Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Hyväksytty:
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä.
Hylätty:
Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia. (not translated)
Marjo Räsänen
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T.,& Mäkelä, J. Onnistuuko ohjaus- Sosiaali- terveyalan ohjaustyössä kehittyminen .Edita
Hyppönen, Hannele; Ilmarinen, Katja (2016) Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio. STM Julkari.
Ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus. Opiskelijoiden itse tuottama materiaali. THL:n ja STM:n koronaan liittyvä ohjaus. (not translated)
Kontaktiopetus, pienryhmätyöskentely/ tiimioppiminen, opintokäynnit, itsenäinen opiskelu, seminaari / työpajatyöskentely, ajankohtaiset webinaarit.
Itsearviointi, vertaisarviointi (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 30.09.2021
02.06.2020 - 31.07.2020
8 cr
20ESAVA2
Marjo Räsänen, Sanna Paloposki, Taru Lehtimäki
Korona epidemian vuoksi suunnitelmaa voidaan joutua päivittämään tilanteen mukaan. (not translated)
Continuous education
Registered Nurse’s Appointment Work - Professional Specialization Programme
TAMK Main Campus
Pass/Fail
Ei ole. (not translated)
Pyritään hyödyntämään opiskelijoiden omia kontakteja omassa organisaatiossaan tai oman kunnan toimijoita aihealueesen sopien. (not translated)
---
Ennakkotehtävän tekeminen /Palautus 26.10.2020.
Muut syksyn 2020 tehtävät täsmentyvät opintojakson alussa 9.11.2020. Kevään tehtävistä sovitaan kevään 2021 alussa. (not translated)
Korona epidemian vuoksi tämä ei ole mahdollista. (not translated)
216 h, josta
Kontaktiopetusta 32 h
Ennakkotehtävät 16 h
Webinaarit oman valinnan mukaan (ja lyhyt raportointi) 24 h
Opintokäyntejä sovitaan, mikäli korona epidemia tilanne sen mahdollistaa. (not translated)
Ennakkotehtävä annetaan Moodlessa.
Opintojakso jatkuu keväällä 2021. (not translated)
Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia. (not translated)
Osaa ohjata potilaslähtoisesti ja tietää valmentavan työotteen perusteet.
Osaa tuottaa perusmateriaalia ohjauksen tueksi.
Osaa pääosin ohjata ja arvioida sekä dokumentoida ohajausprosessia vaadituilla menetelmillä. (not translated)
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä. (not translated)
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella poitilaan erityistarpeet huomioiden
Osaa tuottaa itsenäisesti asiakaslähtöistä ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin ja kykenee kehittämään aisakaslähtöistä ohjausta omassa organisaatioissaan.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä ja kykenee viestimään vaadituilla tavoilla monipuolisesti. (not translated)
Hylätty:
Ei kykene potilaan tarpeista lähtevään ohjausprosessiin.
Ei osaa tuottaa tai hyödyntää ohjausmateriaalia.
Hyväksytty:
Osaa ohjata asiakaslähtöisesti valmentavalla työotteella
Osaa tuottaa ohjausmateriaalia monipuolisia välineitä ja tapoja hyödyntäen potilaan tarpeiden mukaisesti.
Hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja dokumentoinnin.
Tietää viestinnän merkityksen uudistuvissa toimintaympäristöissä. (not translated)
Hyväksytty:
Hallitsee oman asiantuntijuusalueensa edellyttämät kliiniset tiedot ja taidot, sekä on perehtynyt sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan erityiskysymyksiin.
Kykenee toimimaan itsenäisesti potilaan hoitoprosessissa.
Osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
Toteuttaa hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja kohtaa potilaan kunnioittavasti.
Toimii moniammatillisissa tiimeissä oman alueensa asiantuntijana.
Osaa soveltaa sekä hoito- että lääketieteellistä tietoa erilaisissa sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan tilanteissa osana moniammatillista tiimiä ja toimiessaan itsenäisesti.
Osaa huomioida potilasturvallisuuteen sekä pääsääntöisesti tietosuojaan/tietoketjun aukottomuuteen sekä salassapitoon liittyviä asioita
Hylätty:
Ei osoita hallitsevansa kliinisiä tietoja ja taitoja asiantuntijuusalueellaan.
Ei osaa toimia itsenäisesti potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Ei osoita perehtyneisyyttä sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan erityiskysymyksiin
Ei osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhdetta ammatillisella tasolla
Ei osaa toimia sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
Ei osaa huomioida potilasturvallisuutta
Aiheuttaa kuvaamallaan toiminnalla, muulla vastauksellaan tai tietämättömyydellä haittaa, vaaraa, vammaa tai kuoleman tai käyttää virheellistä terminologiaa, joka voisi johtaa edellä mainittuihin tilanteisiin.
Potilaan kohtaamisessa tiedollisia, taidollisia tai asenteellisia puutteita. (not translated)
Kosonen, A.,Saikko, S., Alanen, P., Jormakka, J. 2016 tai uudempi. Oireista työdiagnoosiin. Sanoma Pro
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
Lähdemateriaali:
Terveysportti: Akuuttihoidon tietokannat (14 kpl)
Kröger-Aro-Böstman-Lassus: Traumatologia, Kandidaattikustannus
Kuisma-Holmstöm-Porthan: Ensihoito, Tammi
Saha-Salonen-Sane: Potilaan tutkiminen, Duodecim, Oppiportti
Jormakka-Kettunen: EKG akuuttihoidossa, SanomaPro
Kosonen-Saikko-Alanen-Jormakka: Oireista työdiagnoosiin, SanomaPro
Terveysportti: Pitkäaikaissairaudet -tietokanta
Terveysportti: Verkkokurssit
Terveysportti: Oppikirjat
Käypä hoito -suositukset
Muu alan soveltuva kirjallisuus ja artikkelit.
Saha, H., Salonen, T., Sane, T. ( toim) 2018. Potilaan tutkiminen Duodecim
Ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset ja muu opettajien osoittamat ja yhdessä rakennetut materiaalit. (not translated)
Opiskelu toteutuu sekä lähi- että etäopiskeluna.
Opiskelijat tuottavat myös itse opiskelumateriaalia koko ryhmän käyttöön kurssin sisältöalueista. Kurssilla toimitaan yksilöinä, pareina , tiimeissä ja työpajoissa. Kurssi sisältää oman oppimisen arviointia sekä vertaisarviointia. Sisältää myös elvytyksen osaamisen näytön keväällä 2021.
Alla tarkempi selvitys lääketieteen osuuden opetusmenetelmistä, jota hyödynnetään soveltuvin osin myös kurssin hoitotyön osuuden oppisen yhteydessä.
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP / syksy 2020 2op - kevät 2021 4op
Flipped Classroom eli käänteinen oppiminen ja
CBCL Case Based Collaborative Learning kontaktitunneilla epidemiatilanteen niin salliessa.
Itsenäinen työskentely: case-based -tehtäväpaketti, jossa opiskelija laaja-alaisesti hankkii tietoa ja perehtyy vastaanottoiminnassa kohdattaviin tilanteisiin ja niiden hoitamiseen perustellen toimintansa näyttöön perustuvalla tiedolla.
Hands on -harjoittelu Taitokeskuksen simulaatiotiloissa keväällä 2021, jos epidemia- ja varaustilanne sen sallii. (not translated)
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
Arvioinnin perusteena on kirjallinen tentti, joka suoritetaan Tenttiterraariossa erikseen sovittavana ajankohtana keväällä 2021. Tenttiin vastaamiseen on aikaa 120 minuuttia. Tenttikysymykset tulevat opiskelijoille annetusta tehtäväpaketista ja opiskelijoiden laatimista sairaanhoitajan vastaanotolle keskeisistä tilanteista. Pääasiallisesti kysymykset ovat potilastapauksia, joihin opiskelija esittää näyttöön perustuvaan toimintaan perustuvan ratkaisunsa huomioiden sairaanhoitajan vastaanottotoimintaan liittyvät erityiskysymykset, potilas-hoitaja-lääkäri -suhteen, moniammatillisen yhteistyön, potilasturvallisuuden, tietosuojan ja laiteteknisen osaamisen.
HOITOTYÖ /RÄSÄNEN JA PALOPOSKI
Kts opintojakson tiedot. Tehtäväkohtaiset arvioinnit. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.07.2021
02.06.2020 - 31.07.2020
15 cr
20ESAVA2
Anne-Marja Hammar, Marjo Räsänen, Anne Kivimäki, Piia Lavonius, Mari Vikman, Ulla Kähkönen, Sanna Paloposki
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
Koronavirusepidemia saattaa aiheuttaa muutoksia opetuksen suunnitelmaan: Opettajan läheiset riskiryhmiin kuuluvia josta syystä lähikontakteja tulee välttää mahdollisimman paljon.
Huomiodaan COVID19 pandemian aiheuttamat rajoitukset opetuksessa. Tarvittaessa siirrymme etäopetukseen. (not translated)
Continuous education
Registered Nurse’s Appointment Work - Professional Specialization Programme
TAMK Main Campus
Pass/Fail
Ei ole. (not translated)
Pyritään hyödyntämään opiskelijan nykyistä työpaikkaa mahdollisuuksien mukaan koko koulutuksen ajan.
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
Kevät 2021: Omalle työpaikalle tärkeästä aiheesta noin 15 minuutin mittainen suullinen esitys ja kirjallinen kooste jaettavaksi ryhmän muille opiskelijoille Moodlen kautta. Aiheeeseen liityvän keskustelun johtaminen. Perehtyminen muiden ryhmän opiskelijoiden tuottamiin esityksiin. (not translated)
Lääketieteen tentti kevät 2021 erikseen sovittuna ajankohtana. (not translated)
Epidemiatilanteen vuoksi ei ole mahdollista toteuttaa. (not translated)
15 op = 405 h, josta kontaktiopetusta n. 60 h
Syksy 2020:
Hoitotyön osuus 3 op (3 x 27h ) ja kontaktiopetusta 12 h.
Lääketieteen osuus 2 op (2x27h) on näkyvissä yksityiskohtaisesti kohdassa aika ja paikka.
Kevät 2021 tarkentuu myöhemmin. (not translated)
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
2 opintopisteen osa on syksyllä 2020
4 opintopisteen osa on keväällä 2021
HOITOTYÖ 7 OP Räsänen 6 op ja Paloposki 1 op
2 op ( Marjo Räsänen) osa on syksyllä 2020
1 op ( Sanna Paloposki osa syksyllä 2020
4 op ( Marjo Räsänen ) osa keväällä 2021
Erilliset asiantuntijaluennot Kevät 2021:
Simulaatioharjoituksia kevät 2021: korvan ja silmän tutkiminen, sydämen ja keuhkojen auskultaatio, pientapaturmien hoito.
Vierianalytiikka 4 h; Vierianalytiikan sudenkuopat vastaanottotoiminnassa, pakollinen läsnäolo (lähi/ etäluento)
SoteVirtualLab ja digitaalisuus vastaanottotoiminnassa 4h, pakollinen läsnäolo
Haavat vastaanottotoiminnassa 4h, pakollinen läsnäolo (not translated)
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
Opiskelija
- ei osoita perehtyneisyyttä sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan erityiskysymyksiin
- ei osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhdetta ammatillisella tasolla
- ei osaa toimia sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
- ei osaa huomioida potilasturvallisuutta
- aiheuttaa kuvaamallaan toiminnalla, muulla vastauksellaan tai tietämättömyydellä haittaa, vaaraa, vammaa tai kuoleman tai käyttää virheellistä terminologiaa, joka voisi johtaa edellä mainittuihin tilanteisiin. (not translated)
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
Opiskelija
- on perehtynyt sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan erityisymyksiin jonkin verran
- osaa ottaa joissakin tilanteissa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa toimia asairaanhoitaja vastaanottotoiminnan tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
- osaa huomioida potilasturvallisuutta
T1: 50-59% tentin kokonaispistemäärästä
T2: 60-69% tentin kokonaispistemäärästä (not translated)
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
Opiskelija
- on perehtynyt sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan erityiskysymyksiin
- osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa soveltaa lääketieteellistä tietoa erilaisissa sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan tilanteissa osana moniammatillista tiimiä ja toimiessaan itsenäisesti
- osaa huomioida potilasturvallisuuteen sekä pääsääntöisesti tietosuojaan/ tietoketjun aukottomuuteen sekä salassapitoon liittyviä asioita
H3: 70-79% tentin kokonaispistemäärästä
H4: 80-89% tentin kokonaispistemäärästä (not translated)
LÄÄKETIEDE / HAMMAR 6 OP
Opiskelija
- on perehtynyt asairaanhoitajn vastaanottotoiminnan erityiskysymyksiin
- osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa soveltaa lääketieteellistä tietoa itsenäisesti erilaisissa sairaanhoitajan vastaaanottoiminnan tilanteissa
- osaa huomioida potilasturvallisuuteen, tietosuojaan/tietoketjun aukottomuuteen sekä salassapitoon liittyviä asioita
K5: 90-100% tentin kokonaispistemäärästä. (not translated)
LÄÄKETIEDE / HAMMAR
HYLÄTTY
Opiskelija
- ei osoita perehtyneisyyttä sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan erityiskysymyksiin
- ei osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhdetta ammatillisella tasolla
- ei osaa toimia sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan tilanteissa osana moniammatillista tiimiä
- ei osaa huomioida potilasturvallisuutta
- aiheuttaa kuvaamallaan toiminnalla, muulla vastauksellaan tai tietämättömyydellä haittaa, vaaraa, vammaa tai kuoleman tai käyttää virheellistä terminologiaa, joka voisi johtaa edellä mainittuihin tilanteisiin.
HYVÄKSYTTY
Opiskelija
- on perehtynyt sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan erityiskysymyksiin
- osaa ottaa huomioon potilas-lääkäri-hoitajasuhteen ammatillisella tasolla
- osaa soveltaa lääketieteellistä tietoa erilaisissa sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan tilanteissa osana moniammatillista tiimiä ja toimiessaan itsenäisesti
- osaa huomioida potilasturvallisuuteen sekä pääsääntöisesti tietosuojaan/ tietoketjun aukottomuuteen sekä salassapitoon liittyviä asioita
-saavuttaa tiedoillaan 75% tentin kokonaispistemäärästä (not translated)
Hahmottaa näyttöön perustuvan toiminnan idean ja osaa peruskäsitteistön NPT hoitotyössä.
Osaa arvioida pääosin omaa toimintaansa.
Osaa toimia osana työhteisön tiimejä kehitystyössä. (not translated)
Tuntee näyttöön perustuvan toiminnan, hallitsee peruskäsitteistön. Kykenee implementoimaan näyttöön perustuvaa toimintaa hoitotyössä omassa työyksikössään.
Osaa arvioida omaa toimintaansa kehittäen sekä uudistaen omaa ja koko työyhteisön toimintaa.
Kykenee kehittämään ja uudistamaan vastaanottoimintaa omalla alueean itsenäisesti. (not translated)
Tuntee näyttöön perustuvan toiminnan, hallitsee peruskäsitteistön ja osaa soveltaa niitä käytännön toimintaan.. Kykenee implementoimaan näyttöön perustuvaa toimintaa hoitotyössä sekä omassa työyksikössään että yli työyksikön rajojen.
Osaa arvioida omaa toimintaansa kehittäen sekä uudistaen koko työyhteisön toimintaa. Kykenee vahvistamaan koko työyhteisönsä osaamista samalla itseään kehittäen. Etsii aktiivisesti kehittämiskohteita ja omaa kehittämismyönteisen asenteen.
Kykenee kehittämään ja uudistamaan vastaanottoimintaa omalla alueean itsenäisesti. (not translated)
Hylätty:
Ei hahmota näyttöön perustuvan toiminnan ideaa hoitotyössä.
Ei osaa arvioida omaa toimintaansa kehittymisensä pohjaksi.
Ei kykene osallistumaan kheittämistyöhön vastaaottotoiminnassa tiedollisten, taidollistn tai asenteellisten puuteiden vuoksi. (not translated)
Marjo Räsänen
Erikseen sovittu materiaali.
( Soveltuvin osin voi hyödyntää esim Tamkin opinto-oppaan ohjeita laajempiin opinnäytetöihin.)
Kirjallisessa raportoinnissa käytetään TAMKin ohjeistusta. Ks.Opinto-opas (not translated)
Teoriaopetus 2 op. Opettaja Marjo Räsänen
Ennakkotehtävän tekeminen. Palautus 25.8.2020 .
Ennakkotehtävien läpikäynti 2.9.2020 yhdessä opettajan ja oman ryhmän kanssa.
Äidinkielen opettajan vinkit 2.9.2020 klo 14.15-15.45 kirjallisten töiden tekemiseen.
Ideaseminaari 4.12.2020 / Ideapaperin palautus viikkoa ennen 30.11.2020
Suunnitelma- ja käsikirjoitusseminaarit kevät 2021 päivämäärä tarkentuu myöhemmin.
Kehittämistehtävän suunnitelman esittäminen sekä kehittämistehtävän tekeminen ja vertaisarviointi toisen työstä 4 op
Esitysseminaarit 1 op totetutuvat Syksyllä 2021 (not translated)
Numeerinen arviointi kehittämistehtävästä ja vertaisarvioinnista. Opintojaksoon liittyvät muut tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 30.09.2021
02.06.2020 - 31.07.2020
7 cr
20ESAVA2
Marjo Räsänen, Sanna Paloposki
Yksilö tai parityö. (not translated)
Continuous education
Registered Nurse’s Appointment Work - Professional Specialization Programme
TAMK Main Campus
0-5
Ei ole. (not translated)
Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan omaa organisaatiota. (not translated)
-- (not translated)
7op , 189 h, josta teoriaopetusta 2 op.
Seminaarit 8-16 h keväällä ja syksyllä 2021.
Ennakkotehtävä 25 h. Loput itsenäistä työskentelyä kehittämistehtävän ja vertaisarvioinnin parissa 91 h. (not translated)
Ideaseminaari syksyllä 2020. Suunnitelma- ja käsikirjoitusseminaari keväällä 2021. Esitysseminaari ja vertaisarviointi syksyllä 2021. (not translated)
Ei hahmota näyttöön perustuvan toiminnan ideaa hoitotyössä.
Ei osaa arvioida omaa toimintaansa kehittymisensä pohjaksi.
Ei kykene osallistumaan kheittämistyöhön vastaaottotoiminnassa tiedollisten, taidollistn tai asenteellisten puuteiden vuoksi. (not translated)
Hahmottaa näyttöön perustuvan toiminnan idean ja osaa peruskäsitteistön NPT hoitotyössä.
Osaa arvioida pääosin omaa toimintaansa.
Osaa toimia osana työhteisön tiimejä kehitystyössä. (not translated)
Tuntee näyttöön perustuvan toiminnan, hallitsee peruskäsitteistön. Kykenee implementoimaan näyttöön perustuvaa toimintaa hoitotyössä omassa työyksikössään.
Osaa arvioida omaa toimintaansa kehittäen sekä uudistaen omaa ja koko työyhteisön toimintaa.
Kykenee kehittämään ja uudistamaan vastaanottoimintaa omalla alueean itsenäisesti. (not translated)
Tuntee näyttöön perustuvan toiminnan, hallitsee peruskäsitteistön ja osaa soveltaa niitä käytännön toimintaan.. Kykenee implementoimaan näyttöön perustuvaa toimintaa hoitotyössä sekä omassa työyksikössään että yli työyksikön rajojen.
Osaa arvioida omaa toimintaansa kehittäen sekä uudistaen koko työyhteisön toimintaa. Kykenee vahvistamaan koko työyhteisönsä osaamista samalla itseään kehittäen. Etsii aktiivisesti kehittämiskohteita ja omaa kehittämismyönteisen asenteen.
Kykenee kehittämään ja uudistamaan vastaanottoimintaa omalla alueean itsenäisesti. (not translated)
There is no realizations attached to this degree programme.