoitustöiden palautusaika sovitaan kurssin aikana (not translated)
Opetustunteja noin 29 h sis. kenttäharjoitustyöt yms.
Välikokeet 2+2 h.
Kurssiin sisältyy itsenäistä opiskelua noin 106 h (not translated)
Lähituntien aikataulutettu sisältökuvaus jaetaan opintojakson alussa.
Toiseen välikokeen sisältöön kuuluu kylmäaineprosessi ja siihen liittyvät asiat. Toiseen välikokeen sisältöön kuuluu jäähdytysjärjestelmät.
Kurssilla tehdään ks. kurssiin jäähdytystarpeen laskennat, jäähdytysjärjestelmän kuvaukset ja järjestelmäkaavio mitoituksineen.
Jäähdytysosuuden harjoitustyö liittýy keväällä suoritettavan Talotekniikan sovellusprojektin rakennukseen. (not translated)
Välikoe tai tenttisuoritus tai vaaditut harjoitus tai tunti- ja kotitehtävät suorittamatta hyväksytysti (not translated)
The student is not able to dimension and design the electrical network of a residential property and to make some solutions for the modernization of the electrical systems of old residential properties.
The student is able to design and design an electrical network for a conventional residential property and use the instructions to make solutions for upgrading the electrical systems of an old residential property. The student is able to find out the role of electrical systems in implementing energy efficiency requirements and to find out how small local power plants can be used and to design the property's electricity network also for small scale production.
The student is able to reasonably dimension and design the electrical network of a residential property and to apply the solutions for the modernization of the electrical systems of old residential properties. The student is able to find out the role of electrical systems in implementing energy efficiency requirements and to find out how small local power plants can be used and to design the property's electricity network also for small scale production. Can determine the costs of purchasing and operating electrical systems.
Satu Uusikauppila
SFS600 -käsikirjat ja muut erikseen osoitettavat materiaalit
Materiaalia Moodlessa (not translated)
Kurssi koostuu luennoista (etä ja lähi), projektityöstä sekä erillistehtävistä.
Mahdollinen kohdekäynti rakennustyömaalla (korona-rajoitteet).
Luennot, itsenäinen opiskelu, projektityö, harjoitustehtävät, laskelmat. Tentti. (not translated)
Harjoitustehtävät, sekä projektityö ovat pakollisia.
Tentti.
kts. tarkempi arviointiperuste kurssin Moodlesta. (not translated)
Finnish
20.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 30.09.2021
5 cr
20AI254
Aki Kortetmäki, Satu Uusikauppila
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
AHOT. Haettava 3 viikon kuluessa kurssin alkamisesta (not translated)
Mahdollinen työmaakohdevierailu (korona-rajoitteet) (not translated)
Tentti joulukuussa 2021. Päivä sovitaan tarkemmin kurssilla.
1. uusintakoe / korotus joulukuu 2021
2. uusintakoe / korotus tammikuu 2021
Tarkempi aikataulu kurssin moodlessa. (not translated)
Ohjattua opetusta n. 40h, itsenäinen opiskelua ja etätyöskentely n. 95h (not translated)
The student identifies the components of electrical engineering and their properties in DC and AC circuits. The student knows the basics of single and three phase alternating electricity. The student is able to use vector calculation and network analysis technology to determine the characteristics of a simple alternating current circuit. The student is able to calculate the actual, reactive and apparent power of a three-phase load. The student knows the basics of change phenomena and resonances in the electric network.
In addition to the above, the student is able to apply different methods to the analysis of AC circuits. The student is able to use pointer counting in 1-phase and 3-phase AC circuits. The student is able to determine the power of a component connected to a three-phase electrical circuit and to justify the practical meanings of the active, reactive and virtual power components. The student is able to describe the operation of a transformer and solve simple mutual inductance problems.
In addition to the above, the student can apply various methods for the analysis of alternating current circuits. The student is able to determine the power of a three-phase circuit both computationally and based on measurement. The student understands the principles alternating and resonance of AC circuits and their means of control.
Hannu Kauranen
Tarkka et al. Piirianalyysi 2. (Edita, ISBN 951-37-3926-0) sekä muu luennolla esiteltävä materiaali. (not translated)
Lähiopetus (koronavaraus), laboratoriotyöskentely, itsenäinen opiskelu, välikokeet ja harjoitustehtävät, piirisimuloinnit, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. (not translated)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan kahdella välikokeella, laboratoriotöillä sekä harjoitus- ja simulointitehtävillä.
Välikokeilla hyväksytysti suoritetun opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa aktiivisesta tehtävien tekemisestä myönnettävien lisäpisteiden avulla.
Opintojakson suorituksen edellytyksenä on laboratoriotöiden suorittaminen hyväksytysti. (not translated)
Finnish
30.08.2021 - 17.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 cr
20AI254
Tomi Salo
Symbolinen laskin on välttämätön apuväline opintojaksolla läpi käytävien laskutehtävien suorittamiseksi. (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
AHOT-menettely on mahdollinen aemmin hankitun osaamisen näytön kautta. Lisätietoja opintojakson vastuuopettajalta. (not translated)
Ei ole. (not translated)
Alustava aikataulu: Teoriaopetus 10.9.-19.11.21. Laboratoriotyöt 26.11.-11.12.21. Tentti 17.12.2021. 1. uusinta ja korotus tammikuussa 2022 ja 2. uusinta maaliskuussa 2022. Koeaikataulut voivat muuttua opintojakson edetessä. (not translated)
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on noin 130 tuntia, joka koostuu lähiopetuksesta, laboratoriotöistä, kokeista sekä itsenäisestä työskentelystä harjoitustehtävien ja työselostusten parissa. (not translated)
1. periodin alustava jaksotus: kertausta, passiiviset peruskomponentit, teho ja energia, osoitinlaskenta, piirianalyysi vaihtosähköpiireissä, teho vaihtosähköpiireissä, keskinäisinduktanssi ja muuntajat.
2. periodin alustava jaksotus: monivaihejärjestelmät, kolmivaihetehon mittaus, muutosilmiöt, resonanssipiirit ja suodattimet, aaltomuotoanalyysi, kertausta (aikataulun salliessa) ja tentti.
Laboratoriotyöt suoritetaan intensiivijaksona 2. periodin lopussa. (not translated)
Opiskelijan osaaminen ei täytä hyväksytyn suorituksen vähimmäisvaatimuksia. (not translated)
Opiskelija tunnistaa sähkötekniikan komponentit sekä niiden ominaisuudet tasa- ja vaihtosähköpiireissä. Opiskelija tuntee yksi- ja kolmevaiheisen vaihtosähkön perusteet. Opiskelija osaa käyttää osoitinlaskentaa sekä verkkoanalyysitekniikkaa yksinkertaisen vaihtosähköpiirin ominaisuuksien määrittämiseen. Opiskelija osaa laskea kolmivaihekuorman pätö-, lois- ja näennäistehot. Opiskelija tuntee sähköverkossa esiintyvien muutosilmiöiden ja resonanssien perusteet. (not translated)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia menetelmiä vaihtosähköpiirien analysointiin. Opiskelija osaa käyttää osoitinlaskentaa 1- ja 3-vaihevaihtosähköpiireissä. Opiskelija osaa määritellä kolmivaiheiseen sähköpiiriin kytketyn komponentin tehon sekä osaa perustella pätö-, lois- ja näennäistehokomponenttien käytännön merkitykset. Opiskelija osaa kuvata muuntajan toimintaperiaatteen sekä ratkaista yksinkertaisia keskinäisinduktanssitehtäviä. (not translated)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia menetelmiä monipuolisesti vaihtosähköpiirien analysointiin. Opiskelija osaa määritellä kolmivaiheisen sähköpiirin tehon sekä laskennallisesti että mittaamiseen perustuen. Opiskelija ymmärtää vaihtosähköpiirien muutosilmiöihin ja resonansseihin liittyvät periaatteet sekä niiden hallintakeinot. (not translated)
The student has sufficiently achieved the objectives of the course. The student recognizes, is able to define and use concepts and models in the subject area of the course.
The student has achieved the objectives of the course well, although there is still room for improvement in knowledge and skills. The student is able to define concepts and models of the course unit well and is able to make well-grounded analysis. Students have the skills to apply what they have learned.
The student has achieved the objectives of the course in an excellent way. The student has a good command of the concepts and models of the course topic. The student is able to analyze fluently and reasonably. Students are well prepared to apply what they have learned.
Hannu Kauranen
Kurssin materiaalia lisätään Moodle pohjaan kurssin etenemisen mukaisesti.
Talouden osuudessa on hyötyä, jos sinulla on kirja: Yrityksen taloushallinto 3. Kannattavuus-ja kustannuslaskenta. Soile Tomperi (not translated)
Lähi/verkkopetusta, ohjausta ja itsenäistä työskentelyä.
Videotallenteita eri teemoista.
Kurssilla tehdään ja opitaan opiskelijalähtöisesti.
Kurssilla on kaksi isoa harjoitustyötä, jotka mittaavat opiskelijan osaamista. (not translated)
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen, raportointi sekä esitys 50%
Haastattelutyö 50%
Vertaisarvioinnit projektista tulee olla tehtynä, ennen lopullista arviointia.
Kaikki kurssin osa-alueet tulee olla suoritettuna, ennen kuin kurssia arvioidaan. Hyväksytty kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
Myöhässä jätetyt työt arvioidaan arvosana -1. Jos et ole paikalla kun liiketoimintasuunnitelmia ja haastatteluharjoitustyötä esitetään vähentää se työn arvosanaa -1.
Tekeminen ja esittäminen ovat osa tätä suunnitteluprosessia.
Kumpikin työ tulee olla tehtynä, jotta saa kurssin suoritettua.
Kurssin osatoteutukset ovat voimassa vuoden kurssin päättymisestä alkaen.
Kurssiarvosana annetaan kurssiarvioinnin suorittamisen jälkeen
Tunneille mukana olo suotavaa, aktiivinen läsnäolo tunneilla vaikuttaa arvosanaan nostavasti. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 17.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 cr
19AI252
Taina Matis
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Haastattelutyö
Liiketoiminnan suunnitelma työ virtuaali/aitoon yritykseen. (not translated)
Kurssista ei ole tenttiä. Liiketoimintasuunnitelma ja haastattelutyö.
Kaksi pienempää kotitehtävää, jotka tulee tehdä hyväksyttävästi. (not translated)
Kurssi edellyttää aktiivista opiskelua viikottaisten videotallenteiden avulla. (not translated)
1. ja 2. periodi, Moodlen aikataulutuksen mukaan. (not translated)
Opiskelija ei saavuta opintojakson vaatimuksia, suorituksia puuttuu tai niitä ei ole tehty hyväksytysti. (not translated)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. (not translated)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa. (not translated)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. (not translated)
The designing assignment is handed over completely but there are such a mistakes in the documents, that would lead into insufficient content of purchases or systems that are not working correctly. The progression of the project process has been insufficient.
All documents handed over are well done and according to the assignment. Documents are sufficient for purchasing building services systems and systems are designed correctly. Project has progressed smoothly in the schedule.
Student is able to demonstrate the purchases required for the systems and correctly working systems in the documents handed over. Systems designed by the student have features that points out Student’s personal talents. Student is able to deal Building services systems as a solid wholeness. The progression of the process has been smooth, organized and in the schedule.
Jussi-Pekka Juvela
Finnish
10.01.2022 - 31.05.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 cr
19AI252
Joel Tirkkonen, Jussi-Pekka Juvela
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
The student recognizes the basic concepts of heat transfer and flow theory.
The student is able to make simple flow and temperature calculations
The student is able to apply the concepts of heat transfer and flow theory to practical LVL technical problems.
The student is able to make applied flow calculations
Students master the concepts and calculation principles of heat transfer and flow theory.
The student can also apply them smoothly in different HVAC technical problems and calculations.
Eero Kulmala
Moodlessa jaettava materiaali (not translated)
Teoriaopetus ja laskuharjoitukset (not translated)
Kirjallinen lopputentti joka sisältää laskuja ja teoriakysymyksiä. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 cr
20AI254
Eero Kulmala
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
AHOT - menettelystä sovittava opettajan kanssa. (not translated)
Työelämä odottaa opiskelijoiden omaksuvan opintojakson asiasisällön osana AMK - opintojaan. (not translated)
Ilmoitetaan opintojakson aikana. (not translated)
30h lähiopetusta
100h itsenäistä työskentelyä. (not translated)
OPS:n mukainen (not translated)
OPS:n mukainen (not translated)
OPS:n mukainen (not translated)
OPS:n mukainen (not translated)
The student recognizes the key concepts that influence the choice of a heating system and the basics of dimensioning different heating systems. The student is able to describe the different parties in the energy market.
The student recognizes the key concepts that influence the choice of a heating system and the basics of dimensioning different heating systems. The student is able to describe the different parties in the energy market.
The student is able to describe a building's heating and energy supply as a whole and their connection to the building's use and conditions, and to make comparisons of energy supply.
Antti Mäkinen
Luentomateriaalit, harjoitustehtävät (not translated)
Luento-opetus, laskuharjoitukset, ryhmäharjoitukset, projektityö, väliseminaari. Lisäksi vierailijaluentoja ja laitetoimittajan esittely. (not translated)
Arvosana määräytyy osasuorituksista. Osasuoritusten tarkempi erittely, löytyy moodlen kautta jaetuista johdantokalvoista. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 17.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
5 cr
19AI252
Antti Mäkinen, Joel Tirkkonen
Kurssi liittyy harjoitustyön kautta seuraaviin LVI-talotekniikan kursseihin:
Ilmastointitekniikka 2 ja äänitekniikka (5T00EI06) ja Jäähdytys- ja kylmätekniikka (5T00EI00)
Kurssin vastuuopettaja on Antti Mäkinen
Opintojakson tarkempi toteutustapa ja aikataulu selviää moodlen kautta jaettavista johdantokalvoista. (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdolliset AHOT-menettelyt ja hyväksiluvut tulee tehdä 3 viikon kuluessa opintojakson aloittamisen jälkeen. (not translated)
- (not translated)
Tentti järjestetään viikolla 50 TAMKilla. Uusintatentit järjestetään talotekniikan yleisissä uusintatilaisuuksissa kevään 2022 aikana, mikäli mahdollista. (not translated)
- (not translated)
Tasaisesti syyslukukauden aikana. Ryhmätehtäviin tarvetta panostaa aikataulun mukaisesti koko syksyn ajan. (not translated)
Energiamarkkinat, energiaselvitys, lämmöntarveluku, lämmitysjärjestelmän valinta, lämpöpumput, kattilat, aurinkolämmitys, energiamallinnus. (not translated)
The student is able to describe the working methods of the most common HVAC installations. The student is able to make the necessary procurement plans based on the contract calculations. The student is able to outline the content of the inspections to be carried out during the handover phase of a building.
The student comprehensively recognizes various HVAC installation methods and is able to determine the timing of different stages of the work as part of the construction contract. The student is able to procurement plan for the purchase of HVAC technology. The student demonstrates knowledge of the contents of the buildings inspection in the handover phase and outlines their need for time and the resources needed.
The student is able to choose and schedule installation and working methods as part of a construction contract. The student is able to draw up a HVAC technology procurement plan, taking into account delivery times, and integrates the procurement with site scheduling and overall management. The student is able to plan and schedule the functions of the HVAC handover phase.
Joel Tirkkonen
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 cr
19AI252
Antti Virta, Joel Tirkkonen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Student is able to determine simple Laplace transforms with the aid of given formulas and calculator. He/she is able to solve simple applications that are similar to the model problems solved during the course. Student knows how to compute numerically coefficients for the Fourier series of periodical functions. Justification of solutions and using mathematical concepts may still be somewhat vague. Student takes care of his/her own studies and can cope with exercises with some help from the group.
In addition, student is able to solve simple linear differential equations using Laplace transform and understands how Fourier series decomposes a periodic function to infinite series of waveforms with different frequencies. Student is also able to explain the methods of her/his solutions. Mathematical notations and concepts are mainly used correctly. Student is able to solve the given exercises independently and also helps other students in the group.
In addition, student has an overall understanding of using course topics to solve various applications and the ability to present and justify the chosen methods of solution. Mathematical notations and concepts are used precisely. Student is motivated and also committed to help the group to manage the course.
Hannu Kauranen
Oppimateriaalimonisteita:
* Ruokonen - Mäkinen: Differentiaaliyhtälöitä
• Timo Mäkelä, Insinöörin perusmatematiikka 2: Laplace-muunnokset
• Ulla Miekkala: Lineaariset järjestelmät
Opetusmonistetiedostot löytyvät myös Tabulasta
Tekniikan Kaavasto, Tammertekniikka; 2. tai uudempi painos
Symbolinen laskin TI-Nspire CX Cas tai vastaava (not translated)
Lähi/etäopetus, itsenäinen opiskelu, harjoitukset ja kotitehtävät, videomateriaalit, tentti. (not translated)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Kotitehtävistä on mahdollista saada 1 piste / palautuskerta, yhteensä 9 pistettä. Kokeen maksimipistemäärä 41 pistettä. Yhteispistemäärä on täten 50 pistettä.
Arvosana määräytyy kotitehtävien ja kokeen yhteispistemäärän perusteella seuraavasti:
0 pistettä, arvosana 0
12,5 pistettä, arvosana 1
20 pistettä, arvosana 2
27,5 pistettä, arvosana 3
35 pistettä, arvosana 4
42,5 pistettä, arvosana 5 (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
3 cr
20AI254
Jukka Suominen
Ennen tämän kurssin suorittamista opiskelijan oletetaan suorittaneen kurssit Differentiaalilaskenta ja Integraalilaskenta ja hallitsevan kyseisillä kursseilla opiskellut tiedot. (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
- (not translated)
- (not translated)
Koe 12.11.2021.
Uusintakokeet:
1. uusintakoe 08.12.2021, klo 18-21, etäkoe.
2. uusintakoe tammikuussa 2022, tarkempi aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin.
Uusintakokeeseen ilmoittaudutaan Pakissa. Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa kerran. (not translated)
- (not translated)
Opetusta 3 h / vko. Opiskelijan oletettu kokonaisajankäyttö 81 tuntia (27 tuntia / opintopiste) (not translated)
Differentiaaliyhtälöt
Laplace-muunnos sovelluksineen
• erikoisfunktioita
• lineaarinen järjestelmä, siirtofunktio
• sovelluksia (not translated)
Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet". (not translated)
Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet". (not translated)
Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet". (not translated)
Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet". (not translated)
Student has accomplished all required learning tasks. Student is able to plan and carry out measurements in physics and his/her engineering field. Reports may contain small errors or are slightly inadequate.The reports don't fully follow reporting guidelines.
Student is able to plan and carry out measurements in physics and his/her engineering field. Student is able to report the results according to the guidelines and so that all important aspects are included. Report forms a coherent entity.
Student is able to plan and carry out measurements independently in physics and his/her engineering field.Student is able to report the results well and clearly following the reporting guidelines. Reports form a coherent and comprehensive entity that covers all relevant aspects and topics.
Fail: Not all required assignments are fulfilled or student has been absent.
Lauri Judin
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
3 cr
20AI254
1 - 30
Lauri Judin
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
The student has completed and returned the course assignments according to the agreed schedule, but they have been implemented in a limited or partial manner.
The student is able to name the key partners and the stages of construction.
The student is able to make scheduling and make small bidding offers.
The student describes the basics of product safety but their application is limited.
The student has completed and returned the learning assignments according to the agreed schedule and they have been done according to the objectives.
The student is able to describe the role of different parties in a construction project and to compare different implementation forms of a building project.
The student is able to compare different aspects of purchasing and product safety of building services products. He / she is able to find and compare the purchase prices of products in his field and to price products and technical solutions, taking into account the starting points of business.
The student has completed and returned the learning assignments according to the agreed schedule and they have been done more in-depth with the objectives.
The student is able to describe the effects of different construction projects on the role of building technology operators in a building project.
The student is able to compare widely different aspects of building solutions and product safety. They are able to make total cost comparisons of different solutions.
The student can use project management tools to plan and monitor his / her own activities.
Joel Tirkkonen
Opintojaksolla pilotoidaan uutta aiheeseen kehitettyä verkko-opiskeluaineistoa ja siihen liitettyjä oheisaineistojen käyttöä. Opinnot edellyttävät, että opiskelijalla on käytettävissään RT- ja ST-kortistot (oppilaitosten kirjastoissa verkkoversioina). (not translated)
Opintojakson toteutus on kokonaan verkkoalustalla (TUNI Moodle). Opinnot koostuu verkko-opiskeluaineistosta ja niihin liittyvistä tehtävistä. Opintojaksolla on 1 - 2 suoraa opetuskertaa verkossa (opintojakso aloitus + teematyöpaja), joihin tulisi osallistua. (not translated)
Opintojakson arvosana muodostuu loppukokeesta ( 70 %) sekä palautettavista tehtävistä ( 30%) (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 20.09.2021
3 cr
19AI252
Joel Tirkkonen
Opintojaksototeutuksessa ei perehdytä yksittäiseen projektinhallintaohjelmistoon vaan tutustutaan eri työkaluohjelmistoihin, joita talotekniikkaurakoinnissa on käytössä.
Opintojakso soveltuu hyvin erityisesti niille sähkö- ja LVI-alan opiskelijoille, jotka ovat suuntautumassa rakennusten taloteknisten järjestelmien suunnitteluun tai urakointiin. Opintojakso edellyttää sähkö- tai LVI-tekniikan perusteiden osaamista (mm. piirrosmerkit, asennustavat). (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Ei ole (not translated)
Opintojakson yhtenä osana tehdään urakointiin liittyvä haastettelutehtävä. (not translated)
Opintojakson koe verkkotenttinä joulukuussa 2021 (sovitaan tarkemmin osallistujien kanssa); uusintatentit 2/2022 ja 4/2022 (not translated)
Itseopiskelu ja tehtävät 70 h
Haastattelutehtävä 5 h
Loppukoe ja palaute 6 h (not translated)
Opintojakso on jaettu yhdeksään teemaan, jotka avataan opiskeltaviksi osissa n. 1 teema/viikko. Jokaisen teeman aluksi on lyhyt esitys teeman tavoitteista ja sisällöstä.
Opiskelijan yhtenä oppimistehtävänä on aikataulusuunnittelutehtävä ja sen seuranta. (not translated)
Pass (s): The student has set learning objectives for the internship, approved the plan, regularly monitored and documented the achievement of the knowledge objectives, and returned the reporting according to the instructions. The student's internship period is 3 work weeks full-time. The student has attended regularly business and trade fairs and professional seminars.
Fail (h): No learning objectives have been set for the training, the training has not been reported as instructed. The student has not attended business and trade fairs or professional seminars.
Timo Lähteenmäki
Finnish
31.01.2022 - 01.09.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
8 cr
20AI254
Timo Lähteenmäki
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Pass (s): The student has set learning objectives, the practice has been reported as instructed and presented at the seminar. The duration of the training is at least 8 working weeks. The student has regularly attended corporate, trade fair and seminar events during the academic year.
Fail (h): There are no learning objectives set for the internship, it has not been reported according to the instructions. The student has not participated in corporate, trade fair and seminar events.
Eero Kulmala
Finnish
01.02.2022 - 31.12.2022
01.12.2021 - 31.07.2022
12 cr
19AI252
Eero Kulmala, Joel Tirkkonen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Opiskelija osaa tehdä erilaisiin korjausrakentamisen kohteisiin liittyviä LVIS suunnitelmia, mutta ne ovat suppeita, osin vajavaisia ja yhteensovittamisessa on puutteita.
Hän tunnistaa vanhoja tavanomaisia asennustapoja, -materiaaleja ja -tekniikoita.
Opiskelija työskentelee yhteistoiminnallisesti ja eettisesti eri sidosryhmien kanssa. Hän on raportoinut työskentelystä pääosin sovitun aikataulun mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa tehdä erilaisiin korjausrakentamisen kohteisiin liittyviä LVIS suunnitelmia yhteensovittaen ne muun suunnittelun kanssa.
Hän tunnistaa ja kuvailee vanhoja asennustapoja, -materiaaleja ja -tekniikoita.
Opiskelija työskentelee aloitteellisesti, yhteistoiminnallisesti ja eettisesti eri sidosryhmien kanssa. Hän on raportoinut työskentelystä sovitun aikataulun mukaisesti.
Opiskelija on toiminut aktiivisesti ja ammattimaisesti ryhmässä. Hän on dokumentoinut työnsä perustellusti ja suunnittelutyökaluja hyvin käyttäen. (not translated)
Opiskelija on ollut toiminut ammattimaisesti ja vastuullisesti ryhmän jäsenenä. Hänen työnsä sisältää laajaa pohdintaa ja on toteutettu laadukkaasti. Opiskelija osaa kuvailla talotekniikan ratkaisuista korjausrakentamiskohteissa yhteensopivana kokonaisuutena. (not translated)
Jussi-Pekka Juvela
Moodlessa jaettu materiaali, RT-kortistot, kurssilla tehty toiminta-ohje (OPAS) (not translated)
Kurssin aihealueita käsitellään luentojen, harjoitustehtävien, seminaariesitysten, excursioiden sekä keskustelujen avulla. (not translated)
Tentti, vaikutus kokonaisarviointiin 40%
Talotekniikan korjausrakentamisoppaan laatiminen, vaikutus kokonaisarviointiin 30%
Ryhmän tuntitehtävien laadinta ja esittely, vaikutus kokonaisarviointiin 30% (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.05.2022
01.12.2021 - 31.01.2022
5 cr
19AI252
Timo Lähteenmäki, Kalle Tammi, Jani Hietakangas, Jussi-Pekka Juvela
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Aiemmin hankitun osaamisen todentaminen haettava 3 viikon kuluessa kurssin alkamisesta. (not translated)
Vierasluennoitsijat ja excursiot (mikäli mahdollista) (not translated)
alustavasti tentti viikolla 18 (6.5.2022) aika varmistuu myöhemmin. Tenttiaika näkyvissä moodlessa.
Uusintatentit
1. uusinta Tate toukokuun uusintapäivä
2. uusinta Tate kesäkuun uusintapäivä (not translated)
Tarkempi ajankäyttö määritellään kurssin alussa. (not translated)
Käydään kurssin alussa läpi. Tarkemmat tiedot kurssin moodlessa (not translated)
OPS:n mukaan (not translated)
OPS:n mukaan (not translated)
OPS:n mukaan (not translated)
OPS:n mukaan (not translated)
Finnish
31.08.2021 - 31.07.2022
02.07.2021 - 30.08.2021
31 cr
AVOINAMK
0 - 7
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
31 cr
0-5
Finnish
31.08.2021 - 31.07.2022
02.07.2021 - 30.08.2021
31 cr
Degree Programme in Mechanical Engineering, Degree Programme in ICT Engineering, Degree Programme in Vehicle Engineering, Degree Programme in Laboratory Engineering, Degree Programme in Bioproduct Engineering, Degree Programme in Electrical Engineering, Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Evaluation criteria in Finnish only.
Evaluation criteria in Finnish only.
Evaluation criteria in Finnish only.
Katri Kallinen
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
17.11.2021 - 31.01.2022
2 cr
20AI254
Katri Kallinen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Evaluation criteria in Finnish only.
Evaluation criteria in Finnish only.
Evaluation criteria in Finnish only.
Katri Kallinen
Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Promentor-nettisivut
Verkkotehtävät Moodlessa (not translated)
Lähiopetus / etäopetus lukujärjestyksen mukaan, harjoitukset, kielioppitesti, kirjallinen koe), suullinen koe (ryhmäkeskustelu), itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti (not translated)
Asteikko 0-5. Kielioppitesti (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe. Moodleen palautettavat tehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa arvosanan Pakkiin. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
17.11.2021 - 31.01.2022
2 cr
20AI254
Katri Kallinen
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista. (not translated)
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
1 cr
0-5
Näyttökoe (Katri Kallinen) (not translated)
Kielioppitesti 14.2. - 20.2. (vko 7), 1. uusinta ma 21.3. - su 27.3. (vko 12)
Kirjallinen koe pe 29.4.
Suullinen koe pe 6.5. ja pe 13.5.
Uusinnat / korotus pe 20.5. (not translated)
2 + 2 op = 54 h + 54 h (not translated)
Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin kertaus + kielioppitesti. (not translated)
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi. (not translated)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin. (not translated)
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia. (not translated)
The student has sufficiently achieved the objectives of the course. The student recognizes, is able to define and use concepts and models in the subject area of the course.
The student has achieved the objectives of the course well, although there is still room for improvement in knowledge and skills. The student is able to define concepts and models of the course unit well and is able to make well-grounded analysis. Students have the skills to apply what they have learned.
The student has achieved the objectives of the course in an excellent way. The student has a good command of the concepts and models of the course topic. The student is able to analyze fluently and reasonably. Students are well prepared to apply what they have learned.
Taina Matis
Kurssin materiaalia lisätään Moodle pohjaan kurssin etenemisen mukaisesti.
Talouden osuudessa on hyötyä, jos sinulla on kirja: Yrityksen taloushallinto 3. Kannattavuus-ja kustannuslaskenta. Soile Tomperi (not translated)
Lähi/verkkopetusta, ohjausta ja itsenäistä työskentelyä.
Videotallenteita eri teemoista.
Kurssilla tehdään ja opitaan opiskelijalähtöisesti.
Kurssilla on kaksi isoa harjoitustyötä, jotka mittaavat opiskelijan osaamista. (not translated)
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen, raportointi sekä esitys 50%
Haastattelutyö 50%
Vertaisarvioinnit projektista tulee olla tehtynä, ennen lopullista arviointia.
Kaikki kurssin osa-alueet tulee olla suoritettuna, ennen kuin kurssia arvioidaan. Hyväksytty kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
Myöhässä jätetyt työt arvioidaan arvosana -1. Jos et ole paikalla kun liiketoimintasuunnitelmia ja haastatteluharjoitustyötä esitetään vähentää se työn arvosanaa -1.
Tekeminen ja esittäminen ovat osa tätä suunnitteluprosessia.
Kumpikin työ tulee olla tehtynä, jotta saa kurssin suoritettua.
Kurssin osatoteutukset ovat voimassa vuoden kurssin päättymisestä alkaen.
Kurssiarvosana annetaan kurssiarvioinnin suorittamisen jälkeen
Tunneille mukana olo suotavaa, aktiivinen läsnäolo tunneilla vaikuttaa arvosanaan nostavasti. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 19.09.2022
5 cr
20AI254
Taina Matis
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Haastattelutyö
Liiketoiminnan suunnitelma työ virtuaali/aitoon yritykseen kaverin kanssa.
Myös muita itsenäisen opiskelun viikoilla tehtäviä oppimistöitä. (not translated)
Kurssista ei ole tenttiä. Liiketoimintasuunnitelma ja haastattelutyö.
Kaksi pienempää kotitehtävää, jotka tulee tehdä hyväksyttävästi. (not translated)
Kurssi edellyttää aktiivista opiskelua itsenäisen opiskelun viikoilla ja valmistautumista lähitunneille. (not translated)
1. ja 2. periodi, Moodlen aikataulutuksen mukaan perjantaisin.
Itsenäistä työskentelyä viikoilla 38, 44, 45 ja 48 (oikeus muutoksiin pidetään). (not translated)
Opiskelija ei saavuta opintojakson vaatimuksia, suorituksia puuttuu tai niitä ei ole tehty hyväksytysti. (not translated)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. (not translated)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa. (not translated)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. (not translated)
The student recognizes the usual components of a heating and cooling system and is able to describe the operation of a water-based cooling and heating system.
The student recognizes the building's heat and cooling needs as a whole.
The student recognizes the usual components of a heating and cooling system and is able to describe the operation of a water-based cooling and heating system.
The student recognizes the building's heat and cooling needs as a whole.
The student is able to calculate the heating and cooling demand of a conventional building by a simple method and to design the cooling and heating equipment corresponding to the cooling and heating capacity.
The student is able to describe the components of different cooling and heating systems of a building in an excellent way, forms a functional unit and demonstrates its functionality by calculation.
Joel Tirkkonen
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 19.09.2022
5 cr
20AI254
Joel Tirkkonen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
The student is able to describe the basic principles of design and is able to interpret design documents. The assignments have been returned to the agreed schedule. The factors and criteria mentioned in the assignment have been taken into account, but the justification is limited.
The student is able to apply the basic principles of design and prepare design documents. The assignments have been done to the agreed extent according to the time schedules. The solutions are reasonably made and the documents follow the general guidelines.
The student is able to apply design principles extensively and produce high quality design documents. In addition to the agreed scope, the exercises include independent reflection or more extensive comparison. The solutions are justified by the added value.
Satu Uusikauppila
Oppimateriaali sekä opintojakson suorittamiseen liittyvät ohjeet ja vaatimukset julkaistaan Moodlessa (not translated)
luento-opetus
harjoitukset
harjoitustyöt (not translated)
Finnish
26.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 19.09.2022
4 cr
20AI254
Satu Uusikauppila
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
AHOT-mahdollisuus, sovittava opettajan kanssa viimeistään 2viikon kuluessa kurssin alkamisesta (not translated)
Mahdollisten esimerkkisuunnitelmien esittely (not translated)
Moodlessa tehtävänannon yhteydessä ilmoitetaan harjoitustöiden ajankohdat (not translated)
4op vastaava kuormitus
Työmäärä sisältää luentoja, harjoitustöiden tekemistä, omaehtoista opiskelua (not translated)
Moodlesta löytyvän aikataulun mukaisesti edetään (not translated)
Opiskelija
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, myös alansa yrityksiin liittyen
• reagoi keskustelukumppanin sanomisiin useimmiten ymmärrettävästi
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa pääpiirteittäin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää saatavilla olevia apuvälineitä esim. nettisanakirjat (not translated)
. Opiskelija
• keskustelee sekä yleisistä että alaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin (not translated)
Opiskelija
• keskustelee sujuvasti sekä yleisistä että ammattialaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset sanat ja sanonnat
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi (not translated)
Mirja Kolehmainen
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.08.2022 - 04.09.2022
3 cr
20AI254
Mirja Kolehmainen
Building Services Engineering
Degree Programme in Building Services Engineering
TAMK Main Campus
0-5
Bachelor of Engineering, EQF 6
General admission criteria, see TAMK’s websites.
It is possible for students to have their prior competence recognised.
See TAMK’s credit transfer guidelines
Completion of curriculum studies and achievement of related competence objectives.
Further information:
TAMK Degree Regulations
Ministry of Education and Culture
The degree is a bachelor-level professional higher education degree.
The degree complies with the criteria set by the Finnish national degree system as well as with the European framework for degrees and other competence.
Ministry of Education and Culture
The annual themes of studies are
1st year theme: Need: The business of building services engineering, basic engineering skills and finding out your own learning needs.
2nd year theme: Draft: Energy efficient building services in a residential building and working as a member of a team.
3rd year theme: Implementation: Energy efficient office premises, improving the learning principles behind “finding out” and working responsibly in different groups.
4th year theme: Use and maintenance: Use and maintenance of building services and managing entities.
During the third and fourth year of study you may choose a module to direct or supplement your own study path. You may also choose to take part in foreign exchange or work in company projects.
Building services engineering is needed in both new construction and renovation projects. One of the greatest areas are the tasks in building maintenance and use. After graduation you may find work as
•building services designer
•expert or supervisor tasks in contract work
•system commissioning and maintenance tasks
•device construction and sales
•supervision and authority tasks
•real estate manager tasks.
As you gain more experience, you can progress in your career into supervision, management or demanding expert tasks. You may either concentrate on a single field or educate yourself into a versatile expert. A professional in building services engineering may be employed by a small or a large company or become an entrepreneur themselves.
The degree gives eligibility for master’s degrees.
Assessment of study performances is based on TAMK’s assessment criteria
The detailed assessment criteria can be found in course implementation plans. The teaching and assessment methods are agreed on with students at the beginning of each course.
TAMK Degree Regulations
Completion of studies and achievement of competence objectives in the extent set by the curriculum.
full-time study
The Ministry of Education and Culture’ definitions of policy and TAMK’s strategy have been considered in the curriculum.